Zümrüd
şəhərinin Kuklalar Festivalı
(“Bakı və
nağıl” mövzusunda improvizə)
Yalnız teatr sənətçiləri
üçün...
Uşaqlar dünyaya nağıllardan
boylanar, nağıldan nağıla buğda boyda böyüyərlər.
Onlar üçün nağıl aləmində heç bir
şərtilik, heç bir uydurma, heç bir yalan-filan yoxdur:
hər şey həqiqətdir, realdır; dəniz kimi
realdır, dənizdə üzən gəmilər kimi
realdır, torpaq kimi, torpaqda bitən ağaclar kimi realdır.
Nağıllarda gerçəkliklə fantastika, fantastika ilə
gerçəklik arasında cəmi iynəyarım yol var.
Nağıllar xalqın
uşaqlığıdır. Hər bir xalq öz
nağıllarında güzgülənib özünü
tanıyır. Nağıl xalqın mədəniyyətə
vəsiqəsidir. Bu vəsiqəni hər bir insan hələ
cocuq ikən öz anasından alır. Bir xalqı özün
üçün “kəşf etmək” istəyirsənsə,
onun adətlərini görmək, dilini öyrənmək istəyirsənsə,
həmin xalqın nağıllarını oxu.
Bakı Beynəlxalq Kukla Teatrları
Festivalı da nağıllardan başladı, Azərbaycan xalq
və müəllif nağıllarının qəhrəmanı
Cırtdandan başladı, Məlikməmməddən, Simurq
quşundan başladı, saçı uzun Suray xanım, boynu
uzun Buray xanımdan, dünyalarca məşhur
nağılların personajlarından başladı...
Noyabr ayının 1-də hamılıqla əla
bir açılış mərasimi yaşadıq Azərbaycan
xalqının əziz nağılçısı Abdulla
Şaiqin adını daşıyan Kukla Teatrının
binası önündə. Meydançada Azərbaycan və
dünya xalqlarının kukla personajları gəzişirdi
ikibir, üçbir. Aktyorları qəşəng-qəşəng
geyindirib, nağıl qəhrəmanlarının görkəminə
salıb bizim Kukla Teatrının qarşısına
çıxarmışdılar; digər personajların isə
parlaq boyalarla rənglənmiş nəhəng kuklalarını
düzəldib meydana yığmışdılar. Kuklalar
camaata qarışmışdı, camaat – kuklalara. Jurnalistlər
əllərində mikrofon, operatorlar əllərində kamera
burdan-ora “qonurdular”, ordan-bura.. Hamı içdən sevinirdi,
içdən işıqlanırdı. Şəkil çəkdirən
kim, qol götürüb rəqs eləyən kim. Festivalın
əcnəbi qonaqlarının çöhrəsinə isə
birmənalı şəkildə “mən Bakıda xoşbəxtəm”
ifadəsi yazılmışdı və onlar deyirdilər ki, cənnətə
düşüblər... Bir yandan da Günəş
gülümsünürdü festival
iştirakçılarının üzünə... Fikrimin
canı bu ki... başqa sözlə, qısası bu ki,
tanrının özü də Bakı Beynəlxalq Kukla
Teatrları Festivalının açılış mərasiminə
“amin!” söyləmişdi.
Xəbərçilər KUKFEST haqqında
bütün xəbərləri Azərbaycanın informasiya məkanına
qədərincə çevik dağıdıblar; camaatı məlumatlandırıblar
ki, kim, harada, nə vaxt və necə danışdı, kim
kimdən sonra danışdı. Mənim bu məlumatlarla
işim yox. Odur ki, birbaşa keçirəm KUKFEST çərçivəsində
yaşanan hadisələrə və onların milli mədəniyyət
üçün dəyərinə...
