Elmin inkişafı naminə fəaliyyət:
Təhsil Nazirliyi bu sahədə də öz sözünü
deyir
Azərbaycan dövlət müstəqilliyini qazandıqdan sonra təhsilin səviyyəsini qaldırmaq, onu beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırmaq məqsədilə geniş miqyaslı islahatların həyata keçirilməsinə başlanılıb. Ali təhsil sahəsində aparılan islahatlar həm yüksəkixtisaslı kadrların hazırlanması, həm də ölkənin elmi-texniki potensialının gücləndirilməsi istiqamətlərini əhatə edir. Yüksəkixtisaslı kadrların hazırlanmasında və elmi-texniki tərəqqinin təmin olunmasında ali məktəblərin xüsusi yeri var. Təhsil Nazirliyi sisteminə daxil olan 20 dövlət ali təhsil müəssisəsində hazırlanan mütəxəssislər respublika iqtisadiyyatının bütün sahələrində çalışır, ali məktəb alimləri tərəfindən əldə olunan elmi-texniki nailiyyətlər iqtisadiyyatın müxtəlif sahələrində tətbiq olunur və ölkənin sosial-iqtisadi inkişafını təmin edir.
Ali məktəb elmi ölkədə aparılan elmi tədqiqatların mühüm hissəsini təşkil edir. Bu sahəyə yönəldilən vəsaitin miqdarı ildən-ilə artırılır, nəticədə elmi tədqiqatların müasir səviyyədə aparılması və keyfiyyətinin yüksəldilməsi təmin olunur. Ali məktəblərdə elmi tədqiqatlar həm kafedralarda, həm də elmi tədqiqat müəssisələrində aparılır. Hazırda Təhsil Nazirliyinə tabe olan ali məktəblərdə dövlət büdcəsindən maliyyələşdirilən 3 elmi-tədqiqat institutu, 5 elmi mərkəz və 90-dan artıq elmi-tədqiqat laboratoriyası, Azərbaycan Dövlət Neft Akademiyasında isə bir təsərrüfat hesablı elmi-tədqiqat institutu fəaliyyət göstərir.
Elmi-tədqiqat işlərinin müvəffəqiyyətlə yerinə yetirilməsinin əsas şərtlərindən biri sayılan informasiya təminatı ali məktəblərin kitabxanaları və informasiya mərkəzləri tərəfindən həyata keçirilir.
Təhsil naziri Misir Mərdanovun sözlərinə görə, ali məktəblərdə elmi-tədqiqat işlərinin yerinə yetirilməsi sahəsində dövlət siyasətinin və təhsil qanunvericiliyinin həyata keçirilməsi işini Təhsil Nazirliyinin
Elm Şöbəsi icra edir. Şöbə həmçinin
elm sahəsi ilə bağlı normativ hüquqi sənədlərin
hazırlanmasını təmin edir, elmi-tədqiqat işlərinin
planlaşdırılması və əlaqələndirilməsini
tənzimləyir, prioritet elmi istiqamətləri müəyyənləşdirir,
elmi-tədqiqat institutları, mərkəzləri,
laboratoriyalarının təşkili, yenidən təşkili,
ləğv edilməsi barədə təkliflər
hazırlayır, onların monitorinqini həyata keçirir. Təhsil
sistemində standartlaşdırma, metrologiya xidmətlərini,
patent-lisenziya işini və ali məktəb, akademiya, sahə
elminin inteqrasiyasını təmin edir, habelə ali məktəblərlə
digər müəssisələrin yeni inteqrasiya
formalarını inkişaf etdirir. Təhsil sistemində elmin
idarəedilməsinin təkmilləşdirilməsinə,
elektron elm idarəetmə sisteminin yaradılmasına köməklik
göstərir, təhsil sistemində nəşr olunan elmi
jurnalların və məcmuələrin keyfiyyətinin
yaxşılaşdırılması barədə təkliflər
verir, Azərbaycan elminin dünya elminə inteqrasiya siyasətini
aparır, ali məktəblərdə elmlə tədris
prosesinin qarşılıqlı əlaqələrinin
yaradılması istiqamətində təkliflər, ali məktəblərin
elmi fəaliyyəti ilə bağlı hesabatları təhlil
edir, ümumiləşdirir, müvafiq məlumatlar və
arayışlar hazırlayır. Nazirin sözlərinə
görə, ötən il dövlətlərarası elmi əməkdaşlığın
genişləndirilməsi, birgə elmi layihə və
proqramların həyata keçirilməsi və elmi tədqiqatların
maliyyələşdirilməsi üçün beynəlxalq
fondlardan vəsaitlərin cəlb olunması istiqamətində
aparılıb işlər nəticəsində, qrant layihələrinin
sayı artıb. Bu sahədə Bakı Dövlət
Universiteti və Azərbaycan Dövlət Neft
Akademiyasının nəzdində “Neftin, qazın geotexnoloji
problemləri və kimya” Elmi Tədqiqat İnstitutu xüsusi fərqlənib.
