Zaman və insan
Yəqin çox uzun zaman keçməlidir ki, insan
özünü, işlərini, başqalarını,
onların işlərini daha aydın və belə demək
mümkünsə, nizamlanmış şəkildə görə
bilsin, dəyərləndirsin. Görünür, bu,
var olmanın danılmaz şərtidir. Xassəsinə
görə mücərrəd olan zaman insaniləşdirilməlidir
ki, ötüb-keç ən illər məşhur mahnıda
deyildiyi kimi “mehriban və əziz” olsun. Aydın
məsələdir ki, yalnız mehriban və əziz olan mətləblər...
xatirələr... qeydlər zamanın dağıdıcı təsirinə
məruz qalmır.
Azərbaycan
mədəniyyətində, özəlliklə isə teatr sənətində
uzun illərdir ki, uğurlu fəaliyyətdə bulunan Əməkdar
İncəsənət Xadimi, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Əliqismət Lalayev
(vaxtilə sevimli tələbəm olmuş, indi isə Azərbaycanın
görkəmli teatr xadimi!) haqqında düşünərkən,
onun tükənmək bilməyən enerjisinin
qaynağını axtararkən və hər dəfə
yeni-yeni işlərində, əməllərində təzahür
edən yüksək elmi və yaradıcı səviyyəsinin
təməllərini aşkarlamağa çalışarkən
fikrim “... o mehriban, o əziz tələbəlik illəri”nə
qayıdır.
Uzun bir
zaman kəsiyini əhatə edən pedaqoji fəaliyyətimin
ilk çağlarına dönüb baxdıqda, Əliqismət
Lalayevin oxuduğu o vaxtkı M.A.Əliyev adına İncəsənət
İnstitutunun “Dram rejissorluğu” fakültəsinin II kursu xəyalımda
canlanır...
Gənc müəllim idim və dərsimin keyfiyyətli
və maraqlı keçməsi auditoriyada əyləşən
tələbələrin səviyyəsindən, dərsə və
seçdikləri peşəyə münasibətlərindən
asılı idi. Yəni o vaxtlar auditoriyaya girəndə mən
gənc müəllim kimi, təbii ki, təcrübəyə
söykənə bilmirdim. Odur ki, tələbələr
məni anladıqları və həvəsləndirdikləri
halda böyük alim Cəfər Cəfərovdan, ustad Tofiq
Kazımovdan aldığım biliyi tam həcmdə, dolğun
şəkildə onlara ötürə bilərdim. Sədi
Şirazi demişkən: “Natiqi danışmağa dinləyici
həvəsləndirir”.
Sözü
gedən kursla tədris prosesinə başlamazdan öncə
qrupun rəhbəri vasitəsi ilə qiyabi tanış
oldum. Məlum oldu ki, qrupun lideri Əliqismət
Lalayev eyni zamanda institutda sayılan tələbədir. Bu tələbə həm dərslərdəki
uğurları, həm də ictimai işlərdəki fəallığı
ilə seçilir. Müəllim həmkarlarım
xüsusi ilə onun tələbə tələbkarlığını
vurğulayırdılar, yəni ki, bu gənc dərs
zamanı son dərəcə fəal olur və müəllimləri,
necə deyərlər, sualları ilə “didir”.
Bəri
başdan deyim ki, həmkarlarımın Ə.Lalayevə verdikləri
“xasiyyətnamə” tam şəkildə təsdiqləndi və
mən bir müəllim kimi sözügedən “didişmələr”dən
həm zövq aldım, həm təcrübə qazandım, həm
də sonralar illər boyu bu gəncin fəaliyyətini
özüm üçün “tədqiqat obyekti” kimi
seçdim. Onu da etiraf edim ki, yaradıcı fakültələrdə
təhsil alan tələbələrin
heç də hamısı sənətdə qalmır,
onların sonrakı taleyini həyat həll edir. Amma tədris strategiyamız məhz hər tələbəyə
eyni tələbkarlıqla yanaşaraq özəl istedada və
sənətə aşkar meyli olan gənclərə xüsusi
diqqət yetirməklə müəyyənləşdirilir.
