Müqəddəs yalan
(“Gəncliyimiz İspaniyadan qısa
reportaj”)
Kimimiz
altmışındadır,
Kimimiz getdi
daha uzaqlara,
Kimimiz bir
ovuc sümükdür çoxdan...
İspaniya gəncliyimiz!..
...Məzahir
Əhmədoğlu haqqında qeydlərimi sahmana salarkən
Nazim Hikmətin bu misraları qəfil hardan gəlib
düşdü yadıma? Heç özüm də
bilmirəm. Amma səbəbini bilmək
üçün “yaddaşı araşdırıb”, beynimi
çox qurdalamağa girişmədim; dağa-daşa
düşməyə nə hacət? Onsuz
da niyəsini dəqiq bilməyəcəkdim. Ən
üzdə olan və ilk baxışdaca gözə
çarpan səbəbin isə – Məzahirin bəyin bu
yaxınlarda 60 yaşı tamamlaması və yolüstü
ortaya “Uembli arayışı” adlı nəfis bir kitab
qoyması – mənimçün əsas səbəb
olmadığının fərqindəyəm. Bəs
nədir əsas səbəb?
Doğrusu,
dəqiq bilmirəm. Dəqiq
bildiyim odur ki, mən bu yazını aşağıdakı
misralarla, lap düzü, “Vulkan” adlı üç misralıq
şeirlə başlamağı
düşünmüşdüm:
Nərildədi,
guruldadı, alışdı –
Yer
altının qəzəbi
öz ömrünü yer üstündə
yaşadı...
Bu
misraları vaxtilə Məzahir Əhmədoğlu
yazmışdı və bu misraları mən qəzet səhifəsində
düz otuz beş il qabaq oxumuşam. Görəsən, bunu yazarkən hələ
cavanlıqdan müdrik və uzaqgörən olan Məzahir bəy
kimi, yaxud nəyi nəzərdə tutmuşdu? İlk baxışda (və yalnız ilk
baxışda!) adi görünən bu misralar təsdiq idi,
yoxsa ironiya? Nə idi az qala hər
birimizin dilinin ucundakı o “tanış” vulkanın adı? Bir
atımlıq barıtını vulkan kimi püskürüb də
susan hansı şairi, hansı
yazıçını nəzərdə tutmuşdu Məzahir
bəy? Və ümumiyyətlə, Yer
altındakı qəzəbi Yer üstündə yaşamaq
yaxşıdır, ya pis; qələbədir, ya məğlubiyyət?
– bu otuz beş ildə
unutmadığım həmin misralar hər yadıma
düşəndə bunu fikirləşmişəm, amma indiyəcən
də dəqiq cavab tapmamışam.
Dəqiq
bildiyim odur ki, bu misralar Məzahir bəyin özünə aid
deyil – çünki mənim tanıdığım Məzahir
bəy öz “qəzəbini” həmişə yer altında
yaşadı və yaşamaqdadır; ən azından, hələ
ki, onu yerin üstünə çıxarmayıb...
O ki qaldı
çox maraqla oxunan və çox maraqla oxuduğum “Uembli
arayışı”na – bu, sadəcə
“xırda sızmalar, xırda püskürmələr”
toplusudur, çoxdan tanıdığım Məzahir bəyin
zəngin yeraltı dünyasının bir parçası,
üzdə olan görüntüsüdür; Markesin təbirincə
deyilsə, aysberqin gözümüzə görükən bu
iri parçası ümumi kütlənin səkkizdəbir
hissəsidir, səkkizdə yeddisi isə suyun
altındadır...
...Və mən
o kitabın neçə-neçə yazısında Məzahir
bəyin çoxdan yazdığı çox gözəl bir
povestin üstündən neçə dəfə o üzə,
bu üzə keçdiyini, neçə dəfə o
böyük yazının dövrəsində hərlənib-fırlandığını,
amma əsas mövzunun qapısından içəri girmədiyini,
buna (bəlkə də “pəncərədəki o
qızcığazın” körpə ruhunu incidəcəyindən
qorxduğu üçün) cəsarət etmədiyini və
beləcə, bütün acı gerçəkliklərin
arasında özünü müqəddəs bir yalana
(özü də şüurlu şəkildə!)
