Səhnəyə həsr
olunmuş iki ömrün simfoniyası
Bu yaxınlarda Teatr
Xadimləri İttifaqının tamaşa salonunda Ramiz Fətəliyevin
Amerika dramaturqu Nil Saymonun “Komiklər” əsəri əsasında
yazdığı “Növbəti” pyesinin tamaşasına
baxdım. Eşitdiyimə görə tamaşa artıq 9-10 dəfə
gedib və demək olar ki, həmişə zal
tamaşaçı ilə dolu olub. Tamaşanın
quruluşçu rejissoru Ələkbər Tağızadə,
quruluşçu rəssamı Nazim Bəykişiyev, musiqi
seçmələri Lyubava Qrinyovadır. Tamaşada xalq artisti
Rafiq Əliyev – Villi Klark, xalq artisti Fuad Poladov – Ol lyuis, Emin
Mirabdullayev isə – Ben Silverman obrazlarını təqdim edirlər.
Onu da deməliyik ki, son dövrlərdə müasir
tamaşalarda olduğu kimi bu tamaşada da kino elementlərindən
istifadə edilib. Lakin bir çox tamaşalarda olduğu kimi bu
istifadə kor-koranə, dəb xatirinə deyil, yerində və
çox düzgün istifadədir.
Tamaşa Villi Klarkın
– Rafiq Əliyev qaldığı köhnə, ucuz
mehmanxananın xarici kino görüntüsü ilə
başlayır. Köhnə və ucuz mehmanxananın
küçədən görünən kino kadrlarında
eyvan ön plana gəlir, eyvanın qapısı
açılır və artıq calı Villi Klark – Rafiq Əliyev
hava udmaq üçün bayıra boylanır. Kinoskopdan
tuşlanan kadrlar ekrana verilir və ekrandakı kadrla canlı
aktyor vəhdət təşkil edir. Onu da deməliyik ki, rəssam
tərtibatında ancaq müəyyən vacib detallar təklif
olunan məkanı təqdim edir. Belə ki, mehmanxananın
xarici görüntüsündə verilən bir neçə
planşet-divar, sonradan çevrilərək mehmanxana nömrəsi
olur. Villi Klark (R.Əliyev) və Ol lyuisin (F.Poladov) cavanlıq
illərində oynadıqları komik nömrələrdən
çəkilmiş fotolar mehmanxana divarlarını bəzəyir.
Bu bir növ keçmişə işarədir və
tamaşanın nostalji təsirinə xidmət edir.
Tamaşa əsərin
baş qəhrəmanı Villi Karkın – Rafiq Əliyevin təqdimatı
ilə başlayır. Əsərin birinci qəhrəmanı
gözümüz önündədir. Köhnə və ucuz
mehmanxana nömrəsində qoca aktyor, unudulmuş
ömrünün daha bir gününü yaşayır. Əlbəttə,
əgər buna yaşamaq demək olarsa. Xalatda olan Villi Klark
qocavari asta yerişlə, ehtiyatlı hərəkətlərlə
Rafiq Əliyevin təqdimatında gözümüz
önündə canlanır. Xarici rəsmi obraza uyğun dəqiq
mimika və gözlərin ifadəsi tamamlayır. Villi Klark –
Rafiq Əliyev mehmanxana nömrəsində köhnə
televizor və iri kəfgirli, zəngli saatla baş-başa
qalıb. Televizor işləmir, çünki televizorun işləməyi
üçün onu cərəyana qoşmaq lazımdır. Villi
Klark – Rafiq Əliyev nömrədə gəzişir və
tez-tez sevinc ifadə edən razı nəzərlərlə
iri kəfgirli saata baxır. Bu saat ona gəncliyindəki dəbdəbəli
həyatı xatırladır. Xatirələr onu bir qədər
də yaşada bilərdi, lakin saat zəng çalır və
xatirələr pozulur. Sevincdən, razılıqdan əsər-əlamət
qalmır. Villi Klark – Rafiq Əliyev əyilib,
ayağındakı başmağı saata tolazlayır və
zəngin səsi kəsilir. Obrazın dəyişkən
xarakterində yeni çalarlar görünür, qəzəbdən,
hirsdən əsər-əlamət qalmır. Atılan
başmaq hədəfə dəyib. Villi Klarkın – Rafiq Əliyevin
sevincinin həddi-hüdudu yoxdur. Mimika, eynək arxasından
görünən gözlərində sevinc parlayır. Həftənin
ancaq bir günü, III gün ona dəyməyə gələn
və müəyyən ərzaq, siqaret və qəzet gətirən
qardaşı oğlu Ben Silverman – Emin Mirabdullayev içəri
girir. Villi Klark – Rafiq Əliyev davranışı, mimikası,
gözlərinin ifadəsi və ən əsası da səs
tembri ilə Ben Silvermana – Emin Mirabdullayevə olan münasibətini
büruzə verir. Bu münasibət təbiidir. Vəziyyətin
komikliyi ani olaraq artıq faciəvi notlara keçir. Məlum
olur ki, qoca Villi qaldığı nömrədən kənara
çıxmır. Bu otaq sanki onun tək adamlıq
kamerasıdır. Aktyor bütün bu vəziyyəti, vəziyyətin
əvvəl komikliyini, bu komiklikdə faciəviliyi
inandırıcı boyalarla çatdıra bilir. Qardaşoğlu
– Ben Silverman – Emin Mirabdullayev onun prodüseridir. Villi Klark məcburiyyət
qarşısında qalıb Ben Silvermanın xidmətlərini
qəbul edir. Onlar bir-birlərini xoşlamırlar. Hər iki
aktyor davranışları, hərəkətləri və
yaşantıları ilə təklif olunan vəziyyəti təqdim
edirlər.
