Susmuş səsin nağılı
AZƏRBAYCAN
RADİOSUNUN DİKTORU, TANINMIŞ AKTYOR, XALQ ARTİSTİ
YUSİF MUXTAROVUN XATİRƏSİNƏ
Bu
dünyada hər kəs onu xatırladıb-yaşadacaq bir
nişanə qoyub gedir. Yusif Muxtarovdan da bizlərə hər
zaman ruhumuzu oxşayacaq bənzərsiz bir səs qaldı. Bəlkə
də onu hər dəfə yaxınlarına xatırladacaq
çox nişanələrdən danışmaq olar,
çünki Yusif yaxşı aktyor idi, kinoda, televiziya və
teatr tamaşalarında yaddaqalan obrazlar yaratmışdı. Hər
zaman arzulanan həmsöhbət, mülayim bir insan,
yaxşı dostuydu. Əla inzibatçı idi,
ömür-gün yoldaşı, sevimli aktrisamız Amaliya
xanım Pənahovanın min əziyyətlə
yaratdığı Bələdiyyə teatrının
dayağı, böyük bir aktyor kollektivinin sevimlisi,
çiyinlərində mənəvi yük daşıyan,
ağrıları duyan insanlardanıydı... Təbii ki, bu
göstəricilərin hamısı Tanrının ona verdiyi
az qala ilahi bir səsin cızdığı görünməz
sərhədlərdən sonra gəlirdi. Yusifi böyük sənət
meydanına çəkib gətirən məhz onun qeyri-adi səsi
olmuşdu. Bu səs onun talismanı, iti ağlının və
düşüncəsinin, geniş qəlbinin, gülümsər
çöhrəsinin, bir sözlə bütün xarakterinin
ifadəçisi idi. İlk andaca müsahibini ovsunlayaraq onda ən
xoş duyğular yaradan bu səs sağlığında
Yusifin bir nağıl həyatı, ürəklərdəki
obrazı idisə, dünyasını dəyişdikdən
sonra bu diri səs onun dayanmış ürək
döyüntülərinin davamına çevrildi...
O, sözün həqiqi mənasında, müharibənin övladı idi. Böyük Vətən müharibəsi başlayandan bir ay sonra doğulmuşdu. Sabirabadın Kür kəndində keçən uşaqlığının iki rəngi qalmışdı yaddaşında: aclıq və ölüm qorxusu. Müharibə heç kimə rəhm etmədən öz amansız qanunları ilə bütün qapıları döyürdü. Amma taleyinə yaşamaq yazıldığından Yusif uşaqlıq illərinin çətinliklərini arxada qoya bildi. Təkcə atası Mehdi kişinin kolxoz sədri olması yetərli deyildi, o dövrdə füsunkar təbiətli Tuqay meşələri və Kür çayı da öz nemətləri ilə aclıq çəkən el-obanın, o cümlədən Yusifgilin ailəsinin dadına yetdi.
Mürəkkəb və ziddiyyətli dövr xüsusən uşaqların xarakterində həmişə öz izlərini qoyur. Yusifin xasiyyətindəki bəzi sərt çalarlar və hərdən aşkarca duyulan qaradinməzlik də məhz müharibə dövrünün “yadigarı” idi. Həmin dövrün həyəcanlarını özünə hopdurmuş onun uşaqlıq yaddaşının bir parlaq epizodu da radio ilə bağlıydı. Təbii ki, 4-5 yaşındakı uşaq əfsanəvi diktor Levitanın kim olduğunu bilmirdi, amma onun həyəcan doğuran gur səsini yayan radio cihazının müharibə illərində niyə belə əzizləndiyini bir körpə həssaslığı ilə duyurdu. Amma Yusif “danışan qutu”ya olan sevgisini və niyə məhz radio diktoru olmasını yaddaşının bir küncünə ömürlük yazılmış bu epizodla heç vaxt bağlamırdı.
