“Mən sözlə, dərzi iynəylə işləyən kimi işləyirəm...”
Vağzal... perronda vurnuxan adamlar... Platformadan qatarın altına atılan qadın...
Qatar əyləcinin,
sinirləri sıyırıb aparan səsi... Bir anlıq
sükut... sonra tükürpədici hayqırtı... və
bunu boğan gur tamaşaçı
alqışları...
Tamaşa bitdi.
Bayaqkı
sükutu xatırlayıram... tamaşaçılar
kresloların qoltuqlarından bərk-bərk
yapışıblar... səhnəyə tərəf gərilərək,
sehrlənmişlər...
...Bu nə
idi?.. Son iyirmi ildə ilk dəfəydi mən
tamaşaçı zalını bu halda görürdüm...
Yanaşı kresloda oturan tələbə qızın,
içini çəkərək, ağlamağı məni
reallığa qaytardı...
Tamaşaçıların
ayaq üstə alqışladıqları aktrisa da
ağlayırdı...
– Afaq xanım, heç şübhə
yoxdur ki, siz Azərbaycan ədəbiyyatının ən
güclü nasirlərindən birisiz. İndi sizi yeni ampluada –
psixoloji dramın yaradıcısı kimi görürük...
A.Məsud:
– Teatr aləminə gəlişimin əsas səbəbkarı
istedadlı rejissor, “Yuğ” Dövlət teatrının bədii
rəhbəri mərhum Vaqif İbrahimoğlu olub. Yəni bu
gün kimsə: “Afaq Məsudun teatra gəlişi mənim xidmətimdir.”
deyirsə, bu belə deyil. İbrahimoğlu mənim
2004-cü ildə yazdığım “Can üstə” hekayəm
əsasında pyes yazmağı təklif etdi və mən
onun nəzarəti altında eyniadlı pyes üzərində
işə başladım. Parlaq bir səhnə əsəri
alındı və 2005-ci ildə “Yuğ”un
səhnəsində tamaşaya qoyuldu. “Can üstə” pyesi istər
toxunduğu mövzu etibarı ilə, istərsə də bədii
həlli baxımından, böyük səhnəyə
yararlı bir əsər olsa da, İbrahimoğlu ona öz
teatrının kiçik səhnəsində – “Yuğ”un estetikasına uyğun müstəsna bir
quruluş verdi və sizə deyim ki, möhtəşəm bir
tamaşa alındı. Əsər, hekayədə olduğu
kimi, bu gün artıq işə yaramayan, lakin yaramağa
israrlı olan, onu O dünyaya aparmaq üçün birbaş
yatağının üstünü alan
Ölüm mələyinin belə qırmağından
üsulluca qurtulan köhnə insanla – yaxud, vaxtı
ötmüş və bu səbəbdən köhnəlmiş
Zamanla Yeninin çarpışması barədədir. Bu gün Milli Akademik Dram teatrının səhnəsində
tamaşaya qoyulmuş “Qatarın altına atılan qadın”
isə – incəsənətin və sənətkarın
fövqəladəliyi, sənətkar ömrünə tuş
gələn qəzavü-qədər barədədir.
Daha dəqiq desəm, sənəti özünə yaşam tərzi
seçmiş, bütün ömrünü, şəxsi həyatını
teatra, səhnəyə həsr etsə də, son ucda gərəksiz,
köhnə əşya kimi küçəyə
atılmış istedadlı aktrisa – Gültəkin
Sarabskayanın və vaxtı ilə xidmət etdiyi quruluş
üçün yazdığı ideoloji əsərlərinə
görə yüksək vəzifələr, orden və
medallar qazansa da, Zamanın axarıyla öz əsərləri
və sınıq şəxsiyyəti ilə heçliyə
çevrilmiş, bütün imtiyazlarıyla bir,
özünü də itirib evsiz-eşiksiz vağzal sakininə
çevrilmiş Yazıçının acı həyat hekayətidir.
Əsər eyni zamanda, sənətin, ədəbiyyatın
insan ruhunun mentallığına, mənəvi və sosial həyatına
nüfuzu barədə – onu saflaşdırıb, ucalda bildiyi
kimi, əzib məhv etmək gücünə də qadir
olduğu barədədir.
