Çərçivəsiz
TOFİQ
ABDİNİN 70 YAŞINA
Əsas məsələ budur:
İnsanı ifadə edən sözü tapmaq!
Haqqında yazmaq, danışmaq, tənqid etmək,
sağlıq demək, mədhiyyə söyləmək
insanı ifadə edən sözü tapıb deyə bilmək
deyil hələ... Bununçün insanın ardınca, izinə
– sözünə düşüb getmək yox, izinin –
sözünün keçdiyi yolu qayıtmaq
lazımdır.Allah eləsin, əliboş – HEÇNƏ ilə
qayıtmayasan; günahı səndə olmayanda, itirilmiş
vaxtın dərdi də üstünə gələcək.
Çərçivəsiz...
Tofiq Abdini ifadə edən söz.
Hər halda, Tofiq Abdini qayıdanda bu söz gəldi.
Bu yol bir vaxt bu sətirləri yazdırıb mənə
həm də:
Qürbət qorxulu deyil,
İçində qərib olmasan...
Çərçivələrə
sığmayan insan – içində ən böyük qəriblik
yaşayandır.Bu qəribliyin coğrafiyası
yoxdur.Özünüaldatma da boşa gedəndən sonra (Eh, məni
doğmalar çətin duyacaq, özgələr çox
gözəl yaşayır məni – R. Qusarçaylı)
başa düşəcəksən ki, İNSANI ÖZÜNDƏN
BAŞQA KİMSƏ YAŞAMIR. Nəinki Allahın
göyünün altında, heç bir dam altında
yaşadıqların da. Eyni havanı udub, eyni sudan içən
“Yer üzünün əşrəfi” insanlar, olsa – olsa,
böyür – başında dolaşırlar, o da baxır sənin
“faydalı iş əmsalına”.
“Unutdular məni... Yaxşı ki unutdular...Yoxsa
bir həqiqətin olduğunu görərdim mən də...”.
Tofiq Abdinin BİR HƏQİQƏT
axtarışı və taleyinin möhürü olan çərçivəsizlik
havası onu hansı yollara aparmadı? Bu sətirləri Tofiq
Abdin yazmasa da, fərqi yoxdur, bütün yollar ona didərgin qəribliyi
yaşadıb.
Özüm
də bilmirəm hara gedirəm,
Getdiyim yerlərdən
yollar xəbərsiz.
Təsəvvürü
olmadığı halda teatr institutu, erməni qapısında
kirəkeşlik, “dəniz qırağındakı
üçmərtəbəli bina”, Acıbadəm, “ Qobustan ”
və yaşın yetmişi
yox,
anlamadılar bu yerlərdə mənim dilimi
onlar kimi
danışsam da,
onlar kimi
ağlasam da,
onlar kimi
gülsəm də...
Adam-adam itkilərdən
çat-çat olmuş həyatının Tofiq Abdinə
verdiyi dərsin qısa, çox qısa yekunu
üçün doğrudanmı düzü-dünyanı
dolanmaq vacibdi? Bu çox qısa yekunun içindəki qəfil
nəticə: axtardığın, əgər bu, xoşbəxtlikdirsə,
uzaqda deyil, sənin özündədir, ruhundadır,
düşüncəndədir.
bütün
yolların sonunda
yeni bir
qürbət varsa,
ayrılıq
varsa.
nəyə
dəyər köhnə qürbəti oralara daşımaq,
yenidən yaşamaq.
Kimisə
sevmək onu yaşamaqdır. Mənə elə gəlir ki,
Tofiq Abdinin həyata, Vətənə, türklüyə
sevgisi də belədir. Həyatı, Vətəni,
türklüyü yaşayıb. ”Mən bu həyatı
çox sevirəm. Ölümdən çox qorxuram. Bu,
günah olsa belə...
ölümlər
elə qorxutdu ki, məni,
içimə doldurdu Vətəni...
Bütün
yaşananların qisməti xoş olmur və Tofiq Abdinin
Türkiyədə yaşadığı illər bəlkə
də onun həyatının ən acı dərslərindəndir.
