Parlament tarixində ən “musiqili” sənəd
RAFAEL HÜSEYNOVUN İFASINDA QANUN
YARADICILIĞINA MUĞAM TÖHFƏSİ
İstənilən problemin qoyuluşu və
açılışı, istənilən sualın cavabı
və şərhi təfəkkürün miqyası, biliyin
gücü və əhatə genişliyi ilə
bağlıdır. Birinə sadə və bəsit
görünən məsələ mahiyyətin dərinlərinə
enməyi bacaran digər daha üstün düşünən
şəxsin təqdimində büsbütün yeni və son
dərəcə qiymətli, diqqətəlayiq
çalarları ilə üzə çıxa bilir. Hətta təəccüblənirsən də ki, niyə
bunu indiyə qədər görə bilməmisən. Şəxsiyyətin və ağlın qüvvəti
məhz belə məqamlarda ortaya gəlir, sadə və sadə
olmayan fərdlərin fərqi belə müqayisədə təzahür
edir.
AMEA-nın
müxbir üzvü, professor, millət vəkili, Milli Məclisin
Mədəniyyət komitəsinin sədr müavini, professor
Rafael Hüseynovun muğam haqqında qanun layihəsi
hazırladığını eşidəndə
hüquqşünas dostlarımdan biri təəccübünü
gizlədə bilmədi: “Axı, burada dövlətin qanun səviyyəsində
“müdaxiləsinə” nə ehtiyac var?! Muğamla
bağlı dərslik yazmaq olar, monoqrafiya hazırlamaq olar,
müsabiqələr keçirmək olar, elmi diskussiyalar
aparmaq olar və bunların hamısı bu gün mövcuddur.
Yaxud Mədəniyyət Nazirliyi bir normativ
hüquqi akt təsdiq edə bilər. Bunu
Qanun səviyyəsinə qaldırmağa dəyərmi?”
Başqa bir dostum zarafatla cavab verdi ki, yəqin
“Mənsuriyyə”də zəngulənin uzunluğunu qanunla
müəyyən edəcəklər və bu normanı
pozanlara da inzibati tənbeh tətbiq edəcəklər.
Rafael
Hüseynovu yaxından və ciddi bir alim kimi
tanıdığımdan, onun həm qanun
yaradıcılığı, həm musiqi tarixi və nəzəriyyəsinə
yaxşı bələdliyini, eləcə də son dərəcə
məşğul bir adam olduğunu bildiyimdən
vaxtını, enerjisini boş yerə sərf etməsinə qətiyyən
inanmağım gəlmirdi. Amma,
açığı yuxarıdakı mübahisənin
gedişində opponentlərimə əməlli-başlı,
ciddi arqumentə söykənən bir cavab da verə bilmədim.
Bu məsələnin kifayət qədər
mübahisələrə səbəb olacağını irəlicədən
göz önünə alaraq, normayaradıcılıq prosesindən
az-çox başı çıxan bir şəxs kimi layihəni
əldə edib onunla bağlı fikirlərimi
bölüşmək qərarına gəldim.
Rafael Hüseynovun hazırlamış olduğu “Azərbaycan
muğam sənətinin qorunması və inkişaf etdirilməsi
haqqında” qanun layihəsini diqqətlə oxuduqdan sonra bir an
içində bütün tərəddüdlərim aradan
getdi. Məşğul
olduğu istənilən işdə yüksək
profesionallıq və orijinallıq nümayiş etdirməyi
bacaran, təhlil, tədqiq və təqdim etdiyi hər bir
problemi ali dövlət və millət
maraqları ilə məharətlə əlaqələndirməyə
qadir olan Rafael Hüseynov bu dəfə də özünə
sadiq idi. Onun hazırladığı bu
mühüm sənəd Azərbaycan qanun
yaradıcılığında tam yeni bir yanaşma tərzinin
ifadəsidir və predmeti incəliklərinə qədər
bilən peşəkarın yaratdığı uğurlu
modeldir ki, oxşar və yaxın məsələlər
üzrə də gələcəkdə yeni qanunların
meydana çıxmasına meydan açacaqdır.
