Milli musiqi mədəniyyətimizin
görkəmli nümayəndəsini xatırlarkən...
Məmməd Quliyev – 75
Professional bəstəkar və
musiqişünasların müstəqil ictimai
yaradıcılıq təşkilatı olan Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqı öz çoxşaxəli fəaliyyətini Azərbaycan
milli musiqi sənətinin, bəstəkar
yaradıcılığının və dünya musiqi mədəniyyətinin
ən yaxşı ənənələrinin qorunub
saxlanması, yeniləşdirilməsi və təbliği
prinsipləri əsasında qurur. Bu mənada
vaxtaşırı olaraq keçirilən bəstəkarların
yaradıcılığına həsr olunmuş festivallar,
plenumlar, eləcə də yaradıcılıq və xatirə
gecələri də istisna deyil. Belə tədbirlərdən
biri də 3 May 2011-ci il tarixində Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının Ü.Hacıbəyli
adına Konsert salonunda keçirilən, əməkdar incəsənət
xadimi, bəstəkar Məmməd Quliyevin 75 illik yubileyinə
həsr olunmuş xatirə gecəsi idi.
Qara Qarayev məktəbinin
yetişdirməsi olan və 60-cı illərdə
yaradıcılığa başlayan bəstəkar və
pedaqoq Məmməd Mehdi oğlu Quliyevin adı akademik musiqi həvəskarlarına
yaxşı tanışdır. 10 ilə
yaxındır dünyasını dəyişən bəstəkarın
əsərləri sonuncu dəfə onun
sağlığında, yəni 2001-ci ildə anadan
olmasının 65-ci ildönümü münasibəti ilə
kamera və orqan musiqi zalında keçirilən müəllif
konsertində səslənmişdi. Amma Qara
Qarayevin istedadlı tələbələrindən biri olan və
yaradıcılığı milli musiqidən qaynaqlanan bir
çeşməni xatırladan Məmməd Quliyevin əsərlərinin
ifasına verilən 10 illik fasilə heç də xoşagələn
hal deyil. Belə ki, xalq musiqi xəzinəsinə istinadən
və böyük professionallıqla yazılan M.Quliyevin əsərləri,
bilavasitə yeni yaradıcılığa başlayan və
daha çox sırf modern musiqi dilinə, müasir texnikaya əsaslanan
ifadə vasitələrinə üstünlük verən əksər
gənc bəstəkarlar üçün bir növ örnək
ola bilər. Buna görə
də keçirilən tədbiri donan buzların əriməsi
kimi dəyərləndirmək və Bəstəkarlar
İttifaqının təşkilatçı və
aparıcı missiyasını yüksək qiymətləndirmək
lazımdır.
Məmməd
Quliyevin kamera-instrumental əsərlərinin səsləndiyi
bu anım gecəsində, həm onun həyat və
yaradıcılığına həsr olunmuş videofilmin
nümayişinə yer verildi, həm də bəstəkar
haqqında söylənilən xatirələr dinlənildi.
Gecəni ön sözlə
açan Azərbaycan Respublikasının Xalq artisti, sənətşünaslıq
doktoru, professor Ramiz Zöhrabov tar
ifaçılığından bəstəkarlığa gələn
Məmməd Quliyevin simfonist təfəkkürə malik bir bəstəkar
olduğunu və yaradıcılığında instrumental
musiqi sahəsinə üstünlük verdiyini söylədi. O,
bəstəkarın muğamlardan bəhrələnərək
və tezis kimi istifadə edərək yazdığı 7
simfoniyasının hər birinin tərkibi, mövzu dairəsi
və bacarıqla edilən orkestrləşdirilməsi
haqqında məlumat verməklə yanaşı, Azərbaycan
Bəstəkarlarının V qurultayında səslənən
“Simfoniya-muğam”da 7 müxtəlif səciyyəli muğam-dəstgahı
ustalıqla bir-biri ilə bağlaması və əlaqələndirməsi
kimi etdiyi yeniliyi də vurğuladı. R.Zöhrabov söylədi
ki, M.Quliyevin vokal musiqi janrına müraciət edərək səs
və simfonik orkestr üçün yazdığı “7 Azərbaycan
xalq mahnısı” məcmuəsində o, həm xalq
mahnılarının (“Dəli ceyran”, “Süsən
sünbül”, “Yaxan düymələ” və s.)
