Müsahibə“Düşmənlərimi
bağışlayıram, dostlarımı yox”
ORXAN FİKRƏTOĞLU: “ƏDƏBİYYAT MƏKTUB
KİMİ BİR ŞEYDİR
Martın 21-də
tanınmış yazıçı, kinodramaturq Orxan Fikrətoğlunun
45 yaşı tamam olur. Bu münasibətlə O.Fikrətoğlu
ilə görüşüb müxtəlif mövzularla
bağlı söhbətləşdik. O, ədəbiyyat,
televiziya və kino sahəsindəki
yaradıcılığı və s. barədə bir
çox məqamlara toxundu.
– Orxan müəllim, siz
sənətə yazıçı kimi gəlmisiniz. Hələ
gənc yaşlarınzdan başlayaraq
yazıçılıqla məşğul olmusunuz. O
dövrün ədəbi gəncliyi ilə hazırkı ədəbi
gəncliyi necə müqayisə edərdiniz?
– Əslində o dövrün ədəbi gəncliyi ilə indiki ədəbi gəncilk arasında elə də böyük fərq yoxdur. Yəni bütün dövrlərdə gənclər ədəbiyyat yaratmaq məqsədilə bu sahəyə gəlirlər. O dövrdə də indi də ədəbiyyata gələn gəncin böyük iddiası olub. Amma iddialarla imkan üst-üstə düşməyəndə çığal, özündən qabaqkıları söyən və sənət yaratmayan gənclər meydana yıxır. Əksinə iddia ilə imkan üst-üstə düşən zaman sənət yaradan, özündən qabaqkıları örnək olaraq görən, lakin onlara oxşamaq istəməyən sağlam bir ədəbi nəsil formalaşır. Fikrimcə, ədəbi nəsil kontekstində bizim nəsil qədər itmiş və vətəndaşlıq prizmasında özünü əks etdirən nəsil yoxdur. Gözümüzün qabağında televiziya, radio, yaranıb və “ölüb”. Həmçinin gözümüzün önündə Sovet rejimi bir sistem olaraq dağılıb yerində müxtəlif respublikalar, o cümlədən Azərbaycan dövləti yaranıb. Nəsillərin bir-birinə emosional və psixoloji qatda yadlaşması məsələsi də gözümüzün önündə baş verib. Hazırda televiziyanı və radionu reytinq idarə edir. Ancaq mən jurnalistikaya gələn zaman televiziya və radionu ideologiya, fikir, düşüncə, maarifçilik idarə edirdi. İndi Azərbaycanda pulundan, istedadından və düşüncə qabliyyətindən asılı olaraq televiziyaya gələn hər kəs birmənalı olaraq əyləncə sektorunda işləməyə məcburdur. Öz pulundan keçməyi bacaran prodüserlər yaranmayana qədər televiziyanın və radionun yerində sayması labüddür. İndiki ədəbi nəslin ən əsas “özəlliyi” isə bütün çərçivələrdən, hətta əxlaqi meyarlardan da üz döndərmişdir.
– Tanınmış şair Fikrət Sadığın oğlu olmağınız yaradıcılığınıza necə təsir göstərib: kömək edib, yoxsa mane olub?
– Deməzdim kömək və
ya mane olub. Bunlar ikisi də paralel baş verib. Elə bir
mühitdə doğulmuşam ki, Vaqif Səmədoğlu
demişkən ya oğru olmalı idim, ya da şair. Mən də
oğru deyil, şair oldum. Yaradıcı mühitdə
doğulan insanın genində də bu sənət eşqi əks
olunur. Çünki o, maddiyyatla deyil, mənəviyyatla
yaşayan adam olur. Hər insan öz atası ilə fəxr
edir. Mən də elə məhz atama oxşamaq istəmişəm
və ona oxşamışam. Onunla fəxr edirəm. Mane
olmağa gəlincə isə deyə bilərəm ki, atamla
böyük konfliktlərim olub. Ədəbiyyata gələn
zaman heç kimi bəyənmirdim və çoxsaylı
yazılar qələmə alaraq, çıxışlar edərək
ədəbiyyatımızı tənqid edirdim. Həmçinin
Yazıçılar Birliyinin dağıdılmasını,
ordenlərin, medalların geri alınmasını, fəxri
adların ləğvini istəyirdim. Yəni,
inqilabçı bir mövqe tutmuşdum. Məhz tutduğum bu
mövqeyə görə evdə atamla aramızda mübahisələr
yaranırdı. Atam deyirdi, axı sən kimsən ki, belə
deyirsən? Əli bəy Hüseynzadə və Əhməd bəy
Ağayevin “Füyuzat” məktəbini Qori
seminariyaçılarından üstün tuturdum. Eyni zamanda
turançılığın tərəfdarı idim. Atamda
da bu var idi. Məhz bu məqam bizi birləşdirirdi. Bizdə
təkcə Orxan Fikrətoğlu yazmayıb. Bizdə hamı,
demək olar ki, bütün nəslimiz
yazıçılıqla məşğul idi. Belə bir
mühitdə yazmaq isə çətindir. Çünki yazan
kimi oxuyurlar və öz sərt fikirlərini bildirirlər.