Açılış törəni tamama
yetincə festivalın ilk kukla oyunu göstərildi: Azərbaycan
Dövlət Kukla Teatrının “Ağ və qara”
tamaşası. Mən “qara qutu” estetikasında
hazırlanmış bu kukla oyununa çoxdan baxmışam:
ondan yazmışam, danışmışam;
danışmışam, yazmışam. Ol səbəbdən
təkrara ehtiyac görmürəm. Lakin məsələ bu
ki, məhz “Ağ və qara” tamaşasının balaca qəhrəmanı
uşaqların və böyüklərin əlindən tutub
onları zümrüd şəhərinin sehrli
nağıllarla dolu gecələrinə apardı, kuklalar
dünyasına apardı; apardı ki, Bakının teatr
salonlarında onları məzəli, zarafatcıl
cırtdanlarla, xeyirxah qum adamları ilə,
yaraşıqlı bəbəklərlə, əcayib-qərayib
kölgələrlə tanış eləsin.
Tanış oluruq Özbəkistanın
Xorezm Vilayət Kukla Teatrı ilə. Kukla oyunu adlanır “Xivə
ləzgisi”: özbək xalq nağılının motivlərinə
söykənir və oynanılır Rus Dram Teatrının səhnəsində.
Tamaşa etnik adətlər, etnik rəqslər, etnik musiqi
buketidir, Xivə ləzgilərinin etnik mədəniyyət
atributlarının paradıdır: konfransye tipli iki ləzgi
personajının dialoqu üzərində qurulub; struktur isə
ötən yüzildə Sovet İttifaqının milli kukla
teatrları üçün xarakterik ifadə ştampları
ilə doludur. Amma aktyorlar çox impulsivdirlər, pozitiv
enerjiyə kökləniblər: tamaşanı bayram sevincilə,
meydan coşqusu ilə, meydan hay-küyü ilə
oynayırlar. Düzü, tamaşa elə buna da hesablanıb:
məram etnik ekzotika içində özünü bəyəndirməkdir.
Ona görə də sırf kukla estetikası ikinci
plandadır. Kuklalar mil kuklalardır, dinamik və uyuşqan
deyillər, ancaq zövqlə düzəldiliblər.
Festivalın ən köhnə
tamaşası bildim mən bunu və heç də
yanılmadım!
Günün üçüncü
tamaşasına baxmaq üçün camaat
yığışır yenidən bizim Kukla Teatrına. Bu dəfə
seyrçilərə dahi azərbaycanlı Nizami Gəncəvinin
“Yeddi gözəl” poemasının bir fraqmenti əsasında
düzənlənmiş “Xeyir və Şər” kukla
tamaşası göstəriləcək. Vaxt ucbatından mən
bu tamaşaya yetişə bilmirəm. Amma məlumatlıyam
ki, festivalın devizi məhz bu tamaşanın ideyası ilə
üst-üstə düşür. O mənada ki, kukla sənəti,
kuklaçılıq sənəti öz
yaranışından insanları xeyirxahlığa səsləyir.
Kuklalar günahsızdır, məsumdur, pak və təmizdir,
gülməli və qəmlidir, ərköyün və
utancaqdır: və onlar öz zərif çiyinlərində
dünyaya xeyirxahlıq daşıyırlar.
Bakı KUKFEST-i öz
tamaşalarını təkcə uşaqlara yox, həm də
böyüklərə ünvanlamışdı. Festivalın
axşam seanslarında kuklalar böyüklər
üçün şou çıxarırdı. “Şou”
sözünü əbəsdən işlətmədim. Belə
ki, günün dördüncü tamaşası lal kino,
multiplikasiya, kölgə və kukla teatrlarının
estetikasının kəsişdiyi bir nöqtədə
canlı musiqinin müşayiətilə göstərilən
bir şou idi, kukla teatrında bir sehrbazlıq seansı idi. “Kağız
Kino” (Paper Sinema) kukla teatrı Böyük Britaniyadan dəvət
edilmişdi Bakı KUKFEST-inə və bu teatr Edqar Ponun
üç hekayəsini bizim qənşərimizdə
kağız rəsmlərin və projektorun köməyilə
üç qısa filmə çevirirdi. Kuklaçılar
kağız təsvirləri işıq qarşısında elə
oynadırdılar ki, ekranda üçölçülü məkan
təəssüratı yaranırdı, perspektiv, ritm, dinamik
vizual təhkiyə (süjet, hadisə) əmələ gəlirdi.
