“Avropada Suriya boyda miqrant
koloniyası formalaşıb”
Müsahibimiz Milli Məclisin
İnsan hüquqları
komitəsinin sədri
Rəbiyyət Aslanovadır
–Sivilizasiyalararası inteqrasiya
bir tərəfdən
mədəni müxtəliflik
amilinə yüksələn
diqqətlə müşayiət
olunan mədəni intibah, inteqrasiya və dialoq proseslərinin intensivləşməsi,
digər tərəfdən
problemin yalnız nəzəri-elmi deyil, həm də praktiki həlli mexanizmlərinin müəyyən
edilməsini gündəmə
gətirib. Bu istiqamətdə müxtəlif
qarşılıqlı təsir
strategiyalarının irəli
sürülməsinə baxmayaraq
bu gün Qərb elmində inteqrasiya probleminin ümumi konsepsiyası, ziddiyyətsiz həlli mexanizmləri hələlik
formalaşmayıb. Söhbət mədəniyyətlərin qarşılıqlı
bəhrələnməsi və
davamlı inkişafı
probleminin aktuallaşmasından
gedir. Çünki bəşər mədəniyyətini
sivilizasiyaların çoxçalarlığı
təmin edir. Qloballaşan
dünyada mədəniyyətlərin
inteqrasiyası və dialoqu probleminə dair araşdırmaları
ümumiləşdirsək üç istiqamət yaxud ssenarinin mövcudluğunu qeyd etmək olar. Bunlar: qarşıdurma (toqquşma), dialoq və lokal mədəniyyətlərin
qlobal hakim mədəniyyətə
əriyib qarışması
kimi səciyyələndirilən
istiqamətlərdir...
– Bir məsələ də var ki,
mədəniyyətlərin toqquşması
20-ci əsrin sonlarından
ən çox əks-səda doğuran ssenarilərdən idi...
– 11 sentyabr tarixində baş vermiş faciəvi hadisələr, bu ssenarilərin həyatın
sınağından çıxmasını dövlətlərarası
səviyyədə, beynəlxalq
məkan müstəvisində
görməyə imkan
verdi. Sivilizasiyalar həm
milli, həm də ümumbəşəri
xüsusiyyətlərin əsas
daşıyıcısı və ifadəçisidir.
Bu xüsusiyyətlərin ikili-dual mahiyyəti müvafiq olaraq qloballaşma fonunda bir-birinə əks olan iki
meyli doğurur. Bir tərəfdən milli-mədəni
intibah və dirçəliş mədəniyyətlərin
differensiasiyasını şərtləndirir,
özünəməxsus cizgilərin
inkişafını önə
çəkir, sabit mədəni dəyərlərə
kənar, yad təsirlərə qarşı
müqaviməti gücləndirir.
Digər
tərəfdən mədəni
inteqrasiya, dialoq və əlaqələrin
intensivləşməsi prosesi
gedir, “inteqral” bəşər mədəniyyəti
təşəkkül tapır.
Bütün səviyyələrdə məkanı və zamanı sıxlaşdıran
qloballaşma, müxtəlif
mədəniyyətləri də bir-birinin “qoynuna” itələyir, onları üz-üzə
qoyur. Mədəniyyətlərarası qarşılıqlı təsir probleminə dair araşdırmalarda pozitiv və neqativ nəticəli qarşılıqlı təsir
növləri mövcuddur.
Yəni ya “bəhrələnmə–zənginləşmə”,
ya da durğunluq–kasadlaşma–tənəzzül”
kimi gedən meyllər aşkar edilir. Buna misal
kimi Avropanın hər dəfə qarşılaşdığı mədəniyyətlərdən bəhrələnməsi, istər
yeni ölkələrin
kəşfi, istərsə
də sonralar Şərqin mənəvi-mədəni
sisteminin nailiyyətlərini
mənimsəməsi göstərilir.
Bu proseslər nəticəsində Qərb
mədəniyyəti öz
məzmun çoxçalarlığını
və müxtəlifliyini
daha da artırıb.
Mədəniyyətlərarası əməkdaşlıq mexanizminin
yaradılması və
reallaşdırılması tarixən uzunmüddətli
və mürəkkəb
bir proses olub, nəinki, bütün 21-ci əsr boyu, hətta əsrlərlə davam edəcək. Bununla belə bu sahədə
zərrə-zərrə toplanmış
təcrübənin dəyəri
barədə tərəddüdə
yol verilməsi qeyri-məqbuldur...
