Söz yaxşılığı... Söz
yaşıllığı...
18 MARTDA 60 YAŞI TAMAM OLAN ƏZİZ
ŞAİRİMİZ BARAT
VÜSALA 18 SUAL .
...Qəribə dünyada
yaşayırıq. Qumru yuvasını axtarır “ku, ku, ku!” (harada?
harada? harada?” ) deyə-deyə... İsaq-Musaq quşları
“Düt ! Düt ! Düt!” (tapdınmı? Tapdınmı?
Tapdınmı?”) deyə-deyə padşahın danasını
axtarmada... Bəs yuvamız ola-ola və “danamız” ola-ola?! bizim
axtardığımız nədi? Bu qədər axtarıb
tapdığımız Sözün axtardığı nədi?
Bu qədər çala bilməzdik (və çalına bilməzdi)
axı, Sazın axtardığı nədi?! Nəhayət,
belə qəribə duyğular içində şair Barat
Vüsala üz tutduq.
– Nə var, nə yox?! Neyləyirsən buralarda? (Yəni
bu dünyada?!) Axtardığın nədi, şair
qardaş? – Əvvəla onu deyim ki, mənim
özgə dünyam vardı, bu dünyaya çaşıb gəldim
... Axtardığıma gələndə axtarılası
çox şeylər var. Şairin axtardığı nədir,
bilirsənmi: Bir müqəddəs yazı itib, Tapan gərək,
izi itib. Allahın bir sözü itib, Şair o sözü
axtarır !
– 60 yaşda özünüzü 60
yaşında hiss edirsinizmi?
– Əlimi Lev Tolstoya doğru “uzatsam”
deməliyəm ki, bu yaşda özümü əslində
uşaq kimi hiss edirəm. Çünki o, deyirdi ki, ən
böyük xoşbəxtlik uşaqlığı
özündə axıracan yaşatmaqdır. O ki qaldı
yaşımdan cavan görünməyimə...
50 illiyim Natəvan
klubunda keçiriləndə dediyim sözün üstdə
dururam: “Bir gözəl, Allahdan xahiş eyləyib,
Onçün mən də belə cavan qalmışam...”
– Hansı ali məktəbi
bitirmisiniz? Tələbəlik illərindən maraqlı bir
xatirə danışmaq istərdinizmi? – 1973-cü ildə
N.Tusi adına ADPU-nun tarix fakültəsini bitirmişəm.
İnstitutda çıxan “Gənc müəllim” qəzetində
şeirlərimi vermək istəmirdilər. İşə
İsmayıl Şıxlı qarışdı. Tövsiyə
etdi ki, çap etməyə dəyər. Həmin qəzetdə
imzam “Gərək sənət yolunda çinar ola biləsən,
kölgə axtarmayasan, kölgə sala biləsən”
misralarım da əks olunmuş kiçik bir ön sözlə
göründü. Əlimdəki xeyli qəzeti İsmayıl
müəllimə vermək istəyəndə
gülümsündü, birini götürdü “özünə
lazım olacaq, qoy qalanlar özünə qalsın” deyəndə
başa düşdüm ki, sevincdən başımı
itirmişəmmiş. – İlk şerinizin, ilk
kitabınızın təəssüratı? – İlk
şeirim (“Sarı sünbülüm”) rayon qəzetində,
ilk kitabım (“Göz aydınlığı”)
“Yazıçı” nəşriyyatında çıxıb.
Çox sevinmişdim. Niyə də sevinməyəydim...
Kitabıma Nəriman Həsənzadə çox səmimi bir
ön söz yazmışdı. Zəlimxan Yaqub redaktorum
olmuşdu. Kitabımın çıxmasında bir daha
İ.Şıxlının və nəşriyyatın baş
redaktoru S.Rüstəmxanlının qayğısını
görmüşdüm.
– İnstitut illərində sevgiyə
tuş gəlmisinizmi? – Bir dəfə elə bir şey oldu.
Amma tez də ötüşüb keçdi. Kirayə
qaldığım həyətdə qəşəng tar
çalan bir qız yaşayırdı. Bilmirəm,
özünəmi yoxsa tarınamı vurulmuşdum? Onda
ayıldım ki, Aşıq Ələsgər demişkən,
“Dedi nişanlıyam, özgə malıyam, Sındı
qol-qanadım yanıma düşdü”. – Qazax ədəbi
mühitinə rəhbərlik etməyiniz necə baş verdi?
