Yüksək mənəvi amal
sahibi
Türk epos təfəkkürünün şah əsəri, ana kitabımız olan “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında ana Allaha bərabər tutulur: “Ana haqqı-Tanrı haqqı” deyilir. Həyatda heç bir övlad Ana haqqını qaytara bilmir. Xüsusilə biz qızlar ana olaraq Ana haqqımızı öz övladlarımıza qaytarırıq. “Ana qəlbi möcüzələr xəzinəsidir” deyib P.Berente. “Yaxşı ana min müəllimə dəyər” bunu da C.Bertels deyib. İ.V.Höte isə deyirdi ki, “Təbiətin ən böyük möcüzəsi anadır”. Böyük sərkərdə Napoleon isə bu fikirdə idi ki, “Ana bir əli ilə beşiyi, o biri əliylə dünyanı yırğalayır”. “Anamın bircə öpüşü məni rəssam etdi” – bu isə dahi Rafaelin səmimi etirafıdır... Mənim anam – filologiya elmləri doktoru Aybəniz Əliyeva-Kəngərli mənim həm tanrım, həm möcüzəm, həm müəllimim, həm dünyam həm də ən ülvi sevgimdir. Mənim isə anamın şirin bir təbəssümü məni alim etdi. O çox danışıb xırdaçılığa varmağı, həm özünü, həm də müsahibini yormağı sevmir. Bütün övladlar üçün onların anaları gözəldir. Mən anamı yalnız mələklərlə qiyaslaya bilərəm. O həqiqətən mələk kimi saf, ülvi və müqəddəsdir. Deyirlər ki, insanın hər çiynində bir mələk əyləşib, biri onun etdiyi yaxşılıqları, digəri isə pislikləri yazır. Mən əminəm ki, anamın çiynində əyləşib pislikləri yazan mələyin “qeyd dəftəri” bom-boşdur.
Çünki, Aybəniz
xanım dünyaya insanlara xeyirxahlıq etmək
üçün gəlib. Görkəmli təbiətşünas
alim, böyük vətəndaş və sədaqətli
türkçü atam Teymur Əliyevi vaxtsız itirdikdən
sonra mən anamı dərk etməyə başladım. Onun zərifliyi,
həssaslığı, yeraltı çaylar kimi səssiz
axan böyük sevgisi ilə bərabər həm də
yüksək qürur və iradəsi, dərindən-dərinə
düşünməsi məni heyran qoydu. Getdikcə anam mənim
qadın idealıma çevrildi. Aybəniz xanım olduqca
nikbin, həyat eşqi ilə yaşayan, öz qadınlıq
duyğularını uca tutan, hisslərinə və
arzularına hörmət bəsləyən güclü bir
xanımdır. Lakin o, hisslərini çılpaq büruzə
verməyi sevmir, duyğularnı gizlətməyi fəqət,
lazım gələndə ortaya çıxarmağı
bacarır. O, ailəmizlə cəmiyyət arasında
dözümlü bir məhəbbət
körpüsüdür. Anam – Aybəniz Əliyeva-Kəngərli
elə soyadından da göründüyü kimi Azərbaycan
tarixində öz qədimliyi və möhtəşəmliyi
ilə şəriksiz nüfuza malik Kəngərlilər nəslindəndir.
Bu nəslin tarixi və xalqımızın taleyindəki rolu
cild-cild kitablara sığmayan tədqiqatlara möhtacdır. Kəngərli
soyadını daşımaq həm böyük şərəf,
həm də böyük məsuliyyətdir. Aybəniz
xanım bu şərəfi qorumağı və bu məsuliyyəti
daşımağı yaxşı bacarır. Faktiki olaraq o bu
şərəfin həzz və qürurunu yaşayır,
xanım-xatınlığında oturuşunda-duruşunda, danışığında,
geyimində, yerişində bir zadəgan ədası var
anamın. Görünür biz ondan hələ çox
şey öyrənməliyik.
Tanınmış
folklorşünas alim Aybəniz İbrahim qızı Əliyeva-Kəngərli
6 iyun 1947-ci ildə Naxçıvan Muxtar Respublikası Şərur
rayonunda anadan olub. 1964-1968-ci illərdə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin kitabxanaçılıq fakültəsində ali
təhsil alıb. Təyinatla Nizami Gəncəvi adına Azərbaycan
Ədəbiyyatı Muzeyində kitabxana müdiri kimi əmək
fəaliyyətinə başlayıb. Düz bir qərinə-
33 il bu vəzifədə səmərəli fəaliyyət
göstərib. Bu müddət ərzində Azərbaycan
folklorunun epik növünə daxil maraqlı janrı olan
nağıllar üzərində elmi tədqiqat aparıb.
