Heç nə əbədi deyil,
bircə sənətdən başqa...
Xalq yazıçısı Anarın “Muğamın əbədiliyi”
essesini oxuyarkən
...Beş-altı
yaşım olardı. Həmişə
görürdüm, ədəbiyyat müəllimi olan rəhmətlik
atam radioda (o zaman kəndimizdə hələ televizor yox idi) səsləndirilən
muğam dəstgahlarına qulaq asanda sanki bu dünyadan
ayrılırdı. Başa düşüb-düşməməyimizdən
asılı olmayaraq o, bizə Üzeyir bəydən, Cabbar
Qaryağdıoğludan, Seyid Şuşinskidən, Xan
Şuşinskidən, Zülfi Adıgözəlovdan, başqa
muğam ustalarından danışardı. İllər
keçdi, böyüdük. Yavaş-yavaş
muğamı daha dərin hissiyyatlarla anlamağa
başladıq (hərçənd muğamların fəlsəfəsini
tam anlamaq çox çətindir). Beləliklə,
muğamat mənim də həyatımın ayrılmaz hissəsinə
çevrildi. Qəlbimdə hər
muğamın öz yeri var.
Ayrı-ayrı
muğamlar insana müxtəlif əhval-ruhiyyə bəxş
edir. Görkəmli şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə
“Muğam” poemasında muğamların mənasını,
insan ürəyinə təsirini xüsusi ustalıqla, sənətkarlıqla
vəsf edib. Lakin “Segah” muğamı məni
sözün əsl mənasında yaşadır. Bircə onu deyə bilərəm ki, musiqiçinin
yaxşı və ya zəif ifa etməsinə, müğənninin
avazının gözəl olub-olmamasına baxmayaraq,
“Segah”ı dinləyəndə əvvəldən-axıra
haldan-hala düşürəm, göz yaşlarımı
saxlaya bilmirəm. Kövrəlməyim, bu dünyanı
tamam unutmağım üçün “Segah” üstündə
bir mizrab da, “Segah”a köklənən bir səs də mənə
bəsdir! Dəfələrlə əlimə qələm
götürmüşəm ki, “Segah” haqqında, bu
muğamın həyatımda yeri haqqında bir yazı
yazım, bacarmamışam. Hətta “Segah”
haqqında roman da yazmaq fikrinə düşmüşəm,
lakin bu muğama qulaq asarkən keçirdiyim hisslərin mində
birini təsvir edə bilməyəcəyimdən qorxmuşam.
Həmişə mənə elə gəlir ki,
bu muğamı vəsf etməyə bədii sözün
gücü çatmaz. Ya da mən
bacarmaram. Gərək “Segah” haqqında
ömrün boyu yazasan. “Segah” mənim
üçün bir həyatdır. Bəlkə
də min, milyon həyatdır. Ümumiyyətlə,
muğamlar millətimizin həyatı,
varlığıdır desəm, heç bir mübaliğəyə
yol vermərəm...
“Segah”da
xalqımızın bütün dərdi, ələmi, sevinci,
kədəri, tarixi – keçmişi, indisi var. Ana laylası qədər
şirindir, doğmadır, munisdir “Segah” bizə.
Ayrı-ayrı
muğamları da, onların içərisində “Segah”ı
da hər insan ürəyindən gələn kimi vəsf edə
bilər. Xalq yazıçısı Anar isə ümumilikdə
muğamların əbədiliyi haqqında düşüncələrini
oxucularla bölüşməyi üstün tutub.
“525-ci qəzet”in 29 yanvar 2011-ci
il tarixli sayında görkəmli qələm
sahibinin “Muğamın əbədiliyi” adlı essesini oxuyanda
bir daha anladım ki, belə dəyərli, fəlsəfi
yazını elə Anar yaza bilər. Qəzetin üç səhifəsini
tutan esseni birnəfəsə su kimi “içdim” və
düşündüm ki,
Anar müəllimin
düşüncələri vaxtilə çap etdirdiyi “Dədə-Qorqud”
tədqiqatı qədər qiymətlidir. Anar müəllim
min illər muğam haqqında deyilmiş, yazılmış
fikirlərə öz dəyərli düşüncələrini
əlavə edir, zamanın sınaqlarından
çıxmış muğam fəlsəfəsini daha da zənginləşdirir.
