MƏŞƏDI
SƏMƏD KƏRBƏLAYI MƏHƏMMƏDHƏSƏN
OĞLU (1885, Sərkar kəndi/Samux rayonu
– 1945-dən sonra, ?)
YAZARDAN BİR-İKİ SÖZ
Adı
arxiv sənədlərində bəzən “Məşədi Səməd
Kərbəlayı Həsən oğlu” kimi də gedən Azərbaycan
Cümhuriyyəti Məclisi-Məbusanı (Parlamanı)
üzvü Məşədi Səmədi tapıb ortaya
çıxarmaqçün mən 15 ilə yaxın
axtardım. Çətinlik buradaydı ki, onun deputat sənədində
seçildiyi yer olaraq “Gəncə qəzası”
yazılmışdi, oçağkı Gəncə qəzasısa
bugünkü bir neçə rayon, 300-ə yaxın kənd
deməkdir. Onu illərcə Gəncənin özündə,
Goranboy və Şəmkir rayonlarında, hətta Mingəçevirdə
axtardım. Bu iyulda AR Dövlət Arxivində
çalışarkən indiyədək gözümdən
yayınmış bir sənəddə onun Samux rayonunun Sərkar
kəndindən olduğunu oxudum. İki gün sonra
soraşıqla həmin kənddən olan Təhmasib Əliyev
adlı xeyirxah bir soydaşımızın telefonunu öyrənib
istəyimi ona bildirdim. Sən demə, Təhmasib bəyin Gəncə
və Samuxda böyük hörməti varmış və həmişə
rəhbər vəzifələrdə
çalışdığına görə insanları da
yaxşı tanıyırmış. Mənə söz verdi
ki, Məşədi Səmədin qohumlarını tapıb səni
Gəncədə onlarla görüşdürəcəyəm.
GƏNCƏDƏ
Aradan
iki həftə ötdü. Bir də Təhmasib bəy zəng
etdi. Kişinin dili də varmış, dilçəyi də!
Dedi ki, Gəncədə Məşədi Səmədin
qohumlarıyla birgə səni gözləyirik. Təcili qatara
bilet alıb Gəncəyə yola düşdüm. İyulun
25-də səhər tezdən qatardan düşdüyümdə
şəhər dəmiryol vağzalında məni
üç nəfərin gözlədiyini gördüm.
Tanış olduq: Təhmasib Əliyev, Eldar və Yusif Hümbətovlar.
Üçü də Sərkardandı. Arxayın söhbət
etməkçün şəhərin xudmani restoranlarından
birinin həyətində oturduq. Təhmasib bəy Məşədi
Səmədin yaxın dostlarından biri olmuş Samuxlu
Qaçaq Məhəmmədqasım’ın oğlu Kitay’ın
oğlu Putay Mirzəyev’i də buraya çağırdı.
Söhbətdaşlarımla
yaxından tanış olaraq öyrəndim ki, Təhmasib Məcnun
oğlu Əliyev (1958) doğma kəndlərinə 20 ildən
artıq rəhbərlik edib, rayon icra hakimiyyətinin
müavini işləyib və indi də sahibkarlıqla məşğuldur.
Məşədi Səməd onun nənəsi Cavahir
xanım’ın qaynıdır. Eldar Ələddin oğlu
Hümbətov (1953) və Yusif Əbülfət oğlu
Hümbətov (1964) isə Məşədi Səmədin
qardaşı İsmayıl’ın nəvələridir. Eldar bəy
Gəncədə yaşayır. O, Azərbaycan Texnologiya
Universitetinin baş müəllimidir. Yusif bəysə Gəncə
Humanitar Kollecində şöbə müdiri işləsə
də (iqtisad üzrə fəlsəfə doktorudur) evi
doğma Sərkardadır. Sərkarla Gəncənin arası cəmi
bir neçə kilometr olduğuna görə hər gün
gedib-gəlmək elə də çətin deyil.
