Sonsuzun dərkinə uzanan yol
Mən “Yarımçıq əlyazma”dan daha əvvəl onun “Gizli Dədə Qorqud” əsərini oxumuşdum. Elə o zaman da müəllifin Dədə Qorqud fenomeninə tamamilə fərqli münasibətinin şahidi oldum. Kamal Abdulla Qorqud həqiqətlərini onilliklərlə bəlli olan məlum müstəvilərdən alıb xeyli uzaqlara apardı və onun haqqında fikri xeyli genişləndirdi. “Gizli Dədə Qorqud”u “Yarımçıq əlyazma” ilə müqayisə etmək istəmirəm. Baxmayaraq ki, bu iki əsər arasında birbaşa mövzu bağlılığı var. Bunlardan birincisi elmi-fəlsəfi əsərdir, ikincisi bədii əsərdir, romandır. Əslində Kamal Abdullanın elmi əsərlərində fəlsəfi kamillik, bədii əsərlərində isə elmi təxəyyüldən gələn idrak duyğusu vardır. Yəqin ki bu cəhət müəllifin müraciət etdiyi kosmoqonik mövzularla bağlıdır və bunun bir ucu mütləq dərkin izahına gedib çıxır... Həm tədqiqatçı, həm də bədii yaradıcılıqla məşğul olan şəxs kimi, Kamal Abdullanın “mütləqin dərki” konsepsiyası müəyyən mənada eksiztensializmə dayanır, o, eyni zamanda mütləq həqiqəti ideal başlanğıc hesab edir. Əgər J.Sartr “mövcudluq mahiyyətdən əvvəldir” tezisini təklif edirdisə, Kamal Abdulla buna daha soyuqqanlı, mötədil yanaşır və “mahiyyəti bilmək bizim qismətimiz deyil” kimi sadə, fatalist düşüncə tərzi irəli sürür. Burada idrakın imkanlarına inamsızlıq da var.
Gəlin tələsməyək,
yazıçının Xaos-Kosmos
qarşılığına bir də nəzər salaq.
Ekzistensializmə xas olan gizli pessimizm əhvali-ruhiyyəsi bu
qarşılığın sanki ana xəttini təşkil
edir. Kamal Abdulla “Gizli Dədə Qorqud”da yazır ki, Xaosdan
Kosmosa keçid mərhələsini dəqiq müəyyənləşdirmək
çətin ki, mümkün ola. Burada müəllif sanki Husserlin fenomenoloji təliminin
milli ədəbi formasını yaradır və ona fatal
(sakral) don biçir. Lakin “aşkar” Dədə
Qorqudda (misal üçün, “Yarımçıq əlyazma”da)
Kamal Abdulla artıq yazıçı qələmi ilə
dünya düzəninin sığallanmasında mif
mövcudluğunun real şəcərəsini açıb
göstərir. Bununla da mifin real qaynaqlardan
ərsəyə gəldiyini bədii vasitələrlə
aşkarlayır.
Kamal Abdulla
mövzu yox, fikir uyğunluğuna daha artıq önəm verən
yazıçılardandır. Onun üçün məkan
və zaman məhdudiyyəti önəmli deyil. Yazıçı bir zamandan digərinə, hətta
paralel dünyaya keçməyi xoşlayır.
Çünki onun düşüncə tərzinə subyektiv
rasionallıq xasdır, bu rasionallığın (bunu ədəbi
vasitənin dolğunluq təcəssümü adlandıra bilərik)
mahiyyəti bəzən yazıçını öz
zamanından kənara sıçramağa vadar edir ki, biz də
bu zaman, misal üçün, birdən birə 400 il əvvələ gəlib
düşürük. Kamal Abdullanın zamanda və
ondan kənardakı keçidləri eyni simaların
duyğularında reallaşdırılır və ümumi
qayədən qırağa çıxmır. Səbəb
isə yuxarıda dediyimdir: yazıçını mövzu
uyğunluğu yox, fikir uyğunluğu maraqlandırır. Bu fikir kosmoqonik təsəvvürlərin milli
yaddaşa hopmuş, burada kodlaşmış
anlamlarıdır və yazıçı bunları folklor
nümunələrindən istifadə edərək
(“Yarımçıq əlyazma”da olduğu kimi), yaxud
müasirlik süzgəcindən keçirdərək
(“Unutmağa kimsə yox” romanında olduğu kimi) yenidən
bizim özümüzə qaytarır.
