Damcılardan yaranan dəniz
(“Ədəbi düşüncələr”
haqqında düşüncələr)
Əlimin vərəqlədiyi,
gözümün oxuduğu bir kitabla – xalq
yazıçısı Elçinin “Ədəbi
düşüncələr”i ilə üz-üzüyəm. Müəllif
ərməğanıdır. Saydığı
üçün sağ olsun. Nəşr tarixi xeyli geridə
qalıb. Adətən, təzə kitablar haqqında söz
açırlar. Təzə kitablar?.. Mübahisəli məsələdir.
Məncə, kitab qəzet və ya paltar deyil ki, dəyəri
təzəliyi-köhnəliyilə ölçülsün.
Kitabın “təvəllüdü” oxucu ilə təmasa girdiyi
andan hesablanır. Söz gücü oxu sevdasına çəkə
bilirsə, bu sevda dönə-dönə təkrarlanırsa, o
kitab həmişə təzədir. Nə gözəl ki, xalq
yazıçısı Elçinin “Ədəbi
düşüncələr”i də bu sıradadır.
Mətləbə keçməzdən
əvvəl bir balaca gəzişmə ilə məşğul
olmaq istiyirəm. Elçinin federativ ədəbi aləmi
andıran “Ədəbi düşüncələr”i
haqqındakı mülahizələrimi “Vaxta sığmayan
yazıçı” başlığı altına toplamaq
fikrindəyəm. Ədalətli saydığım qərarıma
müəllifin özü mane oldu – “Fantasmoqoriya” qənaətilə.
Elçin yazır: “İyirminci illərdən
başlamış bu günə kimi Sovet İttifaqında tarixdə
misli görünməmiş ədəbi təyinat prosesi
gedir: Sən, Süleyman Stalski, XX əsrin Homeri vəzifəsində
təyin olunursan!” Sonra müəllif siyahını davam etdirərək,
bir neçə nümunədə idarə olunan ədəbiyyatın
və onun daşıyıcılarının mənəvi mənzərəsini
ustalıqla açır. Hər şey – geyim də,
şöhrət də təbii ölçüyə görə
olmalıdır. Bu baxımdan, deyəsən, mən
düzgün hərəkət etmədim. Elçinin qələmi
çoxdan ölkə sınırlarını keçib.
Olanı demək ifrata varmaq deyil. Onun haqqında mənim də
xoş sözlərim olacaq. Bu xoş sözlərin söykəyi
mütəxəssis qərarı, oxucu
möhürüdür. Yaxşı bilirəm ki, öz yerini
və çəkisini bilən hörmətli
yazıçımız tərif tamarzısı deyil. Onun
heç mənim doğru olan xoş sözlərimə də
ehtiyacı yoxdur. Maraqlı olan odur ki, bu fikirlər də əyalətdən
Gəncə ədəbi muxtarlığından səslənir.
Bəli, Elçin maraqlana bilər ki, görüm oralarda onun
yaradıcılığı haqqında nə
düşünürlər.
Elçin Azərbaycan ədəbiyyatının
qapısını hekayələri ilə açdı. Sonra
onun təqdiri və tənqidi ilə hesablaşdılar. Nəsr
əsərləri mətbuatda daha geniş yer aldı. Son illər
dram əsərləri... Elçini təhlilçi, nasir,
dramaturq kimi də qəbul etmək düzgündür,
dramataturq, nasir, təhlilçi kimi də. Soldan sağa,
sağdan sola necə sıralasan, fərq eləməz. Nəticə
yazıçı anlamında dayanır. Necə ki, Ana, Ata
sözlərini hansı səmtdən eyni mənanı verir.
Xeyli illər bundan əvvəl, indi adı yadımda qalmayan
bir hekayəsini oxuduqdan sonra anladım ki, Elçin
mövqeyindən vəzifəsindən asılı olmayaraq
çərçivəsındıran qələm sahibi
olacaq. Hekayədə əsərin qəhrəmanı
ayağını sıxan təzə ayaqqabı geyinir. Bu vəziyyətdə
hərəkət etmək ona çətinliklər törədir.
Özünü buxovlanmış hesab edir. Sərbəstliyi
(azadlığı) bütün varlığı ilə
arzulayan qəhrəman, nəhayət, çıxış
yolu tapır. Ayaqqabılarını çıxarıb
yalın ayaqla mənzilinə – məqsədinə doğru irəliləyir.