Muğamın hər bir azərbaycanlının
canına, qanına nə qədər hopduğunu, onun
bütövlükdə hər bir kəsin musiqi duyumunun
formalaşmasında oynadığı əvəzsiz rolu inkar
edən çətin tapılar. Bu bizim milli dəyərimizdir.
Deməli, biz muğamı qorumalı, mühafizə
etməli və gələcək nəsillərə
ötürməliyik. Təbii sual ortaya
çıxır. Kimdən qorumalıyıq,
bu, insanların qəlbindədirsə, ona necə qəsd etmək
olar?!
Əlahəzrət təcrübə və tarixin acı
dərsləri bu suala da cavab vermək iqtidarındadır. Nakam
şairimiz Mikayıl Müşfiqin “Oxu tar” şerini və
onun sözlərinə yazılmış ölməz şərqini
eşitməmiş tək-tək azərbaycanlı tapmaq olar,
lakin bu əsərin yaranma səbəbi, həmin dövrdə
milli-mənəvi dəyərlərimizə olan yanaşma ilə
nisbətən as saylı soydaşlarımız
tanışdır. Ötən əsrin otuzuncu illərində
ortada başqa bir pafoslu nifrin də var idi (şeir deməyə
adamın dili gəlmir): “Oxuma tar, oxuma tar, istəməyir
proletar, səndə çalınsın qatar”. Bu
təkcə bir qafiyə-üfunət deyildi, bu rəsmi
bolşevik ideologiyasının hücum əmrinin əlaməti
idi. Milli, etnik yaddaşın,
özünüdərk vasitələrinin, o cümlədən
muğamlarımızın üzərinə total basqı
göstəricisi idi. Bu tarixi yaddaş
soyqırımı nisbətən uzun müddət davam etsəydi
bu gün Azərbaycan muğamı artıq yalnız mili mədəniyyət
tariximizin tədqiqat predmetinə çevriləcəkdi.
Bu cür tarixi risklərlə rastlaşmamaq
üçün, habelə hər hansı bir antimilli
ideologiyanın qəsdindən qismən də olsa (qanunun qəbulu
hələ işin yarısıdır) sığortalanmaq məqsədi
ilə muğam qorunmalıdır, özü də ən
yüksək hüquqi qüvvəyə malik olan
normativ-hüquqi aktla-QANUNLA.
Muğam
həm də ona görə məhz qanunla – ən yüksək
hüquqi qüvvəyə malik olan sənədlə
mühafizə olunmalıdır ki, sabah bu
və ya digər volyuntarist mülahizələrə söykənən
hər hansı bir məmurun yersiz müdaxiləsi ilə
rastlaşmasın.
Qanunu digər normativ – hüquqi aktlardan fərqləndirən
əsas əlamətlərdən biri budur ki, o “ümumi iradəni”
əks etdirir, başqa sözlə bu akt bütün cəmiyyətin
və ya xalqın iradəsini əks etdirməlidir. Düşünürəm
ki, muğamlarımızla bağlı yaranan ictimai münasibətlər
məhz ümumi iradəni əks etdirən akt əsasında
nizama salınmalıdır. Bu ilk növbədə
həmin münasibətlərin də məhz ümumi xarakter
daşıması ilə və cəmiyyət üzvlərinin
əksəriyyətinin istəyinə (iradəsinə)
uyğun olması ilə əlaqələndirilə bilər.
Muğam
sənəti haqqında qanunun zəruriliyi, fikrimizcə onun
preambulasında kifayət qədər əsaslandırılmışdır:
“Bu Qanun Azərbaycan muğam sənətinin ictimai əlaqələr
sistemindəki yerini və hüquqi vəziyyətini müəyyənləşdirir,
azərbaycanlıların mədəni irsinin tərkib hissəsi
olan və tarixən ifa etdikləri Azərbaycan
muğamlarının hüquqi qorunması, öyrənilməsi,
tədqiqi, tədrisi, təbliği və inkişaf etdirilməsi
ilə bağlı yaranan münasibətləri tənzimləyir”.
Burada diqqət yetiriləsi əsas məqam ondan ibarətdir
ki, bu gün ortaya muğamlarımızı məhz
”hüquqi” cəhətdən qorunmasını təmin
edəcək bir sənəd layihəsi qoyulur. Təkrar etməyə
bir daha ehtiyac duyuram: ən yüksək hüquqi qüvvəyə
malik olan akt layihəsi.
