Elxan
Zal: bir portret fərqli rakurslarda
50 YAŞLI ŞAİR HAQQINDA QƏLƏM DOSTLARININ
DÜŞÜNCƏLƏRİ
Vaqif Səmədoğlu, xalq şairi
Əzizim Elxan! Yadındadımı, “Ulduz” jurnalında sənin
şeirlərini, daha doğrusu “Polonez”“
poemasını oxuyandan sonra mən sənə zəng etdim,
bu şeirlər məni tutdu və mən bu şeirlərə
öz münasibətimi bildirdim...Sənin şeirlərini
oxuyanda mən həmin illərə qayıtdım, həmişə
xəyalımda yaşatdığım Polşanı
gördüm. Əlbəttə bu şeirlər
mənim üçün yalnız xatirə deyil.
Onları bir naşı adam yazsaydı, mən
özümü də, Polşa mühitini də, Polşa
abu-havasını da təhqir olunmuş hesab eləyərdim. Ancaq sən onları çox gözəl, çox
professional, çox canlı, çox səmimi yazıbsan.
Mənim də Polşa ilə bağlı şeirlərim var,
“Royal” poemamda Polşa ilə bağlı böyük hissə
var. Mən Polşada olmamışam, həmişə buna təəssüflənirdim,
ancaq sənin şeirlərini oxuyana qədər. Bəlkə də Allah səni mənim yerimə
Polşaya göndərdi və sən Polşa mədəniyyətinə,
Polşa xalqına, öz qələminə layiq o gözəl
şeirləri yazdın. Nə
yaxşı ki, ədəbiyyatımızda sən varsan.
Nizami Cəfərov,AMEA-nın müxbir üzvü
Elxan Zal Qaraxanlı bizim poeziyamıza təmiz, saf
türkçülük mühitindən gəldi, onun ən
üstün cəhəti də o oldu ki, türklərin
tarixini, mədəniyyətini, ən qədim zamanlardan bəri
gələn folklorunu, dil və obrazlar sistemini öyrənib,
bunu poeziyanın əsaslarına hopdura bildi. Atilladan, ondan
çox-çox əvvəlki dövrlərdən, miflərdən,
eposlardan başlamış bir ruhu, o ,
yaradıcı bir şəxs kimi, istedadlı şair kimi,
içərisində oyadıb şeirləşdirə bildi.
O, qədim bir mədəniyyəti, onun söz xəzinəsini,
çağdaş zamanın baxışlarıyla təzahür
etdirib bugünkü oxucunun istifadəsinə verdi.
O poeziyaya təxminən Oljas Suleymenovun üsulu ilə, yolu ilə
gəldi. Yəni, mənsub olduğu etnosun, mənsub
olduğu mədəniyyətin, mənsub olduğu ədəbi
düşüncənin, təfəkkürün tarixi qədimliyinə
enə bildi, uzun illər ədəbiyyatımızda
unudulmuş qədim türk mədəniyyət xəzinəsinə
yol tapdı, onu bu günə gətirdi. Bu
onun ədəbiyyatımızda qazandığı
üstün cəhətidir. Onun
intonasiyasında, onun dilində, onun ifadə- üslub texnologiyalarında,
çox-çox qədimlərdən gələn bir əhval
ruhiyyə ifadə olundu. O türkçülüyü
yalnız yaradıcılığının məzmunu ilə
yox, həm də mənsub olduğu etnosun ruhundan gələn
ifadə texnologiyası ilə verə bildi. Onun
türkçülük mövzusunda olan şerləri, mən
düşünürəm ki, bizim müasir ədəbiyyatımızın
ideya göstəricilərindən, Azərbaycan
poeziyasının uğurlarındandır.
Arif Əmrahoğlu,
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin katibi
Elxan Zal Qaraxanlının
şeirlərini qanımla oxuyuram. Çünki bu şeirlər mənim
ruhumun ayələridi: mənim içimi isitməyə,
damarlarımda axan qanı hərəkətə gətirməyə,
özümü-özümə qaytarmağa qadirdi. Buna görə də Elxanın şeirləri mənim
ruhumun şeirləridir.