“Unutmağa kimsə
yox” romanı Kamal Abdullanın bir yazıçı kimi
axtarışlarının növbəti mərhələsidir.
Mənim romanla tanışlığım Arif Acaloğlunun
kitaba yazdığı ön söz ilə başlandı:
“Qarağacın Kölgəsində Kainatı Çözmək”.
Burada zahiri kosmoqonik ahəng batini tamlıqla səsləşir.
“Unutmağa kimsə
yox” romanı filoloji təsnif baxımından nə tam realist,
nə də tam mücərrəd adlandırıla bilməz.
Burada hisslərin, zamanların
qovuşmasından yaranmış düzən var qənaəti
dərsliklərdəki klassik təsniflərdən daha
inandırıcı görünür. Ancaq
hər halda ənənələrə sadiq qalaraq süjet xəttinin
ardıcıllığına nəzər yetirək. Əsas süjet xətti Vəng ətəklərində,
yerli sakinlərin köməyi ilə mağarada qədim
yazı aşkarlamış gənc mütəxəssisin
müxtəlif insanlarla qurduğu münasibətlərin,
gündəlik fəaliyyətinin, bu fəaliyyətin məntiqi
inkişafının üzərində qurulmuşdur. Bu
insanlar isə müxtəlifdir, onların içərisində
Bəhram dayı, Mübariz kişi kimi sadə kənd əməkçilərindən
tutmuş, prezidiumlarda əyləşən söz sahiblərinə,
“Patriarx”a qədər müxtəlif biçimli surətlər
var. Bəzən onların dili ilə oxucu zamanda transformasiya edərək
əski yunan dünyasına gəlib çıxır – bu
ayrıntı Kamal Abdullanın çox
xoşladığı üsullardan biridir. Qədim
yunan mifologiyası onun sevdiyi süjetlərdəndir və
Kamal Abdulla bu süjetlərə bədii ədəbiyyatın
müxtəlif janrlarında (hekayə, roman və s.) əvvəllər
də müraciət edib. Allahlarla insanların məişət
konflikti yeni deyil – az qala bütün antik
mifologiya bunun üzərində qurulub. Kamal
Abdulla bu intriqanın özündə maraqlı ədəbi
süjet təcəssüm etdirən “Parisin münsifliyi”
mövzusuna müxtəlif aspektlərdə müraciət edib
və bunu zamanın başqa kəsimində qərarlaşan
obrazlara qədər gətirib çıxarıb. Parisin
“nifaq alması”nı Afroditaya verməsilə
antik insanın sonsuz başağrıları başlayır
ki, bu da nəticə etibarilə cənnətdən qovulan
insan övladının məşəqqətlərini
xatırladır. Lakin Seneka panteizmi yazıçının
dünyagörüşünə xas deyil – o, vaxtilə yunan
stoiklərinin təklif etdiyi, sonra isə romalı Senekanın
“Lutsiliyə məktub”unda əsaslandırdığı
ataraksiyanı heç də ruhi kamillikdə axtarmır – Kamal
Abdullanın mif mövzusu əksinə, dünyəvi
coşqunluğu ilə seçilir. Astral
işarələr sisteminin Vəng ətəklərindəki
mağaradakı nişanələrini (kodu bəlli olmayan
yazıları) Kamal Abdullanın qəhrəmanı ruhi
kamillik rəmzi kimi deyil, dünyəvi məhəbbət kodu
kimi deşifrələyir. O, bunun mütləqin dərkindən
uzaq olmasını hiss etsə də, məramından
dönmür, ədəbi qəhrəman təkrar-təkrar
dünya həqiqətlərini işarələr sistemində
axtarır. Görəsən F.Q.bunun əbəs
olduğunun fərqindədirmi? Və bir də görəsən
bunun kim daha artıq fərqində
olmalıdır – F.Q., yoxsa K.A.? Vaxtilə Kamyu
“Sizif haqqında mif”də də idrakın sonlu, mütləqin
sonsuz, çözümün əbəs olduğunu etiraf
edirdi, lakin onun qəhrəmanı (Sizif) öz əbəs zəhmətindən
qalmırdı. Ümumiyyətlə,
yaradıcı təfəkkür mifologiyaya meylli olduqda, onun həyat
təsəvvürləri sakral müstəviyə keçir –
bu müstəvi əkslikləri barışdırmaq
üçün bəlkə də ən ideal mühitdir.