mövzularından istifadə etmiş, həm də xalq
mahnılarına bənzər mahnılar da
yazmışdır. Xalq mahnılarının melodiya və
formasını götürüb özünəməxsus
şəkildə orkestrləşdirən M.Quliyev, ilk dəfə
olaraq Azərbaycan bəstəkarları arasında məhz xalq
mahnılarından ibarət olan belə iri həcmli silsilə
bəstələmiş və onu, bu əsərin ilk
ifaçısı, əməkdar incəsənət xadimi, mərhum
müğənni R.Adıgözəlova ithaf etmişdir. Professor
söylədi ki, M.Quliyevin 20 pyesdən ibarət olan “Fortepiano
üçün albom” əsəri də öz
orijinallığı ilə seçilir, yəni bəstəkar
burada müxtəlif lad-məqamlardan istifadə edərək,
hər muğamı bir pyes şəklində təqdim edir. Sonda
R.Zöhrabov qeyd etdi ki, M.F.Axundovun “Aldanmış kəvakib” əsəri
əsasında M.Quliyevin yazdığı “Aldanmış
ulduzlar” satira operası, bu janrın yeganə nümunəsidir,
amma təəssüf ki, bir neçə tamaşadan sonra bu əsər
repertuardan çıxarıldı. Biz, Bəstəkarlar
İttifaqı adından Məmməd Quliyevin 75 illik yubileyi
münasibəti ilə operanın yenidən bərpa edilməsi
və tamaşaya qoyulması üçün Azərbaycan Mədəniyyət
və Turizm nazirliyinə müraciət etmək niyyətindəyik.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan musiqisində
yaxşı operaların sayı azdır və ona görə
də M.Quliyevin uzun illər üzərində
çalışdığı zəngin musiqi dilinə, rəngarəng
koloritə malik olan bu opera yaşamalı, öz səhnə təcəssümünü
yenidən tapmalıdır. Gecədə
nümayiş etdirilən Məmməd Quliyevin həyat və
yaradıcılığına həsr olunmuş videofilmin mətninin
müəllifi sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Zümrüd Dadaşzadə idi və filmi də o
özü səsləndirdi. Videofilmin nümayişi
zamanı 2001-ci ildə Məmməd Quliyevin anadan
olmasının 65-ci ildönümü münasibəti ilə
kamera və orqan musiqi zalında keçirilən müəllif
konsertinin II hissəsindən dirijor R.Abdullayevin idarəsi ilə
Azərbaycan Dövlət Simfonik orkestrinin ifa etdiyi
“Müğamsayağı” və “Aşıqsayağı” əsərləri,
onun yaradıcı şəkildə istifadə etdiyi və
zövqlə alətləşdirdiyi “Heyratı” zərb
muğamının intonasiyalarının sədaları ilə
öz ifadəsini tapırdı. Mətndə deyilirdi ki,
1936-cı ildə Göyçay rayonunda anadan olan, tarda
çalmağı müstəqil öyrənən və
1956-cı ildə A.Zeynallı adına
musiqi məktəbini yazdığı tar və fortepiano
üçün konsertlə bitirən Məmməd Quliyev,
1958-ci ildə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına
daxil olur. Musiqisinə səcdə etdiyi Qara
Qarayevin bəstəkarlıq sinfində oxuyan Məmməd
Quliyev, bütün həyatı boyu öz ustadını
böyük minnətdarlıq hissi ilə xatırlayır.
Onun müəllimi,
peşəkar pedaqoq olan Qara Qarayev isə istedadı, eləcə
də musiqiyə olan məhəbbəti yüksək qiymətləndirirdi
və onun 1965-ci ildə sevimli tələbəsinə hədiyyə
etdiyi şəklində “İstedadına və musiqiyə olan
təmənnasız xidmətlərinə şübhə etmədiyim
əziz Məmmədə yadigar” kimi səmimi sözlər
yazılmışdı. Zümrüd
xanım, M.Quliyevin Ə.Salahzadənin sözlərinə bəstələdiyi
“Nizami” oratoriyasında yeni ifadə vasitələrinə
müraciətini, vokal-səhnəciklərində ilk dəfə
qroteskdən istifadə etdiyini qeyd edir. Onun
“Aldanmış ulduzlar” operasını səhnə əsərləri
və teatr musiqisində yeni mərhələ adlandırır
və Xocalı qurbanlarına həsr olunmuş faciəli
“Simfoniya-rekviem”ini isə yaşanan
ağrılı-acılı hisslərin ifadəsi kimi dəyərləndirir.
