DÖRDÜ DƏ
SAĞ
Hər
kitabın öz taleyi, öz hədəfi var.
XIII yüzildə dahi Azərbaycan alimi və ədibi Nəsrəddin Tusi ədəbli, ləyaqətli, tədbirli yaşama elmi haqqında yazdığı kitaba “Əxlaq-i Nasiri” adını vermişdi və həmin kitabı oğulları üçün yazmışdı. Yazmışdı ki, oxusunlar, mənimsəsinlər, keçilmiş bu həyat təcrübələrindən yararlanıb yaşayışlarını daha mükəmməl qursunlar, ömrün müşkül suallarına baş sındırmağa əlavə vaxt itirməsinlər.
Ondan bir əsr əvvəlsə başqa atanın başqa övlada öyüd olaraq yazdığı ayrı bir kitab da vardı – Qabus ibn Vəşmgirin “Qabusnamə”si.
XV yüzildə Azərbaycan ədibi Vəhid Təbrizi də oğluna şeir sənətini öyrətmək qərarına gələndə onunçün “Cəm-i müxtəsər” adlı ayrıca kitab yazdı.
Abbasqulu ağa Bakıxanov da “Nəsihətnamə”sini bilavasitə balaları üçün tərtib etmişdi.
Amma ötən vaxt bu kitabları bütün balalarınkı etdi.
Millət fədailəri Firidun bəy Köçərli “Balalara hədiyyə” adlı kitab yaratmışdı, Mirzə Cəlil “Anamın kitabı”nı qələmə almışdı.
Biri ana, biri bala adını tutaraq yaradılmış o kitabları da zaman hamınınkı – millətinki etdi.
Hamınınkı olmaq xoşbəxtliyi alnına yazılmış, içərisindəkiləri indiyəcən də oxumuş olduğunuz, bundan sonra da dönə-dönə oxuyacağınız qarşınızdakı kitabın adını “Anamın kitabı” da qoymaq olar, “Atamın kitabı” da, “Övladlar kitabı” da. Hər biri doğru olar, amma bu kitabın üz qapağında hansı adın yazılmasından asılı olmayaraq, fəlsəfəsini nişan verən ən dəqiq sərlövhə “Millətin kitabı”dır.
Azərbaycan ədəbiyyatının dəyərli inciləri sayılmalı və Millətin narahat ruhunun sərrast ifadəsi olan bu əsərlərdə dörd qələmin izi var.
Amma bu əsərlərin toplandığı, masaüstü yox, yataqyanı kitabın, yalnız vaxtı doldurmaq, əhvalı durultmaqçün deyil, hər axşam yatmamışdan qabaq bir qədər də oxuyaraq sabah daha yaxşı vətəndaş olmaq barədə düşünməkçün yaranmış kitabın üzərində bircə imza da qoymaq olar.
Bu kitab dörd böyük azərbaycanlının səsidir.
Mirzə
Cəlilin, Sabirin, Rəsul Rzanın, Anarın.
Amma onu iki nəfər yazıb – ata və oğul, Rəsul
Rza və Anar.
Bu
kitabdakı yazıların hamısı Sabir və Mirzə Cəlil
ömür möhlətlərini yaşayıb gedəndən
sonra qələmə alınsa da, cildə tək müəllif
olaraq Sabirin də adını yazmaq olardı, tək müəllif
olaraq Mirzə Cəlilin də adını yazmaq olardı, tək
müəllif olaraq Rəsul Rzanın da adını yazmaq
olardı, tək müəllif olaraq Anarın da adını
yazmaq olardı.
Sabir sonra “Hophopnamə”yə çevriləcək solmaz
şeirlərini yazanda hələ Rəsul Rza dünyada yox
idi.
Azərbaycanı
və bütün Şərqi titrədən “Molla Nəsrəddin”
dərgisi ali tarixi vəzifəsini yerinə
yetirərək nəşrini başa vuranda hələ Anar
doğulmamışdı.
Ancaq Rəsul
Rzanın, Anarın yazdığı hər əsərin təkində,
mayasında, cövhərində Sabir də, Mirzə Cəlil
də olan kimi, o babaların da yazdıqlarında dünyaya gəlib
onların nəfəsini davam etdirəcək Rəsul Rza da,
Anar da varmış.
Nə qədər
ki sözləri və səsləri arzuladıqları kimi hər
həmvətənə çatmayıb, nə qədər ki
vətən və millət üçün
umduqlarının hamısı doğrulmayıb, bu kitabda qələmi
və nəfəsi olan dörd nəfərin səsinə səs
verən, onların vicdan nəbzinin döyüntülərini
sönməyə qoymayan ən azı bir Sabir, ən azı
bir Mirzə Cəlil, ən azı bir Rəsul Rza, ən
azı bir Anar yenə yetişəcək.
Mütləq
yetişəcək!
Çünki bu, millətin böyük ruhunun
hökmüdür.
Ona görə mütləq yetişəcək ki, bu
yenidənqayıtma əvvəllər də dönə-dönə
baş verib.
Rəsul
Rza artıq başqa zamanda eynən Sabir kimi düşünərək
tam yeni bir vaxtın ağrılarına qovrula-qovrula
sözünü “Sabir sağ olsaydı” kəlmələriylə
başlayıbsa, başqa daha gələcək bir zamanda eyni təəssübkeşliklə
bir yeni istedadımız da ürəklərdən tikan
çıxaran düşüncə silsilələrini “Rəsul
Rza sağ olsaydı” misrası ilə başlayacaq.
Amma bu
“sağ olsaydı” ifadəsi həm də elə müəyyən
mənada sələfi düşünən xələfin
inamı, ərki, canıyanan övlad qeyrətidir: “Sağ
olsaydı, elə bu cür deyərdi. Mən bu
cür deyirəmsə, demək, o sağdır – onlar
sağdır!”
Sabir də, Mirzə Cəlil də kəşməkeşli
həyatlarına, yaşamları boyu rast düşdükləri
yüz cür rəzalətə baxmayaraq, məsud
insanlarmış.
Özləri
həyatda olmasalar da, əsərləri yaşayır,
onları yaşadır, onlara rəhmət və “sağ ol”lar dedizdirir.
Onların yaradıcı olaraq ən böyük dərdləri
və faciələri də elə həmin xoşbəxtliklərində
– əsərlərinin bu gün də elə dünənki
kimi müasir, günəuyğun səslənməsindədir.
Axı onlar fədakarcasına
çalışmış, yazıb-pozmuşdular ki, millətin
yolu hamarlansın, mərəzləri tükənsin,
yaraları qaysaq bağlasın.
Köhnə nisgillər təzədən pöhrələnməsə,
vaxtilə ürək qanıyla yazılmışlar bunca
çağdaş səslənərdimi?!
