İlahi eşq dastanı – “Leyli və
Məcnun”
“Mən ONUNLA birəm, ONA məxsusam”
Rabiə əl Ədəviyyə
(717-801)
Zaman keçəcək. Bizdən əvvəl gəlib gedən nəsillər kimi biz də bu dünyadan köç edəcəyik. Amma 500 il necə qalıbsa, Füzuli eləcə də qalacaq. Şübhə yox ki, heç bir misqal da, heç bir qarış da kiçilməyəcək. Amma yenə də şübhəsiz bir ümid var ki, tarix ondan uzaqlaşdıqca Füzuli böyüyəcək. Bu mülahizəni əbəs demirik. Azərbaycan füzulişünaslığının tarixi və təkamül mərhələləri haqqında tədqiqat apararkən gördük ki, məsələn, öz təzkirəsində Füzuli haqqında ən dolğun fikirləri yazmış Füzulinin oğlu Fəzlinin dostu Əhdi Bağdadidən ta 1925-ci il “Füzuli” məcmuəsinə, 1958-ci il dünya miqyaslı Füzuli tədbirlərinə, oradan da Ulu öndər Heydər Əliyevin tarixi sərəncamı ilə keçirilmiş dahi Füzulinin 500 illik yubileyinə qədər hər bir tarixi mərhələdə Füzuli yeni ampulada anılıb.
Şərqin üç böyük dilində – ərəbcə, farsca və türkcə ərəbin böyük şairi Əbu Nüvas, farsın böyük şairi Hafiz Şirazi səviyyəsində qəzəl yazan, həm ərəb poeziyasının, həm fars şeirinin, həm də dahi Nəvaidən sonra türk şeirinin – üç möhtəşəm poetik zirvəsinin fatehi olan Füzuli haqqında yazmaq çox çətindir. Füzuli haqqında yazmağın məsuliyyət əzabını, Füzulidən yazmağın şərəf və həzzini yaşamaqdayam, buna görə də cəsarətim və imkanım daxilində Füzuli barəsində araşdırmalarımı davam etdirmək niyyətindəyəm.
Bir yunan filosofu deyib: “Sən başını aşağı sal, öz yolunla get, qoy nə deyirlər desinlər”. Mənim incə, zərif yolum, dünya poeziyasının incilər gülşəninə doğrudur. Və bu gülşənin ən nadir incisi, dünya ədəbiyyatının ilahi məhəbbət haqqında şah əsəri “Leyli və Məcnun” poemasıdır.
Bu əbədiyaşar ilahi eşq dastanı haqqında çox yazılıb. Bu yazıların bir qismini biz Azərbaycan füzulişünaslığının tarixi kontekstində dəyərləndirməyə çalışmışıq. Düşünürük ki, bu poema sinfi-sosial yanaşma metodunun nəzəri ehkamlarından azad olmalı, materialist estetikanın basıncından xilas olunaraq, mistik elmin prinsipləri ilə təhlil edilməlidir. Hər şeydən öncə əsərin yazılış tərzi, Füzulinin estetik idealı bunu tələb edir. Müasir dünyanın məşhur təsəvvüf nəzəriyyəçiləri (məsələn, A.Knış) bu qənaətdədir ki, sufizmin öz apogey həddinə çatdığı XIII-XVI əsrlərin böyük şərq şairləri heç vəchlə sufizm təsirlərindən kənarda qala bilməzdilər. Füzuli də Şərqdə sufizmin sonuncu moqikanı idi. Bu məsələyə əvvəlki tədqiqatlarda toxunduğumuz mübahisələrdən yan keçərək diqqəti sonluğunun sufizmlə bağlılığı bir çox füzulişünaslar tərəfindən istər-istəməz etiraf olunmuş “Leyli və Məcnun” üzərində dayanmaq niyyətindəyik.
Poemanın poetik-psixoloji cəhətdən ən gərgin məqamı Leylinin İbn Səlamdan qurtulub Məcnun sorağı ilə fəryad etdiyi yerdən başlayır. Poemanın “Bu, Leylinin naqəyə ərzi-razıdır və zəbani– hal ilə izhari-niyazıdır” bölümündə –
Leyli dedi: – “Çün sənə şəkkim var,
Məcnun isən eylə halın izhar,
Leyliyi sevərsən eylə bünyad
Bir şeir,
keçən zamanını et yad”!
– deyir.
Beləliklə
də, Leyli onun dərdi ilə vəhşi heyvanlar arasında
üzülüb əldən düşmüş Məcnunu
tanımır.
Ümumiyyətlə, aşiqlə məşuq
arasında tanıma səhnəsi bizim həm klassik ədəbiyyatımızda,
həm də nağıl və dastanlarımızda məşhurdur.