Təhsil naziri bildirib ki, “Azərbaycan Respublikasında elmi və
elmi-pedaqoji işçilərə alimlik dərəcələri
verilməsi üzrə ixtisasların nomenklaturası”nın
YUNESKO-nun və digər beynəlxalq təşkilatların qəbul
etdiyi elmi ixtisas siyahılarına uyğunlaşdırılması
məqsədilə yeni nomenklaturanın hazırlanması
üzərində Prezidenti yanında Ali Attestasiya
Komissiyası tərəfindən aparılan işdə və
müzakirələrdə Təhsil Nazirliyi yaxından
iştirak edib. Elmi tədqiqat işlərinin yüksək səviyyədə
yerinə yetirilməsini təmin etmək üçün elmi
müəssisələrin maddi-texniki bazasının
müasirləşdirilməsi və yeni avadanlıqlarla təmin
edilməsi məqsədilə ali məktəblərin
ehtiyacları öyrənilib, 2011-ci ildə alınması
vacib olan yeni avadanlıqların siyahısı şöbəmiz
tərəfindən tərtib edilmiş və İqtisadiyyat
şöbəsinə təqdim edilib. Elmi tədqiqat işlərinin
istehsalata tətbiqini sürətləndirmək
üçün texnoparklar haqqında əsasnamənin layihəsi
hazırlanıb: “Elm, texnologiya və texnikanın prioritet
istiqamətlərinə uyğun aparılan fundamental və tətbiqi
elmi tədqiqatların planlarının hazırlanması
istiqamətində iş aparılıb, 2011-2013-cu illərdə
ali məktəblərdə yerinə yetiriləcək elmi-tədqiqat
işlərinin mövzuları dəqiqləşdirilmiş və
əlaqələndirmə məqsədilə AMEA-ya təqdim
edilib. Ali məktəblərdə elm sahəsində mövcud
idarəetmə sisteminin təkmilləşdirilməsinə
dair təkliflərin hazırlanması, “Elektron elm” idarəetmə
sisteminin yaradılması məqsədilə ali təhsil
müəssisələri tərəfindən elmi fəaliyyətdə
informasiya texnologiyalarının tətbiqi vəziyyətini əks
etdirən sorğu anketləri doldurulub, AMEA-nın
İnformasiya Texnologiyaları İnstitutuna təqdim edilib. Ali
təhsil müəssisələrində elmin infrastrukturunun təkmilləşdirilməsi
istiqamətində görülmüş işlər nəticəsində
1 elmi-tədqiqat mərkəzi, 2 elmi tədqiqat laboratoriyası
yaradılıb, yeni avadanlıq və cihazlar alınıb.
Elmi əsərlərin nüfuzlu jurnallarda çap edilməsinə
diqqət artırılıb, bəzi ali məktəblərdə
həyata keçirilən stimullaşdırıcı tədbirlər,
nəticədə impakt-faktoru olan jurnallarda dərc edilən məqalələrin
sayı artıb. Ötən il Azərbaycan elminin tarixində
ilk dəfə olaraq ölkədə nəşr olunan “Applied
and Computational Mathematics” (“Tətbiqi və hesablama
riyaziyyatı”) beynəlxalq jurnalı Elmi İnformasiya
İnstitutunun SCİ 0,633 impakt-faktoru ilə daxil edilib. Qeyd
edim ki, bu jurnal Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası, Rabitə
və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyi və Bakı
Dövlət Universitetinin Tətbiqi Riyaziyyat Elmi Tədqiqat
İnstitutu tərəfindən təsis edilib və 2002-ci ildən
ingilis dilində nəşr olunur. Ötən il həmçinin
tələbə elmi-tədqiqat işinə dair normativ
hüququ bazanın monitorinqi keçirilib, hazırlanması
lazım olan sənədlərin siyahısı
hazırlanıb. Həmin sənədlərdən “Ali məktəb
tələbələrinin elmi fəaliyyəti haqqında Əsasnamə”nin
layihəsi hazırlanıb. “Tələbə Elmi Cəmiyyəti
haqqında nümunəvi Əsasnamə”nin layihəsi üzərində
iş aparılıb, ali məktəb tələbələrinin
XXII Respublika elmi konfransının və “Ən yaxşı tələbə
elmi-tədqiqat işi” müsabiqəsinin keçirilmə
Qaydaları hazırlanıb. Ali məktəb tələbələrinin
XV Respublika olimpiadası keçirilib”.
