Tədqiqatçının
sözü qurtaranda...
Sənətşünaslıq namizədi, dosent Abasqulu Nəcəfzadə professional aşıq sənətinin tədqiqatçısı Lətif Həsənovun 13 fevral 2011-ci il tarixdə “Reytinq” qəzetində dərc olunmuş “Aşıq sənətində regionçuluq baş alıb gedir” başlıqlı müsahibəsinə münasibət bildirib. Məktub formasında qələmə alınmış yazını oxucuların diqqətinə təqdim edirik.
Hörmətli
Lətif müəllim! Öncə qeyd edim ki, müsahibənin
başlığı olduqca uğursuz seçilib. Yəni,
sirr deyil ki, aşıq sənəti müxtəlif regionlarda fərqli
şəkildə inkişaf etdirilir. Belə fərqliliyə
musiqi mədəniyyətinin digər janrlarında (mahnı,
muğam, rəqs və s.) da təsadüf olunur. Deyə bilərsiniz
ki, başlıq müsahibə alan jurnalist tərəfindən
qoyulub. Hər halda, bu sözlər sizinlə olan müsahibədən
götürülüb və deyilən fikirlər də məhz
sizə məxsusdur.
“Bu gün aşıq sənətində
mükəmməl musiqi materialı yoxdur” – söyləyirsiniz.
Lətif müəllim, əgər siz
özünüzü bu sahənin tədqiqatçısı
hesab edirsinizsə, aşıqşünaslıq mövzusunda
müdafiə etmiş alimlərimizin elmi əsərlərindən,
dissertasiya işlərindən xəbərdar
olmalıydınız. Çox təəssüf...
Müsahibədən
aydın olur ki, “Saz məktəbi” termininin nə demək
olduğunu, onun mənşəyinin, ümumiyyətlə
çalğı alətlərinin adı ilə dərc
olunmuş dərsliklərin (“Tar məktəbi”, “Kamança məktəbi”,
“Balaban məktəbi”, “Nağara məktəbi”, “Qarmon məktəbi”,
o cümlədən “Saz məktəbi”) haradan qaynaqlanması
barədə bilginiz yoxdur. Qeyd edirsiniz ki, guya Mübariz
müəllim saz-solo ifaçısı olduğundan, ona
yaxın bu ifadəni – “Saz məktəbi” terminini gündəmə
gətirib.
Ecazkar səsli, bir-birindən
maraqlı, çoxlu sayda zəngin çalğı alətlərimiz
var. Musiqi məktəblərində bu alətlərin
yalnız bir neçəsi – tar, kamança, balaban, nağara,
qanun, qarmon və saz tədris olunur. Bəllidir ki, musiqi məktəblərində
tədris edilən müvafiq çalğı alətinin
ifaçılıq qaydalarını öyrədirlər. Təqdim
olunan kitablarda da əsasən bu məsələlər öz əksini
tapır.
XX əsrin 30-40-cı illərində
dahi Üzeyir Hacıbəylinin təşəbbüsü ilə
çalğı alətləri üçün ilk dərsliklər
tərtib olunur: “Tar məktəbi” (1935-cı ildə Səid
Rüstəmov tərəfindən), “Balaban məktəbi”
(1937-ci ildə Saleh Abduləlimov tərəfindən) və
“Kamança məktəbi” (1940-cı ildə Cəvahir Həsənova
tərəfindən).
Çalğı alətlərinin dərslikləri
proqramlarda müəyyən edilmiş normalara tam uyğun
olmalıdır. Çağdaş dövrümüzdə
də müxtəlif dərsliklər hazırlanılır.
“Tar məktəbi”, “Kamança məktəbi”, “Balaban məktəbi”,
“Nağara məktəbi”, “Qarmon məktəbi”, “Saz məktəbi”
dərslikləri müvafiq çalğı alətinin
ibtidai, ilkin tədrisi üçün yazılmış
kitablardır.
