Mənəvi irsimizin
açılmamış səhifələri
Məhəmməd Əmin RƏSULZADƏ
Bu ilin aprelində məşhur “Molla Nəsrəddin” jurnalının nəşrə başlamasının 105, Mirzə Cəlilin klassik “Ölülər” əsərinin ilk tamaşaya qoyulmasının 95 illiyi tamam olur. İstər satirik “Molla Nəsrəddin” jurnalı, istərsə də klassik “Ölülər” əsərləri haqqında keçən müddət ərzində kifayət qədər qiymətli tədqiqat əsərləri, elmi araşdırmalar, məqalələr, xatirələr, rəylər nəşr və dərc edilmişdir. Lakin araşdırmalar göstərir ki, müxtəlif siyasi- ideoloji səbəblər üzündən tədqiqatdan kənarda qalmış ciddi elmi- nəzəri və maraqlı yazılar da az deyil. Məsələn, 1916-cı ilin aprelində jurnalın nəşrinin 10 illiyi və “Ölülər”in ilk tamaşası barədə M.Ə.Rəsulzadənin baş redaktoru olduğu “Açıq söz” qəzetində dərc olunmuş “Molla Nəsrəddin” və “Ölülər” sərlövhəli məqalələrini göstərə bilərik. Həmin məqalələri olduğu kimi oxuculara təqdim edirik.
Avamın da, xəvasın da, kişinin də, arvadın da, böyügün də, kiçigin də tanıdığı bir ad!
Molla Nəsrəddini bütün Şərq tanıyor. Şərqi tanımayanlar da tanıyorlar.
Bu şöhrət, 1906-cı ilin aprelindən (“Molla Nəsrəddin” zihurundan) daha əskidir. Xacə Nəsrəddin, Molla Nəsrəddin, Nəsrəddin Babay, İranda da, Turanda da, ərəblərdə də, əcəmlərdə də, mərufdur. Xülasə, İslam Şərqi “Molla”nı biliyor. Onun duzlu hekayələrini, ibrətli təmsillərini dillərdə dastan ediyor.
Bəli, Xacə Nəsrəddin məşhur xəvas, məqbul alimdir.
1906-cı ildə, Tiflisdə, zəmanə qiyafəsinə bürünüb də həftəlik gülgü qəzetəsi şəklində çıxması ilə “Molla” tazə bir həyat, yeni bir şöhrət qazandı.
Xacə Nəsrəddin nə dərəcədə məruf idisə, “Molla Nəsrəddin” də o dərəcədə məşhur oldu.
Xacə Nəsrəddini İslam Şərqinin dühasi, xəlq dühasi yaratmışdı. “Molla Nəsrəddin”i isə Azərbaycan türklərinin dühası, məzhəkədəki məharətləri vücuda gətirdi.
Şəxsi bir məxluq olan 2-ci “Molla”nın növi
bir məxluq olan birinci Molla qədər xəlqcə məruf
olması şübhəsiz ki, xəllaqinin, daha doğrusu, xəllaqlarının,
fövqəladə olmasa, böyük bir məharətə
malik olduqlarını göstərir
lll
Şərq istibdadi İslam aləmini qaplamışdı. Azad söz, hürr fikir bəsləmək müşkül olmuşdu. Şairlərin yazdığı mədhiyyə, filosofların düşündügü təbəsbəs, mühərrir və münəqqidlərin qələmi isə tərif və tövsifə müxtəs olub qaldığı zamanlar-doğru sözlər, şiddətli tənqidlər, azad fikirlər ancaq istehza təriqi ilə “təlxəkliklə” söylənə bilmişdir.
Xacə Nəsrəddinin iştə vücudi zəruri olan böylə bir təlxəklikdən ibarət idi.
