“Bioetika haqqında” qanun layihəsinin
adı dəyişməlidir”
“SƏNƏDİN “BİOETİKA
VƏ İNSAN HÜQUQLARI HAQQINDA”QANUN ADLANDIRILMASINI TƏKLİF
EDİRƏM”
Müsahibimiz Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının (AMEA) İnsan Hüquqları İnstitutunun “Bioetika və tibbi hüquq” şöbəsinin müdiri, YUNESKO-nun Beynəlxalq Bioetika Kafedralar Şəbəkəsinin Azərbaycan Bürosunun rəhbəri, professor Vüqar Məmmədovdur.
– Son vaxtlar “Bioetika haqqında” qanun layihəsinin hazırlanması ilə bağlı xəbərlərlə rastlaşırıq. YUNESKO-nun Beynəlxalq Bioetika Kafedralar Şəbəkəsinin Azərbaycan Bürosunun rəhbəri kimi siz bu faktı necə şərh edərdiniz?
– Mən bunu müsbət qiymətləndirirəm. Parlament üzvlərimizin və ictimaiyyətin bu mövzuya olan münasibəti məni sevindirir. Lakin hesab edirəm ki, sənədi “Bioetika haqqında” deyil, “Bioetika və insan hüquqları haqqında” qanun adlandırmaq lazımdır. Çünki bu, YUNESKO-nun 2005-ci ildə qəbul etdiyi Ümumdünya Bioetika və İnsan Hüquqları haqqında Bəyannaməyə də uyğundur.
– Bu qanunun məhz indi gündəmə çıxmasının səbəbi nədir?
– Hər bir dövr onun
yalnız özünə xas olan problemlər doğurur.
Sürətli elmi-texniki tərəqqi insanın bu tərəqqinin
mənfi nəticələrindən müdafiəsi
üçün qanunvericilik bazasının təkmilləşdirilməsi
zərurətini ortaya qoyur. Hələ təxminən yüz
il bundan öncə yalnız fantastik mövzuda yazan
yazıçılar ərzaq qıtlığının
genetik modifikasiya olunmuş məhsullar hesabına aradan
qaldırılmasının, həyatın donor orqanların
köçürülməsi nəticəsində
uzadılmasının, eləcə də klonlaşdırma
yolu ilə “əbədiliyin” təmin olunmasının,
süni intellektin yaradılmasının, surroqat
analığın və s. mümkünlüyü haqqında
danışırdılar. Son onilliklərdə gen mühəndisliyinin,
biotexnologiyaların və tibbi innovasiyaların inkişafı
nəticəsində insan cəmiyyətinin bu yeniliklərə
uyğunlaşmasının səbəb olduğu bir çox
etik və hüquqi problemlər yaranıb. Hazırda biz bitki,
həşərat və heyvan genlərinin cütləşdirilməsi
yolu ilə əldə edilən, yüksək məhsuldarlıq
və müxtəlif xəstəliklərə qarşı
dözümlülüklə yanaşı, həm insan
orqanizminə, həm də ətraf mühitə təsir
baxımından tam gözlənilməz nəticələri
olan çoxlu sayda genetik modifikasiya olunmuş ərzaq məhsullarına
malikik. Yeni orqanlar yetişdirmək üçün gövdə
hüceyrələrindən istifadə olunması kimi yeni dəbə
minmiş bir ideya ilə nə etmək lazımdır? Bəs
rüşeymin hüquqlarını necə qorumalı və
surroqat analıq problemini necə həll etməli? Təbabətdə
və əczaçılıqda nanotexnologiyalardan istifadə
hansı nəticələr yaradır? Alimlərin insanın
genetik strukturuna müdaxilə etməsinin nə kimi nəticələri
ola bilər? Bütün bu məsələlər mükəmməl
təhlil, eləcə də onların həlli
üçün təkcə elmi və etik deyil, həmçinin
hüquqi münasibət tələb edir.
– Vüqar müəllim, bu
qanun Azərbaycanda abortların aparılmasını
qadağan edə bilərmi?
– Mən də qəzet məqalələrində
oxumuşam ki, qəbul ediləcək bioetika haqqında qanunla
Azərbaycanda abortlar qadağan oluna bilər. Bu, heç də
tam düzgün olmazdı. Abortlar haqqında hüquqi
normaları bioetika haqqında qanundansa, reproduktiv
sağlamlıq haqqında qanunla qəbul etmək daha məntiqi
olardı.
Şübhəsiz, abortlar
haqqında məsələ bioetika və tibbi hüququn məşğul
olduğu sahələrdən biridir. Burada çoxlu sayda
hüquqi və etik məsələlər var.
Qadınların hər bir nəfərinə düşən
abortların orta sayına görə Azərbaycan Avropada lider
ölkələrdən olaraq abortların icrasının
hüquqi norma və mexanizmlərini hazırlamalıdır.
