“...mənə elə gəlir
ki,65 əsr yaşamışam...”
Pərvinin həmsöhbəti xalq şairi Sabir Rüstəmxanlıdır
Pərvin: Salam, Sabir bəy.
20 may nə günü idi?
Sabir Rüstəmxanlı:
Xoş gördük. 20 May mənim oxuculara hesabat günüm
idi. Yaradıcılıq gecələrini həm də
özümə hesabat sayıram.
Pərvin: Bilirsiz, mən hər
il öz doğum günümdə xoş əhvalda oluram.
Sevinirəm. Çünki bir yaş böyüyürəm. Hətta
bunu mənən hiss edirəm. Amma belə bir fikirlə də
tez-tez rastlaşırıq ki, insan yaşlaşdıqca
uşaqlaşır. Sizcə, insanın böyümə prosesi
hansı yaşa kimi davam edir? Yaxud o, hansı yaşdan sonra
uşaqlaşmağa doğru gedir?
Sabir Rüstəmxanlı: 65
il bir gün kimi keçib getdi. Amma mənə elə gəlir
ki, 65 ildə 65 əsr yaşamışam. Təbii ki, yaş
və qismətinə düşən baxt anlamında bir
aşırım var. Xoşbəxtlikdən
yazıçılar üçün belə bir
dönüş, keçid nöqtəsi yoxdur.
Yazıçı ömrünün sonuna kimi
böyüyür. Çünki, hər yazı bir pillədir.
Nə qədər ki, sözlə çatmaq istədiyin hədəf
var, böyüyürsən. Mən bu yaşımda da ən
azı ədəbi taleyimdə bir dayanma, dincəlmə,
uşaq kimi qayğısızlanma ehtiyacı hiss eləmirəm.
Pərvin: Məncə, sizin
dediyiniz böyümə həm də
yazıçının tərcümeyi-halı ilə
bağlıdır. Yəni yaşadığı mühitin
onun hədəflərinin dəyişməsinə təsirini
nəzərdə tuturam. Zənnimcə, həm dünya ədəbiyyatında,
həm də elə bizim ədəbiyyatımızda sizin
dediyiniz kimi böyüyəndə “uşaq” vaxtı dediyi
sözdən imtina edən yazıçılar var....
Sabir Rüstəmxanlı:
Doğrudur. Belələri çoxdur. Biz çox mürəkkəb
zamanda, yüz illərin, min illərin ayırıcında, bir
çox ehkam və təsəvvürlərin dəyişildiyi
dövrdə yaşamışıq. Zaman öz ağır
imtahanları, dəyişilən dəyər və qiymətləri
ilə çoxlarını sındırıb. Mən xoşbəxtəm
ona görə ki, 60, 70, 80-ci illərdə yazdıqlarımla
sonrakı dövrdə yazdıqlarım arasında ciddi bir
yaş fərqi yaranmadı. Müstəqillik deyirdim,
bütövlük deyirdim, azadlıq deyirdim, sonrakı illərdə
yaradıcılığım bu ideyalara xidmət etdi. Amma o
dediyiniz “uşaqlaşma” dövrü yazıçının
sözü bitmək üzrə olanda başlayır. Deməyə
söz qalmayanda isə çevrilir beşikdəki dil
açmamış körpəyə.
Pərvin: Sabir bəy, sizcə,
indi “Ömür kitabı”nın qızlara cehiz verilməsindən
danışmasaq, oxucularınız inciməzlər ki?
Sabir Rüstəmxanlı:
Düz deyirsiz. Bu barədə çox
danışılır... Amma bu məndən asılı
deyil...
Pərvin: Sizin
yaradıcılığınız haqqında
çıxışların, yazıların çoxunda bu fikir
olur. Mənim üçün oxucudan bəhs etmək hələ
çox tezdir. Amma dostlarımdan ikisi ard-arda eyni hekayəmdən
söz açanda, mən o biri hekayələrimin
başını sığallamaq, könüllərini almaq
istəyirəm. Onların əvəzinə darıxıram. Əksinə,
haqqında danışılan hekayəyə qarşı
içimdə bir hirs yaranır...
Sabir Rüstəmxanlı: Əslinə
qalsa, mən də çoxdan yazılmış bir
kitabımın kölgəsinə sığınmaq istəmirəm.
O kitab haqqında çox danışılmasının bir səbəbi
də sonrakı əsərlərimdən xəbərsizlikdir.
Gizlətmirəm! Cavanlıqda içimdə şöhrətpərəstlik var
idi. Bəlkə də bu əzablı uşaqlığın
qisasını almaq duyğusundan irəli gəlirdi.
