Evlənməli ya evlənməməli?
“Evlənmə”, mütəxəssislərin fikrincə, Nikolay Vasilyeviç Qoqolun ən müəmmalı pyeslərindən biridir. İlk baxışda pyes sırf məişət komediyası təəssüratı yaradır, amma onun mətninə dərindən nüfuz etdikcə müəllifin az qala Mona Lizanın sirli təbəssümünü xatırladan, amma bicəltəkliyi ilə seçilən sirli təbəssümü sətirlər arasından görünür. Təsadüfi deyil ki, o özü də pyesin janrını iki hissəli ağılagəlməz, inanılmaz hadisə kimi müəyyən edir. Amma Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrının Bəhram Osmanovun quruluşunda təqdim etdiyi “Evlənmə” tamaşası məhz “Evlənmə” adından çıxış edərək müəmmadan, Qoqol qələminə məxsus mistikadan, tapmacadan uzaq adi məişət komediyası kimi hazırlanıb.
Əhvalat ondan
başlayır ki, xırda məmur İvan Kuzmiç
Podkolyosin evlənmək, yaşı keçmiş tacir
qızı Aqafya Tixonovna ərə getmək istəyir. Aradüzəldən
Fyokla İvanovna isə pul qazanmaq üçün vəzifə
borcunu yerinə yetirir, bu iki nəfəri bir-birinə
calamağa çalışır. Elə bu vaxt əsərin əsas
personajlarından biri Koçkaryov da daima nəsə bir iş
görmək istəyən, hər bir işdə canfəşanlıq
göstərməyi sevən adam kimi yenicə başlayan hadisəyə
müdaxilə edir və dostu Podkolyosini özü evləndirmək
istəyir və bu işdə heç bir aradüzəldən
qadını qabağa buraxmaq fikrində deyil. Amma məsələ
təkcə Koçkaryovla Fyokla İvanovna arasında baş
verən bu kiçik konfliktdən ibarət olsaydı, nə
vardı? Aqafya ilə evlənmək istəyən əlavə
dörd adaxlı da növbəyə dayanıb. Tərbiyəsinə,
temperamentinə, dünyagörüşünə, cəmiyyətdəki
mövqeyinə və sair əlamətlərinə görə
bu adaxlılar əsərin əsas qəhrəmanları Aqafya
və İvan Kuzmiç kimi bir-birlərindən kəskin
şəkildə fərqlənən parlaq xarakterlərdir.
Onları birləşdirən bir ümumi cəhət var, o da
ibarət olsun evlənmək istəyindən. Obyekt isə bir
nəfərdir, yaxşı cehizi olan tacir qızı Aqafya
Tixonovna. Yazıldığı 130 ildə “Evlənmə”nin
dünyanın ən müxtəlif səhnələrində
tamaşaya qoyulmasının əsas sirri də elə ilk
növbədə pyesdəki bu parlaq, bir-birlərindən fərqli
obrazların olmasındadır. Fikrimcə rejissor
istedadını, aktyorlarla işləmək məharətini dəfələrlə
sübut etmiş Bəhram Osmanovun da bu pyesə müraciət
etməsi təkcə N.Qoqolun 200 illik yubileyi ilə
bağlı deyil, həm də bir pyes daxilində bu qədər
parlaq, koloritli surətlərin olmasıdır. Təsadüfi
deyil ki, rejissor tamaşanın hazırlanmasında üç
teatrın aktyor qüvvəsindən istifadə etmiş,
istedadına, statusuna, adına-sanına, aktyor imicinə, nəhayət,
səhnə ampluasına görə tamam fərqli
aktyorları bir araya gərirərək bütöv bir ansambl
yarada bilmişdir. Bəhram Osmanov bu tamaşa ilə bir daha
sübut etdi ki, o aktyorlarla səbr və hövsələ ilə
işləməyi, onları amplualarından asılı
olmayaraq istədiyi səmtə yönəltməyi bacarır.
Belə cəsarətli, deyək ki, beynəlteatr layihəsinin
reallaşmasına imkan və şərait yaratmış Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin və təbii ki, Musiqili Komediya
Teatrının rolunu dəyərləndirmək gərəkdir.