Bu üç vizual təhkiyə müəyyən fikir
partiturası üzərində qurulmuşdu. Ancaq buna baxmayaraq
möcüzəli və eyni zamanda sadə ifa üslubu, ifa
texnikası hər şeyi üstələyirdi, ideyadan da,
mövzudan da, hadisələrdən də, fikir
partiturasından da önə keçirdi, cəlbedici olurdu və
yalnız müəyyən ovqatın, atmosferin
saxlanılmasına xidmət eləyirdi.
Bunu festivalın texniki baxımdan ən sinkretik
və ən kamil kölgə oyunu kimi qarşıladım!
Bakı Beynəlxalq Kukla Teatrları
Festivalı təşkilatçılar tərəfindən təkcə
festival kimi yox, həm də Azərbaycan teatr mədəniyyətinin
gələcək perspektivlərini hədəfləyən bir
aksiya kimi düşünülmüşdü. Odur ki, Azərbaycan
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin dəvətilə
bu mərasimə çağdaş dünya teatr prosesinə rəhbərlik
edən bir neçə şəxs qatılmışdı.
Kimlər idi bu adamlar: Beynəlxalq Kukla Teatrları Təşkilatı
UNİMA-nın baş katibi cənab Jak Trüdo (Fransa),
UNİMA-nın vitse-prezidenti cənab Stanislav Dubrava (Çex
Respublikası), Ümumdünya Uşaq və Gənclər
Teatrları Assosiasiyası ASSİTEJ-in prezidenti xanım
İvetta Hardi (Cənubi Afrika), Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri
Assosiasiyasının baş katibi cənab Mişel Vais (Kanada),
Beynəlxalq Teatr İnstitutunun baş direktoru cənab Tobias
Byankone, UNİMA-nın Türkiyə təmsilçisi cənab
Mövlut Özhan, Beynəlxalq Teatr İnstitutunun katibi cənab
Muhamməd əl-Əfxam (Birləşmiş Ərəb Əmirlikləri),
Beynəlxalq Teatr İnstitutunun katibi cənab İbrahim Assiri
(Səudiyyə Ərəbistanı), İliya Dövlət
Universitetinin Sənət Araşdırmaları İnstitutunun
rektoru Levan Xetaquri (Gürcüstan). Bu nə deməkdir? Bu o
deməkdir ki, Azərbaycan artıq ən ünlü dünya
teatr təşkilatlarının qapısını
döyüb içəri daxil olur. Bu, Azərbaycanın
dünya teatr məkanına rəsmi və çoxşaxəli
inteqrasiyasının başlanğıcı deməkdir. Bu,
lokal diaspora maraqları dışında tanınmaq deməkdir,
dialoq deməkdir, mübadilə deməkdir, Azərbaycan
dövlətinin mədəniyyət siyasətinin teatr
koordinatlarında da gerçəkləşməsi deməkdir.
Ona görə noyabrın 2-sində səhər
saat 1000-da festival çərçivəsində
reallaşmış “Şərq və Qərbin kukla
dünyası: ideya, təşəkkül, texnika” adlı beynəlxalq
simpozium məhz bu yöndən, yəni müstəqim aktiv
informasiya mübadiləsi aspektindən dəyərləndirilməlidir.
Simpozium, əslində, kukla teatrı ilə ilişikli
mümkün mövzular paketini eyhamlaşdırırdı və
kukla teatrının müasir durumunun, problemlərinin, fəlsəfəsinin,
antropolojisinin, estetikasının araşdırılması məqsədini
güdmürdü. Lakin bununla belə Jak Trüdonun, İvetta
Hardinin, Stanislav Dubravanın çıxışları qədərincə
effektiv oldu. Bu fonda heç mənim məruzəm də pis
dinlənilmədi.