Yazıçınını ədəbiyyatımıza bəxş
etdiyi sonrakı əsərləri həmin ideyanın
“şinelindən” çıxıb.Sərbəst
düşüncəyə sahiblənməyən, basqı
altında yaradıcılıqla məşğul olan sənətkar
həqiqətlə çiyindaşlıq edə bilməz. Belə
olmasaydı, Elçin “Mahmud və Məryəm” nağıldan
gerçəyə, “Ölüm hökmündə gerçəkdən
daha gerçəyə meydan verə bilməzdi.
Qüdrətli nasir və
daramaturqumuz mərhum İlyas Əfəndiyevdən sonra səhnəmizi
enməyə qoymayan da oğlu Əfəndiyevdir. Elçin
bir-birindən uğurlu, baxımlı pyeslərilə
sübut edir ki, o, sənətdə də atasının
layiqli varisidir. Elçinin qələmi Tanrı tərəfindən
“viza”lıdır. Bu ecazkar qələmin dairəsi çox
genişdir. O qələm əlçatmaz uzaqlıqdan
tutmuş, əlçatar yaxınlığa qədər
dolaşmaqdadır. Və günlərin birində bu qələm
çağdaş Gəncə ədəbi mühitindən də
keçdi. Tərifindən Nüşabə xanım Məmmədli
(“Yarpaq tökümü” kitabına yazdığı ön
söz), tənqidindən bu sətirlərin müəllifi bəhrələndi.
Azərbaycan məkanı ədəbi
aləminin müşküllərindən biri də
Ağıllı Oxucu məsələsidir. Oxucular bir yana, indi
qələmçilər də bir-birinin əsərini oxumur.
Böyük yazar olmaq, əlbəttə, çətindir.
Sözün həqiqi mənasında böyük hərflərlə
yazılan BÖYÜK OXUCU olmaq heç də böyük
yazar olmaqdan arxada dayanmır. Ədəbiyyatın bu tələbinə
hərtərəfli cavab verən Elçin həm
Böyük Yazıçı, həm də Böyük
Oxucudur. Elə Böyük Oxucu olduğuna görə son dərəcə
maraqlı olan “Ədəbi düşüncələr”i
meydana gətirə bilib. Elçinin bir
üstünlüyünü də nəzərə
çatdırmalıyam. Deyirlər, xeyli sayda intellekt sahibi
ağlına, dilinə gələn qiymətli fikirləri, kəlamları
tənbəllik ucbatından yazıya almır. Belə
Oblomovlar, Usta Zeynallar müdrik olmaq şanslarını itirirlər.
Yaxşı ki, Allah vergisinin qədrini qiymətləndirən,
Şərq və Qərb ədəbiyyatı xəzinəsinə
yiyələnən, canında Tostoy zəhmətkeşliyini
yaşadan, Böyük Oxucu yükündən zövq duyan,
üstəgəl İlyas Əfəndiyevin layiqli oğlu olan
xalq yazıçısı Elçin belələrindən
deyil. Elə belələrindən olmadığı
üçün də vaxtında qeydlərini aparıb “Ədəbi
düşüncələr” kimi stolüstü bir kitabı ərsəyə
gətirdi. “Ədəbi düşüncələr”in necə
yaranması barədə müəllif daha müfəssəl
xəbər verir. “Uzun illərdən bəri, ağlına gələn
cürbəcür fikirləri, düşüncələri,
rastlaşdığım hadisələri, mənə təsir
edən epizodları, xüsusən də oxuduğum kitablar
haqqında təəssüratları harda oldu və hara gəldi,
qeyd etmişəm: siqaret qutusunda, salfetkada, qəzet kənarında,
iclas sənədində, cürbəcür proqram və dəvətnamələrdə,
hətta trolleybus biletində (!) və bu yaxınlarda arxivimi
saf-çörək edəndə, bu cür tələsik
qeydlərdən ibarət on-on beş yekə qovluq dolu
kağız-kuğuz yığıldı”. Və bu ədəbi
damcılardan ədəbi dəniz yarandı. Bu kitab
Elçinin maraq dairəsinin Azərbaycan da daxil olmaqla,
dünyanın klassik və müasir sənət nəhənglərinə
münasibətinin kimliyidir. Kitabda bir cümləlik yazı da
var, bir-iki vərəqlik də. Bu yığcamlıqda fikir nəhayətsiz
ənginliklərə qanad açır. Elçin bu kitabı
hansı dahinisə təsdiqləmək, hüzurunda “Bəli!
