Söz-söz açılan
Göy üzü
Məmməd
Dəmirçioğlunun poeziyası təbiidir, safdır və
həyatımızın, dilimizin dərin qatlarından
süzülüb gəlir. Şairin əsərlərində
tək-tək kənaraçıxmalara baxmayaraq, müəyyən
bir bütövlük, daxili tamlıq vardır. Hərçənd
bu cəhətlər onun fəlsəfi
dünyagörüşündən bəhs etmək
üçün hələ yetərli deyil, lakin yetərli
olan bədii yaradıcılığın özü, yüksək
şeiriyyət və milli köklərə
bağlılıqdır. Və biz də M.Dəmirçioğlunun
yaradıcılığını məhz bədii-estetik
planda dəyərləndirməyi nəzərdə tuturuq.
Özünə köç edən
karvan
Yolların ən mübarəki
insanı özünə
çatdıran
yoldur.
(Əbu Turxan)
Məmməd
Dəmirçioğlunun poeziyası rəsmi fəlsəfi təlimlərdən,
mistik təcrübələrdən deyil, həyatın
özündən və bu həyatı bilavasitə əks
etdirən xalq yaradıcılığından bəhrələnir.
Orta əsr Şərq (islam) poeziyası, o cümlədən
Azərbaycan poetik ənənəsi üçün də səciyyəvi
olan təsəvvüf ideyalarının təcəssümündən
fərqli olaraq, M.Dəmirçioğlu daha çox xalq hikmətindən,
atalar sözlərindən, bayatılardan, aşıq
poeziyasından çıxış edir. Və bir addım da
irəli getsək, əksər ideyalar birbaşa təbiətdən,
rəssamlara xas olan xüsusi müşahidə və təsvir
qabiliyyətindən qaynaqlanır. Hətta sufi fəlsəfəsini
xatırladan, irfandan xəbər verən müəyyən
ideyalar, obrazlar, təşbehlər də, mənə elə gəlir
ki, şairin dünyagörüşünün bu fəlsəfələrə
aidiyyətindən, yaxud aludəçiliyindən irəli gəlməyib,
ilham qanadlarında keçdiyi yüksəliş yolunda sufilərin
bir qisim müşahidələrini də müstəqil surətdə,
öz şəxsi yaşantıları sayəsində təkrar
etməsidir.
Tənqidçi Rüstəm Kamalın belə
bir fikri ilə razılaşmaq olar ki, onun “şeirlərinin fəlsəfi
qatındakı xalq sufiliyini ləhcənin (əslində dilin
– S.X.) yaddaşı çəkib gətirir”. “Xalq sufiliyi” deyəndə,
müəllif nəyi nəzərdə tutur, – deyə bilmərəm.
Hər halda mən sufi filosofların yazdıqları, dərvişlərin
yaydıqları və el hikmətinə çevrilən
müdrik kəlamları və dərunilik, “bəsirət
gözü”, haqq dünyası və s. barədə hekayətlərin,
şeirləşmiş, beytləşmiş hikmətlərin
el arasında yayılmasını nəzərdə tutmuram. Mən
sufiliyi deyil, tarixin daha dərin qatlarından, mifik təfəkkürdən
süzülüb gələn, sonralar islam mədəniyyəti
ilə zənginləşən və bütövləşən
milli düşüncə və duyum yaddaşını nəzərdə
tuturam. Yəni kitabdan oxunmuş bir sufilik yox, xalq
yaradıcılığının bəhrəsi olan, dildə
qərarlaşan, onun canına, qanına hopan bir
düşüncə tərzi; hansı ki, əslində bir
sufi fəlsəfəsi olmayıb, dildə yatan milli fəlsəfi
fikirdir ki, sonralar onun ifadə və təcəssüm
üsullarına klassik fəlsəfi sistemlər, habelə təsəvvüf
terminologiyası da təsir etmişdir. M.Dəmirçioğlunun
irfan yolu İbn Ərəbidən, Mövlanadan deyil, qara sazdan
başlanır:
Bu qara saz ruhanini
Yorub, ürfana yol gedir.
Milli
qaynaqlar dini qaynaqlara nisbətdə daha zəngindir. Və bu məna
çalarlarının zənginliyinin, dolğunluğunun dilə
çökməsi və yenidən dilin dərin qatlarından
intixab edilməsi! Bu mənada şair məhz özü
qaynayan bulağın gözünü tapır. Və
bulağın gözü dilin özüdür. Bir
türküdə deyildiyi kimi, “dil bizi dilləndirir”.
Dildə
yatan fəlsəfə şairin içini
işıqlandırır və onun nitqi ilə yenidən həyata
vəsiqə alır, yeni libasda, yeni obrazda zühur edir.
Çölüm içimə doldu,
İçim çölümə
yoldu.