çıxartdığını gördüm...
Yoluna
çıxsam,
həsrətlə bir anlıq üzünə baxıb
yalana çıxsam!..
Kitaba
yazdığı “Ön söz”də Aqil Abbas Məzahir bəyin
özünün və sözünün dəyərini verib;
o qədər obyektiv verib ki, mənim hər hansı əlavəmə
əslində heç bir ehtiyac yox. Son dövrdə nəşr
olunan kitablar və həmin kitablara yazılan ön sözləri
arasında bu bəlkə də yeganə istisnalardandır ki,
haqqında söhbət açılan nəşrin məzmunu
ilə təqdimi bir-birini bu səviyyədə tamamlaya bilsin.
“Məzahir deyir mən jurnalistəm. Məzahirin jurnalistikaya dəxli yoxdu. Jurnalist yazıları var, hamımız kimi o da yazıb.
Amma Məzahirin özü,
bütövlüyü onun publisistikasındadı. Publisistika isə jurnalistikadan yuxarıda dayanır.
Publisistika yazıçılıqdı. Əhməd
bəy Ağayev, Ömər Faiq Nemanzadə, Əli bəy
Hüseynzadə, Mirzə Cəlil, Haqverdiyev, dahi Üzeyir
Hacıbəyov... publisistikanı yazıçılıq səviyyəsindən
də yuxarı qaldırdılar. Publisistika Əziz Nesinin
dediyi kimi, bütün ağrı-acını yaşayıb və
bu ağrı-acıdan doğanları xalqa, millətə
çatdırmaqdı... Məzahir Əhmədoğlunun
publisistikasında bütün bunları görmək
mümkündü. Və bəlkə elə ona görə
də Məzahir Əhmədoğlunun heç vaxt
qırışığı açılmır...”
Bax, elə
öz yazımda mən məhz bu “qırışıq” məsələsini
önə çıxartmaq istəyirəm və bəlkə
də bu yazını mənə yazdıran yeganə səbəb
Aqil Abbasın çox dəqiq müşahidə etdiyi həmin
o “açılmayan” qırışıqdır.
Əcəba,
qırışığı açılmayan bəyəm tək
Məzahir bəydimi?!
Bir dəfə
qeyd etdiyim kimi, bizdə Mehdi Bəyazid və Vidadi Məmmədov
kimi yerli-dibli çap olunmamaq nümunəsi də var, Ələkbər
Salahzadə və Dilsuz, Ramiz Rövşən və Vaqif Səmədoğlu
kimi az çap olunmaq örnəyi də. Bəs,
yeddi yaylım atəşinə bənzər Yeddi hekayə ilə
nəsrimizin üfüqlərində yeddirəng
göyqurşağı çızan Yaşardan nə xəbər
var görən? Yainki, axsaq yabının
belində təklülə tüfənglə “roman”
tozanağı qoparanların yalançı atəş
nöqtələrini Fəxri Uğurlu bircə sərrast atəşlə
nə vaxt susduracaq görəsən?
Qəzetlərdə
Zamin Hacının və İradə Tuncayın
yazılarını oxumağı həmişə ən
axıra saxlayıram – ən dadlı tikə kimi. Amma bu yazılar “xırda
sızmalar, xırda püskürmələrdir”,
düşünürəm; səkkizdə yeddisi suyun altında
görünməz qalan parıltılı aysberq
parçalarıdır, düşünürəm. “Yol
romanı” da daxil olmaqla, İradə Tuncayın az
qala bütün yazıları yazmağa ürək eləmədiyi
(sözə məsuliyyət mənasında!) böyük bir
romana gedən yol, əsas yazısının
prelüdüdür, düşünürəm. O romanın nə
vaxtsa yazılacağına şübhəm yox və günlərin
bir günü içdə yığılıb qalan o
“yeraltı qəzəbin” dünyanın boz sifətinə
çırpılacağını ümidlə bəkləməkdəyəm...