Ümumiyyətlə, bir çox əsərlərində Vətəni
tərənnüm edən M.Quliyev, şair F.Qocanın sözlərinə
yazdığı 5 solist, qarışıq xor və simfonik
orkestr üçün “Azərbaycan”
adlandırdığı III simfoniyasındakı solo vokal
partiyalarda qədim mərasim mahnısı olan ağıdan
bacarıqla və yaradıcı şəkildə istifadə
edir. Videofilmin sonunda isə M.Quliyevin layiq
olduğu Xalq artisti, Dövlət mükafatı laureatı,
professor kimi fəxri adlarının olmaması, yalnız parlaq
musiqisi ilə və sadə insan kimi xatirələrdə, ona
yaxın olan insanların və ailəsinin qəlbində
yaşayacağı vurğulanırdı. Videofilmin nümayişindən sonra pianoçu Məmməd
Quliyev, bəstəkarın kontrastlıq prinsipinə əsaslanan
və müxtəlif janr sferasını təcəssüm
etdirən fortepiano üçün yazılmış 4 pyesi
ifa etdi. Fortepianonun klaviaturasına geniş
şəkildə sahib olan və bütün registrləri əhatə
edən bu dörd musiqi nümunəsində (rəqs-skertso,
beşik mahnısı-elegiya, marş-ballada və
şıltaq uşaq səhnələri kimi) fərqli
obrazları və müxtəlif lad-məqamları (şur,
şüştər, rast, bayatı-şiraz və s.) səciyyələndirən
pyeslər dinlənildi. Ümumilikdə
fortepianonun fakturası, yəni musiqi materialının ifadə
üsulları milli koloritin dissonans harmoniyalarla verilən və
bütövlükdə təntənəli əhval-ruhiyyəni
əks etdirən musiqini canlandırdı.
Pianoçu Məmməd Quliyevin
müşayiəti ilə vokalçı Azərbaycan
Respublikasının əməkdar artisti Gülnaz
İsmayılovanın ifa etdiyi Hüseyn Cavidin sözlərinə
yazılmış səs və piano üçün 2 ballada əsərindən
birincisi, dramatik-fəlsəfi səciyyə daşıyaraq,
dahi Azərbaycan şairi və dramaturqunun mənzum faciə əsəri
olan “Şeyx Sənan”dan “Oyan” müraciətini “Cahargah”ın
intonasiyaları ilə təqdim edərək üsyankar etiraz ruhunu təcəssüm etdirirdi. Digəri isə təbiətin təsvirini verən
“Hər yer səfalı” balladası idi ki, poetik mətnin
süjetini ardıcıl olaraq inkişaf etdirən bu nəqli əsərdə
vokalçının soprano səsinin ifadə imkanları əsərin
kulminasiya anında daha qabarıq şəkildə öz ifadəsini
tapırdı. Fortepianonun müşayiətində
isə basso ostinato prinsipi üstünlük təşkil etsə
də, müxtəlif fiqurasiyalara və hətta mnimalizm
elementlərinin intonasiyalarına da rast gəlinirdi. Sonuncu
musiqi nömrəsi isə bəstəkar Məmməd Quliyevin
3 hissədən ibarət olan simli kvarteti idi ki, onu da Azərbaycan
Dövlət simli kvarteti (Uran Seyidov-I violin, Sultan Məmmədova
–II violin, Vaxtanq İmanov-viola, Aleksey Miltıx-violençel
) ifa etdi. Əsərin kənar, yəni
I-III hissələri tokkata səciyyəsi daşıyaraq
skertsovaridir və simli alətlərin ifadə
imkanlarını, onların müxtəlif tərkibli
dialoqlarını (II skripka-violençel, I-II skripkalar) tez
(Allegro) tempdə əks etdirir. Bəstəkar hər bir
simli alətin kiçik solo ifasını digərlərinin
müşayiəti ilə, müxtəlif ifadə vasitələri
(polifonik elementlər, tersiya münasibəti və s.) və
simli alətlərə xas olan ştrixlərlə (pizzicatto,
martle, divizi və s. ) verərək sanki
insanın keçdiyi fəlsəfi həyat yolunu
canlandırır. Kontrastlıq təşkil edən
kvartetin II hissəsində (Adagio) reçitativlik əlamətləri
üstünlük təşkil edir. Əsasən
bir mövzu ətrafında inkişaf olunan bu orta hissə, daha
çox sual-cavab intonasiyalarını dinləyiciyə
çatdırır. III hissənin sonunda
verilən koda isə professional dördlüyün unison
ifası ilə tamamlanır. 3 hissəli simli kvartetdə
bəstəkar milli musiqinin intonasiyalarının müasir
musiqi texnikası ilə sintezinə nail olur, beləliklə də,
innovasiyaların – yəni xaricdən gələn və özəlləşdirilərək
istifadə edilən bəstəkarlıq metodlarından istifadə
olunmasına geniş yer verir.
