“İBRAHİM BƏY HEYDƏROĞLU
TÜRK OĞLU TÜRKDÜR!”
BİR
NEÇƏ SÖZ
“525-ci qəzet”in builki 18, 25 iyun, 2 iyul
tarixli 108, 113 və 117-ci saylarında mənim və oğlum
Oğuztoğrul Tahirlinin birgə yazdığımız “Heydərov
(Heydəroğlu) İbrahim bəy İsa bəy oğlu”
adlı məqaləni İnternetdə oxuyan Moskvadakı
dostum, görkəmli diplomat və ictimai-siyasi xadim, sonsuz
hörmət bəslədiyim Ramiz bəy Abutalıbov mənə
məktub yazaraq Oğuztoğrul Tahirli adlı bir gəncin həmin
yazıda İbrahim bəyi Türk kimi təqdim etməsinə
münasibət bildirməyimi xahiş etmişdi. İş
burasındadır ki, qəzetin İnternet saytında texniki
imkansızlıq üzündən, yazının müəllifi
kimi yalnız Oğuztoğrulun adı verilib. Mən Ramiz bəyə
məsələni aydınladaraq İbrahim bəyin
Türklüyü haqqında düşüncəyə ortaq
olduğumu və bu fikrin inkaredilməzliyini bildirdim.
Bugünlərdə Bakıya Dünya azərbaycanlılarının
qurultayına gələn Ramiz bəy bu məsələnin
üzərinə yenidən qayıtdı, Rusiyada İ.b.Heydərovun
ləzgi kimi tanındığını və bir sıra sənədlərdə
onun milliyyətinin ləzgi göstərildiyini xatırlatdı,
bu məsələnin gələcəkdə də mübahisə
doğurmaması üçün onu indidən qəti şəkildə
çözməyi tövsiyə etdi. Çox hörmətli
Ramiz bəyin bu xeyirxah məsləhətinə əməl edərək
İbrahim bəy Heydərovun (Heydəroğlunun) Ankarada
yaşayan nəvəsi, həmin məqalənin
yazılmasında böyük əməyi olmuş
tanınmış qəzetəçi-yazıçı
dostum, uzun illər TRT sistemində
çalışmış, “İstanbulla gizlənpaç”
adlı məşhur uşaq romanıyla ad qazanmış Mina
xanım Tansel’ə məktub yazaraq bu məsələ ilə
bağlı İbrahim bəyin qızı olan anası Fatma
xanım Alpengin’in və özünün fikirlərini bildirməsini
xahiş etdim. (Fatma xanımın gözləri son zamanlar zəiflədiyi
üçün ona zəhmət verməyərək
düşüncələrini həmişə qızı
Mina xanım vasitəsilə öyrənmişəm). Mina
xanım sağ olsun, elə həmin gün mənə dəlil-sübutlarla
dolu geniş bir cavab yazdı. Burada mən həm onun verdiyi
bilgilərə, həm də özümdəki bəlgələrə
dayanaraq “İbrahim bəyin Türklüyü
danılmazdır” fikrini əsaslandırmağa
çalışacağam.
“MÜSƏLMAN”
İBRAHİM BƏY
Gürcüstan Dövlət Tarix Arxivindən
(GDTA) gətirdiyimiz bəlgələr arasında Zaqafqaziya
Seymi üzvlərinin milli mənsubluğunu göstərən
siyahı da var. Həmin siyahıda 26-31-ci sıralarda
verilmiş 6 deputatın milliyyəti belə göstərilib:
Hacınski Məhəmmədhəsən, Hacıbababəyov
Mehdi – TÜRK, Hacınski Mehdi, Heydərov İbrahim,
Hacınski Camo – MÜSƏLMAN, Qəniyev Sultanməcid –
MÜSƏLMAN-TÜRK (GDTA, fond 1819, siyahı 1, iş 23, vərəq
25). Buradakı 5 kişinin, o sıradan “müsəlman” Mehdi bəy
və Camo bəy Hacınskilərin Türk olduğuna Azərbaycanda
kiminsə şübhələnməsi mümkün deyil. Elə
isə “müsəlman” İbrahim bəy Heydərovun
Türklüyü niyə şübhə
doğurmalıdır?!
YADLARIN
YAZDIQLARI
Kimsəyə sirr deyil ki, sovet dönəmində
“Türk” sözü işlətmək yasaqlanmışdı
və hər yerdə bu söz “azərbaycanlı” termini ilə
əvəzlənirdi; başqa sözlə, sovet dönəmində
“azərbaycanlı” sözü “Türk” etnonimi yerinə
işlədilirdi. İndi görək İ.b.Heydərovun milli
kimliyi haqqında Türk olmayanlar nə yazıb?
