RAFİQ ƏZİMOV – SƏHNƏMİZİN
ƏZMKAR SƏNƏTKARI
(oçerk)
Bu danılmaz bir faktdır
ki, hər bir bədii əsərin səhnə təcəssümü
ciddi yozum tələb etdiyi kimi, obraz bölgüsü də
rejissordan diqqət, böyük təcrübə və
ağıl tələb edir. Çünki burada əsas
ağırlıq tamaşaçı ilə təmasda olan
aktyorun üzərinə düşür. Onun
istedadı, zahiri görkəmi, diksiyası əsas amillərdəndir.
Əslində tamaşaçı da ilk qiyməti məhz bu
aspektdən verir. Bildiyimiz kimi, görkəmli sənətkarlar
həm zahiri, həm də daxili potensiyalı etibarilə
geniş diapazona malikdir. Ötən əsrin 60-cı illərindən
öz istedadı, bacarığı ilə səhnəmizdə
özünə xas olan bir yol açmış, iz qoymuş
Rafiq Əzimov da belə sənətkarlardandır. O, bunlara məhz
özünün sənətə olan sevgisi, istedadı,
inamı və inadkarlığı ilə nail olub. Rafiq Əşrəf
oğlu Əzimov 1938-ci ildə Bakıda anadan olub. Azərbaycan
ziyalılarının taleyinə bir fəlakət kimi qənim
kəsilən qara otuzuncu illər. Balaca Rafiqin dünyanın
pisindən, yaxşısından xəbəri
olmadığı bir zaman. Amma illər keçəcək, o
bu pislikləri, yaxşılıqları müxtəlif
obrazlarda təcəssüm etdirərək xalqını
yaxşıdan-pisdən hali edəcək. ..
1962-ci ildə Akademik Milli
Dram Teatrının truppasına qəbul olunan aktyor əlli ilə
yaxındır ki, fasiləsiz olaraq bu teatrın səhnəsindədir.
Əlli illik fərdi teatr, sənət ömrü. Az
ömür deyil. Yarım əsrə bərabər üzdə
olmaq, səhnə həyatı yaşamaq. Və bu səhnədə
öz həyatı ilə yanaşı səhnə həyatını
da inamla yaşatmaq, qorumaq... Əslində aktyor elə həmişə
səhnə həyatını yaşayır desək,
yanılmarıq. Hər bir obrazın daxili dünyasını
zahirə ötürülməsinə çalışan
aktyor bu illər ərzində saysız-hesabsız obrazları
yaşayır-yaradır. Onlarla gülür, onlarla qəmlənir,
onlarla düşünür... Çətin, əzablı sənət
yollarında yorulmaq bilmədən çalışan Rafiq Əzimov
hər bir obrazı duymaq, yaratmaq üçün onu yaşayır
və yaradır. Aktyor yaratdığı obraza qəlbinin
gözü il baxaraq, onun həqiqətinə inanır, onu
özününkü bilir, məhz buna görə də
iztirablarını, hiss və həyəcanlarını
yaşamağı bacarır. Həyatda süniliyi sevməyən
aktyor, səhnədə də bundan uzaq olub. Ona görə də
müxtəlif tipli obrazları yaradarkən (istər müsbət,
istər mənfi) onu bütün varlığını ilə
faş etməyə, iç dünyasını
açmağa çalışıb. Bəlkə də onu
tez bir zamanda səhnəmizdə sevdirən, məşhurlaşdıran
da bu cəhəti olub. Pillə-pilə yüksələn
aktyor S. Rəhmanın “Toy” komediyasında Mirzə Hüseyn,
“Yalan”da Zəki, “Nişanlı qız”da Qasım, H.Cavidin
“Şeyx Sənan”ında Anton, “İblis”də Kiçik zabit,
C.Cabbarlının “Oqtay Eloğlu”sunda Oqtay, “Aydın”ında
Mirzə Cavad, “Ulduz, yaxud Ədirnə fəthi”ndə Şeyx,
M.F.Axundovun “Xırs quldurbasan”ında Frans Fok, “Müsyo Jordan və
Dərviş Məstəli şah”ında Müsyo Jordan, C.Məmmədquluzadənin
“Dəli yığıncağı”nda Həmzad Qurban,
“Anamın kitabı”nda Rüstəm bəy, Anarın “Səhər
yuxuları”nda Doktor Mahmud, “Adamın adamı”nda Fənd
Bağır, “Sizi deyib gəlmişəm”ində Mozalan, S.Səxavətin
“Qızıl teşt”ində Aleksandr Petroviç, “Gecə
döyülən qapılar”da Qəni müəllim və sairə,
bir-birindən maraqlı, yadda qalan obrazlar yaradıb. Yeri gəlmişən
onu da qeyd edək ki, 80-ci illərdə R.Əzimovu bir aktyor
kimi daha çox tanıdan, gənclərə sevdirən məhz
xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin əsərlərində
oynadığı rollar oldu. Ümumiyyətlə, 80-cı illərdə
Akademik Teatrın ən çox baxılan və sevilən, həmçinin
hələ təhvil verilməzdən əvvəl əks-sədası
ilə fərqlənən tamaşaların əksəriyyəti
dövrün tanınmış dramaturqu İlyas Əfəndiyevə
məxsus idi. Ötən əsrin altmışıncı illərində
öz istedadı ilə həm dramaturq taleyində, həm də
teatr sənətində lirik-psixoloji janrın əsasını
