SƏS
(Esse-kollaj) Muğam
işığında təksəsli, çoxsəsli
düşüncələr
Ruh maddi deyil, maddi olduğunu iddia edənlər olsa da, ruha toxunmaq, ölçmək, görmək, qoxlamaq imkansızdır. Ruh – idealdır. Bədənin sirri bilinir. Çağdaş elmlərdə: fizika, biologiya, fiziologiya, kimya, tibb... araşdırmaları bədəni açıqlayır. Ruhun sirri açılmayıb. Hətta peyğəmbərlər də ruhun sirrini bilməyib. Ruhun sirrini bilən tək varlıq Allah özüdür. Ruh haqqında dünyəvi elmlərin araşdırmaları ortaya ciddi heç nə qoymamışdır.
Ruh haqqındakı filosofların, yazıçıların elmi, bədii araşdırmaları böyük zənginlik daşıyır. Onların dəyəri indiki pozitiv elmlərin metodu ilə ölçülə bilməz. Mən fəlsəfə-filan bilmirəm.
Dostoyevskini –
zadı da oxumamışam. Ruh çağıranları da
günahkar sayıram. Mən mistik də deyiləm. Fəqət
bir insan kimi ruh haqqında ağlım kəsəndən fikirləşmişəm.
Əlbəttə ki, heç bir nəticə almamışam.
Fəqət mən yuxularımda öz ruhumu və əzizlərimin
ruhunu hiss etmişəm. Oxuyanda, özümü unudub göylərə
üz tutanda ruhumun bədəndən çoxdan
ayrıldığını da bilmişəm. Mən hiss
etdiklərimi isbat etmək istəmirəm və ya isbat etmək
gücündə deyiləm. Mən hiss etdiklərimə
inanıram. Ruhun varlığı da, bədənin onun
üçün qara zindan olmağı da mənim
üçün ayın, günün ağacın,
daşın, çiçəyin, suyun, kəpənəyin
varlığı kimi həqiqətdir. Musiqi tariximizdə
“Çahargah”ı məndən çox yaxşı oxuyanlar
olub. Sabir Mirzəyevin “Çahargah”ı əlçatmazdır.
Qədirin “Çahargah”ını Qədirdən başqa kimsə
oxuya bilməz. Mən “Çahargah”ın növbəti guşəsinə
– “Səmayi-Şəms”ə keçəndə ruhum yenə
ağzımdan çıxdı və gördüm ki,
tanımadığım bir yerdəyəm. Mövlanə,
Şəms Təbrizi dərgahında səma oynayan insanlar
günəşin ətrafında dolanan səyyarələr
kimi dolanır, dolandıqca onların da ruhu
ağızlarından çıxır və Şəmsin ətrafında
dolanırdı. Ruhumu o dolananların arasında görəndə
ayağım yerdən üzüldü... Ruhumun bədəndə
rahatca oturduğu anlarda oxuya bilmirəm və yaxud minlərlə
adam kimi boğazımı yırtıram. Ruh ki, bədəndən
uçdu, məni də çəkib o bilinməz aləmə
aparır və ondan sonra oxuduğumu deyil,
ağrıdığımı, yandığımı,
uçduğumu, üzümdə ilahi varlığın nəfəsini
hiss edirəm.
Titrəyiş
Bu dünya bir titrəyiş
içindədir.
Yerin, Göyün, kainatın,
Qalaktikanın titrəyişini biz hiss etmirik. Titrəyişdən
min dəfələrlə güclü olan hərəkəti
hiss etmiriksə, titrəyişi duymaqdan söhbət gedə
bilərmi? Bu küll aləmində, zərrələr aləmində
atomların, elektronların nə özünü
görürük, nə də o titrəyişləri hiss
edirik. Qanımıza, canımızda var olan titrəyiş
içindədir. Titrəyişin durması
ölümdür. Səs titrəyişi ifadə edən və
bu titrəyişdə varlığını təsdiq edən
fenomendir. Fiziki kateqoriyalarla səsi şərh və izah etmək
fikrindən uzağam. Bir onu demək istəyirəm ki,
insanın həyəcanı, təlaşı, qorxusu, sevinci,
sevgisi, eşqi, taleyi... titrəyiş dili ilə vücuda gələn
səsdədir.
