Milli mədəniyyət tariximizdə
iki mötəbər ünvan – Şuşa və Ağdam
teatrları
Əsrlərdən bəri mədəniyyət
və incəsənət beşiyi sayılan Qarabağ Azərbaycan
musiqi tarixinə, ədəbiyyatına, eləcə də
teatrına görkəmli şəxsiyyətlər, nadir sənət
inciləri bəxş edib. Qarabağdan danışanda
Şuşa və Ağdamın mədəniyyətini, bu
şəhərlərdəki mədəni mühitin Azərbaycan
incəsənətinə töhfəsi olan dəyərləri
qeyd etmədən ötüşmək olmur. Hamımız
bilirik ki, Şuşa XIX əsrin axırı və XX əsrin
əvvəllərində teatrın ən fəal olduğu
şəhərlərdən biri kimi tanınıb. Şuşada
tamaşa mədəniyyətinin tarixi hələ 1840-cı
illərin sonlarından başlayır. O illərdə
Şuşada iki böyük tamaşa mərkəzi – teatr və
sirk mövcud idi. 1870-ci illərdə isə teatra diqqət
artır və Şuşa ziyalıları teatr
tamaşaları yaratmaq üçün əllərindən gələni
əsirgəmirlər.
1882-ci ildən etibarən isə
Şuşada teatr tamaşaları daha da təkmilləşməyə
başlayır. Mənbələrdə deyilir: “Burda hətta
müəllimlər də yay tətili zamanı bir araya
toplaşaraq M.F.Axundovun əsərlərindən ibarət
tamaşalar hazırlayırdılar. Bu tamaşalarda Yusif bəy
Məlikhəqnəzərov, Haşim bəy Vəzirov, Bədəlbəy
Bədəlbəyov, Firudin bəy Köçərli, Həsənəli
Sarıcalinski, Mirzə Mııxtar Məmmədov,
İsmayıl Şəfibəyov, Cabbar Qaryağdı oğlu
iştirak edirdilər. Onlar əsasən M.F.Axundovun komediyalarını
oynayırdılar”.
Həmin illərdə Şuşa
teatrının binası olmadığı üçün bəzi
tamaşalar kazarmalarda nümayiş etdirilsə də, əsas
tamaşalar Cümşüd bəy Məlikhəqnəzərovun
mülkündə göstərilirdi. 1871-ci ildən isə
Şuşadakı köhnə klub binası yenidən təmir
edilib, istifadəyə verilmişdi. Artıq sonrakı illərdə
həvəskarlar Xandəmirovun teatr binasında
çıxış edirdilər. 1894-cü ilin yay
aylarında xeyriyyə məqsədilə bir-birinin ardınca
üç əsərin “Hacı Qara”, “Müsyo Jordan və dərviş
Məstəli şah”, “Xırs quldurbasan” tamaşasını
oynayan Şuşanın həvəskar artistləri 1895-ci ildə
Haşımbəy Vezirovun “Evlənmək su içmək
deyil” adlı pyesinin tamaşasını göstərmiş, əldə
etdikləri 500 manat gəliri sənət məktəbinə
vermişlər. 1896- cı ildə isə Şuşada ilk dəfə
“Dağılan tifaq” faciəsi oynanılıb. Bu barədə
mənbələrdə bildirilir:
“Ə.Haqverdiyev
“Dağılan tifaq” faciəsinin ilk tamaşasının
iştirakçıları ilə birlikdə qapı-qapı
gəzib tamaşa üçün paltar toplamışdı. Avam
camaat onları söyür, lənətləyirdilər”. Azərbaycanda
milli teatrın yaranması və inkişafı həm də
bu sənət fədailərinin həmin illərdə çəkdikləri
əziyyətlərin bəhrəsidir. Heç təsadüfi
deyil ki, Şərqdə ilk peşəkar konsert də məhz
Şuşada Ə. Haqverdiyevin rəhbərliyi ilə
1896-sı ildə təşkil olunub. Həmin konsertdə
Şuşanın məşhur xanəndə və
musiqiçiləri Əbdülbaqi Zülalov, Keçəçioğlu
Məhəmməd, Cabbar Qaryağdı oğlu, Məşədi
Dadaş, Zabul Qasım, məşhur tarzən Sadıqcan, Məşədi
Zeynal, Balaoğlu, kamançaçı Bağdagüloğlu
və başqaları iştirak etmişlər. Konsertdən
bir il sonra isə böyük Azərbaycan şairi
M.Füzulinin “Leyli və Məcnun” poeması əsasında Ə.Haqverdiyevin
hazırladığı “Məcnun Leylinin qəbri
üstündə” tamaşasından bir səhnəcik
Şuşa camaatına təqdim olunur. Şuşa teatrı və
aktyor kollektivi təkcə yerli dramaturqların əsərlərini
deyil, eyni zamanda əcnəbi dramaturqların əsərlərini
də yüksək ustalıqla səhnəyə qoyublar. O
zaman teatr məktəbini kortəbii də olsa yaradan bu sənət
fədailəri çəkdikləri əziyyətlərin bir
vaxt mütləq yüksək qiymətləndiriləcəyini
duymuşdular sanki. İllər keçdikcə artan təzyiqlər
onları daha da şövqlə çalışmağa,
yeniliklər axtarışına çıxmağa vadar
edirdi. İstər Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, istər
Haşım bəy Vəzirov, istər Üzeyir bəy
Hacıbəyli, istərsə də həvəskar aktyor
truppası bu sahədə inanılmaz həvəs və səbr
nümayiş etdiriblər. 1904-cü il avqust ayının 22-də
Şuşada göstərilən “Otello” tamaşasının
qazandığı böyük müvəfəqiyyət də
onların həvəs və səbrinin bəhrəsi oldu. O
zaman tamaşanın sorağı hətta Azərbaycanın ərazisindən
kənarda da böyük səs-küyə səbəb
olmuşdu.