Lakin “sən saydığını say, gör fələk nə
sayır”. Belə ki, Ə.Lalayevin oxuduğu altı nəfərlik
rejissorluq kursundan yalnız iki nəfər – İranə
Tağızadə (hal-hazırda S.Vurğun adına Rus Dram
Teatrının fəal rejissorlarından biri, Əməkdar incəsənət
xadimidir) və Əliqismət Lalayev ömürlərini teatr
sənətinə bağladılar.
Ə.Lalayev bir tələbə kimi mənim ilk səmərəli
və dəyərli (bunu xüsusi vurğulamaq istəyirəm!)
pedaqoji fəaliyyətimin uğuru olduğuna görə, mən
onun tələbəlik illərini bu qədər parlaq və
canlı xatırlayıram.
...Auditoriyaya
girən kimi ilk baxışdan görürəm ki, gənc Əliqisməti
nə isə ciddi bir yaradıcı problem maraqlandırır. Dərs planımı kənara qoyub sözü Əliqismətə
verirəm. Onun bu dəfə verdiyi sual
rejissorun müəllifliyi və yozum azadlığına
aiddir. Küləyin haradan əsdiyini o dəqiqə
başa düşürəm. Bu günlərdə
teatr ictimaiyyəti görkəmli rejissor T.Kazımovun
novatorluğu mövzusunda kəskin mübahisələrdə
bulunur. Mövqeyimi açıqlamadan məsələni
müzakirəyə çıxarıram. Bir
azdan auditoriyada əməlli-başlı həngamə qopur,
amma ümumi səs-küyün içində gənc Əliqismətin
səsi daha aydın seçilir və tədricən yaranan səssizlikdə
o öz mövqeyini dəqiq ifadələrlə tələbə
yoldaşlarının diqqətinə çatdırmağa
müyəssər olur. Yalnız bundan sonra
“söz mənə verilir”. Demək artıqdır ki, mənim
işim xeyli yüngülləşir, çünki Əliqismətin
“provokasiya” etdiyi mübahisənin gedişində artıq bir
çox önəmli suallar qoyulur və mənə yalnız
onları ardıcıllıqla cavablandırmaq qalır...
...Əliqismətin əlində bir qucaq kitab
görürəm.
Maraqlanıram. Məlum olur ki, Moskvada teatr sənətinə
aid yenicə çap olunmuş kitablardı. Bu
kitabları ata malı kimi
bölürük: bir neçəsini mən oxuyandan sonra ona
qaytarıram, ondakıları oxumaq üçün
götürürəm. İki-üç həftədən
sonra oxuduğumuz kitabları kursda müzakirə edirik. Sən demə, Əliqismətin kitablara olan sevgisi
kurs yoldaşlarına da sirayət edibmiş, hamı o
kitabları oxuyurmuş. Gənc Əliqismətin
bitkin mülahizələri, ciddi qənaətləri və əsaslandırılmış
etirazları məni sevindirməyə bilmir. Kaş ki,
bütün tələbələrimin mütaliəsi bu səviyyədə
olaydı...
...O vaxtkı
Karqanov küçəsində yerləşən institutun
“cumbulu” tədris teatrında Ə.Lalayevin rejissorluq etdiyi kurs
tamaşasına – Eduardo de Filipponun məşhur “Silindr”
pyesinin tamaşasına baxıram. Gənc rejissorun
yaradıcı cəsarətini həməncə qiymətləndirirəm:
teatr neorealizminin parlaq nümunəsi olan bu pyesi Azərbaycan
dilində, özü də tələbələrlə
hazırlamaq böyük riskdi. Tamaşanın təbiiliyi və
hər mənada “səliqəli” olması gənc rejissorun
yozum məharətindən və güclü iradəsindən
xəbər verir...