– İlk baxışda adama elə gəlir ki, hadisələr
vağzalda vaqe olur. Əslində də, bütün
vağzallar kədərli məkandır. Burda
gələnlərin sevinci gedənlərin kədərini
qarşılayır. Sizin qəhrəmanınız
Gültəkin Sarabskaya üçün vağzal
açtanadır, ya yolun sonu?..
– Əsərin sonuna qədər tamaşaçı səhnə
məkanını həqiqi vağzal kimi qəbul edir və
bu, elə belə də olmalıdır. Perrona yaxınlaşmaqda,
yaxud uzaqlaşmaqda olan, yaxud zaman-zaman hardansa,
yaxınlıqlardan ötüşən qatarların təkər
səsləri və fiti, dəqiqədə bir reyslər barədə
məlumat verən reproduktorun elanları eşidildikcə, əlləri
çemodan və bağlamalarla dolu sərnişinlər perron
boyu o baş-bu başa vurnuxduqca, səhnədə həqiqi
vağzal atmosferi yaranır... və yalnız tamaşanın
sonunda buranın – qəlbi sınıq aktrisanın guya bilet
alıb, baş götürüb getmək qərarıyla gəldiyi
vağzal yox, hansısa, gizli stixiyasıyla, özündən
xəbərsiz gəlib çıxdığı yenə həmin
o, üz çevirib getdiyi teatrın özü olduğu bəlli
olur. Aktrisa bura özündən xəbərsiz,
şüuraltı bir istəklə, indicə başlayacaq
“Qatarın altına atılan qadın” tamaşasında
özünü qatarın altına atacaq baş qəhrəmanın
rolunu oynamağa gəlib və o, axır ki, bu rolu oynamağa
müvəffəq olur... o qədər məharətlə
oynayır ki, həqiqi ölümünə qovuşur.
Gültəkini çarxları altında əzən qatar şərti qatar olsa da, bu qədirbilməz
dünyayla xudahafizləşmək üçün onun şərti
təkərləri də kifayət edir. Və əlbəttə
ki, bura, həyatı zədələr və ağrılar
içrə keçmiş Gültəkini nəhayət ki,
bu dünyadan qoparıb ayıran əzablı sənət
yolunun sonudur. Bura həm də astanadır... Aktrisanın sənət eşqiylə
qovuşduğu şirin ölümə – əbədi
azadlığa aparan yolun astanası.
– Əsərin leytmotivi – milyardlara sahib olan məmləkətdə
insan dəyərsizliyidir. Bu, tamaşanın hər
iki baş qəhrəmanının dilindən də
eşidilir. “...səltənətlər, bəzəkli
skamyalar, İtaliyadan gətirilmiş işıq dirəkləri...
ən ucuzu isə insandır!..”
– Əslində, bu, reallıqdır. Bu gün biz
bu müdhiş mənzərəylə addımbaşı
üzləşməkdəyik. Sivil dünya reaktiv
sürətlə müxtəlif inkişaf mərhələləri
üzrə siyasi-iqtisadi-sosial və sair göstəricilərlə
yüksəliş tempini artırdıqca, hər sahədə
bir yarış, bir rəqabət ovqatı yaşandıqca,
İNSANIN rifahı naminə işə düşmüş
bütün bu qovhaqovun, bu anlaqsız yüksəliş
stixiyasının son nəticədə İNSANIN
özünü unutduğu... və nəyinki, unutduğu,
sürəti və amansızlığıyla ONU, mənim
aktrisamın üstündən keçən qatar tək,
taptayıb məhv etdiyi görünür. Bu gün
bütün dünyada olduğu kimi, bizim məmləkətdə
də, küçələrə vurulmuş işıq dirəklərindən
və skamyalardan ucuz insan zümrələri yaranmaqdadır...