– Bəs bioetika nədir və
onun inkişafında YUNESKO hansı rol oynayır?
– Elmi tərəqqidən bəşəriyyətin
rifahı naminə istifadə etməyin zəruriliyinə əsaslanan
BMT və onun strukturları aparılan elmi tədqiqatlarda etik və
hüquqi hədlərin müəyyənləşdirilməsi
üzrə tədbirlər görməyə
başlamışlar. Ötən əsrin 70-ci illərində
elmin yeni bir sahəsi – insanın təbabətdə və
biologiyada fəaliyyətinin əxlaqi tərəflərini
müəyyənləşdirən həyat haqqında elm,
biologiya yarandı. 1993-cü ildən etibarən bioetika BMT-nin
elm, təhsil və mədəniyyət məsələləri
ilə məşğul olan strukturlarının, YUNESKO-nun fəaliyyətinin
prioritet istiqamətinə çevrildi. Son 20 il ərzində qəbul
edilən çoxsaylı beynəlxalq sənədlər və
BMT Konvensiyaları sübut edir ki, biologiya elmlərinin nailiyyətlərinin
tətbiqi şəxsiyyətin və bütövlükdə
bəşəriyyətin sağlamlığının
qorunmasına və iztirablarının yüngülləşdirilməsinə
xidmət etməli, biologiya elmləri sahəsində
elmi-texniki tərəqqinin genişləndirilməsi isə
insan hüquqlarının qorunmasını və
hamının rifahını təmin edə biləcək
şəkildə həyata keçirilməlidir. Bundan
başqa, insan ləyaqətinə zidd olan gen mühəndisliyi
metodlarından istifadəni qadağan edən tədbirlər
görülməsinin zəruriliyinə də xüsusi diqqət
yetirilir.
Yuxarıda deyilənlərdən
aydın olur ki, bioetika əsas insan hüquqlarının –
yaşamaq və sağlamlıq hüququnun müdafiəsi məqsədilə
öz həllini tələb edən etik və hüquqi
xarakterli problemləri əhatə edən müasir elmin aktual
və mühüm istiqamətlərindəndir. Ona görə
də mövzunun aktuallığı şübhə
doğurmur. Lakin qeyd etmək lazımdır ki, qanunun adına
yanaşmada yanlışlıq var. Bir qanun, yaxud qanunvericilik
aktı bütün bioetik məsələləri tam əhatə
edə bilməz və ona görə də bu cür
adlandırılmamalıdır. Hesab edirəm ki, bu istiqamətdə
qanunvericilik layihələrinin ekspert təhlili və
müzakirəsinin davam etdirilməsi vacib və məqsədəuyğundur.
Sənədin “Bioetika və insan hüquqları haqqında”
qanun adlandırılmasını təklif edirəm.
– Qeyri-qanuni transplantalogiya ilə
bağlı bir neçə aydan bəri aparılan müzakirələri
necə şərh edərdiniz? Bu vəziyyətdən
çıxış yollarını nədə
görürsünüz?
– Gerçəkdən də
bizim KİV-də Azərbaycanın bəzi şəxsi
klinikalarında “qara transplantoloqlar” tərəfindən
orqanların köçürülməsi üzrə
qeyri-leqal əməliyyatların aparılması haqqında
informasiyalar yayılıb. Artıq bir neçə aydır
ki, təhqiqat getsə də, nəticələri bəlli
deyil. Lakin mətbuatda həmin faktlar mövcud qanunvericilikdə
olan boşluqların və müvafiq strukturların fəaliyyətsizliyinin
göstəricisi kimi müzakirə edilməkdədir. Mən
şəxsi klinikaları və səfərə
çıxan cərrahların gəlişini və fəaliyyətini
nəzarət altında saxlamalı olan orqanların fəaliyyətsizliyi
fikri ilə razıyam. Bu, 28 dekabr 1999-cu il tarixli
“İnsanın orqan və toxumalarının
transplantasiyası” haqqında Azərbaycan Respublikası
Qanununun kobudcasına pozulmasıdır. Bu qanuna əsasən,
ölkəmizdə insan orqanlarının
alqı-satqısı qadağandır. Azərbaycan
Respublikası Cinayət Məcəlləsinin 137.1 maddəsində
göstərilir ki, insanın orqan və toxumalarının
qanunsuz alqı-satqısı minimum əmək haqqının
2-5 min misli miqdarında cərimə ilə, yaxud iki ilə qədər
islah-əmək işləri ilə və ya gələcəkdə
hansısa məsul vəzifəni tutmaq hüququndan məhrum
edilməklə 3 ilə qədər azadlıqdan məhrum
edilmə yaxud, 3 ilə qədər müddətdə müəyyən
fəaliyyətlə məşğul olmaq hüququndan imtina
ilə cəzalandırılır.