Düz sözü, haqq sözü deməkçün
kimin dövrü daha mürəkkəb idi? Sabirlə Mirzə Cəlilgilinki,
ya Rəsul Rzanınkı, yaxud Anarınkı?
Haqqın yolu həmişə daşlı olub.
Sabirin,
Mirzə Cəlilin, Rəsul Rzanın da, daha dəyişik əyyamlarda
yaşamaq taleyinə düşmüş Anarın da dövrlərində
senzura olub və senzura elə mərəzdir ki, o, heç vaxt
bitmir, hətta ləğv olunandan sonra da yaşayır. Və indi – XXI əsrin hündürlüyündən
seyr edəndə görürük ki, Mirzə Cəlilgilin
qarşılaşdığı senzura Rəsul Rzanın,
Anarın müasiri olduğu və adlamaq məcburiyyətini
yaşadığı senzura ilə müqayisədə
toyagetməliymiş.
Qazdan ayıq söz güdücüləri vardı ki,
hər kəlmənin ardında Sovet hökumətini
yıxmaq, ideoloji düşmənçilik cəhdlərini
iyləyirdilər və onların irad tutduqları
yazılardakı niyyətlər təsəvvür etdikləri
qədər kəskin olmasa da, gümanları tam yanlış
da deyildi. Di gəl,
onlar özləri də azərbaycanlılar idilər və
burunladıqları yazarlar da yalnız özlərini, öz
qohum-əqrəbasını, dost-tanışını yox, həm
də löyün-löyün söz və fikir
pusquçusu, bizdən Moskvaya donoslar yollayan vicdan və məslək
satqını olanları da nəticə etibarilə daha ağ
günlərdə yaşatmaqçün əlləşirdilər.
Sovet
dövrünün aşırımlarını keçən
hər kəsin xəbəri var ki, millətəxeyir bircə
cəsarətli ifadəni də yazıda qoruyub saxlamağa
nail olmaq, tirajlanan məhsul səhifəsinə və efirə
çıxara bilmək nə qədər əziyyətli
iş idi.
Rəsul Rzanın milli qeyrətlə
çırpınan, çap olunandan sonra hər dəfə
azad sözün də, bütövlükdə azad
düşüncənin də miqyasını genişləndirən
hər şeirinin, hər misrasının arxasında hansı
höcətləşmələrin, hansı
dartışmaların, hansı əsəb
sarsıntılarının dayandığını heç
vaxt unutmayın.
Sərgüzəştli
talelərini araşdıranda milləti daha sağlam etməkçün
ömür sərf etmiş Mirzə Cəlilin, Sabirin, Rəsul
Rzanın, Anarın və onlar qəbilindən olan hər Millət
Müalicinin öz səhhətlərinin neçə-neçə
zədəyə məruz qaldığına şahid kəsilirsən.
Nə əcaib qanunauyğunluqdur ki, millət
yaralarını sağaltmaqçün adətən istedad və
qələm bəs etməyib, öz şirin canından bir
parça sağlamlıq qoparıb verməyin də tələb
olunub.
lll
1958-ci
ildir və ilk hekayələrindən birində hələ lap
sütül Anar belə bir səhnəni təsvir edir: o
zamanlar efirə çox da səxavətlə verilməyən,
həmin səbəbdən də hamının bazar
günü saat 2-də radioya yaxın oturub səbirsizliklə
gözlədiyi, çox vaxt ailəliklə dinlənilən
muğamat konserti gedir.
Konsert
bitir və diktor elan edir: “Xosume Baku”.
Yəni
ermənicə ənənəvi xəbərlər proqramı
başlanır və qonaq ev yiyəsinə:
“Hə, indi söndürə bilərsən”, – deyir.
Elə bilirsiniz o vaxt bu, sanki adi görünən
sözləri yazmaq asan idi?
Sənə ermənilərin əleyhinə işləyən,
millətçi damğası vuracaqdılar.
Həm də
ermənilərdən əvvəl fəallar
yığıncaqlarında, partiya, komsomol iclaslarında
öz cəncəl azərbaycanlılarımız!
Və onillər sonra torpaqlarımızın
işğalı, yüz minlərlə insanımızın
faciəsi ilə nəticələnəcək tarixləri,
erməni idbarlığının vəd etdiyi ələmləri
qan yaddaşının diktəsiylə elə o
çağdan duyduğundan Anar “söndür” deyirdi.
O qədər
deyə bilirdi, onu deyirdi.
Hamı susanda deyirdi.
Tək-tək danışanların susdurulduğu vaxt
deyirdi.
Mirzə Cəlil “Kamança”sını yazıb
“Axı bizdən nə istəyirsiniz, ay erməni?!” deyirdi, Rəsul
Rza “Vətəndən pay olmaz” deyirdi.
Ağzı isti yerə çıxandan sonra yekə-yekə
çox sözlər danışmaq olar və
danışırlar da, üstəlik, keçmiş tarixləri
indi redaktə edib özlərinin, sən demə, hamıdan xəbərsiz
keçmişdə milli igid olmalarını kəşf edib
bunu çörəyi qulağına yeməyənlərə
sırımaq istəyənlər də pırtlayıb ortaya
çıxır.
Amma tarix həm də ona görə tarixdir ki, onu dəyişmək
olmur.
Həndir-hamar
tarix içərisində vətənə və millətə
bütün siyasi iqlimlərdə etibarla və mərdanəliklə,
həm də parlaq istedadla xidmət etmiş Anar kimi şəxsiyyətlərin
əsl qiymətini bilənlər bilir, geci-tezi var – qanmayanlar,
dananlar, görmək istəməyənlər də mütləq
biləcək, görməyə və etiraf etməyə vadar
qalacaqlar.
Hələ qabaqda tarixin ittiham, qınaq məhkəməsi
də var.
Bu, xam xəyaldır ki, qiymətli vətən
balalarını vərəmlədənlər, çərlədənlər,
şəkərlə zəhərləyənlər ölüb
canlarını qurtaracaqlar. Tarix onları hərdən
xortladacaq! Onsuz da daim diri olan böyük əməl
sahiblərinin hüzuruna gətirəcək, başlarından
qaxıncı, üzlərindən toxuncu əskik etməyəcək.
Burası da var ki, böyüklərin
böyüklüyünü anlamaq üçün gərək
onları oxuyasan.
Rəsul Rzanın və Anarın yazılarının
oxunmasının yaxşı vaxtlarısa hələ bundan belə
başlanacaq.