El arasında əsl ağsaqqal, sözünün ağası, mərd bir kişi kimi tanınan atası onu iqtisadçı görmək istəyirdi.Yusif onun ürəyini qırmadı, “narxoza”girdi, bir-iki il də yaxşı oxudu, hətta sonralar Moskvada Plexanov adına Xalq Təsərrüfatı Akademiyasının iqtisadiyyat şöbəsini də qiyabi bitirdi. Amma lap əvvəldən hiss edirdi ki, ondan iqtisadçı olmayacaq, könül quşu tamam başqa bir səmada pərvaz etmək üçün çırpınır. Ona görə yaxınları, dostları eşidəndə ki, Yusif İncəsənət institutunun aktyorluq fakültəsində görkəmli rejissor Adil İsgəndərovdan dərs alır, heç kim təəccüblənmədi.Bu kurslar isə Yusifə təkcə peşəkarlıq öyrətmədi, həm də ona gələcək həyat yoldaşı bəxş etdi. Arzularına doğru qanad açdığı bu ünvanda qarşısına çıxan gözəl bir qıza vuruldu: yüksək sənət duyumu və qeyri-adi cazibəsi ilə onu məftun edən gələcəyin görkəmli teatr xadimi və bənzərsiz aktrisa kimi tanınacaq Amaliya Pənahova ilə nağıl kimi bir ailə həyatı belə başladı...
Yusif Muxtarov səhnəyə ümid verən, geniş diapazonlu bir aktyor kimi gəlmişdi. Hər halda səs tembri, fiziki göstəriciləri, plastikası, obrazı duyub-ifadə etmək məharəti bunları deməyə əsas verirdi. Səhnədə ilk addımlarını böyük sənətkar Adil İsgəndərovun rejissoru olduğu tamaşalarda atmışdı. Hələ tələbə ikən Aleksandr (“İki qardaş”), Əbdülrəhman (“Qəribə adam”), Şadi (“Bayramın ilk günü”) kimi rollar yaradıb. Sonra televiziya teatrında özünü sınayıb, Ç. Aytmatovun “Qırmızı yaylıqlı qovağım mənim”, M. Bayciyevin (“Duel”) teletamaşalarında görkəmli sənətkarlar – Səməndər Rzayev və Amaliya Pənahova ilə tərəf-müqabil olub. Yusifi kinoda da bəyəniblər. “Gecə qatarında qətl”, “Baladadaşın ilk məhəbbəti” filmlərində yaratdığı Paxan, Murad kimi obrazları xatırlayan tamaşaçıların üzünə bu gün də təbəssüm qonur. Onun ekrandakı incə oyununda italyan aktyorlarına xas olan bir keyfiyyət-hər hansı kiçik epizodu bitkin bir süjetə çevirmək və bununla tamaşaçının yaddaşında parlaq sima kimi qalmaq istedadı vardı. Amma çox təəssüf ki,Yusifin kino sahəsindəki obrazlar qalereyası arzulanan qədər zəngin olmadı...
O, özünü daha çox radioda tapdı. Səsi gətirib çıxarmışdı
onu buraya. Bütün varlığı
ilə öz yerində olduğunu hiss edirdi. Həm də uşaqlıqdan
yaddaşında ilişib
qalmış duyğuları
da daxildən ona güc verirdi.
Həmin arzuladığı
sehrli radio idi bu, balaca bir
otaqda danışırdın
və səsin bütün dünyaya yayılırdı... Düz
30 il Azərbaycan radiosunda aparıcı diktor kimi çalışdı,
bir-birindən fərqli
verilişlər oxudu,
Aydın Qaradağlı,
Sabutay Quliyev, Fatma Cabbarova, Ramiz Mustafayev kimi müqtədir sənətkarlarla çiyin-çiyinə
çalışdı. Hər dəfə
mikrofonun yanıb-sönməsi
ilə öz dinləyənləri sehrli
bir dünyaya qovuşdura bildi. Xəbər də oxudu, ictimai-siyasi verilişlər də səsləndirdi, amma bir şeyi duydu
ki, onun səsi ədəbi-bədii
proqramlara daha çox yatır, odur ki, könlünü
ancaq bu sahəyə verdi.
Bu gün Azərbaycan
radiosunun fonotekasında
Yusifin səsi ilə lentə alınmış və hər biri ciddi
mədəniyyət hadisəsi
ola biləcək
300-dən artıq ədəbi-bədii
veriliş saxlanılır.