Elə bu layihənin Azərbaycan teatr reallığında cəsarətli
addım olması səbəbindəndir ki, tamaşanın səhnəyə
çıxmasını teatrsevərlər səbirsizliklə
gözləyirdi və elə əvvəlcədən deyək
ki, gözləməyə dəyərmiş. Biz qeyd etdik ki,
rejissor həqiqətən tamaşada gözəl aktyor
ansamblı yaratmağa nail olub. Amma ansambl yaratmaq
üçün onu təşkil edən hər bir fərd, hər
bir aktyor dramaturqun və rejissorun verdiyi
tapşırığın öhdəsindən gəlməyi
bacarmalıdır.
Başlayaq əsas rolun –
İvan Kuzmiç Podkolyosinin ifaçısı Qurban
İsmayılovdan. Uzun illər mərhum Hüseynağa
Atakişiyevin rəhbəri olduğu Dövlət Gənclər
Teatrında ən müxtəlif xarakterli rollar oynamış,
həm səhnədə, həm də kinoda özünü təsdiq
eləmiş, axır vaxtlarda isə Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının aparıcı aktyoru kimi
bir neçə yeni tamaşada maraqlı rollar oynamış
bu istedadlı aktyor “Evlənmə”də parlaq ifa göstərdi.
Onun qəhrəmanı çoxtərəfli, çoxmənalı
və məlahətli olmaqla bərabər dediyi mətnlə bədən
plastikası arasında tam bir harmoniya yarada bilir. Aktyor
personajın evlənməkqabağı şübhələrini,
əzablı tərəddüdlərini, təzadlı istəklərini
və bütün bunların motivirovkasını öz oyunu
ilə ustalıqla verməyi bacarır. Əslində
Podkolyosin pyesdəki qəribə adamlar arasında, karikaturaya
bənzər adaxlılar sırasında öz ağlı,
gözlənilməz mülahizələri ilə seçilir,
qətiyyətsizliyi və ətaləti ilə bəzi məqamlarda
məşhur Oblomovu xatırladan bu iddialı kiçik məmur,
hətta dostu Koçkaryovla dialoqlarında və “Bu vaxtacan mən
kimdim?” cümləsi ilə başlayan monoloqunda sağlam
mühakimələrdən məhrum olmayan fəlsəfi fikirlər
də yürüdə bilir. Elə bu yerdə qeyd etməliyəm
ki, indicə haqqında danışdığım monoloq
tamaşanın karnaval estetikasından çıxıb xeyli
ciddi, birbaşa ifa olunur və nəticədə xaric səslənir.
Fikrimcə monoloqun ifasında aktyor başqa rənglərdən
istifadə etməlidir.
Qoqolun pyesində əsas konflikt xətti
əslində Koçkaryovla (Çingiz Əhmədov) Fyokla
İvanovna rolunun parlaq ifaçısı Şükufə
Yusupovanın arasında baş verir. Tamaşada isə bu
xətt bir qədər zəif verilir, konflikt həddinə
çatmır. Fikrimcə səbəb aktyorların ifa tərzində,
aktyor üslubu fərqindədir: Şükufə xanım
düşünülmüş jestləri, gözlənilməz
mizanları, koloritli plastikası, replikalarının sərrast
ifası ilə məhz Fyokla İvanovnanın bütöv
obrazını yaradırsa, Çingiz Əhmədov Qoqolun
Koçkaryovunu deyil, özünü oynayır.
Ş.Yusupovanı “Şüşə heyvanxana”, “Şah Edip”,
“Qatil”, “Köhnə ev”, “Mesenat”, “Şekspir” kimi tamaşalarda əsasən
dramatik rollarda görməyə alışmış
tamaşaçı “Evlənmə”də aktrisanın
istedadının yeni bir cəhəti ilə tanış olmaq
imkanı qazanır və bir daha əmin olur ki, istedadlı
aktyor üçün amplua yoxdur: əgər aktyor verilən
tapşırığı ustalıqla yerinə yetirib vəziyyəti
oynaya bilirsə komediyada güldürəcək, faciədə
isə ağladacaq. Elə bu yerdə deyim ki, bir
tamaşaçı kimi məni təəccübləndirən
Məleykə Əsədovanın Aqafya Tixonovnası oldu. Həmişə
rafinə olunmuş tragik-dramatik kostyum tamaşalarında
gördüyümüz aktrisa sözün həqiqi mənasında
gözlənilməz oyun nümayiş etdirdi. Bir qədər
sadəlövh, bir qədər infantil, yeri gələndə
bir qədər də hesab-kitabla düşünən
(havayı yerə tacir qızı deyil ki!) Aqafyanın
obrazını M.Əsədova çox cazibədar ifa edir. Onun
adaxlılarla bütün səhnələri, xüsusilə də
Yaiçnitsa ilə dialoqları məlahətli ifa tərzi ilə
seçilir. Aktrisa bütün tamaşa boyu səmimi aktyor
oyunu nümayiş etdirə bildi. Söz ki adaxlılardan
düşdü, deməliyəm ki, bu sıradan olan
aktyorların hər biri həm xarici görkəmləri, həm
duzlu-məzəli oyun tərzi, həm də son dərəcə
fərqli olmaları ilə yadda qalırlar. Şəxsən
bir tamaşaçı kimi mən qadın müğənniləri
çox gözəl parodiya edən Elçin Həmidovu
özüm üçün yenidən kəşf etdim. Yeri gəlmişkən,
vaxtilə mənim “Səhnədə məhəbbət”
adlı əsərimdə də bu aktyor Ofisiant rolunda çox
gözəl oyun göstərə bilmişdi.
