Badisəba ananın Şəki
ünvanı
Badisəba xanım son dərəcə məlahətli, gözü açıq, dilavər və mədəni xanımdır. Firidun bəy Köçərli kimi adamın təsiri dərhal duyulur. Mənimlə çox mehriban və eyni zamanda ciddi danışırdı. Tanış olan kimi Mirzə Fətəlinin təzə tapılşmış arxivindən söhbət açdı və bu arxivi üzə çıxartdığım üçün məndən razılıq elədi.
Əziz Şərif, professor
Evləri Qazaxdadı,
Qazax nə uzaxdadı,
Mənə yarsız deməyin,
Yarım var, uzaqdadı.
Firidun bəyin 1895-ci ildə
İrəvandan bacısı
Afərin xanıma
yazdığı məktubdan
Görkəmli ədəbiyyatşünas-alim,
maarifçilik tariximizdə misilsiz xidmətləri olan XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində müəllimlər
müəllimi kimi çox böyük nüfuz qazanan Firidun bəy
Köçərlinin (1863-1920) həyat yoldaşı Badisəba
xanım Mustafa ağa qızı Vəkilova 1881-ci il martın
2-də Qazax qəzasının Salahlı qəryəsində
anadan olmuşdur. Onun qardaşları Məmməd ağa və
İsmayıl ağa Qori Müəllimlər Seminariyasında
şuşalı Firidun bəylə birgə oxuyurdular. 1897-ci
ildə tələbə dostları ilə birgə
Salahlıya gələn Firidun bəy Badisəba xanımla ailə
qurmuşdur.
Firidun bəy Qoridə müəllim
işləyəndə Badisəba xanımın təhsili ilə
fərdi məşğul olmuş və onun
maarifçi-qadım kimi yetişməsində böyük zəhmət
çəkmişdir. Badisəba xanım öz xərcilə
1918-ci ildə Qazaxda “Yetim və qaçqın uşaqlar evi”
açmışdır. 1920-ci ilin iyun ayında
bolşevik-daşnaklar tərəfindən Gəncədə
güllələnən Firidun bəydən sonra Badisəba
xanım onun maarifçilik fəaliyyətinin
davamçısı olmuşdur. Bakı Pedaqoji Texnikumunda
müəllim işləyən Badisəba xanım həm də
pedaqoji institutda ali təhsil almışdır.
1925-ci il mayın 1-də
Maarif Komissarlığının əmrilə Badisəba
xanım Köçərli Zaqatalaya göndərilmiş və
orada ilk dəfə Pedaqoji Texnikum təşkil etmişdir.
1929-cu ildə isə Quba Pedaqoji Texnikumunun yaradıcısı
olan bu fədakar qadın 1930-cu ildə Şəkidə 2
saylı uşaq evinin də yaradıcısı və direktoru
olmuşdur. Yüzlərlə kimsəsiz uşağın
böyüməsində və təhsil almasında Badisəba
xanım Köçərlinin əvəzsiz xidməti var.
Yorulmaz maarif xadiminin böyüməkdə olan
balalarımıza təmannasız qayğısı əməkdar
müəllim adı ilə, “Şərəf nişanı”
ordeni və “Qafqazın müdafiəsinə görə”
medalı ilə təltif olunmuşdur.
Badisəba xanımın səmərəli
xidməti mərhum yazıçı Hacıağa
Cümşüdlünün “Badisəba” povestində və
akademik Bəkir Nəbiyevin “Firidun bəy Köçərli” monoqrafiyasında
öz əksini tapmışdır.
lll
Gecə yağan
yağışdan sonra şəhərdə əməlli-başlı
yaz bürküsü vardı. Bir fəsildə üç dəfə
gəldiyim Şəkidə belə bürkü görməmişdim.