Öz insan xislətini, ruhunu və mənliyini sosial məngənələr
axarında çarpışmalarda itirmiş, miskin varolma
labirintlərində vurnuxmaq aqibətinə düçar
olmuş bu zümrəyə bəzən mənim qəhrəmanlarım
kimi, yaradıcı fərdlər, böyük bilik və
istedad sahibləri də uğramaqdadır... Ordan
qurtulmaq, geriyə qayıtmaq isə elə də asan başa gələn
məsələ deyil. İtirilmiş heysiyyət, məhv
edilmiş ləyaqət, taptanmış mənlik kimsəyə
oralardan salamat çıxmağa imkan vermir... və tamaşa
boyu həm Gültəkinin, həm də Xasayın dilindən
eşitdiyimiz “insan dəyirmanı” ifadəsi bu acı
reallığın möhürünü vurur.
– Şekspirin
Hamleti dilemma qarşısında qalır: – Olum, ya ölüm?.. Sizin Gültəkin isə
mütləq ölümü seçir. Bunu necə izah
edərsiz?..
– Hamlet
saraydadır. O, şahzadədir. Üstəlik,
onun bir dəstə sadiq aktyor dostları da var ki, içini
yandırıb-yaxan yarasının qisasını almaqdan
ötrü tamaşa qurub xain əmisini yaralaya bilir. Gültəkin isə həyatının son
dayanacağındadır. O, son çıxış yolu
kimi vağzalı seçib... gəlib ki, bütün həyatını
məhv etmiş bu cəmiyyətdən, onu yararsız əşya
kimi küçəyə tullamış teatrından üz
çevirib ayrı məmləkətə köçüb
getsin. Lakin tamaşanın sonu qocaman
aktrisanın faciəsinin son kuliminativ akkordlarını vurur.
Məlum olur ki, aktrisanın tamaşa boyu
üsyan qaldırıb, baş götürüb getmək qərarıyla
gəldiyi vağzal – bayaqdannan lənətləyib nifrətlər
yağdırdığı həmin teatr, sənətinin pərəstişkarı
sanıb qısındığı həmsöhbəti isə,
vaxtı ilə onu yazdığı saxta ideoloji əsərlərində
oynamağa məcbur etmiş dramaturqun özüdür. Burda aktrisanın faciəsinin daha qatı
çıxılmazlığı üzə
çıxır... və o əlbəttə ki,
ölümü seçir.
–
Tamaşa boyu aktrisa tez-tez, bir vaxtlar oynadığı və
sanki həyatında daha onlardan başqa gizlənməyə
yeri qalmadığı rollarına girir. Yazıçı
da tamaşaçılar kimi, bəzən onun nəyi
oynadığını, nəyinsə, həqiqi halı
olduğunu seçməkdə çətinlik çəkir.
Əsərin əvvəlində aktrisanın dilindən səslənən
“Daha doğurçu olmaq istəməyəcəksən!” bəyanatı
isə bir növ bu dəyişkənliklərin açarı
rolunu oynayır...
– Təbii
ki, “doğruçu” olmaq Gültəkin Sarabskaya
üçün məşəqqət dolu bir əzabdır. Doğruçu olduqca – yəni özü olduqca, o,
artıq bir heçliyə – yalnız obrazların
qabığı altında yaşamağa məhkum edilmiş,
bu qabığı atdıqda isə, amansız həyatın
zədələdiyi ruhu ilə çılpaq qalmış mənasız
bir qarıya çevrildiyinin dəhşətini anlayır.
Xilas – bütün ömrünü oynamaq arzusuyla
yaşadığı rollara girmək və özünü
müvəqqəti də olsa, orda yaşatmaqdır... Və burda böyük aktrisanın həqiqi
istedadı üzə çıxır. Belə ki, onun əsli
ilə, zaman-zaman girdiyi obrazlar arasında çaşbaş
qalmış Yazıçı: “Axı siz niyə belə eləyirsiz?.. Sənətinizin gücü imkan vermir ki,
hansının rol, hansının siz özünüz
olduğunuzu seçə bilim?!..” Bu özünüqoruma instikti tək bir mənim qəhrəmanım
Gültəkin Sarabskanın seçdiyi xilas yolu deyil. Müəyyən rollarda və obrazlarda gizlənmək
vərdişi bu gün real həyatımızın da sərt
döngələrindən salamat çıxmaq
üçün işə yarayan özünüqoruma
instinktinə çevrilib. Lakin həyat və
Zaman amansızlığının olaylarından qorunmaq
üçün seçilmiş bu maskalar insanı sosial
uçurumlardan qurtarsa da, qəlbləri qorumağa
gücü yetmir.
