Yazarlar Modern mifin bitdiyi yerlərdə
(Kamal Abdullanın “Unutmağa kimsə yox”
romanının üzərinə qeydlər)
Kamal Abdulla Azərbaycan
ədəbiyyatında olmayan, bənzərsiz bir roman
yazmışdır. Bəlkə də bu sözü biz hər
təzə yaranan roman barəsində deməliyik, demək istərdik,
amma nə edəsən ki, belə olmur. “Unutmağa
kimsə yox” romanının son dərəcə bənzərsizliyi
barəsində artıq yazılmışdır; Arif
Acaloğlu Kamal Abdullanın roman (Mətn) fəlsəfəsini
(A.Acaloğlu, Qarağacın kölgəsində kainatı
çözmək – Kamal Abdulla. Unutmağa
kimsə yox. Bakı, 2011), Rüstəm Kamal isə
yazıçının poetikasını (R.Kamal,
Yazıçı kosmoqoniyası: paralel dünyaların ahəngi
– “525-ci qəzet” yüksək səliqə ilə
açmışlar; hətta o qədər
dürüst-mükəmməl ki, qabağında başqa
söz demək də çətindir. Amma məncə,
bu söhbətlər başlıca olaraq roman texnikası,
yazıçı ustalığına dair məsələlərdir.
Və A.Acaloğlu ilə
razılaşmalıyıq: Kamal Abdulla qələmi məhz o
nöqtəyə çatmışdır ki, nəhayət
bizdə də romanda romandan başqa ayrı nəsə
axtarmaq lazım gəlmir. Hər hansı oxucu
romanın ideologiyasız-basqısız, məhz estetik
mühitində özünü son dərəcə rahat-sərbəst
duyub, onu özününkü kimi oxuya bilir. Bu, peşəkarlıqdır, yazıçı
ustalığıdır. Bəs o halda
“Unutmağa kimsə yox” bizə nə deyir, nə dürlü
həqiqətlər (ideyamı, ideologiyamı?) açır?
Deyilənləri təkrar etmədən, bu barədə
qeydlərimi oxucu ilə bölüşmək istərdim.
1) Əvvəla, romanın bəxti
onda gətirib ki, ilk öncə ona intellektuallar müdaxilə
eləyib; yəni bu, birbaşa Kamal Abdulla oxucularıdır,
yazıçının düşüncə sferasına,
romanlarının mövzu-predmet qatına, fəlsəfi qayəsinə
bələddirlər, yeni romanın problem-mətləb-məna
ehtivasını da elə bu hüdudlarda axtarırlar. “Yarımçıq
əlyazma” – “Sehrbazlar dərəsi” – “Unutmağa kimsə yox”
– yazıçının da bir müsahibəsində xəbər
verdiyi kimi, bitmiş trilogiyadır; bütöv bir
“Kainat”dır ki, yeridir isnad verək, məsələn, Arif
Acaloğlu onu mərkəzi obraz Günortac olmaqla romandakı
“Qarağacın kölgəsində” uğurla
çözür. Bu sıraya artırası
sözüm yox.
2) Amma düşünürəm ki,
məsələn, reklamsız-filansız, təsadüfən kitab
bazarından alıb romanı eləcə belletristika nümunəsi
kimi oxuyası oxucu da heç uduzmaz. İlk səhifələrdən
hadisələr oxucunu qanadına alır: şəxsi
maşınında Vəng dağına doğru, orda,
mağarada tapılmış “çiçəkli
yazı”nı oxumaq üçün şütüyən qəhrəman
– F.Q. dərhal maraq doğurur və romançının
qarşısına çıxardığı hər cür
çarpaz, paralel, əlavə dünyalardan xəbərsizcəsinə
də sonacan “nə olacaq” ehtimalı-ehtirası onu təqib
qılır, ta “heç nə” ilə (yazının taleyi),
ya da “çox şey”lə (ölüm-itim-qalımlar) üzbəüz
qalanacan... Rüstəm Kamal romanın çoxqatlı
poetikasında həzinlik ölçülərinin
yağış və qar detallarında: yaxın və uzaq,
isti və soyuq kimi simvolizə olunduğunu diqqətə
çatdırır; elə bircə bu hava bolluğu hadisəyə
meylli oxucunu təsiri altında saxlamağa bəs edir.