Şəhərin sağı, solu və arxası
yam-yaşıl meşə ilə əhatə olunsa da, sərinlikdən
əsər-əlamət yox idi. Yalnız Qışlaq deyilən
məhəllənin yanında şəhər eninə
doğru uzanır. Ona görə də Təpəcənnət
kəndi tərəfdən əsən sərin meh ürəkaçandır.
Şəkidə
yağışlar sürətlə yağır, çox da
çəkmir ki, kəsir. Az vaxtda sellər-sular
oynaşır, yerdə bir gölməçə belə qalmır.
Xan yaylağına sığınan Şəkidə ancaq
yağışın bürkü nişanəsi qalır.
Gönortaya yaxın Qurucana
çayı boyunca üzü yuxarı yol aldım. Nə qədər
yavaş yerisəm də isti məni təntitdi, pencəyimi
çıxarıb çiynimə atdım. Şəkidə
qədimi binalar bir-birindən o qədər gözəl və
yaraşıqlıdır ki, istər-istəməz tez-tez
dayanıb tamaşa etməyə məcbursan. Bu gözəllikləri
görüb seyr etdikcə, qeyri-ixtiyari Aleksandr Dümanın:
“Nuxa olduqca cazibədar, adamı heyran qoyan şəhərdir”
– sözlərini xatırlayırsan.
Elə bu xatırlamaların
axarında Firidun bəyin 1911-ci ilin may ayında Şəki
haqqında heyranlıqla yazdığı cümlələri
yadıma düşür. “M.F.Axundov həzrətlərinin
anadan olmasından yüz il mürür etməsi münasibətilə
risaleyi-yadigaranədir” kitabını yazarkən Şəkidə
olan Firidun bəy şəhərin gözəlliyini belə təsvir
edir:
“Sabiqdə Şəki əhli
öz xanlarına tabe və çox zirək bir tayfa imiş.
Şəhərin abü-havası mötədil və səlamətdir.
Çahar fəsli çox düz və hər fəsli öz
iqtizasına müvafiq gəlib keçir. Şəhərin
içində hər tərəfə sular və
çeşmələr axır; hər evin özünəməxsus
məhəlləsi və bağçası olduğundan
şəhər yaşıl yarpaqlar ilə əhatə
olunubdur.
Ətrafda olan dağ ətəyindən
Nuxaya tamaşa etdikdə gözün qabağında gözəl
bir mənzərə açılır, ruh təzələnir.
Uca və böyük ağacların arasından minarələr
dəxi göy tərəfinə sərkeşlik edib, guya zəbani-hal
ilə onlara deyir: Nə qədər siz uca olsanız da, bizim
rütbəmiz və hörmətimiz sizinkindən əladır;
bizim başımızdan “Allahü-Əkbər” sədası,
sizin üstünüzdə qarğa dolaşalar
qıqqıltısı eşidilir” (F.Köçərli “Azərbaycan
ədəbiyyatı”, I cild, M.F.Axundov fəsli, səh. 419).
Elə-belə tək
başına, heç kimdən, heç nə soruşmadan
gedirəm. Aşağı Karvansaranı keçib sola
dönürəm. Mehmanxanadan bir arzu ilə
çıxmışam: 1930-cu ildə görkəmli
maarifçi Badisəba xanım Köçərlinin təşkil
etdiyi iki saylı uşaq evini tapmalıyam.
Dünən axşam
ağsaqqal bir şəkilidən iki saylı uşaq evinin
harada yerləşdiyini soruşdum. Təəccüblə
üzümə baxıb dedi:
– Vallah, uşaq evini bilmirəm,
amma bizdə internat məktəb var, oda Xan sarayına
çatmamış Qurulcana çayının sağ sahilindədir.
– Ağsaqqal, mənə
vaxtilə Badisəba xanım Köçərlinin işlədiyi
uşaq evi...
– Hə, indi bildim Sizə
hara lazımdır. Nömrəsini bilmirəm, ancaq bizim Şəkidə
ora “Badisəba ananın yetimlər evi” deyirlər. Siz
Çatqal dərəsi (el arasında Çaqqal dərəsi
də deyirlər) adlı məhəlləyə getsəniz
oranı çox asan taparsınız.