“Bəli! Demək məqsədilə yazmamışdır. Əsas
qayə onun başqalarından fərqlənən özəl
fikirləridir. Əsərin dəyəri də doğruya
söykənən fərqliliyidir. Elçin qeyrilərinin
görmədiyini görəndə özünü rahat hiss
edir. Müəllif yazır: “Mənim ən istəkli
arzularımdan biri haçansa belə bir kitab yazmaqdır: “Mən
nə üçün Tolstoyu sevirəm?” Tolstoy haqqında
çox yazılıb və mən də o yazılanların
çoxunu oxumuşam, amma mənə elə gəlir ki, mənim
yazacaqlarımı heç kim yazmayıb və yazmayacaq
çünki mənim Tolstoyda gördüklərimi,
duyduqlarımı başqası bu cür görməyəcək”.
Başqa bir müstəqil deyimində Elçin rus ədəbiyyatının
iki dahisini müqayisə edərək yazır:
“Dostoyevski əvvəlcə
böyük filosofdur, psixoloqdur, sonra yazıçıdır.
Tolstoy isə əvvəlcə böyük
yazıçıdır və bundan sonra filsofddur, psixoloqdur,
sonra yazıçıdır.”. Kitabda bu cür qədərsiz
fikirlərlə üz-üzə qalıb heyrətlənirsən.
Bu deyimlərin hərəsi bir ədəbi teoremdir. Deyilən
yığcam fikirlər açılsa, on belə kitab yaranar.
Maraqlıdır ki, oğul Əfəndiyev yeri gəldikdə
böyük yazıçımız ata Əfəndiyevlə
də mövqe müxtəlifliyinə varmağı
mümkün sayır.
“Atam üçün XIX əsr
fransız ədəbiyyatında iki böyük fiqur var.
Stendal və Balçak. Qəribədir, mən Stendalı bu dərəcədə
qəbul edə bilmirəm, mənim üçün o Düma
tipli bir yazıçıdır, amma Dümanı daha maraqla
oxuyuram, çünki Düma macəraçıdır və
onda ciddi ədəbiyyat iddiası yoxdur. Stendal isə
iddialıdır”. Elçinin həm də Böyük Oxucu
olması, kitabın nə olduğu haqqında “Ədəbi
düşüncələrdə bir təzahür edir: “... Bu
film (söhbət dəhşət püskürən Amerika
filmindən gedir – Q.M.) yeni texnika ilə çəkilib,
şübhəsiz ki, buna külli miqdarda xərc qoyulub, amma mənim
üçün Meri Şellinin 150 il bundan əvvəl lələyi
mürəkkəbə batırıb yazdığı
“Frankşteyn” o filmdən (və bu tipli filmlərdən)
qat-qat təsirli və yaddaqalandır. Dünyada nə qədər
kəşflər olacaq (kino sayaq), amma, görünür,
kitabın kəşfinə çatan bir kəşf olmayacaq”.
Kitab barədə başqa bir qeydində baqa bir klassikin
sözü diqqətini çəkir: “Bir kitab yazmaq
üçün, min beş yüz başqa kitab oxumaq
lazımdır”- bu da Floberin fikridir”. Tarixi hadisələrin ədəbiyyata,
ədəbiyyatın tarixi hadisələrə münasibəti
necə olmalıdır? Bu müştərəklikdə əsas
olaraq hansı meyar seçilməlidir? Elçin buna da cavab
verir: “Əsas o deyil ki tarixdə həqiqətən Troya
müharibəsi olub, ya olmayıb, əsas odur ki,
“İliada”var”. Başqa bir qənaəti təkcə
yazıçı adamlarını deyil, sıradan olanları
da düşündürməlidir.
“Sənətdə (və həyatda)
ilkin şərt o deyil ki, səni başa düşsünlər,
odur ki, sən başa düşəsən ki, həyat nədir!
Sən biləsən ki, insan kimdir! Sən anlayasan ki, xislət
nəyə qadirdir!”.
Publisistikanı jurnalist
peşəsi hesab edirəm. İllərlə bundan əvvəl
mən də publisistika ilə məşğul olmşam.
Oxucularım mənim bu janrda yazdıqlaırmı məmnuniyyətlə
qəbul edirdilər. Deməli, nə isə fərq vardı.