3) Mən şəxsən
romanda sosial həqiqətlər tamarzısıyam; odur ki, Dil və
Təfəkkür İnstitutunun gənc əməkdaşı
F.Q.-nın süjeti: həyatı, həyat mübarizəsi, əhatəsi
və əhatəsinə münasibəti, fikir və daxili
dünyası daha çox çəkir məni. Əslində, sosial-psixoloji nəsr bizdə gəlişmiş
sahədir, romanda bu nəsrin reminissensiyası var; kontekst təzə
olduğundan bir zaman olmuşları da təzədən və
təzə cür oxumağa vadar edir. Məsələn,
bir oxucudan eşitdim ki, Dil və Təfəkkür
İnstitutundakı uzun-uzadı mübahisələr ona
çox darıxdırıcı gəlmiş; amma əksinə,
mən bu “bir zaman olmuşları” böyük həvəslə
izlədim, bəlkə tanış mənzərələrdir
deyə yox ki; və heç ona görə də yox ki bu
dartışmaların elə bir dərin elmi mündəricəsi
var. Qəhrəmanın içindən fokuslanıb, “bir zaman
olmuşları” bugünə dartıb gətirməyə
çalışan əsərlər indi çox
yazılır (məsələn, M.Süleymanlının “Erməni
adındakı hərflər”, S.Səxavətin
“Qaçaqaç”, A.Abdullanın “Sarı tağ”, Əlabbasın
“Qiyamçı”, N.Əbdülrəhmanlının
“Yalqız” və s. romanlarını xatırlada bilərəm);
bu hələ də 1960-80-ci illər
romançılığıdır. Burda isə fokus nöqtəsi
nə birbaşa sosial münasibətlərdir, nə fərdin
psixoloji yaşantıları; sonucu “heç nə” ilə bitən
yazıdır – Çiçəkli Yazı; fərdiyyətləri
də, hər növ sosiallıqları da içinə
qapsayan Ömür mifologemi. Hərçənd nədən
“heç nə” deyirik, kiminçünsə bunun altından
sosial mövcudluq: karyera-patriarxlıq-hakimiyyət-möhür,
kiminçünsə eləcə fərdi-ekzistensial
özünüifadə, bir sevgi məktubu çıxa
bilir...
4) Eyni qayda ilə
“Unutmağa kimsə yox” bizi XX əsrin kənd-kolxoz romanlarına
aparır; diqqət edin, kəndə gəlmiş şəhər
qəhrəmanını əsərdə kim
qarşılayır – kəndin böyüyü (kənd
soveti) Mübariz kişi və axıra qədər də onu
qayğı-himayə dairəsində saxlamağa
çalışır... İndi bir ona da diqqət edək ki,
ümumən bizim XX əsr kəndimiz romançılığımızda
“kolxoz tarixi”ndən ayrı deyildir; hətta İsa
Hüseynovun qəhrəmanları da həmin kolxoz mühiti ilə
savaşda milli olurlar; son olaraq, Sabir Əhmədli
“Dünyanın arşını” ilə ölçməyə
çalışırdı: necə edəsən ki onu (kolxoz
kəndini) bir ayrı cürə görəsən? İndi neyləyək, kolxozlarla birgə
bütün XX əsr kəndimizdən də əl çəkək,
neqativlərdə qoyaq qalsınmı; ya bəlkə onu, yəni
kəndi bir başqa gözlə, təzədən oxumağa
cəhd edək? “Unutmağa kimsə yox”
sosialçılığı da (“kolxoz tarixi”ni)
içinə alıb həzm etməklə kəndi əzəli
ahənginə qaytarmağa çalışır... İntellektual
oxucular iqrar edir və biz də görməyə
çalışırıq: romanda paralel dünyalar var, həm
də bir çeşiddə yox; zaman-məkan,
ölçü-məsafə, keçmiş-indi bilmədən
sehr-yuxu-mistik-ruhsal yuvalar tapıb ətrafımızda
dolaşır; məhz Kainatda olan təki...
