Rəssamın fantastik dünyası
Rəssam
Arif Mərdan doğulduğu torpağın miflərini, rəvayətlərini
qəlbinə yığa-yığa
böyümüşdü. Bir yanında milyon illərin
mamontlarını mumiyalayıb saxlayan Qır
gölünün, o biri tərəfdən gecə-gündüz
alov püskürən Yanar dağın, Suraxanı atəşgahının
hərləməsində boya-başa çatmışdı.
Abşeronun bağrı Balaxanıda 1944-cü ildə anadan
olmuşdu. Neftdən mayası tutulmuş bu torpağın
enerjisini Arif Mərdan körpəlikdən canına çəkmişdi.
Bir-birinə qapı qonşu, çəpər ortağı
olan neçə-neçə qədim xalqların
qalıqlarından xəbər verən balaxanılı
balalarının söz-söhbəti, oyun-zarafatı ilə
dünyaya baxışları formalaşmışdı. Odur
ki, Abşeronu daim ələk-vələk eləyən küləkdə
belə Zərdüşt muğlarının meditasiya
üsulu olan muğamların sədasının eşidir,
uşaqlıqdan hali olduğu rəvayətlərdən, xalq
deyimlərindən ilişiyi qalmış şumer, yunan,
prototürk inanclarının qəlpələrini
tütüyə kimi sinəsinə yığırdı.
1967-ci ildə Ə.Əzimzadə adına Rəssamlıq Məktəbini
bitirəndə, sonralar 1973-cü ildə M.Əliyev adına
İncəsənət İnstitutunu başa vuranda artıq gələcək
əsərlərinin obrazları onun qəlbində kök
salmışdı. Rəssamın özünün sonralar
“Ruhani-fəlsəfi” yönüm adlandıracağı rəngkarlıq
silsilələrinin panteist dünyaduyumu düşüncələrinə
hakim kəsilmişdi. Bu dünyaduyumu açmağın, əks
elətdirməyin yolunu da tapmışdı. Onun
tablolarında hər şey insaniləşir. Dağın
bağrı bir bölük insan, mələk, animastik
mövcudluqlara parçalanır, gül kolu qənirsiz gözələ
çevrilir. İlahi varlıqlar ağac budaqlarına,
yarpaqlar mistik gözlərə, əzalara dönür. Sanki hər
şeyin canı, qəlbi var və rəssam bu
mövcudluğun ruhani aləmini, qəlbini üzə
çıxarıb göstərmək istəyir
(“Möcüzələr aləmi”, “Zərifə bağı”
“Şah dağ” və s.).
Arif Mərdan sənətinin məşhur nümayəndələrinin obrazlarını da tablolarına daxil edir. “Van Qoq və Qoqen”, Salvador Dali çılğın atlarla”, “Səttar dünyası”, “Fəsillər” əsərlərində olduğu kimi bir növ dünyaşöhrətli həmkarları ilə polemikaya girir, onların harmoniya anlayışlarına öz təfsirlərini verir.
Mərdanın yaradıcılığında Füzuli poeziyasına aludəçiliyi aydın seçilir. Təkcə “Leyli və Məcnun” əsərinə rəngkarlıq nəzirəsi yaratmasına, mövzu əxz etməsinə görə deyil, şairin lirikasından süzülüb gələn aram, ağır-batman ritmin tablolarına hakim kəsilməsində də rəssamın səcdəgahı bariz duyulur. Heç təsadüfi deyil ki, Arif Mərdanın yaratdığı “Məhəmməd Füzulinin portreti” indiyədək təsvir edilmiş Füzuli obrazlarından köklü-köməcli fərqlənir. A.Mərdanın Füzulisi səma altında sahibi-ixtiyar, hakimi-mütləq bir dağa bənzəyir ki, bütün yaradılışı özündə cəmləşdirir. Adətən bütün təsvirlərdə qəm dəryasına batmış, baxışları özündən aşağı zillənmiş bir mütəfəkkir kimi yaddaşlara həkk olunmuş M.Füzuli Arif Mərdanın əsərində tamamilə başqa çöhrədə zühur edir. Bu, baxışları göyə yönəlmiş, bütün varlığı ilə haqqa köklənmiş, səma saflığında məsum bir insandır. İlahi işığı özünə çəkib yer üzündəki qaranlıqlara qənim kəsilib.
Çağdaş şairlərdən Hüseyn Şahin rəssamın 4 il üstündə işlədiyi bu tablonu görəndən sonra aşağıdakı misraları yazıb.
İlhamın məzhəri, sözün cövhəri,
Ədəm dünyasında sağdı Füzuli.
Dürdanə eyləyən adi sözləri,
Xəzinə yataqlı, dağdı Füzuli.
Arif Mərdan deyir ki, fantaziyanın zənginliyi rəssamın uğuru üçün mühüm amildi. Onun özünün əsərləri buna əyani sübutdu. Gəncliyindən kökü qəlbində şaxələnmiş, müxtəlif xalqların mədəniyyətində əks edilmiş miflərin, rəvayətlərin dini görüşlərin qovuşuğu rəssamım tablolarında epik vüsətlə əks olunur. Əsərlərin kompozisiyalarını monumental pannolara çevirir. Dədəmiz Qorqudun kitabından əxz elədiyi süjetlərin təfsiri isə əsl epos möhtəşəmliyi kəsb edir. “Kitabi-Dədə Qorqud”un beş boyunu təsvir edən bu kompozisiyada Qara Çoban, Təpəgöz, şərab içib əsir düşən Xanın başına gələnlər, nəhayət görklü el şənliyi və Xızır peyğəmbərin zühuru təntənəli şəkildə təsvir olunur. Rəssam Şərq ənənəsinə sadiq qalaraq peyğəmbərin sifətini detallarıyla deyil, ümumiləşmiş halda verir.
