ŞAİR ƏLİZADƏ
NURİYƏ DOĞRU
Ah, məhlə,
niyə mahal ola bilmədin, ah ucqar, niyə mərkəz ola
bilmədin, ah əyalət, niyə vilayət ola bilmədin?
Məhlə, ucqar, əyalət sözlərinin sıxıntısında, bürküsündə, darlığında nə qədər ilhamlar sönüb, nə qədər ümidlər sınıb, nə qədər qələmlər qırılıb atılıb. Uçuş meydanı geniş olmasa təyyarə nə havaya qalxa, nə də havadan enə bilər. Uca zirvələr, əngin səmalar, mavi üfüqlər olmasa qartal qartallıq eləyə bilərmi, əlbəttə yox? Ancaq ədəbi-bədii dünyanın tarazlığının pozulmaması üçün bəzən məhlədə, ucqarda, əyalətdə elə istedadlar dünyaya gəlir ki, onlar öz istedadları, əzabları bahasına mərkəzi ucqara, vilayəti əyalətə gətirmək gücünə sahib olurlar. Ancaq bu iş onlara asan başa gəlmir. Çox böyük əziyyətlər və məhrumiyyətlər hesabına başa gəlir. Ona görə də bu yaradıcılıq əzabının meyvəsi həmişə dadlı, əzabı həmişə şirin olur, ucqarın on istedad sahibi sahibsizlik ucbatından sönsə də, birdən-birə bir istedad sahibi öz poetik imkanı ilə elə parıldayır ki, çoxlarının gözlərini qamaşdırır. Görməyənə özünü göstərir, bilməyənə özünü bildirir, dərk etməyənə öz poetik varlığını dərk etdirir. Həzrəti Mövlana demişkən, tanı məni, gör məni, bil məni deyir, o sözü demək haqqını qazanır.
Bu taleyi yaşayan şairlərdən biri də yaradıcılığına, şəxsiyyətinə çox böyük hörmət bəslədiyim, üzünü az-az görsəm də, poetik sözünün işığında tez-tez işıqlandığım Əlizadə Nuridir. Onun daxili dünyasının təzəliyi, orijinallığı haqqında unudulmaz xalq şairimiz Məmməd Araz vaxtilə çox böyük məhəbbət və səxavətlə söz açıb. Təkcə bu ədəbi fakt kifayətdir ki, onun yaradıcılığına dönə-dönə qayıdasan, nəyinsə xatirinə başqa səmtə gedənləri tədqiqat obyekti kimi onun səmtinə doğru yönəldəsən. Çünki Məmməd Araz bir şair kimi sözə, ədəbiyyata, ədəbi gəncliyə qarşı çox tələbkar və məsuliyyətli sənətkar idi, vətən daşı olmayana vətəndaş deməzdi! Əgər Əlizadə Nuri çağdaş şeirimizin vətəndaşına çevrilibsə, gəlin onu qoruyaq, qayğı göstərək, sevək, qiymətləndirək. Uca sözün, halal şeirin ucqarlarda çiçəklənməsi naminə!
Nəinki şairləri, ümumiyyətlə insanları unutmağa və unudulmağa qoymamalıyıq.
Dünya söz vermişdi
Məni xoşbəxt etməyə.
Nə deyim, bəlkə də
Huşundan çıxıb.
İnsanı, şairi, söz adamını Allahın huşundan çıxmağa qoymamalı, Allahın özünə belə xatırlatmalıyıq ki, İlahi, sənin burda söz demək səlahiyyəti verdiyin bir şair yaşayır, nəzərini onun üstündən kəsmə!
Ucqarda yaşamasına baxmayaraq, mətbuat orqanları onun yaradıcılığına həmişə yer ayırıb, şeirləri oxucular arasında əks-səda verib, çağdaş şeirimizin söz sahiblərindən biri kimi, tənqidçi və ədəbiyyatşünas alimlərin diqqətini çəkib, doğrudan da, bir şair kimi tanrı onun üstündən nəzərini kəsməyib.