Bu yol həm
içdən çölə, həm də çöldən
içə, həm ruh aləminə, həm də ruh aləmindən
yaşadığımız həyatın mənəvi
qatlarına açılan yoldur.
Yerdən Göyə yol
Özünüdərk
dünyanın dərkindən keçir.
(Əbu
Turxan)
İnsan
öz dünyasını qurduqdan və özü
üçün qurduğu dünyanı kənar təsirlərdən
və yad nəzərlərdən qorumağa başladıqdan
sonra, böyük dünya ona sanki alternativ olur. Mənləşməyənlər
qeyri-Məndə, yad dünyada qalır və insan istədiyi
vaxt öz dünyasına çəkilməklə yad hadisələrdən
sərf nəzər olur. Yerdə qalan dünya cansız,
ruhsuz, işıqsız olduğundan, o, insan üçün
bir heçliyə çevrilir. Lakin bu heçlik
ucsuz-bucaqsız və əzəli-əbədidir. Əsas məsələ
odur ki, sürüşüb ora düşməyəsən,
yaxud tərsinə, çox uzaqlara uçub öz mehvərindən
çıxmayasan, uçduğun səmada söz sahibi olasan.
Məmməd
Dəmirçioğlu yazır:
Nə göylərdən gələn
var,
Nə yerdən göyə yol var.
Əlbəttə,
hərdən belə də olur ki, Amma bu hansı isə konkret
bir əhval-ruhiyyənin ifadəsidir. Həm də M.Dəmirçioğlu
üçün səciyyəvi olmayan bir əhvalın. Əslində
onun bütün yaradıcılığı məhz “Yerdən
Göyə yol” haqqındadır desək, – yanılmarıq.
Daha
geniş planda götürdükdə Dəmirçioğlu
yollardan yazır: könül yollarından. Amma onun leksikonunda
könül təkcə insanlara deyil, hər şeyə aid
edilə bilər. Əlbəttə, əgər bu “hər
şey” məna yükü daşıyırsa,
ruhlandırıla bilirsə.
M.Dəmirçioğlu
poeziyasının bir səciyyəvi cəhəti də bundan
ibarətdir ki, burada təbiət, dünya insanlaşır və
insaniləşir. Ənənəvi alleqoriyadan fərqli olaraq,
burada obraz kimi heyvanlar və ya bitkilər deyil, cansız təbiət
çıxış edir. İ.Götenin dediyi kimi, “ən
böyük ulduzdan ən kiçik zərrəyə qədər
bütün əşyalardan həyat eşqi sel kimi axır”.
M.Dəmirçioğlunda da əşyaları, hadisələri
canlandıran həyat eşqi və məna yüküdür.
Onun
yaradıcılığında təbiət
canlandırılır, ruhlandırılır və insanın
tərəf-müqabilinə, həmsöhbətinə,
sirdaşına çevrilir:
Göynən gedən ağ bulud,
Lələk bulud, dağ bulud,
Gözlərini sağ, bulud,
Səhrada ac olan var.
Yaxud:
Göy üzü kövrəlibdi,
Dindirsən, ağlayacaq.
Dəmirçioğlunda
insanın təbiətləşməsi və dünyanın
ruhaniləşməsi – müəyyən mənada
antropomorfizm təzahürləri də duyulmaqdadır:
Torpaq tək əkərdi məni,
Becərib biçərdi məni.
Toxum tək səpərdi məni,
Atardı göylər üzünə.
Əslində
söhbət bəlkə də insanın
dünyalaşmasından yox, hətta hərənin öz
dünyasının olmasından da yox, müxtəlif dünya
duyumlarından gedir. Yəni şair dünyaya insan
prizmasından baxır və yenə də insanın ürəyi,
könlü meyar kimi götürülür. “Öz dünyam
özüm boydadır”, – deyən Dəmirçioğlu
dünyanın çalarlarını da öz rənginə-ruhuna
uyğunlaşdırır:
Bərabərdir sevinc, kədər,
Ölçülüdü qəza,
qədər.
Dərdi ürək çəkən
qədər,
Ağrısı dözüm
boydadır.
Dünyanın
insan ruhu ilə isidilməmiş,
canlandırılmamış, buz kimi soyuq guşələri
insan üçün nəinki yaddır, onlar şairin nəzərində
sadəcə yoxa bərabərdir. Dünyanın bizə
çatmayan, anlamadığımız,
duymadığımız, bixəbər
qaldığımız qaranlıq tərəfləri bizim
dünya deyil. Bu baxımdan, insan əqlinin gücü nəyi
mənalandırmağa çatırsa, dünyanın mənası
da o qədərdir; insan ürəyinin közü nə qədər
isidə bilirsə, dünyanın hənirtisi də o qədərdir,
özü də elə o boydadır:
Sinəmdə ürək adlanan,
Bir ovuc közüm boydadır.
