15 il əvvəl Avropaya
açılan qapı
Hər şey 1996-cı ildə
başladı. Azərbaycan Avropa Birliyi ilə əməkdaşlığa
can atdığını əməli addımla nümayiş
etdirdi. Bakıda yaxşı başa düşürdülərdi
ki, müasirlik, demokratiya və inkişafa doğru gedən yol
“Qoca Qitə”dən keçir. Odur ki, 15 il əvvəl Azərbaycan
Avropa İttifaqı arasında münasibətlərin
hüquqi əsasını qoyur . İki tərəf
arasında Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq
Sazişi imzalanır. Aprelin 22-si 1996-cı ildə
Lüksemburq şəhərində imzalanan sənəd, onu
imzalamış bütün dövlətlər tərəfindən
ratifikasiya edildikdən sonra 1 iyul 1999-cu ildə qüvvəyə
minir. İndi həmin tarixin şahidi olan azərbaycanlı
siyasətçilər xatırlayanda etiraf edirlər ki, məhz
bu sənəd əməkdaşlığı möhkəmləndirmək
üçün Azərbaycan ilə Avropa İttifaqı
arasında münasibətlərə yeni təkan verdi. Saziş
siyasi dialoq, insan hüquqları, ticarət, investisiya, iqtisadi,
qanunvericilik, mədəni və digər sahələrdə
genişmiqyaslı əməkdaşlığı nəzərdə
tutur. Onun əsas məqsədlərindən biri Azərbaycan
qanunvericiliyinin Avropa İttifaqı qanunvericiliyinə
uyğunlaşdırılmasını təmin etməkdir.
Amma əslində Avropa
İttifaqı və Azərbaycan arasındakı əlaqələrin
başlanğıcı 1990-cı illərə təsadüf
edir ki, bu zaman da Dəmir Pərdə qaldırıldıqdan
sonra Azərbaycan öz müstəqilliyini yenidən
qazanmışdı. Həmin vaxt Azərbaycanın yeni
tarixinin ən çətin günləri sayılır. 20
yanvar faciəsi və Dağlıq Qarabağ müharibəsi
kimi qanayan yaralarına rəğmən Azərbaycan
özündə güc tapıb Avropa Birliyi ilə ilk əlaqələrini
qurur. O günlərdə Aİ əsasən Azərbaycanda
inkişaf sahəsində TACİS kimi tanınan layihələrin
icrası ilə məşğul olmuş, Azərbaycanın həmin
acılı günlərdə humanitar yardım,
münaqişədən sonra bərpa işləri , dövlət
qurumlarına texniki yardım kimi ən vacib ehtiyaclarına
cavab verib. Eyni zamanda bir çoxlarımız xatırlayır
ki, Avrasiya nəqliyyat dəhlizini yaratmaq üçün
TRASECA, Avropaya enerjidaşıyıcılarını nəql
etmək üçün İNOGATE, ölkədə ali təhsil
sistemini müasirləşdirmək üçün TEMPUS kimi
regional proqramlarda Aİ və Azərbaycan regional səviyyədə
birgə çalışırdı . İndi bir anlıq
arxaya baxıb görürük ki, illər boyu
aramızdakı əlaqələr addım-addım , tədricən
genişlənib və dərinləşib. Bu bir həqiqətdir
ki, Mərkəzi, Şərqi və Cənubi Avropa ölkələrinin
daxil olması ilə Avropa İttifaqı əvvəllər
olmayan şəkildə genişlənir. Amma bununla belə
bütün Avropanı əhatə etmək üçün
qurum Avropa Qonşuluq Siyasəti (AQS) kimi regional siyasi təşəbbüsünü
də 2003-cü ildə işə salır. Əslində,
20-ci əsrin əvvəllərində parlament respublikaları
kimi meydana çıxmış, Sovet İttifaqının
dağılmasından sonra öz müstəqil dövlətlərini
yenidən qurmağa çalışan Cənubi Qafqaz ölkələri
barədə güclü Avropa səciyyələndirməsi
ilə ziddiyyət təşkil edirdi. Amma bu genişlənmə
prosesi AB üçün yeni qonşular yaratdı. Avropa
Şurası üç cənubi Qafqaz dövlətinə Ermənistan,
Azərbaycan və Gürcüstana 2003-cü ildə qəbul
edilmiş Avropanın Yeni Qonşuluq Siyasətinə
qoşulmaq təklifi irəli sürmək barədə qərar
qəbul etdi. Bəli, Azərbaycanı Avropa Qonşuluq Siyasətinə
daxil etmək haqqında Avropa İttifaqının 14 iyun
2004-cü il tarixli qərarı ikitərəfli əməkdaşlıqda
irəliyə doğru mühüm addım oldu. Avropa
İttifaqı ilə əlaqələrdə daha yüksək
səviyyəli siyasi və iqtisadi inteqrasiya vəd edən bu sənəd
ona daxil olan ölkələr üçün tərəfdaşlığın
gələcək inkişafı baxımından yeni bir mərhələ
hesab olunur. Ola bilsin sadə azərbaycanlı üçün
bu dediklərim bir qədər tam təsəvvür yarada bilməsin.