Xeyirxah qocanın məsləhəti
ilə gəlib dörd yanı hasara alınmış bir abidəyə
çatdım. Yarı açıq qapıdan içəri
keçib üstündəki yazını oxudum: “1930-ilin
aprelində Sovet hakimiyyətinə qarşı üsyan qaldırmış
banditlərlə mübarizədə həlak olanların xatirəsinə”.
Abidənin üzərində yazılmış soyadları
oxuyanda məni ikrah hissi bürüdü. Bu üsyanda Milli
ordumuzun mərd polkovniki Bəhram bəy Nəbibəyovun
(1884-1930) başçılığı ilə
xalqımızın igid oğulları son nəfəsinə qədər
vuruşub həlak olublar. Yetmiş ildən çox onların
adı “bandit” kimi sovetlər tarixində çəkilib. Təəssüf
ki, azadlığımızı, istiqlaliyyətimizi boğan,
yüzlərlə soydaşımızı qanına qəltan
edən bolşevik-daşnaq əsgərlərinin “şərəfinə”
qoyulmuş abidə hələ də qalır.
– Sizin
tanışınızın adı var, burda?
– Yox, – deyə dərhal cavab
verdim, allah eləməsin, burada adı yazılanların
hamısı xalqımızın düşməni olublar...
Bu ortayaşlı kişi
hardan, nə vaxt gəldisə, səsindən diksinib, təəccüblə
ona baxdım. Qısıq səslə danışan kişi elə
bil yerin tərkindən çıxdı. Mənə
şübhə ilə baxıb müti bir görkəmə
düşdü.
– Qoxmayın, – deyib ona təsəlli
verdim – daha bunların dövranı getdi. Sən Badisəba
ananın uşaq evinin harada olduğunu mənə göstərərsənmi?
– Çıxaq
yuxarıdakı yola, oradan görünür, – deyib
şübhəli-şübhəli mənə
başdan-ayağa yenidən baxdı.
Yola çıxdıq. Qəmbər
daşı döşənmiş üzü yuxarı gedən
yolun solundakı üç mərtəbəli qədimi bir
binanı göstərdi.
...Mavi rəng çəkilmiş
taxta qapıdan içəri keçdim. Daş pilləkənləri
qalxıb geniş, səliqəli bir həyətə girdim.
Bir azdan öyrəndim ki, bu yaraşıqlı ev 37-ci ildə
güllələnmiş Rüstəm bəy
Zülfüqarovun şəxsi mülkü imiş. Həyətdə
sakitlik hökm sürürdü. Evin alt mərtəbəsindən
yaşlı bir qadın çıxdı. Mənim ona
yaxınlaşıb salam verməyimi gözləməyə
amanı çatmayan qadın, uzaqdan yuxarını göstərib
bərkdən:
– Direktor yuxarıdadı,
uşaqlar da dərsdədirlər, – dedi.
Sərt dikdirli taxta pilləkənlə
ikinci mərtəbəyə çıxdım. Sol tərəfdəki
qapını açıb içəriyə boylandım.
Zövqlə təmir olunmuş otaqda, güllər və
çiçəklər göz oxşayırdı.
Otağın baş tərəfində rəngli bir portret
asılıb. Bu, Badisəba xanım Köçərlinin
yağlı boya ilə işlənmiş əksidir.
Altında heç bir yazı-filan olmasa da, vaxtı ilə
yüzlərlə kimsəsizin anası olmuş, portretdəki
ağbirçəyi dərhal tanıdım.