Qanun layihəsinin 1-ci maddəsi “Azərbaycan muğam sənətinin
başlıca göstəriciləri” adlansa da burada
qanunvericilik tariximizdə ilk dəfə olaraq muğam və
onunla bağlı olan bəzi termin və ifadələrin leqal
anlayışları verilir. Anlayışlar sırf elmi-nəzəri
xarakter daşıdığı üçün burada müəyyən
mübahisəyə yer qalsa da, söyləməliyik ki,
onların əksəriyyəti muğam nəzəriyyəsində
uzun illər ərzində formalaşmış ənənələrə
söykənir və “yuridik cild” bu sahədə tənzimləmə
işinə ciddi dəstək verəcək. Burada çox dəyərli
normalardan biri də 1.6 –ci maddədə öz əksini
tapmışdır: “Azərbaycan xalqının şifahi ənənəli
musiqi mədəniyyətinin irsi olan muğamlar, onların
şöbə və guşələri sabit quruluş prinsiplərinə
riayət olunmaqla ifa edilir; muğamın digər vacib cəhəti
improvizə olduğundan ayrı-ayrı sənətkarlara məxsus
oxu üslubları, ifa yolları, muğam boğazları, gəzişmə
və nəfəslər fərdi yaradıcılıq məhsulu
sayılır və həmin yaradıcının əqli
mülkiyyətidir “. Bu göstərişin
böyük tətbiqi əhəmiyyəti var.
Muğamlarımızın inkişafı tarixi göstərir
ki, həqiqətən də bir çox məşhur sənətkarlarımız
muğamlarımızın ayrı-ayrı şöbə və
guşələrinə öz silinməz
“damğalarını” vurublar. Bunların hansı birisə
onun adı ilə əbədiləşib (məsələn,
“Rast” muğamının mayesində “Hüseyni” əlavəsi),
bir başqasının müəllifini isə bəlkə də
yalnız musiqi tədqiqatçıları bilirlər (məsələn,
”Mənsuriyyə” ritmik muğamında “Ağ segah” zənguləsi
və yaxud “Çahargah” muğamının mayesində “Bali-
kəbutər” instrumental gəzişməsinin müəlliflərini,
yəqin ki, az adam tanıyır). Muğam elə
bir dəryadır ki, bu cür tapıntılar hələ min
illərlə ortaya çıxacaq. Niyə
onların müəllifləri öz hüquqlarını əqli
mülkiyyət sahibi kimi rəsmiləşdirməsinlər?!
Qanun qəbul edilərsə bunun
üçün formal maneələr aradan
qaldırılmış olacaq.
Yaxud muğamın ifa edildiyi milli musiqi alətlərimizin
tarixən müəyyənləşmiş standartlara
uyğun istehsalı, tədrisin də məhz tarixən müəyyənləşmiş
standartlardan kənara çıxmayan milli musiqi alətləri
əsasında aparılması haqdakı müddəalar. Hər iki tərəfin
– həm qanununun, həm muğamın tələb, istək və
şərtlərini incəliklə bilməyən və
duymayan müəllifin belə bir bəndi layihəyə daxil
etmək ağlına gəlməzdi. Çünki Azərbaycan
musiqi elmindən və musiqimizin özünəməxsus
xüsusiyyətlərindən xəbərdar olanlar bilir ki,
bizim tarla Orta Asiya, yaxud İran tarının müəyyən
fərqləri var. Bu fərqlər isə səslənişə
də, muğamın xarakterinə də öz təsirini
mütləq qaydada göstərir. Bu müddəalarda ilk
növbədə məhz qoruyuculuq funksiyası,
muğamlarımızın, milli musiqimizin
saflığının hifz edilməsi qanun vasitəsilə
bir hüquqi norma olaraq təsbit edilir.
