Mənə 40-cı qapının
açarını ver!..
YAXUD, GETDİM XOŞBƏXTLİYİN
ARXASINCA...
Buz kimi xəyanətlərin, buz kimi yalanların soyuğunda üşüməyən çağımızın yeni şerinin yeni nəfəsi Ayselin “Doğulacaq qadın”la bağlı düşüncələrini izləyərkən...
Ondan sonra “doğulacaq qadın” elə onun özü olmalıdı, çünki o qadına ruhunu, ondan sonra dünyaya gələcək kişiləri, sevgisini, kədərini və sevincini, şeirlərini vəsiyyət edir. Bir tərəfi sevgi qoxuyan, bir tərəfindəsə yalnızlıq, tənhalıq fəryad edən, ən gözəl kişiləri ən pis, ən xəbis qadınlara bağışlayan və dünyanın ən xoşbəxti, həm də ən bədbəxti olan bugünkü qadın yerini doğulacaq qadına verir. Lakin “O”nu sevməyi, qorxmadan, heç bir əngəldən, maneə və yasaqlardan çəkinmədən sevməyi, sevə-sevə, həm də sevilməyi – QADIN olmağı bacarmağı və özündən sonrakı qadın üçün özünü qorumağı tövsiyə edir. Çünki əmindir ki, lirik qəhrəmanı, doğulacaq qadın Qadın olmağı bacararsa, mütləq onun şeirlərini oxuyub kövrələcək, göz yaşlarını saxlaya bilməyəcək və heyfsilənəcək ki:
Səndən öncə bir şair qadın vardı-
bir az məsum, bir az günahkardı.
Bir adi qadın vardı,
bir dəlisov qadın-
bütün qadınlar o idi...
Bu misraların müəllifi bütün qadınları özündə ehtiva edə bilən, poeziya adını verdiyimiz sirli, cazibədar, eyni zamanda yaradıcılıq əzabları ilə boyaboy bir dünyaya ilk, ancaq deməzdim ki, kövrək, kifayət qədər cəsarətli, inamlı addımlarla gələn və yaşama fərqli rakursdan baxaraq bu fərqliliyin əsərlərində uğurlu ifadəsinə nail olmağı bacaran bir yazardır. O, bir düşüncə adamı, yaradıcı insan olmaqla yanaşı, həm də bir övladdı-sevimli şairimiz Kəmalə xanım Abıyevanın göz bəbəyi, ciyərparasıdı... Ana sevgisini, ana qucağını və şəfqətini qələmdaşlarından fərqli biçimdə ifadə edə bilən orijinal üslublu, yeni nəfəsli Ayseldi... O Aysel ki, qadınları – təkcə ana olmağı bacaranları deyil, zərif cinsin Yer üzündəki bütün təmsilçilərini özü kimi duyur, öncə insan kimi anlayır sonra qadın kimi çözür. O, anasını da ilk növbədə insan-qadın olduğuna görə, sonra da gerçək ana ola bildiyinə görə müqəddəs sayır. Anasına həsr etdiyi şeirdə bunu ifadə edir şair, üstəlik, ancaq ana olduqları üçün özlərini müqəddəs hesab edənlərə anasını misal gətirərək, bioloji analığı qınayaraq bir mesaj da göndərir:
Mən səni məni doğduğun üçün qınamıram,
mən səni niyə doğduğun üçün qınayıram.
Sən onsuz da müqəddəssən.
Yanında olmaqdan qorxuram.
Davamlı
müşahidələrin, anaya-insana dibsiz sevginin nəticəsi
olan və bəlkə də bir anın içərisində
yazılan bu şeirdəki səmimi və təsirli etiraf diqqətdən
qaçmır, insanın iç dünyasını titrədir.
İçində sanki məsum bir uşaq yaşayan saf ürəkli
anasının səbr və təmkinlə (bəlkə də
onun üzündən) keçirdyi qəlb ağrısına
görə utanır və bu utancı yaşamaqdan qorxur
Aysel... Kiçik otağına çəkilib
onu-övladını “necə həzin-həzin, səssizcə,
möhtəşəm sevə bilən bir qadının, bir
insanın, bir ananın cocuqca saflığına bəzən
inana bilmir və bu inamsızlığından utanır...
ancaq bu Ana onun hər şeyi, ümidi, pənahı, üz
tutub gedəcək yeri, ən nəhayətsə, tənhalığının
qənimidi...