Ben Silverman – Emin Mirabdullayev öz növbəsində onu xoşlamayan bu qoca deyingən əmisinə olan münasibətini hərəkət toplusu, davranışı ilə sezdirir. Söz yox ki, mimika, gözlər və səs tembri də xarici portreti tamamlayır. Xarici portret rəsmi ilə daxili yaşantılar üst-üstə düşür. Qoca, deyingən, həyatı anlamayan Villi Klark – Rafiq Əliyev və sağlam, cavan və xoş görünüşlü, həyatını qurmuş Ben Silverman – Emin Mirabdullayev iki əks qütbün nümayəndələridirlər. Həyatın qəribə gərdişi onları bu nöqtədə birləşdirib. Ancaq hələ son deyil. Villi Klarkın – Rafiq Əliyevin acı zarafatları, sancmaları, ironiyaları çox böyük ustalıqla ünvanına tuşlanır. Ben Silverman – Emin Mirabdullayev nə qədər yayınmağa çalışsa da, özünü saxlaya bilmir. Onun ironiyaları Ben Silvermanı – Emin Mirabdullayevi artıq özündən çıxarır və o, cavab qaytarmalı olur. Tapılmış və ustalıqla təqdim olunan mizanlar toplusu obrazların dramaturji fikir yükünü dəqiqliklə tarazlayır. Lakin iki əks tərəfin istəyi, üçüncü tərəfin istəyi ilə tarazlanmalı və nəticə üzə çıxmalıdır. Ben Silverman – Emin Mirabdullayev Villi Klarkı – Rafiq Əliyevi 11 il bundan əvvəl naməlum səbəblərdən ondan ayrı düşmüş Ol lyuislə – Fuad Poladovla hansısa veriliş üçün yenidən calaşdırmaq istəyir. Bu artıq həm onun xilası, həm də Villiyə cavabıdır. Əslində Villi Klark – Rafiq Əliyev özündən çıxır, əsəbiləşir, keçmişi yada salır. İfa dramatik gərginliyi, rəng çalarlarının zənginliyi ilə göz oxşayır. Villi Klarkın – Rafiq Əliyevin tərəf-müqabili odur. Villi Klark – Rafiq Əliyev suallar içində çırpınır. Bu suallara isə onun cavabı yoxdur, ola da bilməz.
Ol lyuislə – Fuad Poladovla bağlı Villi Klarkın – Rafiq Əliyevin öz mülahizələri var. Onun uzun baş barmağı və tüpürə-tüpürə danışmağı Villinin yadından çıxa bilməz. Ancaq bunların heç biri səbəb yox, bəhanədir. Əsl səbəb Ol lyuisin 11 il bundan əvvəl gözlənilməz yoxa çıxmağı ilə bağlıdır. Nəhayət, iki əks tərəf görüşürlər. Villi Klarkın – Rafiq Əliyevin 34 il səhnədə tərəf-müqabili olmuş Ol lyuis – Fuad Poladov kasıb mehmanxana nömrəsinə daxil olur. Villi Klarkla – Rafiq Əliyevlə müqayisədə daha hündür boylu, düz qamətli olan Ol lyuis – Fuad Poladov nisbətən cavan görünür. Az keçmiş, məlum olur ki, bu ancaq görüntüdür. Səhnəyə verilmiş iki ömrün simfoniyası. Villi Klark – Rafiq Əliyev də, Ol Lyuis – Fuad Poladov da özlərini cavan və daha şux göstərməyə çalışırlar. Villi Klark – Rafiq Əliyev içində tüğyan edən qəzəbini Ol lyuisin – Fuad Poladovun üzünə çırpır. Üzü az qala qəzəbdən əyilib, gözlərindən od yağır. Sən baş barmağınla sinəmi deşib, danışanda üzümə tüpürməyinlə 34 il məni alçaltmısan. Ol lyuis – Fuad Poladov nisbətən sakitdir. Coşub-daşan, gözlərindən ildırım çaxan, hərəkətləri, davranışı idarəolunmaz olan və bununla da gülüş doğuran Villi Klark – Rafiq Əliyev, əks tərəfdə isə əsəbi olsa da, sözlərinə və hərəkətlərinə ölçü qoyan Ol lyuis – Fuad Poladov xatirələrə keçən anda dərhal dəyişirlər. Caz musiqisi səslənir və zaman geri qayıdır. Çılğın rəqs başlayır. Onlar qocalıqlarını, tənhalıqlarını, xəstəliklərini unudaraq cavanlıq şövqü ilə rəqs edirlər. Bu iki aktyorun yüksək peşəkarlıqla ifa etdikləri rəqs nömrəsini heyranlıqla seyr edirik.