Pərvin: Görünür,
yazıçıya hərəkət verən mühərriklərdən
biri də özünü təsdiq eləmək istəyidir.
Sabir Rüstəmxanlı: Əlbəttə,
içindəki gücü, sevgini başqalarına da göstərmək
arzusu yaradıcılığın əsas mühərriklərindəndir.
Yazıçı həmişə kiminçünsə
yazır. Hətta gündəlik də yazanda... Onun işi
gündəlikdən daha çox məktuba bənzəyir. Bəlkə
də bəlli olmayan ünvanlaradı, amma məktubdu. Onu
mütləq kimsə oxumalıdı. Gənclik illərində
yazdıqlarımı kimlərinsə oxumasını, məni
tanımalarını çox arzulayırdım...
“Ömür kitabı”nın mənim üçün bir əhəmiyyəti
də bu idi...
Pərvin: Bəs bu gün
yazdıqlarınızla o cür ajiotaj yaratmaq, səs-küy
salmaq istəmirsiz?
Sabir Rüstəmxanlı:
İndi mən o duyğulardan çox uzağam. Kitabım
çıxanda dostlarıma verirəm, bununla da ürəyimdə
o işin bütün ehtirası sönür. Hər hansı
məclisdə söz verildi-verilmədi, bir yerdə adım
çəkildi-çəkilmədi, məni bunlar az ilgiləndirir.
Ürəyimdəki sözü deyə bilməyim əsasdır.
Çap etdirməsəm də olar. Onsuz da bütün
acıları ortaya qoyduğum şeirləri üzə
çıxarmaq çətindir və heç bunu istəmirəm
də. Nəşri mümkün olan şeirlər də mənə
solğun görünür. Bədiilik sarıdan normal,
çap olunmalı lirik şeirlərim çoxdur, amma mən
poeziyaya xalqın həyat müstəvisindən baxmağa
öyrəşmişəm. O müstəvidən yanaşanda
insanın cəmiyyətdən təcrid olunaraq yalnız
özünə qapanması, öz hisslərinin hayında
olmasını ictimai əxlaqa sayqısızlıq hesab edirəm.
Pərvin: Poeziyadan
danışmışkən, bir məqamla bağlı fikriniz
maraqlı olardı. Şeirdən nəsrə keçid ədəbiyyatımız
üçün xarakterikdir. Zənnimcə, dünyada belə
keçidlər azdı. Sizcə, bu nəylə
bağlıdı və nəyə görə əks proses
nadir hallarda baş verir?
Sabir Rüstəmxanlı:
Cavanlıqdan bəri şeir mənə həmişə asan
görünüb. Şeiri hər zaman yaza biləcəyimi
düşünmüşəm. Amma nəsrdən həmişə
qorxmuşam. Çünki, nəsr zaman və bir məkana
bağlanıb yazmaq istəyir. Mənsə uşaqlıqdan həyat
sevgisi ilə dolu olmuşam. Bir yerə qapanıb qalmaq mənim
təbiətimə uyğun iş deyil. Hətta bir şeir də
yazmışdım ki, anam məni yol üçün
doğub. Yazıçılıq müəyyən zövqlərdən
özünü məhrum eləməkdir. Özünlə təkbətəklikdir.
Pərvin: Yəqin, klassiklərimizin
bəzilərinin tərki-dünyalıqları buna görə
olub?
Sabir Rüstəmxanlı: Tərki-dünyalığın
fəlsəfəsi böyükdür. Bu barədə danışmağa
vaxtımız çatmaz. Bircə onu deyə bilərəm
ki, təcrid yolunu seçən böyüklərimiz hətta
dünyadan ayrıldıqları yerdən, öz balaca guşələrindən
də onun sirrlərini və böyüklüyünü
görüblər. Bəlkə də öz içindən
dünyaya baxmaq dünyadan öz içinə baxmaqdan daha maraqlıdı...
Bu təxminən damlanın okeanı, atomun kainatı əks
etdirməsi kimidir. Müdriklərimiz bütün
böyüklüklərin sirrini zərrələrdə
görüblər. Amma mən allahın verdiyi ömrü
doya-doya yaşayaraq, həyatın bütün gözəlliklərini
görərək yazmaq istəmişəm.
Pərvin: Bir şeirinizdəki
misralar yadıma düşdü: Allahın dünyasın
sevdim doyunca, bir ömür də gərək allahı sevək.