– Doğruçu olmaq istəməməsi
ucbatından bəzən o, ruhi xəstə təsiri
bağışlayır, bəzən də dərdlərini
unudub vaxtı ilə oynadığı, ya oynamaq arzusunda
olduğu obrazlara girir. Amma orda çox gizlənə bilmir və
yenidən reallığa – öz faciəsinə
qayıdır...
– Gültəkin
böyük istedada malik, saf qəlbli bir aktrisadır. Lakin cəmiyyət
– saxtalığı, diktəni, qondarma qanunlarla idarəçiliyi
hədsiz sevən cəmiyyət istənilən təbiiliyi və
saflığı saxtalaşdırıb eybəcərləşdirşmək,
əzib zədələyib məhv etmək missiyasının
daşıyıcısı kimi, Gültəkin Sarabskayanı,
eləcə Yazıçı Xasayı da öz “dəyirmanının”
boğazına salmağa müvəffəq olub. Xasayın dili
ilə desək: “Bu dəyirmanın boğazından salamat
çıxan varmı yəni?..” Həmin bu qondarma qanunlarla məhv edilmiş, əslində
isə, Yer üzünə insan kütlələrinin mənəvi
abadlığı naminə gəlmiş bu işıqlı
insanların, millətlərin və ölkələrin
mentallığını təyin edən ən yüksək
zümrədən – yaradıcı ziyalı zümrəsindən
olmaları daha acı kədər doğurur. Müasir dünyanın bu qaçılmaz
müdhişliyi tamaşanın digər personajlarının
qısa monoloqlarında da özünü büruzə verir.
Özünün yetirdiyi qanunlarıyla öz-özünün
məhvinə köklənmiş cəmiyyətin, müqəddəs
insan ruhsallığının fövqündə at
oynatdığı, nəfs və tamah dünyasının
xaosu göy gurultuları və şimşək
çaxıntıları altında, əli çemodanlar və
bağlamalar dolu vağzal boyu vurnuxan, hara getdikləri elə
bil özlərinə də bəlli olmayan başıpozuq sərnişin
axınlarının qarışıqlığında
sezilir...
–
Yazıçı, hansı gizli ağrılarıylasa inildəyib
dizi üstə çökən Gültəkin Sarabskayadan:
“Haransa ağrıyır?..” soruşanda, aktrisa
ona: “Saçlarım...” – deyə cavab verir. Saçlar həqiqətən
ağrıyırmı?..
–
Saçlar əlbəttə ki, ağrımır. Lakin
Gültəkin özü demişkən: “Ağrılar var ki,
onları gərək ancaq qusasan!..” Gültəkinin də elə ağrıları var
ki, onlar insanın hətta ən ağrımayan tərəflərini
– saçlarını belə ağrıtmağa qadirdir.
Bu, alçaldılmış və
taptanmış mənliyin, zədələnmiş qadın
xislətinin, puç edilmiş sənətkar
ömrünün ağrılarıdır.
– Görkəmli
tənqidçi və nəzəriyyəçi alim Yaşar
Qarayev belə bir ifadə işlədir: “ağrı
yaddaşı.” Müasir tənqiddə ədəbiyyatı
“ağrı yaddaşı”nın ifadəsi
kimi ilk dəfə Yaşar Qarayev təhlil edir. Heç kim “saçım ağrıyır” demir,
“başım ağrıyır” deyir. Saç
ağrısı baş ağrısının ekstaz həddidir.
Bu anda saçla başı fərqləndirmək
olmur. Bu, həm də insan üzüntüsünün
son həddidir... Ağrı zəif adam
üçün fəlakət, şəxsiyyət
üçün özünütəsdiq aktıdır.
Tamaşada bir Fəxri Xiyaban xətti də sezilir. Ora sanki
Yazıçının ömrü boyu can atdığı
bir yerdir.