Ana, məni buralarda qoyub getmə,
Mən səndən başqa
yer tanımıram...
Şeirdə incə bir məqama,
əslində onun leytmotivini təşkil edən fikrin alt
qatına toxunmaq istəyirəm. Bu, “Ana, düşünmə
ki, məni necə həzin-həzin sevdiyini görmürəm”dən
yansıyan bir övladın valideyninin iç dünyasına
nüfuz etməsidi, onu duyması, anlamasıdı, anaya təkcə
dünyaya övlad gətirən bir varlıq kimi deyil, bir
dosta, arxa-dayağa, sevgiliyə, insana sevgisini duyursan. Hamı
övladdı və ana bətnindən doğulur, ancaq hər
övlad öz anası, valideynlərilə dost ola bilmir...
Aysel bilir ki, onun anası təkcə
doğurucu varlıq deyil, cəmiyyətdə tanınan,
müəyyən mövqeyi olan bir şair, pedaqoq-şəxsiyyətdir.
Bəlkə də onların ev-məişət
qayğılarından uzaq ruhsal münasibətləri daha
gözəl, daha rahat, doğal və çəkicidi... Düşünürəm
ki, bu şeirdə Aysel anasını-qadını ev, məişət
çərçivəsindən çıxararaq daha önəmli
müstəvidə təqdim edir...Bu, övladla valideyn
arasında bioloji deyil, mənəvi-ruhani əlaqə,
qarşılıqlı anlaşma istəyinə söykənən
qutsal bir münasibətdir...
Yenicə dostlaşdığı, nələrisə bölüşə bildiyi, lakin “Səni sevirəm”- söyləməyə gecikdiyi atasına onun ölümündən sonra yazdığı şeir də maraqlı məqamları ilə yadda qalır. “Ata, çox tez öldün” uzun illərin ayrılığının, sükutunun şeiridi... İllərin müşahidələrinin nəticəsidi. Hər görüşündə onu bioloji yöndən deyil, daha çox insan, arxadaş (bu söz arxa daşım, söykənəcəyim, dayağım yozumunda necə də gözəl səslənir!) kimi yaxından tanımaq istəyi həm bir dost, həm də övlad kimi bəslədiyi sevgini etirafa gecikdirir...
Nə yazıq ki, atası qəfildən dünyanı tərk edir və təzəcə sevməyə başladığı bir insanın yoxluğu onun ruhunu sarsıdır, “kədərini artırıb boyunu qısaldır, sükutunu, içindəki boşluğu bir az da böyüdür”. Ancaq onu həyatda yalqız qoyan hansısa səhvinə görə qınamağa tərbiyəsi, etik mədəniyyəti yol vermir, bu fikrini çox yumşaqca, qəlbə toxunmayan incə sözlərlə, kübarcasına ifadə edir. Ruhuna and içib: “sənə yas saxlamayacam, bir gün də olsun, molla çağırıb yasin oxutdurmayacam, ancaq qəlbimdə yaşadacam deyir:
Ata, məni özünə oxşadardın,
Oxşatma.
Yalqız olmaq istəmirəm...
mən səni qəlbimdə oxşayacam...
və sən orda
yaşayacaqsan...
Darıxanda,
dostlarımı
yığıb anacam,
Yadıma salacam
gülüşünü,
Yoxluğuna gizlicə
ağrıyacam.
Səni sevdiyimi özüm
biləcəm...
Çağımızın
azad düşüncəli, azad üslublu yazarı Aysel, həm
də anadı. “İzelimin şeiri”ndən yansıyan,
şirinliyi ilə “gözündən düşən
dünyanı da dada gətirən,” gözəlləşdirən
qızının doğuluşu ilə həyatı
büsbütün dəyişən – “hər
qığıltısından xoşbəxt olan, kəpənəyə
dönərək havada yeriməyi öyrənən, daha yuxunu
yox, onunla keçirdiyi yuxusuz gecələrini sevən, ölənədək
keşiyini çəkərəm, ancaq sən də
yaşamağı öyrən” deyən və gözlərinin
dumduru təmizliyində sanki saflaşan, həyata daha sıx
sarılan Ana...