Xatirə otağında
müasir mebel, pianino və xeyli kitablar divar boyu səliqə-səhmanla
düzülüb. Stullardan birində oturub onun əzizi və
xalqımızın ölməz ədəbiyyatşünası
Firidun bəy Köçərli günlərini bir-bir
xatırlayıram... Məni təsvirəgəlməz qəm,
kədər ağuşuna alıb. Bura indi də uşaq
evidir. Daha doğrusu, “Şəki qarışıq tipli
uşaq evi”dir. Bu xoşuma gəlməyən rəsmin
adını cöldə oxudum. Və dərhal fikrimdən
keçdi ki, niyə lövhədə Badisəba ananın
adı yoxdu. Axı o burda, məhz bu binada nə az, nə
çox, düz iyirmi dörd il zəhmət çəkib,
yüzlərlə kimsəsizə ana olub...
İlk görüşdən
iradımı uşaq evinin tədris işləri üzrə
direktor müavini Qurbanəli Cabbarova da bildirdim. O təəssüflə
dedi ki, dəfələrlə yuxarı təşkilatlara
müraciət etsək də, bir cavab yoxdur. Bircə təsəllimiz
var ki, bütün Şəki əhalisi bura “Badisəba
ananın uşaq evi” deyir.
Vaxtilə Badisəba
ananın yaşadığı otağı görmək istədim.
Qurbanəli müəllim mənə üçüncü mərtəbəyə
çıxmağı təklif etdi. Sağ tərəfdəki
birinci otağı açıb:
– Otuz il bu otaqda
yaşayıb Badisəba ana, – dedi. Buranı muzey etmək istəyirik,
hələlik onun haqqında sənədlər, foto-şəkillər
və şəxsi əşyaları toplayırıq.
– Mənə məlumdur ki,
Badisəba ana burada işləyəndə Roza adlı
üç yaşlı qız uşağını
övladlığa götürüb. Görəsən,
sağdırmı Roza, bilmirsiniz?
–Sağdır, əlbəttə,
Mehdi Hüseynzadə küçəsindəki on saylı evdə
yaşayır.
...Şəkililərə məxsus
xoşsimalı, cəld yerişli, gözlərindən
gülən bir ana bulud kimi tutulur. Roza Hədibullah qızı
Həşimova Badisəba xanımın adını eşidən
kimi gözlərində yaş gilələndi. Bizi də
kövrəltdi. Bir xeyli özünü ələ ala bilmir,
titrək, kövrək səslə: anama qurban olum, Allah ona rəhmət
eləsin, bax-bax buramda yaşayır – deyib, sol əlini ürəyinin
başına qoyur. Mənim nurum, pakım, gözümün
işığıdı analar-anası Badisəbam...
Həyacandan əsən, hər
şeyi birdən danışıb qurtarmaq istəyən Roza
xanıma təsəlli verə bilmirəm. Qurbanəli müəllimin
dinməyi, məsləhəti onu az da olsa toxdadır.
– Yaxşı, Roza xanım,
necə oldu ki, yüzlərlə uşaqdan Badisəba ana sizi
seçdi, sizi övladlığa götürdü?
– Yox, ay oğul, düz demədin,
Badisəba ana heç kəsi seçməzdi.
O, uşaq evindəki dörd
yüzdən çox uşağa eyni ana qayğısı,
ana gözü ilə baxırdı. Mən 1926-cı ildə
Şəkidə anadan olmuşam. İki yaşım tamam
olar-olmaz anam ölüb. Atamı 1929-cu ildə “xalq
düşməni” eləyib tutublar. O, müəllim olub. Mən
bir il nökərimizin ümidinə qalmışam. Sonra bibim
Xubnisəyə veriblər. Dörd yaşıma qədər
bibim saxlayıb. Bibim ərə gedəndə gətirib məni
aşağı məscidin yanındakı yetimxanaya verib.
1930-cu ildə gəlib oradan təşkil elədiyi yetimxanaya
uşaq seçən Badisəba ana məni də gətirib.