Noyabrın 3-ü, bu dəfə saat
1200-da, bizim Gənc Tamaşaçılar Teatrının
konfrans zalında xanım İvetta Hardinin iştirakı ilə
keçirilən toplantıda ASSİTEJ-in Azərbaycan bölməsinin
yaradıldığı rəsmən mətbuata bəyan
edildi, bölmənin rəhbəri (Gənc
Tamaşaçılar Teatrının direktoru Mübariz Həmidov)
və üzvləri teatr ictimaiyyətinə təqdim olundu.
Noyabrın 4-ü, bu dəfə saat
1500-da, bizim Milli Teatrın otaqlarından birində cənab
Mişel Vaislə yerli teatr bilicilərinin
görüşü baş tutdu. Söhbət, təbii ki, Azərbaycan
teatr yazarlarının Teatr Tənqidçiləri
Assosiasiyasına üzvlük məsələsindən gedirdi.
Noyabrın 5-i, bu dəfə saat 1400-da, yenə
bizim Kukla Teatrında camaat UNİMA-nın baş katibi cənab
Jak Trüdonun ətrafında cəmləşib Azərbaycanda
UNİMA bölməsinin yaradılmasına şahidlik etdi.
Mən bu hadisələri uzun-uzadı bəzəyib-düzəyib
yazmıram. Belə ki, adicə faktların özü yetərincə
ilgiləndiricidir. Barmaqları dünya teatr prosesinin nəbzində
olan adamların Bakı KUKFEST-i çərçivəsində
bir araya gəlməsinin özü kifayət qədər dəyərli
bir hadisədir Azərbaycanın teatr mühiti
üçün... Belə bir şey Azərbaycan teatrı
tarixində görünmüşdümü, əcəba? Azərbaycanda
bu miqyasda beynəlxalq festival keçirilmişdimi, yahu? Əlbəttə
ki, yox. Elə bu səbəbdəndir ki, festivalın son
üç günü ərzində müxtəlif
tamaşalar müxtəlif teatrların səhnəsində
eyni vaxtda göstərildi. Əks təqdirdə, mən bunu
artıq sizə bir teatrşünas kimi yox, festivalın
işçi qrupunun üzvü kimi söyləyirəm, bu tədbirlərin
keçirilməsinə zaman bula bilməzdik. Çünki
festivalda 6 gün müddətində 17 ölkədən təşrif
buyurmuş teatr kompaniyaları 23 tamaşa göstərməliydi.
Düzdür, onlardan cəmi 22-si oynanıldı.
İordaniyadan olan truppa festivala qatıla bilmədi. Vallah da ki,
Əmmansız (İordaniyanın paytaxtı) da böyük rəqəmdir:
günə 3, bəzən də 4 tamaşa. Təbii ki,
sıxlıq macalsızlıq yaradır. Amma bu
macalsızlıq da miqyaslı festivalların bir əlaməti:
festival həyatı həmişə atüstü yaşanır.
Yenidən qoşulaq festivalın
axarına, tanış olaq Rumıniyanın Sibiu şəhərinin
“Qonq” Uşaq və Gənclər Teatrı ilə Rus Dram
Teatrının səhnəsində saat 1600-da. Simpoziumda ləngidiyimdən
saat 1100-da oynanılmış “Pələng balası Petrik”
(Ukrayna) tamaşasına baxmaq mənə nəsib olmur. “Qonq”
teatrının tamaşasında isə məni təəccübləndirən
birinci əlamət budur ki, onlar öz “Bal, şəkər və
duz” adlanan ipli kukla oyununu rumın əhvalatı kimi təqdim
edirlər. Halbuki bu tarixçədə U.Şekspirin “Kral Lir”
faciəsinin bir çox motivləri göz
qarşısındadır. Bir gün kral qızlarından
soruşur ki... Davam etdirməyə ehtiyac varmı? Fərq
yalnız ondadır ki, atasını insan duz istədiyi kimi istədiyini
bildirmiş balaca qız məmləkətdən qovulduqdan
sonra gözəl bir şahzadəyə rast düşür,
onu sevir və xoşbəxt olur. Doğrusu, bu tamaşa nə
emosional planda, nə də ifa texnikası baxımından
seçilirdi. Səhnədə, sadəcə, ipli kuklalarla
tarixçə danışılırdı,
nağılçı da məqam çatdıqca onları
bir küncdən götürüb o biri küncə
aparırdı. Kuklalar da buz kimi soyuq və donuq idilər:
çətin, ləng hərəkət eləyirdilər.