1905-ci il Rusiya həyatında dərin bir inqilab vücudə gətirmişdi. Bu inqilabdan Rusiya müsəlmanları, əzcümlə Azərbyacan türkləri də mütəəssir olmuşlardı. Ciddi qəzetələr təssis olunmuş- yeni duyğular, sağlam nəzəriyyələr, parlaq fikirlər tərvic olunmaq istənilmiş, heyrət və qaranlıqda qalan cəmaətimiz hürriyyət və işıqlığına çıxarılmaq istənilmişdi. Zülmə, hüquqsuzluğa, əsarət və səfalətə baş əgən azəriləri milliyyət və bəşəriyyət fikirlərinə tərəf çəkmək, onları əski bütlərə sitayiş bəlasından qurtarıb da tazə allahlara, qızdırıcı atəşlərə ibadət etdirmək lazım gəliyordu. Bunun üçün də yeni bir atəşgədə, hürriyyət məbədi tikilmək istənilirdi.
Fəqət mümkünmü?
Sabit bir həqiqət şəklinə girmiş olan köhnə batillərdən tikilmə hasarlar əsil həqiqət şüai təşkil edən yeni fikirlərə hayil oluyordu.
Burada müvəffəqiyyətlə bənnalıq edə bilmək üçün məharətli bənna qədər, qüvvətli və bacarıqlı bir külünkçiyə də ehtiyac vardı.
Hürriyyətin, hürrəndişligin məbədi, şübhəsiz ki, xürəfatın, əbatiligin bütxanəsi yerində tikilməli idi. Buna görə birincisinin tikilməsi, ikincinin yıxılmasına bağlı idi.
Bu vəzifəyi kim görəcəkdi?
“Təlxək”
Molla Nəsrəddin?
lll
Təxrib vəzifəsini “Molla Nəsrəddin” kamali-müvəffəqiyyətlə görüyordu. O yakıcı, yıkıcı istehzasını köhnəligi təmsil edən nərsə və kimsələrdən əsirgəmiyordu. Ən qüvvətli hücumunu gözübağlı təəssübə, fikir və təsəvvürdəki əsarət və təhəmmülsüzligə tövciyə ediyordu. Ölü fikirlər, ölgün məişətlər onun diri xəndələrinə məruz qalaraq intibah qəhqəhələri doğuruyordu. O ağlanacaq hallara gülüyordu. Güldürərək ağladıyordu. O, hətta ağlamağa da gülüyordu. Çünki ağlaya-ağlaya yaman günlərə qaldığımızı yaxşıca dərk etmişdi.
İran təsiri ilə Azərbaycan türklərinin həyati-mənəviyyəsi haman il boyu ağlamaqdan ibarət olub qalmışdır.
“Çox gülən çox ağlayar” – deyərlər. Fəqət, “çox ağlayan çox gülər” –denilsə də, doğru çıxar.
Azərbaycan ədəbiyyati-milliyyəsi əksərən məzhəkə şəklinə girmişsə, bunun səbəbi ibtidai ədəbiyyatımızın haman mərsiyyədən ibarət olduğudur: məzhəkənəvislik, mərsiyyənivisligə bir növ intiqamdır. Başqa türk qövmlərinə nisbət Azərbaycan türklərinin dühası məzhəkəyə daha mahir isə, bunun səbəbi iştə əsrlərcə ağlargözlü qaldığındandır. Biz çox ağlamışıq. Ona görə də çox gülüyoruz.
Molla Nəsrəddin mənalı gülüşləri, dərin istehzaları ilə tutqun qəlblərimizi açıyor, ağlaya –ağlaya fəci bir şəklə girmiş simamızda bir növ müvazinə hasil ediyordu.
Müvəffəqiyyətin
səbəbi də burada idi.
lll
Bu hər zaman
belə olur. Bir mühit həyatının narəva olduğunu,
etiqadlarının, nəzəriyyələrinin
çürüklügünü hiss etməgə
başlarsa, o zaman bunlara qarşı vaqe olan həcvləri sevər,
onlardan bir təşviqəlb hasil edər. Kəndisini təzyiq
edən qüvvətlərin məğlub olduğunu hiss edərək
zəhərxəndələrlə gülməgə və bu
vasitə ilə özündə bir qüvvət görməgə
başlar. Məfkurəsi sabit bir həqiqət
şəklinə girmiş olan batil fikirlərin çəngalindən
xilas olar. Hürrəndişlig hasil olur.