Yeddi yaşıma
çatmışdım, bibim hədiyyə ilə gəldi. Nə
qədər yalvardısa vermədi Badisəba ana, “harda
ölmüşdün indiyədək” – dedi, – birdən hirslə,
buyur, apar, əlini mənə uzatdı. Mən dərhal Badisəba
anamın dizini qucaqlayıb ağladım, hönkürə-hönkürə:
– Yox, istəmirəm, nə
hədiyyəsini, nə özünü. Ana, qurban olum vermə
məni ona...
Badisəba ana sərt səslə:
– Get, sənəd gətir
ki, Roza həqiqətən sənin qardaşın
qızıdır. Bunu hökumət mənə sənədlə
verib.
Bibim:
– Sənəd yoxdu, hardan alım
– dedi. Sənədlər it-bat olub.
– Yaxşı ki, yoxdu.
Heç olsa da verən deyildim. Özümün övladım
yoxdu, Rozanı özüm götürüb övlad kimi
böyüdəcəm.
Bundan sonra məni özü
ilə üçüncü mərtəbəyə, evinə
apardı. O gündən onunla yaşadım. Məni
özü ilə yatızdırardı. Qorxurdu ki, bibim gəlib
oğurlayıb aparar məni...
– Roza xanım, heç həyat
yoldaşı Firidun bəy Köçərlidən
danışırdımı?
– Danışırdı nədi,
ay oğul. Deynən heç dilindən düşərdimi
onun adı. Nəyə əl atırdın, deyirdi, Firidun bəyin
yadigarıdı. Nədən danışırdın, deyirdi,
Firidun bəy belə deyərdi. İlahi, insanın insana nə
boyda məhəbbəti, nə ülvi sevgisi olarmış.
Gümüş qabın
içində yumurta boyda ləli vardı. Pəncərənin
pərdələrini saldırar, qapını da
bağlatdırardı. Otaq tam qaranlıq olanda
gümüş qabın ağzını açardı. Ləlin
işığında Quran oxuyardı. O vaxt “Allahsızlar
ittiaqı” vardı. Möhübbəli adlı cavan bir
oğlan qapı-qapı gəzib allahsız bileti
paylayırdı. Bir dəfə Möhübbəli bizə də
gəldi. Badisəba anaya da təklif elədi. Anam bərk əsəbləşirdi.
“Rədd ol, – dedi, biqeyrət, tutduğun işdən xəbərin
var, get papağını qoy qabağına
yaxşı-yaxşı fikirləş... Allahsız da insan
olar?
Qonşuluğumuzda
keçmiş bəy oğlu vardı. Fərhad bəy
Zülfüqarov bizə tez-tez gələrdi. Səliqəli
geyimli, şirin danışıqlı, yaraşıqlı
cavan adam idi, otuz yaşı ancaq olardı. Bankda işləyirdi.
Axşam üstü bizə gəldi. Həyacanla:
– Ay Badisəba ana, neyləmisən.
Axı, o Möhübbəli şuqulun biridir, sən də onu
acılamısan. Əşi, bir parça kardon biletdi, al at,
qalsın evdə onunla sən dinsiz olmayacaqdın ki?...
Anam hirslə:
– Fərhad bəy, nəsli-nəcabətinə
layiq olmayan sözü danışma. Qoy, getsin nə gədəlik
eləyir başqasının qapısında eləsin. Bir o
qalmışdı pak evimi “Allahsız bileti” ilə murdarlayam.
Heç bilirsən Firidun bəy yuxuma girib məni necə
töhmətləndirərdi.
Möhübbəli o gedən
oldu. Birdə bizim qapıya gəlmədi.
Evdə Firidun bəyin
gümüş qaşığını,
bıçağını, lampasını və nəlbəkisini
də ayrıca saxlayardı. Qızıldan papiros qabı
vardı, üstündə “Firidun bəy Köçərli”
yazılmışdı. Çəkisi dörd yüz əlli
qram idi.