Onun şeirləri itkilərimizə-yarağımızın
pas tökməsi, alplığın unudulması, ərənin
ağlaması ilə əlaqədar ağı deyil, sabaha
inamın himnidi. Yaddaşın gücünə inanan
Elxanın şeirləri faciə deyil, ümid, inam, nikbinlik
notları üzərində köklənibdi. Buna görə də Elxanın şeirləri mənim
yaddaşımın şeirləridi.
“Arzular yatar yəhərdə“,
“Türk cəngdə ölməlidi“, Alp yenilər,
basılmaz, Qaziyə yas tutulmaz“. Ruhun, yaddaşın ənənəsi
hələ də diridi, sadəcə olaraq onu tribuna
sözündən həyat tərzinə çevirmək gərəkir.
Yadırğamadığımız savaş
bizim həm taleyimizdi, həm də torpağa, yurda sevgimizin,
vurğunluğumuzun, el-obanı, özümüzü qorumağın
yeganə və ən vacib yollarından biridi. Onun təsvirində və təqdimində savaş
başqalarının yollarına göz dikmək deyil,
özümüzü özümüz kimi yaşadaraq sabaha
aparan yolun qorunmasıdı. Buna görə
də Elxanın şeirləri mənim savaşımın
şeirləridi.
Elxan Zal Qaraxanlı mənim
ruhumun, yaddaşımın, savaşımın şairidi.
Vaqif Yusifli, tənqidçi
Elxan Zal Qaraxanlı müasir
şairdir, şeirlərində modern ifadə vasitələri,
deyim tərzi, köhnə, ənənəvi təsvir vasitələrindən
imtina və ən başlıcası sözün müasir
biçimi, seçimi və bunların fikir
ardıcıllığına uyarlığı diqqəti cəlb
edir. Nədir Elxan Zal Qaraxanlının şeirlərinin
özünəməxsusluğu? Birincisi;
Elxan Zal Qaraxanlının şeirlərində müasir Avropa
şeirilə Şərq şeirinin sintezi duyulur.
İkincisi; Elxan Zal Qaraxanlının şeirlərində
müasir şəhər ritmləri səslənir.O, təbiəti
etibarilə kəndçi olsa da,şəhər
şairidir. Bu günkü şəhər
etikasını, məişət ritmlərini şeirlərində
səsləndirən tək-tük şairlərdəndir.Nə
qədər qəribə olsa da, deyim ki, o, Bakının
Torqovı küçəsindən dünyaya boylanır və
Torqovı peyzajı onun şeirlərində dünya şəhərlərinin
poetik illüstrasiyasını yaradır. Mənə
inanmırsınızsa, onun “Bu gün İzidanı Bakıda
gördüm”, “Kefli Bakı”, “İntellektual gecə” və s.
şeirlərini oxuyun. : Elxan Zal Qaraxanlı sərbəst
şeir ərazisinin adamıdır. Onun hətta
hecada yazdığı şeirlər də (savaş şeirləri
istisna olmaqla) nəfəs etibarilə sərbəst şeirin
müxtəlif modellərini xatırladır.
Elçin
Hüseynbəyli,yazıçı, “Ulduz”
jurnalının baş redaktoru
Elxan Zal o şairlərdəndir
ki, onun misralarını seçmək lazım deyil,
çünki hər misrada, hər bənddə bir məna
var. Yəni Elxandan nümunələr vermək istəsəm,
gərək kitabını bütövlükdə bu
yazıya sığışdırım. Bu isə
mümkün deyil. Elxanın şeirlərində
bir qədimlik havası var. Nənələrimiz hər gəbənin
çeşnisini, ilməsini bilib tanıdığı,
babalarımız hər yolun-yolağanın, arxın-bərənin
səmtini bildiyi kimi, Elxan da xalqımızın ruhunu, qədimiliyin
havasını duya bilir. Həmkarım
dünyanı bütöv qavraya bilən
yazarlarımızdandır. Onun şeir
“menyüsündə” dünyanın müxtəlif rəngi var.