Elçin Həmidovun
Yaiçnitsası səhnəyə çıxması ilə
bütün diqqəti özünə yönəldə bildi.
Əla qrim, rolun sambalını artıran faktura, xarakterə
uyğun kostyum, düşünülmüş səhnə
yerişi, ədalı maneralar, danışıq tərzi və
səhnədə detal yaratmaq bacarığı qəhrəmanın
qadın hesabına varlanmaq istəyindən doğan
gülünc vəziyyətini yaxşı ifadə edir. Yaiçnitsa
aktyorun sənət karyerasında ən uğurlu, əhəmiyyətli
rolu olmaqla, onun aktyor potensialının zənginliyindən xəbər
verir. Doxsanıncı illərin ən populyar komediya ustası,
təkbaşına böyük tamaşaçı
salonlarını doldura bilən Arif Quliyev isə bu tamaşada
tamaşaçılar tərəfindən haqsız yerə
unudulduğunu sübut etdi. Onun bu vaxta qədər komik
arsenalına topladığı gülüş fəndləri
istefada olan dənizçi Jevakin rolunda dadına yetdi, amma daha
zövqlü, daha zərif, daha fərqli, hətta bir qədər
də qəmli notlarda. Onun öz syurtuku haqqında məharətlə
danışdığı tarixçə, Aqafya Tixonovnaya
yaxın dayanıb eşq elan eləyəndə
yaxasının harasındansa al qırmızı gülün
antenna kimi dik qalxması və bu parlaq rejissor detalının
bir neçə dəfə təkrar olunmasının
alqışlarla qarşılanması həm də aktyor
uğurundan xəbər verirdi. Anuçkinin xarakteri isə
tamam başqadır, onun xarici görkəmi də,
danışığı və plastikası da, daxili
dünyası da özgədir. Əgər Yaiçnitsaya
Aqafyanın özündən çox cehizi lazımdırsa,
Anuçkin üçün qızın fransızca bilməsi
ən vacib məsələdir. J.Anuyun pyeslərindən birində
qəhrəmanın “Qadın yalnız Parisdə əsl
qadın ola bilər” dediyi kimi Anuçkin də hesab edir ki, əsl
qadın mütləq fransızca bilməlidir. Anuçkini
Ramiz Məmmədov təmkinlə, lazım olan mədəni səviyyədə
oynayır və ümumi ansamblda yerini tuta bilir. Dramaturq
adaxlılar arasında ən kiçik yeri Starikova verib: rol cəmi-cümlətanı
bir-iki replikadan ibarətdir. Müəllif bu personajı işləyərkən
yəqin ki onun iş adamı olmasını nəzərə
alıb az danışdırır. Starikov o biri adaxlılar
kimi Aqafya Tixonovnanın istəyinə uyğun olaraq dil-dil
ötüb ziyalılıq oynamır, o sözünü kobud
fiziki qüvvəsi, saymazyana birbaşalığı ilə
deyir ki, aktyor Möylə Mirzəliyev bunu məharətlə
bacarır. Ümumi aktyor ansamblına qalan rolların
ifaçıları da yaxşı uyuşur. Aqafyanın
bibisi Arina Panteleymonovna rolunda Emma Məlikova özünü
öz qabında hiss edir. Aktrisa hər bir cəhəti ilə
obrazın təbii, koloritli alınmasına çox
rahatlıqla nail olur. Ümumiyyətlə Musiqili Komediya
Teatrının bu istedadlı aktrisasının xidmətini
görmək vaxtı çoxdan çatıb.