“Azərbaycan
nağıllarında qadın obrazları” mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə edib. A.Əliyeva-Kəngərliyə
böyük etimad göstərilib – o, 2002-ci ildə Milli Elmlər
Akademiyasının rəhbərliyi tərəfindən
AMEA-nın Mərkəzi Elmi Kitabxanasına direktor təyin
olunub. O, intensiv bir surətdə MEK-in təbliğat-təşkilat
imkanlarını genişləndirib – “Azərbaycan dövlətçiliyi
və Heydər Əliyev kitabxanası”, “Azərbaycan – Fransa
elmi-mədəni əlaqələr zalı”, “Tədris Mərkəzi”,
“Azərbaycan – İran əlaqələri zalı”
yaradılıb. O, kitabxanaçılıq və
kitabşünaslıq sahəsində tanınmış
mütəxəssis kimi Frankfurt, Moskva, İstanbul, Tehran şəhərlərində
beynəlxalq konfranslarda, beynəlxalq kitab sərgilərində
iştirak edib, xalqımızın ən ağrılı
problemi – Qarabağ problemi haqqında həqiqətləri
dünyaya çatdırmaq işində fəal iştirak
edib. Məlumdur ki, bu gün bütün dünyada
qloballaşma hərəkatı baş verir. Bu isə öz
növbəsində vahid informasiya məkanının
formalaşmasını tələb edir. Bu baxımdan
kitabxanaların üzərinə böyük vəzifələr
düşür. Aybəniz xanımın bu çətin sahədəki
fəaliyyəti də təqdirəlayiqdir. Vahid informasiya məkanı
Azərbaycanın bütöv bir mühitlə dünyaya inteqrasiya
etməsinin arsenalını təşkil edir. İnformasiya məkanı
müasir informasiya texnologiyaları əsasında
formalaşdırılır. Lakin bu kifayət deyil, burada kitab
mübadilələri də həlledici rol oynayır ki, bu da
elektron kitablar vasitəsi ilə həyata keçirilir. AMEA-nın
MEK-da bu istiqamətdə aparılan işlər bilavasitə
Aybəniz xanımın adı ilə bağlıdır. O,
özünəməxsus bir inamla kitabxanada fondların və
xidmətin elektronlaşdırılması yönümündə
işlər aparır. Onun “Müasir Azərbaycanda elmin
informasiya təminatı və kitabxanalar” (2007) kitabı belə
bir qənaətə gəlməyə imkan verir. Aybəniz
xanım fəaliyyətini təkcə direktorluqla məhdudlaşdırmır.
O, Azərbaycan Qadınlarının Milli
Konfederasiyasının Azərbaycan MEA üzrə idarə heyətinin
sədri, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü,
Beynəlxalq Elmi Araşdırmalar Jurnalının redaksiya heyətinin
üzvü, bir neçə informasiya mərkəzlərinin,
Moskvada çıxan beynəlxalq məcmuənin redaksiya heyətinin
üzvüdür. Aybəniz xanım bir folklorşünas kimi
ciddi axtarışlar aparır. Onun “Azərbaycan nağıllarında
qadın obrazları” (1992), “Bəşəriyyat qadınla
yüksələcək” (2001), “Müasir Azərbaycanda elmin
informasiya təminatı və kitabxanalar” (2007), “Azərbaycan
folkloru və kitab mədəniyyəti” (2008), “Azərbaycan
folkloru. Biblioqrafik göstərici” (2010), “Heydər Əliyev və
Azərbaycan elmi. Biblioqrafik göstərici” (2010) kimi
kitabları. 100-dən artıq elmi-nəzəri və tənqidi
–publisistik məqaləsi, 20 biblioqrafik nəşri tədqiqatçı
alim kimi fəaliyyətlərinin geniş miqyaslarını əks
etdirir. Aybəniz xanım 2010-cu ildə folklorşünaslıq
və kitab mədəniyyətimiz sahəsindəki uzunmüddətli
araşdırmalarını birləşdirərək “Azərbaycan
folklor kitabı: qaynaqları, təşəkkülü və
inkişaf mərhələləri” mövzusunda doktorluq
dissertasiyası müdafiə etdi. Uğurla keçən bu
müdafiə onun alim nüfuzunu bir qədər də
artırdı. Onun bu fundamental əsəri üzərində
bir qədər geniş dayanmaq istəyirəm. Azərbaycan
folkloru haqqında böyük alimlərimiz Hənəfi
Zeynallının, Salman Mümtazın, Hümmət Əlizadənin,
Vəli Xuluflunun, M.H.Təhmasibin, İsrafil Abbaslının,
Paşa Əfəndiyevin, Mürsəl Həkimovun, Azad Nəbiyevin,
Vaqif Vəliyevin, Qəzənfər Paşayevin, Bəhlul
Abdullanın, Məhərrəm Qasımlının... dəyərli
kitab və monoqrafiyaları çap olunub. İmaməddin Zəkiyevin
kitab tariximiz haqqında fundamental tədqiqatı var. Lakin ilk dəfədir
ki, folklor irsimizlə, kitab tariximizin vəhdətini əks
etdirən əsər – Aybəniz Əliyeva-Kəngərlinin
“Azərbaycan folkloru və kitab mədəniyyəti”
(2008.423s.) monoqrafiyası çap olunur. Xalqın tarixi və mədəniyyətinin
qədimliyi bir sıra alimlərlə yanaşı həm də
folklor irsinin toplanması qorunması, yazıya alınması
ilə ölçülür.