İnsan özü üçün
dünya seçmir, onu planlı surətdə qurmur, hətta
təxəyyülündə belə öz
dünyasının konturlarını müəyyən etmir.
Hərə öz dünyasını öz zövqünə,
öz dərrakəsinə, öz boyuna-buxununa görə
seçsəydi, onda hamının xoşbəxt olmaq
şansı çoxalardı. Amma əksər hallarda biz
dünyanı seçmirik, dünya bizi seçir. Biz bu
dünyaya istədiyimiz zamanda, istədiyimiz məkanda gəlmirik,
gözümüz açılanda artıq bu dünya ilə
üz-üzə, iç-içə dayanmış
olduğumuzu görürük. Biz öz zəmanəmizi,
öz mühitimizi öncədən seçə bilmərik,
amma onları imkan daxilində dəyişdirmək və bu
böyük dünya içərisində məhz öz
dünyamızı sanki yenidən yaratmaq imkanından da məhrum
deyilik. Şair məhz belə bir dünyadan,
özününküləşdirilmiş,
doğmalaşdırılmış dünyadan bəhs edir. Əlbəttə,
hamının öz dünyası, özəl dünyası
olmur. Amma yaradıcı adam doğmanı ögeydən,
canlını cansızdan seçməsə, öz
dünyasını öz yaradıcı təxəyyülünün
gücü ilə qurmasa, yazıb-yarada bilməz. Lakin bu
dünyanı birdəfəlik vəcdlə həmişəlik
yaratmaq da mümkün deyil. Yaradıcılıq məqamında
İlahi ruhun, kosmik zəkanın enerjisi ilə
canlandırılmış dünya ancaq həmin məqam
üçün canlıdır. Başqa bir şəraitdə,
başqa bir məqamda şair özü üçün
artıq başqa bir dünya yaratmış olur. Yaxud tərsinə:
yeni məqam, yeni dünya şairdə artıq başqa bir
ovqat və sanki başqa bir ruh yaradır.
Əslində
sənətkar və onun dünyası iki fərqli mahiyyət
olmayıb, eyni bir mahiyyətin fərqli mövcudluq
formalarıdır. Təsadüfi deyil ki, Dəmirçioğlu
da dünyanın və şairin məna göstəricisini
ortaq bir məxrəcə gətirir, hər ikisi
üçün keçərli olan eyni bir meyar tapır. Və
meyar kimi o, bir rəssam olaraq gözü, bir şair olaraq –
sözü seçir:
Dünyadan küsən, ay dostum,
Bu dünya gözün boydadır.
Çəkisi bircə bayatı,
Mənası sözün boydadır.
Şair
dünya ilə münasibətlərini
aydınlaşdırarkən məsələyə “bu
dünyaya nə verdim, nə aldım”, “nədən doydum, nəyə
tamarzı qaldım” mövqeyindən də yanaşır.
Ağacda çiçək olan, amma nar ola bilməyən, məqsəd
yolunda inamlı bir yol keçən, amma məqsədlərinə
tam çata bilməyən insanın obrazını yaradarkən
şair istənilən başlanmış işin sona
çatdırılmasını, insanın özündən
sonrakı nəsillər üçün nə isə qoymaqla
yanaşı, hələ bu dünyada ikən öz ruhunu bu
dünya hesabına zənginləşdirməyi,
dünyanın gözəlliklərini öz ruh aləminə
köçürməyi vacib sayır.
Söhbət,
şübhəsiz ki, sözün müstəqim mənasında
nardan və ya baldan yox, mənəvi qidanın öz məramına
çatmasından, ruhun bu dünyanı tərk etməmiş
daha uca məqamlara yüksələ bilməsindən,
insanın kamillik məqamına çatmasından gedir.
Şair yazır:
Ağdır, sarıdır, aldır,
–
Çiçəklər dolu
baldır,
Qönçələr dolu qaldı,
Arı ola bilmədim.
Amma sual
olunur ki, o dünyanın öz gözəllikləri bəs eləmirmi
ki, insan bu dünyadan əxz etdiklərini də özü ilə
aparmaq, başqa sözlə desək, axirətə daha kamil
bir ruhla qədəm qoymaq istəyir. Diqqətlə
yanaşıldıqda məlum olur ki, burada söhbət
heç də insanın dünyasını dəyişməsindən,
bu fani dünyadan və axirətdən getmir; bu dünya və
o dünya bölgüsü, dünyanın dəyişilməsi
ancaq görüntüdür. Ruhani həyat davamlı və kəsilməzdir.
Ruh əbədidir və onun əbədiyyət
dünyasına daha zəngin və daha kamil olaraq qədəm
qoyması bugünkü həyatımızdan, onu necə
yaşamağımızdan və bu dünyanın ruhani siqlətini
nə dərəcədə mənimsəməyimizdən
asılıdır.