Onlar çılğın hərəkətlərlə rəqs edirlər, gözgörəki cavanlaşırlar və hər şeyi unudurlar. Xatirələr nə qədər şirin olsa da, real həyat onları rahat buraxmır. Onlar televiziya kanallarının birində hansısa verilişdə iştirak etməlidirlər. Məşq etmək lazımdır. Ol lyuis – Fuad Poladov etiraf etməyə özünü borclu bilir: “Villi, sən həmişə birinci olmusan. Mənim adım afişada birinci olsa da, əslində birinci həmişə sən idin”. Villi kövrəlir. Hər iki aktyorun obraz nümayişində göstərdikləri dəqiqlik, bədii dolğunluq, rəng çalarlarındakı zənginlik ifaları daha cəzbedici edir. Villi Klark – Rafiq Əliyev də keçmişi unudur və o da etiraf etməli olur. Villi Klark – Rafiq Əliyev 11 il əvvəlki əhvalatı yada salır və Ol lyuisin – Fuad Poladovun qəfil yox olma səbəblərini soruşur. Villi onun ölüm xəbərini eşidəndə və bu xəbərin sonradan yalan olmasını biləndə odlanır. Villi Klark – Rafiq Əliyev artıq özünü saxlaya bilmir. Gözləri qəzəbdən parıldayır, nitqi daha kəskin olur, hərəkətləri əsəbidir. “Ay səni, lui, axı bu xəbərdən əla şou yaratmaq olardı. Sən səhv etmisən. Biz çox şey itirmişik... Hamısı da sənə görə, sənə görə, axmaq...” Şou alınmadı, şou baş tutmadı.
Məşq davam edir. Ol lyuis qapını döyüb, içəri girməlidir. Onun içəri girməsi üçün Villi “Kimdir?” deməli, olduğu halda, nədənsə “Növbəti” deyir. Ol lyuis – Fuad Poladov əsəbiləşib, özündən çıxır. “Axı niyə növbəti?” Məşq də, görüş də, savaş da bəhanədir. Onların sonuncu görüşüdür. Həmişə birinci olan Villi Klark yenə birinci olur. Ol lyuis – F.Poladov qəfil yox olub, sonra qəfil geri qayıdır, Villi Klark isə, əsl şoumen kimi qəfil yox olur və bir də heç vaxt geri qayıtmır. O, sonda da birinciliyini əlindən vermir. Hər iki aktyor obrazların dəqiq xarici təsvirinin təbiiliyinə nail olub, daxili yaşantını müəllif ideyasına uyğun təqdim edə bilirlər. Obrazın xarici rəsmi dəqiq rejissor mizanları, mimika, gözlər, səs tembri ilə tamamlanır.
Hər iki obraz, iki əks qütb kimi diqqəti cəlb edirsə, orta mövqedə olan Ben Silverman – Emin Mirabdullayev obrazı da üçüncü tərəf kimi diqqəti çəkir.
Finaldır, tamaşa sona çatır. Ol lyuis də – Fuad Poladov da Villi Klarkdan sonra ömrünü başa vurur. Ancaq Villi Klarkdan sonra “növbəti” olur. İki sənətkar ömrü, iki insan ömrü sona çatır, iki şoumen ömrünə nöqtə qoyulur.
Bu maraqlı tamaşa haqqında yazmaq istədiklərimi yazdım. Belə tamaşaların çox və uzunömürlü olması arzusu ilə yazımı bitirirəm.
Çingiz Ələsgərli
teatrşünas-dramaturq
525-ci qəzet.- 2011.- 21 iyun.- S.6.