– Siz Moskvada təhsil
almısınız. Moskva ədəbi mühiti ilə Azərbaycan
ədəbi mühitini necə müqayisə edərdiniz? Və
həmin o ədəbi mühitin sizin
formalaşmağınızda hansı rolu olub?
– Bu gün də Moskva ədəbi
mühitinin Azərbaycan ədəbiyyatının
formalaşmasına böyük təsiri var. Limonov, Pelevin,
Sorokin və digər yazıçıların Azərbaycan ədəbi
mühitinə real təsirini görürəm. Bir həqiqət
var ki, bütün böyük ideyalar əyalətlərdə
doğulur, düşünülür, amma paytaxtlarda həyata
keçirilir. Biz o zaman Bakıda böyük ideyalar
düşünsək belə, bunlar mütləq paytaxtda –
Moskvada həyata keçirilməli idi.
Moskva ədəbi
mühitinin mənə də böyük təsiri olub. Orta məktəbi
bitirən kimi Moskvada təhsilimi davam etdirməyimin mənə
müsbət təsirləri oldu. Orada sırf dini xristian mədəniyyətini
öyrəndim, Dostoyevskini anlamağa çalışdım,
ümumiyyətlə, dahi yazarların
yaradıcılığı ilə tanış oldum. Rus ədəbiyyatı
böyük ədəbiyyatdır. Mən nəsr
yazmağın dərsini orda keçmişəm. Axı nəsrin
hər bir janrının öz qaydaları mövcuddur. Hekayə,
povest, roman və digər janrlar hamısı bir-birindən kəskin
fərqlənir. Bir gerçəklik var ki, biz gizlənpaç
oynayan zaman futbolun qaydaların tətbiq edə bilmərik. Deməli,
hər oyunun öz qayda-qanunları mövcuddur. Sırf nəsr
deyilən ədəbiyyat məhz Rusiyadadı. Amma biz öz
yolumuzu özümüz tapmalıyıq. Bugünki nəsil
özü öz yolunu tapmalıdır. Rusiyadan birbaşa
qaynaqlanan ədəbiyyat yaratmaq düzgün deyil. Biz
özümüzü dərk etməli, öz mədəniyyətimiz
üzərində köklənməliyik. Özgür mədəniyyətimizi
yaratmalıyıq. Qloballaşmaq pis deyil, lakin bu
özünü itirmək bahasına olmamalıdı.
– Kino-dramaturq, eyni zamanda iki
filmin rejissoru kimi də tanınırsız. Kinoda sizi
özünə nə cəlb edir?
– Əslində kino ədəbiyyatdan
kənar sahə deyil. Ümumiyyətlə bütün
böyük sənətlər bir-birinə qohumdur. Mən kino
ilə böyümüşəm. Ədəbiyyat institutuna qəbul
olunmazdan əvvəl “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında
işıqçı, operator assisenti, operator, rejissor assisenti,
işləmişəm, rejissorluq etmişəm və başqa
işlərdə çalışmışam. Bu gün də
“Mozalan” kinojurnalının bədii rəhbəriyəm. Yəni
işim əslində elə kinodur. Ssenarilərim əsasında
çəkilən “Yalan”, “Ümid” filimləri tənqidçilər
tərəfindən yaxşı qəbul edilib. Özüm iki
film çəkmişəm. Rus dilində çəkdiyim
“Xalça nəğməsi” filmi beynəlxalq Yalta
kinofestivalının qalibi olub. Rejissoru olduğum “Ərazi”
kinosu isə Azərbaycanda çəkilib. Kino da
özünüifadə vasitəsidir. Ədəbiyyat oxucunun
sırf sənin yazdıqlarını düşünməsi
ilə bağlıdırsa, kino birbaşa vizual mədəniyyətin
təzahürüdür. Özümü kino, televiziya və ədəbiyyatda
“xərclədiyimə” görə çox sevinirəm. Hesab
edirəm ki, bu sahələrdə nəsə etməyi
bacarmışam. Amma nədənsə
çalışdığım hər üç sahə –
kino, ədəbiyyat və televiziya heç vaxt məni
özünkü saymayıb. Yəni televiziyaçılar məni
ədəbiyyatçı, ədəbiyyatçılar
kinoçu kimi qəbul edib. Başqa sözlə hər
üç sahədə tayfa halını alan dəstələr
məni təhlükə mənbəyi kimi gördükləri
üçün yaxına buraxmayıblır. Hətta bu məsələdə
bəzi dostlarım da canfəşanlıq göstərib. Bu mənada,
mən indi geriyə baxanda düşmənlərimi
bağışlayıram, dostlarımı yox. “Zorxana”
verilişinə gəlincə, bu, analoqu olmayan bir layihə
idi.
–İndicə üç sahədən
danışdınız və bunların təmsilçilərinin
heç birinin sizi qəbul etmədiyini söylədiniz. Bəs
sizin özünüzə bu sahələrdən hansı daha
doğmadır?