Başqa sözlə desək, bu
dünya haqqında yanlış təsəvvürlər dəyişməlidir.
Bu dünyanı sadəcə maddi və fani dünya kimi qəbul
etmək, onun nəfəsini, nəfsini, ruhunu, ruhani siqlətini
görə bilməmək, daşa sadəcə daş,
dağa dağ, bağa bağ kimi baxmaq və onların
özündən böyük mənalarını görə
bilməmək – empirik və rasional idrak, ruhani seyrdən
aşağı qatlar üçün səciyyəvidir. Hətta
mistik düşüncə və təsəvvüf fəlsəfəsi
üçün də insan bütün digər
varlıqlardan ayrılaraq öz ruhu ilə seçildiyi,
göylərə qaldırıldığı halda, qalan hər
şeyi yerdə təsvir etmək ənənəsi
mövcuddur. Bu zaman islam dininin torpağa, yerə və əlbəttə,
göylərə münasibətinin başqa bir məqamı
yaddan çıxarılmış olur. Quran-i Kərimin
“Möminlər” surəsində yazılır ki, “Göylərlə
Yerin yaradılması insanların yaradılmasından daha
böyük bir şeydir” (40-57). Təsadüfi deyil ki, Əbu
Turxan da diqqəti bu məqama çəkir: “Ruhun təntənəsi
bədənin inkarı üzərində
qurulmamalıdır”.
Bir
çox sufilərin ən zəif məqamı budur ki,
insanın haqqa yüksəliş yolunu seçərkən
sanki yolunu kəsə etmək üçün bu
dünyanı addayıb keçmək istəyirlər. Amma bu
dünya sadəcə bizim yolun üstündə deyil və
onu görməzliyə qoyub keçmək ən məşhur
tərki-dünyalara da nəsib olmayıb, çünki gedəcəkləri
yer özü bu dünyanın dışında yox,
rüşeymində, cövhərindədir. Başqa sözlə
desək, ruhani dünya hansı isə başqa bir aləm
olmayıb, bu dünyanın iç üzü, məna məqamı,
mahiyyət qatıdır. “Bir mən vardır məndə məndən
içəri”, – deyir Yunus Əmrə! Əslində
“Çölüm içimə doldu, içim
çölümə yoldur” deyən M.Dəmirçioğlu
da bu daxili rabitəni duyur və hansı isə şeirlərində
bu dünya ilə axirəti qarşılaşdırsa da,
başqa şeirlərində onların iç əlaqəsini
açmağa çalışır.
İnsanın davranışını
və əxlaqını da təbiətin universal ahəngi ilə
uzlaşdırmaq, insan ruhunun ilahi ruha doğru yüksəliş
əzminin strukturunda Plotinin universal əqlinə, Kantın əxlaqi
imperativlərinə yer tapmaq əsasən Qərb fəlsəfi
fikir ənənələrində yaşasa da, onun təməli
Şərqdən – zərdüştilikdən, induizmdən,
buddizmdən gəlir. “Bu dünyanı” bəsitləşdirib,
sonra da ondan üz çevirmək deyil, onun əsl
simasını görmək və ruhani həyata da elə bu
dünyada ikən, ondan ayrılmadan başlamaq
üçün, görünür, din, poeziya və fəlsəfənin
bir müstəviyə gətirilməsi tələb olunur; Əbu
Turxan fəlsəfəsində olduğu kimi!
***
Dəmirçioğlu ömür yolunu yarı eləsə də, sənət yolunun başlanğıcındadır. Daha doğrusu o, fırça və tişə ilə getdiyi yolu qayıdıb indi də sözlə, qələmlə gedir. Və yetkin bir adamın, başqa sənət sahələrində bişmiş ustad bir sənətkarın poeziyanın gənci olması ona öz şeir məbədi üçün çox möhkəm bir bünövrə qoymaq imkanı vermişdir.
Zəif təməl
üzərinə ağır fəlsəfi yük
yığmaq mümkün olmur. Vaxtından tez gəlmiş
poetik ilham postamentsiz heykəl kimidir. O nə qədər
gözəl olsa da, uzaqdan görünmür. Poeziyaya məhz gənclik
ehtirasının qanadlarında gələnlər yaşa
dolduqca gənclikləri ilə birlikdə poetik ilhamı da
itirir və eyni çevrə daxilində dövr edirlər.
M.Dəmirçioğlunun qurmağa başladığı poetik
abidə isə kifayət qədər zəngin
dünyagörüşünə, həyati təcrübəyə
və fəlsəfi ləngərə söykənir. Ona
görə də bu poeziyanın günəşli günləri
hələ qabaqdadır.
Səlahəddin
Xəlilov
525-ci qəzet.- 2011.- 23 iyun.- S.7.