Fikrin azad
olması, fərdin xarici təsirlərdən, təəssüflərdən
xilas olub da əhatəli bir əql və tənqidedici bir nəzərə
malik olunması hər hanki bir tərəqqinin ilk zamini, birinci
amildir.
Bu, hürrəndişligdir.
Nafiz istehzaları, qəhqəhəli
gülüşləri ilə əski fikirləri, köhnə
binaları, batil həqiqətləri yıxması ilə
“Molla Nəsrəddin” mühitimizin ən çox möhtac
olduğu bu “hürrəndişlig”in tövlidinə xidmət
ediyordu.
Ən
böyük xidməti, ən böyük məziyyəsi də
bu idi.
lll
Mədəni həyatımız,
milli tərəqqilərimiz üçün bu qədər əsaslı
bir xidmət görmüş olan “Molla”nın
təsisindən indi on ildir keçiyor.
Möhtərəm
Məhəmmədquluzadə cənablarının Bakıya
kağız almaq üçün gəldikləri və
çoxdan bəri yazmış olduqları “Ölülər”
komediyasını dəxi Bakıda səhneyi-tamaşayə
qoydurmaq istədigi münasibətilə “Molla” haqqında
danışılır. O xüsusda bəzi şeylər yazılır. Bu yazılarda Mollanın ən böyük xidmətlərindən
birisi də dilinin sadəligi, xəlqin anladığı bir
dildə yazdığı göstərilir. Şübhəsiz ki, “Molla Nəsrəddin”in
yazıları Azərbaycan məzhəkənəvisliginin
şahkarıdır. Xəlqin anladığı bir dildə
yazması ilə bərabər “Molla”nın
dili eyna zamanda da ədəbi idi. Molladan sonra
çıxan başqa gülgü qəzetələrimiz də
sadə yazmışlardır. Fəqət,
bunlar heç bir zaman Molla qədər sənətkarlıq,
onun qədər ədəbilik qüdrətinə haiz
olmamışlardır.
“Molla Nəsrəddin”in
sadənəvisligindən bəhs olunduğu zaman bir məziyyət
olaraq ancaq burasını göstərmək olar. Yoxsa, sırf
sadə yazması kəndisindən ötrü böyük bir
fövqəladəlik sayılamaz. Çünki
gülgü qəzetəsi olduqdan sonra başqa cürə də
ola bilməzdi. Olduqca sadə
mövzulardan bəhs edib də əvam bir mühitə xitab edən
gülgü qəzetəsi ciddi və yüksək bir
üslub işlədirsə, özü-özünə zidd
getmiş olurdu.
lll
Yazılarının
əksəri xəlq tərəfindən əzbərlənmiş,
zərbülməsəl yerinə keçmiş olan “Molla Nəsrəddin”
əsasının dörd rükni-mühümmi vardı. Məcmuənin
müdiri möhtərəm Cəlil Məhəmmədquluzadə
ki, “Molla Nəsrəddin” imzası ilə baş məqalələr
yazardı. Milli şairimiz mərhum “Sabir”
“Hophop” imzası və parlaq həcv və həzlləri ilə
“Molla”ya iştirak edirdi, Ömər Faiq Əfəndi ki, məcmuənin
ictimai və siyasi yaşayışımıza təəllüq
edən kiçik, fəqət, ötgün fəqərələrini
tərtib edərdi. Molla Nəsrəddinin rəssamı
ki, işlədigi karikaturalar, xəlq elədigi tiplərlə
adətən məcmuəni yalnız müsəlman mətbuatı
aləmində degil, beynəlmiləl mümtaz bir halə
qoyurdu.
Molla Nəsrəddin
asari- nəfisəmizdən olmaq üzrə vücudu ilə həqiqətən
də iftixar oluna bilər. Asari-mədəniyyəmiz
arasında “Molla əmi” ən böyük qiymətə malik
dəgərli bir asardır. “Molla”nın
kolleksiyonlarının vəqtilə ən ziqiymət asari-ətiqə
hökmünə keçəcəginə şübhə
yoxdur.
lll
“Molla” bir boyuna dörd il dəvam elədi. Sonra tətilə
uğradı. Bədə dirildi. Yenə sürünclu bir uyğuya daldı. Hər kəs öldü-deyə
düşündü.