Doğrusu,
dostum Etimad kimi, mistika-filan mənim də beynimə o qədər
girməz; hətta “idarə olunan yuxu”dayamsa da, etiraf edim, bundan
əsla xəbərim yox. Amma paralel dünyaları mən həqiqətən
romanda görə bilirəm, görürəm; bu, təhkiyənin
sehridir, çox yerdə qəhrəmanın (F.Q.-nin)
düşüncələrindən “hadisələrin
üfüqü”nə açıldığı kimi, asanca
onu tərk edib ətrafda nə varsa: daşın,
ağacın, təpənin..., özgələrinin, küylər
içərisində hər növ eşidilən Səsin
nöqteyi-nəzərindən də qurula bilir. O cümlədən
kənd həyatını da burda mən artıq “kolxoz tarixi”nin bir parçası kimi yox, normal
ölçülərdə: öz səsləri-rəngləri-sükunət
və hərəkəti olan bir yer kimi, məhz romanda
qabardıldığı tək: F.Q.-nin və digər
personajların da oluşduğu “möhtəşəm ahəng”
içrə görürəm. Lap 3D formatlı filmdəki
kimidir: kənd sovetliyi-Kəhrizli arx-Qarağacın
altı-çoban papağına bənzər koma-Radio
meydanı-Kəhrizli körpü-Quzğun dimdiyi qaya- ən nəhayət,
çiçəkli yazının gizləndiyi Mağara... təkcə
hadisələrin cərəyan elədiyi məkan olmayıb,
içində olduğumuz-yanaşı
durduğumuz-üstündə gəzdiyimiz- və
üstümüzə gələn, qorxu-təlaş-ağrı-sevinc-həzz
aşılayan, birbaşa canlı təmasını
duyduğumuz bir dünyadır... Özlüyündə
mistika, paralel dünyalar, məsələn, “Mağaranın
ruhu” nə cür ola, nə maraq kəsb edə
bilər ki; əgər hər cür İnsan kolliziyaları
(Yazı!), F.Q.-nin-Bəhram dayının-Mübariz kişinin
ehtirasları bura cəlb olunmasa; əslində, İnsanın
ayaq qoyduğu yerlərdən keçir paralel dünyalar...
5) “Unutmağa kimsə yox”un poetikasına dair Rüstəm Kamalın daha
bir mühüm qeydi var: “Romanın epik məkanı tənha
kişilərin (Patriarx, Mirzə Pirqulu, F.Q., Bəhram
kişi...) məkanıdır”. Qeydə alıram: “Geriyə
baxma, qoca” (İ.Əfəndiyev), “Dədə Bəhmən”in
gücü və gücsüzlüyü (Əfqan), Cahandar
ağa (İ.Şıxlı)... – 1960-80-ci illər
romançılığını adlayıb 1950-ci illərə
endikcə bu patriarxaliyanın yeri orda daha da çoxdur, papaq
atırsan – romanlarda Kişiyə, Dədəyə, Oğula dəyir
(Rüstəm kişi, Nəcəfəli baba, Sultan Əmirli,
Kosaoğlu və s.); Bəhram dayı da, Mübariz kişi də,
Patriarx-Professor-Aslanzadə də məhz o ərazilərdəndir...