Qırışığı
açılmayan təkcə Məzahir bəydimi, əcəba?!
Mən hələ
tanınmış adları misal çəkdim, amma istedad
sahibi olub, hansı səbəbdənsə bu istedadı
içində boğan, üzə
çıxartmayan nə qədər unudulmuşlar olub.
Azını tanıdığım, çoxunu
tanımadığım belə adlara Məzahir bəyin
kitabında da rast gəldim və Vaqif Cəbrayılzadənin
hələ otuz il qabaqkı müsahibəsində
söylədiyi fikrin doğruluğuna dübarə inandım:
bəzən təsadüfən rastlaşdığın
adamdan elə poetik söz eşidirsən ki, matın-qutun
quruyur, düşünürsən ki, şeiri bu
yazmalıydı, əvəzində biz irəli
düşmüşük, biz əlimizə qələm
almışıq...
...Və
altmış ildə bircə kitab nəşr etdirən Məzahir
bəy özü bu “unudulmuşlar” sırasında hansı
kateqoriyaya aiddir?..
Burasını
da dəqiq bilmirəm. Bildiyim odur ki, indi o “unudulmuşların” bir çoxu
dünyasını dəyişib; qalanların arasında isə,
abrına qısılıb bir küncə çəkilənlər
də var, özünü “dirigözlü” unutduranlar da.
Yazdıqlarını nifrətlə
yandırıb atanlar da var, adi məişət
qayğısının içində itib-batanlar da. Necə deyərlər, ədəbsiz ədəbi
mühitdə xoşbəxtlərin hamısı eyni cür
xoşbəxt olsa da, bədbəxtlərin hərəsi bir
cür bədbəxtdir. Və belə bir mühitdə
Məzahir Əhmədoğlunun ilk kitabını 60 yaşda nəşr
etdirməsi də əsla təəccüb doğurmasın gərək.
Bir sözlə:
Kimimiz
altmışındadır,
Kimimiz getdi
daha uzaqlara...
Ədəbiyyat
“təsərrüfatı” həmişə bərbad gündə
olub; ən azından, mən gözümü açandan bu aləmi
həmişə belə bərbad görmüşəm;
nadanların diqtəsini, cahillərin həyasızlığını
görmüşəm və başqa “halət” görmədiyimdən
daimi mövcud xarabalığa alışmışam. İntəhası,
istedadsızların bayquş kimi əbədi yuva
saldıqları “ədəbi xarabalıq” heç vaxt indiki qədər
üfunətli olmayıb. Və
qaşığın çömçədən uzun
olduğu bu xəşil qazanında nə axtarasan? Bu eybəcər mühitdə necə görünəsən
və niyə görünəsən axı? Bu mənada,
mən Məzahir bəyi “senzuralı” sovet dövrünün
yağışından çıxıb, “senzurasız”
müstəqil dövrün yağmuruna düşmüş vəziyyətdə
təsəvvür edirəm və daim sözün
üstündə əsən, sözün namusu uğrunda az
qala dava-qırğına çıxan namuslu qələm
sahibinin halına acımaya bilmirəm. Xoşbəxtlərin
hamısının eyni cür xoşbəxt, bədbəxtlərin
hərəsinin bir cür bədbəxt olduğu bu mühitdə
onun necə çaşdığını, özünə
heç cür yer tapmadığını görürəm
və dərd burasındadır ki, heç özüm də
ona bir yer tapa bilmirəm. Çarə yenə də Ramiz
Rövşənin sözlərinə qalır:
İt olub
hürmədik Aya,
Yıxdı
bizi abır-həya...
Amma
vaxt vardı ki, Məzahir bəyin dövrəsində
bütün istedadlılara yer tapılırdı; Rəsul
Rzanın nüfuzuna arxalanıb, Bakıda çap oluna bilməyən
qələm dostlarının hamısını rayon qəzetində
bacardığı qədər çap edirdi. Bircə özünə qarşı xəsis
idi – özü çox az çap olunurdu.