Təhmasib
bəy əsl təşkilatçı adammış. Bu
gün kimlərlə görüşüb məlumat toplaya
biləcəyimizi yarım saatın içərisində
müəyyənləşdirdi, görüşüləcək
adamlara zəng edərək onlardan vaxt aldı və bir də
axşam bizimlə olacağını bildirərək
işinin-gücünün dalınca getdi. Eldar bəylə mən
də bütün gün Yusif bəyin “Jiquli”sində Gəncə
– Sərkar arası məkik vurduq, çoxlu qocalarla
görüşdük, Məşədi Səməd
haqqında gerçəkləri, xatirələri öyrəndik.
SƏRKAR KƏNDİNİN ƏYAL
DƏFTƏRİ
Gəncəyə
“hazırlıqlı” getmişdim – əlimdə Sərkar kəndinin
əyal dəftərlərinin (rusca ona “kameralnoye opisaniye”
deyilir) və Məşədi Səmədin
deputatlığı ilə bağlı sənədlərin
üzləri vardı. Əyal dəftərlərini incələyərkən
ortaya çıxan suallara söhbətdaşlarımdan cavab
aldım.
Gəncə
qəzasının 1873-cü ilə aid əyal dəftərində
(AR Tarix Arxivi, fond 43, siyahı 2, iş 7179) Kərbəlayı
Məhəmmədhəsənin və oğlu Səmədin
adı yoxdur. Onların adını yalnız 1886-cı ilin əyal
dəftərində (ARTA, fond 43, siyahı 2, iş 7352, vərəq
705) görürük. Burada 69-cu nömrə altında 32
yaşlı (deməli, 1854-cü ildə doğulub) “Məhəmmədhəsən
Hümbət oğlu” qeydə alınıb. Göstərilir
ki, onun ailəsi iki oğlundan (Səməd və Məhəmmədhüseyn)
və 2 qadından ibarətdir (əyal dəftərlərinə
qadın adı salınmazdı – o çağın müsəlman
kişiləri buna icazə vermirdi). Yeri gəlmişkən,
buradan Səmədin 1 yaşı olduğunu öyrənirik;
deməli, o, 1885-də anadan olub.
Məşədi
Səmədin ata-babasının adının 1873-ün əyal
dəftərinə niyə düşmədiyinin səbəbini
soruşduqda Yusif bəy bildirdi ki, nəslimiz Samux
torpağına Gürcüstanın Sarvan kəndindən
köçərək gəlib. (Bunu sonra bütün qocalar təsdiqlədi).
Köçmənin tarixi dəqiq bilinmir, ancaq bunun 1873-dən
bir-iki il sonraya düşdüyü şübhəsizdir.
MƏŞƏDİ SƏMƏDİN
SOYU HAQQINDA
Məşədi
Səmədin ulu babasının adını heç kəs
bilmir. Babası isə Məşədi Hümbət’dir.
1886-cı ilin əyal dəftərində adının çəkilməməsindən
bilinir ki, həmin tarixdə o, sağ deyilmiş və Sarvandan
köçənsə oğlu Kərbəlayı Məhəmmədhəsəndir.
Eldar
və Yusif bəylər Məşədi Hümbətin soyu
haqqında bizə bilgi verdilər. Doğrudur, sonra bəzi
qocalar da bu haqda öz fikirlərini bildirdilər, ancaq
onların dediklərində uyuşmazlıqlar olduğundan,
yalnız bu iki əmiuşağının dediklərinə
üstünlük verdim. Soyla bağlı aşağıda
yazdıqlarım da onlardan öyrəndiklərimdir.
Beləliklə,
Məşədi Hümbətin Xanım adlı
yoldaşından bir qızı və iki oğlu olub: Məşədi
Telli, Kərbəlayı Məhəmmədhəsən və
onun qardaşı. Bu qardaşın adı indi unudulsa da
uşaqlarının adı bəllidir: İmran və
Şöhlə. Kərbəlayı Məhəmmədhəsən
isə Qara Kazım’ın bacısı və Kalva Yusif’in
bacısı ilə, Xanım adlı bir qadınla evlənib.