– AYB Qazax zona filialı 1989-cu ildə yaradılıb. 1993-cü ilin əvvəlinə qədər tanınmış
yazıçı-tərcüməçi
Saday Budaqlı filiala rəhbərlik edib. 1993-cü ilin fevralından bu günə kimi, 19-cu ildir ki, filiala mən
rəhbərlik edirəm.
– Sizin paytaxta getmək
imkanınız olduğu halda hansı hisslər Barat
Vüsalı doğma ocağa bağladı?
– Bu, taleyin işidir. Özü də
çox yaxşı işlərindən biri. Mən taleyə
inandığım üçün bu seçim daha çox
taleyimin seçiminə oxşayır.
İnanırsınızmı, həmişə bir həqiqəti
hiss etmişəm. Əlimə qələm götürəndə
duyuram ki, bu qələmdən öndə bir qələm də
var. O, əlimdən tutub yaz, deyir mənə. Addımımdan
qabaqkı addımı, əllimdən qabaqkı əli hər
an, hər dəqiqə hiss edirəm. Burda qalıb
yazıb-yaratmağımın bir xeyri də var: Burda
qalmış ürəyini yığıram, Burdan getmiş
şairlərin Qazaxda. Yaxud burda qalmağımdan qürur
duya-duya yazmışam: Məni Kür eylədi Kür
özü kimi, Böyütdü bu böyük yer üzü
kimi. Bəlkə də ən böyük arzuma
çatdım, Vaqifin, Vurğunun varisi kimi, Qazaxda
yaşadım mən öz ömrümü ! Və nə
yaxşı ki, belə oldu, tale məni Qazax üçün
seçib saxladı.
– Dan gecəsində –
yaz günü anadan olmusunuz. Bunun müəyyən mənada
şair olmağınıza təsiri olubmu? – Bəli, olubdu.
Olmasaydı, şeirlərimdən birində deyə bilməzdim
: Anam yox, yaz günü doğmuşdu məni, Yaz günü
doğmasa... Ölmüşdü... məni?! – Sizə belə
bir sual versəydilər ki, “Xalqdan muğayat olmaq istəyirsinizmi?”
– cavabınız nə olardı? –
Deyərdim ki, onda Ədəbiyyatdan muğayat olun!
Çünki “millət – ədəbiyyatı olan topluluqdur”
deyilən, sınaqdan çıxmış bir ifadə var.
Yaxud ədəbiyyatın bir dəqiqəlik sükutunu belə
mənalandırıblar: “Bəşəriyyətin məhvi”
(S.Şedrin) – Sizi hakimiyyət də, xalq da sevir. Siz bu varisliyi
Səməd Vurğundanmı əxz etmisiniz?
– Mən buna varislik deməzdim.
Sevgi nə hakimiyyətdən, nə də xalqdan gəlir.
Allahdan gəlir! “Bir adamı Allah sevsə, görərsən
hər yan sevir” (Aşıq Alı) Bu, bir! İkincisi, mənə
xalqı sevib, hakimiyyəti bu və ya digər dərəcədə
qəbul etməyən bir sənətkarı göstərin.
Puşkinin qeydlərini bir daha oxuyun: “Mən necə də
xoşbəxtəm, bu gün çarın qəbuluna
yazıldım. Ura! 11-ciyəm. “Bu kimin varisidi onda? Yaxud Göteni
götürək. Napaleonun qəbulunda o, ölkəsi
işğal altda ola-ola, nə soruşsa yaxşıdır:
“İmperator həzrətləri, mənim “Gənc Verterin
iztirabları” əsərimi oxuya bildinizmi?” Yaxud da imperator,
Puşkinin Puqaçovla bağlı yazdığı tarixi
qeydləri oxumuşdu, bəyənmişdi, üstəlik əsərin
çapı üçün borc pul da
ayırmışdı. Bu anlamda da hakimiyyət şairi
sevirdi... Puşkin neyləməliydi? “Varislikdən” imtina etməliydi?
– Bildiyimizə görə, Xəlil Rza Ulutürklə
çox yaxşı münasibətləriniz olub. Bir xatirə
danışsaydınız, maraqlı olardı.
