HEYDƏROV (HEYDƏROĞLU)
İBRAHIM BƏY İSA BƏY OĞLU (1879, Dərbənd –
1949, Ankara)
Azərbaycan
torpağının yetişdirməsi olan bir çox görkəmli
adamlarımızı özümüzə yad sayaraq Azərbaycan
tarixindən silmişik. Onlardan biri də İbrahim bəy Heydərov/Heydəroğlu’dur.
O, XX yüzilin başlanğıcında Azərbaycanın
ictimai-ciyasi həyatında çox mühüm rol oynasa da
“dağıstanlı”, “ləzgi” və başqa adlar altında
yadlaşdırılaraq, haqqında, demək olar ki, heç
bir araşdırma aparılmayıb.
İbrahim bəy Azərbaycanın
ən əski torpaqlarından olan Dərbənd şəhərinin
tariximizə bəxş etdiyi yüzlərcə görkəmli
Türk aydın və siyasətçisindən biridir. Bu
yazıda biz onun haqqında Azərbaycan
tarixşünaslığında ilk və geniş bilgi verməyə
çalışacağıq.
Məqalədə İbrahim
bəyin nəvəsi, Ankarada yaşayan dostumuz Mina xanım
Tansel’in bizə verdiyi bəzi bəlgə və bilgilərdən
də yararlanmışıq. Yazının ilk variantı
hazır olan kimi onu Mina xanıma göndərdik, o və
anası – İbrahim bəyin qızı Fatma xanım
çoxlu düzəliş və əlavələr edərək,
bir çox bəlgələr də artırmaqla bizə
qaytardılar. Beləliklə, indiki bitkin variant ortaya
çıxdı. Məqalənin bu səviyyədə
alınmasında bizə hər cür yardım göstərmiş
möhtərəm Fatma xanıma və Mina xanıma ən dərin
minnətdarlığımızı bildiririk.
DƏRBƏNDDƏN PETERBURQACAN
İbrahim bəy İsa bəy
oğlu Heydərov 3 avqust 1879-da ən qədim şəhərimiz
olan 5000 il yaşlı Dərbənddə qədim bir zadəgan
ailəsində doğulub. Bu soyun böyükləri dəfələrlə
Dərbənd şəhərinin başçılarından
olub. O, əla təhsil alıb – öncə Teymurxanşura
real məktəbini (1897), sonra o zamanlar üçün
çox nüfuzlu sayılan Sankt-Peterburq Yol Mühəndisləri
İnstitutunu bitirib (1907). (Yeri gəlmişkən, onun
qardaşı Ömər bəy də ali təhsilli mühəndisdi
– 1915-də Sankt-Peterburqda I Nikolay adına Mülki Mühəndislər
İnstitutunu qurtarmışdı).
Ali təhsilini başa vuran
İbrahim bəy ana yurdu Azərbaycana üz çevirib və
Bakıda müxtəlif sahələrdə yol mühəndisi
işləyib. Hacı Zeynalabdin Tağıyev’in 1907-ci ildə
Bakıda bir çox sahibkarlarla birgə çəkilmiş
fotosunda İbrahim bəyin onunla yan-yana oturduğunu
görürük.
İbrahim bəy çox
ağıllı və enerjili bir insandı, bu ağıl və
enerjini isə xalqının inkişafı, maariflənməsi
işinə sərf etmək istəyirdi. 1907-ci ildə onu
Bakıda “Nəşri-maarif” cəmiyyəti idarə heyətinin
üzvləri arasında görürük. Həmin ildə 28
yaşlı İ.b.Heydərov artıq yetərincə
nüfuzlu bir şəxs kimi Rusiya 3-cü Dövlət
Dumasına (1907-1912) Dağıstan vilayəti və Zaqatala
dairəsindən deputat seçilərək Peterburqa yola
düşüb.