Güman edirəm ki, gələcəkdə
muğam haqqında yazanlar, danışanlar mütləq Anar
müəllimin də fikirlərinə, düşüncələrinə
istinad edəcəklər, ehtiyac duyacaqlar.
Qeydlərindən
görünür ki, Anar müəllim əvvəllər də
muğam haqqında yazmış, bir sıra mülahizələr
söyləmiş və ədibin yazdıqları, dedikləri
“Azərbaycan ədəbiyyatı, incəsənəti, mədəniyyəti”
kitabının ikinci cildinə daxil edilmişdir. Lakin
bütün bunlar görkəmli yazıçını tam təmin
etməmiş, o, “Muğamın əbədili”yindən bəhs
etməyə mənəvi ehtiyac duymuşdur.
O, görkəmli musiqişünaslarla
yanaşı, yeri gəldikcə ömür yoldaşı,
tanınmış musiqişünas Zemfira Səfərovanın
əsərlərinə də istinad edir və yazır ki,
ümidvaram, bu, “qeyri-təvazökarlıq kimi yozulmayacaq”. Bir oxucu kimi bildirirəm ki, ancaq bədxahlar bunu
qeyri-təvazökarlıq kimi yozarlar, Anar müəllimə dəyər
verənlər, onu tanıyanlar heç zaman belə
düşünməzlər. Əksinə,
Zemfira xanımın əsərlərinə istinad etmək
lazımdır və çox yerinə düşür.
Anar müəllim yazır:
“...Azərbaycanlıların böyük əksəriyyətində
olduğu kimi muğam sevgisi ana südü ilə canıma,
qanıma hopmuşdur”. Anar müəllim
doğru yazır, muğama da sevgi məhz, ana südündən
gəlir. Muğama sevgi anaya, vətənə,
torpağa sevgi deməkdir. Bu böyük sevgidir! Əsl
insan sevgisidir! Təkmil şəxsiyyət sevgisidir! Ali
düşüncədir!.
Essedə muğamın
dünyanın başqa xalqlarının mənəvi həyatındakı
yerindən bəhs edilir və qeyd olunur ki, “Azərbaycanlı
üçün muğam sırf musiqidən daha artıq məna
kəsb edir. Bu bütöv bir dünyagörüşü və
dünyaduyumu, varlığı dərketmə üsulu və
deyərdim ki, həyati davranış ahəngidir”.
Sonra müəllif
muğamın yaranması tarixinin çox qədimlərə
söykəndiyini açıqlayır və yazır ki,
“muğam zamanın fövqündə duran, əzəli-əbədi
bir musiqi kimi qavranılır... Muğam əbədidir.
Onun nə vaxtsa mövcud olmadığına inanmaq çətindir
və illah ki, kim tərəfindənsə,
hətta hansısa dahi sənətkar tərəfindən
yaradıldığına inanmaq olmur. Muğam sanki qeybdən
gəlmə hadisə, insanlara fələkdən nəql olan
xarüqədir... Muğam bizi ilahi
başlanğıca qovuşdurur, əbədi ölüm-olum
həqiqətlərindən agah edir, məhəbbət və
tənhalıq, sevinc və kədər hisslərini
yaşadır”.