– Dediyiniz
o Fəxri Xiyaban mövzusu, yəni tanınmışların
qəlblərinin dəruni guşələrində son nəfəslərinədək
gəzdirdikləri izaholunmaz bir Xiyaban arzusu, yazıçı
mövzusuna toxunduğum digər əsərlərimdə də
var. Burda da xalq yazıçısı Xasay Dilgir illərin
axarıyla hər bir şeyin və hər kəsin ədalətli
dəyərini verən Zaman tərəfindən ağır cəzalandırılsa
da, görünür ki, artıq şüuraltı
yaddaşına hopmuş Fəxri Xiyaban maniyasından azad ola
bilmir. Bunu biz onun öz dilindən də eşidirik: “Hər səhər
şəhəri dolaşıram... bir də baxıram ki, gedib
çıxmışam Fəxri Xiyabana...” Bu Fəxri
Xiyaban arzusu artıq müəyyən yaş həddini
ötmüş bir çox tanınmışların bir
növ “Vətəni və xalqı qarşısında
göstərdiyi xidmətlərə görə” umduqları təltiflərin
ən sonuncusu və ən gülməlisidir. Və bu mənada ömrünü həmin o xidmətlərdə
keçirsə də, son ucda yazdığı cild-cild kitabların
yalnız tum bükülülərinə yararlı olan
Xasayın düşdüyü bu halı gözlənilən
həyat finalıdır. Bu, bəlli bir həqiqətdir
ki, incəsənətin bütün növlərinin – rəssamlıqdan
tutmuş, bəstəkarlığa, memarlığa,
rejissorluğa, aktyorluğa, müğənniliyə,
çalğıçılığa, baletə, operaya və
sairəyə qədər, məktəbi, müxtəlif səviyyəli
təhsil sistemləri mövcud olduğu halda, nə
yazıçılığın, nə də şairliyin məktəbi
yoxdur. Yəni yazıçılıq və
şairlik öyrənilmir, o verilir... və bu səbəbdən,
sənətin bu növü ilə oynamaq olmaz.
Böyük istedad sahibi olan Gültəkini məhv edən
amillərdən biri və bəlkə də ən
başlıcası – vaxtı ilə istedadını,
yazıçı məsləkini şan-şöhrətə,
rahat və firavan həyata dəyişmiş
yazıçının həmin o şan-şöhrət,
orden-medallar və Fəxri Xiyaban uğrunda yazdığı
saxtalıqlar və riya dolu əsərləridir. Və burda
tamaşanın üçüncü bir aspekti
açılır... Yazıçı –
kiçik Yaradan, Aktrisa – Bəndə – yəni onun
üçün səhv, ya düz yazılmış taleyin
icraçısı funksiyasının
daşıyıcısına, tamaşaçı – pis, yaxud,
səhv yazılmış bu Yazının Bəndənin həyatı
və taleyi üçün hansı təhlükələr
və yarğanlar yaratmaq qabiliyyətinin şahidinə
çevrilir. Və bu, əslində də
belədir. Bu gün cəmiyyətimizin sağalmaz xəstəliklərindən
olan milli heysiyyətsizliyimizin, vətəndaş
yararsızlığımızın, güc
qarşısında əyilmək xislətimizin bünövrəsini
qoyan amillərin ən əsaslarından biri də məhz həmin
o uzun illərlə yüz min tirajlarla insanlara yedirdilən və
yedirdilə-yedirdilə millətin genetik koduna
köçürülən, öz ali “Mən”ini oxuduğu ədəbiyyatların
müəlliflərinin şəxsiyyətinə bərabərləşdirən,
onu məsləksiz, əqidəsiz insan kütlələrinə
çevirən həmin bu ədəbiyyatlardır ki, hələ
bu günəcən onların altını çəkməkdəyik...
– Gültəkinin
faciəsi onun son monoloqunda açılır. “Mən hər
gecə intihar edirdim, səhərlər isə yenə teatra –
sənin yanına qayıdırdım... axı daha hara gedə
bilərdim ki?.. Bu mənasız, məzmunsuz
həyatda sığınmağa bir yerim vardımı?..”