Onlardan 7 oğlu olub: Məşədi Səməd, Məhəmməd
(əyal dəftərindəki Məhəmmədhüseyn),
İsmayıl, Cavad, Nəsib, Həmzə, Məmməd.
İki də qızı varmış: Züleyxa, Şəkər.
Bunların hər birinin övladlarını saysaq
mövzumuzdan uzaqlaşarıq. Bu siyahını tamamlamaq sərkarlıların
boynuna düşür.
Kərbəlayı
Məhəmmədhəsənin Samuxda köçdüyü
kəndin adı Sərkar’dır. O, bu kəndin
aşağısında torpaq sahəsi alıb. Ancaq doğma
yurdunu unutmadığına görə yaşadığı
məhəlləni də Sarvan adlandırıb. Sərkarın
həmin hissəsinə bu gün də el arasında Sarvan
deyilir.
Məşədi
Səmədin qardaşı Həmzənin oğlu
Yolçunun həyat yoldaşı Şəfurə Ədil
qızı Hümbətova (1931) bildirdi ki, Məşədinin
torpağı Sərkarda bulaq olan yeganə yermiş. Kənddəki
Umudəli kəhrizini də Kərbəlayı
çıxarıb.
Kənd
ağsaqqalı Nadir Abbasov’un (1935) söylədiyinə görə,
Gürcüstandan buraya 4 tayfa gəib: Kalaməssənli (əslində:
Kəlbə Məhəmmədhəsənli), Dəlisəfərli,
Daşdəmirli, Yediyarlı. Bu Sərkar kəndinin
bünövrəsini Gəncə xanı Ziyad xan’ın sərkarı
Hüseyn qoyub. (Ziyad xandan söz düşəndə Nadir
kişi dedi ki, Qarakeşiş kəndində – Xanların
üst tərəfində Əsli ilə Kərəmin qəbri
durur).
Məşədi
Səmədə gəlincə, onun iki arvadı olub: Münəvvər
və Töhfə. Töhfəni Tiflisdə alıb, Münəvvərin
üstünə gətirib. Ondan Məşədinin
övladı olmayıb. Töhfə gələndən sonra
Münəvvər Gəncədə olub. Ondan iki oğul
dünyaya gəlib: Məhəmmədbağır və
Tağı (Məşədi ona ana babasının
adını qoyub). Oğlanların ikisi də Bakıda
yaşayıb. Məhəmmədbağır neft mühəndisi
olub. Tovuzlu Kübra həkim’lə ailə qurub. Tağı isə
həkimdi. Subaydı. Hər iki qardaşı atalarına
görə “KQB” izləyərək məhv edib. Bakıda
yaşadıqlarına görə, təəssüf ki, Sərkardakı
qohumlarında onların taleyi haqqında geniş bilgi yoxdur.
Onların dayısı – Münəvvər xanımın
qardaşı Eyyub Verdiyev Bakıda Şors (indiki Bəşir
Səfəroğlu) küçəsində
yaşayırmış (Ticarət Nazirliyində işləyirmiş).
Övladları qalırsa onlarda məlumat ola biləcəyi
güman edilir. Məşədi Səməd mühacirətdə
də evlənib və 2 oğlu olub. Onlardan da bir şey
bilinmir.
MƏŞƏDİ SƏMƏDİN
KİŞİLİYİ
Bu
bir gündə Məşədi Səməd haqqında
çox sözlər eşitdim, çox şeylər öyrəndim.
O, hündür boylu, pəhləvan cüssəli bir
adammış. Sərkar kəndində təsərrüfatıyla,
ticarətlə məşğulmuş. Bacarıqlı idarəçi
olduğuna görə çoxlu var-dövlət, sərvət
əldə edib. Ədaləti və namusluluğuyla xalq
arasında böyük hörmət qazanıb. Bir
sözünü iki etməyiblər. Elin xeyir-şərində
həmişə qabaqda gedib. Məclislərin dör
başında (ən hörmətli yerində) oturdulub. Əliaçıq
və insaflı olduğuna görə yetim-yesirlər, əlsiz-ayaqsızlar
onu özlərinə arxa, hayan sayıb. Hamı
danışır ki, o, Göyçədən gəlmiş
bir ailəni öz himayəsi altına alıb. Bu insanlara o qədər
yaxşılıq edib ki, onlar da sonralar Məşədi Səmədin
törəmələri kimi Hümbətov soyadı
götürüblər.