RUSİYA DÖVLƏT DUMASINDA
Bunu da ayrıca bildirməliyik
ki, İ.b.Heydərov əqidəcə sosial-demokratdı. Dağıstanda
ictimai-siyasi fikir tarixini araşdıranlar RSDF(b)P-nin Dərbənd
təşkilatını məhz İbrahim bəyin
Müslüm İsrafilov və başqaları ilə birgə
yaratdığını göstərirlər. Buna görə
də o, Dumada sosial-demokrat (bolşevik) fraksiyasına daxil
olmuşdu. Ancaq çox keçmədən Dumada rus
bolşeviklərinin millətçi velikorus şovinizmi
yürütdüklərini, milli azlıqların
hüquqlarına tam etinasızlıqla
yanaşdıqlarını görərək bu partiyanı tərk
edib və 3-cü sessiyada müsəlman fraksiyasına
keçib. Bolşeviklər onun bu hərəkətinə kəskin
mənfi münasibət bəsləyiblər.
Sosial-demokrat (bolşevik)
fraksiyasından çıxması haqqında ərizəsində
İ.b.Heydərov göstərirdi: “Əhali məni Dumada
Dağıstan müsəlmanlarının yerli
ehtiyaclarını müdafiə etmək üçün
seçib. Fraksiyada qalmaqla mən bunu edə bilmirəm, ona
görə də çıxıram... Partiyanın
proqramı yerli əhalinin maraqlarını ödəmir... Əhalinin
ehtiyacları, əsasən, dini sahədədir və mən
onları müdafiə etməyə borcluyam”.
“XIX yüzildə
Dağıstan xalqlarının fəlsəfi və
ictimai-siyasi düşüncə tarixindən” adlı
sanballı monoqrafiyanın müəllifi M.A.Abdullayev bu dönəmdə
Dağıstanda islahatçı düşüncənin
yayıcıları Həsən Əlqədari, Əli Qayayev,
Maqoma-Süleyman, Bədəvi Səidov’la bir sırada
İbrahim bəy Heydərovun da adını xüsusi qeyd edir.
Onlar xalqın elm və texnikadan geri düşməsini təəssüflə
qarşılayır, buna əlac etməyə
çalışırdılar. İbrahim bəy Heydərov
yazırdı: “Ağılla yaşamaq lazımdır,
ağıl isə ondan ötrü gərəkdir ki, Allahı
tanıyasan, sonra isə insanlarla yaxşı rəftar edəsən
və zəmanənin tələbinə uyğun yaşayasan”.
Bu dövrdə İ.b.Heydərovun
Dumadakı Rusiya müsəlmanlarının, xüsusən Cənubi
Qafqazdakı dindaşlarının hüquqlarını
müdafiə edən alovlu çıxışları Azərbaycanın
da türkcə və rusca mətbuatında geniş
işıqlandırılırdı. Məsələn, “Kaspi”
qəzeti özünün 23 oktyabr 1910 tarixli 240-cı
sayında Dövlər Dumasının üzvü İbrahim bəylə
söhbət dərc edib və burada ibtidai məktəblərdə
təhsil məsələsi geniş müzakirə edilib.
Ümumiyyətlə,
İbrahim bəy Heydərovun Dumadakı fəaliyyətində
təhsil və maarifçilik məsələsi daim öndə
durub. Deputatlara ibtidai məktəblərlə bağlı bir
qanun layihəsi təqdim edildiyi zaman Qafqazdan İbrahim bəy
Heydərov, Xəlil bəy Xasməhəmmədov,
N.S.Çxeidze və b. onu kəskin tənqid edərək
bildirmişdilər ki, bu qanun layihəsi qeyri-rus xalqların
dil və mədəniyyətinə qarşı yönəldilib.
Dumanın Müsəlman fraksiyası adından
çıxış edən İbrahim bəy demişdi ki, bu
layihə ibtidai məktəbləri dövlətin şovinist
siyasətinin alətinə çevirməyə yönəldilib.
O, çıxışında dövləti qeyri-rusların
hüquqlarının genişləndirilməsi, millətlərarası
münasibətlərdə demokratikləşmə
aparılması, Rusiyada konstitusiya quruluşunun möhkəmləndirilməsi
zərurətinin yarandığına inandırmağa
çalışırdı. Onun və X.b.Xasməhəmmədovun
da qatıldığı bir qrup deputat Rusiyada dini təhsilin
durumunu kəskin tənqid etmişdi.