Həmin rəngləri yalnız geniş mütaliəsi olan
yazarlar görə bilər. Elxanın
şeirlərində sufilik dərvişliklə,
ürfançılıq təsəvvüflə, arxaiklik
çağdaşlıqla birləşib və sanki şairin
yaratdıqları ortaq türkcəyə
uyğunlaşdırılıb. Əslində
isə burada qəsdli və məqsədli bir şey yoxdur.
Elxan sadəcə geniş düşünməyi
bacarır. Onun misralarındakı ahəng
bir nəğmədir.
Doktor Çulpan
Zarif,şair, araşdırmaçı,
Muğla Universiteti (Türkiyə)
Həqiqətən tarixi bir
yaddaş daşıyıcısı kimi dastan şeirlərinin
yanında insan duyğularının ən incə, ən dərin,
ən dramatik istiqamətlərini açan intim şeir
ustası Elxan Zal Qaraxanlı. Bu şairin mənə hədiyyə
etdiyi, o il daha yeni nəşr olunan
kitabının adı belə zehnimi məşğul edəcək
qədər sirli idi: “Yaquar Yerişli Vaxt”. Sanki bunlar söz
deyil, əsrlərin dərinliyindən gələn bir
pıçıltı, isti bir yaz gecəsi səsi yavaş gələn
bir yarpaq xışıltısı, hələ kəşf
edilmədən qəlbin dərinliklərində gizli qalan
duyğuların keçilməz meşələrində gəzən
bir yaquarın yaşıl gözlərindən axan, əsrlərə
sığmaz yabani bir hüzn idi... Elxan Zal
Qaraxanlının şeirlərində zaman, gözə
görünməz olsa da, varlığı ilə insanı həmişə
tətikdə tutar. Onun şeir kitabı, mənim
son illərdə oxuduğum ən gözəl
çağdaş şeir kitablarından biriydi. Bəzi şairlərin şeirləri yüngül və
asan oxunar. Onlarda hər gün görüb
bildiyimiz hadisələr və duyğular yenə hər
gün gözümüzə ilişən obyektlərin vasitəçiliyi
ilə izah edilir. Bəzi şairlərin
şeirləri isə, onların dərinliyinə çatmaq
üçün geniş məlumat istər. Elxan Zal Qaraxanlının kitabı da elədir.
Nə ilə heyrətləndirdi məni
şair? Hər şeydən öncə,
dünya səviyyəsində zəngin məlumat sahibi
olması ilə, hər şairin sahib olması lazım olan əxlaqı
ilə. Dünya mədəniyyəti, tarixi və ədəbiyyatı
sahəsində geniş məlumat, əlavə olaraq həyata
fəlsəfi baxış və romantiklik.... Bütün bu
uğurlu poetik tapıntıların içində mənim
diqqətimi çəkən bir ünsür daha var: Elxan Zal
Qaraxanlının şeirləri yalnız sözlərdən
meydana gəlmir, hər misrada musiqi mövcuddur! Musiqi
onun başqa bir çox şeirində də incə
qırmızı bir ip olaraq həmişə özünü
göstərməkdədir.