– Doğrudan da bu
böyük və üsyankar şairlə mən də dost
olmuşam. Lefortovoda yatanda yazdığı ilk məktubda bir
çox dostlarının sırasında o, məsləkdaşı
Firəngiz xanımdan məni də xəbər
almışdı. Şairlə xeyli məktublaşmamız
olub. Əvvəlcə məktublarımızdan birisi ilə
qısa da olsa tanış olun. Bir dəfə şair
yazmışdı ki, Maqsud Şeyxzadə haqqında bir
monoqrafiya yazmışam. Ancaq çap etmirlər. Daha bilmirlər
ki, bununla hansı səhvə yol verirlər. Deyirdi ki, bununla təkcə
Maqsud Şeyxzadə geçikmir. Xəlil Rza gecikir, nəticədə
bütün Azərbaycan gecikir! İndi də Xəlillə
bağlı bir xatirə ... Bir dəfə yenə Qazaxdan
Bakıya gəlmişdim. Təxminən saat 10 radələri
olardı. Gördüm ki, küçənin o biri səkisi
ilə idman paltarında bir adam qaçır. Xəlildi! Tez o
biri səkiyə keçdim ki, görüşüm.
Qabaqlaşanda “şair, salam!” – dediyimi gördüm,
yanımdan qıjıltı ilə ötüb keçdi,
qaçmağına ara vermədi. Dönüb mənə,
qolundakı saata baxa-baxa dedi: – Barat, bağışla, mən
dayana bilmərəm, mən vaxtla qaçıram. Amma...
axşam gözləyəcəm, hökmən bizə gələrsən!
Bax, Xəlil belə Xəlildi! Hər addımıyla
başdan-başa təəccüb, təəssüb, qəribəlik,
üsyankarlıq! Özünü hər şəraitdə
yetişdirib böyüdən, bizi də böyüməyə
çağıran! – Siz çoban oğlusunuz. “Çoban oğlu” deyə Sizə ağız büzən olubmu?
– Yadıma “Vaqif” pyesindən bir səhnəni
saldınız. Toyda İbrahim xanla Eldarın münaqişəsini.
Xan ikrah hissi ilə nə deyir? “Yox, bir başa keçsin
çiynində çomaq!” “Getsin gərməsini
ayaqlamağa!” 8-ci şəkildə bu, Vaqiflə Qacar
qarşılaşarkən də baş verir. “...
Çarıqlı bir ölkə, böyük Firdovsilər
yaratdı bəlkə?” buna cavab olaraq Vaqif belə deyir: “Sizin
güldüyünüz çoban torpağı Nizamilər,
Füzulilər yetirmiş...” Təki özlərini elita
sayanların bir çoxlarının çiynində
çomaq olaydı. Eldarın çomağı kimi. Lap elə
mənim atam çoban Alının çomağı kimi ! İndi
də xatirimdədir, bir axşamüstü iki çobanın
çomaqlarını sinəsinə basıb deyişməsi.
Gün batmışdı. Camaat evdə qoyun-quzusunu gözləyirdi. Bunların
vecinə deyildi, “deyişirdilər”. Qoy ağız büzənlər,
yaxud büzmək istəyənlər bunu bilsinlər. Bunu da unutmasınlar ki, peyğəmbərlərin
çoxu çoban olub. Səməd Vurğun öləndə
deyib ki, kaş şair olmayaydım, öləndə
bir çoban olaraq öləydim. Belə bir əfsanə
də var: Dünyanın dəftəri
dönəndə Allah
çobanı göndərəcək
ki, gedib onun işlərini qaydaya salsın. Bir sözlə, başqalarını bilmirəm,
mən varam çoban həyatıynan!
Mən Kürün o tayından hər dəfə evə gələndə “gətir Koroğludan oxu, a bala!”
deyən çoban atamın da məktəbini bitirmişəm.
Yoxsa yəqin ki, bu gün
diqqəti çəkən
bir şair ola bilməzdim və qürurla yazammazdım: Elə bir ocağın başındayam ki, Alovu səngiməz, közü qaralmaz !
– Barat Vüsal daha çox müstəqil
adamdır, yoxsa asılı adam? Asılılıq sizin
üçün nədir? – Mən daha çox müstəqil
adamam. Qürurumdan, “qabaqdan yeməməzlikdən” çox əziyyət
çəkirəm. İçimdə bir azadlıq,
özgürlük eşqi olmasa, bir misra da yaza bilmərəm.
Mən başqalarından deyil, özümdən
asılıyam. Hərdən özümü canavarla
müqayisə edirəm. Canavar yeganə varlıqdır ki, onu
sirkə cəlb edə bilmirlər. Bu mənada mən də
canavaram. Qürurlu, mərd, qorxmaz olmaq canavarın əsas həyat
tərzidir, xislətidir. Hətta belə deyirlər ki, canavar
o qədər qürurludur ki, onu papaq atıb vurmaq istəyəndə
bunu ələ salınmaq hesab edir və bağrı
çatlayıb ölür. Yəni elə bil ki, demək istəyir
ki, mən o günə qalmışam ki, məni papaqla vururlar...
