“İsmailiyyə” binası: bir gənc
xatirəsi üçün, bir millətin iftixarı naminə
XIX əsrin sonu XX əvvəllərində tikilən və bu gün də arixitektura baxımından Bakıya xüsusi gözəllik verən abidələr sırasında “İsmailiyyə” binası özünəməxsus yer tutur. Tikildiyi dövrdən bu günə qədər xalqımızın tarixində zaman-zaman baş vermiş bir çox tarixi hadisələri özündə yaşadan bu bina həm də tariximizin daşlaşmış yaddaşıdır, desək bəlkə də yanılmarıq. Ona görə ki, Azərbaycana muxtariyyat və müstəqillik verilməsi ideyaları ilk dəfə məhz bu binada səslənib. İsmailiyyənin əsası tanınmış Azərbaycan milyonçusu Ağamusa Nağıyev tərəfindən 1907-ci ildə qoyulub. Bu yerdə onu da qeyd etmək yerinə düşər ki, o zamankı Azərbaycan milyonçuları arasında “xəsis” kimi ad çıxarmasına baxmayaraq, adıçəkilən milyonçu bizlərə nə az, nə çox 98 bina yadigar qoyub. Memarlıq üslubu baxımından isə olduqca heyrətamiz tikili olan “İsmailiyyə”ni milyonçu dünyadan erkən köçən oğlu İsmayılın xatirəsinə tikdirib.
Binanın tikilmə tarixçəsi
“Cəmiyyəti-Xeyriyyə” və ya “İsmaliyyə” binasının tikilməsinin maraqlı tarixçəsi var. Belə ki, Ağamusanın oğlu İsmayıl vərəm xəstəliyinə tutulur. Bakı milyonçularının ailələrini müalicə edən Varatapedov adlı həkim İsmayılı müayinə etdikdən sonra Musa Nağıyeva deyir ki, oğlunun vəziyyəti çox ağırdır. Əgər tez tədbir görülməsə, ölə bilər. Amma 50 min manata qədər xərci var. Hətta həkim milyonçuya təklif edir ki, oğlunu özü İsveçrəyə aparıb 1 il ərzində müalicə etdirib gətirəcək. Musa Nağıyev deyir ki, yalnız 10 min manat verə bilər. Söhbət bununla da bitir. Lakin İsmayılın halının günü-gündən pisləşdiyini görən milyonçu son anda onun müalicəsi üçün 50 min manat verməyə razı olur. Lakin Ağamusa gecikir. Belə ki, həkim xəstəni yoxlayandan sonra xəbər verir ki, iş-işdən keçib və indi onu heç 100 min manatla da müalicə etmək mümkün deyil. Hacı Zeynalabdin Tağıyevin xahişi ilə həkim Məhəmməd Rza Vəkilov İsmayılı İsveçrəyə aparır. Müalicədən sonra onun halı nisbətən yaxşılaşsa da, çox yaşamır. Ağamusaya oğlunun xatirəsinə bina tikdirmək təklifi isə Hacı Zeynalabdin Tağıyevdən gəlir. Deyilənlərə görə, Hacı hər il Novruz bayramı münasibətilə qız məktəbinin “Ərəbkarı salonunda” stollar düzdürüb süfrə açarmış. Ağa İsmayıl vəfat edəndən sonra o, bir neçə məşhur axund, qazı, ağsaqqal o cümlədən Mir Məhəmməd Kərim, Axund Hacı Turabla məsləhətləşib qərara gəlirlər ki, Ağamusa gələndə cəmiyyəti-xeyriyyə üçün bina tikdirməyi onun boynuna qoysunlar. Hacı qazı Məhəmməd Kərimə deyir ki, elə ki, Ağamusa razılaşdı, başlarsan dua oxumağa. Hamımız da Ağa Musanı təbrik edərik və ona macal o vermərik boyun qaçırsın. Beləliklə, o razı olandan sonra 1908-ci il dekabrın 21 –də binanın təməlqoyma mərasimi keçirildi. Təməlqoyma mərasimində Bakının qazısı dua oxudu. Beləliklə, bina üçün ərazi “Qapan dibi” adlanan yer seçilir. Əslən İçərişəhərdən olan rəssam Mir Teymur deyir ki, “Qapan dibi” adlanan bu ərazidə rayondan gələn mallar satılarmış: “Bir qədər keçəndən sonra buranı “Şeytanbazar” adlandırdılar. Ona görə də ruslar bu ərazidə müsəlmanların bina tikmələrinə imkan vermirdilər. Uzun-uzadı söz-söhbətdən sonra nəhayət Şəhər Duması bu yeri müsəlman cəmiyyətinə verir. Müsəlman cəmiyyəti də istəyir ki, burada böyük təmtəraqlı, altı sütunlu, çox künbəzli, yanında bağları, fəvvarələri olan məscid tikdirsin. Şəhərin rus icması o zaman həmin yerdə mövcud olan qızıllı kilsənin yanında belə bir məscidin tikilməsinə imkan verəmək istəmirdilər. Və burada bir qısqanclıq hissi də var idi. Elə ona görə də məscidin tikintisini saxlayırlar və bir müddət məscidin tikildiyi bu ərazi hasar içərisində qalır”.