...Və
nəhayət, Əliqismətin diplom tamaşasına – Tennessi
Uilyamsın “Sökülən yurd” əsərinə Dövlət
komissiyasının tərkibində baxıram. Tamaşa sona
çatmamış komissiya üzvləri vahid bir qənaətə
gəlirlər: biz yüksək teatr mədəniyyətinə,
peşəkar və orijinal düşüncəyə malik
olan gənc sənətkar yetişdirmişik!
Müəllimdən
ötrü bundan şərəfli nə ola
bilər?!
Ə.Lalayev
M.Əliyev adına İncəsənət
İnstitutunu 1980-ci ildə bitirib. Arxada qalan uzun illər ərzində
mən artıq bir teatrşünas və gurultulu
çıxmasın, teatrın təəssübkeşi kimi
sevimli tələbəmin çox səmərəli fəaliyyətini
(Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında, Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasında, Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət
Nazirliyində, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyində rəhbər
vəzifələrdə) izləmişəm. İndi
isə o, Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrında
direktor kimi uğurlu fəaliyyət göstərir.
...Əliqismət Lalayev Azərbaycan Dövlət Musiqili
Komediya Teatrının direktoru vəzifəsinə 2008-ci ildə
təyin edildi.
Və çox sevindirici bir haldır ki, bədii səviyyəsi
aşağı olan tamaşaları ilə teatr ictimaiyyəti
və tamaşaçılar arasında “nüfuz
qazanmış” bu teatr onun gəlişiylə qısa müddət
ərzində öz simasını köklü şəkildə
dəyişməkdədir. Əsası Ü.Hacıbəyli tərəfindən
qoyulan sözügedən teatrın repertuarında, təəssüflər
olsun ki, 2008-ci ilə qədər böyük bəstəkarın
ölməz operettalarına (“Arşın mal alan”,
“O olmasın, bu olsun”, “Ər və arvad” və s.) yer verilmirdi.
Qısa bir zaman ərzində gənc rejissor Elvin Mirzəyevin
quruluşunda “Arşın mal alan”, teatrın baş rejissoru
Yusif Əkbərovun quruluşunda “Ər və arvad”, Xalq
Artisti Cənnət Səlimovanın quruluşunda “Məşədi
İbad” tamaşaları hazırlandı və böyük
müvəffəqiyyət qazandı.
... İlk dəfə olaraq Azərbaycan dilində klassik
Avropa operettası – İmre Kalmanın “İddialı
qaraçı” əsəri (quruluşçu rejissorlar Faiq
Zöhrabov və Cənnət Səlimova)
tamaşaçılarımıza təqdim edildi. Teatr
özünün yaradıcılıq tarixində birinci dəfə
Qoqola müraciət etdi və onun “Evlənmə”
komediyasını (quruluşçu rejissor Əməkdar
İncəsənət Xadimi Bəhram Osmanov)
tamaşaçıların müzakirəsinə verdi. Bu ciddi komediya tənqid və
dövri mətbuat tərəfindən Azərbaycan Dövlət
Musiqili Komediya Teatrının böyük uğuru kimi qeydə
alındı.
Son üç ilin çoxsaylı uğurlarından biri
də teatrın “Xanuma” beynəlxalq layihəsi
(quruluşçu rejissor Koça Kapanadze) oldu.
Öz fəaliyyəti
ilə milli teatr sənətinə həm yaradıcı adam – rejissor, həm də teatr təşkilatçısı
kimi layiqli töhfələr vermiş Əməkdar İncəsənət
Xadimi, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Əliqismət Lalayevi 55 yaşı münasibətilə
ürəkdən təbrik edirəm. Heç şübhəm
yoxdur ki, 55 yaşlı bu ziyalı həyatının məqsədi,
qayəsi seçdiyi teatr sənətinə həmişə
şərəflə xidmət etmiş və etməkdədir...
... Artıq bu illər də mənə “mehriban və əziz”
olub. Onları bir-bir xatırlayıb
danışmağa kifayət qədər dolğun və
tutarlı “material”ım var.
İnşallah,
yeri gələndə bu haqda da söhbət açarıq...
Məryəm Əlizadə,
Əməkdar İncəsənət
Xadimi,
sənətşünaslıq doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2011.- 23 iyul.- S.18.