Sabir Rüstəmxanlı: Bu
misralarda reallıqdan xəyali dünyaya, nəsrdən
poeziyaya keçid ovqatı var. Sizin sualınıza gəldikdə
isə deyə bilərəm ki, nasirlərin yenidən şeirə
qayıtması da olur. Məncə, bu iki hal bir-birini inkar eləmir.
Nəsrə güc yetməyəndə, yaxud da gənclikdə
buraxılmış poetik duyğuların qələmə
alınması istəyi yarananda yollar geri dönür. Mənim
yaradıcılığımda isə maraqlı paralellik var.
Məsələn, məktəb illərimdə nəsrə
fantastik hekayələrlə başlamışdım, son
yazdığım nəsr əsəri də fantastikdir. Əsas
məqam odur ki, kimsə həqiqətən söz
adamıdırsa, onun üçün janr məhdudiyyəti
yoxdur.
Pərvin: Bu günlərdə
radiolardan birinə tanınmış bir
yazıçını dəvət etmişdilər.
Aparıcı yazıçının oxucuları haqda
danışarkən bəlkə də mexaniki olaraq tez-tez
çaşıb “dinləyici” sözünü işlədirdi.
Özümdən misal çəkmək istəmirəm. Ancaq
etiraf etməliyəm ki, bəzi hekayələrimi yazmazdan əvvəl
ideya haqqında ətrafımdakı ədəbi zövqünə
arxalandığım adamlarla söhbət edib, onların rəylərini
öyrəndikdən sonra daha ürəkli oluram. Yəqin ki,
bu adamlar dinləyici hesab oluna bilərlər. Bəlkə də
bu mənim özümə inamımın zəif olmasından
irəli gəlir...
Sabir Rüstəmxanlı:
Yox, bu təbiidir... Gənclikdən irəli gələn
duyğudur. Bəzən ehtiyac olur, kimsə desin ki, “bu əla
ideyadır, yaz...” Mənə gələndə isə, kimləsə
bölüşmək müxtəlif nəticə verə bilər.
Koroğlunun 40 günü gözləməyə səbri
çatmadığından Qıratının
qanadlarının yanmasına bənzər hal da ola bilər.
Bu mövzudan asılıdır. Bəzi mövzuları
danışandan sonra daha yazmağa həvəs qalmır. Bu
baxımdan yalnız dinləyicisi olan yazıçılar da
var. Gənclik illərində mənim də belə
dostlarım olub. Onlar ancaq danışırdılar. Məncə
iri, tarixi əsər yazanda bölüşməyə daha
çox ehtiyac olur. Yəni o əsərin nə qədər
çox dinləyicisi olsa, o qədər də bilgi alırsan.
Məsələn, “Ölüm zirvəsi”ni yazmışam,
amma indi də Gəncə və Cavad xanla bağlı müəyyən
adamlarla söhbət edəndə mənə bəlli olmayan məqamlar
ortaya çıxır. Onlardan əsəri yazanda istifadə
edə bilərdim.
Pərvin: Son müsahibələrinizdə
deyirsiniz ki, hər beş ildən bir özümə hesabat
verirəm. Beş ildə nə yazdım? Məncə beş
ildə yazdığınız əsərləri rəflərə
düzsək, “Difai fədailəri” romanı başda
qoyulmalıdır. Amma bəzən tarixi mövzulara müraciət
edən yazıçıları bu günün dərdlərini
deyil, keçmişdən yazdıqlarına görə tənqid
edirlər.
Sabir Rüstəmxanlı: Nə
olar, qoy eləsinlər! Amma tarix təkcə tarixçilərin
araşdırma obyekti deyil ki! Yazıçının əsas
işi insan duyğularının, ruhunun və keçib gəldiyi
yolun – bu üç obyektin üstündən pərdələri
qaldırmaqdır.
Pərvin: Sizcə o pərdələri
qaldırmaq hansı sərhəddə kimi
mümkündür?
Sabir Rüstəmxanlı: Təbii
ki, əxlaq sərhəddinədək... Yazıçı nə
qədər pərdə qaldıra bilirsə, o qədər
böyükdür. Gözümün qabağında tariximizin
bir parçasının üstünə böyük dəyirman
daşı qoyulmuşdur, heç onu qaldıran, ona baxan da
yoxdur... Bunu da gizlədib uzaq tarixlərimiz kimi unutdurmağa
çalışıblar. Mən də bu daşı, pərdələri
qaldırıb keçmişimizin bir səhifəsini oxuculara
göstərmək istəmişəm.
Pərvin: Romanı bəlgəsəl
adlandırmısınız. Burda bədiiliklə sənədliliyin
nisbəti nə qədərdir?