M.Mərdanovun dediyinə
görə, şöbə tərəfindən elmi
kitabxanaların işinin təkmilləşdirilməsi istiqamətində
mühüm işlər görülüb. “Azərbaycan
Respublikasında kitabxana-informasiya sahəsinin 2008-2013-cü illərdə
inkişafı üzrə Dövlət Proqramı”nın həyata
keçirilməsi ilə əlaqədar Fəaliyyət
Planı hazırlanıb və yerlərə
çatdırılıb, ali təhsil müəssisələrində
elektron kitabxanaların yaradılması istiqamətində
aparılan işlər haqqında məlumatlar toplanıb,
müəyyən edilib ki, əksər elmi kitabxanalar kompyuter
texnikası ilə təchiz olunan, internetə
qoşulub,hazırda müvafiq kompyuter proqramının,
elektron kataloqların, kitabxanaların veb-saytlarının
yaradılması istiqamətində iş aparılır. Elektron
kitabxanalarla bağlı arayış hazırlanıb və Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinə təqdim edilib, ali təhsil müəssisələrinin
kitabxana fondlarında saxlanılan nadir kitablara dair məlumatlar
toplanıb, məktəb kitabxanalarının fəaliyyətini
tənzimləyən normativ hüquqi aktların və digər
sənədlərin hazırlanması məqsədilə Təhsil
Nazirliyi tərəfindən işçi qrupu yaradılıb,
bu iş Respublika Elmi Pedaqoji Kitabxanasına
tapşırılıb, il ərzində həmin
işçi qrupu tərəfindən kitabxanaların fəaliyyətini
tənzimləyən 12 adda normativ sənədlər işlənib
hazırlanıb və Təhsil Nazirliyinə təqdim olunub. Təhsil
naziri bildirib ki, ötən il Nazirlər Kabineti ilə
razılaşdırılmış siyahıya əsasən
müxtəlif ali məktəblərdə 90 elmi və
elmi-praktik konfrans, o cümlədən 23 beynəlxalq konfrans
keçirilib: “Məlumat üçün bildirim ki, hər il
Təhsil Nazirliyinin təşkilatçılığı ilə
Doktorantların və gənc tədqiqatçıların
respublika elmi konfransları keçirilir. Həmin konfransın
materialları şöbə tərəfindən nəşrə
hazırlanır, baza ali məktəbdə nəşr olunur və
konfrans iştirakçılarına pulsuz paylanılır. Ötən
il də Doktorantların və gənc tədqiqatçıların
XIV Respublika elmi konfransının materialları çapdan
çıxıb və paylanıb”. Təhsil nazirinin sözlərinə
əsasən, elmi-tədqiqat işlərinin yerinə yetirilməsi
üçün əsas maliyyələşmə mənbəyi
olan dövlət büdcəsi ilə yanaş, digər mənbələrdən
də istifadə olunur: təsərrüfat hesablı
müqavilələr, beynəlxalq fondlar tərəfindən
ayrılan qrantlar və sair. Son vaxtlar tətbiqi xarakterli tədqiqatların
aparılmasına meyl və marağın artması
müşahidə olunur. Bu, həm alimlərin sərbəst qərar
qəbul etmək və işləmək imkanlarının
genişlənməsi, həm də iqtisadi maraq amilinin daha
önəmli olduğu mühitin yaranması ilə
bağlıdır. İxtiralara görə alınan patentlərin
sayının artması məhz bunun nəticəsidir. Belə
ki, 1998-ci ildə, 12, 2001-ci ildə 35, 2004-cü ildə 51,
2007-ci ildə 69, 2008-ci ildə 44 patent alınıb. Təhsil
müəssisələri ilə istehsalat arasında elmi əlaqələr
get-gedə möhkəmlənir, ali məktəblər tərəfindən
istehsalat müəssisələri üçün yerinə
yetirilən təsərrüfat müqaviləli elmi-tədqiqat
işlərinin sayı və həcmi artır. Lakin elmi nəticələrin
istehsalata tətbiqində olan çətinliklər hələ
də qalmaqdadır. Ali təhsil müəssisələri ilə
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası arasında əlaqələr
inkişaf edir. Akademiya sistemində işləyən alimlər
ali məktəblərdə tədris prosesinə cəlb
olunur, buraxılış işlərinə, dissertasiyalara rəhbərlik
edirlər. Ali məktəblərdə aparılan elmi işlərin
mühüm nəticələri AMEA-nın koordinasiya
şuralarında və Rəyasət heyətinin
iclaslarında müzakirə edilir: “Son illər ali məktəblərdə
elmi-texniki nailiyyətlərin ümumiləşdirilməsi və
yayılması elmi nəticələrin istehsalatda tətbiq
edilməsi, innovasiya, ixtiraçılıq və
patent-lisenziya fəaliyyəti, elmi jurnalların,
dissertasiyaların, elmi məqalələrin dərsliklərin,
tədris-metodik vəsaitlərin hazırlanması və nəşri
sahəsində əhəmiyyətli işlər
görülür. Yalnız 2008-ci ildə ali məktəblərdə
çalışan alimlər tərəfindən 296
monoqrafiya, 294 dərslik, 489 dərs vəsaiti, 1609 adda proqram və
metodik ədəbiyyat nəşr etdirilib.