Səlim Babullaoğlu,şair,
“Dünya ədəbiyyatı” jurnalının baş redaktoru
...Elxan, poeziyamızdakı
qafiyə vərdişlərimizi qırır, türkün
qızıl dövründən danışırsa, bizi həmin
danışığa, səs-küyə, cəng səsinə
qulaq asdığımıza inandırır, müasirlərindən
söz edirsə, bizə təkcə günümüzün
sözlərini deyil, bugünümüzün qəhrəmanları,
ədəbiyyat yaradan adları da göstərir. Elxan yeni qafiyələr
yaratmaqla onların dəqiqliyinə də diqqət yetirir ki, sərbəst
şeir meydanlarının saysız-sonsuz və qolkipersiz
qapılarına top vuran “poetik pelelik” dövründə o,
ciddi, dəqiq, ölçülü-biçili,
qapılı-qafiyəli poeziyanın həqiqi Maradonası kimi
görünür (bu cümlə də qoy Elxanın mənə
təsirinin publisistik inikası sayılsın). O, qafiyədən
istifadə edirsə, bunu zərgər dəqiqliyi ilə edir,
assonans və dissonansların qoltuğuna
sığınmır, etmirsə, onu yenə də
poeziyanın lehinə olaraq etmir... Sadəcə, əziz oxucu,
bil ki, əlində tutduğun kitab – kitab yox, vətənimizin,
dilimizin dünya kodları ilə danışa bilən
iki-üç şairindən birinin qaynar, romantik,
hüznlü ürəyidir...
Əyyub Qiyas, yazıçı
Onun əlli yaşına o yaşa layiq nəsə yazmaq ağır göründü gözümə. Sadəcə onu demək istədim ki, Elxan, sən bu gün bizim çoxumuzun sevə-sevə oxuduğumuz tək-tük sevilən türk şeirlərini, şarkılarını, türkülərini yazan və bizi şeirin möcüzəsindən heyrətləndirə bilən şairsən.
Rasim Qaraca, şair
Elxan Zal Qaraxanlı öz ideyalarının yaxın qələbəsinə inandığı kimi, mən də onun şeirlərinin ümumxalq malına çevriləcəyinə görə, əsgər marşlarında səslənəcəyinə, yeni nəslin gözlənilən savaşdakı mənəvi silahı olacağına inanıram.
Hər halda, Elxan Zal bəzilərinin güman etdiyi kimi, sıradan bir şair deyil, ən azından özünün bir an belə səngiməyən mübarizə ruhu, yüksək ideallığı, zaman və məkan yelpazəsinin genişliyi ilə, poeziyanın ağlaşma və yalançı dərdəçərlik meydanına çevrirmiş, öz şəxsi personaları içərisində vurnuxan həmyaşıdlarından çox-çox yüksəklərdə dayanır və bu şeirlərin öz müəllifinə gələcəkdə çox böyük şöhrət gətirəcəyinə inanırsan.
Əsəd Cahangir, tənqidçi
Bu illər ərzində şeirdə meydana çıxan ən maraqlı və orijinal hadisə Elxan Zal Qaraxanlının timsalında milli-tarixi simvolizmin şeirdə özünü sistemli ifadəsini tapması oldu. Onun 2003-cü ildə “Azadlıq“ nəşriyyatında işıq üzü görən “Savaş ayələri“ kitabı arxaik leksikon, dialektizmlərlə şərtləşən “yeni“ dil, qədim mif, tarix, folklor və ədəbiyyatımızdan gələn sistemli savaş, mücadilə düşüncəsi, cəng atlarının qaçışını xatırladan oynaq ritm, bozqırların nəhayətsiz genişliyini yada salan sadəlik, yüksək ideallıq, misraların sonuna vurulan, mismar kimi yerinə möhkəm oturan gözlənilməz qafiyələr, qədim şeirin poetexnoloji vasitələrindən biri alleterasiyanı dirçəltmək cəhdi orijinal məcazlardan istifadə kimi xüsusiyyətlərilə diqqəti çəkir.
Taleh Şahsuvarlı, yazıçı
Elxan Zal türkün tarixə axıtdığı qızıl qanın ozanıdır. Yaşadığı çağın deyil, bilincindəki, təhtəlşüurundakı zamanın ozanıdır. Qopuzunu qızılbaş havalarına kökləyən dədə ozandır, neyiylə alovu körükləyən baba dərvişdir, davulunda şaman ritmləri çalan qoca ovsunçudur, nal dəyən yerlərin el olması üçün qılınc çalan əsgərdir, ağzını Tanrıya tutub ulayan qurddur, qurd azanında torpağı öpən, göyü oxşayan ozandır!
525-ci qəzet.- 2011.- 25 iyun.- S.27.