– Gültəkin
bu dünyaya, yaşamaq və yaratmaq eşqi ilə gəlmiş
istedadlı bir qadındır. Seçdiyi
aktrisalıq sənəti – özünü, cazibəsinə
düşdüyü işığın odunda
yandırıb kül etmək stixiyasıyla yaşayan pərvanənin
eşqini göz önünə gətirir. Lakin hər dəfə
çırpılıb yanmaq istədiyi o
işığın, alovun əslində, saxtalıqlar və
qurama dolu yalançı işıq görüntüsü
olduğunun acı həqiqətiylə üzləşdikcə,
o zaman-zaman, məsamə-məsamə öləziyir,
sönür... O hər gecə tənha evinə qayıdıb
orda intihar edir. Bu, mənəvi intihardır.
Aktrisa hər gecə özünü, canına
yeridilmiş bütün o saxtalıqlardan təmizləməkdən
ötrü öldürməlidir ki, səhərlər yenidən
təmizlənmiş ruhuyla öz işığına – teatra
qayıda bilsin. Axı o, içini yandırıb-yaxan sənət
enerjisini xərcləmədən yaşaya bilməz?!.. O bu dünyaya yalnız bundan ötrü gəlib.
Odu ki, belə yaşayır... hər gecə
oynadığı tamaşadan sonra evinə qayıdıb orda
intihar edir, səhərlər isə yenə teatra qayıdır.
Özü demişkən: “Daha hara gedə bilərdi axı?.. Bu mənasız, məzmunsuz həyatda
sığınmağa yerimi vardı?..”
– Əsərin kuliminasiyası – həyatını sənətinə
qurban vermiş aktrisanın tamaşa boyu özünə
sığınacaq yeri kimi seçdiyi
Yazıçını nəhayət ki, tanımasıdır. Sarabskaya
düşdüyü çıxılmazlıqlar dolu vəziyyətindən
qurtulmaq üçün seçib
sığındığı “pərəstişkarının”
əslində bir vaxtlar onu məhv edən dramaturqun özü
olduğunu bildikdə, bu dünyada həqiqətən daha
heç bir sığınacağı
qalmadığını və son çıxış yeri
qatar relsləri olduğunu anlayır və Siz – Dramaturq onu bu
yoldan saxlamağa heç bir cəhd göstərmirsiz... bu
müdhiş aktı sadəcə, kənardan müşahidə
edirsiz...
– Əvvəla onu deyim ki, əsər yazarkən, mən
heç vaxt əvvəlcədən nə isə
planlaşdırmıram, qurmuram, nədən sonra nə
baş verəcəyini, nəyin nə ilə əlaqələnəcəyini
müəyyənləşdirmirəm. Sadəcə,
o səbəbdən ki, bunu bacarmıram. Hər
şey yazı prosesində gəlir. Məsələn,
“Can üstə” pyesini yazanda, düşünürdüm ki,
finalda əsərin baş qəhrəmanı Qoca öləcək.
Çünki hekayədə o ölürdü.
Burda isə o ölmədi. Onun
əvəzinə, ölümündən sonra gözlərini
bağlamaqdan ötrü ucqar rayonların birindən gəlmiş
və bütün tamaşa boyu çarpayısının
yanında əyləşib ona Yasin oxuyan uzaq qohumu
öldü. Yəni sözüm ondadı
ki, bu ölümləri mən təyin eləmirəm. Bu, eynilə həyatdakı kimi baş verir. Kimsə ölümün, ya nəyinsə bir
addımlığında dayanan o birini, özü də bilmədən,
hansısa sirli qanunların hökmüylə ölümdən,
yaxud, baş tutmaq üzrə olan hansısa hadisədən
yayındırır. Bu, bir növ maddələrin
molekulyar tərkibini – zahirən xaotik, əslində isə,
saat dəqiqliyi ilə işləməkdə olan
molekulların yaşam mexanizmini andıran izaholunmaz bir
prosesdir. Burda da belə. Əsəri yazarkən mən Gültəkinin
ölümü barədə düşünməmişdim.
Onu sadəcə, səhnədən düşürüb
aparmalıydılar... O isə qatarın altını
seçdi.
–
Vağzal... xırda alverçilər, dilənçilər,
qəzetsatanlar, öz qatarlarına gecikmiş, yaxud, onlardan
düşüb getməyə yer tapmayan insanlar...