Lətif müəllim,
informatik məlumatınız olsun deyə, son illərdə
çap olunmuş dərslikləri təqdim edirik: “Qarmon məktəbi”ni
1999-cu ildə Natiq Rəsulov, “Nağara məktəbi”ni 2000-ci
ildə Ağası Məmmədov, “Balaban məktəbi”ni isə
2002-ci ildə Nazim Əliyev yazıb. Qəbul etmədiyiniz
və bəyənmədiyiniz “Saz məktəbi” dərsliyini
xalq artisti, professor Siyavuş Kərimi, Akif Quliyev və
Mübariz Əliyevlə birgə 2007-ci ildə
hazırlayıblar.
Siz “Saz məktəbi”
adlı dərsliyin, “saz sənəti”nin türk
dünyasında olmadığını bildirirsiniz. Yanılırsınız,
türkdilli xalqların aşıqlarının (baxşı,
akın, ozan) istifadə etdikləri çalğı alətlərinin
(dütar, tənbur, bağlama və s.) dərslikləri
öz ölkələrində işıq üzü
görüb. Təəssüf ki, bizdə bu iş çox
gec görülüb. Türkiyədə “saz”lar dedikdə
külli çalğı alətləri nəzərdə
tutulur. Bu baxımdan onlar sazı bağlama adlandırılar və
“Bağlama metodu” adlı bir çox dərsliklər nəşr
etdiriblər. “Metod” (methodos) sözü yunancadan dilimizə
üslub mənasında tərcümə edilir.
Lətif müəllim, daha sonra
yazırsınız ki, “mənim bu universitetdə (Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universiteti) aşıq musiqisinin konkret olaraq hansı proqram əsasında
tədris olunduğundan xəbərim yoxdur. Eyni zamanda bu
proqramın kimlər tərəfindən tərtib edilməsini
də bilmirəm”. Bu deyilənlər tədqiqatçıya
yaraşmayan sözlərdir. Məgər sizə universitetdə
tədris edilən fənlərin proqramları göndərilməli
və tərtibçilər haqqında hesabat verilməlidir?
Gülməlidir, elə deyilmi? Sizi məlumatlandırıram
ki, tərtib edilən fənn proqramlarını tədris
ocaqlarının kitabxanalarında əldə etmək olar.
Yaxud, zəhmət çəkib maraqlandığınız fənn
müəllimləri ilə görüşə bilərdiniz
və istədiyiniz suallara da cavab tapardınız. Daha sonra
universitetin bir neçə müxtəlif aşıq
mühitinin məzunları ilə
görüşdüyünüzü və eyni aşıq
havasını bu məzunların bir-birindən fərqli
adlandırdıqlarını qeyd edirsiniz. Burada sizi qane etməyən
nədir? Deyildiyi kimi, eyniadlı rəqsin, mahnının,
muğam şöbəsi, yaxud guşəsinin müxtəlif
bölgələrdə fərqli variantları mövcuddur. Tədris
zamanı bu variantlar tələbəyə izah olunur və
mövzuya ümumi aydınlıq gətirilir.
Sonda aşıqların rəqs
etməsinə, tərləməsinə ironiyalı şəkildə
münasibətinizi bildirirsiniz. “Mənim uşaqlıqdan
aşıqlarda görmək istədiyim ən başlıca
keyfiyyət onun yalnız musiqi ifaçılığı
olub” – yazırsınız.
Lətif müəllim, sizə
xatırladaq ki, aşıq yaradıcılığı
sinkretik sənət növlərindən biri olub, özündə
mədəniyyətimizin müxtəlif qollarını birləşdirir.
Siz “musiqi ifaçılığı” dedikdə, yəqin
burada aşığın müğənniliyini və
instrumental solo ifaçılığını nəzərdə
tutursunuz. Bəs, aşığın şairlik (bədahətən
söz qoşmağı), bəstəkarlıq (aşıq
havalarının bəstələnməsi), aktyorluq (dastan və
nağıllar söyləyərkən aşığın
rola girməsi), rəqqaslıq kimi keyfiyyətlərini unutmaq
olarmı? Nə isə...
Lətif müəllim, sonda sizə
diqqətli olmağı və gələcək tədqiqatlarınızda
uğurlar qazanmağı arzulayıram.
525-ci qəzet.- 2011.- 22 fevral.- S.6.