Dekorlar da, musiqi də onların köməyinə
çatmırdı. Odur ki, “Bal, şəkər və duz”
tamaşası mənə çox primitiv və əlacsız
göründü.
Festivalın ən yorucu kukla oyunumu deyim mən
ona?
Noyabrın 2-də axşam seansına
ispanlar çıxdılar, daha doğrusu, “Pleyqround” kukla
teatrının aktyoru. Bu əsl, amma qısamüddətli bir
şou idi Gənc Tamaşaçılar Teatrının
kiçik səhnəsində. Hər şey yenə də
“qara qutu” estetikasına köklənmişdi. Tamaşa belə
adlanırdı: “Xəyalı göylərdədir”.
Bu vizual şou böyüklər
haqqında uşaq ürəyilə, uşaq ruhu ilə
danışır. Bu ruh cocuğa mənsub predmetlərdə
güzgülənir ki, elə onlar da performansın əsas
personajlarıdır. Kuklaçi iri bir yeşiklə daxil olur
səhnəyə. İplərdən asılmış
oyuncaqlarda uşaq dünyasını görür və
haradasa özü-özü ilə bir evcik-evcik oyunu qurur.
Qoluna uzun bir ağ corab geyinir, corabın dəliklərindən
şəhadət və orta barmaqlarını bayıra
çıxarır, yeşiyin siyirməsindən üskük
boyda iki ayaqqabı tapıb barmaqlarını ora keçirir və
oyuna başlayır. Oyun uydurulmuş bir əhvalatın vizual təqdimatıdır.
Sevgi gənc bir qadını göylərə qaldırır.
Sevgisizlik isə xəyalların puç olması deməkdir,
göylərdən yerə çırpılmaq deməkdir, xəsarət
deməkdir, həyatın adilikləri içində
çaşıb qalmaq deməkdir. Kuklaçı barmaqlarını
kukla kimi oynada-oynada xəyallarından yıxılmış gənc
qadının tale yolunu səhnənin döşəməsində
təbaşirlə cızır, onu şəhərin
kanalizasiyası ilə sürükləyib geniş,
maşınla dolu asfalt küçələrə
çıxarır. Bu da həyatın yeni dönəmi.
Kuklaçının cızdığı rəsmlərin mənalarını
anlamaqda seyrçiyə oyunun musiqi müşayiəti
yardımçı olur.
“Xəyalı göylərdədir”
tamaşası qısa hekayə fraqmentlərindən
hörgülənmiş bir göstəridir. Burada fantaziya ilə
gerçəklik sanki bir-birinin içinə geydirilib, adi əşyalarla
qeyri-adi vizual proyeksiyalar sanki bir-birinə
qarışdırılıb miniatür
ölçülü kukla oyunu kimi sərgilənir. Barmaq
kuklalarının oynadılma manerasına yaxın bir tərzdə
işləyən kuklaçı tamaşa boyunca kölgə
teatrının, əşyalar teatrının, rəqəmsal
sənətin üslub prinsiplərindən də faydalanır
və öz teatrının devizinə sadiq qalır: “Xırda
əşyalara yaradıcı münasibətlə yeni mənalar
vermək”. Bu da o anlama gəlir ki, kuklaçı toxunduğu
və ya oynatdığı hər bir nəsnəni
seyrçi üçün yeni bir tərzdə
canlandırmağı, yeni rakursdan təqdim etməyi
bacarmalıdır.
Səhnədə elə bunu nümayiş
etdirdi ispan kuklaçısı və mən mənalar
bolluğuna düşdüm. Di gəl ki, onlardan yalnız bəzilərini
burada yaza bildim. Halbuki ispan kuklaçının göstərisinin
mənalar partiturasından fransız ekzistensialistləri də
boylanırdı, Budda da, Misir mumiyaları da.