Təbiidir ki, muğam kimi kütləvi xarakter daşıyan qeyri-maddi irsin qorunması yükünü ilk növbədə həmin irsin sahibi olan xalq, toplum, ayrı-ayrı ictimai qruplar öz çiyinlərində aparmalı olub. Elə bu gün də bu işin əsas hissəsi ictimai qurum olan ulu öndər Heydər Əliyevin adını daşıyan Fond və onun Prezidenti, YUNESKO-nun xoşməramlı səfiri, millət vəkili Mehriban xanım Əliyeva tərəfindən həyata keçirilir. Bununla belə, yenə tarixi faktların göstərdiyi kimi sənətə, sənətkarlığa və sənətkarlara qayğı həm də dövlətin (sarayın, şahın, hökmdarın) qayğı dairəsində olmuşdur. (Təbiidir ki, burada normal dövlətdən, ağıllı hökmdardan söhbət gedir.)
Azərbaycan muğamının bu gün əhatə olunduğu qayğı da ilk növbədə ölkə başçısının milli dəyərlərimizə olan münasibətinin göstəricisidir. Muğam sənətinin inkişafı yönündə atılan addımlar (“Muğam Mərkəzi”nin inşa edilməsi, muğam ifaçılarına maddi-mənəvi dəstək, fəxri adların, fərdi təqaüdlərin verilməsi, muğam müsabiqələrinin keçirilməsi bu cür addımların natamam siyahısıdır). Əslində bu cür yanaşma həm də Azərbaycan dövlətinin öz üzərinə götürdüyü beynəlxalq təhəddüdlərdən irəli gəlir. Belə ki, Azərbaycan Respublikasının da qoşulduğu YUNESKO-nun “Qeyri-maddi mədəni irsin qorunması haqqında” Konvensiyanın (02 oktyabr 2006-cı il tarixli Azərbaycan Respublikası Qanunu ilə təsdiq edilmişdir) tələblərinə görə hər bir iştirakçı dövlət öz ərazisində olan qeyri-maddi mədəni irsin qorunmasını təmin etmək üçün zəruri tədbirlər görməlidir. (11-ci maddənin (a) bəndi).
Rafael Hüseynovun hazırladığı “Azərbaycan muğam sənətinin qorunması və inkişaf etdirilməsi haqqında” qanun layihəsi ən əvvəl elə bu tələbə uyğun olaraq 4 – cü maddədə həmin sahədə dövlətin təminatlarını sadalayır və buraya aşağıdakıları daxil edir:
—Azərbaycan muğam sənətinin qorunması və inkişaf etdirilməsi üzrə Dövlət proqramının qəbul edilməsi və həyata keçirilməsi;
— Azərbaycan muğam irsinin toplanaraq mühafizə edilməsi, sistemləşdirilməsi, tədqiqi, nəşri, klassik və müasir seçmə ifaların kütləvi istehsalı və yayımı;
—Azərbaycan muğam sənətinin musiqi təmayüllü ümumi, orta ixtisas və ali təhsil müəssisələrində tədrisinin təmin edilməsi və bu sahədə ixtisaslı kadrların hazırlanması;
—teleradio verilişlərində və konsert proqramlarında muğamların təqdim və təbliğ edilməsi;
—Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində istedadlı muğam ifaçılarının aşkarlanması üçün zəruri tədbirlərin həyata keçirilməsi;
—simli, yaylı və nəfəsli xalq musiqisi çalğı alətlərinin tarixən müəyyənləşdirilmiş milli standartlara müvafiq olaraq kütləvi istehsalı;
—muğam sənətinə dair elmi araşdırılmaların aparılmasına və əlaqələndirilməsi şərait yaradılması, dərslik və dərs vəsaitlərinin hazırlanaraq nəşr edilməsi;
—beynəlxalq səviyyədə Azərbaycan muğam sənətinin təqdim edilməsi və təbliği;
—Azərbaycan muğam sənətinin inkişaf etdirilməsi və milli xüsusiyyətlərinin qorunması proseslərinə nəzarəti həyata keçirmək məqsədilə müvafiq icra hakimiyyəti orqanı yanında daimi fəaliyyət göstərən və yüksək peşəkarları əhatə edən Muğam Şurasının yaradılması;
—Azərbaycan muğam sənəti nümunələrinin xarici dövlətlərin ərazilərində mənimsənilməsi, təhrif edilməsi və qeyri-qanuni istifadəsinin qarşısının alınması və hüquqi qorunması məqsədi ilə beynəlxalq əməkdaşlığa şərait yaradılması;
—xarici dövlətlərin kitabxana və arxivlərində saxlanılan muğam risalələrinin kataloqlaşdırılması, onların orijinallarının, yaxud surətlərinin ölkəyə gətirilməsinə şərait yaradılması, həmin əsərlərin transliterasiya edilməsi, xarici dillərdə yazılmış olduğu halda Azərbaycan dilinə tərcümə edilməsi, bu qəbildən olan əsərlərin sistemli şəkildə tədqiqi və nəşri;
–Azərbaycanın dünya muğam ifaçılığı və muğamşünaslığının əsas mərkəzinə çevrilməsi istiqamətində ardıcıl və sistemli tədbirlərin həyata keçirilməsi;
—itirilmə təhlükəsi olan nadir muğam sənəti nümunələrinin müasir üsullarla bərpası.