Cavabında Məcnun Leyli səsindən sehrlənərək
ona “Key səbzeyi-dərdimə verən ab! (Ey dərd çəmənimi
sulayan!)- deyə müraciət edir: “Faş oldu
çün aləmə fəsanəm // Tədbirimə
düşdü, atəm, anəm // Gəh dəğdəğeyi
təbib gördüm // Gəh səy ilə Kəbəyə
yügürdüm” sözləri ilə başına gələnləri
Leyliyə nəql edir. Qəzəlində izhar edir ki,
Yardən min dərdi-dil çəkdim,
bu həm bir dərd kim,
Bildi məni dərdi-dilim,
bir dərdə dərman etmədi,
Əql meydanını zindani-bəla bilməz hənuz
Kim ki bir müddət cünun
mülkünü
seyran etmədi.
Bu, həmən
eşq dərdidir ki, onun gözəlliyi də, qüdrəti
də sağalmazlığındadır. Heç kim ona dərman
edə bilməz. Bu eşq mərəzinin sağalması
üçün verilən dərman zəhr
misalındadır. Çünki aşiq bu eşq mərəzindən
qurtarmaq istəmir. Yalnız cünun mülkünü seyr
etmişlər, əql mülkünün bir zindan olduğunu dərk
edə bilirlər. Leyli Məcnunu tanıyır və deyir:
Giryan dedi: – “Ey gözüm çırağı!
Vəhşilərlə el, mənimlə yağı
Sən mən dedigim həbib imişsən
Dərdi-dilimə təbib imişsən
Gər tanıya bilmədim rəvadır
Məstəm
mənü məst işi xətadır”.
Bu, aşiqi məşuqə,
canı canana qovuşduran, heç bir əqlin dərk edə
bilməyəcəyi ilahi məstlikdir. Məcnun bu məstliyə
məstanə bir cavab verir və əslində həyatda birləşə
bilməyən aşiqlər məhz bu məstlik aləmində
qovuşa bilirlər:
Öylə sərməstəm ki,
idrak etməzəm dünya nədir,
Mən kiməm, saqi olan
kimdir,
meyü səhba nədir,
Hikməti-dünyavü
mafiha bilən arif degil,
Arif oldur, bilməyə
dünyavü- mafiha nədir.
İlahi
eşq şərabını içmiş Məcnun
(aşiq!) artıq dünyanı dərk etmək imkanında
deyil. Çünki, o dünyadan təcrid olunmuş bir
irfan əhli, haqqa qovuşmuş bir arifdir. Ona görə
də aşiq deyir ki, dünyada olan şeylərin hikmətlərin
nə olduğunu bilən arif deyil, dünya mətahının
nə olduğunu bilməyən, dünyaya olan nəfsini
öldürmüş adam arifdir. Məcnunun
bu halını görən Leyliyi-Məşuq, o tanrısima
deyir:
Leyli mənəm
arizuyi-canın
Kami-dili-zarü natəvanın
Müştaqi-cəmal idin həmişə
Möhtaci-vüsal idin həmişə
Gəl yanıma, fövt
qılma fürsət!
Dil nəzri-vüsali-qamətindir!
Vər canım isə əmanətindir
Çün düşdü
məcalın, etmə ehmal
Gəl nəzrini tut, əmanətin
al!
Çox təcrübə
etmişəm olur az
Məşuqinə
aşiq eyləmək naz.
Məşuqeyi – Leyli burada
real təklif edir və qəzəlində deyir: “Ey qılan
şeyda məni, məndən bu istiqna nədir?” Yəni ki, niyə mənə bu qədər
etinasızsan? Poemanın mistik planı, bədii
fəlsəfi mahiyyəti bu suala verilən cavab, səbəbi-istiqna
ilə bağlıdır. Bunun üçün Məcnunu
dinləyək:
Canım gedəli bəsi
zamandır,
Cismimdəki indi özgə
candır,
Sənsən hala tənimdə
canım,
Gözdə nurum, cigərdə
qanım,
Məndə olan aşikar sənsən,
Mən xud yoxam, ol ki var – sənsən!
Gər mən
mən isəm, nəsən sən, ey yar?
Vər sən
sən isən, nəyəm məni-zar?
Kim dışrada istəyəm
nişanın,
Bir özgə
məkan biləm məkanın.
Bu açıq-aşkar
insanın – məxluqun xaliqdə əriyib itməsi vəhdəti
– vücud fəlsəfəsi – aşiq və məşuq,
insan və Allah münasibətinin sufi-mistik dərkidir: “Bir zərrəyə
kim, vücud yoxdur // Ayinədən ona sud
yoxdur”.