Kamal Abdulla da, əsərlərindən
göründüyü kimi, mifə meyllidir – mif onun, əslində
bütün yaradıcılığına, hətta elmi əsərlərinin
fəlsəfi ahənginə çöküb. Mif dünyası xalis relyativ dünyadır və
burada insan təfəkkürü hadisələrə qiymət
verməkdə nisbi sərbəstlik əldə edir. Kamal Abdulla nəsrində vaxtilə
“Unutmağa
kimsə yox” romanını istənilən halda tarixi dəyər
daşıyan roman janrına aid etmək olmaz. Bu roman hətta
“Yarımçıq əlyazma” kimi epos janrına
yaxınlığı ilə seçilsəydi və özündə
uzaq tarixi keçmişin zərrələrini əks etdirsəydi
belə, onu yenə tarixi müstəvidə dəyərləndirmək
məsələyə birtərəfli yanaşmaq demək
olardı. Hələ “Unutmağa kimsə yox” romanı
ilə tanışlıqdan əvvəl, “Yarımçıq
əlyazma”nın təsiri altında bunun hər
halda müəyyən qədər tarixi səciyyəli əsər
olacağını güman edirdim. Hərçənd
bu tarixiliyi çağdaş romannəvisliyin “üzdə
olan” nümunələri ilə heç də tam identifikasiya
etmək olmaz. Məsələ təkcə
üslub və təfəkkür tərzində deyil – tarixi
reallıqlara (mif də nə zamansa tarixi reallıqların
köksündən pərvazlanıb) münasibət ədəbiyyat
tariximizdə yetərincədir. Hər
halda mən Kamal Abdullanın üslub
orijinallığını mənə bəlli ədəbi
nümunələrin çoxu ilə müqayisə etmək
istəməzdim, hətta qədim (epos) tarixə həsr
olunmuş mövzuda olsa belə, istəməzdim. Məsələ
təkcə onun yaradıcılığında ədəbi
subyektivizmin intişar tapması ilə, modernist xarakterli
mücərrəd təmayüllərin mövcudluğu ilə
bitmir – belə təmayüllər Anarın, Elçinin, Yusif
Səmədoğlunun, İsa Muğannanın, Arif Abdullazadənin
nəsrində, Ramiz Rövşənin, Musa Yaqubun
poeziyasında zaman-zaman özünü büruzə verib. Ancaq hər halda bu mücərrədlik fərdi dəst-xəttə,
ədəbi tapıntıdan irəli gələn
orijinallığa malikdir və bunu görməmək, sezməmək
mümkün deyil. Kosmoqonik – astral mahiyyət,
sakral düşüncə tərzi, taleyə fatal münasibət
əsərdə nə müasirliyin, nə də milliliyin yer
almasına mane olmur. Kamal Abdullanın
zamanda ekskurs etmək meylini və bu meylin ədəbi təbiiliyini
(nə qədər təzadlı səslənsə də!) nəzərə
alsaq, tarixi səciyyənin, tarixiliyə meylli üslubun da
roman üçün bir qədər uyarlı olduğu
aşkarlanar. Müqayisə aparmaq istəməzdim, ancaq
hər halda bu üslub, qoy o əlvan milli koloritə malik olsun,
milli səciyyə daşısın və i.a., Ə.Nicatın
“Qızılbaşlar” romanına qətiyyən bənzəmir,
baxmayaraq ki, orada tarixi həqiqətlər elə tarixi müstəvidə
də öz qiymətini alır və müasirlik
yanaşmasından, müəllif münasibətindən
uzaqdır. Kamal Abdullanın son romanını
Elçin Hüseynbəylinin Don Juanları, Təhmasibləri
ilə uzlaşdırmaq cəhdi çağdaş ədəbi
proseslərə bələd olan insanlara daha təbii