İbrahim bəy Heydərovun
çıxışları Azərbaycanda daim rəğbətlə
qarşılanıb. Həmin çıxışlardan biri hətta
ayrıca kitab şəklində nəşr olunub:
“Dağıstan mahalı Zağatal okruğundan intixab
edilmiş Üçüncü Dövlət Duması
üzvü İbrahim bəy Heydərovun 3-cü Dövlət
Dumasında söylədiyi nitqinin stenoğrafidən əxz
olunan tərcüməsidir” (Bakı, İ.b.Aşurbəyovun
“Kaspi” mətbəəsi, 1912, 16 s.). “İqbal” qəzeti
özünün 12 iyun 1912 tarixli sayında onun Dumadakı
çıxışını, 18 iyul tarixli sayında isə
portretini dərc edərək bu kişini oxucularına
tanıtmaq istəmişdi.
GENERAL ƏRƏBLİNSKİNİN VƏ
H.Z.TAĞIYEVİN QOHUMU
Ankarada yaşayan qəzetəçi
dostumuz Mina xanım Tansel’in anası Fatma xanım İbrahim bəy
Heydərovun qızıdır. Bu yaxınlarda öyrəndik
ki, sən demə, Fatma xanımın anası, yəni
İbrahim bəyin həyat yoldaşı Nisə xanım
(1900-1943) general Balakişi bəy Ərəblinski’nin (1828-1902)
oğlu Cahangir bəy’in qızı imiş. Başqa sözlə
desək, generalın nəvəsi ilə evlənmiş (1915)
İbrahim bəy generalın qızı Sona xanım’la ailə
qurmuş millət atası Hacı Zeynalabdin Tağıyev’lə
də qohumdur.
İbrahim bəy Türkiyəyə
getdikdən sonra onun ailəsiylə Tağıyevin Türkiyəyə
mühacirət etmiş övladları arasında sıcaq
münasibətlər yenə davam edib. Bunu Mina Tanselin
bugünlərdə bizə yazdığı məktubdan
öyrənirik. Mina xanım bildirir ki, Hacının
qızı Leyla xanım’la İbrahim bəyin yoldaşı
Nisə xanım çox yaxın olublar. Nisə xanım
kiçik qızı Şermin’i dünyaya gətirmək
üçün İstanbula getdiyində Leyla xanımın
evində qalıb. Leyla xanım daha sonralar ailəsiylə
Parisə köçüb.
Çox gənc qızla –
Sona xanım Ərəblinskaya ilə evləndiyinə görə
atasıyla münasibətləri pozulmuş
İsmayıl’ın Türkiyəyə gəldiyini qeyd edən
Mina xanım sonra yazır: “Mən onun oğlunu (yəni
H.Z.Tağıyevin heç görmədiyi nəvəsini) – Əbdürrəhman
Tağı bəyi tanıdım. Mən çocuqkən
İstanbulda oturur, Ankaraya gəldikcə bizə
uğrardı. Anam ona “dayı” deyərdi – anasının
bibisi oğlu olduğu üçün... Əbdürrəhman
bəy İstanbulda atasız çocuqların oxuduğu
Darüşşəfəqəni bitirdikdən sonra Mühəndis
Məktəbindən məzun olmuşdur”.
Doğrudur, İbrahim bəyin
öz əsil-nəcabəti və bacarığı ona
Bakıda nüfuz qazanmaq üçün yetərliydi, ancaq
general Ərəblinski və H.Z.Tağıyevlə
qohumluğu, sözsüz ki, bir çox bağlı
qapıların açılmasında yardımçı ola
bilərdi.
YENİDƏN BAKIDA
İbrahim bəy Heydərovun
Dumadan sonrakı həyatı da Bakı ilə
bağlıdır. Əlimizdəki onunla bağlı ilk arxiv
bəlgəsi 1913-cü ilə aiddir; həmin sənəd AMEA
Əlyazmalar İnstitutunda saxlanılır. Bakı Şəhər
İdarəsinin (Uprava) üzvü İ.b.Heydərovun 27 martda
imzaladığı, açıq vərəq adlanan bu bəlgədə
Teymur bəy Rzabəyov’un, sorğu qiymətlərinin
toplanması üzrə şəhər komissarı olması
təsdiqlənib. Deməli, İbrahim bəy 1913-dən
Bakı Şəhər İdarəsinin
üzvüymüş. Bunu “Qafqaz təqvimi”nin 1913-də nəşr
edilmiş LIX (59-cu) buraxılışı da təsdiqləyir.