Qadın, onun problemləri,
incə, kövrək qəlbinin sevinci və ya kədəri,
fərəhi, ya üzüntüsü önə çəkilir
Ayselin qələmində. Bu üzdən özü gənc,
düşüncələrinə görə isə
çoxlarından yaşlı olan yazarı feministlikdə bəlkə
də qınayanlar da tapılacaq... Ancaq bir həqiqət var
ki, o, məhz zərif cinsin nümayəndəsi olduğuna
görə qadınların, bilavasitə özünün
yaşantılarını, duyduqlarını və
düşündüklərini misralara, yaxud yeri gələndə
sətirlərə çevirir. Onun şeirlərinin məna
yükü çox ağırdır və bu yük, onu
yaradan səbəblər oxucunu düşünməyə,
qanrılıb öz həyatına bir nəzər salmağa
və özünə: – Bəs mən necə, qadın
olmağı bacarmışammı, uğruna hər bir fədakarlığa
getdiyim həyat arxadaşım tərəfindən sevilmişəmmi?-
sualını verməyə sövq edir...
Bütün qadınlar sevgidən
yazırlar, amma onların hamısı sevgili ola bilmirlər.
Sevgili olmağı bacaran şair Aysel sevgini də haqq etmədiyi
ayrılığı da yaşayır. (Əbədi xoşbəxtlik
kimin nəsibi olub ki?)... Ancaq mərdanə yaşayır tərk
edilməyin acısını onun lirik qəhrəmanı.
Sevgidə azad, içdən gələn səmimi, isti,
heç bir təzyiq, aşırı təpkiyə söykənməyən
insanca münasibətin tərəfdarıdır bu qəhrəman:
“Səsin yenə qulağımı həbs edib, ayağı
sürüşkən sevgilim,” və “Kölgəlikdə
dayandıqca sənə yerikləyirəm”- i yazan bir
insanın “O”-na, sevdiyinə: “Sevdiyin gün gəl,
unutduğun gün gedərsən”... deməsi nə qədər
çətindi... Və bu sevən insan nə dərəcədə
qürurludu...
Mənə yasaq olan insan,
hardasan?
Ətim ürpənir
yoxluğuna inandıqca.
Kölgəlikdə
dayandıqca sənə yerikləyirəm.
Hisli-paslı
reallığın içində
gəlişini
sayıqlayıram.
İstəmirəm nə
ana, nə qadın olmaq sənsiz.
Sənsiz adam da olmaq
yaramır işə...
“Sən mənim hər
şeyimsən”- deyə hayqıran bu misralar Türkiyənin məşhur
söz və bilim adamı, Qarabağ əsilli Yavuz Bülənd
Bakiləri – “Şaşırdım kaldım iştə”
şeirindən çox sevdiyim şairi xatırlatdı və
həmin əsərin misraları yaddaşımda bir daha təzələndi:
Şaşırdım
kaldım iştə, bilməm ki, neimsin?
Bazen kız kardeşimsin,
bazen öpöz annemsin.
Sultanımsın susunca,
konuşunca kölemsin.
Eskilmeyen çilemsin...
Orada ufuk çizgim, burda
yanım, yöremsin.
Beni ruh kibi saran sonsuzluk
dairemsin
Çaresizem çaremsin.
Şaşırdım
kaldım iştə, bilməm ki, neimsin?
Və “Səndən o yana
heç nə yoxdur deməsəm, bil ki, səndən o yana
heç nə yoxdur”... dərəcəsində sevir Ayselin
lirik qəhrəmanı... O, bağlandığı hər kəsi,
hər şeyi bu dərəcədə, var – gücü ilə
tükündən – dırnağına qədər sevir və
dəyərləndirir.
Onun qəhrəmanı,
çoxlarından fərqli olaraq, xəyanətlərin ruhunda
doğurduğu acının, pessimizmin və
yalqızlığın boz rəngini (onun düşüncələr
aləmində gecənin səssizliyi, sükut rəngsizdi,
yaxud boz rəngdədi) dəyişə bilir. Bəzən
yalqızlığı, tənhalığı
acgözlüklə yaşayır, elə darıxır ki,
qaranlığı gözlərinə təpir, bəbəklərinin
qaralığı gecənin qaranlığına
qarışaraq bir-birinə yaraşır və gecənin
darıxan yeri gecə ilə qolboyun olan, bu yalnızlıqda
sevdiyini anlayan və anan o olur. Bu da həmin fikrin fərqli,
yalnız özünəxas ifadə yolu:
Küləyin altında
düşünürəm,
baxsana halıma, səni
gözləyirəm.
Gələnim, gedənimsə
bir solğun sabah, bir
yazıq gecədir.
Kim deyərdi?