Məcnun
öz qəzəlində deyir ki, həqiqi aşiq məşuqənin
xəyalı ilə təsəlli tapar, meyli-vüsal etməz,
könüldən kənarda yar olduğunu xəyal etməz. Meyli vüsal
etmək, surətpərəstlik aşiqin cahil olduğuna bir dəlildir.
Allahın nuru ilə süslənmiş həqiqi məşuqə
– Leyli bu cavabdan razı qalır:
Leyli dedi: “Ey vücudi – kamil,
Qürbi-həqə ismət
ilə qabil!
Oldum necə olduğundan agah
Xoş mərtəbədir
bu, bərəkkallah!
Eşqində riya güman edərdim
Ətvarıni imtəhan edərdim
Hala mənə rövşən
oldu halın
Meraci – həqiqəti –
kamalın
Bir-birlərini ilahi mərtəbədə
dərk etdikdən sonra Məcnun təcrid edir:
Şahənşahi-mülki-mehnətü
dərd
Yəni Məcnuni dərdpərvərd
Bir pak idi ki, bu ərseyi-xak
Onun kimi görməmişdi
bir pak
Hər vəhşi donunda bir
füriştə
Yar oldu ol adəmi siriştə
Tutmuşdu təriqi-əhli-tövhid
Bulmuşdu kəmalı-tərkü
təcrid.
Leyli isə:
“Yarəb məni et fənayə
mülhəq
Kim rahi-fəna
imiş rəhi-həq” – deyərək duası hasil olur, “tərki-aləm”
edir.
Təzim ilə tutdular əzasın,
Qəbrini düzüb urdular
binasın,
Şövq əhlinə
qürb hasil oldu,
Dəryasinə
qətrə vasil oldu.
“Dəryasinə
qətrə vasil oldu” – Bu vəhdəti-vücud deyil, bəs nədir? “Əsiri-nəfsdir əhli-cahan,
bilməz fəna səbrim” – deyən Füzuli aşiqin fəna
– fillah – mənəvi təkamülünün yeddinci mərtəbəsinə
yüksəldiyini, “Degil möhkəm cahan mülkündə hər
bünyad kim qılsan // Bəqa
mülkündə tut tənzil kim, ol bünyad möhkəmdir”-
deyərkən mülki-bəqanı – əbədiyyəti vəsf
etmirmi?!
Məcnunun dilindən verilən
qəzəllərdən birinin son beytinə nəzər salaq:
Ayrı bilmişsən,
Füzuli, məscidi meyxanədən
Səhv imiş ol kim, səni biz əhli-irfan bilmişiz.
İrfan əhli
üçün məscid də meyxanə də birdir, hər
ikisi Allaha qovuşmaq üçün vasitədir.
Füzuliyə görə
ölüm insanı nəfsdən qurtaran vasitə, qəbr
Allaha doğru gedən yolda son mənzildir:
Anıb tənhalığı
qəbr içrə
nifrət qılma ölməkdən,
Təriqi-üns tut kim,
hər ovuc torpaq bir adəmdir.
Əcəl
alayişi-xövfü xətərdən qurtarar nəfsi,
Bu cövhər
kimiyayi-nəfsə bir iksiri-əzəmdir.
Zeyd Məcnunu Leylinin məzarı
üstünə gətirir:
“Qəbr üzrə
axıtdı qanlı yaşın // Ləl eylədi
yaşı qəbri daşın”. Poemada Məcnunun dilindən
verilən sonuncu qəzəl də sufi-mistik məzmundadır:
Yandı bağrım hicr ilə,
vəsli-rüxi-yar istərəm,
Dərdiməndi-firqətəm,
dərmani-didar istərəm.
Çün bəqa bəzmindədir
dildar,
mən həm durmazam,
Bu fəna
deyrində, bəzmi-vəsli-dildar istərəm.
Bu qəzəlin sufi mahiyyəti təkcə “bəqa”, “fəna”,
sözlərinin təsəvvüf anlamları olmasında
deyil, bütövlükdə eşqi-ilahini vəsf etməsindədir.
Məcnunun Leyli məzarı
üstə can verməsi ilə “əsəri-məhəbbəti-pak”
tamama yetir. Onun mistik, sufi-fəlsəfi mahiyyətinə bir
daha əminlik üçün Məcnunun dəfn məqamına
nəzər yetirək:
Qüsl eyləyibən təni-nizarın
Dildarının
açdılar məzarın.
Qoydular onu həm ol məzarə,
Qəmnak
yetişdi qəmküsarə.
Ruh oldu fələkdə ruhə
həmraz,
Tən oldu tən
ilə yerdə dəmsaz.
Budur əsəri məhəbbəti
pak,
Xoş mərtəbədir
bu, qılsan idrak.