Bu acı nəticənin bir yönünə bir qədər
sonra bir də qayıdacağam. Hələliksə,
bütün azərbaycanlıların olmasa da, əksər
insanların Təbriz və İstanbul həsrətini
xatırlatmaq istəyirəm və Tofiq Abdinin də, 1989 – cu
ildə turist kimi getdiyi Türkiyəyə dörd il
sonrakı gedişinin kökündə elə bu İstanbul həsrəti
durub. 50 yaşdan sonra yer – yurd dəyişmək asan deyil, hətta
qorxuludur! Şair Tofiq Abdinin yaşın oturuşmuş vədəsində
dolanışıq üzündən yerindən – yuvasından
olub addımı atmasına içindəki türklük də
təkan olub bəlkə də.
Yəqin o
vaxt ağlına gətirməyib doğma bildiklərinin
ögeyliyindən yaşayacaqlarını. Çərçivəsizliyi
ilə bərabər, öz həqiqətinin gözüylə
baxıb gördüklərini deməkdən özünü
saxlaya bilmədi burada da. “Bir həqiqəti demək gərək:
bir yeri sevmək o demək deyil ki, qarasını da ağ
görəcəksən, əclafına da mərhəmətlidir
deyəcəksən. Yəni heç bir əskikliyi və
alçaqlığı görməyəcəksən...”
Sovetlərdə
yaşamış bir insan Türkiyədə də eyni
şeyləri görürsdüsə...bir az həssas və
bir az bu ölkəyə böyük məhəbbət
göstərən, onu sevən bir insan üçün
bütün bunlar bir çıxmaz dalan əmələ gətirirdi
və içindən bir qorxu keçirdi: “Bu ölkəni
Allah qorusun”.
Türkiyədə
yaşayan Tofiq Abdin körpüydü sanki. Qonorarsız
yazılarıyla iki türkü – illərin və siyasətlərin
ayrı saldığı iki qardaşı bir – birinə
tanıtmaq istəyirdi, kökü – mahiyyəti bir olan iki mədəniyyəti
yaxınlaşdırmağa çalışırdı. Amma
gördükləri peşəkarlığın
zövqünü könül xoşluğu ilə
duydurmağa macal vermirdi. Çünki bu ölkədə
insanlar bir-birlərini eşitmirdilər. O isə yazır,
yazırdı... Hərdən özünə təsəlli
verirdi: “...insan öz içini bir başqasına açanda
heç də ondan bir imdad və bir kömək gözləmir
ki... Sadəcə, rahatlanır danışdıqca...” anlat ,
bağban, buralarda nələr olduğunu
başımın
tacı bu məmləkət
ucalar
ucasıydı
dünya bu məmləkət
üçün canına qıyasıydı...
“Ətiylə,
dırnağıyla, bütün vücuduyla türk və
özünə türk deyən bir çox insandan daha
çox türk” olan bir insanın, söz adamının
ağrıları yazıyla çıxacaq
ağrıydımı? “Türkiyə onu sevənləri
sevmir. Türkiyədə türkdən başqa bütün
millətlərin gözəl yaşamağa və həyatını
qurmağa haqqı var”. ( Bu mənim şəxsi fikrimdir və
yalvarıram mənim bu düşüncələrim Türkiyəni
sevməmək anlamına gəlməsin!)”.
Tofiq Abdin də
arzularının şəhəri İstanbula gözəl
yaşamağa, özünün və övladlarının həyatını
qurmağa getmişdi. Əvəzindəsə, bir dərin xəyal
qırıqlığı, bir ömür boyu sürəcək
bir ana
öldü oğulsuz,
oğul yetmədi
yasına
çiləsi...və
sonunda... bütün bunları QƏDƏR kimi qəbul etmək
təmkini...
hər
şeyin bir cəzası var,
çəkdiklərim
cəzam mənim.
qəzadan
qaçan olmayıb,
mübarək
bu qəzam mənim.
Bu “Türkiyə
Mühacirəti” Kafkanı yada salırdı sanki:”Umut
olmasına var, sınırsız denecek kadar umut var, amma bizim
için degil”. “Bizim üçün olmayan ümidin” izləri
üzünü Vətənə tutmayıb ayrı neyləyəsiydi
?...
Nazim Hikmət
şeirindən doğulmuş şair Tofiq Abdin – gəncliyindən
Nazim Hikmətin, Aytən Aydəmirin, Nəcib Fazilin şeirlərini
oxuyub, Zəki Mürenin nəğmələrini dinləyib
Bakı küçələrində dolaşarkən
düşündüyü və görmək istədiyi bu
yerləri tərk etdi; Bakıya döndü.