Bu tamaşa festivalın ən uğurlu
kukla oyunu sayıla bilər!
Noyabrın 3-də cəmi bir tamaşaya
baxdım, o da saat 1600-da. Yenə Gənc
Tamaşaçılar Teatrının səhnəsi. Bu dəfə
Gürcüstanın Qaqra şəhərinin “Budruqana”
teatrı tamaşa göstərirdi – “Nə gözəl
gündür” tamaşasını; kuklasız, aktyorsuz,
qapitsiz: yalnız yalxı əllərin, ekranın və
projektorun köməyilə. “Nə gözəl gündür”
tamaşası kölgə teatrının
reprezentasiyasıdır: kölgələrə can verib
onları cizgi filmi halətinə gətirənsə aktyorların
ecazkar plastikaya malik əlləridir. Bu əllər ağac da,
külək də, ayı da, gölməçə də ola
bilir anındaca: nəinki ola bilir, ayı plastikasında davrana
bilir, ayı kimi yüyürə, üzə bilir ekranda hətta.
Bu da festivalın bir ən möcüzəli
kölgə oyunu idi.
Noyabrın 4-ü saat 1200da müxtəlif
teatr binalarında eyni vaxtda oynanılan tamaşalar
sırasından mən “Fiqur” Kukla Teatrını (Avstriya,
Vyana) seçdim və Karin Şafferin “Biri vardı, ikisi yoxdu”
tamaşasına baxdım. Teatrın aktrisası bu oyunda ipli
kuklalarla davranmaq ustalığını sərgiləyirdi. Bu
göstəridə də kölgə oyunu ilə kukla oyunu
bir-birilə üzvü vəhdət halına gətirilmişdi.
Kuklaçı rəssamın, pianoçunun,
skeytbordçunun ipli kuklaları ilə əla işləyirdi,
onları çox incə bir şəkildə davranmağa, –
rəsm çəkməyə, piano çalmağa, skeytbord
sürməyə, – vadar edirdi və bu zaman onların hərəkətləri
bayram yumurtalarına oxşayan ekranlara iri planda proyeksiya
olunurdu.
Festivalın ən usta oyunçusu deyərdim
mən bu xanıma!
Lakin... onun ucbatından mən...
Estoniyanın Tallinn şəhərində çalışan
həmyerlimiz Rauf Avşarın (şəcərəsi Əfşarlardan
gəlir) “Məşədi İbad” kukla tamaşasına baxmaq
imkanından məhrum oluram və heyfsilənirəm.
Noyabrın 5-i saat 1200-da“Lele” Kukla
Teatrının (Litva, Vilnus) qurduğu səhnə oyununa
tamaşa elədim. Litvalıların “Musiqili mücrü”
(V.Odoyevskinin “Tütün qutusunda şəhərcik”) kukla
tamaşası özünəməxsus bir düşüncə
modusunda “Uşaq və ailədə ünsiyyət problemi”
mövzusunu festivalın gündəminə gətirirdi. Yaman
intellektual bir tamaşa idi bu kukla oyunu. Səhnəyə
aktyorlar özlərilə bərabər üç qutu
çıxardırdılar. Tütün qutusumu? Və bu
qutular açıldıqca kuklalara (Ataya, Anaya, Uşağa)
çevrilirdi. Başları adam başıdır, ayaqları
– adam ayaqları: di gəl ki, içləri mexanizmdir:
Atanın bədəni yazı makinasıdır, Ananın bədəni
– tikiş maşını. Ona görə də ailədə
yalnız deyinti var, ünsiyyət yoxdur: çünki hərə
öz işinə məşğuldur, hərə öz
sevgisini peşəsinə verib. Uşaq isə kənarda
öz velosipedinin təkərlərini hərlədir. Bəlkə
musiqili mücrünün köməyilə Uşaq ailəni
tərk etmiş sevgini qaytarmağı bacardı?!