Amma bir daha unutmamalı, “Unutmağa kimsə yox” bu paradiqmdə
vurğunu dəyişir, milli mövcudluğun üsulu kimi
“kişi”liyi yox, məhz tənhalığı qabardır; həm
də paradiqmin tarixini irəli, daha qədimlərə çəkir
K.Abdulla: Tənha Dədə Qorqud, Bayındır xan, Lələ
Hüseyn, Cəllad Məmmədqulu, Mirzə Pirqulu; və bir
ucunu da günümüzə gətirir – F.Q. Fərdin təkliyinə,
ekzistensial dünyasına açılan romanlar bu gün də
yazılır, məsələn: Aydın Talıbzadə, “Kəpənək
modeli 102”; Məqsəd Nur, “Şəhər meri” – amma
üzü keçmişə: birincidə “kişi”lik
modifikasiyası üzərində, ikincidə – əzab kultu. Diqqət
edin, F.Q.-nin təkliyi ekzistensial yaşam sırasında, məsələn:
Nehmət, Zaur (Anar), Müslümdən (R.Rövşən,
“Daş”) nə ilə fərqlidir; birincilər “qadın
başlanğıcı”na uduzurlar (məsələn,
Təhminə kultu!), F.Q. isə “möhtəşəm ahəng”ə
girib də, hələ uduzmaq fikrində deyil:
“Hər şey necə də sadədən sadə imiş. O qədər sadə ki, gözə də görükmür. Gözə görükməyənsə, deməli, yoxdur! Mənsə ona inanmışdım. İndi artıq mən dəqiq bilirəm: Möhtəşəm ahəng məni aldadıb”. Məncə, bu, modern mifin (romanın) bitib də postmodernə keçid istəyən nöqtəsidir; hərçənd romançı burda dayanmağı lazım bilir... 6) “Unutmağa kimsə yox” ilə Kamal Abdulla trilogiyasını bitirdiyini bildirir; mənə görə isə, bu həm də elə Kamal Abdulla romançılığının başlandığı nöqtədir. “Yarımçıq əlyazma”nı mən böyük mədəniyyət aktı, fərdi başlanğıcdan da çox ümumən ədəbiyyatımızın uğuru kimi qavramışam. “Sehrbazlar dərəsi”ndə K.Abdulla öz roman dünyası-üslubu-poetikasını yaratmağa-formalaşdırmağa məşğuldur; mənə görə, bu daha çox fərdi aktdır, çoxları bəyənir-sevirsə də, kiməsə xoş gəlməyə də bilər. “Unutmağa kimsə yox” isə, mənimcə, ədəbiyyatımızda öz yeri olan özgə bir romandır; bu – Kamal Abdulla romançılığıdır. İntellektuallar deyir ki, “Unutmağa kimsə yox” açıq mətn prinsipi ilə yazılmışdır; bu necə olur, çox da baş açmasam da, deyən, mən də onu elə bu üsulla oxumağa çalışdım. Postmodern romanın bir əlaməti də odur ki, açıq-gizli sitatlar üzərində gəlir-gəlişir, bunu da mən demədim, amma göstərməyə cəhd elədim. Bir qeydimi də deyim, dürüst olsun: romançı qələmə aldığı dünyaya çox bağlı-ehtiraslı-yanğılı görünür, amma məsələn, mənimcə: azca ironik yanaşma bəs idi ki, roman daha bir rakursdan postmodern məxrəclərə açıla. Sərt olduğu qədər də sağlam həmin ironiya Umberto Ekoda var; nə vaxtsa olmuşları həzzlə bugünün üstünlüyünə çözən Borxesdə də bu var. Əslində, Oğuz cəmiyyətinin gününə ağlayan həmin gizli-potensial həzz “Yarımçıq əlyazma”da da var. Hərçənd yozmam bir qədər trivial görünəcək: məgər sadə həyat məntiqini Ciddiyyət fantomlarına qarşı çevirən Çiçəkli Yazıda da ironik mövqeyə yer yoxmudur? Əslində, müşahidələrimə görə: Kamal Abdulla bir fərd və yazıçı kimi gəlib-çatdığı tənhalıq (bir yazıda deyildiyi kimi: “təkcənəlik”) postunda həmin (ironik) mövqenin həndəvərindədir. Bəsdir ki, bu İroniyanı dayandırmayıb, fəlsəfəsinə rəvac verə; ax, nə dürlü həqiqətlər açıla bilər! Nə vaxtsa bu olacaq, görəcəyik.
Tehran Əlişanoğlu
525-ci qəzet.- 2011.- 14 may.- S.27.