Sabir Rüstəmxanlı: Həmişə
romanlarım üçün fərqli üslub
axtarmışam. Ancaq, “Difai fədailəri” bizim
dövrümüzə yaxın zamanı əhatə etdiyinə
və real faciələri göstərdiyinə görə
bunun üçün xüsusi üsluba ehtiyac görmədim.
Bədiilik haqqında da çox az düşündüm. Amma
təbii ki, əsas nə yazmaq deyil, necə yazmaqdır. Sadəcə
bəzən hadisələrin özündə elə bir
dramaturgiya, gərginlik olur ki, yazıçının əlavə
rəng vurmasına ehtiyac qalmır.
Pərvin: Sabir bəy,
deyirsiniz ki, bu əsər üçün xüsusi üslub
axtarmamışam. Amma mən romanı oxuyarkən çarpaz
zamanların təhkiyəsini gördüm. Məsələn,
Əhməd bəy Ağaoğlunun Fransa həyatından orta əsr
kübar Avropasının, Bakının təsvirlərində
60-70-ci illərin Bakısının, Qarabağla,
Şuşayla bağlı məqamlarda isə həm məhəbbət,
həm də qəhrəmanlıq dastanlarımızın
ab-havası duyulur. Amma eyni zamanda da aradakı zaman sərhəddi
çox zərifdir, keçidlər hiss olunmazdır...
Sabir Rüstəmxanlı:
Müxtəlif talelərə həsr olunmuş süjetlər
gəlib Difaidə birləşir. Ancaq o talelərin yolları
və yaşantıları fərqli yazı tərzi tələb
edir. Düşünürəm ki, vaxtım çox
olsaydı, hər dövrün və hər süjetin
boyalarını, rənglərini, intonasiyasını daha da
gözəçarpan edərdim. Amma kitabın ümumi
havası və bu günlə üst-üstə düşən
faciələrin ağırlığı çəkib
apardı məni. Mən o dövrə dönüb XX
yüzilin əvvəlindən baxmaq istəmədim, bu
günümüzdən ora baxdım.
Pərvin: Qarabağa aid
bölmələrdən məhəbbət və qəhrəmanlıq
dastanlarımızın havasının hiss olunması bəlkə
də gözləniləndir. Çünki “Difaiyə gətirən
yollar” adlandırılan bu bölmələrdə həm
Qarabağın müxtəlif kəndlərində əhalinin
erməni vəhşiliklərinə qarşı mübarizəsi,
həm də bir neçə məhəbbət hekayəsi
verilir. Düzü, qadınların həddən artıq cəsarətli
olması sual doğurur. Məsələn, “Bürclər kəndi”
bölməsi çoban oğlu Aslanla Aytacın məhəbbətindən
bəhs edir. Aytacı ilan vurandan sonra onu həkimə
qaçıran, ilk dəfə söhbət etdiyi adama: “Allaha
da qurban olum, onun çoban oğluna da” deyir. Sonra da Aslana
qoşulub qaçır. “Cəmil və Ayçiçək”
bölməsində Cəmil Ayçiçəkdən yuxusu
barədə soruşanda qız dialoqa çox açıq
gedir... XIX–XX əsrdə şəhərdən uzaqda, sərt
qaydalarla yaşayan əyalət qadınlarının bu qədər
cəsarətli, açıq fikirli olması təəccüblü
görünür... Bu cür qadın obrazlarını sizin
başqa əsərlərinizdə də müşahidə eləmişəm.
Yeri gəlmişkən “Göy tanrı” romanında Oğuzun əmisi
qızı özü hisslərini açır ona...
Sabir Rüstəmxanlı:
Dediyiniz epizodlar tarixi reallıqlara söykənir. Tarixən
türk qadınları çox sərbəst,
duyğularını açıq və gözəl şəkildə
ifadə edən olublar. Heç kim buna əxlaq sərhədlərinin
pozulması kimi baxmayıb.
Pərvin: Bununla razıyam. Hətta
dastanlarımızda da belə qadın obrazları var. Amma
sizin təsvir etdiyiniz zaman başqadır axı...
Sabir Rüstəmxanlı:
Mühitin şərtləri daxilində, ya da əlimdəki sənədlərin
diqtəsi ilə çalışmışam təsvirlərim
reallığa yaxın olsun. Millətimizin gözəl bir
qadınlıq tarixi var. Sadəcə bu tarixə bəzən
yeni və çox süni yamaqlar vurulur. İndi hər şeyə
bir maksimalist yanaşma var. Azadlıq adlandırılan
davranış həddən artıq bayağı, qeyri-estetik
bir şəklə düşür. Bu qadın
yazarlarımıza da təsir edir. Oxucuya estetik sevinc vermək
istəyi unudulur. Yazıçı-oxucu münasibətləri
getdikcə kobudlaşır. Xüsusən, qadın yazarlar
söyüşlə danışanda heyrətlənirəm...