görünə bilər – ən azından zaman
sıçramaları olduğu üçün. Hər
halda çağdaş tarixi nəsrin diqqət çəkən
bəzi nümunələrində, misal üçün, Yunis
Oğuzun “Şah Abbas” romanında belə priyomlara yer yoxdur –
tarixi mövzu daha çox ənənəvi üslubda (təbii
ki, tarixə müasir baxış kontekstində)
reallaşdırılır. Zaman sıçraması və
sonda mütləqin dərkinə inam Yusif Səmədoğlunun
dövr etibarilə daha əvvəlin ədəbi məhsulu
olan “Qətl günü”ndə də gerçəkləşir,
həm də bu gerçəklik bizim dünyamızla
yanaşı, haqq dünyasına da uzanır. Lakin
Kamal Abdulla üslubiyyatı hadisələrin məğzinin bu
formada açılmasından uzaqdır. Və
onun məkan təsəvvürləri mif səviyyəsində
qərarlaşan kosmoqonik səciyyə daşısa da, hər
halda bu, real dünyanın təzahürləridir. Kamal Abdulla mifi reallıqla eyniləşdirir və bu
eynilik ən azından məkan ümumiliyində öz əksini
tapır. Lakin istənilən halda tarixi həqiqətlər
yazıçının məhz fərdi fəlsəfi
dünyagörüşü çərçivəsində,
həm də fatal, naçar ekzistensializm ruhunda öz məntiqi
sonluğuna yaxınlaşır. Görəsən nə
üçün “Unutmağa kimsə yox”un
baş qəhrəmanı kodu şifrələnmiş
yazını deşifrə edə bildiyi halda (hər halda o
özü buna inanır) özü əvvəldən
axıra qədər “deşifrə olmadan” tale
yükünü çəkir? Hər halda Kamal
Abdulla fəlsəfəsinin özəllikləri belə priyomun
tətbiqinə imkan verir və bu tipli müəmmalarla
yazıçının gələcək fəaliyyətində
şübhəsiz ki, yenə də rastlaşacağıq.
Kamal Abdulla ədəbi fəlsəfəsi məlum
məntiqi natamam ədəbi işarələrlə
çözməyə meyllidir ki, bu da
yazıçının üslubiyyatının semantik elementi
kimi dəyərləndirilir.
“Unutmağa
kimsə yox” romanında fəlsəfi kökdə düzənlənmiş
əsas ədəbi anlayışlardan biri də “hadisələrin
üfüqü”dür. Ön söz müəllifi Arif
Acaloğlu bu məqamı “mütləq aralıq” kimi dəyərləndirir
ki, bunun hər iki başı arasında yeganə əlaqə
nöqtəsi baş qəhrəman (hər halda bu ada layiqdir)
F.Q.-dir. Bu Məchul-məlum qəhrəman (Füzuli Qəhrəmanovmu?)
Prezidiumlarda, Tutuquşu zallarında patriarxlarla
üz-üzə gəlməli olur. Bu Məchul-məlum
qəhrəman (Fariz Quliyevmi?) mütləqin
axtarışlarında Vəng ətəklərində gəzib
dolaşır, “Çoban papağı”na gəlib
çıxır. Məchul-məlum qəhrəman
(Firidun Qurbansoymu?) mağaranı Mübariz kişidən, Bəhram
dayıdan daha əvvəl “kəşf etmiş” Bozların
hünərinə heyrətlənir. Nəhayət,
Məchul-məlum qəhrəman (Faiq Qulamzadəmi?) Moskvada
öz qız soydaşı ilə
Kamal Abdullanın
“Yarımçıq əlyazma”, “Sehrbazlar dərəsi” və
“Unutmağa kimsə yox” romanları XXI əsr Azərbaycan nəsrinin
janr-üslub axtarışlarında yeni mərhələnin əsasını
qoyan dəyərli əsərlərdir.
Timuçin Əfəndiyev,
Professor
525-ci qəzet.- 2011.- 18 may.- S.6.