– Bura həm
də ayrılıq məkanı – insanların
görüşüb ayrıldıqları bir yer, yəni
yaşadığımız dünyanın kiçicik bir
modelidir. Burda hər kəsin öz
qatarının gəlmə vaxtı var və
tamaşaçılar da öz qatarını gözləyənlərin
sırasındadırlar.
– Əsərin əvvəlində “Yazıçı” səhnədə
kral Lirin təlxəyini xatırladır, miskinliyi ilə mərhəmət
doğurursa da, sonda yalnız təəssüf hissi yaradır.
– O, həqiqətən,
yazıqdır. Şan-şöhrət
azarının, ideologiyanın zədələyib şikəst
etdiyi bədbəxt bir insandır. Onu da
bilirəm ki, harda olsa da, bizim məmləkətdə,
ömrü boyu böyük vəzifələrdə
çalışmış, cild-cild kitablar yazmış,
neçə-neçə orden-medallarla təltif olunmuş belə
bir adamın əslində, evsiz-eşiksiz vağzal bomjuna
çevrilməsi bir o qədər də real məsələ
deyil. Bax bu, mənim həllimdir. Mənim Yazıçım burda ona görə
evsiz-eşiksizdir ki, o, yazıçı məsləkini
şan-şöhrətə dəyişdiyi səbəbindən
Böyük Ədəbiyyat ərazisindən qovulub... və
ona görə acdır ki, ömrü boyu yazdığı
cild-cild əsərlərinə görə dünyanın
bütün nemətlərini qazansa da, oxucu sevgisi qazana bilməyib.
Və bu, əslində də belədir. Oxucu sevgisi qazanmayan yazıçı – dilənçidir.
Ədəbiyyat ərazisindən qovularsa, o bomja
çevrilir.
– Bir qədər
də Tum satan qadın barədə... Əsərdə o biri personajlar kimi onun da faciəsi
görünür. O Gültəkini tanıdıqda tum
qazanını unudub aktrisanın səhnə geyimləri ilə
dolu çemodanına cumur, ordan çıxardığı
uzunətəkli paltarı əyninə geyinib Hamletin
Ofeliyasını oynayır...
– Olsun ki,
o da nə vaxtsa aktrisa olub. Yaxud, ola bilər,
xor ifaçısı olub. Tum satan
qadın Gültəkinin ayrı bir variantıdır. O da pərvanədir.
Amma xırda, boz ləçəkli
cücüdür. Bir qədər
istedadsız, iddiasız. Onun həyatı
da, olsun ki, amansızlıqlar, ya laqeydliklər ucbatından məhv
olub. Gültəkinlə rastlaşarkən, sanki onun
köhnə yaralarının közü qopur və o, hər
şeyi unudub, tum satdığı vağzalın ortasında
“Hamlet”in Ofeliyasını oynayır... Satdığı
tum qazanını bir kənara qoyub, Gültəkinin
çamadanından çıxardığı səhnə
libaslarından birini əyninə geyib kədərli monoloq
söyləyən bu qadının tamaşasına
yığışanlar – onu vaxt ilə bu hala salmış,
indi də tamaşasına yığışıb bir ucdan,
tum bükülərini taraş etməklə məşğul
dən həmin cəmiyyətin özüdür. Bu epizod tamaşanın quruluşçu rejissoru
Mehriban Ələkbərzadənin tapıntısıdır.
İnsan ağrılarına laqeyd cəmiyyətin
çıxılmaz mənəviyyatsızlıq girdabına
düçar olduğunun bariz nümunəsidir.
–
Tamaşada zahirən heç nə baş vermir, heç bir ənənəvi
hadisəçilik yoxdur. Baş qəhrəmanlar
tamaşa boyu səhnədən getmirlər... nə dekorasiya,
nə kostyumlar dəyişilir. Və
tamaşaçını iki saatdan artıq bir vaxtı gərginlikdə
saxlayan nədir?.. Klassisizmin müasir
forması?.. Tamaşa boyu zal nəfəsini
belə dərmirdi... Əksəriyyəti gənclər olan
belə bir auditoriyanı sizcə, tamaşa nə ilə
özünə bağlamağa müvəffəq oldu?..