Küləyə
bürünüb gözləyəcəm,
donacam bir gün
qışdan öncə,
Səni sevdiyimi anlayacam...
Ayselin şeirlərində
sakitlik, səssizlik, sükut, tənhalıq, yalqızlıq,
təklik və...bir də uçuq qəlb anlayışı
xüsusi məna kəsb edir. Yenə də ənəvilikdən
qaçır o, sınıq qəlb, yaralı qəlb və
s. demir, məhz bərpası, sağalması
mümkünsüz olan uçuq qəlb yazır...
Gün, kim anlar ki, bizi, kim
ağlar ki, bizimlə?!
Kim sevər ki, bizi bu
uçuq qəlblə?
Biz kədərin
qohumlarıyıq,
bu çal-çağır
ölkəsində
Kimə lazımıq?!
Bu tənhalıq, yalqızlıq və kədər bəzən
qəlbini sıxıb darıxdırsa da, çox vaxt xoş
gəlir ona... Ruhundan qopan şeirlərinə,
yazılarına görə, onlara hətta minnətdardı.
Bu yazılar məhz həm də dost olduğu tənhalığının,
yalqız, yalnız özü ilə təklikdə
qaldığı anların, darıxdığı məqamların
və... gecələrin məhsuludu...
Darıxdıqca
ruhumda quruyan arzularımla
təkbətək
qalıram...
Nə yaxşıdır təklik...
Gedim özümə
qarışım...
mənimlə nə
yaxşıdır,
nə yaxşıdır təklik...
Onun təsvirində kədər
bir obrazdı, ifadəsi də tamam fərqli biçimdədi...
İnsan ömrünün illəri bir-birini əvəzlədikcə
yaş üstünə yaş gələr,
qocalığına bir addım daha
yaxınlaşdığını düşünən
insanın, təbii ki, təəssüfdən doğan göz
yaşları içinə axır əksər halda...Hər
yaşında axıb içinə dolan bu göz
yaşları İnsan qocalanadək dopdolu bir kədər olur.
Və Ayselin lirik “mən”i yaşlanana qədər ömür
yollarında onunla qoşa addımlayan kədər
yaşlı bir kədərə dönür...
“Boşluq”, “yoxluq”, “yoxsulluq”
anlayışları isə onun sərbəst poeziyasında
xüsusi bir anlam daşıyır, insan qəlbində
assosiativ duyğular yaradır:
Hər şeyə inanmasaq,
olmayacaqlar
olacaqlar kimi olmazdı,
Olanı olmayan kimi
anlamazdıq.
Bu qarışıqlıq
yaranmazdı,
boşluğun antonimini bilərdik...
Doluluqmudur əcəba?
Boşluq-doluluq,
doluluq-boşluq,
Nə hansı, nə nədir,
baba?
Hansı çox, hansı
azdır?
Bir onu bildim ki, bu olaylı
dünyada bolluqdur.
Boşluqlardan boluq...
Lakin bu anlayışın
digər yozumu da yaddaşında ilişib qalır. Əslində
boşluqların bolluğunu yaradanlardan birini diqqət mərkəzinə
gətirir, dünyanı qurub-yaradan insanın içərisi
boşdursa, demək dünyanın özü də
boşluqlardan ibarətdir.
“Əsil dost dar gündə
tanınar” ata sözünün fikir yükü üzərində
boy verən “Yoxsulluq” şeirini həyəcansız oxumaq
mümkün deyil. “Yoxsulluq” onun üçün nə
Allahı tanımaq, nə dünyanı anlamaq, nə onu
dadmaq, nə qanmaq, nə qürurlu olmaq, nə
çalışmaqdır. Onun üçün:
İnsanın dar
günüdür yoxsulluq,
Hər şeyi, hamını
tanıyan günüdür
Eşitdiyi maşın səsinin,
gördüyü insan kölgəsinin,
beyninə dolub içini
boşaltmasıdır,
tənhalığının
artmasıdır.
ola biləcəklərin
“yoxdur” nidasıdır!
“Yox” qanunudur yoxsulluq,
“Yox”dur, yox...