1900-cü ildə Dərbəndə gəlmiş
məşhur fransız səyyahı və arxeoloqu baron dö
Bay İbrahim bəy Heydərovun əmisi, Dərbənd şəhərinin
başçısı Qasım bəy Heydərov haqqında
yazıb: “Dərbəndin meri azərbaycanlıdır”
[S.Sultanov. Dərbənd. Məşhur ailələrin şəcərəsi
(rusca). Bakı, 2005, s. 72]. Bəllidir ki, 1900-də hələ
“azərbaycanlı” termini işlədilmədiyinə görə
fransız birisi bu sözü işlədə bilməzdi. Deməli,
orijinaldakı “Türk” sözünü “azərbaycanlı”ya
tərcüməçi dəyişdirib. İbrahim bəyin əmisinin
Türklüyü onun özünün də Türk
olması demək deyilmi?!
İbrahim bəyin Dağıstana
komissar (vali) təyin edilməsindən söz açan Nina
Petrovna Taxo-Qodi (Semyonova) öz xatirələrində yazır:
“1917-nin başlanğıcında azərbaycanlı İbrahim
Heydərov Dağıstana Müvəqqəti hökumətin
vilayət komissarı kimi göndərilmişdi” [bax:
“Nauçnıy mir” (“Elm aləmi”), Dağıstan elmi ictimaiyyətinin
dərgisi, 2011, ¹1, s. 34]. Burada İbrahim bəyin Türk
olduğu birmənalı şəkildə bildirilir.
İBRAHİM
BƏYİN QIZI FATMA XANIM NƏ DEYİR?
Mina xanım Tansel, anası – İbrahim bəyin
qızı Fatma xanım Alpengin’in dediklərini mənə
sözbəsöz göndərib, arada öz şəxsi
fikirlərini də bildirib. Gəlin Fatma xanımı dinləyək:
– İbrahim bəy Heydəroğlunun
Türklüyünün indi kimlərdəsə şübhə
oyatması mənə çox qəribə
görünür, çünki həyatım boyunca atamın
başqa millətdən ola biləcəyini ağlıma belə
gətirməmişəm, istər onun özündən, istər
Ömər əmimdən, istərsə də başqa birisindən
belə bir söz eşitməmişəm. MƏNİM ATAM
İBRAHİM BƏY HEYDƏROĞLU TÜRK OĞLU
TÜRKDÜR VƏ HEÇ KƏS BUNU ŞÜBHƏ ALTINA
SALA BİLMƏZ!
XX yüzilin başlanğıcında,
hələ millətləşmə prosesinin gəlişmə
dönəmində hətta nəinki başqaları, hətta
İbrahim bəyin özü onun milli kimliyini fərqli terminlərlə
bildirə bilərdi. Konkret “ləzgi” termininə gəlincə,
Dağıstanda yaşayanların çoxuna el arasında belə
deyildiyinə və İbrahim bəy də Rusiya Dumasında bu
əhalinin vəkili olduğuna görə ona da kimlərinsə
“ləzgi” deməsində qeyri-təbii bir şey görmürəm.
Ancaq İbrahim bəy Quzey Qafqazın görkəmli siyasilərindən
söz açarkən Çermoy’un çeçen,
Bammat’ın qumuq, Kotsev’in çərkəz olduğunu söylərkən
özünün Türklüyünü həmişə
qürurla qabardardı. Sanıram ki, İbrahim bəy’in ruhu
onun Türkdən başqa bir millətə mənsub olaraq
anılmasından hüzursuz olur, inciyir.
Quzey Qafqaz (Dağlılar) Cümhuriyyətinin
rəsmi dili Türkcə idi. Doğrudur, İbrahim bəy ərəb,
fars, rus, fransız, alman, ləzgi... dillərini yaxşı
bilirdi, ancaq o, ana dili olan Türkcəni ayrıca bir məhəbbətlə
sevir və Quzey Qafqazda təhsil dilinin Türkcə olması
üçün əlindən gələni edirdi.
Mən atamın Türk olduğuna
şübhə yeri qoymayan iki olayı qeyd etmək istəyirəm.
Birinci olay İbrahim bəyin Quzey Qafqaz
Seymində çalışdığı dönəmlə
bağlıdır. İbrahim bəy Osmanlı hərbçisi
Rauf bəylə görüşərək ona Qafqazla
bağlı, ancaq Türkiyəyə verilməsi yasaq olan gizli
bilgiləri ötürür. Rauf bəy ondan soruşur: “Bizə
bu gizli bilgiləri verdiniz! Bəs bunu öyrənərlərsə
başınıza gələcəkləri
düşünmürsünüzmü?”. İbrahim bəyin
cavabı açıqdır: “MƏN TÜRKƏM!
TÜRKLÜK UĞRUNDA ÖLMƏYƏ HAZIRAM!”. Ancaq bu
görüşün haçan, harada və hansı ortamda
gerçəkləşdiyini bilmirəm.
