Kərkük sevdalı azərbaycanlı
elm adamı
Bağdad Universitetinin filologiya fakültəsindən məzun olduqdan sonra ən böyük arzularımdan biri filologiya üzrə alimlik dərəcəsi almaq idi. Lakin Səddam Hüseyn rejimi və sonrakı məlum hadisələr buna imkan vermirdi. Bizlərdə deyərik: “Niyyətin hara mənzilin ora”. Nəhayət, arzum yerinə yetməyə başladı. İndi azərbaycanlı alim, professor Elman Quliyevin rəhbərliyi ilə “Şəhriyarın İraq yazarlarına təsiri və tədqiqinə dair” elmi iş üzərində işləyirəm.
Hər il
azı bir dəfə Bakıya gəlirəm. Burdakı inkişaf məni heyran
edir. Bakını tanımaq olmur. Mən Bakıya avtobusla
İrandan gəlirəm. Dünən aeroport yolu ilə
professor Qəzənfər Paşayevin Bilgədəki
bağına getdik. Yollarınızı gördüm. Adam
gözlərinə inana bilmir. Necə yollarınız vardır.
Eşidəndə ki, bu yolları azərbaycanlılar özləri
çəkiblər, sevincim yerə-göyə
sığmadı. Allah sizi və Prezidentinizi qorusun!
Mən hər dəfə
Bakıdan ədəbiyyata dair çoxlu kitablar, İraq
türkmənləri ilə ilgili yazılar aparıram. Dərgilərdə,
qəzetlərdə məqalələrimiz çıxır.
Bakıya gələndə də Azərbaycanla ilgili İraqda
çap olunan yazıları gətirirəm. Bu dəfə
professor Mahir Naqibin professor Qəzənfər Paşayevə həsr
elədiyi və “Türkman eli” (¹32, 2010) dərgisində ərəbcə
nəşr etdirdiyi məqaləni gətirmişəm.
Türk və ərəb dünyasında yaxşı
tanınan professor Mahir Naqibin məqaləsi ərəb aləmi
üçün nəzərdə tutulub. Güman edirəm
ki, azərbaycanlı alimin ərəb dünyasına necə
təqdim edilməsi azərbaycanlı oxucular üçün
də maraqlı olar. Odur ki, həmin məqaləni diqqətinizə
təqdim edirəm.
Osmanlı imperiyası
süqut etdikdən, I Dünya Müharibəsindən sonra
Yaxın Şərqdə bir çox ölkələr Qərb
dövlətlərinin, türkdilli xalqlar isə Sovet
İttifaqının təsiri altına düşdü. Bu səbəbdən
də onlar istər mədəniyyət, istər başqa sahələrdə
Türkiyədən ayrı salındı. Türklər həmin
dövlətlərdəki elm, mədəniyyət adamları
və başqa dairələrlə əlaqə yarada bilmədilər.
Bu, 1990-cı ildə Sovetlərdəki türk xalqları
istiqlaliyyət qazanana qədər davam etdi. Bu vaxta qədər
isə siyasi azadlıqların olmamasını göz
önünə gətirsək görərik ki, bu ölkələrdəki
tədqiqatçıların çoxu əsərlərini
içində yaşadığı siyasi rejimin
ideologiyasına uyğun yaratmaq zorunda qalmışlar.
Çünki burada türk dünyasının mədəniyyət
baxımından eyniliyini isbatlamaq belə suç hesab olunurdu.
Ancaq bunun az istisnaları da olmuşdur. Bu istisnalardan biri, bəlkə
də ən önəmlisi dəyərli elm adamı Qəzənfər
Paşayevin göstərdiyi xidmətlərdir. XX əsrin
60-70-ci illərində İraqda bir rus firmasında mütərcim
işlədiyi vaxt gecəni gündüzə qataraq
İraq-türkmanlarının folklor materiallarını
toplamış, İraq türklərinin şair, ədəbiyyatçı
və araşdırmaçıları ilə tanış
olmuş, yazılı və şifahi qaynaqlara nüfuz
etmişdir. Elmi və ədəbi əhəmiyyəti olan
material toplamış, məmləkəti Azərbaycana
çox zəngin bir irs ilə dönmüşdür. Həmin
tarixdən sonra çoxlu qiyməğli kitablar yazaraq inci kimi
sıralamağa başlamışdır. Bu ayrı
düşmüş iki qardaşın ilk qovuşmasına gətirib
çıxardı.