Evimizdə onun ən
çox əzizlədiyi, ağlaya-ağlaya vərəqləyib
baxdığı bir böyük albom vardı. Mən onu zorla
yerdən qaldırardım. Üstündə rusca
gümüşdən iri hərflərlə “F.K.”
yazılmışdı. Onu 1895-ci il oktyabrın 23-də
İrəvan gimnaziyasının müdavimləri Firidun bəyə
avtoqrafla hədiyyə vermişdilər. Orada Firidun bəyin
çərkəzi geyimdə, Badisəba xanımla,
qohumları ilə, qardaşları İsmayıl və Məmmədağa
Vəkilovla, tələbələrilə, Şuşada, Qori və
Tiflisdə çəkilmiş çoxlu fotoşəkilləri
saxlanılırdı. Axı, Firidun bəy on il İrəvan
gimnaziyasında tərbiyəçi-müəllim işləmişdi.
Badisəba ana Firidun bəyin
iki dəst paltarını saxlayırdı. Bir dəsti çərkəzi
formada, o birisi kostyum idi. Corabına kimi yuyub-ütüləyib
sandığa yığmışdı. Deyirdi ki, Firidun bəy
mütləq gələcək, o məni tək tənha yetim
qoymaz. Firidun bəy öləsi adam deyil. Hər axşam ona
Quran oxuyardı. Əziz gündə, aşurada halva
bişirib, uşaqlara paylayardı. Amma demirdi ki, halva Firidun bəyə
görə bişirilib. Ehtiyat edirdi. Gözü yolda,
qulağı səsdə idi...
Bir dəfə soruşdum
ana, Firidun bəyi niyə tutublar ki?
– Biləmmədik, ay bala,
1920-ci il mayın 31-də axşam üstü gəlib Qazaxdan
qızıl ordu əsgərləri apardılar. Soruşdum ki,
hara aparırsız. Dedilər ki, tezliklə qayıdıcaq. O
gedən oldu...
Çox vaxt
çarpayıdan düşüb yerdə yatardı.
Çarpayı boş ola-ola niyə yerdə yatırsan, ay
ana? – deyə soruşanda cavab verərdi ki, Firidun bəy kimi
can torpaqda yatsın, mən çarpayıda... Bilirdi, çox
yaxşı bilirdi ki, Firidun bəyi bolşevik-daşnaklar
1920-ci ilin iyununda Gəncədə güllələyiblər.
Amma yenə ümidini üzmürdü. “Axı onun
günahı nəydi? O, aydan arı, sudan duru bir insan idi” –
deyib, yanıb-yaxılardı.
Badisəba anam
danışırdı ki, Qoridə yaşayanda bir gün
Firidun bəylə şəhərə gəzməyə
çıxmışdıq. Bizə bir qaraçı rast gəldi.
Qabağımızı kəsib dedi ki, qoyun falınıza
baxım. Firidun bəy razı olmadı. Aralanıb: “gəl, bəri
– dedi. – Boş şeydir, inanma bunların
danışığına”. Mən getmədim.
Qaraçı falıma baxıb əvvəlcə xoş
sözlər dedi. Sonra bir addım da irəli atıb,
pıçıltı ilə: “Sənin ərin dəmirdən,
yəni güllədən öləcək. Sən
özün isə uzun ömür sürəcəksən” –
dedi.
Mən əsəbləşib
qaraçıya ağır söz dedim: “Mənim ərim elə
kişidir ki, onsuz bir gün yaşamaq lazımım deyil. Səfeh-səfeh
danışma” – deyib qaraçıdan aralandım.
Firidun bəyə bu barədə
heç nə deməsəm də, üç dörd gün
özümə gələ bilmədim.
Badisəba anam
köksünü ötürüb: İndi görürsən
qızım, mən dözümlüyəm, on ildən
çoxdur Firidun bəy gəlib çıxmır, mən isə
hələ də yaşayıram.
