Vətən
göylərində əbədi Ulutürk məşəli
Xəlil Rza Ulutürk –
bu adı ilk dəfə üçüncü sinifdə
oxuyarkən eşitmişdim. Eşitmişdim, amma təbii
ki, Xəlil Rzadakı Ulutürk mahiyyətini dərk edə
bilməmişdim. Aradan xeyli zaman keçib. İndi onun
şeirlərini oxuyuram. Və... O şeirlərdə vulkan
kimi püskürən Xəlil Rza ruhunu nəinki eşidirəm,
həm də onu görürəm. Haqqında nəsə
yazmaq istəyirəm. Qələmi əlimə
götürürəm, lakin qələmim o sətirlərdəki
vulkanın istisini hiss edən kimi zəifləyir, əriyir. Amma başlamaq lazımdır axı. Əvvəlcə
o alovdan bir qığılcım almaq üçün
Ulutürkün kitabları – “Ömürdən uzun gecələr”,
“Hara gedir bu dünya”, “Türkün dünyası”, “Mən
Şərqəm”, “Davam edir 37”, “Lefortovo zindanında”, “Qəhrəman
Təbrizim”lə tanış oldum. Bu kitablarda sanki Prometey
kimi əlinə od alıb insanlara doğru qaçan birini
gördüm. Azadlıq aşiqini... İnsanlara azadlıqdan
soraq verən bir fədaini. O gedir. Və gedə-gedə bu
misraları oxuyur:
Verin mənə
azadlığı, heç olmasa qram-qram!
Mən bu qədər alçaqları necə əzəm, necə qıram?!
Verin mənə azadlığı heç olmasa qətrə-qətrə!
Tamarzıyam
Türkanımın hər gülündə o bal ətrə.
İçindəki
Prometey alovu onu qaranlıq Lefortovo zindanında da söndürə
bilmir... Xəlil Rza orada da alovlanır, püskürür:
Azadlığı istəmirəm zərrə-zərrə, qram-qram,
Qolumdakı
zəncirləri qıram gərək, qıram, qıram?!
Xəlir Rzanın dünyamızdakı həyat yolu 1932-ci il oktyabr ayının 21-də Salyan rayonunun Pirəbbə kəndində başlanıb. Orta məktəbdə oxuduğu müddətdə çalışqanlığı, davranışı ilə müəllimlərin rəğbətini qazanıb. Onun ilk mətbu şeiri “Kitab” 1948-ci ildə “Azərbaycan pioneri” qəzetində dərc olunub. 1949-cu ildə o zamankı Azərbaycan Dövlət Universiteti filologiya fakültəsinin jurnalistika şöbəsinə daxil olub. Bakı ədəbi mühiti onun yaradıcılıq imkanlarına geniş yol açıb. Görkəmli ədəbiyyatşünas alim Cəfər Xəndanın və şair Bəxtiyar Vahabzadənin rəhbərlik etdiyi ədəbi dərnəklərdə iştirak etməsi onun söz adamı kimi püxtələşməsinə ciddi təsir göstərib. 1957-ci ildə universiteti bitirən Xəlil Rza əmək fəaliyyətinə “Azərbaycan qadını” jurnalı redaksiyasında başlayıb. Həmin ilin avqust ayında Moskvadakı Ali Ədəbiyyat Kurslarına göndərilməsi də gənc şairin gələcəyə inamıyla bağlı idi. 1959-cu ildə Bakıya qayıtdıqdan sonra Azərbaycan Pedoqoji İnstitutunun aspiranturasında təhsilini davam etdirib. Bütün bu illərdə şairin vətənpərvərlik duyğuları daha da inkişaf etmiş və şair həqiqi bir azadlıq aşiqi kimi yetişmişdi. Vətəni Azərbaycanın imperiyadan azadlığını yalnız onun azad təfəkkürlü vətəndaşlarının yetişməsində görən Xəlil Rza bu yolda əlindən gələn hər bir işi canla-başla yerinə yetirirdi.