Ayrı düşən iki qardaşın ilk
görüşməsi
İlk dəfə 1959-cu ildə
Rəsul Rza, Bəxtiyar Vahabzadə və Qasım Qasımzadədən
ibarət heyət Kərkükü ziyarət etmişdi.
1981-ci ildə dünyasını dəyişən Rəsul
Rza Kərkükə dair silsilə xoyratlar və Kərkük
qızına həsr etdiyi “Ağlayan çox, gülən
hanı?” adlı uzun bir qəsidə yazmışdır.
Bəxtiyar Vahabzadə də
şeirlərində Kərkükü çox dilə gətirmişdir
(Alim Bəxtiyar Vahabzadənin bir şeirini ərəb dilinə
tərcümə edərək məqalədə vermişdir
– M.B.)
Altmışıncı illərdə
kərküklü Sinan Səid də Azərbaycanda
çalışdı, jurnalistika üzrə fəlsəfə
doktorluğunu müdafiə etdi. Azərbaycan radiosunda Nərminə
Məmmədova ilə bir neçə Kərkük
mahnısını gözəl səsi ilə oxudu və lentə
aldırdı. Bu mahnılar indiyə qədər Azərbaycan
radiosunda səslənir (Mən şəxsən 22.06.11. səhər
saat 10.00-da Azərbaycan radiosunda “Evlərinin önü yonca”
mahnısını eşitdim – M.B.). Elm adamı Abbas Zamanov da ədəbi
əlaqələr yolunda xidmətlər göstərib. 1968-ci
ildə kərküklü Şakir Sabir Vaqifin yubileyinə gələndə
Abbas Zamanovla görüşdü. Bu, ədəbi əlaqələrimizə
təkan verdi.
Paşayevin inci kimi düzdüyü kitablar
Qəzənfər Paşayev
1962-ci ildə Kərkük insanını sanki kəşf
etdi. Onun qəlbində sevgi-məhəbbət
aşıb-daşmaya başladı. O zamandan
İraq-türkman folkloruna və ədəbiyyatına dair
kitablar yazmağa başlayıb və indi də davam edir.
İlk kitabı Rəsul Rza ilə buraxdığı “Kərkük
bayatıları”dır (Bakı-1981).
İndiyə qədər
Q.Paşayev 28 kitab yazıb ki, onun da iyirmi biri İraq
türkmanlarına həsr olunub. Bu kitablar Azərbaycanda
dönə-dönə İraqda, Türkiyə və
İranda da çap olunub. Azərbaycan oxucuları İraq,
xüsusən də İraq türkman mədəniyyətinə,
ictimai və siyasi həyatına çox önəm verirlər.
Bu, Qəzənfər Paşayevin təkrar-təkrar çap
olunan kitabları sayəsində baş verdi.
Qəzənfər
Paşayevin kitablarından əlavə müxtəlif dillərdə
çoxsaylı məqalələri türkcə, ərəbcə,
rusca, ingiliscə çap olunur, o, konfranslarda məruzələrlə
çıxış edir.
Qəzənfər
Paşayevin kitabları adi kitablardan deyil. Bu kitablar yüksək
elmiliyi ilə seçilir. Onlardan
aşağıdakıları göstərmək olar:
“Kərkük
bayatıları” (Rəsul Rza ilə birgə. Bakı, 1968),
“Arzu Qəmbər” dastanı (1971), “Kərkük
mahnıları” (1973), “Kərkük atalar sözü” (1978),
“İraq-Kərkük bayatıları” (1984), “Kərkük
tapmacaları” (1984), “Altı il Dəclə-Fərat sahillərində”
(Bakı, 1985), “Kərkük folkloru antologiyası (1987, 1990),
“İmadəddin Nəsimi” (1987), “İraq-türkman folkloru”
(1992), “İraq-türkman folkloru” (Bağdad, 1995), “Altı il Dəclə-Fərat
sahillərində” (ərəbcə, Bağdad, 1996),
“İraq-türkman folkloru” (İstanbul, 1998), “Azərbaycan
folkloru antologiyası. İraq türkman cildi. Ə.Bəndəroğu
ilə birgə (Bakı, 1999, 2009), “Kərkük folklorunun
janrları” (Bakı, 2003), “Kərkük folklorunun janrlar
sistemi”. Rusca (Bakı, 2003), “Kərkük dialektinin
fonetikası” (Bakı, 2003), “İraq türkman ləhcəsi”,
ortaqlı (Bakı, 2004) və s. (Müəllifin sonralar “Nəsimi
haqqında araşdırmalar”, “Borcumuzdur bu ehtiram”, “Ədəbiyyatşünaslıq
elmimizin patriarxı”, “Dilimiz – varlığımız” kimi
kitabları da işıq üzü görüb – M.B).