Niyəsini o vaxt bəlkə də tək mən bilirdim, daha
doğrusu, sirri özü mənə açmışdı:
o, ciddi bir povest üzərində işləyirdi və bəzən
həftələrlə-aylarla yoxa çıxıb,
qapını hamının üzünə qapayıb
dünyanın ən yaxşı povestini yazmağa
girişmişdi. Hərdən görüşəndə
də, hər dəfə əsəbi görürdüm,
“qırışıqlı” görürdüm onu. Aqil
Abbas düzgün müşahidə eləyib: o
qırışıq indiyəcən də
açılmayıb...
...Məzahir
bəy bu neçə ildə o povestin bircə cümləsini
də mənə oxumadı, çünki onu yazıb bitirmədi.
Daha doğrusu, yazdı, amma bitirmədi. Bitirmədiyi yazını isə, dünyasında
bir kəsə göstərməzdi – burasını lap dəqiq
bilirəm. Və orasını da lap dəqiq bilirəm
ki, bu günəcən də bitməyən o povestin adı
“Müqəddəs yalan” idi...
Kimimiz
altmışındadır,
Kimimiz getdi
daha uzaqlara...
Hə, mən
“gəncliyimiz İspaniyadan” otuz beş il əvvəlin
reportajını yayınlayıram. Onda Vaqifin Bakıda
çap olunması müşkül məsələ idi,
Göyçayda çıxan qəzetin Əli Kərim
adına poeziya klubuna rəhbərlik edən Məzahir bəy
isə nə yollasa onun bir şeirini orda çap etdirə
bilmişdi və biz göyçaylılar Vaqifin çap
olunmuş şeirini deyəsən “bakılılardan” qabaq
oxumuşduq. İki ildən sonra isə Məzahir
bəy Vaqifin artıq “Ulduz”da çıxmış şeirlərini
uşaq kimi sevinə-sevinə mənimçün əsgərliyə
göndərmişdi.
O sevinc bir
ayrı sevinc idi!..
Məzahir bəy
ona sevinirdi ki, Vaqif Cəbrayılzadə belə gözəl
şeirlər yazıb; ona sevinirdi ki, bu gözəl şeirləri
nəhayət ki, Bakıda çap ediblər və ona sevinirdi
ki, o şeirləri jurnaldan kəsib “qürbətdəki” əsgər
dostuna göndərir.
İndi
belə şeyə sevinmək və belə şeylə kimisə
sevindirmək mümkünmü? Bilmirəm. Amma o vaxt mümkün idi. Burasını
dəqiq bilirəm. Bəli, mən Məzahir bəydən
içərisində Ramiz Rövşənin, Sabir Rüstəmxanlının,
Eldar Baxışın, Anarın, Elçinin, Əkrəm Əylislinin,
İsi Məlikzadənin... yeni dərc olunmuş
yazılarının qəzet-jurnal kəsikləri olan məktublar
alırdım və Məzahir bəy də buna uşaq kimi
sevinirdi.
O sevinc nə
sevinc idi, ilahi?..
Burasını
Vaqif Cəbrayılzadə “kəşf” elədi: günlərin
bir günü Bakıdan Göyçaya, Məzahir bəyin
toyuna getdi və geri qayıdandan sonra özünün ən
yaxşı şeirlərindən birini yazdı: “Qonşu
toyuna dörd hasar o yana oynayan uşaq”...
...Onda Məzahir
bəy əsla uşaq-filan deyildi, amma onun sevinci üzündə
heç bir qırışığı olmayan və
qonşu toyuna dörd hasar aralıdan sevinməyi də bacaran
həmin şeirdəki uşağın təmənnasız
sevincinə çox oxşayırdı...
Mahir N.Qarayev
525-ci qəzet.- 2011.- 5 noyabr.- S.29.