Bir gün mənə dedi ki,
get, Fərhad bəyi çağır gəlsin bizə. Fərhad
bəyə dedi ki, gərək sən mənim xətrimə
Şuşaya gedəsən. Mənə xəbər
çatıb ki, övladımız olmadığına
görə Firidun bəy vaxtilə Şuşada məndən
gizli evlənibmiş. Deyirlər bir oğlu qalıb. Onu dəqiqləşdir,
qayıt. Sonra özüm gedib o oğlanı gətirəcəm.
Qoy gəlsin, yurduna yiyə dursun, axı o, Firidun bəyin
yadigarıdı. Mənim üçün çox əzizdi.
Sonra ona Firidun bəyin Şuşadakı qohumlarının
adlarını verdi. Bir neçə şuşalı
ağsaqqal, ağbirçək adı çəkib
tapşırdı ki, onlarla görüş, soruş, onlar
mütləq bilərlər, tanıyarlar Firidun bəyin
oğlunu.
Bir həftədən sonra
Şuşadan qayıdan Fərhad bəy şad xəbər gətirə
bilmədi. Anam çox məyus oldu.
Əllinci illər idi, dəqiq
ili yadımda deyil.
Bir dəfə də dərsdən
gələndə gördüm anam yır-yığış
eləyir. Mənə bir qəzet göstərib sevinclə
dedi ki, bu qəzetdə elan yazılıb ki, Firidun
Köçərli adlı gənc aspirant, elmlər namizədi
adı almaq üçün Universitetdə müdafiə edəcəkdir.
Bu, yəqin ki, Firidun bəyin yadigarıdır. Gedib
oğlanı axtaracam, Universitetdə olar, onu tapmaq asandı.
İlahi, anam necə
sevinirdi. Onun qəddi-qaməti düzəlmişdi, üzü
sevinc işığı ilə dolu idi. Onun sevincdolu, şən
vüqarı indi də gözümün
qabağındadı. Elə bil ilk görüşə gedən
cavan qız uşağı idi.
Amma dörd-beş gün
sonra qayıdan Badisəba anam qanadı qırılmış
quşa bənzəyirdi. Durub-oturub Qazax ləhcəsində
yana-yana deyirdi:
– Ay Firidun bəy, a evi
yıxılmışın oğlu, bu qədər də uzaq
səfər olarmı?....
– Roza xanım, şahid oldum
ki, Badisəba anaya hüdudsuz məhəbbətiniz var.
Şübhəsiz ki, o da sizə az qayğı göstərməyib,
o çətin, ağır uşaqlıq illərinizdə sizə
ana əvəzi olub. Çox sağ olun ki, onun xatirəsini
yaşadırsınız. Bayaqdan fikir verirəm nəvələrinizdən
heç birini “Badisəba” – deyə
çağırmırsınız.
Roza xanım ovcundakı
güllü dəsmalla göz yaşlarını silib, qəddini
düzəltdi. Ötkən və məğrur səslə:
– Anamın adını
heç bir nəvəmə qoymaram. Ona görə yox ki, nəvələrim
ona layiq deyillər. Bəlkə də layiqdirlər. Amma o
adı, o insanı, Badisəba anamı qəlbimdə,
varlığımda yaşadıram, yaşadacam.
– Roza xanım, Firidun bəyin
tələbələrindən, Badisəba ananın
qohumlarından onun yanına gəlib-gedən olurdumu?
– Gələnlərdən ən çox yadımda qalan Səməd Vurğun olub. Səməd gələndə uşaqlar kefdə-damaqda olurdular. Heç vaxt əliboş gəlməzdi. Oğlanlara şalvar, köynək, qızlara çit don, saçlarına bağlamağa lent, balacalara isə çoxlu konfet və oyuncaq gətirərdi. Oğlan uşaqlarını yığıb meşəyə aparar, bulaq başında yedizdirib-içizdirərdi. Ağaca çıxıb uşaqlara meyvə yığardı. Üst-başını bulayanda Badisəba ana onu danlaya-danlaya bulaşıqlı paltarını özü yuyardı. Səməd Vurğun onu “a bıjı” – deyə çağırardı.