X.Rza Azərbaycan dilinin saflığı, əcnəbi dillərin təsirinə düşməməsi üçün özünəməxsus mübarizə yolu seçmişdi. Bir ara, harda olursa olsun, doğma dilində təmiz danışmayan müsahibindən eşitdiyi hər yabançı kəlmə üçün 5 qəpik tələb edir, danışığından məmnun qaldığı yoldaşlarını 1 manat verərək mükafatlandırırdı. Bu məbləğlər, təbii ki, simvolik idi, şairin bu yoldakı qətiyyətli mövqeyindən xəbər verirdi. Beləliklə, o müasirlərinin diqqətini ana dilinin saflığını qorumağa cəlb edir, digər tərəfdən ruslaşdırma siyasətinə qarşı mübarizə aparırdı. Əlbəttə, bütün bunlar hakim dairələrin diqqətindən yayınmır, çox keçmir ki, şairin ictimai fəaliyyəti ciddi şəkildə məhdudlaşdırılır...
Həyat yolu barədə məlumatları, xüsusən alovlu şeirlərini oxuyandan sonra Xəlil Rza Ulutürk fenomeni gözümün qarşısında daha canlı obraz almağa başladı. Şeirləri oxuyurdum.
Misralardan məmnunluqla dolu atəşin ürəyimə yayıldığını hiss edirdim. Və yenə də görürdüm – qaranlıqları əlindəki azadlıq məşəli ilə yaran Prometeyi... O hayqırmaqdan yorulmurdu...
Şairin öz səs yazısını dinlədim. “Silahlan” şeirini Ulutürkün səsindən eşitmək çox gözəl idi:
Bu sərt, ağır günlərdə
Mən Ali Baş Komandan olsam, olmasam belə,
Azərbaycan adından əmr
edirəm: Silahlan!
O səsin əzəmətini
bir daha duydum. Daha sonra şairin 70 illik yubileyi ilə
bağlı keçirilən tədbirin
videogörüntülərinə baxdım. Ancaq yenə də təəssüratım kifayət
qədər deyildi. Bu işdə mənə
ancaq Ulutürkün Vəfadarı adlandırılan,
şairin sadiq, fədakar ömür yoldaşı Firəngiz
xanım kömək edə bilərdi. Onunla
əlaqə saxladım. Görüşəcəyimiz
günün axşamı çox həyəcanlı idim.
Gecəni yata bilmədim. Gözümün
önündən getmirdi Ulutürkün məzarı
üstündə ucalan heykəli.
Görüşümüz
baş tutdu. Həyəcan içində verdiyim sualları həlim,
mehriban, ancaq qətiyyətli səsiylə cavablandırdı.
Ulutürkün Vəfadarı şairin evdə
mehriban, qayğıkeş bir insan olduğunu söylədi.
Şairlə bağlı xatirələrini varaqladı:
“Mən hər
zaman onun ardınca getmişəm, tərəddüdsüz izləmişəm
onu. Çünki Xəlilin düz yolda olduğuna, Vətənini,
millətini, insanları sevdiyinə əmin olmuşam. Bütün varlığı ilə, ruhuyla Azərbaycanı
sevirdi, vətəninin istiqlalını arzulayırdı, həyatının
mənasını, əbədiyyəti bunda
görürdü. Deyirdi ki:
Mən onsuz da əbədiyəm,
cahangirlər gəldi-gedər,
Bir gün
başım getsə, verərsəm can,
Sən yadların
qarşısında
heç bir zaman qara geymə,
Ey ağ
donlu Anam mənim,
ağ çələngli Azərbaycan!
Həbsxanada
olanda yanına tez-tez gedib gəlirdim. 9 ay ərzində 18 dəfə
Moskvaya getmişdim, hər dəfə özümlə
bağlama aparırdım. Onun içindəkilər
diqqətlə yoxlanılırdı, amma yenə də
fürsət tapıb ona ürəyincə olan nələrsə
aparmağa çalışırdım. Xəlil
əvvəldən istiqlal aşiqi idi. Mən
özüm tarixçiyəm. Fridrix Engelsi, Karl Marksı
oxuyanda o mənə deyirdi ki: “Firəngiz, əl çək
bunlardan, cəmiyyət dəyişəcək, Marks, Engels sənə
lazım olmayacaq, qalacaqsan işsiz”. Mən də
oxuduqlarım haqqında ona danışırdım. Bir dəfə həbsxanaya gedəndə bananın
qabığını soydum, içərisinə kağız
yapışdırıb təzədən bağladım.