Yoxluqlardan, problemlərdən
bezəndə, həyatın çəkilməz
ağırlıqlarından, insanların
anlamsızlıqlarından, yersiz söz-söhbətlərindən
yorulub usananda “Heyf ki, anlayacağın qədər deyə
bimirəm və heç o qədər danışmaq da istəmirəm,
beynini yorma, yorulmaq qədər üzmür adamı heç nə,
kimdən və nədənsə küsüb-inciyəndə
sanki İçində bir arzu göyərir: ”Tanrı sizə
xərcləməyə o qədər pul, görməyə o
qədər iş versin ki, bizim işimizə
qarışmayasız, Getməyə yeriniz bol olsun, bizə hərdən
gələsiz, ərə verməyə, evləndirməyə
çoxlu övladınız olsun, bizə yetişməyəsiz... “Mənə toxunmayın deyir... Mənim
ki:-
Sizinlə ortaq heç nəyim
yoxdur-
torpaqdan, havadan başqa.
Sizinlə oxşar heç nəyim
yoxdur-
Doğulmaqdan, ölməkdən başqa.
Beləcə, Ayselin poetik fikir dünyasında düşüncələr, fikirlər sanki qanadlanaraq çərçivələrdən, basmaqəliblikdən sıçrayaraq çıxır, azadlığa atılır. Fikrin azad formada təqdimi şairə yeni ifadə imkanı verir... Ayrı-ayrı insanlara və şəxsiyyyətlərə həsr etdiyi ithaf şeirlərində də oxucu ənənəviçilikdən sıçrayıb çıxmanın şahidi olur: “Nənəmdən sonra yazıldı”, ”İzelimin şeiri”, ”İradə üçün”, ”Aysel Əlizadənin Alikə yazdığı şeir”,”Güzgüdəki adamın şeiri”,”Anara yazılıb” “Mövlud Süleymanlıya”və s.
Onun şeirlərində təzahür edən fikir yükü bir sıra misralarını sanki aforizm səviyyəsinə qaldırır: “İçindəki xarabalıq insan əlinin zəhmətidir”, “Kiminsə ağılsız olduğunu söyləmək bunu sübut etməkdən asandır”, “İnsanlardan ibarət kolleksiyaya bənzəyir ömür”, “Qaranlıqdan qorxmamaq güclü olmaq deyil”, “Boşluğu doldurmaq üçün, ağlamaq da olar, ağlamamaq da. Ağrımaq olmaz”, “Unudulanların ahı yeni adamların köhnə günahıdır”, “Darıxmaq yaxşıdır heç nə olmayanda, yaşamağa heç nə qalmayanda darıxmaq lazımdır”, “Mat rojayka doğan anadır, İçinə adam yerləşdirən qadın tanrıyla şərikdir. Qadın Tanrıya adam yaratmaqda kömək edir”, “Anladım ki, bütün qadınlar qocalanda nənə olmurlar”... müşahidələri sərrast və uğurludur. Bu müşahidələr poetikləşəndə, şeir nümunələrinə çevriləndə yaddaşlara həkk olunur... “Anladım ki, bütün qadınlar qocalanda nənə olmurlar” deyimi də belə müşahidələrin məhsuludu... O, küçədə dilənçilik edən qoca, yoxsul qadının halına acıyır. Bioloji nənə olmayan bu qadına uşaqlar belə “nənə” deyə müraciət etmirlər, çünki uşaqların anladığına görə, nənə dilənçilik etməz, nənə evinin ağbirçəyi olar...
Və ən nəhayət, Ayselin “Göydən gələn qonaq” şeiri barədə düşüncələrimi sayğıdəyər oxucularımla bölüşmək istəyirəm... Bizləri həmişə inandırıblar ki, bütün mələklər, peyğəmbərlər göydə bərqərar olur və yeri-göyü, dünyanı bir “Ol!” əmrilə yaradan Allah da məhz göydədir... O, göydən gələn qonağa üz tutaraq: –Sən ki, gəldin, masamın üstündə qələmimdən başqa heç nə görmədin, sevgilimizi isə yerində tapmadın... Bunun izahını yazdığı şeirdə verir: “Qoluma “Yoxdur” sözü yazıldı bir zaman, fikir verməyib sildim, hər şey yoxa çıxdı, o vaxtdan, Alın yazım qoluma yazıldı. O vaxtdan masamın üstündə qələm var, o vaxtdan yazıram, bacardığımı qoruyuram, bacarmadığım əldən gedir...” Bir halda ki, yerin-göyün, dünyanın yaradanı, sahibisən, ya İsasansa ya başqa müqəddəs o zaman əldən gedən nəsnələrimi, itən xoşbəxtliyimi geri qaytar, mənə 40-cı qapının açarını ver!
Esmira FUAD,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2011.- 1 fevral.- S.7.