Bu seçilməni özüm də duyurdum. Milli Azadlıq hərəkatı,
erməni təcavüzünə qarşı müqavimət,
müstəqillik uğrunda mübarizə güclü bir
dalğa yaradaraq günün tutumlu sözü olan publisistikanı
ön cərgəyə çıxartdı. Bu janrda başqa
müəlliflərin də maraqlı yazılarını
oxudum. Özümütədqiq davam edirdi. Nəhayət,
publisistikanı oxunaqlı edən səbəbin sirrini
tapdım. Bu, ədəbiyyatın jurnalistikanı öz
içinə almasıydı. Həmin məhsullarımın əlyazmasını
arxivləşdirəndə qovluqların üzərinə “bədii
publisistika” və ya “yazıçı publisistikası”
sözlərini yazırdım. Bu deyimi bir dəfə mərhum
yazıçımız Sabir Əhmədlinin publisistikası
haqqında fikir söylərkən dilə gətirmişdim. Mənə
çox xoş oldu ki, əsasən gizli saxladığım
“bədii publisistika” məsələsinin təsdiqini “Ədəbi
düşüncələr”də tapdım və ürəkləndim.
Bundan sonra həmin terminləri çəkinmədən
işlədə biləcəyəm. Qələm
dostlarımla hərdən Tolstoy-Dostoyevski mübahisəsinə
giririk. Mən üstünlüyü birinciyə verəndə
çoxu bu qənaətimlə barışmır. Şadam
ki, mövqeyimin təsdiqini Elçin müəllimin fikirlərində
tapdım. Bəli yaradıcı adamlar şəraitsizliyin
özündən də şərait kimi istifadə edib,
faydalı işlərini davam etdirirlər. Onlardan biri də
vaxtının xeyli hissəsini iclaslarda keçirən
Elçindir. Yazıçılar İttifaqının partiya
iclasında o, düşüncələrini kağıza
köçürüb. Yəni, hər yazıçıdan
bir hekayə seçməklə “Azərbaycan hekayə
antologiyası” tərtib edib. Onlar
aşağıdakılardır. Füzulidən “Şikayətnamə”
Mirzə Fətəli Axundovdan “Aldanmış kəvakib”, Cəlil
Məmmədquluzadədən “Poçt qutusu”, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevdən “Bomba”, “Süleyman Sani Axundovdan “Qaraca
qız”, Abdulla Şaiqdən “Məktub yetişmədi”,
Süleyman Rəhimovdan “Su ərizəsi”, Mehdi Hüseyndən
“Rəqiblər”, İlyas Əfəndiyevdən
“Qırçı və qızıl göl”, İsa
Hüseynovdan “Plyajda Salam Qədirzadədən “Xəzan
yarpaqları” Əkrəm Əylislidən “Ürək yaman
şeydir”, Anardan “Keçən ilin son gecəsi”, Yusif Səmədoğludan
“Foto Fantaziya”, Elçindən “Parisdə avtomobil qəzası”.
Gözüm bu müəlliflər arasında bir imza sahibini də
aradı. Təəssüf ki, tapmadı. Nə yaxşı
olardı ki, gözəl hekayələr ustası Altay Məmmədovun
da adı o siyahıda olaydı. Elçinin bir-birindən
maraqlı olan ədəbi düşüncələri
çox, qəzetdə isə yer az. Mən hələ
düşüncələr dənizinin boy verən yerindəyəm.
Sahildən aralandıqca dənizin dərinliyi artır. Bəs
necə etməli? Zənnimcə, bu deyilənlərlə də
bu kitaba maraq oyada bilmişəm. Buradakılardan
artığbına sahib olmaq üçün kitabı əldə
etmək gərəkdir. Yazımın sənədli povestə
çevrilməməsində, sözün müsbət
yozumunda çıxış yolu budur. Mən 547 sənətçi
haqqında söz deyilən, fikir yürüdülən bu
kitabı yazıçı yazıçını oxuyan kimi
oxumağa başlayıb, oxucu yazıçını oxuyan
kimi bitirdim. Sonda ensiklopedik biliyə malik, çoxşaxəli
yaradıcılığında nümunə sayılacaq əsərlərə
müəlliflik edən Elçinin ədəbi sərvətini
və səltənətini belə ümumiləşdirərdim:
Elçinin haqqı var desin ki, ədəbi-tənqidi belə
yazarlar. Amma demir. Elçinin haqqı var desin ki nəşri
belə yaradarlar. Amma demir. Elçinin haqqı var desin ki, səhnə
əsərini belə canlandırarlar. Amma demir.
Fərq etməz. Özü deməsə
də, bunları müəllifin ölkədə və
dünyada qazandığı uğurlar deyir.
Gəncə
Qərib MEHDİ
525-ci qəzet.- 2011.- 2 mart.- S.7.