Rəsul
Rzanın, Anarın bu məlhəm və məhrəm
yazıları yalnız güclü, yaşarı ədəbiyyat
deyil, həm də göynəkli ortaq tariximizdir,
sürülmüş ömrümüzün (bu kəlmənin
həm “yaşanmış”, həm “əsir-yesir edilmiş”, həm
“şumlanmış” mənasında) salnaməsi, Vaxt qismətimizin
aynasıdır.
lll
1873-cü
ilin iyununda maarif əkinçisi Həsən bəy Zərdabi
bu məktubu məslək cəfakeşi Mirzə Fətəliyə
yazırdı: “Elə fikirləşməyin ki, xalqın
maariflənməsi bir məqalə, ya pyeslə düzələsi
şeydir. Xeyr, burada görüləsi iş çoxdur! Bu
yolda külüng vura biləcək onlarla adamın həyatı
və əməyi də bu iş üçün azdır. Bəlkə,
sizi belə bir şey düşündürür ki, nə
üçün başqa birisi deyil, məhz siz, özü də
müftə, bir quru “çox sağ ol” eşitməyə belə
ümidimiz olmadan, bu barədə zəhmət çəkəsiniz?
Onda mən məcburam deyəm ki, xalqa, sənə
doğma olan xalqa məhəbbətdən, avamların maariflənməsindən
söhbət gedən yerdə bu sual ortaya gəlməməlidir;
xalqın, həm də geridə qalmış avam xalqın, sənin
və mənim qardaşımın maariflənməsi işinə
özünü həsr edən adamı belə bir fikir yoldan
qoymamalıdır.
O,
mükafatını öz-özünə, işini görə-görə
vicdanı qarşısında duyacaqdır”.
Millət
yolunda çox zəhmətlər çəkərək
olmazın kötəklər dadmış, istəkli Vətənin
danqaz balaları tərəfindən qiymətləndirilmək
bir yana, əksinə, danılmış, təqib, təhdid, təhqir
edilmiş Həsən bəy bu məktubu Mirzə Fətəliyə
göndərsə də, əslində, həmin sözləri
elə özünə də deyirdi.
Gen
ölçüdə Həsən bəy bu məktubu Sabirə
də, Mirzə Cəlilə də, üzlərini görmədiyi,
adlarını bilmədiyi, amma gələcəklərinə
(və eyni yükü çəkəcəklərinə) əmin
olduğu Rəsul Rzaya, Anara da yazırdı.
Dos-doğma qardaşlar üzdən bir-birinə bənzədiyi
kimi, bu dörd qələm qardaşı da mahiyyətləriylə,
bir para sabit keyfiyyətləriylə qoşa-qoşa almalar kimi
oxşar idilər.
Bütövlükdə sənətdə, illah da ədəbiyyatda
bütün zamanlarda ən qəliz işlərdən biri gəlişinlə
təzə hava, tər nəfəs gətirə bilmək
olub. O qədər
çətin ki, bunu təxminən devrimçilik sayıblar.
Mirzə Cəlilədək bu təhər
yazmamışdılar.
Sabirə qədər bu tərzdə
yazmamışdılar.
Rəsul Rzaya və Anara qədər də onlar kimi
yazmamışdılar.
Hətta eyni mətləbləri, eyni ədəbi şəkillərdə
belə o sayaq deyil, qəlibləşmiş, ənənəviləşmiş,
müəyyən qədər yıpranmış, artıq
nimdaşlaşmış yöndəmdə (ya yöndəmsizlikdə)
ifadə etmişdilər.
1979-cu
ilin dekabrında qarşıdan gələn yeni il
münasibətilə efirə getməli olan iki saat
yarımlıq verilişi hazırlamaq mənə
tapşırılmışdı. Həmin
verilişin belə bir parçası da nəzərdə
tutulurdu ki, radionun ayrı-ayrı populyar proqramları öz
üslublarındakı təbrikləriylə qonaq gəlirlər.
Bu verilişlərdən biri isə elə daimi müəllifi
və aparıcısı olduğum, Tofiq Quliyevin Rəsul
Rzanın sözlərinə bəstələdiyi, Şövkət
Ələkbərovanın məlahətlə oxuduğu
“Axşam görüşləri” mahnısı ilə başlanan
eyniadlı həftəlik proqram idi. Ayrı-ayrılıqda
Tofiq müəllimlə, Şövkət xanımla müsahibə
yazmışdım və eyni sualı Rəsul müəllimə
də verdim: “Sözlərinizə müxtəlif bəstəkarların
qoşduğu çoxlu mahnılar var. Lakin “Axşam
görüşləri” yeganə nəğmənizdir ki,
yarandığı gündən yalnız bazar günləri,
məlum verilişin başlığı kimi səslənir. Ancaq bitən ilin son axşamı bazar gününə
təsadüf etmir, Azərbaycan efirindəsə bu nəğmə
ilk dəfə başqa gündə səslənəcək.
Köhnə illərdən gələn ənənə
pozulur, buna necə baxırsınız?”
Dərhal
cavab verdi ki, ənənənin pozulması
yaxşı şeydir. Əgər təzə nəsə gətirirsə...”
Onlar kökə, ənənəyə, milli irsə min
bir tellə bağlı və bu mirasa sadiq insanlardır. Lakin
onların dördü də millət qurucuları
olduqlarından yıxmağı da bacarmalıydılar.
Yaratdıqları yeni üçün milli
düşüncədə ərazi təmizləməliydilər.
Füzuli
şeirləri, Füzuli deyişləri kim
söyləməz ki, gözəldir?! Amma
“Füzuli tilsimi” (Cəfər Cabbarlı) yüzillərlə
uzananda hətta könüllü tabe olduğumuz bu sehri də
sındırmaqçün Mirzə Fətəli kimi oğulun
gəlişinə ehtiyac duyuldu.
Mirzə
Cəlilin, Sabirin, Rəsul Rzanın, Anarın müstəsnalıqları
ondadır ki, imtina etdikləri alababat köhnələrin əvəzində
yeni axınlar, təzə yollar xəlq edə bildilər.
Onlar yeni nəsim kimi gələrək
boğanağı dağıtdılar, havanı təzələdilər
(zəmanə qoynunda yeni nəsim olmağın isə Nəsimilik
tərəfi həmişə var).
Əvvəlki pəncərələr mühitin
havasını dəyişməyə yetərli gəlmirdi.
Onların açdığı pəncərələr
daha geniş idi və təzə-tər nəfəsin təravətini
onlar gəlincə hər kəs duydu.
Və o təzəlik hələ də köhnəlməyib.
Dördünün də nəfəsi indiyəcən
köhnədənqalma kəsiflikləri
dağıtmaqdadır.
Onları
YOLdaş, mübarizədaş edən bir məziyyət də
var – cızıq.
Onlar
söz deməyin, ürək boşaltmanın irəlicədən
müəyyənləşdirilmiş dördbucağına, nə
təhər düşünməyi diktə edən rejimlərin
cızdığı dairəyə qısılanlardan
olmadılar, “gözləri görüb ağılları kəsdiyi,
göydə Günəşi dana bilmədikləri” (Sabir)
üçün elə hey cızıqdan kənara
çıxmağa can atdılar, hər cəhdləriylə
də azad düşüncənin sərhədini genişləndirdilər,
bu sığmazlıqları ilə başqalarının da
azı bu qədər sərbəst ola bilmələri
üçün girəvə yaratdılar, qoymadılar ki, Azərbaycan
insanının damağından müstəqil, asudə,
boyunduruqsuz olmanın dadı biryolluq getsin.