Bu tamaşa da “qara qutu” estetikasının
prinsiplərinə söykənirdi: qaranlıq səhnədə
qara geyimli aktyorlar və üstəgəl ağır musiqi sədaları
və üstəgəl problematik mövzu. Bir qədər
çətin idi qavrayış üçün: atmosfer
sıxırdı seyrçini. Kuklaların statikliyi, manevr zəifliyi
də müəyyən müddətdən sonra
darıxdırırdı tamaşaçıları.
Bununla belə “Musiqili mücrü”
festivalın ən ağıllı oyunu kimi yaddaşıma
hopur!
Axşam seansında bu dəfə
böyüklər üçün Çuvaş Dövlət
Kukla Teatrının (Rusiya, Çeboksarı) “Tanrıya 14 məktub”
(E.Şmitt) tamaşası idi ki, o da Gənc
Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində
oynanıldı. Yalxı iddiadan savayı bu kukla oyunu heç
nə ilə diqqəti çəkmirdi özünə. Aktyor
ifası ilə kuklalar, məkanın ölçüləri
ilə səhnə dizaynı arasında aşkar bir dissonans
vardı. Təsəvvürlə gerçəkliyin sərhəddində
yerləşən qapı bağlanmışdı: ordan bura
keçmək olmurdu, burdan da – ora. Sözlər də, hərəkətlər
də ölü doğulub ölü düşürdü
tanrıya göndərilən məktubların içinə.
Festivalın ən uğursuz
tamaşası elə bu oldu, zənnimcə.
Və beləliklə, gəlib
çatdıq Bakı KUKFEST-inin sonuncu gününə,
noyabrın 6-sına. Sırada birinci gürcülərin
“Multi-pulti dünyası” adlı Kukla Teatrının (Tiflis)
“Tsıkara” tamaşasıdır: gürcü xalq
nağılını balacalar üçün
vizuallaşdırır.
Gürcülər kukla oyununu sanki yolka
ağacının ətrafında bir bayram kimi qurmuşdular,
baxmayaraq ki, mövzuda qədərincə qəmli motivlər səslənirdi.
Tamaşada dekorativ fon karusel kimi yolkanın başına
fırlanırdı və kukla oyununa əlavə bir ritm,
dinamika verirdi. Gürcülük məxsusi heç nə ilə
qabardılmırdı, yalnız kuklaçıların
danışıq manerasından sezilirdi. Tsıkara
öküzdür, yetim oğlanın dostudur: dost olduğuna
görə də oğlanı analığın əlindən
qurtarıb qaçırdır və dost yolunda canını
belə qurban verməyə hazır olur. Ancaq burada heç bir
dram, faciə yaşanmır, hadisələr maraqlı,
impulsiv, işıqlı bir uşaq nağılı kimi təcəssüm
eləyir səhnə məkanında.
Fikrimcə, “Tsıkara” festivalın ən
yaxşı uşaq tamaşası sayılmalıdır.
Azərbaycan Qax Dövlət Kukla Teatrı
saat 1400-da öz məşhur “Turp” tamaşasını
göstərdi A.Şaiq adına Kukla Teatrının səhnəsində.
Bu kukla oyunu (pantomima, ağac və mil kuklaların sintezi)
haqqında mənim fikirlərim bəllidir. Amma həmən
gün müəyyən texniki səbəblərdən
tamaşa öz ideal variantından xeyli zəif alındı. Mən
də bu tamaşanı tərifləmiş, gürcü
dostumuza məsləhət bilmiş birisi kimi öncə Levan
Xetaquriyə izah etməyə çalışdım ki, bəs
buradakı texniki imkanlar... O, sözümü bitirməyə
aman verməyib dedi ki, “narahat olma, Aydın. Prinsip və ideya əladır:
biz də onu başa düşdük”.