Ibrahim bəy 1913-cü ildə
A.Babayevlə birlikdə “Dəyanət” neft-sənaye cəmiyyətini
təşkil edərək sahibkarlıqla da məşğul
olub.
“Baku” qəzetinin yanvar
1914-cü il tarixli 5-ci sayında oxuyuruq ki, Məhəmmədhəsən
Həsənov’un sədrliyi altında “Səfa” müsəlman
maarıf cəmiyyətinin ləğv olunaraq onun yerinə
yeni (qeyri-maarifçi) “Səfa” cəmiyyətinin
yaradılması məqsədiylə yığıncaq
keçirilib. Yeni cəmiyyətin sədri Tağı
Nağıyev, onun müavini S.M.Kazımov, katib İslam bəy
Qəbulzadə, xəzinədar Kərbəlayı Abdulla Zərbəliyev
seçiliblər. Cəmiyyətin İdarə Heyətinin
üzvləri arasında hamıdan öncə İbrahim bəy
Heydərovun adı çəkilir.
“Kaspi” qəzeti 1914-cü ildəki
58-ci sayında Bakı Şəhər İdarəsi rəhbərlərindən
Bıç, Məhəmmədhəsən Hacınski,
İbrahim bəy Heydərov və başqalarının
“Qafqazı Öyrənən Cəmiyyət” yaratmağa təşəbbüs
göstərdiklərini yazıb. Xəbərdə bildirilir
ki, Cəmiyyətin nizamnaməsi Bakı şəhər
qradonaçalnikinə verilib.
İbrahim bəy Heydərov
1916-cı ilin martında “Nicat” cəmiyyəti sədrinin
müavini seçilib. Bu dövrdə o artıq Azərbaycanın
ən fəal və nüfuzlu ictimai-siyasi xadimlərindən
biri sayılırdı. Bunu o dönəmin mətbuatı da təsdiqləyir.
Məsələn, “Açıq söz” qəzeti 28 yanvar 1916
tarixli sayındakı “Müsəlman fraksiyasinda” adlı
yazıda Rusiya Dövlət Duması müsəlman
fraksiyasının təşəbbüsü ilə
Petroqradda, fraksiyanın tutacağı yolu müəyyənləşdirmək
üçün bir Məsləhət Məclisi qurulduğunu
və bu Məclisə Rusiyanın hər yerindən görkəmli
müsəlman aydınların, o sıradan Bakıdan Əlimərdan
bəy Topçubaşov, İbrahim bəy Heydərov və Məhəmmədəmin
Rəsulzadə’nin, Gəncədən Xəlil bəy Xasməhəmmədov’un
çağırıldığını bildirir. (“Açıq
söz”ün 2 oktyabr 1917 tarixli 579-cu sayından onların bu Məclisə
gedə bilmədiyini öyrənirik). Deməli, İbrahim bəy
artıq millət vəkili olmasa da millətin işinə Əlimərdan
bəy Topçubaşov və Məhəmmədəmin Rəsulzadə
qədər faydalı ola biləcək bir xadim
sayılırdı.
1917-nin fevralında Rusiyada
burjua inqilabı qalib gələrək çarizm devrildikdən
sonra Kerenski’nin başçılığı altında
Müvəqqəti Hökumət yarandı və Cənubi
Qafqaz xalqları bu hakimiyyəti tanıdı. İndiyədək
Bakıda qanuni hakimiyyətin təmsilçisi olmuş
İbrahim bəy bu ağır və olduqca qarışıq
dönəmdə doğulduğu torpaqda ona daha çox ehtiyac
olduğunu görərək Dağıstana döndü.
(Ardı gələn şənbə sayımızda)
Ədalət Tahirzadə
Oğuztoğrul TAHİRLİ
525-ci il qəzet.- 2011.- 18 iyun.- S.28.