Yazarın qeydi. Hörmətli Fatma
xanımın dediklərini tarixi qaynaqlar bütünlüklə
doğrulayır. İbrahim bəy Rauf bəylə iki gizli
görüş keçirib. Onların birincisi 13 mart 1918-də
axşam üstü Trabzonda olub. Bu görüşdə
Trabzon konfransına qatılan Osmanlı nümayəndə heyətinin
başçısı, Bəhriyyə Nəzarəti ərkani-hərbiyyə
rəisi, miralay (polkovnik) Hüseyn Rauf bəy, heyət üzvləri:
3-cü Türk Ordusunun Səhiyyə rəisi, miralay Tofiq Səlim
bəy və 3-cü Türk Ordusu Hərəkət
Şöbəsi müdiri, ərkani-hərb
minbaşısı (mayor) Xosrov bəy, Zaqafqaziya nümayəndə
heyətindən isə İbrahim bəy Heydərov və
Miryaqub Mirmehdiyev iştirak ediblər. Həmin görüş
Zaqafqaziya nümayəndə heyətinin Türkiyəyə
düşmən olan erməni və gürcü nümayəndələrindən
tam gizli şəkildə gerçəkləşib.
İbrahim bəygilin verdiyi bilgi Trabzon
danışıqlarında Osmanlı tərəfinin tam
üstünlüyünü təmin edib. (Bax:
Enis Şahin. Trabzon ve Batum
konferansları ve antlaşmaları (1917-1918). Türk Tarih Kurumu basımevi.
Ankara, 2002, ss. 310-311).
İbrahim bəylə Türk
heyəti arasındakı
ikinci “xüsusi və məhrəmanə”
görüş 30 mart 1918-də olub. Burada da İ.b.Heydərov Rauf bəyə gizli bilgilər verib və Rauf
bəy onları Xariciyyə Nəzarətinə
ötürüb (Bax:
Enis Şahin, həmin əsər, ss.
381-382). Azərbaycan oxucusuna xatırladım
ki, Hüseyn Rauf (Orbay) Qurtuluş
Savaşı sırasında
Mustafa Kamal paşa və Fevzi Çakmak
paşa’dan sonra Türkiyənin 3-cü Baş
naziri olub (1922-1923).
İkinci olayı İbrahim
bəy Paris sülh konfransından dönüşdə
işğal altındakı
İstanbula uğrayarkən
yaşayıb. Bu
şəhərdəki “Cercle
d’Orient” binasından (bura bir yabançılar
klubuydu; işğal öncəsində də oraya müsəlman və Türklər girə bilməzdi) musiqi və əyləncə səsləri
duyunca içəri girir. Orkestr marşlar çalmaqdadır.
Yanında duran yabançı yaşlı
bir kişidən fransızca soruşur: “Bu,
hansı ölkənin
marşıdır?”.
Adam da bir-bir “bu, filan ölkənin,
bu da falan
ölkənindir” deyə
açıqlayır, sonra
ondan soruşur: “Siz haralısınız?”. İbrahim bəy “dağıstanlıyam”
deyir. Qalib ölkələrin marşları çalınmaqda
davam edir. Onları bir qədər də dinlədikdən sonra İbrahim bəy az öncə verdiyi cavabdan narazı qalaraq adama yanaşıb deyir: “Siz bayaq
məndən nə soruşdunuz, mən sizə nə cavab verdim?..
Xeyr, mən sizə yanlış söylədim: mən Türkəm!”. İllər sonra o günü oğlu Minnətullaha anladarkən “o axşam Türklüyümü çox
güclü və dərindən hiss etdim” demişdi.
İBRAHİM
BƏYİN NƏVƏSİ MİNA TANSEL NƏ DEYİR?
Mina Tansel Fatma xanımın qızı, İbrahim bəyin nəvəsidir. O, əsasən, anasının
dediklərini yazsa da özünün bəzi düşüncələrini
də bildirib. Mina xanım babasını
görməsə də
onun haqqında anasından, dayısı Minnətullah’dan, başqa qohumlarından çox şey eşidib. O da babasının Türklüyünə qətiyyən
şübhə etmir.
Mina xanımın fikrincə, Dumaya seçildiyi bölgənin
insanları daha çox ləzgi adlandığından, İbrahim
bəy də onların təmsilçisi
olduğu üçün
elə bir söz söyləmiş ola bilirdi.
Başqa
yandan, 1907 ilə 1917 arasında çox şey dəyişir.
Dünyada və Qafqazda
Türklük şüuru
daha da gəlişir.
Duma üzvü olaraq Peterburqa getdiyində İbrahim bəy müsəlman bir xalqın təmsilçisi olduğunun
şüurunu daşıyırdı,
bu üzdən onda Türklük şüuru bəlkə hələ tam yerləşməmiş
ola bilirdi.
Mənə anladıldığına görə, İbrahim bəyin bir ayağının Bakıda
olması, burada özünü hər yerdəkindən daha güclü hiss etməsi onun Türklüyündən
qaynaqlanırdı. Dağıstanda işlər qarışınca
özünü həmən
Azərbaycana yetirərək
burada Türklərin arasında rahat nəfəs alırdı.
O, özünü Türk
bilib. İbrahim bəyin başqa
bir millətə mənsubluğunu mən indiyədək kimsədən
eşitmədim, oxumadım.
Dayım Minnətullah
da həmişə
“o, Türk olduğu üçün...” deyə
anladırdı.
Ədalət Tahirzadə
525-ci qəzet.- 2011.- 23 iyul.- S.14.