Nəhayət, mənim saat 1800-da seyr
etdiyim axırıncı festival tamaşası “Əkiyət”
Kukla Teatrının (Tatarıstan, Kazan) “Vəhşi qazlar”
adlı kukla oyunu oldu. Bu tamaşanı tatarlar major tonlarda və
ildırım sürətilə, səhnəni çəmənzara
döndərib oynadılar: aktyorlar əllərində
tutduqları kuklalardan daha ekspessiv oldular, oxudular, rəqs elədilər,
səhnədə balaca bir “Sobuntay” (milli tatar bayramı)
düzəltdilər. Uşaqlar da bu şıltaq, ərköyün
kukla tamaşasına elə ərköyüncəsinə də
əl çaldılar.
Festivalın bağlanış günü
yerinə düşdü belə bir kukla oyunu. Olsun, nəyi
pisdir ki: tədbirin məramına və finalına tam
uyğun. Hərçənd bu sayaq tamaşalardan bizimkilər
nə qədər desən, hazırlaya bilirlər. Bəlkə
də bundan daha yaxşılarını...
Mən ha çalışsam da, Poltavadan,
Misirdən, İrandan, Türkiyədən, Qazaxıstandan,
Estoniyadan, Həştərxandan təşrif buyurmuş
kuklaçıların oyununu müəyyən obyektiv səbəblərə
görə izləyə bilmədim. Amma bunlar mənim Bakı
KUKFEST-indən olan təəssüratıma heç də xələl
gətirmədi.
Kuklalar küçədə və ya səhnədə
görünəndə bu, həmişə bayram olur; təkcə
uşaqlara yox, həm də böyüklərə bayram olur,
bütün şəhərə bayram olur. Kukla teatrı
uşaqlara xeyirxahlığı, yaxşıları dəyərləndirməyi
və sevməyi öyrədir. Əgər kuklalar balacalar
üçün bir oyun, bir əyləncədirsə,
böyüklər üçün bir mesajdır, bir
eyhamdır. Bakı Beynəlxalq Kukla Teatrları
Festivalının da əsas məqsədi növbəti dəfə
Azərbaycana, şəhərə bayram gətirmək idi,
hamıya bayram ovqatı yaşatmaq, insanlara təbəssüm,
xeyirxahlıqla, nəcibliklə aşılanmış əyləncə
bəxş etmək, festival günlərində bütün
şəhəri uşaqlıq dünyasına qaytarmaq,
Bakını nağıllar aləminin sehrli zümrüd
şəhərinə çevirmək idi. Buna da nail olduq!
Hamılıqla!
Nəinki nail olduq: cəmi bir istisnadan
savayı bütün tamaşalar anşlaqla keçdi:
seyrçilər yerdə, pilləkənlərdə, zala əlavə
gətirilmiş stullarda və banketkalarda əyləşirdilər.
Digər tərəfdən isə Bakı
KUKFEST-i dünyanın müasir kukla teatrları
üçün önəmli sayılan bədii-estetik
tendensiyaları milli kukla oyunları məkanına
dağıtmaq, onları aktivləşdirmək,
çağdaş kukla dünyasının maraq prioritetlərini
aşkarlamaq, yerli kuklaçıların geniş ünsiyyət
şəbəkəsini qurmaq, təcrübə mübadiləsini
təşkil etmək məqsədini güdürdü. Buna nə
qədər nail oduq? Bax, onu Azərbaycanın kukla sənətçiləri
söyləyəcək, yəqin ki müəyyən bir
müddətdən sonra...
Lakin mən artıq bugün söyləyəcəyəm
ki, Bakı KUKFEST-i Azərbaycan teatrının dünya teatr məkanına
çıxması üçün bir çox yerlərdə
yaşıl işıqları yandırdı. Festivalın ali
ideyası da özündə elə bunu qapsayırdı.
Birinci Bakı Beynəlxalq Kukla Festivalı baş tutdu,
yaşandı və qurtardı.
Əhsən Azərbaycana! Əhsən
Bakıya! Əhsən Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin teatr şöbəsinə! Əhsən TÜRKSOY təşkilatına!
Yeni festivallara doğru, cənablar!
Aydın TALIBZADƏ
525-ci qəzet.- 2011.-
19 noyabr.- S.24-25.