Yazıçı
muğamın astronomiya, astrologiya, təbabətlə əlaqəsinin
olduğunu bir daha xatırladır, Üzeyir bəyin
“memarlıq-donmuş musiqidir” təşbihini yada salaraq qeyd
edir ki, “Həqiqətən də muğamat (muğamlar
küll halında) – müxtəlif guşələrdən,
gurğulardan (dəstgahlardan) ibarət olan bütöv bir
şəhər, hətta meqapolis misalındadır. Çoxmərtəbəli
“göydələn” muğam binaları – əsas dəstgahlar
var. Bu nəhənglərə sığınan, nisbətən
xırda tikililər də mövcuddur. Bu “şəhər”də
“böyük” və “kiçik” muğamları
calaşdıran “küçələr”, “körpülər”,
nəhayət bu nadir sənətin qanunlarına bələd
olmayan bəndənin çaşıb aza biləcəyi
“labirintlər”, dolanbaclar da var”.
Müəllif
ayrı-ayrı muğamların özünəməxsus təsir
xüsusiyyətlərini açmağa
çalışır, tutarlı misallar gətirir.
Essedə
göstərilir ki, “muğam tarixi onun ünlü
yaradıcıları və ifaçıları simasında
çoxsaylı maraqlı süjetlər bəzən məzəli,
bəzən müdrik, ibrətamiz, bəzən də kədərli,
gərgin əhvalatlarla zəngindir”. Ötən əsrin əvvəllərində
məşhur olan xanəndə Mirbabayevin “öz başına
açdığı” oyun belələrindəndir. Varlıların
kef məclislərindən birində hamını valeh etdiyi
üçün ev sahibi ona torpaq sahəsi
bağışlayır. Həmin torpaqda neft
fontan vurur, Mirbabayev varlanır “sonra öz sənətini bəyənmir,
yəni “qınından çıxıb, qınını bəyənmir”.
Keçmişdə “artist” olduğunu heç kəs
başına qaxınc eləməsin deyə, bütün
vallarını alıb sındırır... Anar müəllim
bu hadisəyə öz baxışını əlavə edir
və göstərir ki, “...dünyada heç nə əbədi
deyil, gec-tez var-dövlət də əldən gedir, ixtiyar da,
vəzifə də... Bəli, heç nə əbədi
deyil, bircə sənətdən başqa...”
Ədib sual qoyur: “Azərbaycanlı
üçün muğam nədir?” Sonra suala özü cəsarətli
cavab verir: “Ruslar deyir: “Puşkin bizim hər şeyimizdir”. Biz də
deyə bilərik ki, muğam bizim var-yoxumuzdur...”
Anar müəllimin
əsl vətəndaş yanğısı ilə ermənilərin
hansı musiqimizi oğurlayıb hansı əsərlərində
istifadə etdiklərindən də söz açır. Sonra da haqlı olaraq
soruşur: “Günah özümüzdə deyilmi ki, musiqimizi də,
torpağımızı da, halal haqqımızı da
vaxtlı-vaxtında qoruya bilməmişik?”.
Essedə Sadıqcanın,
Cabbar Qaryağdıoğlunun, Habil Əliyevin, Alim Qasımovun
muğama hansı yeniliklər gətirdiklərindən də
bəhs olunur.
Bu sözlərin dəyərinə
fikir verin: “Muğamı anlamadan, ən azı duymadan azərbaycanlını
dərk etmək çətindir.” Anar müəllim bu fikri ilə
yanaşı, türk şairi Yəhya Kamal Bayatlının da
dediklərini oxuculara çatdırır: “...Bizim (yəni
türk) musiqimizi başa düşməyən heç vaxt
bizi (türkləri) anlayammaz”.
Essedə
muğamın dünyanın ayrı-ayrı millətlərindən
olan insanlara təsiri haqqında yazılanlar da olduqca
maraqlıdır. Yazıçı nəticəyə gəlir: “Əgər
muğam ondan uzaq musiqi mədəniyyətinin təmsilçilərinə
belə təsir göstərirsə, onun azərbaycanlıların
özlərinə necə munis olduğunu təsəvvür
etmək çətin olmaz... Muğam azərbaycanlı
qəlbinin, varlığının ən dərin qatlarına
sirayət edir və mənəvi ovqatını, psixoloji
durumunu, emosional davranışını müəyyənləşdirir”.