Növbəti
kərə Mirzə Cəlili oxuyun, bir də Sabiri mütaliə
edin, Rəsul Rzanın, Anarın onlarla həmin ladda, həmin
kökdə, həmin qırımdakı səsləşmələrinə
dalın, qəfilcə siz də darısqallıqları daha həssaslıqla
sezməyə başlayacaqsınız.
Onların cızıqdan çıxmaları dəliqanlılıqdan
irəli gəlmirdi, gözlərini qan örtdüyü
üçün deyildi.
İcazəli düşüncə və deyiş hədəqəsindən,
bu ağır qravitasiyanın adamı yerə,
aşağı dartan basqısından qurtulmaq səmtindəki
hər yeni addım bu dörd nəfərin dördü
üçün də həmişə yeni
başağrısı demək olub.
Gələcək bəlaları qabaqcadan bilə-bilə,
məşəqqət daşlarının
qol-qanadlarını sındıracağına məhəl
qoymadan irəliləyiblər, “banlamağın hasilini
anlayandan” sonra da qorxmayıblar, çəkinməyiblər,
bezməyiblər, sınmayıblar.
Çünki özlərindən çox özlərindən
sonrakıları düşünüblər.
“Düşünüblər” burada şərti deyişdir. Çünki
mən hələ sonacan heç özüm də bilmirəm
belə cəfakeşliklər, bunca mübarizliklər və
dikbaşlıqlar ölçülü-biçili
düşüncədən gəlir, yoxsa yuxarıdan həvalə
olunmuş vəzifədir.
Sözüm
çəpinə yozulmasın: yuxarıdan – iqtidarlardan deyil,
bütün iqtidarlardan ucadakı İqtidardan!
Anardan
“Molla Nəsrəddin–66”yla Rəsul müəllim ilk dəfə
tanış olanda nə dedi?”, –
soruşmuşdum.
“Əlyazmanı oxuyurdum, atam, anam, Ənvər dinləyirdilər. Anam qulaq
asdıqca arada gülürdü. Atamla Ənvərsə
əvvəldən-axıradək bir yerdə də gülmədilər”.
Anarın
həmin əsəriylə tanış
olanlar bilir ki, səhifə-səhifə adladıqca gülməmək
mümkün deyil.
Yenə oxuyacaqsınız, yenə güləcəksiniz.
Amma gördüklərini görmüş, başı
daşdan-daşa dəymiş Rəsul Rzayla Ənvər Məmmədxanlını
gülməyə qoymayan nigarançılıq idi.
Ürkək cəsarətlə ayağını
cızıqdan yüngülvari qırağa
çıxarıb tez geri çəkənlərdən fərqli
olaraq, Anar yasaq çəpərləri uçurur, azad, iti, sərrast
satirası ilə senzuranın “olar” xəttindən uzaqlara
sıçrayırdı.
Siyasət
girdab və burulğanlarının hər çeşid məkrlərinə
aşina olan Rəsul Rzayla Ənvər Məmmədxanlını
nigaran təşvişə salan “qırmızı
işıq”da irəli şığıyan gənc yazarı
gözləyən mümkün sancmalar,
gözümçıxdıyasalmalar, açıq və gizli
təqiblərin qaçılmazlığı xofuydu.
lll
Azərbaycan yazıçıları ən müxtəlif
dövrlərdə nağıllar yazıblar. Ancaq
onların nağıl adı qoyduqları yazıların bircəsi
belə “Cırtdan”, “Məlikməmməd”, “Ağ atlı
oğlan” siqlətini qazanmayıb. Uzaqbaşı
bir uçumluq, bir oxumluq başqa saysız nağılvari
yazılar kimi ümumi ədəbi axarda qərq olub.
Lakin xoş istisnalar var – Süleyman Saninin “Qorxulu
nağıllar”ı, Anarın “Yaxşı padşahın
nağılı”.
Anar bu əsəri totalitarizmin ən qatı əyyamlarında
yazıb və nəşr etdirib.
Adətən, cəsur mətbu sözün üzəçıxma
imkanlarının qat-qat geniş olduğu Moskvada belə
1970-ci illərdə Anara həmin əsəri dərin yerə
qoymağı tövsiyə etmişdilər.
Bakıdasa “Nağıl” işıq üzü
gördü.
Əsər
haqda eşidən və belə məzmunda bir yazının
çap edilməsini mümkünsüz sayan və yəqin
ki, əlyazma şəklində camaat arasında
dolaşdığını zənn edən bir KQB məmuru
Anara mənalı işarə ilə: “Onu ver biz də oxuyaq”,
– deyir. Anarsa eyhamlı müraciətə müsahibini
şaşırdan “sadəlövh” istehza ilə cavab verir: “Məgər
sizin idarənin kitabxanası yoxdur? O yazı “Ulduz”
jurnalında dərc edilib ki!”
Mirzə Cəlillə Sabir zühur edib sovet
totalitarizminin həmin boz üzlü, iradə
azadlığının dar dalana
sıxışdırıldığı fərəhsiz, ruh əzən
günlərinin sakinlərinə və şahidlərinə
çevrilsəydilər, elə nəvələri və əqidə
qardaşları Anar kimi düşünərdilər.
Amma düşündüklərini bir bədii əsərə
döndərmək gərəksəydi, onu bu cür – Anar
biçimində, Anar məharətində edə bilməzdilər.
Çünki Anar onların balası olmaqla
yanaşı, Zamanın, yeni dövrün yavrusu idi, bu səbəbdən
də onlardan azı bir addım irəlidə idi.
Anarın üstün dəyəri və mahiyyəti, hər
kəsin seyr etdiyi, lakin dilə, yazıya gətirməyə
cürət etmədiyi həqiqətlərin ustaca ifadəsi
baxımından seçilən bir başqa əsəri də
var.
Mirzə
Cəlil, Sabir, Rəsul Rza təfəkkürü və
duyğu dünyası ilə birbaşa
bağlılığı sarıdan bu topluda olmalı (və
təəssüf ki, olmayan) “Səhra yuxuları”.
Ümumən,
həmin əsər bir az bəxtsizdir.
Bakıda, 1981-ci ilin 28 fevralında Akademik Dram Teatrında
tamaşaya qoyuldu, nəsə alınmadı (premyeradan
çıxmışdıq, Bəxtiyar Vahabzadə, Xudu Məmmədov,
Nurəddin Rzayev, bir də mən teatrın pillələriylə
kirimişcə enirdik. Rəsmi ideolojiyə
çox baxımdan əks düşünən bu üç
qənimət ziyalı Anarın pyesdəki mətnaltı
neştərlərinə valeh olmuşdular, amma aşkar hiss
edilirdi ki, tamaşanı yerli-dibli bəyənməyiblər.