Bu kitablara diqqət yetirdikdə
bir həqiqət üzə çıxır. Türkiyədə
İraq türklərinə dair yazılan kitabların
yazarlarının hamısı kərküklü olduğu
halda, Qəzənfər Paşayevin bu məsələdə
iki müstəsna xidməti qabarıq görünür:
1. O, İraq xaricində
İraq türklərinin folkloru barədə ilk kitab nəşr
edən və iraqlı olmayan ilk elm adamıdır.
2. Qəzənfər
Paşayev İraq xaricində İraq türklərinin folkloru
mövzusunda 21 kitab nəşr edən ilk və tək elm
adamıdır.
1988-ci ildə Azərbaycanın
böyük şairi Bəxtiyar Vahabzadə Qəzənfər
Paşayevə üz tutaraq yazmışdı:
“Sən İraqda altı il rəsmi
vəzifədə işləyərkən bu sahədə
öz vəzifə borcunu yerinə yetirməklə də kifayətlənə
bilərdin. Lakin içində qımıldanan vətəndaşlıq
hissi daha başqa bir borca səslədi. Bu səs
damarlarında axan qan yaddaşının səsi idi. Sənin
damarlarında dillənən səs Kərküklü
qardaşlarının əsrlərdən bəri qanlarında
qoruyub saxladıqları əcdadın – kökün səsi ilə
həmahəng səsləndi və səni mənəvi borcunu
ödəməyə çağırdı. Sən, bu mənəvi
vəzifəni şərəflə yerinə yetirdin”.
Azərbaycan ədəbiyyatşünas
alimləri Bəkir Nəbiyev, Yaşar Qarayev, Nizami Cəfərov
Qəzənfər Paşayevin elmi fəaliyyətini
Bağdadda çıxan “Birlik səsi” dərgisində
yüksək qiymətləndiriblər.
İstər azərbaycanlılar,
istərsə də İraq türkmanları olsun, bir mədəniyyət,
bir mənəvi vətən içində
yaşayırıq. Bunu anlamaq üçün Qəzənfər
Paşayevin yaratdığı əsərlərə diqqət
yetirmək kifayətdir. Bu əsərlər mənəvi
birliyi sübutlayan qiymətli xəzinədir. Bu əsərlər
nəinki bir vətən içində
yaşamağımızı göstərdi, eyni zamanda mənəvi
vətən sevgisini bizə anlatdı. Qəzənfər
Paşayev 35 ildir ki, İraq türkmanlarına xidmət edir və
İraq türkman folklorunu tədqiq edərək türk
dünyasına tanıdır.
İki önəmli xidmət
1. Qəzənfər
Paşayevin İraq türkmanlarına dair topladığı
kitab, dərgi, qəzet və başqa əsərlər qiymətli
bir xəzinədir. O, bu xəzinəni millətinə ərməğan
etmək üçün İçərişəhərdə
“İraq-Türkman ocağı” yaratdı. Bu ocağın
açılışı 1995-ci ildə İhsan
Doğramacının anadan olmasının 80-ci
ildönümünə təsadüf etdi. İhsan
Doğramacı, həyat yoldaşı və oğlu Əli
Doğramacı, nümayəndə heyəti prezident Heydər
Əliyevin dəvəti ilə Azərbaycana gəlmişdi.