Məşədi
Səməd bədəncə çox güclü
insanmış. Görünür, bu, ona irsən atasından
keçib. Danışılana görə, Gəncəyə
məşhur bir pəhləvan gəlib, buranın
bütün pəhləvanlarını yıxıb. Deyiblər
ki, onun öhdəsindən yalnız Sərkarlı Kərbəlayı
Məhəmmədhəsən gələ bilər. Ona adam
göndəriblər. Əkindəymiş. Öncə evə
gedib, bir məcməyi xəngəl yeyib, sonra
çarıqlarını geyərək Gəncəyə yola
düşüb. Pəhləvan onu görcək gülüb,
ancaq bir azdan ağlamalı olub – Kərbəlayı onu
çiyninə götürüb yerə çırpmaq istəyəndə
yalvarıb ki, məni yerə vurub biabır eləmə, o da
üsulluca yerə qoyub.
Məşədi
Səmədin də Təbrizdən gəlmiş bir pəhləvanı
yıxdığı söylənilir.
Məşədi
dosta dost, düşmənə düşmən olub. Onun
baçısı Şəkər xanım’ın nəvəsi
Knyaz Çərkəz oğlu Abdullayev’in (1927) dediyinə görə,
Məhəmməd Məşədi Səmədin böyük
qardaşıymış. O da igid adam olub. Onaçılan
tüfənginin dəstəyi qızıldanmış. Ancaq
arvadı ərini satıb və düşmənləri Məhəmmədi
üzümlükdə öldürüblər. Məşədi
qardaşının qisasını onu öldürənlərdən
layiqincə alıb.
MƏŞƏDİ SƏMƏD VƏ DƏLİ ALI
Məşədi
Səmədin Gəncəbasarda çoxlu dostları olub.
Onların içərisində Qaçaq Məhəmmədqasım
və Dəli Alı’ya ayrıca sevgi bəsləyib. Məhəmmədqasımla
dostluqları tale onları ayıranadək davam edib, Dəli
Alıylasa bir toy məclisi üzündən
küsülüşüblər. Bu əhvalatı bir
çox qocalardan eşitdim.
Səfurə
xanım Hümbətova:
Şəmkirdə
bir toyda Məşədi Səməd yaxşı oynayıb. Dəli
Alının buna paxıllığı tutub. Toydan
qayıdanda onu qabağa buraxaraq arxadan vurmaq istəyib. Bunu onun
dəstəsindən biri Məşədiyə xəbər
verib. Məşədi Səməd subaşına getmək bəhanəsiylə
geri qalıb. Mauzeri onun üstünə çəkib, ancaq
salamat buraxıb. Dəli Alı sonra minnətə adamlar
göndərib, barışıblar. Ancaq bundan sonra
yaxınlıqları olmayıb.
Sabir
Fərzalı oğlu Zeynalov (1934):
Mənim
ana babam Kəblə Abdulla Məşədi Səmədin əmisi
oğludur. Mən 1955-58-ci illərdə Gəncədə Məşədinin
bacısı Şəkər xanım’ın evində
qalırdım. O, mənə qardaşı haqqında
çox şeylər danışıb.
Şəkər
xanımın mənə söylədiyinə görə, Məşədi
Səməd sovet hakimiyyətinin ilk illərində kənd
soveti sədri işləyib. Hətta belə bir məsəl də
yaranıbmış: “Kənd soveti Məşədi Səməd
– katib Məşədi Səməd”.
(Ardı
gələn şənbə sayımızda)
Ədalət TAHİRZADƏ
525-ci qəzet.-
2011.- 19 noyabr.- S.21.