Alimlərimiz Azərbaycan elmini müxtəlif beynəlxalq elmi konfranslarda təmsil edir , onların məqalələri xarici ölkələrin elmi jurnallarında dərc olunur. Xarici jurnallarda alimlərin 1676 məqaləsi, beynəlxalq konfransların materiallarında 630 məruzə tezisi nəşr edilib. Son 6 il ərzində Azərbaycan alimləri tərəfindən xarici jurnallarda nəşr olunmuş məqalələrin sayı 2,6 dəfə, beynəlxalq konfransların materiallarında dərc edilmiş tezislərin sayı isə 2,2 dəfə artıb. Xarici jurnallarda nəşr olunan məqalələrin sayının artmasına baxmayaraq onlardan yalnız 4-5 faizi dünyada tanınan və impakt-faktoru olan jurnallarda çap olunub. Ali məktəblərdə yerinə yetirilən işlərin nəticələrini elmi ictimaiyyətə çatdırmaqda elmi nəşrlərin rolunu nəzərə alaraq onların təsis edilməsinə və müntəzəm nəşrinə xüsusi fikir verilir, yeni elmi-tədqiqat nəşrlərinin sayı artırılır. Təhsil Nazirliyi sistemindəki ali məktəblərdə Ali Attestasiya Komissiyası tərəfindən tanınan 37 adda elmi məcmuə və jurnal nəşr edilir”. Nazir vurğulayıb ki, ötən il ərzində şöbəyə 508 məktub, 13 ərizə və şikayət daxil olub. Şikayətlərdən biri kitabxanaların işi ilə, biri Lənkəran Dövlət Universitetində dissertasiya mövzusunun təsdiqi ilə bağlı idi. Bir şikayət AMEA-nın aspirantı ilə bağlı olduğuna görə aidiyyəti üzrə həmin təşkilata göndərilib. Ərizə və şikayətlərin hamısına baxılıb, məktubların əksəriyyətinə cavablar hazırlanmışdır, doktoranturaya qəbul planı ilə bağlı olan məktublar isə isrardadır. Görüləcək işlər haqqında danışan M.Mərdanov vurğulayıb ki, şöbə tərəfindən bu il ərzində kollegiyada müzakirə üçüm məsələnin hazırlanması Elmi-Metodik Şuranın yeni strukturunun və tərkibinin təsdiqə təqdim edilməsi, “İlin gənc alimi” müsabiqəsinin keçirilməsi, tələbələrin XXII Respublika elmi konfransının və konfrans çərçivəsində “Ən yaxşı tələbə elmi tədqiqat işi” müsabiqəsinin təşkili nəzərdə tutulub. Həmçinin ali məktəblərdə fəaliyyət göstərən elmi-tədqiqat müəssisələrində aparılan elmi problemlərin və mövzuların, habelə idarəetmə sisteminin monitorinqinin aparılması Dövlət Proqramlarının həyata keçirilməsinin təmin edilməsi, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası, digər elmi təşkilatlar və istehsalatla əlaqələrin genişləndirilməsi və möhkəmləndirilməsi “Təhsil haqqında”Qanuna uyğun olaraq yeni yaradılmış doktoranturaların fəaliyyətini tənzimləmək məqsədilə normativ hüquqi bazanın yaradılması, elmi müəssisələrin maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi istiqamətində işlərin görülməsi, tələbələrin elmi-tədqiqat işinə cəlb olunmasını təmin edən yeni mexanizmin hazırlanması, kitabxana informasiya sisteminin inkişafının təmin olunması üçün tədbirlərin həyata keçirilməsi də görülməsi nəzərdə tutulan işlərdəndir.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2011.- 14 may.- S.14.