Əliboş gəlməyən bir də Əli adında Firidun bəyin tələbəsi vardı, o da çox gələrdi. Əli Səbrini anam “oğlum” – deyə çağırardı. Deyirdi ki, Əli Qoridə oxuyanda Firidun bəy onu övladlığa götürmüşdü. Müharibə başlanmamış Əli daha gəlmədi. Bir dəfə Səməd Vurğun gələndə anam Əlini soruşdu. Anam soruşduqca Səməd Vurğun eşitməməzliyə vururdu. Anam ərklə üstünə qışqıranda Səməd Vurğun sakitcə ona nəsə dedi. Anam “balam vay” – deyib, ağladı. Məlum oldu ki Əlini 1937-ci ildə həbs edib sürgünə göndəriblər.
Bacısı oğlu Fəxri Vəkilov gələndə çox qalardı. Bəzən bir həftə, on gün anası Dürnətnisa ilə qalardılar. Uşaq evinə yardım almaqda bacısı oğlunun köməyi çox olurdu. Müğənni Bülbülün, Rəşid bəy Əfəndiyevin gəlməyi də yadımdadır. Rəşid bəy o qədər qocalmışdı ki, qolundan tutub zorla gətirərdilər.
Şəkidən ən çox anamla söhbətə gələn Əbdürəhman Abdullayev olurdu. O, gərəkkı, raykomda işləyirdi. Deputatlıqdan çox danışardılar. Axı anam Badisəba üç çağırış – 1946-cı ildən 1952-ci ilə kimi Şəki şəhər Sovetinin deputatı olmuşdur. Həm də Şəhər Deputat Komissiyasının sədri idi. Oğlan uşaqlarını başına yığıb şəhərin abadlaşdırılmasına aparardı. Anamın təşəbbüsü ilə Ağamalıoğlu küçəsində, pioner parkı salınmışdı.
– Roza xanım, bəs toyunuzu necə, Badisəba ana gördümü, sizin xoşbəxtliyinizin şahidi oldumu?
– On yeddi yaşım tamam
olanda dedi ki, səni ərə verəcəm. Mən
özüm də on yeddi yaşımda Firidun bəylə ailə
qurmuşam. O, qardaşlarım – İsmayılla, Məmmədağa
ilə Qori Seminariyasında birgə oxumuşdu. Bir dəfə
qış tətilində Salahlıya gələndə məni
görüb bəyənmişdi. – Ana, – dedim, – mən
Bakıya oxumağa getmək istəyirəm. – Buraxmaram, – dedi,
– gözəl-göyçək qızsan, səni
götürüb qaçırdarlar, mən tək-tənha
qalaram, mənə də yazığın gəlsin.
Qonşumuz Teymur yaxşı cavandı, əxlaqlı
oğlandı. Onun da taleyi səninkinə oxşayır, o da bəy
nəslindəndi, atasını bolşeviklər həbs edib
güllələyiblər. Fərhad bəy kimi
ağıllı qohumu var. Baş-başa verib, xoşbəxt
yaşayarsınız. Bilərəm ki, səni xoşbəxt
elədim, arxayın ölərəm. Anam məni Teymura ərə
verdi. Toydan bir neçə gün sonra Bakıya getməyə
hazırlaşdı. 1954-cü ilin yanvar ayında dedi ki, gedirəm
Bakıya, pensiyaya çıxıb, qayıdıb gələcəm,
ev alacam. Sən, mən, Teymur birgə yaşayarıq.
Qatarda gedəndə ona bərk
soyuq dəyir, xəstələnir. Dörd gün sonra teleqram
aldım. Yazırdı ki, təcili gəl. Dərhal yola
düşdüm. Son nəfəsinə çatdım...
Şəmistan NƏZİRLİ
525-ci qəzet.- 2011.- 5 mart.- S.24-25.