Onun poeziyası tənhalığın, təkliyin, sükutun, səssizliyin, qürubun, gileyin, şikayətin, duaların, pıçıltıların, ağrıların, acıların poeziyasıdır. İşlətdiyim bu ifadələrlə bağlı onun yaradıcılığından onlarca poetik misallar çəkə bilərəm. Hər sözü, ifadəsi, deyim tərzi dürüst, sərrast, nizam, şirin, səliqəli, yerli-yerində, poetik, düşündürən!
Bu yer kürəsini döşəmə sandım,
Göyü başım üstə tavan saxladım.
Sənin
ad gününə bir az gecikdim,
Mən səni
bir az da cavan saxladım.
(“Sənin
ad gününə
qəsdən gecikdim”)
Dənizə
qar yağır, üşüyür dəniz,
Durmuşam bir sahil daşının üstə.
Bəlkə
əllərimi çətir eləyim,
Saxlayım dənizin başının üstə.
(“Dənizə qar yağır”)
Əslində biz hamımız göyü tavan kimi
başımızın üstündə saxlayırıq,
ancaq onu görən şair gözləri, onu duyan şair
ürəyi olur. Döşəmə-tavan söhbəti müqəddəs
Quranımızın məşhur ayələrindən birində
Allah kəlamı kimi işlənsə də, şairin də
bu fikrə özü kimi yanaşmağa səlahiyyəti və
ixtiyarı var. “Qabağa peyğəmbərlər, sonra
şairlər gəldi” – Nizami, “Sirlər xəzinəsi”.
Əllərimi çətir eləyib dənizin
üstünə tutmaq istəyirəm ki, dənizə qar
yağmasın, dəniz üşüməsin. İlk baxışda
adi görünən, ancaq mahiyyətinə varanda böyük
humanist duyğuları ifadə edən bu incə və zərif
duyğular ancaq istedadlı şair qələmindən
çıxa bilər. “Kəndimizin
qurumuş bulağı haqqında elegiya” əsərini oxuyan
oxucu çox dərinlərə gedir, düşünür,
düşündürür. Bir bulağın
timsalında şair, təkcə bulağın deyil, biganəlik
və laqeydlik ucbatından sönən ocaqların, keçən
işıqların, bağlanan qapıların, qırılan
ümidlərin, məhv olmuş arzuların taleyini verir:
Qurutdular
bu bulağı,
Hər
gün nəğmə oxuyardı,
Kiritdilər bu bulağı.
Daha öz həzin səsiylə bu kəndə layla
çalan olmayacaq, qurutdular bulağı. Bulağın
qonşuluğunda yaşayan qızlar daha gəlib sirrini,
sözünü, yuxusunu bulağa aça bilməyəcək,
qurutdular bu bulağı!
Bayquş
səsini sevənlər
Qu səsini sevmədi.
Qulağı
ulaq səsinə öyrəşənlər
Su səsini sevmədi.
Qurutdular
bu bulağı!
İndi
bu bulağın gözündə
Bir
damcı yaş da qalmayıb,
Özü-öz
halına ağlaya bilsin...
Şeirin
sonluğunda oxucunu sarsıdan bir poetik-ictimai haray var, səssiz
haray, insanın içini yandıran haray!
Görəsən
ən gözəl
Kim
ağlayar
Bu
bulağın qəmini –
Kim
ağlaya bilirsə,
Götürsün
qələmini!
Şairin ən çox sevdiyim əsərlərindən
biri kimi, bu şeir məni çox sarsıdıb. Əslində
çox aktual mövzuya, güclü ictimai kəsərə
sahib olan bu şeir çox dərdlərimizə ayna tutur.
Rəzillik və paxıllıq, xudbinlik və dargözlük
ucundan bir görün nə qədər bulaqlar quruyub, nə qədər
ilhamlar sönüb, nə qədər şeirlər
beşiyindəcə boğulub, nə qədər nəğmələr
susub, nə qədər səslər batıb, xeyirxah
olanları belə hay-qusniyyət adamları söyə-söyə,
döyə-döyə bədxah eləməyə can
atıblar. Nəticədə uduzan kim olub
– ədəbiyyatımız, sözümüz, ictimai fikrimiz. Özünü savadlı göstərmək naminə
“böyük ədəbiyyat” deyib bağıranların
çoxu ədəbiyyatı böyüməyə
qoymayıb, onu xırdalamaqla, ucuzlaşdırmaqla məşğul
olublar. Bu əsərdə şairin gəldiyi ədəbi
qənaət bundan ibarətdir!