Handan-hana Xudu müəllim dilləndi: “Axı bizim bu qədər
güclü poeziyamız, prozamız, dramaturgiyamız,
musiqimiz, irsi zövqümüz olduğu halda niyə
teatrımız belə miskindir?!).
“Səhra
yuxuları”nın Bakı quruluşu və
ifası baxanları yarıtmadı, məzmunu fikir nəzarətçilərini.
Moskvada, 1985-ci ilin sentyabrında Anar dəvətnamə
vermişdi və “Malı teatr”da həmin pyesə Moldoviya
Akademik Musiqili Dram Teatrının ifasında tamaşa etdim.
Daha
yaxşı səhnə həlli, daha uğurlu təqdimat idi
və bir il sonra SSRİ Mərkəzi
Televiziyası həmin tamaşanın tam
videoyazısını da nümayiş etdirdi.
Mövcud quruluşun və ideologiyanın
çürük təməllərinə balta çalan,
totalitarizmin eybəcərliklərini bütün bədheybət
çılpaqlığı ilə ifşa edən misilsiz əsər.
1930-cu illər olsaydı, belə müəllifi təxirə
salmadan güllələnməyə məhkum edərdilər.
Həmin
1986-cı ilin 4 noyabrında, tamaşanın lent yazısı
televiziya ilə göstəriləndən sonra “Səhra
yuxuları”nın moldav yozumu haqda Bakıda “Kommunist” qəzetində
“Mürgülü səhra da oyanır” adlı məqaləm
çap edildi və pyesdə üstüörtülü
verilmiş müəyyən mətləbləri də orada
bir az da qabardaraq açıqlamışdım.
İnamla
təsdiqləyirəm – bu, “Kommunist” qəzetində sovet
dövründə dərc edilən ilk antisovet yazı idi (Anar
“Molla Nəsrəddin–66”nın, “Yaxşı padşahın
nağılı”nın “Ulduz” jurnalında çapına imkan
yaratmış Cabir Novruzu həmişə necə ehtiramla
xatırlayırsa, mən də o vaxtlar “Kommunist”in redaktor
müavini işləyən, Anara və mənə bəslədiyi
dərin rəğbətlərinə görə riskə gedərək
həmin resenziyanı təqdim edilincə ləngitmədən
qəzetin ertəsigünkü nömrəsinə qoyduğu
üçün mərhum jurnalist Rəfail Nağıyevə
eləcə minnətdaram).
Əslində,
bu risklərdən çəkinməməklik, azad
sözün ağzını tıxamamaq vərdişlərini
də müasirlərinə və sonra gələnlərə
Mirzə Cəlil aşılamışdı, Sabir
aşılamışdı, Rəsul Rza
aşılamışdı, Anar aşılamışdı –
cəsarət qapısını açaraq yurddaşlarına
“siz də buyurun” təklifini edən onların
yazıb-yaratdıqları idi.
lll
Bu dörd böyük yaradıcının ayrı bir
müştərək cəhəti də onların hər
birinin məktəb yaratmasıdır.
Məktəb bəzən qəsd qoymadan, təbii axarla
yaranır.
Sənətkar elə yol açır ki, bu,
başqalarından ötrü məktəbə, örnəyə,
məhək daşına çevrilir – Nizaminin vəfatından
xeyli sonra yaranıb əsrlərcə yaşayan məktəbi
kimi.
Məktəb də var ki, ayrı-ayrı qüdrətli
zəka və ilham sahibləri onu özləri bütün
yönləri və ayrıntıları ilə
düşünərək, silahdaşlar, ardıcıllar
qazanmaq, parlaq amalları gerçəkləşdirmək
üçün yaradırlar.
Mirzə Cəlil “Molla Nəsrəddin”i doğurdu və
qısa zamanda “Molla Nəsrəddin” sadəcə bir mizah məcmuəsi
olmaq səviyyəsini aşaraq ətrafına məsləkdaşlar
ordusunu cəmləyən əzəmətli məktəbə
çevrildi.
Elə Sabir özü də həmin məktəbin
müdavimi idi.
“Molla Nəsrəddin” olmasaydı, Sabir, bəlkə də,
xanəndələr sevimlisi bir qəzəlxan,
yazdıqları ruhani məclisləri bəzəyən məşhur
mərsiyəçi, növhəçi olardı. Necə ki son
dərəcə təsirli, yandırıcı qəzəliyyatı
və mərsiyələri, sinəzənləri də
qalıb. Amma məhz “Molla Nəsrəddin” məktəbi
onun daxilindəki ilham lavasını bunca oxşarsız satira
vulkanı kimi püskürtdü, Mirzə Ələkbər həmin
məktəbin təsiri ilə sabun alveriylə dolanan xırda
baqqal və babat qəzəlxan olmaq adiliyindən qurtularaq cəmiyyətin
his-pasını, yurdun varlığını yuyub təmizləyən
cod sözlü Millət Sabunçusuna döndü.
Mirzə Ələkbər ikinci Füzuli, ikinci Seyid Əzim
deyil, Tək Sabir oldu.
Sabirin sağlığında dərc olunan şeirləri
elə isti-isti ülgüyə, nümunəyə, qəlibə
çevrildi, onun kimi yazmağa başladılar, özündən
sonra “Hophopnamə”si canlı bir məktəb kimi onillərcə
dərs verməyə başladı.
Möcüzdən
üzü bu yana o məktəbin nə qədər
fərasətli yetirmələri yaranıbdır!
Rəsul Rza da özünü Sabir məktəbinin pərvərdəsi
sandı.
Anar da özünü Mirzə Cəlilin şagirdi hesab
etdi.
Lakin Rəsul Rza da yaza-yaza məktəbə
döndü.
Bunu özü də dərk etdiyindən ovqatca, təpərcə
qələminə, təfəkkürünə, ruhuna simsar
saydıqlarını qanadı altına almağa
başladı, 1960-1970-ci illər gəncliyinin iri bir dəstəsinin
himayədarı və müəlliminə çevrildi. Onların əksəri
XX yüzilin sonlarında sanballı sənətkarlar kimi təsdiqləndi
və hər biri özünü Rəsul Rza məktəbinin
yetirməsi saydı.
Lakin Rəsul Rza özgə bir məktəb də
yaratdı.
Rəsul
Rzanın, yaxud Sabirin, ya Mirzə Cəlilin məktəbinin
yetirməsi olmaq yalnız o demək deyil ki, nəzm-nəsr
yazasan.
Mirzəcəlillik,
Sabirlik, Rəsulrzalıq, Anarlıq milli özünütəsdiq
və özünüifadənin tərzidir, azərbaycançılığın
bəlli adı və xüsusiyyətləri olan müstəqil
yollarıdır.