Amma məsələ burasındadır ki, bu yaxınlaşma
Azərbaycana böyük imkanlar vəd edirdi. Misal
üçün: – siyasi, iqtisadi və inzibati islahatların həyata
keçirilməsi və birgə dəyərlərə
hörmət edilməsində konkret irəliləyişə
nail olunması müqabilində Aİ-nin daxili bazarında
müəyyən paya sahib olma imkanı;
– vətəndaşların, əmtəələrin,
xidmətlərin və kapitalın sərbəst dövriyyəsini
təmin etmək məqsədilə gələcək inteqrasiya
və liberallaşdırma proseslərində iştirak;
– Aİ üzv ölkələri
ilə daha səmərəli siyasi dialoq və əməkdaşlıq,
güzəştli ticarət əlaqələri və
açıq bazar, miqrasiya, narkotiklər və mütəşəkkil
cinayətkarlıqla mübarizə sahəsində əməkdaşlıq,
sərmayələrin təşviqi, yeni maliyyə mənbələrinin
əldə edilməsi, Azərbaycanın Ümumdünya Ticarət
Təşkilatına üzv olmasının dəstəklənməsi
və s. Bunu Bakıdakı rəsmilər də yaxşı
başa düşürdülər . Avropa Qonşuluq Siyasətinin
Strategiya Sənədinə əsasən, Avropa
İttifaqının –nın tərəfdaş ölkələrlə
münasibətlərini yaxın gələcək
üçün tənzimləyən əsas sənəd Fəaliyyət
Planlarıdır. 3-5 illik müddət üçün nəzərdə
tutulan bu sənədlər hər bir ölkənin ehtiyac və
imkanları, o cümlədən qarşılıqlı dəyər
və maraqlar nəzərə alınaraq hazırlanır.
Azərbaycan – Avropa İttifaqı Fəaliyyət
Planı 14 noyabr 2006-cı ilin tarixində Brüsseldə Əməkdaşlıq
Şurasının iclası zamanı qəbul olunub. Beləliklə,
daha əvvəl Tərəfdaşlıq və Əməkdaşlıq
Sazişi ilə tənzimlənən Azərbaycan –Avropa
İttifaqı münasibətlərinin gələcək
inkişaf istiqamətləri Avropa Qonşuluq Siyasəti
çərçivəsində Fəaliyyət Planı ilə
müəyyən olunub. Son illər iki tərəf
arasındakı münasibətlərə baxsaq görərik
ki, Aİ-Azərbaycan arasında əməkdaşlığın
əsas istiqamətlərindən biridə enerji sahəsindədi
. Bu çərçivədə 2006-cı il noyabrın 7-də
Azərbaycan prezidenti İlham Əliyevin Brüsselə səfəri
zamanı imzalanmış “Avropa İttifaqı ilə Azərbaycan
Respublikası arasında enerji sahəsində strateji tərəfdaşlıq
haqqında Anlaşma Memorandumu” tərəflər arasında
enerji dialoqunun genişləndirilməsi istiqamətində yeni
imkanlar yaratdı. Bu Memorandumun əsas məqsədləri
İttifaqın enerji təchizatının diversifikasiyası və
təhlükəsizliyi, həmçinin Azərbaycanın
enerji infrastrukturunun inkişafı və müasirləşdirilməsi,
enerjidən səmərəli istifadə, enerjiyə qənaət
və bərpa olunan enerji mənbələrinin istifadəsidir.