Tamaşaya əsərdə
baş rollardan birini ifa edən Haşım bəy Vəzirov
quruluş vermişdi. İlk dəfə Azərbaycan səhnəsində
oynanılan “Otello” tamaşasında Dezdemonanın atası
rolunu Həsənəli bəy Sarcalinski, Kassio rolunu isə Rəsul
bəy Tahirov böyük məharətlə ifa edirlər.
1906-cı ildən başlayaraq Şuşada daha ciddi
tamaşalar hazırlanmağa başladı. Artıq 1908-ci ildə
“Hacı Qəmbər”, “Ev tərbiyəsinin bir şəkli”,
“Bəxtsiz cavan”, “Otello” kimi məsuliyyətli əsərlərlə
tamaşaçıların qarşısına çıxan
teatr kütlənin müəyyən hissəsi tərəfindən
yavaş-yavaş qəbul olunmağa başlayırdı.
Çox keçmir ki, Şuşa teatrının təsiri
özünü yaxın rayonlara da göstərir. Belə ki,
Qarabağda fəaliyyət göstərən, qədim
teatrlardan biri olan Ağdam teatrının yaranmasına məhz
Şuşa teatrının böyük təsir və köməyi
olub.
1910-cu il noyabr ayının
30-da Ağdam şəhər məktəbində Nadir, Əhməd
bəy, Abbas və Məmiş Dərgahovun iştirakı ilə
“Ev tərbiyəsinin bir şəkli” və “Dursunəli və
Ballıbadı” əsərləri tamaşaya qoyulur. Daha
sonra elə həmin ildə Ağdamda Həmzə Qəniyevin
evində Ə.Haqverdiyevin rejissorluğu ilə onun “Ac həriflər”
əsəri, 1914-cü ildə “Günahsız qurban”, “Kimdir
müqəssir” və “Qırt-qırt” tamaşaları səhnəyə
qoyulur. Çox keçmir ki, 1916-cı ildə Üzeyir
Hacıbəyovun rəhbərliyi və iştirakı ilə
Şuşada yerli teatr həvəskarlarının oynadıqları
“O olmasın, bu olsun” operettasının tamaşasından əldə
edilən gəlir hesabına 1917-ci ildə yerli “Şuşa dərnəyi”nin
yardımı ilə şəhərdə klub
açılır və bununla da Ağdam teatrının ilkin
fəaliyyət addımları atılır. 1920- ci ildə Əhməd
Ağdamskinin başçılığı ilə yaranan
teatr kollektivini Xosrov Mamayev, Cəlal Həsənov, Qaflan
Muradov, Əşrəf Qədimov, Nəriman Axundov, Murad
Abdullayev, Gülüş Abdullayev, Məşədəli
Quliyev, Şükür Aşurov kimi insanlar təşkil edirlər.
Bundan başqa Cəmil Muradov, Maarif Quliyev, Baxış
Qalantarov, Ayaz Köçərli, Cəmil Cəfərov, Həsən
Quliyev, Zülfüqar Əsədov, Vəli Məmmədov, Vəli
Axundov, Əli Abdullayev, Sadiq Axundov kimi həvəskar aktyorlar
da teatrda fəaliyyət göstərməyə
başlayırlar. Teatr kollektivi uzun müddət briqada kimi kənd
meydanlarında çıxışlar edirlər. Lakin
yarandığı ilk dövrdə teatr truppası dəhşətli
hadisə ilə üzləşir. 1921-ci ildə Şuşaya
gedən briqadanın 14 nəfər sənətçi
üzvü erməni banditləri tərəfindən
amansızcasına qətlə yetirilir. Qoçular teatra,
artistlərə qarşı təbliğat aparır,
onları gözdən salmağa çalışırlar.
Avam camaatın artistlərə düşmən kəsildiyi
bir zamanda, bütün çətinliklərə baxmayaraq,
kollektiv öz mübarizəsini davam etdirir, teatrın
inkişafı uğrunda böyük səylə
çalışır. 1923-cü ildə Əhməd
Ağdamski Ağdamda yeni teatr truppası təşkil edir. Bir
il sonra onun rejissorluğu ilə fəaliyyət göstərən
teatr fəhlə-kəndli klubu nəzdində dram kollektivi kimi
işini davam etdirir. Əvvəlcə kiçik pyeslər,
satirik səhnəciklərlə çıxış edən
kollektiv sonralar “Dağılan tifaq”, “Nadir şah”, “Dəmirçi
Gavə”, “Laçın yuvası”, “Şeyda”, “Şeyx Sənan”,
“Aydın”, “Od gəlini”, “Qaçaqlar” kimi ciddi dram əsərlərini
səhnəyə qoyur. 1937-ci ildə mövcud kollektiv əsasında
Ağdamda Dövlət Dram Teatırı təşkil edilir.