– Səmimiyyəti
ilə. Bizim teatrımızda, elə ədəbiyyatımızda
da həmişə çatışmayan – həmin bu səmimiyyət
olub. Ağrılar da oynanılıb.
Axı ağrını necə oynamaq olar?..
O yaşanmalıdır. İstər
yazıçı qələmində, istərsə də
aktyor ifasında. Burda da beləcə, oyun
yoxdur. Həyatı oyunlar içrə
keçmiş aktrisa tamaşasaçıyla daha oynamır.
O həqiqi yaralarını və onlardan sızan qanını
nümayiş etdirir... bununla da tamaşa zalının gizli
yaralarının sanki ağrısını ovudur... Təsadüfi
deyil ki, qocaman aktrisanın faciəsindən bəhs edən bu
tamaşaya baxan hər kəs: “Bu əsər mənim
haqqımdadı...” – deyir. Və sizə deyim ki, tamaşaya iki
və hətta dəfələrlə gələnlərin
sayı da az deyil. Görünür
ki, öz ağrılarıyla çıxılmazlıqlar
dolu tənhalığını yaşayanlar burda özlərinə
həmdərd, üstü qaysaq bağlamış gizli
yaralarına məlhəm tapırlar. Hər
tamaşanın sonunda insanlar tamaşa salonunu, baş rolun
ifaçısı Kəmalə Hüseynova isə səhnəni
göz yaşlarsız tərk edə bilmirlər... Burda qəribə bir katarsis baş verir.
Aktrisanın intiharı, içləri qəddar həyat tələbləri
içrə düyünlər atmış insanların
kütləvi intiharına – insan ruhunun qənimi olan
bütün maneələrdən və zədələrdən
qurtuluş aktına, nəhayətsiz insan
azadlığının, onun hələ də içində
qoruyub saxladığı müqəddəs “Mən”inin qələbəsi
aktına çevrilir...
– Sənətkarlıq
– fədakarlıqdır. Dünyanın ən ağır
döyüş meydanı olan ağ kağızla üzbəüz
oturan yazıçının məsuliyyəti, kətan qarşısında
durub rənglərin dolaşığından
başını itirən rəssamın təəccübü,
səslərin hay-küyündən beyni uğuldayan bəstəkarın
ritm axtarışları – bu, əsil fədakarlıq deyilmi?.. Böyük rus tənqidçisi
Belinski deyirdi ki, incəsənətin bütün növlərinin
əsasında ədəbiyyat, böyük Söz sənəti
dayanır. İlahidən insanlığa ən
dəyərli sərvət kimi əta olunan Söz nəhayət
ki, sizin əlinizdədir. Onun nəyi sizi cəzb
edir – mənası, işığı, yoxsa, hərarəti?
– Desəm
ki, bu gün daha məni sözün heç nəyi cəzb
etmir, bəlkə də sizə qəribə gələcək.
Amma bu, həqiqətən belədi. Açığı, mənim bir yazıçı
kimi, sözün özünə heç vaxt elə bir aludəçiliyim
olmayıb. Bir o qədər də çoxlu söz
ehtiyatım yoxdu və ədəbiyyatda da
sözçülüklə aram yoxdu. Fikri bəzəyib düzəyib, naxışlar
vurmaqda bir məna görmürəm. Düşünürəm
ki, əsas məsələ – fikrin mümkün dəqiqliklə
çatdırılmasıdır. Qoy lap qəzet cümlələriylə
olsun. Mən sözlə, dərzi iynəylə
işləyən kimi işləyirəm. Yəni onu əlimin
altında nadir hallarda hiss edirəm. Bu mənada,
iynənin işığı, ya hərarəti dərzini nə
qədər cəzb edə bilirsə, söz də məni bir
o qədər cəzb edir. Yəni söz mənim
üçün köməkçi vasitədir və mən
il-ildən sözlərlə daha rahat işlədiyimi hiss edirəm.
Bax, əsas məsələ budur.
Söhbəti apardı –
filologiya üzrə fəlsəfə elmləri doktoru Elmira Əlizadə
525-ci qəzet.- 2011.-
5 noyabr.- S.18-19.