Radio səslər səltənətidir,burada çox şeyi səs həll edir. Çox adamın səsi mikrofona düşə bilər, amma hər səs
Yusif Muxtarovun səsi kimi yapışıqlı, ürəyəyatan
ola bilməz.
Həm də səs ürəklərə yol tapmaq üçün bir açardır, gərək bu açarı işlətməyin
sirlərini biləsən.
Yusif bu sirri bildiyindən səsini idarə etməyi, efirin incəliklərini,mikrofonun
xasiyyətini, radionun özünəməxsus dilini,
intonasiya və ahəngi yaxşı tuturdu. O bilirdi ki, diktor mütləq
orfoepiya qaydalarına ciddi əməl etməli, səsin çalarları, ahəngi,
tembri uyğun ölçülərdə olmalıdır.
Çatdırılan fikrin
aydınlığı,dəqiqliyi,
forma gözəlliyi əsas
şərt kimi götürülməlidir, yoxsa
dinləyici səni qavramayacaq, sənin də mətni yazan müəllifin də əziyyəti hədər gedəcək.
Yusifin səsində
radio diktoru üçün
gərək olan şərtlərin hamısı
var idi: xoşagəlimli tembrli nüfuzedici və cazibədar səs, yüksək ifa məharəti, səlis,aydın və çatımlı danışıq,
təmiz diksiya, gözəl tələffüz,
mətnin məzmununu məntiqi vurğu ilə təqdim etmək bacarığı,
üstəgəl dinləyicini
ovsunlayıb öz ardınca apara bilən səmimiyyət. Məhz bu parlaq
keyfiyyətlərinə görə
Teleradio komitəsinin
o vaxtkı sədri, şair Ənvər Əlibəyli: “Azərbaycan
radiosu Yusif Muxtarovun simasında son dərəcə gözəl
bir mütəxəssis
tapdı” deyərdi.
Həqiqətən bu tapıntı Azərbaycan radiosunun
səs palitrasını əlvanlaşdırıb-zənginləşdirə
bildi. Xüsusən bədii qiraət ustası kimi Yusifin
yeni imkanları üzə çıxdı. Klassik
poeziyamızın Nizami, Füzuli, Nəsimi,Vaqif,
Seyid Əzim kimi korifeylərinin şeirləri Y. Muxtarovun
ifasında, sanki yeni çalarlarda görünməyə
başladı. Bu canlı ifa tərzini və hərdən qəribə
ləngəri ilə fərqlənən bir səslə
oxuduğu digər verilişləri dinlədikcə adam Yusifin ölümünə heç
inanmır. Çünki bu səsdə hər kəsin
duya bilmədiyi bir möcüzə gizlənib. Bu
qüdrətli səsdə o qədər cazibə, o qədər
böyük enerji, o qədər güclü həyat eşqi
və yaşamağa güclü çağırış
var ki...
Həyatda,elə sənət aləmində də az-az
olur ki, insanın səsi ilə onun zahiri
görünüşü arasında uyğunluq olsun. Tanrı Yusifi belə uyğun ölçülərdə
yaratmışdı. Hündür boylu və cüssəliydi,
görkəminə uyğun olaraq bir az da zəhmli
idi, bəzən tanımayan adamlar onun sınayıcı nəzərlərindən
yayınmağa çalışırdılar. Amma
bunlar zahirən belə görünürdü, elə ki,
Yusiflə kəlmə kəsirdin qarşında sənə
uşaq məsumluğu ilə ürəyini verməyə
hazır olan, hər hərəkəti ilə səni ovsunlayan
bir insanı görürdün. Onun səsi də belə
idi... Gur axan dağ çayı kimi
yeri-göyü qoparmağa qadiriydi, amma bu gurluğun içərisində
hamını cəlb edən həzin, zərif və səmimi
bir ahəng varıydı. Məhz həmin ahəngdir
Yusifi bu gün də bizlərə sevdirən, həmin ahəngdir
susmuş səsi də danışdırır və sahibini
yaşadır...
Qulu MƏHƏRRƏMLİ
525-ci qəzet.- 2011.- 22 iyul.- S.4.