Barəsində uzun müddətdir danışılan Nabukko
layihəsi də məhz Avropa Birliyinə məxsusdur. Bu iri
miqyaslı layihəni reallaşdırmaq üçün qurum
Azərbaycan qazına güvənir. Onu da yada salım ki,
1991-ci ildə Azərbaycan Respublikası müstəqillik
qazandıqdan sonra Avropa İttifaqı Azərbaycan
iqtisadiyyatına yardım göstərən əsas donorlardan
da biri olub. Bu müddət ərzində qurum ilə münasibətlər
“MDB ölkələrinə texniki yardım”, “Avropa-Qafqaz-Asiya
Nəqliyyat Dəhlizi” , “Avropaya neft və qazın nəql
edilməsi üzrə dövlətlərarası proqram”
“humanitar yardım” və digər proqramlar çərçivəsində
inkişaf etdirilib. İndinin özündə də Azərbaycanın
ticarət dövriyyəsinə baxanda görürsən ki ,
Avropa Birliyi ölkələri ilə xarici ticarətimiz ən
yüksək səviyyədədir. Misal üçün , təkcə
2010-cu ildə Avropa Birliyi ölkələri ilə xarici ticarət
dövriyyəmizin həcmi 9 milyard dollara yaxın olub. Digər
statistik rəqəmlərə baxanda da oxşar nəticə
ilə qarşılaşırsan.
1992-2006-cı illərdə Avropa
İttifaqı yardım proqramları çərçivəsində
Azərbaycana 414 milyon avrodan çox məbləğdə
humanitar, texniki və ərzaq yardımı göstərib. 2007-2009-cu
illər üçün Azərbaycan üzrə illik Fəaliyyət
Proqramları çərçivəsində 61 milyon avro məbləğində
yardım ayrılıb .Amma tərəflər bununla kifayətlənməyiblər.
Azərbaycanın Avropa İttifaqı yanında Daimi Nümayəndəliyi
2000-ci ildən etibarən Brüsseldə , Avropa
Komissiyasının Azərbaycandakı Nümayəndəliyi
isə 2008-ci ildən etibarən Bakıda fəaliyyət
göstərməyə başlayıb. Azərbaycan “Qoca Qitə”nin
bu nüfuzlu təşkilatı ilə daha bir əməkdaşlıq
proqramında da sıx əlaqələr qurub . Bu Şərq
Tərəfdaşlığıdır. Avropa Birliyinin xarici
münasibətlər sisteminə tətbiq edilmiş, Azərbaycan,
Gürcüstan, Ermənistan, Moldova, Belorus və Ukraynaya
ünvanlanmış ilk birgə təşəbbüsdür.
Şərq Tərəfdaşlığı Şərqi
Avropa və Cənubi Qafqaz ölkələrinin Avropa Birliyinə
yaxınlaşması və inteqrasiyası məqsədini
daşıyır. Bu layihə ilə əhatə edilmiş
dövlətlərin və onların ictimaiyyətlərin
Avropa Birliyi ilə proqressiv və tədrici
inteqrasiyasının vasitəsi ilə həmin dövlətlər
ilə Avropa Birliyi arasındakı əlaqələrə
Şərq Tərəfdaşlığı yeni keyfiyyəti
tətbiq etmişdi. Şərq Tərəfdaşlığının
7 may 2009-cu ildə Praqada keçirilmiş ilk Zirvə
Toplantısında təşəbbüsə rəsmi olaraq
start verilmiş və Birgə Bəyannamə qəbul
olunmuşdu. Beləliklə, bu təşəbbüsün
Avropa Birliyinin siyasətinin tərkib hissəsi qismində tətbiqinə
yönəldilmiş səylər müvəffəqiyyətlə
nəticələndi. Praqadakı tarixi sammitdə iştirak
etmək şərəfinə nail olan azərbaycanlı
jurnalistlərindən biri olaraq mən deyə bilərəm
ki, bu təşəbbüsə qoşulmağın bizə gətirəcəyi
üstünlüklər kifayət qədərdir. Təkcə
onu deyə bilərik ki, Şərq Tərəfdaşlığının
tapşırıqlarının icrası tərəfdaş
ölkələrinin AB ilə həqiqi yaxınlaşmasına
gətirib çıxarmalıdır, gələcəkdə
isə inteqrasiyanı tam asanlaşdıra bilər. Şərq
Tərəfdaşlığının fəaliyyəti birgə
iştirak, təbəqələşmə və şərtlik
əsaslarında qurulur. AB-nin dəyərləri, standart və
normalarına söykənən sahələrdə əməkdaşlıq
inkişaf edir: insan hüquqları, bazar iqtisadiyyatı,
tarazlaşdırılmış inkişaf, yaxşı idarəçilik,
enerji təhlükəsizliyi və s. Şərq Tərəfdaşlığı
həmçinin insanlararası əlaqələrin
inkişafı və möhkəmlənməsi, mədəniyyət
və yaxud elm sahəsində əməkdaşlığın
dərinləşməsinə yardım edir. Məhz elə
Şərq Tərəfdaşlığının əsas məqsədlərinə
daxildir: siyasi birliyin yaranması, tərəfdaş ölkələrinin
və AB arasında əsaslı və kompleksli azad ticarət
məkanının yaradılması, viza rejiminin tədricən
sadələşdirilməsi və nəticədə onun ləğvi,
və həmçinin tərəfdaş ölkələri ilə
dörd tematik platforma (demokratiya, yaxşı idarəçilik
və sabitlik; AB-nin siyasətinə yaxınlaşma və
iqtisadi inteqrasiya; enerji təhlükəsizliyi; insanlararası
təmaslar) şəklində çoxtərəfli əməkdaşlıq
strukturunun yaradılması. Bütün bunlar isə
inkişaf və Avropa Birliyinə inteqrasiya üçün ən
münasib şərtlər kimi də qəbul oluna bilər .