Mütəxəssislərin
fikrincə, təkcə bizdə deyil, həm də
bütün dünyada canlı donorluq sövdələşməyə
çevrilməkdədir. Hərçənd ki, hüquqi cəhətdən
bu, orqanların həmişə əvəzsiz olaraq
qohumdan-qohuma verilməsi kimi sənədləşdirilir. Təəssüf
ki, transplantoloq həkimlər özləri də çox zaman
bu cür sövdələşmələrdə iştirak
edirlər.
Qanunun mövcud olmasına
baxmayaraq, respublikamızda onun bir çox icra mexanizmləri
yoxdur. Biz bu sahədə xeyli etik və hüquqi məsələləri
tənzimləyə biləcək sistem yaratmalıyıq. Belə
bir sistemin olmadığı şəraitdə hansısa
orqanın transplantasiyasına ehtiyac duyan vətəndaşlar
çoxsaylı problemlərlə üzləşirlər.
Onlardan biri də bahalı əməliyyatlardır. Belə ki,
bu əməliyyatları yaxşı maliyyə imkanları və
ya dəstəyi olan insanlar, məsələn, biznesmen, artist,
aktyor və ya məmur etdirə bilər. Bəs mühəndis,
həkim, müəllim və təqaüdçü nə
etməlidir? O, bunu özünə rəva görə bilməz.
Bu isə hüquqların bərabərliyi prinsipinin
pozulmasıdır. Bu da belə bir nəticəyə gətirib
çıxarır ki, ölkəmizdə vətəndaşlar
üçün tibbi yardımın mümkünlüyü fərqlidir,
insanların bir kateqoriyası bunu özünə rəva
görə bilir, digəri isə həyatını itirməlidir.
Bu, həm Azərbaycanın qoşulduğu beynəlxalq
hüquqi sənədlərin, həm də milli qanunvericiliyin
pozulmasına səbəb olur. Bu problemin digər ölkələrdə
həllinin müxtəlif metod və formalarının
araşdırılması ölkəmizin vətəndaşlarının
əsas hüquqlarının – yaşamaq hüququ və bərabər
tibbi yardım almaq hüququnun təminatı məqsədilə
Azərbaycan üçün məqbul variantların
axtarışına əsas verir. Bu problemin, əlbəttə,
mərhələli həlli beynəlxalq hüquq normalarına
və tezliklə təkmilləşdirilməli olan milli
qanunvericiliyə müvafiq olaraq gerçəkləşdirilməlidir.
Lakin normativ hüquqi bazanın tətbiq edilməsi üzrə
zəruri əməli vasitələr olmazsa, bu hüquqi
bazanın inkişafı və təkmilləşdirilməsi
üçün göstərilən səylər, sadəcə,
“ölü sənədlər”in yaranmasına gətirib
çıxaracaq. Bu vasitələr səhiyyə sistemindəki
icra strukturları tərəfindən yaradılmalıdır.
Yeni texnologiyalar yeni yanaşma və metodlar tələb edir.
Demokratiyanın əsasını
insan hüquqları təşkil etdiyi kimi, səhiyyə
sisteminin mərkəzində də pasiyentin hüquqları
olmalıdır. Başqa sözlə, insan hüquqları nə
qədər qorunursa, demokratik prinsiplərə yaxınlaşma,
yaxud bu prinsiplərdən uzaqlaşmanın dərəcəsi
haqqında da bir o qədər mühakimə yürütmək
olar. Bu elə pasiyentin hüquqlarına da aiddir. Bu hüquqlar
səhiyyə sistemində önəmli yer tutmalıdır.
Onların əsasını həkim, tibbi sistem və pasiyent
arasındakı yetərincə mürəkkəb, həssas və
məxfi qarşılıqlı münasibətlər təşkil
edir.
Pasiyentin öz
hüquqları olmalıdırsa, həkimin də müəyyən
hüquqları, o cümlədən, intellektual mülkiyyət
və müstəqillik hüquqları olmalıdır. Ona
görə də pasiyentin hüquq və məsuliyyəti haqqında
qanun qəbul edilməsilə eyni zamanda, peşəkar həkim
fəaliyyəti riskinin sığortalanması da daxil olmaqla, həkimlərin
və digər tibb işçilərinin hüquqları və
peşə məsuliyyəti haqqında da qanun qəbul etmək
məqsədəuyğundur. Ölkəmizdə pasiyentlərin
hüquqlarının müdafiəsinə aparan yol vətəndaşların
hüquqi maariflənməsindən və tibbi hüququn
inkişafından keçir. Öz hüquqlarını bilən
insan onları müdafiə edə bilər, bunu özü edə
bilməyəndə isə ona bu sahə üzrə savadlı
vəkil lazımdır.