Neftlə nəfəsi gedib-gələn torpaqda əmələ-ərsəyə
çatdığından, bu nadir sərvətin hər üzünə bələd
olduğundan A.Mərdan “Neft”
mövzusunu tam fərqli
şəkildə həll edir. Tablo sanki dilə gəlib car çəkir: “Neft
başımıza daha nələr gətirmədi”!?
Bu üzüqara
“qızılın” dərdindən
işğalçıların ardı-arası kəsilmir. Ekologiya bərbad hala düşür. Keçəcəyi yollar bu torpağın əhalisinin taleyini təyin edir və s., və i...
Xanəndə Alim Qasımov və qızı Fərqanəyə həsr
etdiyi qoşa qanad – “Kəpənək” tablosundan qopan muğam təranələrinin
rəngkarlıq yaxımları
da elə bu torpağın bağrından süzülür. Neft və
milyonlar səltənətində
yaşamağın keşməkeşindən
haray çəkir.
Rəssam Arif Mərdanı qəhrəmanlıq idealları
həmişə özünə
cəlb etmişdi. Babək,
Mənsur Həllac kimi üsyankar tarixi obrazları yaratmaqla bərabər, o, Şərqin mütəfəkkir
şairləri Firdovsi,
Nizami Gəncəvi, Ömər Xəyyam və Cəlaləddin Ruminin əsərləri əsasında işlədiyi
tablolarında da baş qəhrəmanları
ön plana çəkir. Kompozisiyaların kələfini onların
ətrafında çözələyir.
Bəşəriyyətin böyük müəllimləri – peyğəmbərləri
Musa, İsa Məsih, Məhəmməd Əleyhissəlam
isə Arif Mərdanın düşüncələrini
daim cəzb etdiyi kimi fırçasının
da sadiq səcdəgahıdı. Müdrik
adam heç yerə tələsmir anlayışı onun əsərlərindən əxz
elədiyin ən ümdə ibrət dərsi olur.
Adətən kompozisiyalarının məğzini təmkinlə,
aramla açan Arif Mərdan “Xocalı faciəsi”, “İyirmi yanvar” kimi əsərlərində
sanki materiyanı sıxlaşdırır. Xalqın
başına gələn
faciənin ağrı-acısını
bu yolla kətana həkk edir.
Arif Mərdanın tez-tez müraciət etdiyi janrlardan biri də natürmortdu. Kompozisiyalarında rəssamın
sevə-sevə vəsf
etdiyi təbiət nemətlərinə heyranlığı
ilk baxışdan tamaşaçıya
da sirayət edir. Sanki onların təsvirini görmürsən,
özünü dadırsan.
Şəhdi-şəkərini hiss edib, doğma, tanış bir həzz duyursan. Natürmortların yaratdığı
hissi rəssamla bölüşəndə, o, gülümsəyib
təəssüratımızı təsdiqlədi. “Bacı bağının bərəkətlərindəndi
dəə. Adətən
kompozisiya qurmaq üçün bacımın
bağından seçmə
meyvələri yığıb
gətirirəm. Onlar mənim üçün
ilk növbədə ata-ana
yurdumuzun ətri-ənbəridi”
– dedi rəssam. Həqiqətən də bu kompozisiyalara natrümort (ölü təbiət) deməyə
adamın dili gəlmir. Rəssamın fırçası onlara o
qədər qəlbinin
istiliyini, doğmalıq
hisslərini aşılamışdı
ki, kətan işıq lövhəsinə,
həyat kövsərinə
çevrilmişdi.
İşıq onun əsərlərinin
baş qəhrəmanıdı
desək yanılmarıq.
İstər “Nuhun gəmisi” monumental tablosu olsun, istər “Sarı gəlin”, yaxud “Yerdəkilərin göy həsrəti”, “Dənizin harayı” – hər birinin mayası işıqdan tutulub. Bəzən tabloda bu işığın
mənbəyi görünmür.
Amma bütün kompozisiyanın canına sirayət edən titrəyişlə tablonu
əhatə edir. Suya, mağaraya belə sızılıb kətan səthini aydınlığa qərq
edir.Çox vaxt isə işığın
mənbəyi “Nuhun gəmisi”, “Yerdəkilərin
göy həsrəti”
tablolarında olduğu
kimi səmadı. Səmadan yerə mərhəmət, məlhəm
kimi süzülən
bu ilahi işıq bütün qaranlıqları aydınlığa
çıxartmağa, ən
faciəli anları belə (“Nuhun gəmisi”) qalibiyyət dönəminə döndərməyə
qadirdir. Çünki
Arif Mərdan üçün Xaliqin qələminin yaratdığı
nə varsa, son ucda olsa da
onun nurundan pay almağa təhkimdi.
Sara Oğuz Nəzirova
525-ci qəzet.-
2011.- 14 oktyabr.- S.6.