“Ruh oldu fələkdə ruhə
həmraz” – misrası olduqca ibrətamizdir: yəni Leylinin və
Məcnunun ruhları vahid bir ilahi məkanda (məqamda!)
bir-birinə sirdaş oldu. Allah məqamına belə yüksəliş
sufi ədəbiyyatın bədii-fəlsəfi
mətləblərindən biri-sonuncusudur. Poemanın diqqətəlayiq
hissələrindən biri Zeydin Leyli ilə Məcnunu yuxuda
görməsi bölümüdür:
Bu iki məhi-xücəstərüxsar
Məcnun ilə
Leyliyi – vəfadar.
Çün vadiyi-eşqə
girdilər pak
Ol paklik ilə oldular xak
Mənzilləri oldu
bağı – rizvan,
Çakərləri
oldu huri-qılman.
Füzuli
bununla da bildirmək istəyir ki, qəbirləri ziyarətgah
olan bu müqəddəslərin mənzilləri cənnət,
həmsöhbətləri də mələklər – huri
qılmanlar oldu.
Son zamanlar az-çox fars və
ərəb dillərini bilməklərinə, dilçilik
imkanlarına güvənən, fəqət ədəbi-tarixi
prosesi, xüsusilə də Şərq ədəbiyyatının
təkamül məntiqinə nabələd olan fraqmentçilər
oxucu kütləsinə (mütəxəssislərə yox!)
belə bir yanlış fikir aşılamağa cəhd
göstərirlər ki, guya, Füzulini sufizmlə bağlamaq
onu aşağılamaq, nüfuzuna xələl gətirməkdir.
Bu təxminən IX-XIX əsrləri əhatə
edən sufizmə bədii-fəlsəfi cərəyan kimi məhdud
əyalətçi münasibətdən, onu konseptual səviyyədə
dərk etməməkdən irəli gəlir. Sufizm bu gün bütün dünya tarixi-fəlsəfi-nəzəri-
filoloji fikrini dərindən məşğul edir.
Heç uzağa getməyək: “Q.Bürhanəddin Füzuliyə
aparan yolun başında durur”. Bəs bu yol
hansıdır? Alim yazır: “Qazi Bürhanəddin – XIV əsr.
Mirzə Cahan Şah Həqiqi XV əsr.
Şah İsmayıl Xətai – XVI əsr... Üç
hökmdar, üç şair... Lakin üçü də
bir estetik idealın ifadəsinə xidmət edir – “məstaneyi-eşqəm...”Füzuli
“məstaneyi-eşq”in fəlsəfəsini yaradır: “Vadiyi-vəhdət
həqiqətdə məqami-eşqdir”; “Eşq dərdi ilə
xoşam, əl çək əlacımdan, təbib //
Qılma dərman kim, həlakim zəhri-dərmanımdadır”;
“Var bir dərdim ki, çox dərmandan artıqdır mənə
//” Qoy məni dərdimlə, dərman eyləmə var, ey həkim”;
“Eşq sərgəştəsiyəm, seyli-sirişk içrə
yerim”; “Eşikin daşını qan ilə yudu çeşmi
– tərim”... – deyir dahi Füzuli. Və görəsən bu
Füzuliyi – binəva daha nə deməlidir ki, – hələ qəzəllərini
qoyuruq bir yana- “Leyli və Məcnun”dan verilənlərə
inanıb bu başabəla “müstəşriq”lər
Füzuli sənətinin sufi-mistik mahiyyətini qəbul etsin.
Sovet dönəmində
Füzuli haqqında sinfi-materialist mövqedən yazanları
qınamırıq. Onlar cəmiyyətin və onun totalitar
ideologiyasının basıncı altında Füzulini yer
adamının idrakının verdiyi imkanlar çərçivəsində
müdrik adlandırdılar. Fəqət,
mistik adlandırmaq mərtəbəsinə qalxmadılar.
Çünki materialist
dünyagörüşü ilə idealist aləmi təhlil və
dərk etmək olmazdı. Füzulini
mistik-ilahi, səmavi elmlərlə dərk etmək olar. Çünki Füzuli qəhrəmanlarını fəna-fillah
səviyyəsinə qaldırmışdı. Bu yerdə
ağıl heç bir iş görə bilmir, gülünc vəziyyətdə
qalır. Burada yalnız peyğəmbərlərə
və dahilərə məxsus bəsirət gözü
lazım idi. Füzuli öz qəhrəmanlarını
(özünü!) Allaha qovuşdurmaq üçün
EŞQ-i vasitə seçmişdi: ilahi eşqi,
eşqi-mütləqi!
Gülşən ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ,
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2011.- 12 fevral.-
S.26.