qoymaqla kəskin dönüş edən İ.Əfəndiyev
həm də səhnəmizdə yeni-yeni istedadların
yetişməsinə yol açdı.Onların arasında
özünəməxsus sənət yolu olan aktyor Rafiq Əzimov
da var. Əslində İ. Əfəndiyevin dramaturgiyası əsasən
hisslər, duyğular dramaturgiyasıdır və
teatrşünasların fikrincə belə müəllifin
tamaşalarında oynamaq çox çətindir. Bəzən
bir obraz iki xarakterik cəhəti ilə fərqlənir. Əlbəttə
hər iki ampluada obrazın daxili və zahiri
dünyasını lazımınca açıb
tamaşaçıya ötürmək psixoloji gerçəkliyi
yaşamaq deməkdir. Bunu isə aktyor Rafiq Əzimov dramaturqun
saysız-hesabsız əsərlərində öz
rollarında yaradıb və onlar bu gün də
tamaşaçıların yaddaşlarında yaşayır. “Mahnı
dağlarda qaldı” da Rəhman, “Sevgililərin cəhənnəmdə
vüsalı”ında Anaşkin, “Bizim qəribə taleyimiz”də
Rəhmanzadə, “Tənha iydə ağacı”nda Behbud bəy,
“Qəribə oğlan”da Əhmədcan, “Hokümdar və
qız” da Axund Mirmöhsün ağa və daha neçə-neçə
obraz aktyorun ifasında canlandı, tamaşaçı qəlbinə
yol tapdı, könül evində yuva qurdu... Sənət
dözümü, sənətkar mətinliyi ilə seçilən,
təbiətən çox sakit görünən, daxilən
isə həmişə narahat olan Rafiq Əzimov Azərbaycan
teatr və kino səhnəsində öz adına,
istedadına layiq yer tutdu. On il bundan əvvəlin
sözüdür. Onda orta məktəbdə oxuyurdum. Valideynlərim
məni Akademik Dram Teatrına tamaşaya gətirmişlər.
Orada İ.Əfəndiyevin “Mahnı dağlarda qaldı” əsəri
tamaşaya qoyulmuşdu. Rafiq Əzimov da bu əsərdə Rəhman
obrazını yaratmışdı. Tamaşa qurtardıqdan
sonra alqışların sədası sanki salonu titrədirdi.
Alqışla qarşılanan aktyorlardan biri də Rafiq müəllim
idi. Kimi ona gül dəstəsi verir, kimi şəkil çəkdirmək
istəyir, kimi avtoqraf götürür, kimi də səmimi
sözlərini bildirərək əlini sıxırdı. Bu
gün başa düşürəm ki, R.Əzimov bu
alqışları, gül-çiçək dəstələrini,
xoş sözləri neçə-neçə illər
ağır zəhmətin hesabına qazanıb. Aktyor bunlara
öz istedadı, zəhməti, səbri, dözümü sayəsində
nail olub. Aktyorun diksiyasına, ifasına xələl gətirməyən
sakit, həlim, lakin bir az ötkəm danışıq tərzi
sanki tamaşaçını ovsunlayır. Unutmaq olmaz
ki, tamaşaçı ilə üz-üzə gələn
aktyordu. Teatr tədqiqatçılarının fikrincə,
“aktyor bütün yaradıcılıq prosesinin yekunu deməkdir
və məhz tamaşaya qədər bütün zəhmət
onun fərdində cəmlənir”. Bu isə istedadlı və
bacarıqlı aktyorun məharəti sayəsində heyətin
əməyinə müsbət, istedadsız və
bacarıqsız aktyorun “məharət”ində isə mənfi
rəyə səbəb olur.
70-80-ci illərdə artıq Rafiq Əzimovun
repertuarında nəinki teatr tamaşaları, həm də
televiziya səhnəsində qoyulan tamaşalardakı rollar da
var idi. O, səhnədə yaratdığı obrazlarla kifayətlənmədi,
kinoda, radio tamaşalarda yeni-yeni uğurlar əldə etdi. Azərbaycan
Dövlət televiziyasında S.S.Axundovun “Dibdat bəy” əsərində
Dibdat bəy, İ.Səfərlinin “Göz həkimi”ində
İvanov, dahi Üzeyir bəyin “Ordan-burdan”ında
İsmayıl obrazları televiziyanın fondunda
saxlanılır. Bu tamaşaların lent yazıları
bu gün də ekranda göstəriləndə diqqətimizi cəlb
edir. Təbii bu cəlbetmədə müəyyən qədər
Rafiq Əzimovun da əməyi var. Xüsusən də “Göz
həkimi” pyesindəki İvanov obrazı. Bu, baş rol olmasa
da, aktyorun məharəti nəticəsində
tamaşaçının diqqətini cəlb edir. R.Əzimovun
yaratdığı obrazlardan peşə yönümünə,
davranışına, danışıq tərzinə görə
kəskin fərqlənirdi bu rol. Belə bir obrazın ekran
reallığını təmin etmək üçün,
sözsüz ki, böyük sənət məktəbinin
sahibi olmaq vacibdir. Çox səmimi, sadə xasiyyəti və
mehribanlığı ilə fərqlənən İvanov
(Rafiq Əzimov) ətrafındakılarla münasibətində
tamaşaçının məhəbbətini qazanır.