Tamaşanın uğurlu alınmasının bir səbəbi
də rolun böyüklüyündən-kiçikliyindən
asılı olmayaraq bütün ifaçıların
yaxşı, səviyyəli oyun göstərə bilməsindədir.
Tamaşada bir-iki replikası olan qulluqçu Dunyaşka rolunun
ifaçısı gənc aktrisa Ülviyyə Əliyeva səmimi,
isti oyunu, şux rəqsi ilə diqqəti cəlb edir, onun
balet qrupuna qoşulub məharətlə rəqs etməsi məndə
belə fikir oyatdı ki, rejissor bütün personajların məqamında
rəqsə qoşulmasını və ona müəyyən məzmun
verilməsini təmin etsəydi yəqin ki, tamaşa daha
ritmik, daha hərəkətli olardı. Epizodik rolların
ifaçıları haqqında dediyim tərifli sözləri
Podkolyosinin xidmətçisi Stepan rolunun ifaçısı Məhərrəm
Qurbanov haqqında da demək mümkündür. Bəs
tamaşada çatışmayan nədir? Məşədi
İbad demiş, tamaşanın eyibsizliyimi? Yox,
tamaşanın bircə məşqlə aradan qalxacaq eyibləri
də var. Bunlardan biri hərdən tamaşanın ümumi
ritmini pozan səhnələrarası pauzaların özünü
göstərməsi və hərdən də bəzi
aktyorların partnyor üçün deyil,
tamaşaçı üçün oynamasıdır. Əlbəttə,
istənilən halda aktyor da, tamaşa da tamaşaçı
üçündür, amma bunu zala hiss etdirməmək gərəkdir.
Bir-birini əvəz edən səhnələrdən sonra final
gəlir, bir az əvvəl evlənmək istədiyini bəyan
edən Podkolyosin kilsəyə getmək məqamında “asta
qaçan namərddir” misalında aradan çıxır, yəni
qaçır, özü də qapıdan deyil, pəncərədən.
Tamaşa bitir, tamaşaçı da personajların qəribə,
bəzən inanılmaz münasibətlərinə, mənasız
münaqişələrinə gülsə də, onların
hamısının axmaq vəziyyətə düşmələrinə
səmimi şəkildə təəssüflənir,
onların halına acıyır. Bax elə bu münasibətin
yaranması göstərir ki, teatr istəyinə nail olub. Son
olaraq deyim ki, tamaşanın musiqi tərtibatı (bədii rəhbər
Yalçın Adıgözəlzadə), rəssam işi
(Nabat Səmədova), rəqslərin quruluşu (Zakir
Ağayev) kifayət qədər savadlı və səliqəlidir,
amma bu bir həqiqətdir ki, tamaşanın əsas uğurunu
bölüşən quruluşçu rejissor Bəhram Osmanov
və aktyor kollektivi tamaşaçı istəyini dəqiq
tutub.
“Evlənmə” göstərdi ki, bu günün tamaşaçısı Musiqili Komediya Teatrından (tək bu teatrdanmı?) “vır-vırım” teatr estetikasından köklü şəkildə fərqlənən tamaşalar gözləyir. Elə tamaşalar ki, bizi güldürməklə yanaşı mənəvi dünyamıza işıq salsın, bizi əyləndirməklə kifayətlənməsin, həm də düşündürə bilsin. XIX əsrin 30-cu illərində qələmə alınmış bu pyesdəki hadisə, müəllifin dili ilə desək, “ağlagəlməz, inanılmaz” olsa da, günümüzlə, həyatımızla, məişətimizlə səsləşir. Doğrudan da zaman dəyişir, ictimai formasiyalar bir-birini əvəz edir, insan münasibətləri yenilənir, insanın mahiyyəti isə dəyişməz olaraq qalır. Və gün gəlir ki, bu günümüzün özündə də insan Podkolyosin kimi çətin bir sualla üzləşir: evlənməli – evlənməməli? Cavab aydındır: evlənməli! Ancaq necə evlənməli? Təbii ki, İvan Kuzmiç Podkolyosin kimi yox, əks halda, Nikolay Vasilyeviç Qoqol kimi ömürlük subay qalarsan.
Əli ƏMİRLİ
525-ci qəzet.- 2011.- 2 mart.- S.7.