Rəsul Rzanın memarı olduğu digər
mühüm məktəb Azərbaycan Ensiklopediyası idi.
Bu, bir millətçilik, vətənçilik
laboratoriyası idi.
İndi vaxt sovuşandan, qatmaqarışıq illərin
tozanağı toxtayandan sonra olub-keçənləri təhlil
edərkən anlayırsan ki, Rəsul Rza Ensiklopediyaya
özünün ən mühüm şeiri, ən vacib
sözü kimi yanaşırmış.
Məqsədi millət üçün yaxşı Dərslik
yaratmaqmış və həmin nədənlə də
çevrəsinə öz yanında xaric səslənməyənləri
toplayırmış.
Sadəcə onlarla eyni idarədə işləmirmiş,
onlara müdirlik etmirmiş, ilk növbədə hər birinə
dərs verməyə, onların hər nəfərini tədricən
daha artıq dərəcədə öz məktəbininki,
öz qayəsininki etməyə
çalışırmış.
Azərbaycan
kitabçılığı tarixində qalmaq haqqı qazanan
o kitabı – Rəsul Rzanın “Azərbaycan Ensiklopediyası”nı adam arasına çıxmağa
qoymadılar.
Nəşr edilməyinə gəlincə, birinci cild vərəq-vərəq
tam sayda çap olundu, qəbul olunmuş qaydalara əsasən
100-200 nüsxə tikilib cildləndi, tirajın tam şəkildə
yayılmasına icazə verilməsi üçün sovet
dövrünün yuxarı partiya və hökumət
qurumlarına göndərildi.
Rəsul
Rza usanılmaz əməkləri, saysız
çarpışmaları, laxladılan, nizamı pozulan səhhəti
hesabına ərsəyə gətirdiyi bu balasının – “Azərbaycan
Ensiklopediyası”nın ilk cildini hər
halda gördü, əllərində tutdu.
Bu cildin xalqla təmasına isə fürsət verilmədi.
İndi kimlərinsə şəxsi kitabxanalarında
qalan tək-tək nüsxələri istisna olmaqla,
bütün tiraj doğrandı.
Yasaqlanmış
həmin cildlə az sonra
buraxılmasına rüsxət verilmiş və əksər
evlərdə də, kitabxanalarda da olan cildi tutuşduranda kimin
kim olduğu da görünür, Rəsul Rzanın niyə “məktəb”
adlandırılmasının məğzi də
aşkarlanır.
Demək, amansız, yerin də qulaqlı olduğu,
şübhəcil sovet rejimi içərisində o cür də
Ensiklopediya yaratmaq olarmış.
“Bu cür”ü necədir, onu bilirsiniz.
Rəsul Rzanın Ensiklopediyası həyat vəsiqəsi
alsaydı, Azərbaycan insanı bu gün olduğundan daha
gözüaçıq, daha irəligetmiş, daha
özünütanımış olardı.
Və Rəsul Rza ensiklopediyaçılıqda da bədii
yaradıcılığındakı kimi, Mirzə Cəlil,
Sabir və həmin nəhənglər zümrəsinə daxil
digər ölməzlərin yerişini yeriyirdi.
Səbəbsiz deyil ki, Ensiklopediyadan
aralandırıldıqdan sonra Rəsul Rza mahiyyətcə
ustadlarla dərdləşmə olan, sərbəst
düşüncənin, cilovsuz ədəbi təfəkkürün,
yenilikçi zövqün üfüqlərini genəldən
yeni-yeni Sabiranələrini yazdı.
lll
XX əsrə “əsrim” desə də, Anar artıq həm
də XXI yüzilin yazıçısıdır.
Yalnız davam edən ömrünün yeni onillərinin
bu əsrə təsadüf etdiyinə görə yox. Həm də
bu əsrin əsərlərini yazdığına,
bugünün təzə sözünü deyə bildiyinə
görə.
Anar ədəbiyyata gəldiyi ilk çağlardan məktəbə
çevrilməyə başlayıb. Ondan öyrəniblər,
ona bənzəməyə çalışıblar.
Anardan daha cavan olanlar da, elə Anarın
tay-tuşları arasında neçələri də. Amma Anar iki əsas müəllimi
– Mirzə Cəlil və Rəsul Rza kimi məxsusi bir məktəb
də yaradıb: “Qobustan” gözəl sənətlər
toplusu.
XX əsr Azərbaycan maarifçiliyi,
ziyalılığı və bədii düşüncəsi
tarixində Anar “Qobustan”ının yeri Mirzə Cəlilin
“Molla Nəsrəddin”i, Əli bəy Hüseynzadənin
“Füyuzat”ı, Cavad Heyətin 30 ildən artıq müddətdə
Cənubi Azərbaycanda ana dilində nəşr etdiyi
“Varlıq” dərgisinin ağır çəkisinə bərabərdir.
lll
Küçələrimizin
adları var və şair-yazıçı adını
daşıyanları da az deyil.
Cəlil
Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər Sabir, Rəsul
Rza, Anar.
Bu, Azərbaycan ədəbiyyatındakı ən
möhtəşəm küçələrdən, ən
sonsuz yollardan birinin adıdır.
Dördünün
birlikdə adına olan küçə.
Dördünün də qələmlərinin davam-davama
olduğu küçə.
lll
1958-ci ildə Anarın 20 yaşı vardı və o,
artıq yazıçı idi. Dünyaya göz
açandan, həyatı anlamağa başlayandan kitablı
bir mühitdə, yazıçılar arasında
böyüdüyündən yazıya erkən maraq göstərən
bir gənc deyil, məhz yazıçı idi.
Anarın o çağlar yazdığı hekayələrdən
biri bu kitabdadır. Mədəniyyətimizə, mənəviyyatımıza
istənilməz yad təsirlərin dürtülməsindən,
qınından çıxıb qınını bəyənməyən
millət gülməşəkərlərindən qəlb
sancısı ilə yazır və müdrik, ağsaqqal,
dünyagörmüş bir insan kimi yazır.
Ən mühümü, bişkin bir yazıçı
kimi yazır.
Bu dil, bu üslub, bu deyiş rəvanlığı,
sözlərin qələm ucunda belə rahat düzümü
ədəbiyyata təzəcə gələn adamın işi
deyil.
Bu, içərisində ədəbiyyatın ulu
adlarının və sayğılı qələmlərinin
ləngərini yaşadan bir insanın, zahirən gənc olsa
da, təfəkkürcə yaşlı, oturuşmuş, yetkin
nasirin əsəridir.
Anar ədəbiyyata elə beləcə hazır,
güclü yazıçı kimi gəlib.
Yaza-yaza, yavaş-yavaş yazıçı olmağa
başlayan bir qələm sahibi kimi yox.