Anar müəllim vaxtilə
görkəmli saz bəstəçisi və
ifaçısı Vaqif Mustafazadənin xatirəsinə həsr
etdiyi “İz” adlı essedə yazdığı bir fikri nəzərimizə
çatdırır: “Muğam-varlığın təmkinli fəlsəfani
seyri, bütün ötəri, fani şeylərdən
üzülüşmə, əbədiyyət kimi nəhayətsiz
melodiyanın davamlı axarıdır”.
Yeri gəlmişkən,
bu yazının müəllifi kimi nə qədər
çalışsam da, Anar müəllimin qiymətli fikir və
düşüncələrindən, dönə-dönə
sitatlar gətirməli oluram və bu dəyərli deyimlərdən
yan keçə bilmirəm. Kaş yazıçının
muğam haqqındakı düşüncələri
yaddaşlarda həmişəlik qalaydı...
Essedə
muğamatın təsiri altında muğam operaları, simfonik
muğamlar, hətta caz-muğamın yaranması haqqında məlumatlar
var.
Bir sıra
balet, xor, xoreqrafik əsərlər, mahnı və
romansların da muğama əsaslandığı nəzərə
çatdırılır. “Yəni muğam – Azərbaycan
milli musiqisinin ana dilidir. Ü.Hacıbəylinin
“Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları” isə bu musiqi
dilinin qrammatikasıdır” – yazır Anar müəllim.
Yazıçı son zamanlar
muğamın dirçəlişindən, dünya boyu müzəffər
yürüşündən sevinc duyduğunu, Heydər Əliyevin
prezidentliyi zamanı muğamın YUNESKO tərəfindən
ümumbəşəri mədəni irs siyahısına daxil
edilməsini, İlham Əliyevin vaxtında Bakıda orijinal
Muğam Mərkəzinin təməlinin qoyulmasını və
binasının inşa edilməsini, Heydər Əliyev fondunun
təşəbbüsü ilə Bakıda Beynəlxalq
Muğam Festivalının keçirilməsini, Fondun sədri,
YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban Əliyevanın
xalqımızın əvəzsiz musiqi sərvətinin
qorunmasına, populyarlaşmasına xüsusi qayğı
göstərməsini, onun şəxsi qayğısı ilə
möhtəşəm “Azərbaycan muğamı” və
“Muğam dünyası” layihələrinin gerçəkləşdirilməsini,
Mehriban xanımın redaktorluğu ilə fundamental muğam
ensiklopediyasının, muğamların çoxcildli not
yazılarının, çeşidli araşdırmaların,
o cümlədən orta əsrlərə aid Səfiəddin
Ürməvinin “Kitabül-ədvar” “Şərəfiyyə”
traktatlarının, Fətullah Şirvaninin “Musiqi məcəlləsi”nin,
Mir Mövsüm Nəvvabın “Vüzühül ərqam”
kimi unikal nəşrlərin işıq üzü görməsini
təqdir edir.
Anar müəllim
“Muğamın əbədiliyi” essesini aşağıdakı
düşüncələrlə bitirir:
“Muğam bizim
azadlığa və müstəqilliyə qovuşduğumuz məsud
anların fərəhi, sevincidir.
Muğam dərdli
günlərimizdə – Yanvar qırğını, Xocalı
soyqırımı, Qarabağ faciəsinin qara günlərində
təskinliyimizdir.
Muğam onu əsrlər,
minilliklər boyu qoruyub saxlayan xalq kimi ölməzdir, əbədidir”.
Doğrudan da belədir. Azərbaycan
muğamı həqiqətən möhtəşəmdir, eyni
zamanda Anar müəllimin “Muğamın əbədiliyi” essesi
də!
Xeyrəddin QOCA
525-ci qəzet.- 2011.- 19 fevral.- S.25.