Bədxah
elə bildi yıxılmışam mən,
Ancaq bilmədi ki, namaz üstəyəm.
Bizdən
salam olsun şairi şair kimi
vüqarlı və uca saxlayan sağlam ruhun sağlam
şeirinə!
Ucqardımı,
əyalətdimi, mərkəzdimi – fərqi yoxdur, əgər
şair bir məclisə girəndə ünvanına “xoş
gəldiniz” sədaları yüksəlmədisə, “buyurun, əyləşin”
təklifi eşidilmədisə, özünü urvata,
sözünü hörmətə mindirənlər
tapılmadısa, orda heç bir ədəbi inkişafdan, heç
bir ədəbi prosesin mərhələlərindən söhbət
gedə bilməz! Orda ancaq üfunətdən və
rəzalətdən, ürək bulandıran, könül
küsdürən mətləblərdən söhbət gedə
bilər. Harda yaşamasından
asılı olmayaraq xalq öz şairini urvata mindirməli,
hörmətdə saxlamalıdır. Nəyinsə
və kiminsə xatirinə onuncu dərəcəli bir
adamı qabağa çəkib, birinci dərəcəli
adamı isə arxa plana keçirərək görməməzliyə
vurmamalıdır. Çünki Allah
şairə xalq adından danışmaq səlahiyyəti
verib. Çünki dar gündə, dar ayaqda xalqın
halına şairdən çox ağlayan, gözləri kor
olan bir kimsə yoxdur!
Hər şairə ürək qızdırıb “mənim
şairim” demək olmur. Ancaq mən Əlizadə Nuriyə
eli-obası, ucqarı-əyaləti, taleyi-tərcümeyi
halı, şəxsiyyəti və
yaradıcılığı ilə ürəklə “Mənim
şairim!” – deyirəm. Səbəblər çoxdur. Birinci səbəb
odur ki, o, sözün əsl mənasında şairdi!
“Allaha
xitab” şeirindəki misralara fikir verin:
Qılınclar
enir üstümə,
Sən də
mənə qalxan ol!
Allah, mənim
arxam yoxdu,
Başım
üstə arxam ol!
Bu
misraların müəllifinə arxa durmamaq, kömək
olmamaq, qayğı göstərməmək ən azından
günahdı, günahdan beşbetər günah!!!
Mən söylədiyim bu fikirlərlə Əlizadə
Nurini əzizləmək xəyalından uzağam. Şair,
döyüşdə, mübarizədə, ədəbiyyat cəbhəsinin
odlu-alovlu səngərlərində vuruşa-vuruşa
özünə yol açmalı, özünü təsdiq etməlidir.
Ancaq özünütəsdiqə qədər həmişə,
hər yerdə qayğı, dəstək olmalıdır ki,
o, məcbur olub deməsin ki:
Dostu Əzrayıldı,
özü kimdi bəs,
Quru bir budaqda solğun bir nəfəs.
Özünü
asmağa ip tapa bilməz,
Asar
ürəyinin damarlarından!
Deməsin
ki:
Yüz dəfə
öldüm, dirildim,
Bu adam adam olmadı.
Çıraq
oldum, işığımı
Asmağa bir dam olmadı.
Deməsin
ki:
Vətən,
qəfəsinə düşmüşəm əsir,
Qəfəsə salmağa quşun yoxdumu?
Başıma
düşməyə daşın müntəzir,
Evimə hörməyə daşın yoxdumu?
Belə olanda şair dünyadan küsür, taledən
inciyir, qələm əlində buza dönür, yeni
yaradıcılıq eşqi ilə qanadlanmaq üçün
özündə güc tapa bilmir.