Və o hekayədə əhvalatı nəql eləyən
qəhrəmanın 55 yaşı var.
“Qəhrəman” deyəndə ki, Anar başlayandan
yan-yörəsindəki elə insanlardan yazıb ki, bu sadə
adamları ədəbiyyatın surətlərinə
çevirmək, onların timsalında həyat gerçəklərini
nəql eləmək dəb deyildi.
O qəbil
“balaca” adamları Anarın ədəbiyyata təzə-təzə
gəldiyi vaxtlarda sanki görmürdülər, sezmirdilər,
böyründən biganə ötüb keçirdilər.
Azərbaycan ədəbiyyatı ədəbiyyat kimi
özünü təsdiq edəndən bir
etirazçılıq dalğası onun nüvəsində
daim boy göstərib.
Bu növ ədəbiyyatın həmişə milli
vicdanın səsi olmağı bacaran təmsilçiləri
yaranıb.
Bəzən etiraf edilməsələr, tanınmasalar,
unudulsalar da, onlar həmişə olublar.
Elə Anar özü ədəbiyyata həmin ovqatın
daşıyıcısı kimi gəlib.
Yaratdığı
surətlər, yazısının ahəngi, dili, ifadə
gözəlliyi, onacan işlənməmiş yeni-yeni formalar
tapmaq bacarığı ilə Anar yıpranmış,
usandıran yazı tərzinə, göyçək dilimizin kələkötürləşdirilməsinə,
həyatı qondarmalaşdıran saxtakar sözə – qəlp
ədəbiyyata qarşı çıxmışdı.
Məzmun, bəhs etdiyi ümdə həqiqətlər –
üzdən, bəlkə də, adi görünən, amma
işdə son dərəcə mühüm olan
sadaladığım həmin amillərdən sonra başlanırdı
və çəkdiyi yük baxımından elə məzmundakı
ədəbi iradənin, qırımın davamı idi.
Anar ilk hekayələrindən biri olan həmin əsərini
elə tərzdə yazıb ki, onu ənənəvi
üslubun daşıyıcısı olan, həmin illərdə
Azərbaycan ədəbiyyatında səlahiyyət sahibi hesab
edilən nasirlərin bəyənəcəyini, təqdir edəcəyini
ağla gətirmək çətindir.
Bu dil, bu üslub onlara yad idi.
Lakin Mirzə Cəlil belə düşünüb belə
yazmışdı, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev belə
düşünüb belə yazmışdı, Üzeyir bəy
belə düşünüb belə yazmışdı.
1950-ci illər bitəndə, 1960-cı illər
başlananda o nadir millət çıraqları bu cavanla –
Anarla birgə təzədən canlanırdılar, təzədən
qayıdırdılar.
Varlığında
bunca nəhəng ruhları təcəssüm etdirən adam cavan ola bilməzdi və Anar
yazıçı kimi heç vaxt gənc olmayıb.
20 yaşında
ədəbiyyata hazır nasir və elə bu hekayədə
olan qəhrəmanı sayaq azı 55-60
yaşındaymış qədər sanballı, həyatın
çox hikmətlərinə vaqif dünyagörmüş kişi kimi gəlib.
Həm də “kişi” sözünün mərd, qətiyyətli,
dönməzlik mənasında.
Köksünü yurduna və xalqına yönələn
mənəviyyat zərbələrinə sipər etməyə
qadir şəxsiyyət kimi gəlib.
Eynən
Mirzə Cəlil həngində, sanki elə XX yüzilin əvvəllərində
“Molla Nəsrəddin”də dərc edilən hekayətlərə
oxşayan həzin, ilıq, amma həm də duzlu bir
üslubda yazılmış “Ürəyim ağrıyır”
hekayəsi millət qoruyuculuğu və millət quruculuğu
missiyası ilə gəlmiş bir ötkəm
ziyalının mövqeyi idi.
Bir
mövqe ki, Anar, ömrünün sonrakı yarım əsri
aşan onillərində onu həmişə eyni qətiyyət
və ardıcıllıqla davam etdirəcək, heyrətli dəyişmələrə
uğrayan vaxt bu sabit mövqeyi və məramı azacıq da
olsa dəyişmək, başqalaşdırmaq, yumşaldaraq
güzəştə gedən, hansı məqamdasa naəlac
qaldığından barışan edə bilməyəcək.
Siyasət fırtınaları qopacaq, dünya dəyişəcək,
əsrlər, minilliklər əvəzlənəcək.
Həmişə arzulanmış, lakin Sabirin yerli-dibli
görmədiyi, Rəsul Rzanın uşaqkən ötəri
duyduğu, Mirzə Cəlilin itkisini bütün dəhşətiylə
yaşadığı istiqlal təzədən qayıdacaq. Ancaq müstəqilliyin
gəlməsi ilə millət dərhal cənnətə
düşməyəcək. Kükrəyib aşmış
yeni zaman selləri o qədər xıltı, daş-kəsəyi,
çır-çırpını üzə
çıxaracaq ki, bulanıq illər və yollar
ayrıcında millətin çaş-baş qalmaması
üçün yenə Anara – onun zəkasına,
işığına, dəyanətinə ehtiyac yaranacaq!
Və yenə
cavanlıq illərindəkindən də beş
qat artıq nadan, nacins, qaragüruhçu həmlələrə
tuş düşən Anar mübarizələrini davam etdirəcək.
Bütün təzyiqlərə rəğmən hələ
sabahkı mübarizələrə də hazır olacaq.
Axı
ona vəsiyyət edilib: “Mübarizə bu gün də var,
yarın da!..”
lll
XX əsrin
bitəcəyində, XXI əsrin başlanğıcında həmişə
qapalı rejimdə, xaricə çıxışı məhdud
olan quruluş məngənəsində yaşamış və
yeni dövrün də namüəyyənliyi,
qarışıqlıqlarıyla incitdiyi, maddi
sıxıntılara düçar qıldığı Azərbaycan
ziyalı təbəqəsinin bir sıra təmsilçiləri
qonşu ölkələrə, ilk növbədə Ata
Türkiyəyə üz tutacaqlar.
Həm gəzib-görmək, çoxdan həsrətində
olduqları mühitlə təmasda bulunmaq, həm də babat
güzəran qurmaqçün.
Anar həmin günlər içində baş verənlərə
də kədərlə gülə biləcək.
Millətin bu qəliz məqamlarda da mənəvi
müvazinətini itirməməsi üçün yeni
günün əsərlərini yazacaq.
Ədəbiyyatın sanki heç kəsə gərək
olmadığı günlərdə də yazacaq.
Bununla, həmçinin, ədəbiyyatın
özünün də nüfuzunu,
agırbatmanlığını, izzət-nəfsini qoruyub
saxlayacaq.
