Sofi Həmid ziyarətgahı
VƏ YA AĞ DƏVƏNİN
MÖCÜZƏSİ
Sofi Həmid ziyarətgahı Bakının
Qaradağ rayonunun Səngəçal qəsəbəsində,
Miəcik ərazisində yerləşir. Ətrafında
yaşayış yeri olmayan, gözdən-könüldən
uzaq yerdə qərarlaşan bu müqəddəs yerin özəlliyi
Sofi Həmid adlı şəxsin dəfn olunduğu türbə
və türbənin həyətindəki ağ dəvə
heykəli ilə bağlıdır. Pirin qapısından daxil
olan kimi, nəzərə çarpan bu heykəl ziyarətgahın
belə demək mümkünsə, əsas simvolu hesab olunur.
Sofi Həmid ziyarətgahının digər özəlliyi həm
də ondan ibarətdir ki, pirin müqəddəsliyinə
tapınanlar, ona inam gətirənlər arasında
çoxluğu ana olmağı arzulayan qadınlar təşkil
edir.
Sofi Həmid kimdir?
Bakının digər ziyarətgahları ilə müqayisədə olduqca sadə görkəmə malik Sofi Həmid Ziyarətgahı mahiyyət etibarilə çox zəngindir. Belə ki, ziyarətgah yerləşdiyi eyni adlı qəbiristanlıqla birlikdə həm tariximizi, həm folklorumuzu, həm də xalq adət-ənənələrimizi özündə əks etdirir.
Məsələn, bu ərazinin ziyarətgah kimi mövcud olmasının kökündə dəvələrdən nəqliyyat vasitəsi kimi istifadə ilə bağlı bir rəvayət dayanır. Rəvayətə görə, Sofi Həmid XIV əsrdə bu regiona molla kimi bu gələn bir ərəb taciri olub. Ölümünün yaxınlaşdığını anlayanda öz səyahət yoldaşlarından xahiş edir ki, onu dəvəsinin istirahət etmək üçün dayandığı yerdə basdırsınlar. Sofi Həmidin yoldaşları vədlərinə əməl edib onun vəsiyyətini yerinə yetirirlər. Deyilənlərə görə, hazırda ziyarətgahın həyətinin ortasında qərar tutan ağ dəvə heykəli elə tacirin dəvəsinin dayandığı yerdə yonulub. Maraqlıdır ki, o zaman dəvə dizləri üstə necə dayanıbsa, heykəli də həmin formada daşdan yonublar. Bu günə qədər “ağ dəvə” ətrafında bəzi inamlar və adətlər formalaşıb. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, məsələn, inama görə, əgər övladı olmayan qadın həmin dəvənin altından keçirsə, onda o, ana ola bilər. Bunun üçün o, dəvənin altından üç dəfə keçməlidir. Ümumiyyətlə, inama görə, dizləri üstə çömbələn “ağ dəvə” ilə yer arasında yaranmış çox qısa məsafəni keçə bilən insan öz arzusuna çatır. Elə görünür, bu səbəbdən uzun illər axın-axın ziyarətçilərin çoxluğuna tab gətirməyən heykəlin altındakı mərmər örtüklü qat bir qədər aşağı çöküb.
Digər tərəfdən, əgər ziyarətgahın yaranması ilə bağlı dövrü nəzərə alsaq, bildiyimiz kimi, həmin vaxtlar dəvə əsas nəqliyyat vasitəsi olub. Buna görə də, ziyarətgahın yerləşdiyi qəbiristanlıqda olan qəbir daşlarının bir çoxunda dəvə təsvirləri öz əksini tapıb. Bundan başqa, dəvələr həmçinin müsəlmanların Məkkəyə ziyarəti zamanı da əsas nəqliyyat vasitəsi rolunu oynayıb. O da məlumdur ki, orta əsrlərdə Azərbaycan, Asiya və Avropa arasında ticarət əlaqələrinin genişləndirilməsində nəqliyyat vasitəsi kimi dəvələrdən geniş istifadə olunub. Bu baxımdan elə Azərbaycanın özündə də bu heyvan mahiyyət etibarilə mühüm əhəmiyyət kəsb edib.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, haqqında danışdığımız ziyarətgah quruluş etibarilə sadədir. Hündür ağ divarlarla əhatəyə alınmış bu pirə daxil olmaq üçün kiçik dəmir qapı qoyulub. Ümumiyyətlə, ziyarətgah Sofi Həmidin dəfn olunduğu türbədən, ağ dəvə heykəlindən və kiçik həyətdən ibarətdir.