Realist –
psixoloji şeirlərində sosial – mənəvi həyat həqiqətlərinin
türk poetik düşüncəsində daha qabarıq olan
passiv romantizmlə çulğaşmasına nümunə
olan Tofiq Abdin şeiri üçün darıxmış Azərbaycan
oxucusu Vətənə dönmüş şairin şeirində
bu dəfə heyrətli bir sərtliklə
qarşılaşdı. Tofiqin təqdim etdiyi İstanbul
arzularının şəhərinə bənzəmirdi.Bəli,
acı da olsa, həqiqətdi və onu yaşamış
şairi qınamaq olmurdu. Necə deyərlər, Araz
axmışdı, göz baxmışdı... Yalançı
milli təəssübkeşliklə kimlərisə və
başlıcası, özünü aldatmağın adı
yox idi. Pərdə qalxmışdı və heyf ki, Tofiq Abdin
pərdənin o üzündə xəyal
qırıqlığına uğradılmışdı.
Oxucu Tofiq Abdin sözünü yaxşı
tanıyırdı. publisistik yazılarında da Tofiq realist və
kəskindi, amma içində heç vaxt kin, qərəz
olmurdu. Onun jurnalistlik fəaliyyətində bu gün də
xatırlanan “Lili İvanovanın barmaqları” və bu kimi
neçə gözəl publisistika nümunəsi vardı, Bəşir
Səfəroğlu haqqında kitab vardı, sənətin
müxtəlif sahələrilə bağlı onlarla
yazısında kəskin, sərt ovqatla yanaşı,
ağrı, narahatlıq vardı, amma bu İstanbul şeirlərindəki
ağrı başqaydı, dilə gətirib danışmaq da
olmurdu.”Yeddi oğul istərəm” filmində Cəlalın
güllələndiyi səhnəni xatırladırdı: “
...ürəyimi nişan al, Kələntər dayı,
ağrıdır axı..”
Türkiyə
həyatı Tofiq Abdinə təkcə “İstanbulda kimsə
kimsənin kitabını oxumur” acısı
yaşatmayıb.Türkiyə illərində Tofiq Azərbaycan
oxucusuna “Əli bəy Hüsüeynzadə. Özü.
Qızları və Oğlu”, kitabını təqdim etdi, Həsən
bəy Zərdabi və Əlimərdan bəy
Topçubaşovun nəvələri Zərifə Kürdəmir
Sultanovanı tanıtdı, Səlim Turanı “açdı”,
Qardaş ölkənin mətbuatında onun jurnalistlik fəaliyyətindən
bəhs edən “Ah, İstanbul, İstanbul.. kitabını
oxutdu.
Bakıda
onun qayıdışını isti qarşıladılar, Yenə
Yazıçılar Birliyinin dördüncü mərtəbəsi
onun səsilə dolmuşdu, otağı söz – sənət
adamlarıyla dolub – boşalırdı, “Qobustan”, əslində,
Tofiq Abdinin gəlişiylə canlanmışdı..Tofiq də
sanki Türkiyədəki illərin yorğun qəribliyinin izlərini
itirmək istəyirdi bu qaynar ritmiylə. Xarakterindəki
açıqlıq və komplekssiz olması, onu ilk dəfə
görən adama bir qədər qəribə görünə
bilərdi, amma nə zarafatlarından inciyən, nə ərkindən
yorulan olmurdu.
Hər bir
yazının, hər sözün ünvanı var, məqsədi
var və bu məqsəd trendi – səmti müəyyən
edir. Onun sözünün üzü Sabahaydı. “Məqalələrimi
çap etdirdim və mənə elə gəldi ki, elə bu
da bir siyasətdir ki, mən məşğulam və mənim
yazılarım bir çox gəncin və bir çox
insanın yetişməsində bir şeylər eləyəcək...
Həmişə düşünürdüm ki, mənim
ölkəm də azad olmalıdır bu azadlığın
uğrunda yazdım yazılarımı və beləcə
yaşayaraq yazılarımla mübarizə elədim...”
Amma
günün birində Tofiq Abdin ağlına gətirmədiyi
halda incidi... “Umduğu yerdən küsdü”.
“Vəziyyətin
siyasət gedişlərində” “Qobustan”dan getməkdən
başqa bir yol tapmadı...