Sənət
Mikelancelo şəkillərinin çoxunu buludlarda görürdü və ağ kətana köçürürdü. Günlərlə, saatlarla daş parçasına baxırdı, sonra o daşı yona-yona, qıra-qıra o daş, mərmər parçasındakı insanı üzə çıxaran heykəli yaradırdı. L. da Vinçi yaratdığı yüzlərlə obrazda özünü çəkirdi. Minlərlə meyidi yarıb iç üzvlərin əzalarını öyrəndikdən sonra ecazkar tablolarını yaradırdı. Füzuli yana-yana eşqin lal dilini açıb danışırdı. Sənətin min bir möcüzəsi sözdən başlayır, sözdən keçir və sözə dönür. Sual Suallar yağış kimi üstümə yağıb məni sırımsılxam isladır. Soruların altında əzilirəm... Vazkeçdiyin sevgini heç dəli-divanə kimi dağa-daşa sordunmu? İtirdiyin üçün anası ölmüş quzu kimi mərmər mələdinmi? Ölmüş bildiyin duyğular qəflətən baş qaldırıb qardaşını öldürdüyün əfi ilan kimi düz gözünün içinə baxdımı? Uzun qış gecələrində gözlərini gedər-gəlməzə dikib yalquzaq kimi uladınmı? Qarımış qız kimi su kimi keçib gedən ömrün bulanıq sularından gözlərinə axan yaşı sildinmi? Yetim qız uşağı kimi köks ötürüb hamıdan xəlvət için-için ağladınmı? Ömürlük həbs almış məhbusun yuxularında başını anasının dizinə qoyub nağıl dinlədiyini gördünmü?
On dörd günlük ayın isti yay gecəsində soyunub çayda naz içində çimməyini gördünmü? ...Bu lal suallar, bu kar sorular iynə kimi gəzir
damarlarımda. Nə vaxtsa beynimə çatacaq bilirəm. Həyatın
uc nöqtələrindən qopub gələn bu suallar mənim
varlığımın və yoxluğumun da uc nöqtələridir:
sitəmləriylə, yanğılarıyla,
dilsiz-ağızsız sükutlarıyla... Mən suallara cavab
vermək üçün doğulmamışam. Sual vermək
üçün də dünyaya gəlməmişəm. Zirvədən
uçuruma düşən adam hansı suala cavab verə bilər
ki? Quyunun dibindən aya, Günəşə ucalan adam
hansı sualı verə bilər ki? Bu etibarsız dünyaya
bir gəldim pir getdim. Hallar dəyişdikcə mən də dəyişdim,
mən dəyişdikcə hallar dəyişdi. Hal
dünyanın rəngidir, dünya özü rəng olsa da.
Allah Səməd Mənsura rəhmət eləsin. Səməd
Mənsur da dünyaya bir ah çəkmək
üçün gəlibmiş. Onun bütün şeirləri
hamısı bir yerdə bir “Ah...”dır. Amma bu ahı
şairin özündən başqa kimsə çəkə
bilməz. Məhəmməd Hadi də bir səsdir – bəlkə
bir iniltidir. Mirzə Cəlil sükutdur, Sabir ağlamaqla
gülməyin sərhəddinin itdiyi nidadır, Üzeyir bəy
su səsi, çiçək
pıçıltısıdır. Bəs Nəsimi?
Füzuli?.. Bilmirəm, vallah bilmirəm... Mən o insan
halını səsə çevirmək gücündə
deyiləm. İçində itib batdığım ümmana
ad vermək şərtidir. Bəlkə də qəbahətdir,
günahdır. Füzulidən bir şey oxuyanda misra-misra
ucalırsan, göyün qatları bir-bir önündə
açılır və o ehtizazın içində
qıvrılırsan və qulağına gələn səs
göydən enən sözlərin əks-sədasını
eşidirsən. Nəsiminin haray səsi, Füzulinin səslər
səsi qulağımda çınlayır. Bu boşluq,
insansızlıq, əşyasızlıq, rəngsizlik,
çəkisizlik içində bir gerçəyi
anlayıram: dünya bir səsdir. Dünya səsdən
başqa bir şey deyil. Həsrətin məni
yaxıb-yandırır Mən dəfələrlə
Üzeyir bəyin “Leyli-Məcnun”unda Məcnunu
oynamışam. Açıq deyim ki, özümü ifadə
etməkdə operanın çərçivələri mənə
mane olub. Mən çərçivə – sərhəd
üçün doğulmamışam.