Tamaşaçı onun gözlərinin
açılmasını həsrət və intizarla gözləyir.
Bütün bunları aktyor o qədər canlı, təbii
yaratmışdır ki, sanki o, İvanovun özü idi. Burada
dahi Şekspirin sözlərini xatırlatmaq yerinə
düşərdi: “Sənətdə təbiilik və həqiqi
hisslər ümumi ideyanın yol verdiyi dərəcədə
zəruridir”. R.Əzimov bir fərd kimi, insanın
özünün taleyi, yaşam tərzi, gündəlik
qayğıları, ətrafdakıların laqeydliyi, biganəliyi
kimi amilləri inandırıcı bir şəkildə səhnədə
əks etdirməyi bacaran aktyorlardandır. O, səhnədə
nəhəng sənətkarlarla, dövrün korifeylərilə
tərəf-müqabil olub. Həmişə onlardan öyrənməyə
çalışıb. Odur ki, bu günəcən istər
Milli Dram Teatrının, istərsə də Azərbaycan
Dövlət Televiziyasının səhnəsində yüzlərlə
yadda qalan, sevilən obraz yaradıb. Onu da qeyd edək ki, obraz
yaradıcılığı prosesində aktyorun
qarşısında duran birinci şərt onun zahiri əlamətlərini
deyil, səhnəyə gələcəyi məqama, yəni
hadisənin baş verəcəyi zamana qədər onun
xarakteri, insani xüsusiyyətləri, yaşam tərzi,
dünya baxışı, əxlaqi keyfiyyətləri kimi
vacib cəhətləridir ki, aktyor oynadığı
obrazın bu keyfiyyətlərini dəqiq öyrənməli və
oynamalıdır. Peşəkar səhnəmizin ustad sənətkarlarından
sayılan R.Əzimovun üstün cəhətlərindən
biri də odur ki, oynayacağı obrazı özü
üçün tam aşkarlayır, mənfi və ya müsbət
obraz olmasına baxmayaraq, sənət üçün
yaşayacaq ikinci insan taleyinə, bu insanın həyat məramına
haqq qazandırır. Məhz bu haqq qazandırma əsl sənət
obrazının yaranmasına kömək edir. Bu haqda
teatrşünas İ.Rəhimli yazır: “Obrazın taleyinə,
yaşam tərzinə inanmayan ifaçı, sözsüz ki,
onunla ruhən qovuşa bilməz və obrazagirmə
alınmaz. Bir aktyor kimi Rafiq Əzimovun obraz
yaradıcılığı prosesi üçün
seçdiyi mövqe düzgün mövqedir, ona görə də
hər bir obrazı bəyənilib, sevilib, yadda qalıb”.
Müxtəlif dünyagörüşünə, həyat səviyyəsinə,
düşüncə tərzinə malik olan sürətlər,
lirik, psixoloji, satirik obrazlar... Bu
çoxplanlılığın öhdəsindən məharətlə
gələn Rafiq Əzimov hər bir obrazın daxili aləmini
çox böyük məharətlə açaraq,
obrazdan-obraza püxtələşib, məşhurlaşıb.
Bu sadalanan keyfiyyətlər aktyora tamaşaçı
auditoriyası, sevgisi, alqışları qazandırıb. Belə
olduqda aktyor illərin yorğunluğunu unudaraq, daha əzmlə
çalışmağa başlayıb. Onun bu zəhməti
layiqincə qiymətləndirib. 1982-ci ildə Əməkdar
artist, 2000-ci ildə isə Xalq artisti fəxri adına layiq
görülüb. Prezident təqaüdçüsüdür.
Rafiq Əzimov dünyagörmüş, ölkələr gəzmiş,
həyatın hər əzab-əziyyətinə
qatlaşmış, hər şirini-acını dadmış
sənətkarlarımızdandır.
Lakin heç bir çətinlik, heç bir sənət uğurları onu çaşdırmayıb, öz yolundan döndərməyib. Elə ona görə də bu gün xalqın sevimli sənətkarıdır və hər bir xoş sözə layiqdir.
Cəmilə ƏHMƏDOVA,
BDU-nun Jurnalistika fakültəsi,
IV kurs
525-ci qəzet.- 2011.- 21 may.- S.19.