Hələ biz 2010-cu ildə
Avropa İttifaqı və Azərbaycan Assosiasiya Sazişi ətrafında
başlanılan danışıqlardan söz açmadıq.
Halbuki bu saziş Şərq Tərəfdaşlığında
müəyyən edilmiş imtiyazları tamamlamaqla ikitərəfli
əlaqələr üçün yeni hüquqi təməl
yaradır. Bir sözlə Birlik Azərbaycanla əlaqələrin
yüksək səviyyədə inkişaf etdirilməsində
maraqlıdır. Birliyin prezidenti Jose Manuel Barrosonun da ilk dəfə
Azərbaycana səfərinin baş tutması da buna bariz
nümunədir. Sonda əlavə etmək istərdim ki, dərhal
üzvlük imkanlarının olmamasına baxmayaraq,
keçid dövründə olan cəmiyyətlərin islahat
potensialının həyata keçirilməsini inkişaf
etdirdiyindən inteqrasiyanın özü dəyər kəsb
edir. Bu məqsədə, AB – Cənubi Qafqaz
qarşılıqlı əlaqəsinə nail olmaq
üçün icra ilə yanaşı, qurum Cənubi Qafqaz
cəmiyyətlərini inteqrasiya etmək üçün
güclü istəklərini və bu ölkələrin
keçid dövrünün bəzi mühüm xüsusiyyətini
nəzərə almalıdır . Cənubi Qafqaz neft və qaz
ehtiyatlarına və təchizat mənbələrini müxtəlifləşdirməyə
imkan verdiyinə görə Avropa üçün vacib
regiondur, bundan əlavə, iki dənizi, Qara və Xəzər
dənizlərini birləşdirir, Avropa ilə Asiyanın,
İslam və Xristianlığın qovşağında yerləşir.
Cənubi Qafqaz regionlararası və dinlərarası əməkdaşlığa
imkan verir ki, burada əhalisinin əksəriyyətini müsəlmanlar
təşkil etdiyi dövlət rəsmi olaraq əhalisi
xristian dininə sitayiş edən dövlətlərlə
strateji ittifaq qurur, pravoslav xristian dövlətləri isə
islam dininə sitayiş edən respublika ilə əməkdaşlıq
edir. Əhalisinin əksəriyyətini müsəlmanların
təşkil etdiyi Azərbaycan 19-cu əsrdən etibarən
Avropa tipli müasirləşməni inkişaf etdirir ki, bu da
öz növbəsində sənaye kapitalizmi və müsəlman
dünyasında parlament üsul idarəsinə malik ilk
demokratik respublikanın yaradılması ilə cəmiyyətdə
köklü dəyişikliklərə gətirib
çıxarıb . Beləliklə, Cənubi Qafqaz sadəcə
mallar üçün yox, həm də siyasi və mədəni
təsir üçün “körpü” və “tranzit ərazisidir
” . Xüsusilə Azərbaycan bu regionda Şərq-Qərb
arasında qarşılıqlı anlaşma , dialoqun
inkişafın etdirilməsində xüsusi rol oynaya bilər
və artıq oynayır da.
Ayaz MİRZƏYEV
ANS TV-nin redaktoru
P.S. Yazı OCAZ (Office of Communicaton of Azerbaijan) tərəfindən
keçirilən müsabiqəyə təqdim olunur
525-ci qəzet.- 2011.- 30 mart.- S.5.