Oxucuyla onun könlünü qırmadan, həyatına
narahatlıqlar qatmadan, incə rəftar edilməlidir.
Pərvin: Amma bu cür
yazanlar özlərinin səmimiliklərini, hər şeyi
öz adı ilə adlandırmaqda haqlı olduqlarını
iddia edirlər. Yəni real həyatda bu varsa – problem,
söyüş, qeyri-estetizm...və s. niyə ədəbiyyata
olduğu kimi gətirilməsin?!..
Sabir Rüstəmxanlı:
Onda qoy sizin “Samir üçün” adlı hekayənizdən
misal gətirim. Bax, o dediyiniz real həyatdakı problem – cəmiyyətdə
özünə yer tapa bilməyən, ədalətsizliklərdən
yorulmuş, mühitdən qopub getmək istəyən gənc
atanın yaşantıları estetik bir dillə təsvir
olunub. Bütün bunları başqa, təbliğ olunan kobud
bir dildə də yazmaq olardı. Ədəbiyyat tarixən dəyər
yaratmaq sənəti sayılmışdır! Dahilərin
qoruduqları estetik çərçivələr var, onlar
qırılmamalıdır. Təəssüf ki, bu gün
dünyada dəyərlərin dağıdılması prosesi
daha güclüdür.
Pərvin: Sabir bəy, belə
bir fikir var ki, yazıçı bütün obrazlarında həm
də özünü yaradır. Bəzi qəhrəmanlarınızın,
məsələn, “Difai fədailəri”ndə Zeynəlabidin
Tağıyevin, “Ölüm zirvəsi”ndə Şeyxin, bənnanın
dilində Sabir Rüstəmxanlı daha çox
görünür. Deyək ki, heç bir ali təhsili olmayan
Bakı milyonçusunun, yaxud bənnanın bu əsrin
yazıçısı kimi danışması nə dərəcədə
məqsədəuyğundur?
Sabir Rüstəmxanlı:
Maraqlı sualdır. Yazı prosesində obrazlara nə isə
verir, həm də nə isə alırsan.
Yazıçılıq xərclənə-xərclənə
qazanmaqdır. Öz duyğularını, hisslərini,
zamanını qızırğanmadan, bəlkə də
insafsızcasına xərcləyirsən. Əvəzində
isə qəhrəmanını istədiyin kimi yaratmaq
haqqı qazanırsan. “Göy tanrı”, “Xətai yurdu”,
“Ömür kitabı”, “Ölüm zirvəsi”, “Difai fədailəri”ndə
ayrı-ayrı qəhrəmanlar olsa da, əsas qəhrəman
millətdir. Avropa romançılığı insan taleləri
və insan faciələri üstündə qurulub. Son əsrlərdə
yaranan Azərbaycan ədəbiyyatının baş qəhrəmanı
isə xalqın faciəsidir. Fikrimizi bu faciələrə
yönəltdiyimizdən ayrı-ayrı insan xarakterləri
haqqında düşünməyə zamanımız
olmayıb. Ona görə H.Z.Tağıyev, Ə.Ağaoğlu
və başqalarının fərdi xüsusiyyətlərini
qabartmaqdansa, o dövrün obrazını yaratmaq haqqında
düşünmüşəm.
Pərvin: Əgər indi
yenidən ömür kitabı yazsaydız, necə
yazardız?
Sabir Rüstəmxanlı:
Çətin sualdır. Müxtəlif yanaşmalar ola bilərdi.
Maarifçilik ruhuna köklənmiş bir əsər yaza bilərdim.
İntellektual ehtiyaclar həmişə var. Həm
böyük, həm balaca dünya mənim gözümdə nədir?
Bu mövzu da cəlb edicidir.
Pərvin: Mənə
arzunuz...
Sabir Rüstəmxanlı:
Arzu edirəm ki, zamanı itirmədən
ömrünüzün əsas kitabını yazasınız.
P.S. – Söhbətin əvvəlində
mən də, Sabir bəy də “Ömür kitabı”ndan
danışmayacağımızı desək də,
mümkün olmadı...
525-ci qəzet.- 2011.- 4 iyun.-
S.20-21.