O zaman dumanın bəzi üzvləri iddia edirlər ki, müsəlman cəmiyyətinə verilən bu yerdə şəhər bağı salınmalıdır. Lakin duma üzvü Məhəmməd Rza Bəkirov elə nitq söyləyir ki, başqaları danışmağa heç bir cürət etmir. Nəhayət, yer müsəlman cəmiyyəti-xeyriyyəsinə verilir”.
Deyilənlərə
görə, əvvəlcədən tikintidən Ağamusa
Nağıyevin imtina etməməsi üçün layihəçilər
buraya xərclənəcək vəsaitin miqdarını az
göstərirlər. Lakin bu, sonralar tikintidə problemlər
yaradır. Belə ki, Ağamusa Zeynalabdin Tağıyevə
giley-güzar edir ki, ay hacı, bu nə işdir sən
başıma gətirdin, məni müflis edib küçələrə
salmaq istəyirsən? O bina bir neçə yüz min manata
başa gələcək. Məndə o qədər pul
hanı? Hacı isə
bu yerdə deyir ki, varidatına 2 milyon manat verirəm, sat
alım. Ağamusa qəzəblənir: “Atam, mənim 50 milyon
manat varidatımı 2 milyona almaq istəyirsən?”. Memar layihəni
və smeta dəyərlərini Hacı Zeynalabdin
Tağıyeva göstərir və deyir ki, bu qədər qiymətə
başa gəlir. Hacı isə deyir ki, sən qiymətin
yarısını Ağa Musaya de. Elə də
razılaşırlar. Ağa Musa binanın dəyərinin
yarısının ödəyir və “İsmaliyyə”nin
tikintisi başlayır. Təbii ki, binanın yarısına
çatanda pul qurtarır. Bu zaman memarlar Hacının
yanına gəlirlər və o da bir az pul verir. Lakin növbəti
dəfə pul qurtaranda Hacı memarları Ağamusanın
yanına göndərir. Bu zaman Ağamusa əsəbiləşir
və deyir ki, bəs demişdiz ki, bu dəyərinin
bütün qiymətidir. Buna baxmayaraq, yenə pul verir. Nəhayət,
Bakının mərkəzində, o zamankı Nikolayevski
küçəsində möhtəşəm abidə olan
“İsmailiyyə” ərsəyə gəlir.
“İsmailiyyə”nin memarlıq üslubu
Binanın tikilməsi layihəsinin
müəllifi arxitektor Ploşko “İsmaliyyə”nin nəqşlərini
məclisdə olanlara göstərib izahat verir. Etirafına
görə, onun ən böyük arzularından biri
Bakının mərkəzində, Azərbaycanın milli
ornamentləri ilə bəzədilmiş əzəmətli
binanın layihəsini işləmək imiş. Deyilənlərə
görə, arzusuna çatan memar sevincini izah edə bilmir.
Ağamusa Nağıyeva öz minnətdarlığını
bildirirdi. Binanın divarlarına asılmış nəqşlər
tamaşaçıları valeh etmişdi. Professor Şamil Fətullayev-Fiqarov
qələmə aldığı “Polyak memarlarının
Bakı yaradıcılığı” kitabında yazır:
“İsmaliyyə” binasının tikiləcək sahə
planlaşma cəhətdən əlverişli, memarlıq
aspektində məsuliyyətli mövqe tuturdu. Venetsiya
qotikası üslubunda tikilmiş dəbdəbəli saray
çox plastikdir və yaxşı işlənib. O, memar məharəti
və daşda həqiqi simfoniya təcəssüm etdirmiş
bənnaların ustalığından heyranlıq və
güclü hisslər doğuran ahəngdar bədii əsərdir”.