–Tədqiqatçıların fikrincə,
hazırda lokal sivilizasiyaların yeni – dördüncü nəslinin
formalaşması meyli
müşahidə olunur...
–Doğrudur. Qloballaşmanın unifikasiya çağırışına
qarşı lokal mədəniyyətlər özlərinin
fərqli olduqlarını
var gücü ilə diqqətə çatdırmaq istəyirlər.
Toynbinin təsvir etdiyi üçüncü
nəslə aid olan beş “canlı”
sivilizasiya əvəzinə
dördüncü nəslə
aid yeni sivilizasiyalar formalaşmaqdadır. Qloballaşma və beynəlxalq miqrasiya axınları ən müxtəlif irq, mədəniyyət, etnik qrup və dinlərin
nümayəndələri bir-biri
ilə daha tez-tez üzləşir.
İnsanlar indi daha çox başa düşürlər ki, onların yaşam tərzi bir çox mədəniyyətlərin
təsiri altında baş verir; eyni zamanda həm
özünün, həm
də başqasının
mədəniyyətinə həssaslıq
göstərmək zərurətə
və məlumat mənbəyinə çevrilir.
Hər kəs öz inamı, keçmişi və mədəniyyəti
ilə fəxr edə bilər, lakin mütləq başqasına nifrət bəsləməyə də
bilər. Mədəniyyətlərarası
dialoqun əbədi
humanist idealı, böyük
siyasi və praktiki potensialı, qlobal gələcək üçün əhəmiyyəti
və dəyəri məhz buna dayanır...
– Yeri gəlmişkən, mədəniyyətlərin
qarşılıqlı təsiri
proseslərinin təhlilində
inkarçı, pessimist proqnozlar
vaxtaşırı özünü
büruzə verməkdədir.
Məsələn, son dövrdə
Avropa dövlətlərinin
yüksək rəsmi
dairələrinin təmsilçiləri
bir-birinin ardınca multikulturalizmin böhranı
və iflasına dair bəyanatlarla belə mövqeləri yenidən gündəmə
gətirirlər...
–Bilirsiniz, bu vəziyyət ictimai idrak üçün məqbul, başadüşülən
hal sayıla bilərsə də, elmi idrak, ən
vacibi siyasətçilər
və qərar qəbul edənlər üçün qeyri-məqbul
sayılmalı, burada
ciddi təhlil üstünlük
təşkil etməlidir.
Narahatlıq və gərginliyi
daha da artıran
ssenarilərin irəli
sürülməsi də,
bizə elə gəlir ki, mədəniyyətlərin qarşılıqlı
təsirinin tarixən
mövcud olan formaları ilə yaxından bələd olmamağın nəticəsi
idi. Belə ki, mədəniyyətlər
və onların qarşılıqlı təsirinin
min illər yaşı
vardır. Tarix boyu sivilizasiya və mədəniyyətlər
ancaq “toqquşma” ilə məhdudlaşsa idi öz-özünü məhv edər, bugünkü bəşər
mədəniyyəti heç
mövcud ola
bilməzdi.Əslində bütün
problemlər mədəni
fərq və müxtəlifliklərin insanları
birləşdirə bilən
deyil, yalnız insanları ayıran səbəblər kimi qəbul edilməsindən
başlayır. Multikulturalizm, müasir dövrün cəmiyyətlərində mədəni
və demoqrafik çoxçalarlığını təsvir etmək üçün tətbiq
edilən anlayışdır.
Unikal, çeşidli fərqliliklərə
rəğbət və
hörməti nəzərdə
tutmaqla yanaşı, universallıq axtarışlarından
da imtina etmir. Belə də demək
olar ki, multikulturalizm nöqteyi-nəzərindən
mədəniyyətlərin qarşılıqlı əlaqəsi
subordinasiya vasitəsi
ilə deyil, koordinasiya vasitəsi ilə baş tutur. Ən ümumi şəkildə
multikulturalizm mədəni
plüralizmin dəyər
kimi qəbul edilməsini və buna görə də, etnik, dini və mədəni
azlıqlara dövlətin
bərabər sosial
status təmin etməsini
nəzərdə tutan
nöqteyi-nəzərdir.
VAHAB
525-ci qəzet.- 2011.- 26 oktyabr.- S.4.