Şübhəsiz ki, muğam kimi çoxşaxəli və zəngin bir sərvətin qorunması və inkişaf etdirilməsi ilə bağlı ictimai münasibətlər təkcə bu təqdim olunmuş sənəd əsasında mümkün deyildir. Əslində bu da muğam qanununda unudulmamışdır və qəbul olunması elə layihənin özündə nəzərdə tutulmuş Dövlət Proqramı, həmçinin müvafiq icra hakimiyyəti strukturunun təsdiq edəcəyi digər normativ hüquqi aktlar da əhəmiyyətli rol oynayacaqdır.
Bu cür Qanunun hazırlanıb qəbul edilməsi, əslində YUNESKO irəlidə xatırlatdığımı Konvensiyasının 13-cü maddəsinin bütün iştirakçı dövlətlər, o cümlədən Azərbaycan üçün məcburi olan belə bir dolayı göstərişi ilə bağlıdır ki, dövlət qeyri-maddi mədəni irsin qorunması məqsədi ilə müvafiq hüquqi, texniki, inzibati və maliyyə tədbirləri görməlidir. Sadalananların təmin edilməsi isə ən optimal şəkildə məhz müvafiq qanunun qəbul edilməsi yolu ilə mümkündür. İndiki halda təqdim olunan “Azərbaycan muğam sənətinin qorunması və inkişafı haqqında” qanun layihəsi həmin tələbə birbaşa cavabdır.
Nəhayət son olaraq qeyd etmək yerinə düşərdi ki, Azərbaycan muğamı Konvensiyanın 16-cı maddəsinə uyğun olaraq tərtib edilmiş bəşəriyyətin qeyri-maddi mədəni irsinin Reprezentativ Siyahısına daxil edilmiş ilk nümunələrdən biridir. Lakin Konvensiyada “Qeyri-maddi mədəni irs”ə verilmiş anlayış (“icmalar, qruplar və bəzi hallarda ayrı-ayrı şəxslər tərəfindən onların mədəni irsinin bir hissəsi kimi qəbul edilən təcrübələri, təqdimatları, ifadələri, bilik və bacarıqları, eləcə də bunlarla bağlı alətləri, əşyaları, maddi mədəniyyət abidələrini və mədəni məkanları“) və bizim zəngin mədəniyyətimiz ozan-aşıq, miniatür sənətini, Qobustanı, Novruz bayramını və digər irs nümunələrimizi də bu siyahıya daxil edilməsinə imkan verir. Rafael Hüseynovun bu sıradan olan müvafiq qanun layihələri üzərində işləməsi barədə mətbuat səhifələrində bir müddət öncə məlumatlar dərc edilmişdir. Ortada olan nümunə —“Azərbaycan muğam sənətinin qorunması və inkişaf etdirilməsi haqqında” uğurlu qanun layihəsi göstərir ki, uzaq olmayan gələcəkdə Rafael Hüseynovun ictimaiyyətin diqqətinə çatdıracağı digər yeni layihələr də qanun yaradıcılığımızda həllini gözləyən həmin suallara layiqli cavablara çevriləcək, bu sahədəki bir sıra “ağ ləkələ”ri yox edəcəkdir.
Simran HƏSƏNOV,
Hüquqşünas
525-ci qəzet.- 2011.- 11 oktyabr.- S.4.