Ədəbiyyata gəlməyə hazırlaşarkən
sözün hansı böhranları
yaşadığını, ədəbiyyatın
aşınaraq nə yazıq hala düşdüyünü
müşahidə edib ruhdan düşə biləcək,
ayrı səmtə üz çevirəcək hansı
istedadlarısa Anar öz şəxsi nümunəsi ilə həvəssizləşməyə,
sönməyə, yolunu dəyişməyə qoymayacaq.
lll
Anar ömrü boyu dildə, ədəbiyyatda, mənəvi
həyatda, ictimai-siyasi gerçəklikdə dərəbəyliyə,
cahilliyə, riyakarlığa, sürüşkənliyə,
cılızlığa, şitliyə, ədabazlığa,
zövqsüzlüyə qarşı savaş
aparmışdı. Çoxlarını çaşdıran
büsbütün başqa vaxt başlandı, sabitqədəm
Anar yenə həmin mötəbər məslək yolunda
qaldı.
Çoxları yorulacaq, bezəcək, Anar yox.
Anara qarşı qısqırdılan bu qədər iyrənclər
kimin yoluna çıxsaydı, onların bunca mütəmadi və
mütəşəkkil sancmalarını, dümsüklərini,
hədyanlarını bir başqası dadsaydı, çoxdan
usanardı.
Anar dağ kimi durdu.
Çünki tək deyildi.
Çünki ən əzəmətli arxaları,
sıldırımlı sıra dağlar kimi dayaqları, ən
tükənməz təsəllisi öz içərisində
idi.
Hər an
“Səbir et” söyləyən Sabir onunla idi, hər an “Sözünü o kəslərə de ki, sənə
qulaq vermirlər” məsləhətini edən Mirzə Cəlil
onunla idi, hər an “Döz!” deyən Rəsul Rza onunla idi.
Və bu kitabda yenə birgədirlər.
lll
...Sabir də,
Mirzə Cəlil də, Rəsul Rza da qəlbiyumşaq adamlar
olublar.
Hər birinin ömür yolunu, talelərini ən
doğma adamım kimi yaxından bilirəm, ona görə belə
daxili arxayınlıqla yazıram.
Elə Anar da o cür rəhmdil, həlim, mehriban
insandır.
Bu da böyük ziyalılığın bir ayrılmaz
keyfiyyətidir.
Amma Mirzə
Cəlilin, Sabirin, Rəsul Rzanın, Anarın – bu şərəfli
adların və onların amal qardaşlarının hər
birinin ən kəskin millət sözünü demək məqamı
yetişəndə ürəklərindəki yuxalıqdan əsər-əlamət
qalmayıb, sifətləri dönüb, sərtdən sərt
olublar.
Pırtlaşıq 1980–1990-cı illərin məslək
alverçilərini, əqidə möhtəkirlərini
üç dahi sələfi görmədi, Anarsa bu dövrlərin
axarında idi.
İş
elə gətirdi ki, 1990-larda Anar da candan sevdiyi Türkiyədə
bir ara yaşadı, universitetdə dərs
dedi.
Oralara da
yenə Mirzə Cəlilcəsinə, Əziz Nesincəsinə,
Anarcasına nəzər saldı, zərbülməsəl
sayılası bir deyimi dilə gətirdi: “Qardaş idik, indi
yoldaş olmağı öyrənək”.
lll
1966-cı
ildə 28 yaşlı Anar sovet cəmiyyəti içərisindəki
Azərbaycanda hamının gördüyü, amma hər kəsin
deməyə cürət etmədiyi sərt gerçəkləri
misilsiz ustası olduğu yumorun, satiranın diliylə
qırmanclayaraq “Molla Nəsrəddin–66”sını
yaratmışdısa, artıq özü 66-sına
çatanda, sovetin ömrünü çoxdan başa
vurduğu, bağımsızlığın
yaşandığı, amma problemlərin, əski dərdlərin
bir qisminin hələ tükənmədiyi, onlara bir
bölük yenilərinin qoşulduğu, bir qismininsə təzə
libasda ortaya çıxdığı çağlarda yenə
həmin üslubda, yenə Molla Nəsrəddin kimi meydanda
göründü, yeni günün “dali”lərindən,
idiotlarından, qandırıla bilməyənlərindən,
buqələmunlarından yazdı.
İstədi ki, istiqlal qoynunda bəxtəvər sabahlara
doğru irəliləyən millət və yurd gülərək
öz boyat keçmişindən qurtulsun, çürük,
ziyanlı, ayaqdan tutub geriyə dartan hər naqislikdən xilas
olsun.
lll
...Anar
adı 1938-ci ilin martında Azərbaycanda bircə nəfərdə
idi.
İndi Azərbaycanda yüzlərlə Anar var və
onların bir çoxuna valideynləri elə Anara olan məhəbbətlərinə
görə bu adı veriblər.
Anar adı daşıyanlar bundan sonra da Azərbaycanda
çox olacaq, bu səslənişi də, anlamı da gözəl
adı valideynlər balalarına həvəslə
bağışlayacaqlar.
Yəqin, onların arasında yazıçısı
da, millət üçün yananları da, böyük
Anarın yolunu davam etdirənlər də yetişəcək. Di gəl, ikinci Sabir, ikinci
Mirzə Cəlil, ikinci Rəsul Rza olmadığı kimi,
ikinci Anar da olmayacaq.
Anar həmişə zirvə olaraq qalacaq. Anarla bu millət
həmişə iftixar duyacaq. Anardan həmişə
öyrənəcəklər.
Yaxşı yazmağı, yaxşı düşünməyi,
yaxşı vətəndaş olmağı, yaxşı insan
olmağı.
İkinci Anar olmaq mümkünsüz qədər çətindir.
Ona görə çətin çatılanı arzu
etmirəm. Arzu edirəm ki, heç olmazsa, Anardan öyrənənlər,
öyrənmək istəyənlər daim çox olsun.
Elə bu kitab da necə olmamağın və necə
olmağın ibrətli bir dərsliyidir.
Gülə-gülə
oxunan, ağrıda-ağrıda oxunan dərslik – Millət kitabı!
Səhifələrində
könül hayanlarımız, hamımızın
sirdaşları Sabirin də, Mirzə Cəlilin də, Rəsul
Rzanın da, Anarın da həmişə sağ olduğu və
daim sağ qalacağı əzizdən əziz kitab!..
Mart, 2011
P.S. Millətin
bu dörd əziz övladı mənim nəzərimdə həmişə
eyni günlərin içərisində, yanaşı
addımlayan, amma haçansa birlikdə yadigar qalacaq şəkil
çəkdirməyə macal tapmamış dörd
qardaşdırlar. Həmin çəkilməmiş
şəkli çəkməyi rəssam dostum Stanislav
Şatikovdan rica etdim.
Qardaşlar görüşdülər.
Rafael HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2011.-
9 iyul.- S.15-18.