Hüdudlar mənim
yoxluğumdur. Mənim təsdiqimin adı azadlıqdır. Səs
azadlığı, özünüifadə
azadlığı, uçma, haldan-hala düşmə
özgürlüyü”. Dostumun yazdığı kimi mən
Füzulinin “leyli-Məcnun”unu özüm bildiyim kimi
oxumalıyam. Bir aya, bir ilə, on ilə... bilmirəm. Mən
həm Leyli olmalıyam, həm Məcnun, həm Zeyd, həm
Nofəl, həm İbn Səlam, həm atalar, həm analar... Mən
qəlpə-qəlpə bölünməliyəm və
Füzuli yanğınını səs dilində ustadın
ruhuna qaytarmalıyam. Ömür vəfa edərsə... ...Bir
dəfə mərhum pakistanlı dahi müğənni Fətəli
xanı dinləyirdim. İri cüssəli adam nə isə
bir dastan danışırdı. Bir adamın oxuduğu
“Manas”ı, “Alpamış”ı, “Koroğlu”nu,
“Mahabherata”nı, “Ramayana”nı dinləmişəm.
Vurulmuşam, heyran olmuşam. Ancaq Fətəli xan oxuyanda bir də
gördüm ki, bilmədiyim dildə mən də
bülbül kimi oxuyuram. Sonra o ağırlıqda adamla
qol-qola verib səmaya yüksəldik, uçduqca uçurduq və
dünya bizim üçün çoxdan yox olub getmişdi.
Alqış səsinə diksinib ayılanda ustadla ata-oğul
kimi bir-birimizə sarıldıq. İkimiz də tir-tir əsirdik.
Ovçu gülləsinə tuş gəlmiş bir cüt
quş kimi alov içində donurduq. Azadlıq uçub
getmiş dünya ağrı-acısı, tozu-torpağı
ilə ovcumuzun içində qalmışdı. lll Dünyada
hər xalqın, hətta ayrı-ayrılıqda hər bir
insanın səsi eşitmə, duyma diapazonu, səs, qulaq
zövqü var. XIX əsrdə Qafqazda, o cümlədən Azərbaycanda
– Dərbənddə, Şəkidə, Təbrizdə,
Şuşada, Şamaxıda... olmuş görkəmli
fransız yazarı Aleksandr Düma Şərq musiqisini dinlədikdən,
Şərq rəqqasələrini seyr etdikdən sonra
yazdığı xatirədə qeyd edir: “Səslər
çox yüksək və qarışıq olsa da, olduqca
orijinal idi”. Bu qeyd bəhs etdiyimiz səs, qulaq zövqü ilə
bərabər, səsin milli kimliyinin olduğunu göstərir.
Ulu
Füzuli səni gözləyir, alim qardaş!
(Görkəmli sənətkarımız,
dostum Alim Qasımova açıq məktub) Əziz dost! Bu
yaxınlarda səninlə İstanbulda – hava alanında
görüşdük. Üç saatlıq yol boyu söhbət
etdik. Ürəyimdə qubar-qubar dolanan arzularımı sənə
danışdım və səndən də gözəl
sözlər, gözəl fikirlər eşitdim. Sən
Fransadan, növbəti qastrol səfərindən gəlirdin. Həmişəki
kimi hamıdan fərqlənən sadə və səmimi mənliyin
məni yenə heyran etdi. Düz İstanbulun Taksim
meydanının yanındakı mehmanxanadan Atatürk Hava
limanına qədər 30-40 km. yolu 5-6 saata piyada gəlmişdin.
Aeroport məscidində yatsı namazını qılıb
çay içəndə mən bunu eşidəndə heyrətləndim.
O isə heç nə olmamış kimi “Bir az ürəyim
sıxıldı.
Darıxdım. Dedim
yavaş-yavaş Hava limanına gedəcəyəm” – dedi. Mən
Alimin arabir ata-anasının yaşadığı Güzdək
kəndinə payi-piyada getdiyini bilirdim. Kiprdə yüksək
dövlət məmurlarının iştirak etdiyi seçkin
məclisdə oxumaqdan imtina edib, otelin qabağında gecə
saat 2:00-da “Cahargah” oxuduğunun şahidiyəm. Alimin nə
üçün toylara getmədiyini, balalarına təkrarsız
sadə və gözəl toy etdiyini və daha nələri-nələri
bilirəm. Ona görə də Alim qardaşımın bu
piyada səyahətinə də təəccüblənmədim.