Hər
gün göy üzünə məktub yazıram,
Ancaq ki, atmağa bir qutu yoxdu.
Mənim
bu dərdimə ad qoyulmayıb,
Mən olan dünyanın Qorqudu yoxdu.
Haqsız
da dünyada haqdan ölərdi,
Dağ çayı yıxılıb dağdan, ölərdi.
Dünya
istəsəydi çoxdan ölərdi,
Ancaq özü boyda tabutu yoxdu.
Əlizadə Nurinin bu şeirləri misra-misra,
söz-söz tale şeirləri, tale yazılarıdı. Bu şeirləri
oxuyanda duyumlar, deyimlər, yeniliklər qarşısında
heyran qalmamaq, poetik təfəkkür imkanlarının yeni
çalarları qarşısında sözün böyük
mənasında təslim olmamaq, şairə ürəkdən
“əhsən” deməmək qeyri-mümkündür.
Şairin elə şeirləri var ki, cəmisi səkkiz-on
misradan ibarətdir. Ancaq bu misraların məna tutumu az
qala insan nəslinin bütün dövrlərini əhatə
edir. Səkkiz misralıq “Şəcərə” şeirinə
fikir verin:
“Haralısan?”
deyirsən, –
Tənha oğlu təkdənəm.
Ulu
eşq nəslindənəm, –
Söz yaranan kökdəyəm.
Əkizik,
– bu qəm ilə,
Mən
eyni bələkdənəm!
Həm
dünənəm, həm bu gün,
Həm də
gələcəkdənəm...
“Haralısan?” Bu sual səslənən kimi istər-istəməz
bizdə – oxucuda xoşagəlməz bir əhval-ruhiyyə
yaranır. Ancaq şair çox
böyük ustalıqla bu sualı tamam başqa bir istiqamətə
yönəldir, bu fikrə yeni bir biçim verir.
Sualın cavabı belədir: Mən bu suala
sığışmıram. Tək olan
Allahın bir parçası kimi təklərdənəm.
Yaradanın yaradılan bəndəsiyəm.
Allah ilk dəfə sözü yaratdı. Mən söz adlanan ilkdən, əzəldən,
kökdən gəlirəm. Qəm ilə əkiz
doğulmuşam, bələyimiz eyni vaxtda, eyni gündə bələnib.
Mən bir insan olaraq həm bu günəm, həm
gələcəyəm. Təxminən ulu babası Nəsimi
kimi “gövhəri laməkan mənəm, kövnü məkana
sığmaram” deyir Əlizadə Nuri!
Tam səmimiyyətlə deyirəm, Əlizadənin elə
şeirləri var ki, həcmindən asılı olmayaraq o əsərlərin
canında bir dastanlıq mətləb yatır. Təkcə böyük
istedad sahibi Ramiz Rövşənə yazdığı “Sən
evi neynirsən, evi tikilmiş” şeiri kitablara sığmayan
mətləblərdən xəbər verir, Ramiz Rövşəni
tərifləmir, poetik detallarla onun böyüklüyünü
bir evin timsalında bir dünya kimi təqdim edir:
Evsiz-eşiksizdi
göydə xalıq da,
Sulara bürünüb yaşar balıq da.
Bu
qurd-quş ulayan xarabalıqda
Sən evi neynirsən, evi tikilmiş.
Sözün
dodaqlarda qaldı – bəsindi,
Nəğməni
quşlar da aldı – bəsindi,
Bir tənha
söyüdün altı bəsindi,
Sən evi neynirsən, evi tikilmiş.
Əhsən
hər iki şair dünyasının böyüklüyünə!
Hər evdə söhbəti gedən şairin evinin ev yox, dünya olduğunu bundan gözəl necə
vermək olar!
Yerin dərdi
nə boydadı,
Xalqdan
başqa kim bilir?
Dəniz
suyunun dadını
Balıqdan
başqa kim bilir?
Qocanı
necə cırnatmaq olar,
Qarıdan
başqa kim bilir?
Ən ətirli
gül hansıdır,
Arıdan
başqa kim bilir?