Gecə, bəstəkar
Məmməd Quliyev haqqında söylənilən maraqlı
xatirələrlə də yadda qaldı. Bəstəkar,
əməkdar incəsənət xadimi Sevda İbrahimova, Məmməd
Quliyevi səmimi insan, gözəl dost və istedadlı sənətkar
adlandırdı, onu tanıyan şəxslər arasında
xüsusi hörmətə layiq yeri olduğunu və M.Quliyevin
öz əsərləri ilə daima yaşayacağını
söylədi. Sevda xanım, ata və ana qədər müəllimin
də müqəddəs varlıq
sayıldığını deyərək, hər ikisinin
müəllimi Qara Qarayevin şagirdlərinə qarşı tələbkar,
lakin isti münasibətli bir insan olduğunu qeyd edib, bəzən
əsərlərini bəyənməsə belə, onu etik
normalar əsasında öz tələbələrinə
anlatdığını da xatırladı.
Məmməd Quliyevlə bir qrupda
oxumuş bəstəkar-musiqişünas Nərgiz Şəfiyeva
isə onun əsil milli ruhda yazan bir bəstəkar olduğunu,
tələbəlik dövründə əsərlərində
modal intonasiyaların az olmasına görə
narahatlıq hissi keçirən mərhum bəstəkarın
yaradıcılığının sonralar geniş təkamül
və inkişaf tapdığını, müasirliklə
milliliyin uzlaşması zirvəsini əldə etdiyini bildirdi.
Məmməd Quliyevin bəstəkar dostu, əməkdar incəsənət
xadimi Azər Dadaşov, onu əsil zəhmətkeş insan
adlandırdı, çünki musiqiçilərin
anladığı dildə desək, subdominanta-dominanta
üçsəsliklərini birləşdirə bilməyən,
ümumiyyətlə, orkestrləşdirmədən
anlayışı olmayan bir tarzənin professional bir bəstəkar
kimi zirvələr fəth etdiyini söylədi və dostuna
ithaf olunmuş elegiya səpkili fortepiano pyesini ifa etdi. Məmməd
Quliyev 30 ildən artıq bir müddət ərzində
pedaqoji fəaliyyətlə də məşğul olmuş və
A.Zeynallı adına Bakı Musiqi Kollecində
alətşünaslıq, dirijorluq fənlərini tədris
etmişdir. Gecədə, bu tədris ocağının
direktoru pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru Nazim
Kazımov da M.Quliyev haqqında xatirələrini
danışaraq qeyd etdi ki, tar ifaçılığından
bəstəkarlığa gəlmək çox çətindir,
amma o bu maneələri dəf edə bildi, hələ 1966-ci
ildə o, tələbə olarkən, 30 yaşlı Məmməd
yataqxanada yaşayır və musiqi texnikumunda da dərs deyirdi.
Məmməd Quliyev çox böyük istedada
malik professional musiqiçi, bəstəkar və pedaqoq idi.
Onun maddi imkanlarına bələd olan Q.Qarayev isə
öz sevimli tələbəsinə royal
bağışlamışdı. Çox təəssüf
ki, belə yüksək talantlı insan dünyasını tez
dəyişdi, 2001-ci il oktyabrın 2-də,
65 yaşında vəfat etdi. Allah ona rəhmət etsin!
Tədbirin sonunda bəstəkarın
oğlu, psixiatr Mehdi Quliyev atasının anım gecəsini təşkilində
əməyi keçən bütün insanlara, yüksək səviyyəli
əsərlərinin yaranması üçün atası Məmməd
Quliyevə o isti atmosferi yarada bilən anası Cülyetta
xanıma, o cümlədən Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri, respublikanın xalq artisti,
professor, YUNESKO-nun fəxri “Dünya artisti” titulunu
daşıyan Firəngiz xanım Əlizadəyə öz təşəkkürünü
bildirdi. Öz parlaq, orijinal, bənzərsiz musiqisi ilə qəlbləri
isidən, professionallığı ilə seçilən,
özündən sonra zəngin yaradıcılıq irsi qoyan
bəstəkar Məmməd Quliyevin əsərlərinin
yaşayacağına və ifaçılar tərəfindən
unudulmayacağına inanan
Güllü İSMAYILOVA,
Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının
üzvü,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2011.- 12 may.- S.6.