Pir ətrafında
formalaşmış inama görə, əvvəlcə dəvə,
sonra isə Sofi Həmidin qəbri ziyarət edilir. Qəbir həyətin
baş tərəfində, kiçik və sadə evə bənzər
türbədə yerləşir. Sofi Həmidin kimliyi
haqqında heç bir tutarlı məlumat yoxdur. Sadəcə,
yuxarıda qeyd olunduğu kimi, o, XIV yaşamış ərəb
taciri olub. Amma nəzərə alsaq ki, Sofi Həmidin dəfn
olunduğu ərazi müqəddəs yer kimi ziyarət olunur,
o halda maraqlı məqamlar üzə çıxır. Elə
götürək “Sofi” sözünü. Deyilənlərə
görə, orta əsrlərdə bu ad addımbaaddım
müxtəlif yerləri gəzib, orada olan müqəddəs
yerləri ziyarət edən şəxslərə şamil
olunurdu. Yəni rəvayətdə də deyildiyi kimi, onlar gəzərgi
mollalar olub. Görünür, elə buna görə də,
Sofi Həmidin dəfn olunduğu bu türbə müqəddəs
yer kimi ziyarət olunur. Ziyarətgahın həyətində
digər diqqət cəlb edən məqam divar boyu uzanan
üzüm ağaclarına bağlanmış müxtəlif
parça qırıqlarıdır. Bəzi hallarda parça
və dəsmaldan düzəldilmiş uşaq bələkləri
və beşiklərinə də rast gəlmək olur.
“Beşik”lər sanki olduğu kimi, hər iki tərəfdən
ağacın budaqlarına bağlanıb. Ziyarətgaha nəzarət
edən qadının sözlərinə görə, əvvəllər
bura gələn insanlar niyyət edib, parçanı dəvənin
boynuna bağlayarlarmış. Amma zaman keçdikcə, ənənələr
də dəyişib. Məsələn, ziyarətgaha gələn
bir qadının sözlərindən bəlli oldu ki, ailə
qurduqdan sonra uzun illər qızının övladı
olmayıb. Yalnız Sofi Həmidə gəldikdən
və inama uyğun formalaşmış rituallara əməl
etdikdən sonra (qeyd. dəvənin altından üç dəfə
keçib və həyətdəki üzüm ağacına
kiçik parçadan beşik düzəldib bağlayıb)
onun övladı olub. Elə ona görə də, həmin
vaxtdan 3 il keçməsinə baxmayaraq qadın tez-tez bura gəlib
Sofi Həmidi ziyarət edir, ruhuna dua oxuyur.
Folklorumuzun zəngin məkanı
Deyilənlərə görə, əvvəllər Sofi Həmidin qəbri üzərində türbə olmayıb. Türbə yalnız XVIII əsrdə tikilib və elə bu dövrə aid abidə kimi də Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin 2 avqust 2001-ci il qərarı ilə ölkə əhəmiyyətli daşınmaz tarix və mədəniyyət abidəsi kimi qorunur.
Hazırda Sofi Həmidin türbəsinin yerləşdiyi böyük qəbiristanlıq eyni adı daşıyır. Bu yerdə onu qeyd edək ki, türbədən yazarkən, onun yerləşdiyi qəbiristanlıqdan danışmamaq sadəcə mümkün deyil. Məzarların üzərində folklorumuzu, tarixin müxtəlif məqamlarını əks etdirən təsvirlərin olması qəbiristanlığın qədim dövrlərə malik olmasından xəbər verir. Məsələn, onlardan bəzilərinin üzərində qədim əfsanələrin təsiri hələ də açıq-aydın görünür. Görünür ki, İslamaqədərki dövrdə mövcud olan inanclar nəsildən-nəsilə keçərək yerli əhali arasında hələ də qalmaqdadır. Məsələn, türbəyə getmək üçün qəbiristanlıq boyu yolda ayağımızın altından bir neçə dəfə ilan keçdi. Sən demə, bu, əraziyə yaxın yaşayanlar üçün adi haldır. Ziyarətgaha nəzarət edən qadının sözlərinə görə, qəbiristanlığın yaxınlığında yaşayanlar ilanları müqəddəs hesab edirlər. Onlar inanırlar ki, əgər sən ruhən pak insansansa, qəbiristanlıqda olan ilanlar sənə toxunmayacaqlar.
Hətta həmsöhbət olduğum bəzi ziyarətçilərin dediklərindən bəlli oldu ki, çox vaxt onlar evlərini ilandan qorumaq üçün Sofi Həmidin torpağından götürüb evlərinə aparır və evin dörd tərəfinə səpirlər.