Tofiq
“gözlərini yumub, bir mahnını dinləyib”
ayrıldı “Qobustan”dan.
Harda nə
zaman enəcəyimi bilmədən
Yeni bir qəriblik
ağrısı keçdi canımdan
Neyçün,
neyçün mən bu adamlardan
biri ola bilmədim
Neyçün...
canımca yaşaya bilmədim.
Mənə
elə gəlir ki, Tofiq Abdinin “Qobustan” toplusundan getməsi
İstanbul ağrılarından betərdi...
Düzdü,
Tofiq Abdin bu gün də “özününkülərlə”dir
– sənət-mədəniyyət aləmindədir və bir
yana baxanda, Tofiqin harda olması vacib deyil, Tofiqin səsi hər
yerdədir və bu səsin enerjisi, ovqatı, havası
epidemiya gücündədir.
Tofiqin
çərçivəsizliyinə bir halda haqq
qazandırmıram: dilə və punktuasiyaya – durğu işarələrinə
(punktuallıq sözü də nədənsə yada
düşdü) münasibətdə. Bu məqamda mən
xatırlatdığım “acı nəticə”yə
qayıtmaq istəyirəm.
Publisistik
yazılarının mövzuları Tofiqin fəal və təəssübkeş
vətəndaş, söz adamı kimi diqqəti və həssas
müşahidə qabiliyyəti haqqında danışmağa
imkan verir... Amma İstanbulda yaşayıb yazdığı
illər onun Dilinin “başına oyun açıb”. Elə bir
oyun açıb ki, bu tərzi mən – Tofiq Abdin
imzasını maraq və ehtiramla izləyən oxucu – çərçivəsizliklə
bağlamaq istəmirəm... Elə nəsnələr var ki,
onlara təkcə fərdi üslub, tərz, baxışla
yanaşmaq olmaz və ədəbi dil bu sırada birincidir,
söz adamının, jurnalistikanın ən mühüm bir vəzifəsi
də bu Dili qorumaq, yaxşı yöndə zənginləşdirməkdir.
“Məqsədim
ortaq bir türkcənin çox asanlıqla başa
düşüldüyünü və azəri türkcəsiylə
Türkiyə türkcəsinin nə qədər yaxın
olduğunu göstərməkdi! ”
Türkiyə
mətbuatı üçün bu izah başadüşüləndir.
Amma hətta
ortaq dillərin də özünəməxsus olması var və
bunu qorumaq çox vacibdir. Tofiq Abdinin durğu işarələrinə
münasibəti, şeirdə yazı qanunlarını sərbəstlik
adı ilə pozması onun yazılarının (hətta
şeirlərinin də!) xeyrinə işləmir, əksinə,
ən maraqlı mövzunu da, səmimiyyətini də “uduzur”.
Çünki Azərbaycan ədəbi dili qohum türk dilləri
arasında ən elitar dildir. Dilini itirən və
özünü itirən insanı Tofiq Abdin yaxşı
tanıyır...
yaxşılığı
pislik olar...
itər bu
dünya üzündə
itər bu
elin gözündə.
Şükür,
Tofiq Abdinin belə qorxusu yoxdur. Çörəyi sözdən
çıxan Tofiq Abdin “könül xoşluğu və
peşəkar olduğu üçün yazdığı”
bütün yazılarıma cavabdehlik əminliyim var”- deyir.
Onun
Düşüncəsi və Fəaliyyəti həmişə,
hər yerdə HƏQİQƏT axtarmaq olub. Müqəddəs
kitablarda da deyilir ki, Həqiqəti axtarmaqsa
–xeyirxahlıqdır .
Tofiq Abdinin
“Dövlət çevrilişi” sənədli – avtobioqrafik əsərini
oxuyandan sonra bir də bu qənaət yaranır:
Bütün
olmuşlara və olanlara rəğmən, “bəlkə də
layiq olduğu, bəlkə də layiq olmadığı
günləri yaşayaraq özü-özünə nifrət
etsə də”...
Təsəlli
alınacaq bir şey(həm də çox şey!) var, Tofiq
Abdin:
“Alınmadım,
satılmadım...”
...!!!
Südabə AĞABALAYEVA
525-ci qəzet.- 2011.- 12 noyabr.- S.26-27.