Teatra görkəmli dramaturq Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyevin adı verilir və on il ərzində teatr səmərəli
fəaliyyət göstərir, təkcə Şuşada deyil,
bir sıra bölgələrdə də uğurlu
çıxışlar edir. İkinci Dünya Müharibəsi
illərində xalqa, vətənə məhəbbət hissləri
aşılayan “Məhəbbət”, “Vəfa”, və “Praqnın
şabalıd ağacları” tamaşalarında ilk dəfə
müharibə illərinin qəhrəmanlıq hadisələri
tamaşaçılara göstərilir. 1949-cu ildə bir
çox rayon teatrları, eyni zamanda Ə. Haqverdiyev adına
Ağdam Dövlət Dram Teatrı bağlanır.
Teatrın bağlanması aktyor kollektivinin üzvləri üçün ağır bir zərbə olur. Teatrın bu çətin vaxtlarında bəzi sənətçilər səhnədən ayrılmadan, dram dərnəyində təmənnasız fəaliyyət göstərirlər. Uzun müddətdən sonra teatr yenidən işə başlayır və səhnədə daha ciddi tamaşalar hazırlanır. Yarandığı ilk illərdən bəri Ağdam teatrı Azərbaycan yazıçılarının əsərləri ilə yanaşı, rus və dünya dramaturgiyasına müraciət edib, bu illər ərzində yüksək səviyyəli sənət nümayiş etdirib. Qeyd etməliyik ki, hələ 1920-ci illərin əvvəllərində Ağdam teatrının Azərbaycan səhnəsində qadın aktyorların olmadığı bir zamanda, teatrı yaşatmaq, xalqa incəsənətimizin bu yönünü sevdirmək naminə qadın obrazlarını cəsarətlə canlandıran dəyərli aktyorları olub. Bu aktyorlar öz zamanlarında təhqirlə qarşılansa da bu gün xalq onları böyük məhəbbətlə anır. Qaflan Muradov o dövrdə qadın rollarının mahir ifaçısı olmuşdur. O, “Dağılan tifaq” da Sona xanım, “Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük” də Yetər, “Leyli və Məcnun” da Məcnunu anası, “Evliykən subay” da Pərzad, “Məşədi İbad”da Sənəm və bir sıra qadın rollarını məharətlə ifa edib. Teatrın yaranmasında böyük rol oynayan Əhməd Ağdamski də qadın rollarının ilk və mahir ifaçıları sırasında olub. O, ilk dəfə Ü.Hacıbəylinin “Leyli və Məcnun” operasında Leyli obrazını canlandırıb. Bundan başqa “Əsli və Kərəm” də Əsli, “O, olmasın, bu olsun” da Gülnaz, “Arşın mal alan” da Gülçöhrə, “Ər və Arvad”da Minnət kimi rolları ifa edib. O dövrdə, özü də rayon mühitində səhnəyə qadın aktyorların çıxması sözün əsl mənasında qəhrəmanlıq və fədakarlıq idi. 1940-cı illərdən son zamanlara qədərki dövrdə kollektivin tərkibində Sara Canıyeva, Firəngiz Abbasova, Şirinbacı Mustafayeva, sonrakı illərdə Şükufə Şükürova, Narınc Məlikova, Fatma Mahmudova, Simuzər Namazova, Fəqumə Mehdiyeva, Cəmilə Məmmədova, Səkinə Süleymanova kimi istedadlı aktrisalar teatrda truppanın güclənməsinə səbəb olublar. Ümumilikdə isə teatrda İbrahim Yusifov, Şakir Mirzəyev, Səyyaf Əlizadə, Tofiq Qarayev, Şəmsi Şəmsizadə, Bəylər Nəcəfov, Qurban Mirzəyev kimi yüksək istedada malik, güclü sənətkarlar fəaliyyət göstərib. Keşməkeşli bir yol keçən Şuşa və Ağdam teatrlarını yaradan və yaşadan dəyərli sənətkarlar bütün çətinliklərə rəğmən bu milli dəyərimizi yaşadıb bu günümüzə və indiki səviyyəyə çatdırdıqları üçün böyük minnətdarlığa layiqdirlər. Onların yolunu davam etdirən sənət adamlarımızın və bu sahə ilə bağlı qurumların zəhməti nəticəsində, didərginlik dövründə də hər iki teatr fəaliyyətini dayandırmadı. Hazırda Ağdam Dövlət Dram teatrı Bərdə şəhərində, Şuşa Musiqili Dram Teatrı isə Bakıda fəaliyyətini uğurla davam etdirir.
Günel CABİRQIZI
525-ci qəzet.- 2011.- 17 mart.- S.6.