A.Əliyeva-Kəngərli
“Folklor kitabı” anlayışına elmi izah verir, Azərbaycan
kitab mədəniyyəti tarixində onun yerini müəyyənləşdirir.
Bu monoqrafiyanın nəzəri-metodoloji baxımdan dəyəri
bir də bundadır ki, müəllif ümumtürk konteksti ilə
üzə çıxır. Azərbaycan folklor
kitabını da bu kontekstdən ayırmır. Məsələn,
Mahmud Kaşğarinin “Divani-lüğət-it-türk” əsəri
Azərbaycan folklor kitabının hazırlıq – özül
mərhələsi kimi nəzərdən keçirilir. Bu əsərdə
epos təfəkkürümüzün şah əsəri olan
“Kitabi-Dədə Qorqud” orta əsrlər əlyazma folklor
kitabının ana abidəsi kimi araşdırmaya cəlb
olunur. Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə öz
janrları ilə “yeni dövr” kimi daxil olmuş XIX əsr-maarifçilik
epoxası folklor kitabının təkamülü
baxımından da yeni mərhələ hesab oluna bilər. Aybəniz
xanım bunu “əlyazma-kitab” mərhələsindən
“çap-kitabı” mərhələsinə keçid
epoxası kimi səciyyələndirilir. Bu həm də
çoxtirajlı folklor nəşrləri mərhələsi
idi. Monoqrafiyanın əsas hissəsini məntiqi olaraq XX əsr
folklor kitabının nəşri tarixi əhatə edir. Bunu
elmi-kütləvi nəşrlər dövrü kimi xarakterizə
edən müəllif “Koroğlu” eposunun M.H.Təhmasib nəşrlərini,
nağıl antologiyalarını, dastan toplularını,
müstəqillik illərindəki möhtəşəm nəşrlərin
müqayisəli-tipoloji təhlilini verir. Yüzlərlə
elmi və praktik materiala, fakt və arxiv sənədlərinə
istinadən yazılmış “Azərbaycan folkloru və kitab
mədəniyyəti” monoqrafiyası həm
folklorşünaslar, həm də kitabşünaslar ümumən
ədəbi tənqid tərəfindən elmdə uğurlu nəticə
kimi yüksək qiymətləndirilmişdir. Aybəniz Əliyeva-Kəngərli
uğurla böyük bir kollektivə rəhbərlik edir,
Dissertasiya Şurasının sədridir. 2006-cı ildə o,
AMEA-nın “Fəxri fərmanı” ilə təltif olunub, 3
doktorantın məsləhətçisi, 7 dissertantın elmi rəhbəridir.
Kəngərlilər nəslinə tarixi nüfuz qazandıran
xüsusiyyətlərdən biri də bu idi ki, bu nəslin
yetirmələri həm yüksək milli heysiyyata vətəndaşlıq
idealına, həm də dövlətçilik duyğusuna
malik idilər. Aybəniz xanım bu dəyərli şəcərə
ənənələrini şərəflə qoruyub
saxlayır. Onun təkcə vətəndaşlıq və
alimlik sahəsində yox, həm də idarəçilik
prinsiplərində dövlət qanunları, konstitusion tələblər
əsas yer tutur. Qədim türk tarixindən gələn vətən
əxlaqı, milli əxlaq Aybəniz xanımın ictimai
ideallarında ehtiva olunur. Azərbaycan qadınına tarixən
məxsus olmuş ən gözəl məziyyətləri o,
öz varlığında, həyat və fəaliyyətində
əzmlə qoruyub saxlayır. Aybəniz xanım yüksək
mənəvi amal sahibidir. Onun amallarının mahiyyətində
bağrı qan olmuş vətəninə tükənməz
məhəbbət dayanır.
O, Azərbaycanın
bütün dünyada getdikcə artan iqtisadi və siyasi
nüfuzundan uşaq səmimiyyəti ilə sevinir. Azərbaycanın
Himni çalınanda, bayrağı qalxanda fərəhdən
gözləri dolur. Bütün həyat və fəaliyyətini
ulu öndər Heydər Əliyevin idealları əsasında
quran anam, ölkə prezidenti İlham Əliyevə dönməz
vətəndaş sədaqətinin canlı timsalıdır. Bu
sədaqətli qadın həm öz qədim və şərəfli
nəslinin, həm də türkün əxlaq ənənələrini
yüksək ləyaqətlə davam etdirir. Mən Azərbaycan
ictimai mühitində nüfuz sahibi olan anamla fəxr edir,
özümü də onun əsərlərindən biri
sayıram.
Gülşən ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2011.- 4 iyun.- S.28.