Uyğuya dalmadan dəxi
“Molla”nın gözlərində
çaşqınlıq, başında dəngəsərlik əlaməti
vardı. Hətta bir çoxlarınca öylə
sərsəm bir halda qalmaqdansa, uyuması daha əvəli idi.
“Molla”nın
bu müvəqqəti tətilinə səbəb nə idi?
Gözəl surətdə nəşr olunub da ümumin rəğbətini
qazanmış və dörd il dəvam edərək
bütün İslam Şərqində, qismən də
bütün mədəniyyət aləmində məşhur
olan bir məcmuə necə oldu da ki, təmini-həyat edəmmədi.
Burasının bir təfsili-təhlilini
ədəbiyyat tariximizi yazan münəqidlərə
vagüzar edəlim də, uzun uyğu keçmiş ola, deyəlim.
lll
“Molla” imdi gərnəşiyor. Oyanmaq istiyor.
Tarix təkrardan
ibarətdir-deyərlər. Bu kərə də
öylə oluyor. 1906-cı ildəki
fövqəladə əhval “Molla Nəsrəddin”i cəmaət
təsəvvüründəki müxəyyəl şəkildən
çıxarıb da həqiqi bir məcmuə halına qoydu.
1916-cı ildəki aləmşümul gurultu dəxi
xəstə döşəginə yatmış olan “Molla Nəsrəddin”i
əhya ediyor.
Molla Nəsrəddinin
sərmayəsini qüvvətləndirmək üçün
Mirzə Cəlil Məhəmmədquluzadə cənablarının
“Ölülər”i aprelin 29-da səhneyi-tamaşaya qoyulacaq.
Usta Zeynal, İranda
hürriyyət hekayələrinin sənətkar mühərririnin
qələmilə bundan beş-altı il əvvəl
yazılmış olan “Ölülər” həqqində
çox eşitmişik. “Ölülər” məşhur
rus məzhəkənəvisi Qoqolun əsərləri qədər
mahiranə yazılmışdır deyənlər var.
Mövzusi
İsfəhandan çıxan bir Şeyxin Qafqasiyadaki xəlqin
cəhalət və əvamlığından nə surətlə
istifadə etdigini bəyan ediyor. Şeyx xəlqi o qədər
təsxir ediyor ki, hər kəs onun ölüləri diriltməsinə
inanıyorlar. Fəqət, eyni zamanda xəlq
o qədər əxlaqsız və çürükdür ki,
Şeyxin təklifinə qarşı kimsə cürət edib
də bənim atamı, qardaşımı, yaxud filan əqrabamı
dirilt demək cəsarətini göstərə bilmiyor. Çünki dirildər də kəndisi ilə
hesablaşmağa başlar-deyə ehtiyat ediyor.
Görünüyor ki,
1916-cı il Azərbaycan türkləri
üçün bir Şeyx işi görəcək, “Molla Nəsrəddin”i
dirildəcəkdir.
Fəqət
bunun üçün lazımdır ki, oxucular “Molla Nəsrəddin”in
dirilməsindən qorxmasınlar. Onun təkrar uykusundan
qalxıb da gəlməsini canüdil ilə istəsinlər.
“Açıq söz” qəzeti,
22 aprel 1916, ¹
166.
xəvas- əsilzadə
təbəs- pozulmuş, pis
mövsif- tanıtma
müxtəs-məxsus
batil- yalan, həqiqətə zidd
hayil- əngəl
xəndə- gülüş
rükn- dayaq, istinadgah şəxs
təəlluq- xas olan
övla- daha yaxşı
müxəyyəl – xəyalat
(M.Ə.Rəsulzadənin
“Ölülər” məqaləsi “525-ci qəzet”in gələn
şənbə sayında dərc olunacaq)
Məhəmməd Əmin RƏSULZADƏ
Şirməmməd HÜSEYNOV,
Şamil VƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2011.- 12 fevral.- S.15.