Bunları da bizə Karl Mars öyrədib.
Yeri gəlmişkən xatırladım ki ,
siyasi mübarizəsinə görə o da təqib olunaraq həbs
edilib. Nə isə , kağızda
yazmışdım ki, Xəlil səninlə mübarizə
aparmağım ona görə deyildi ki, düz eləmirsən.
Ona görə idi ki, bax, indi mən
Bakı-Moskva yolunda qalmışam”. Praporşik
bağlamadan qalanlarını geri qaytarırdı.
Bağlamanı açdım, dedim, bəlkə evdə olanda
danışdıqlarım yadında qalıb, bəlkə
cavab yazıb. Xəlil banan qabığında cavab göndərmişdi:
“Qorxma mən sarsılmaz
dağ qalasıyam,
Min bir ölüm gələ
sağ qalasıyam.”
Erməni vəhşiliyinin
tüğyan etdiyi vaxtarı idi. Şuşaya ,
Laçına , Kəkicahana ardı-arası kəsilməz
basqınlar olurdu. Azərbaycanın
üstünü qara buludlar almışdı. Bəziləri ğz uşaqlarını
dğyüş cəbhəsindən xaricə gəndərirdilər.
Bu faktlar Xəlilin gözü qarşısında olduğu
üçün o həmin ailələrə qarşı
çıxırdı:
Çörək də
tapılar, ət də, balıq da,
Məhəbbət,
sədaqət çəkilib ərşə.
Çoxdur məmləkətdə
başıpapaqlı,
Kişilik, dəyanət
çəkilib ərşə.
Bir dəfə Təbrizim əsgər
geyimində evə gəlib dedi:
– Ata mənə xeyir-dua ver,
mən gedər oldum.
Xəlil xeyli ona baxıb:
– Uğur olsun, oğlum! –
dedi.
Mən ağladım, dedim
ki, Təbrizim, axı sənin iki körpən var, niyə
gedirsən? Qurban olum ay Təbriz, özünü qoru, mənim
sizdən başqa heç kəsim yoxdur...
Təbriz mənə təsəlli
verdi, Xəlilin Lefortovoda yazdığı
şeirdən iki misranı özü bildiyi kimi dedi:
– Bütün dərdi, ələmi
dişlərimlə sıxacam,
Dəmir kimi gedirəm, polad
kimi gələcəm...
Xəlil Rza
bütün əsərlərində azadlıq
ideyalarını, vətənpərvərlik eşqini cücərəcək
toxum kimi ürəklərə səpmişdi, həmin toxum
oğlu Təbrizin qəlbində, təbii ki, daha gözəl
boy vermişdi.
Məhz həmin hisslərin təsirilə Təbriz
cəbhəyə yollanmışdı”.
Vətən
yolunda şəhid olan övladının itkisi şairi
qürurlandırsa da, ata ürəyinə ağır zərbə
vurmuşdu. Şairin fiziki ömrü 1994-cü ilin yayında
bitsə də, onun mənəvi ömrü bitməzdir,
işıqlı ruhu əbədi olaraq Vətən göylərində
qərur tutub.
Firəngiz
xanım danışdıqca Xəlil Rzanın obrazı
gözlərim önündə bütövləşdi və
o indi əlində məşəl tutan Prometey yox,
bütün varlığı, ruhu vətən, millət
yolunda məşələ çevrilən Ulutürk kimi
göründü mənə. Böyük məhəbbətdən
– istiqlal eşqindən, vətən və millət sevgisindən
od alan Ulutürk məşəli Azərbaycan
səmasında əbədi alovlanacaq.
525-ci qəzet.- 2011.-16 mart.- S.6.