Ümumi proporsiyalar elə götürülüb ki, bina çox
gözəl alınıb. Binanın yuxarısında Qurani-Kərimdən
surələr olub. Lakin bolşeviklər Azərbaycanı
işğal etdikdən sonra həmin yazıları silib məhv
ediblər. Tiklinin əsas arxitektura elementləri birinci mərtəbədə
yerləşir. XIX əsrin sonları XX əsrin əvvəllərində
bu bina dəyərli binalar sırasında özünə
xüsusi yer tutub. İsmaliyyə binası 1920-ci illərin əvvəllərində
yaxınlıqdakı “Kaspi” mətbəəsinin yerində
Sabir adına bağ salınanda həcm cəhətdən
tamamilə açıldı.
“Cəmiyyəti-xeyriyyə” həm də ictimai məqsədlər
üçün tikilmişdi
Qeyd edək ki, “İsmailiyyə”
binası ictimai məqsədlər üçün tikilən
bir bina idi. Tarixçi Anar İsgəndərov deyir ki,
binanı tikilməsi o zaman Azərbaycan şairləri,
yazıçıları, yaradıcıları tərəfindən
çox böyük sevinclə, maraqla
qarşılanmışdı: “Doğurdan da bu o zaman
üçün böyük bir hadisə idi ki, ilk dəfə
Azərbaycanda ictimai, ədəbi və siyasi təşkilatların
fəaliyyət göstərə biləcəyi bina tikilib fəaliyyət
göstərirdi. O zaman İsmailiyyədə xeyriyyə cəmiyyəti
ilə yanaşı Qafqaz Müsəlman Komitələri də
yerləşirdi. Bundan başqa İsmailiyyədə həmin
təşkilatlara məxsus pul və sənədlər
saxlanılır, müsəlmanların yığıncaq və
qurultayları keçirilirdi. Bu da xeyriyyə cəmiyyətlərinin
işini xeyli asanlaşdırırdı. Artıq xeyriyyəçilər
öz fəaliyyətlərini gerçəkləşdirə
bilirlər. Bir məsələni də xüsusi vurğulamaq
lazımdır ki, xeyriyyə cəmiyyətlərinin meydana gəlməsi
məhz neft istehsalının yüksəlişi ilə meydana
gəlirdi. 1875-ci ildə yaradılan ilk xeyriyyə cəmiyyətinin
11 nəfər üzvü arasında Zeynalabdin Tağıyevin
və digər milyonçuların olması bunu bir daha təsdiqləyir.
Xeyriyyə cəmiyyəti elmin və maarifin
yayılmasında, əhalinin savadlanmasında müstəsna
rol oynayır. Məsələn, 1917-ci ildə Qafqaz Müsəlmanlarının
qurultayı bu binada keçirilib. Qurultayın keçirilməsinin
əhəmiyyəti isə ondan ibarət idi ki, burada Azərbaycana
muxtariyyat və sonra da istiqlaliyyət verilməsi ideyası səsləndi”.
İsmailiyyənin arxivi yandırılsa da,
özülünü sarsıda bilmədilər
Lakin sonralar bu möhtəşəm
binanın taleyi xalqın tarixində baş verən faciələrdən
də yan ötmədi. Belə ki, Bakı bolşeviklər tərəfindən
ələ keçirildikdən sonra İsmaliyyənin bir hissəsini
26-lara, Şaumyana, sonra isə rus əsgərlərinə
verirlər. Tarixi mənbələrdə göstərilir ki,
rus əsgərləri İsmailiyyəni çox pis vəziyyətə
salmışdılar. Hətta orada İsa peyğəmbərin
şəklini asmış, şam yandırırdılar.
1918-ci il martın 31-də isə bina ermənilər tərəfindən
yandırıldı. Beləliklə də, həmin ildə
xalqımızın erməni soyqrımına məruz
qaldığı kimi, İsmaliyyə binası da vəhşiliklərin
qurbanı oldu. Belə versiyalar irəli sürülür ki,
ermənilər binanın bünövrəsinə
qızılın qoyulması ilə bağlı xəbərlərə
aludə olaraq binanı top atəşinə tutmuşdular. Amma
təsəlliverici məqam odur ki, İsmailiyyənin arxivi
yandırılsa da, özülünü məhv edə bilmədilər.
İsmailiyyənin yandırılması milyonçunun
ağır iztirablarına səbəb olur. Ermənilər təkcə
binanı yandırmır, həm də binanın üzərində
qızıl hərflərlə yazılmış
“İsmailiyyə” sözünü qoparır, sarayı talan
edirlər, arxiv sənədlərini ələ keçirirlər.
Qeyd edək ki, bina yalnız cümhuriyyət dövründə
bərpa olundu. Hazırda isə bu binada Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Rəyasət Heyəti yerləşir.
P.SULTANOVA
525-ci qəzet.- 2011.- 13 may.- S.6.