Bu poetik və turşməzə suallarda canlı və
diri bir həyat var. Bu həyatı bu şəkildə ancaq
şair görə və göstərə bilər. Qarabağ dərdi, Şuşa faciəsi haqda poeziyamızda
ara-sıra poetik-düşündürücü
tapıntılara rast gəlirik. Bu mövzuda Əlizadə
Nurinin “Papaq” şeiri daha tutarlı, daha güclü deyilib.
Qarabağ faciəsini yəqin ki, bundan gözəl
ifadə etmək çox çətindir. Oxuyun, ibrət
götürün:
Başından
papağı düşüb dağların,
Dağların könlünə bu bir dağ olub.
O kimdi –
papaqsız qaldığı gündən
Peşəsi telini daramaq olub.
Satdıq
papağı da o torpaq kimi,
O kimdi,
yer verdi xaça yerindən?
Çəkib
xaç suyuna bizim papağı,
Asdılar Şuşanın uca yerindən.
Çox ağrılı deyilib.
Açıq
etiraf edirəm ki, şair dostumun şeirlərinin əksəriyyəti
həddən artıq ağrılı olduğuna görə
bəzən bir oxucu kimi sarsılıram, axıra qədər
kədər burulğanına düşüb boğuluram və
bir az havamı dəyişmək, nəfəsimi
dərmək, ruhumu təzələmək istəyirəm. Hardasa qəmin içində bir sevinc axtarıram.
Onda yenə də şair özü mənim
dadıma çatır. Aşağıdakı
misraları oxuyanda bir az yüngülləşirəm:
Yayda
Günəş ilə dodağı qaçar,
Qar olar Tanrının qış təbəssümü.
Dimdiyi
ucunda dəni görəndə,
Nə xoşbəxt olurmuş quş təbəssümü.
Çox
şey gərək deyil xoşbəxtlik üçün,
Bəsdi bir körpənin xoş təbəssümü.
Şairin
özünün dediyi kimi, mən də onun
yaradıcılığında təkcə qəmin, kədərin,
qaranın yox, həm də sevincin, vüsalın, ağın,
işığın bol-bol çalarlarını görmək
istəyirəm və inanıram ki, onu da görəcəyəm.
Yaxşı
ki, qanadı bir cütdü quşun,
Yaxşı ki, tüfəngin tək lüləsi var.
Kibrit
çöplərindən ev tikənlərin,
Evinin alışmaq təhlükəsi var.
Mən
şair dostumun yaradıcılığını kibrit
çöplərindən tikilən və bir
çınqı alovdan alışıb külə dönən
ev kimi yox, ucaldıqca ucalan, oddan-sudan,
yağışdan-tufandan, zəlzələdən,
qasırğadan qorxusu olmayan uca söz sarayları kimi görmək
istəyirəm. Bu, nə qədər çətin və zor
iş olsa da, Əlizadə Nuri ilhamı bu işin öhdəsindən
gəlmək gücünə malikdir. Yol uzun,
meydan geniş, arzular tükənməzdir.
Özü
bir bayatıda insan-sənətkar taleyi haqda çox uğurlu
bir deyim işlədib:
Mən
aşıq, gecə yarı,
Ay
doğdu gecəyarı.
İnsan
qızıl tozudu,
Bilinər gec əyarı.
Gec gələn, güc gələn, halallıqdan su
içən şöhrət daha şirin olur. Bütün
varlığımla inanıram ki, şairin əyarı, qiyməti
də bilinəcək, çünki onun
yaradıcılığında qondarma heç nə yoxdur.
Nə varsa təbiətin özü qədər
təbii, cəmiyyətin özü qədər realdır.
Sevimli şair dostuma müqəddəs yaradıcılıq
yollarında əyarı həmişə üstündə
olan, heç vaxt bədii dəyərini itirməyən
yeni-yeni əsərlər, işıqlı, poetik duyğular
arzulayıram!
15 iyun
2011
Zəlimxan YAQUB,
Xalq şairi
525-ci qəzet.- 2011.- 9 iyul.- S.26.