– Azərbaycan öz vətəndaşlarına
bu cür hüquqi müdafiə təqdim etməyə
hazırdırmı?
– Təəssüf ki, yox. Bu
məqsədlə ölkəmizdə tamamilə yeni elmi
istiqamət olan “bioetika və tibbi hüquq” inkişaf etdirilməlidir.
Bu fənn həm tibbi, həm də hüquqi fakültələrdə
məcburi tədris olunmalıdır. Məhz bu iki ixtisasın
qovuşuğunda yeni elmi istiqamətin inkişafına nail
olmaq olar. Bu yeni istiqamət bizim ölkəmiz
üçün yeni olsa da, dünyada isə çoxdan
mövcuddur. Ölkəmizdə vəkilliyin xüsusilə,
tibbi hüquq sahəsindəki inkişafı vətəndaşların
hüquqlarını səhiyyə sistemində də peşəkarcasına
və keyfiyyətli müdafiə etməyə qadir olan yeni
mütəxəssislər nəslinin yaranmasına imkan verir.
Bu prosesin başlanğıcı 2010-cu ilin əvvəllərində
AMEA-nın İnsan Hüquqları İnstitutu və YUNESKO-nun
Beynəlxalq Bioetika Kafedralar Şəbəkəsinin Azərbaycan
Bürosu ilə birlikdə qoyulub. “Bioetika və tibb hüquq”
elmi ixtisaslarının yaradılması və qeydiyyatı, tədris
vəsaitlərinin hazırlanması, eləcə də
YUNESKO-nun təlim materiallarının Azərbaycan dilinə tərcüməsi,
həm müəllimlər üçün, həm də
ölkənin ali məktəblərindən birinin yuxarı
kurs tələbələri üçün treninqlərin
keçirilməsi planlaşdırılır. Ölkə
parlamenti ilə birlikdə maarifçilik və qanun
yaradıcılıq işlərinin aparılmasının da
böyük rolu var.
– Ekspertlərin əksəriyyətinin
fikrincə, təbabətin kommersiyalaşması və həkim
səhvlərinin aşkarlanmasında şəffaflığın
olmaması çağdaş mill təbabətin zəifliyinin
əsas səbəblərindən biridir. Bununla bağlı
sizin fikrinizi bilmək istərdik.
– Razıyam. Lakin onu da əlavə
etmək istərdim ki, pasiyentlər və həkimlər də
daxil olmaqla, bütün cəmiyyətimizin hüquqi maariflənmə
səviyyəsi çox aşağıdır. Təəssüflər
olsun ki, təbabətin kommersiyalaşması halları
vardır. Bu məsələnin həlli həm səhiyyənin
hüquqi bazasının yaradılması, məcburi tibbi
sığorta məsələsi, bütün ölkə vətəndaşlarının
məcburi illik müayinəsi, vaksinasiya, ölkə vətəndaşlarının
öz hüquqları ilə bağlı maariflənmə səviyyəsinin
yüksəldilməsi və pasiyentləri əsassız maliyyə
xərclərinə saldıqlarına görə həkim məsuliyyətinin
gücləndirilməsi ilə, həm də həkim səhvləri
ilə bağlıdır.
Həkim səhvləri
problemi tibbi hüququn ən vacib problemlərindən biridir. Əksər
ölkələrdə bu problemlə bağlı statistik məlumatlar
geniş ictimaiyyətin diqqətinə
çatdırılır. Bu isə vəziyyəti təhlil
etməyə, səbəbləri müəyyənləşdirməyə
və onların aradan qaldırılmasını təmin etməyə
şərait yaradır, ölkə təbabətinin gerçək
təkamülünə imkan verir. Heyf ki, Azərbaycanda belə
statistika aparılmır. Bununla bağlı, məhkəməyə
edilən müraciətlər də çox nadir hallarda olur.
Yalnız böyük hay-küyə səbəb olan bəzi
işlər məcburən məhkəmələrə qədər
gedib çıxır.
Beynəlxalq Tibbi Etika Məcəlləsinə
əsasən, həkim pasiyentlərlə və həmkarları
ilə münasibətdə vicdanlı olmalı, səriştəsizlik
göstərən, yaxud yalançılığı
müşahidə olunan həmkarları ilə mübarizə
aparmalıdır. Bu məcəllənin normaları hələ
ki, ölkəmizdə lazımi səviyyədə fəaliyyət
göstərmir. Bizdə həkimlərin bir hissəsini digərlərinin
qüsurlarını ört-basdır etməyə məcbur edən
tamam başqa etik normalar işləyir. Ona görə də
tibbi işçilərinin özləri arasında da bioetika və
tibbi hüquq sahəsində təhsil və maariflənməyə
böyük əhəmiyyət vermək lazımdır.
Rufik İSMAYILOV
525-ci qəzet.- 2011.- 1
fevral.- S.4.