Bu arada
üzərində hətta ilan rəsmləri həkk
olunmuş qəbir daşları da nəzərimizdən
yayınmadı. Çox
güman ki, bu təsvir həm də animist inanclarla (heyvana
inam) bağlıdır. Bildiyimiz kimi, Azərbaycanda
ilanlara sitayiş islama qədərki dövrə təsadüf
edir. Tarixdən bəllidir ki, bu tip animist
inanclar qədim albanlar və orta əsrlər türk
tayfaları arasında geniş yayılmışdı. Hətta İslama qədərki dövrdə ilan bəzi
qədim tayfaların totemi olub. Məsələn,
qədim türklərin bayraqlarında ilanların və əjdahaların
təsvirlərinin olması buna sübutdur. İlanlardan başqa qəbirlər üzərində
çoxlu at təsvirləri də görmək
mümkündür. Burada yəhərlənmiş
və ya faytona bağlanmış at rəsmləri var. Məzar
daşları üzərində həmçinin dağ
maralı və ya qoyun təsvir olunan təbiət səhnələrini,
o cümlədən bəzi hallarda inək təsvirinə də
rast gəlinir.
Bildiyimiz kimi,
adətən Azərbaycanda tipik qəbir daşlarında
Qurandan yazı və dualar təsvir olunur. Lakin Sofi Həmiddə
Nizami Gəncəvi, Hafiz Şirazi və Ömər Xəyyam
kimi orta əsr Azərbaycan və ya Şərq şairlərinə
məxsus dünyəvi yazılara da rast gəlmək
mümkündür.
İncəsənət qalereyası
Sofi Həmiddə
olan qəbir abidələrin çoxu SSRİ dövründə
qoyulduğundan sovet üslubunu əks etdirir. Bildiyimiz kimi,
sovetlərin siyasəti həm də ateizmi təbliğ etmək
idi. Bu kimi ideologiyanın təsiri Azərbaycanda
müsəlman qəbiristanlıqlarında da
görünür. Həmin dövrdə qəbirlərin
üzərində daha çox mərhumun məşğul
olduğu sənət növünün təsvirləri var.
Beləliklə, Sofi Həmid qəbiristanlığı həmin
dövrdə Azərbaycanda islam təsirinin
zəiflədiyinin sübutudur. Burada məzar
daşlarının müxtəlif yerlərində və
baş daşında ölmüş şəxsin cinsini, maraq
dairəsini və ya peşəsini ifadə edən fiqurlar
işlənib.
Həmin vaxtlar əhəngdaşından
yonulmuş sadə qəbir daşlarının əvəzinə
hündür pedestallı, beş guşəli
Sovet ulduzu və vəfat etmiş şəxsin şəkli və
ya peşəsi ilə bağlı simvollar çəkilmiş
qəbirlər meydana gəldi.
Yalnız Lenin
və Stalinin deyil, Sovet İttifaqında bütün vətəndaşların
ölümdən sonra yada salınması mümkün idi. Hər bir kəndli
və fəhləyə dünyasını dəyişmiş
qohumları üçün abidə və ya gözəl məzar
düzəltməyə icazə verilirdi. Buna görə
də məhz elə bu dövrdə Sofi Həmid ziyarətgahı
az qala “İncəsənət
qalereyası”na çevrildi. Amma Azərbaycan
öz müstəqilliyini əldə etdikdən qəbirlərin
üzərindəki təsvirlər də dəyişməyə
başlayıb. Nəzarətçinin bildirdiyinə
görə, son 7-8 il ərzində qəbir
daşlarında Qurandan götürülmüş
misraların sayı gündən-günə artmaqdadır. Bəlkə də illər keçdikcə, qəbirlərin
üzərindəki təsvirlər də başqa şəkil
alacaq.
Bəli, istər
Sofi Həmid türbəsi, istərsə də, qəbiristanlığı
gəzdikcə, bu yerin tarix və folklorumuz üçün nə
dərəcədə mühüm əhəmiyyət kəsb
etdiyinin şahidi olursan. Və istər-istəməz
düşünürsən ki, bu məkan hələ
özündə nə qədər bizlər üçün
faydalı “sirlərini” qoruyub-saxlayır. Bu
bir daha göstərir ki, onun həm tarixi, həm də
folklorumuz baxımından araşdırılmasına
doğrudan da, ehtiyac var.
P.SULTANOVA
525-ci qəzet.- 2011.- 8 iyun.- S.6.