– Hesab edirəm ki, insanın
özünü hansısa bir çərçivəyə
salması düzgün deyil. Hansı formada özümü
ifadə etmək istəyirəmsə, onu edirəm. Televiziyada
bunu etmək çox asandır. Çünki televiziya kütləvi
sənətdir. Orada siyasət, publisistika, ümumiyyətlə
hər şey var. Kino isə istehsalatdır, sənayedir. Ədəbiyyat
isə intim prosesidir. Sonuncu kitabımı satışa
çıxarmamışam. Ona görə ki, Azərbaycanda ədəbiyyatın
intimliyi itib. Əxlaqı, ixtiyarı, savadı oldu-olmadı hər
kəs ədəbiyyata münasibət bildirir. Əslində ədəbiyyat
məktub kimi bir şeydir, onu kimə yazırsansa, kimə
aiddirsə o da oxumalıdır. Mən elitar mühitə
işləyirəm və öz oxucularım var. Və
kitablarımı onlara hədiyyə edirəm. Ədəbiyyat
az hissəni maraqlandıran, seçilmişlərə aid olan
bir sənət növüdür. Kitabı hamı oxumur, az
bir qisim bununla maraqlanır. Zənnimcə, insanların
savadsız olması, niyə kitab oxumaması barədə
dövlət səviyyəsində düşünülməlidir.
– Bir vaxtlar Azərbaycanda
çox məşhur olan “Mozalan” kinojurnalının
hazırda bədii rəhbərisiniz. Necə
düşünürsüz, indiki məqamda “Mozalan”ın əvvəlki
nüfuzunu bərpa etmək mümkün olacaqmı?
– O nüfuzu
qaytarmaq lazım da deyil. “Mozalan”
kinojurnalı o zaman Kommunist partiyasının
qılıncı idi. Bu gün isə demokratik bir cəmiyyətdə
yaşayırıq və bizə qılınc gərək
deyil. Lakin bu kinojurnalın bir ənənəsi var. Demək
olar ki, bütün tanınmış aktiyorlar, yazarlar orada
müxtəlif formalarda fəaliyyət göstərib. “Mozalan”
bir tarixdir. Məhz bu tarixi geri qaytarmaq istəyirik. Bu ildən
“Mozalan”ın mükafatını təsis etmişik. Müxtəlif
nominasiyalar üzrə qaliblər müəyyənləşdiriləcək.
– Siz həm də müxtəlif
telelayihələrin müəllifi və aparıcısı
kimi tanınırsız. “Əks”, “Zorxana”, “Keçmişə
salam”, “Gərək qala” proqramları bu sıradandır. Bu
proqramların içərisində sizə daha yaxın olan
hansıdır?
– Mənə daha yaxın
olan “Zorxana” layihəsidir. Çünki o, içimdən gələn
bir proyekt idi. Hələ ki, bu layihə efirdə deyil. Ancaq
inanıram ki, bu proqram nə vaxtsa yenidən mavi ekranlara
qayıdacaq.
– Son zamanlar cəmiyyətimizdə
ədəbi-mədəni dəyərlər sanki arxa planda
qalıb. Bu barədə nə düşünürsüz?
– Zənnimcə, bu
günün insanı ifrat dərəcədə azaddır.
Yaxşı ki, din və mədəniyyət bu
azadlığı müəyyən qədər çərçivədə
saxlayır. Əgər din və mədəniyyət
qanunları olmasaydı, inanın ki, insanlar bir-birini “yeyərdi”.
Hər hansı bir cəmiyyətdə mədəniyyət,
kino mədəni dəyər kimi qəbul olunmursa, o cəmiyyəti
alver qanunları idarə edəcək və bu cəmiyyət
çürüməyə doğru gedəcək. Ona görə
də hansı sahədə olursa-olsun Orxan Fikrətoğlu
olaraq bütün layihələrimdə mədəniyyət
qanunlarının işlək olmasını önə
çəkirəm. Ölkəni mədəniyyət
qanunları idarə etməlidir. Əgər bu dəyərlər
olmasa, cəmiyyət kor olar. İstər ədəbiyyat, kino,
istərsə də televiziyada hər zaman bunun savaşında
olmuşam. Əvvələr insan ölən zaman bir il yas
saxlanılardı. Ancaq indi hər şey, ən böyük kədər
də onca günə unudulur. Bu artıq insanın bir canlı
kimi dəyişməsidir. Bunu qoruyacaq yalnız ədəbi dəyərlərdir.
– Orxan müəllim gələcək
üçün hansı layihələriniz var?
– Türkiyənin bir şirkəti
ilə razılığa gəlmişəm və Nuru
paşadan ssenari yazıram. Bu film Ənvər paşa və
Nuru paşanın turançılıq hərəkatı ilə
bağlı atdığı addımlar barədə olacaq.
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin oğlunun ermənilərlə
savaşına və intiharına da toxunulacaq. Bununla bərabər
ədəbi yaradıcılığımı da davam etdirmək
niyyətindəyəm. Yarımçıq bir povestimi bu
yaxınlarda bitirməyi nəzərdə tutmuşam.
Aqil LƏTİFOV
525-ci qəzet.- 2011.- 19 mart.- S.15.