İndi gördünüzmü ki, asılılıq canavar
üçün də (elə mənim üçün də)
nədir?!
– Şairlərin el şənliklərində
tamadalıq etmələrinə neçə
baxırsınız? Özünüz də bu işlə məşğul
olmusunuzmu?
– Pis baxıram, çox pis!
İnsanı yaradıcılıqdan qoya bilər. Bir az həyasızlaşdırar,
bir az da simasızlaşdırar və adiləşdirər. Tək
bircə dəfə toy aparmışam. Bir şəhid ailəsinin
etdiyi əhdə görə. Bir valideyn əhd edibmiş ki, mənim
uşağımın toyunu Barat Vüsal aparsın. Bu,
tamadalıq deyildi. Bu, xoşbəxtlik idi, şair xoşbəxtliyi!
– Sizcə, qələm sahibləri Qarabağda
döyüşən əsgərin psixologiyasını tam əks
etdirə bilərmi? – Hələlik yox! Çünki biz hələ
də məğlub qalibik, qalib məğlubuq. Bizim
soydaşlarımız Qarabağda, eləcə də digər
yurd yerlərində şəhid oldular. Müstəqilliyimiz
üçün, azadlığımız üçün.
Hamımızın sağ olmağımız, sağ
qalmağımız üçün. İndi mənə elə
gəlir ki, Qarabağdan yazanlarımızın
qarşısında bir psixoloji “baryer” durub. Necə eləyək
ki: “Şəhid-şəhid sağ olaq, bir dəfəlik
sağalaq!” – Nizami Gəncəviyə onun nüfuzuna hörmət
əlaməti olaraq gözəl bir kəniz (Afaq) göndərmişdilər.
Barat Vüsala belə bir gözəl göndərsəydilər,
qəbul edərdimi? – Əlbəttə ki! Amma bir şərtlə:
Nizami Gəncəvi olsaydım!
– Şeirlərinizdən bilirik ki,
Siz Allahı çox sevirsiniz. İbadət zamanı ondan nələri
diləyirsiniz? – Sözün, Qələmin, Mənəviyyatın,
İnsanlığın, Yolun, Amalın ömrünün uzun
olmağını! Ətəyindən yapışmağa bizə
də yer saxlamağını! Çünki onun ətəyindən
yapışanın sonda özünün də ətəyi
olur. İndi misal gətirəcəyim bir bənd şeir də
şeir deyil, duadır : Səndəndi axı nurlar, Səndəndi
bu uğurlar. Mənə də sığınırlar, Mən
sənə sığınandan! Dao fəlsəfəsinə
görə “Öz Allahını bulmayan, ona
sığınmayan insan hələ də yolunu tapmış
birisi, yəni yolçu sayılmır” . Bu baxımdan
yanaşdıqda Sözün başqa bir qüdrəti də
var. O da yəqin ki, budur: İmana gələcəksiz, Sevinib
güləcəksiz. Allahı görəcəksiz – Sözə
yaxın dayanın!
– Kimsə kiməsə kömək
edir, qolundan yapışır, ayağa qaldırır. Necə
deyərlər, yaxşılıq edir. Sizcə, sözün
yaxşılığı necə olur? Daha bir məqam:
İnsanın rənginin necə olduğu bəllidir, Söz
hansı rəngdədir?
– Maraqlı sualdır. Bir vaxtlar
yazmışdım ki, “Hər şeir etdiyim bir
yaxşılıqdır, Etdiyim yaxşılıq
qarşıma çıxdı”. Sözün rənginə gəldikdə,
deməliyəm ki, bu rəng, birmənalı şəkildə
yaşıldır (Lap bəzən sarıya, qırmızıya,
qaraya çalsa da). Mənim üçün
yaşıllıq təkcə otluq, çəmənlik mənasını
daşımır. Məndən ötrü Göy də
yaşıldır, Yer də! Ruh da yaşıldır, Yol da! Hətta
beşik də, məzar da bir yaşıllıqdır?! Və
bu yaşıllığın özü bir
yaxşılıqdır... Məni də
yaşıllaşdırır! Buna şeirlərimdə də
işarələr etmişəm: ... Barat da seçilmir
şair-ozandan, Yerini könüldə, gözdə gəzəndən.
Götürüb qələmi şeir yazandan, El deyir, deyəsən,
söz yaşıllaşır!
Gəncə
525-ci qəzet.-
2011.- 19 mart.- S.20.
Təbib Sakit.