“İraq-türkman ocağı”nı İhsan Doğramacı
təntənəli şəkildə açdı. Qəzənfər
Paşayevin İraq-türkman mədəniyyətinə,
folkloruna, ədəbiyyatına dair kitabları, başqa əşyaları,
eləcə də özünün İraq türkmanlarına
dair kitablarını burada cəm etmişdir. Bu bir
kitabxananı andırır. Türkman ocağı hər kəsin
üzünə açıqdır.
2. 1912-ci ildə Türk hərbçisi
Ənvər Paşanın yaratdığı “İslam
qurtuluş ordusu” sonralar Azərbaycana gələrək Azərbaycanı
xilas etmək üçün ermənilər və ruslara
qarşı müharibəyə başladı. İslam
ordusuna 600 nəfər azərbaycanlı əsgər də
daxil olunmuşdu. Müharibədə İslam Ordusu 1130 şəhid
vermişdi. Bu şəhidlərin içində İraq
türkmanları da var idi. Onların sayı və məmləkətin
hansı məkanından olduğu məlum deyildi. Yalnız Qəzənfər
Paşayevin tədqiqatı sayəsində onların 11 nəfər
olduğu və 7 şəhidin Kərkükdən, 3 nəfərin
Süleymaniyyədən, bir nəfərin isə Bağdaddan
olduğu məlum oldu. Kərküklülərin adları Qəzənfər
Paşayevin göstərdiyi kimi
aşağıdakılardır: Zeynalabdin Xurşid, Tofiq Dərviş
Məhəmməd, İbrahim Həsən Saqi, Əli Qalib
Abbas, Məhəmməd Abdulla, Sıddıq Hacı
Süleyman və Tofiq Məhəmməd. Qəzənfər
Paşayev onların doğum və ölüm tarixini də
göstərmişdir.
Qəzənfər Paşayev
İraq türkman folkloruna, adət-ənənəsinə, məişətinə
o qədər bağlanıb ki, bu onun ailəsinə də dərin
təsir etmişdir. Onun həyat yoldaşı Arəstə
xanım sanki bir kərküklü qadındır. Arəstə
xanım kərküklülərin sevincinə sevinir,
üzüntülərinə üzülür.
Qəzənfər
Paşayevin böyük ailəsi vardır – dörd
qızı, bir oğlu. Hamısı Kərkük həyatı
ilə bağlıdır. Sanki bu ailə bir Kərkük ailəsidir.
Qəzənfər Paşayevin Kərkükə olan məhəbbəti
onun “Bu sevda ölüncədi” kitabının meydana gəlməsinə
gətirib çıxardı.
Bir sual
Həqiqətdə Qəzənfər
Paşayev Azərbaycan türklərindəndir. Lakin ürəyi
Kərkük sevdası ilə döyünür. Kərkük
folkloruna dair 21 kitab yazmaq elə də asan iş deyil. Bu, zəngin
biliyə, məxəzlərə bələdlik tələb
edən işdir. Əcnəbilər və yerlilər ərəblər
və kürdlər üzərinə kitablar yazıblar. Lakin
Qəzənfər Paşayev yeganə əcnəbidir ki, Kərkükün
mədəniyyətinə, ictimai həyatına qiymətli
kitablar həsr edib. Biz sormaq istəyirik, Qəzənfər
Paşayevdən başqa kimsə bu işləri görə
bilibmi? Kərkükdə yaşayan qeyri-türkmanlar Qəzənfər
Paşayevin türkmanların zəngin mədəniyyətinə
dair topladığı materiallardan özlərində toplaya
biliblərmi? Gələcək nəsillərə mədəni
irslərindən bir şey qoya bildilərmi? Onların Qəzənfər
Paşayev səviyyəsində kimsələri varmı ki, mədəni
irslərini üzə çıxarsın?
Kərkükün kimliyini
doğru isbat etmək üçün Qəzənfər
Paşayev ən mühüm istinad mənbəyidir. Bu, təkcə
mənim deyil, bütün İraq-türkman
ziyalılarının fikridir.
Məhəmməd BAYAT,
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü
Mahir NAQİB,
Professor
525-ci qəzet.- 2011.- 29 iyun.- S.7.