Səninlə yolboyu söhbətimiz Azərbaycan musiqisindən,
sənətimizin yaşadığı problemdən oldu. Sonra
bizə qoşulan böyük sənətkar və sadə
insan pianoçu –professor Zöhrab Adıgözəlzadə də
musiqi ağrımızdan, dünyada musiqimizin layiq olduğu
yerdən və mədəniyyətimizin problemlərindən
uzun-uzun danışdıq, dərdləşdik. Mən səndən
nə üzərində işlədiyini sordum. Sən bir
proyekt üzərində işlədiyini dedin. Bu sənin
proyektin olduğu üçün mən onun adını
çəkmirəm. Ancaq orda dediyimi sənə yazmağa məcburam.
Çünki bu tarixi iş məhz sənin boynuna
düşür. Bu missiyanı səndən başqa ikinci adam
yerinə yetirə bilməz. Alim qardaş! Əslində sənətin
bütün növləri içərisində müasir
dövrdə – təxminən son yüz ildə bizim
üzümüzü məmləkətimizdən kənarda,
bütün dünyada ağ edən musiqimizdir. Allah Üzeyir
bəyə rəhmət eləsin. “Leyli-Məcnun”dan
başlayıb, “Koroğlu”ya, “Arşın mal alan”a, “Sənsiz”ə,
“Sevgili canan”a qədər bu heyrətamiz gözəl və təkrarsız
yolu sonsuz zənginliyi olan məktəbdir – çağdaş
Azərbaycan musiqi məktəbi. Bu bünövrənin üzərində
ucalan Fikrət Əmirov, Qara Qarayev, Müslüm Maqomayev,
Niyazi, Cövdət Hacıyev, Arif Məlikov, Vaqif Mustafazadə,
Fərhad Bədəlbəyli, Xuraman-Fidan Qasımova
bacıları, Əzizə Mustafazdə... bizim musiqimizin
meridianlarını genişlətməklə Üzeyir bəy
məktəbini yaşatmış və yenidən
yaratmışlardır. O sırada sənin adın da şərəfli
yer tutur – bunu hər kəs bilir. “Tarix təkərrürdən
ibarətdir” deyiblər. Ancaq Əzizə Mustafazadə də,
Qara Qarayev də... başqa bir təkrar, başqa bir keyfiyyətdir.
Qan və Ruh eyni olsa da, böyük sənətkarlarda
yaradıcılıq fərqlidir, təkrarsızdır. Təkrarda
təkrarsızlıq yaradıcılığın təbii fəlsəfəsidir.
Hər sənətkar özünün yarada biləcəyini
yarada bilməsə, bu zənginlik yaşaya bilməz. Bu mənada
mən sənin bir missiyanı da muğamın bir hüdudunu
tapmaq, onu dünyaca tanıtmaq olduğunu sanıram. 25-30 il
bundan öncə Bakıya dostu mərhum ustad tarzən Bəhram
Mənsurovun yanına gəlib muğam fəlsəfəsini
araşdıran Alan Daniyelu “Rəqs, musiqi, ekstaz”
yazısında Afrikadan Asiyaya, Amerikaya və Avropaya qədər
insan özünüifadə işinin orijinal və təkrarsız
örnəyi olan musiqidən danışarkən muğamlara
ayrı bir önəm verir. Bu elmi baxış böyük
şairimiz Bəxtiyar Vahabzadənin “Muğam”
poemasındakı poetik baxışla səsləşir. Bu səsləşmə
muğamın mahiyyətindən doğur. Sən Alim
Qasımov Azərbaycan musiqisini iki dəfə iki üslubda oxumusan.
Kimin necə başa düşməyindən asılı
olmayaraq, bu iki ifa tərzi, iki üslub və bu iki dünyaya fərqli
baxış təbiidir. Birinci ifa sistemi mütləq səviyyə
daşıyır. Muğam – klassiklərimizin ifasındakı
kimi, çox az improvizə ünsürləri ilə. Sən
bütün müğamlarımızı bu mütləq səviyyədə
ifa etməklə muğam ifaçılığında tarixi
yerini almısan, ən yüksək adları da haqlı olaraq
qazanmısan. İkinci ifa 35-40 yaşda formalaşan “Alim
muğam məktəbi”nin yaranması yoludur. Bu yol Azərbaycan
coğrafiyasını çoxdan aşmış,
çağdaş caz, muğam cazı improvizə sənətinin
ən parlaq örnəyi kimi YUNESKO-nun böyük
ödülünü, başlıcası dünyada milyonlarla
tamaşaçının məhəbbətini
qazanmışdır. (Ardı gələn şənbə
sayımızda)
KAMİL VƏLİ
525-ci qəzet.- 2011.- 8 yanvar.- S.22.