Müasirlik işığında
bədii yanaşma
Xalq şairi
Nəriman Həsənzadənin lirikasında dramatizm elementlərini
asanlıqla görmək mümkün deyil. Müasir Azərbaycan
ədəbiyyatında saf, xalis lirikanın
yaradıcıları sırasında Nəriman Həsənzadənin
xüsusi yeri vardır. Şeirləri təpədən
dırnağa qədər lirizm hadisəsidir. Hətta Nəriman
Həsənzadənin danışıq tərzində də
lirik bir həzinlik qabarıq müşahidə olunur.
Poeziyamızın son dövründə Nəriman Həsənzadə
qədər fərqli şairanə tələffüzə
malik sənətkar göstərmək çətindir.
Danışıq tərzindəki həzinlik,
axıcılıq, kövrəklik şairin lirikasının
da əsas xüsusiyyətlərini təşkil edir. Yaxud da Nəriman
Həsənzadənin həyata və insanlara münasibətinin
ifadə tərzi sanki lirikasındakı əsas notlar
üstündə köklənmişdir. Nəriman Həsənzadənin
tərcümeyi-halında da mərdanə və şairanə
bir kövrəklik və müdriklik yaşayır. Bu mənada
Nəriman Həsənzadənin lirikası ilə xarakteri, sənəti
və ömür yolu bir-birini üzvi surətdə
tamamlayır. Nəriman Həsənzadə çağdaş
Azərbaycan ədəbiyyatında varlığı
bütünlüklə şeirdən yoğrulmuş nadir
şairlərdəndir. Şeirləri də Nəriman Həsənzadənin
özü ilə birlikdədir. O, yalnız qələmə
aldığı şeirlərin müəllifi olaraq bitmir,
bütövlükdə tərcümeyi-halı və mənəviyyatı
ilə sanki yazılmış və hələ yazılacaq
tam külliyyatının daşıyıcısıdır.
Xalq şairi Nəriman Həsənzadə sənəti ilə
bütövləşmişdir:
Mənim də həyatım
sözdü, şeirdi,
Bir isti nəfəsəm, bir
səsəm belə.
İnsana diləyim ancaq
xeyirdi,
Şər gəlməz əlimdən
istəsəm belə.
Nəriman Həsənzadənin
şeirlərində müəyyən epik cizgilər
müşahidə edilməkdədir. Əvvəla, şairin təhkiyəsində
epik üsulun əlamətləri vardır: “Mən səni sevəndə
yaz havasıydı”; “Evimdə pianino çalınmır nə
zamandı”; “Şəhərdən ayrılıb mən
bağa gəldim”; “Sən baxdın həsrətlə, həsədlə
mənə” və sair. Lakin Nəriman Həsənzadə ifadə
etdiyi epik anı dərhal poetik cəhətdən mənalandırmaqla
lirikanın içində əridir. Buna görə də epik
əlamət təsvirçiliyə aparmayıb, lirikanı zənginləşdirən
keyfiyyətə çevrilir. Hətta şairin bəzi
şeirləri müəyyən həyat hadisəsinin,
müşahidə olunmuş konkret bir vəziyyətin lirik
baxımdan mənalandırılmış epik lövhəsi təsiri
bağışlayır. Amma şairin təqdimatında həmin
epik lövhə insanı heyran edəcək, həyəcanlandıracaq
və düşündürəcək qədər lirik bir
obraz səviyyəsinə yüksəlir. “Arabaçı”,
“Ayaqqabılar”, “Süpürgəçi” şeirləri epik səciyyəli
müşahidənin poetik baxımdan orijinal mənalandırılmasından
yoğrulmuşdur. Buna görədir ki, epik tərzdə ifadə
olunan “Ayaqqabılar” şeiri lirik-fəlsəfi poetik nümunə
səviyyəsində ümumiləşir:
Qapımızın
ağzında,
Əvvəl ancaq ikiydi.
Onlar da mənimkiydi.
Dörd oldu sonra bir gün.
Üç il keçdi sərasər
Gah axşam, gah da səhər
Hey açılıb
örtüldü
Bizim doğma qapılar.
Bir gün də altı oldu
Həmin ayaqqabılar.
İkisi bər-bəzəkli,
Dördü bəzəksiz
oldu.
Artdı ayaqqabılar
Sonra da səkkiz oldu.
Keçir günlər, həftələr,
Yaş üstünə gəlir
yaş.
Kiçik ayaqqabılar
Böyüyür
yavaş-yavaş.
Fikrimcə, Nəriman Həsənzadənin
yaradıcılığında dramaturgiyaya gələn yol
lirikasındakı epik əlamətlərdən
başlanır. Kiçik həcmə malik olmasına
baxmayaraq, “Ayaqqabılar” şeiri bir ailənin dramı təsiri
bağışlayır. Bu, Nəriman Həsənzadənin
şeir yaradıcılığındakı dramatizmin, hərəkətin
poetik cəhətdən mənalandırılmış, obraza
çevrilmiş “ayaqqabılarıdır”. Doğrudur, bu qəbildən
olan şeirlərində dramaturgiya üçün zəruri
olan konflikt görünmür. Lakin bir ailənin tərcümeyi-halında
bəzəkli kiçik ayaqqabılardan böyük
ayaqqabılara qədər keçilən yolun
poeziyasını təqdim edən şairin çox
asanlıqla həmin prosesdəki çətin, gərgin məqamları
da göstərmək imkanlarını təsəvvür etmək
olar. Bu mənada epik mahiyyətli poetik nümunələr Nəriman
Həsənzadənin lirikadan dramaturgiyaya keçidinin
başlanğıcıdır. Bu qəbildən olan şeirlər
Nəriman Həsənzadənin lirikasındakı dramatizmin
tumurcuqlarıdır. Ümumiyyətlə, şair Nəriman Həsənzadə
dramaturgiyaya epik düşüncədən keçərək
gəlmişdir. Epik-dramatik poemaları lirikasındakı
dramatik məşqlərin qanunauyğun məntiqi davamı
kimi meydana çıxmışdır. Nəriman Həsənzadə
Azərbaycan ədəbiyyatında “epik-dramatik” formatda
poemanın əsas yaradıcılarından biridir. “Nəriman”
(1968), “Zümrüd quşu” (1976), “Kimin sualı var” (1984)
epik-dramatik poemaları “Arabaçı” və “Ayaqqabılar”
şeirlərindən süzülüb gələn
epik-dramatik əlamətlərin qanunauyğun məntiqi
yekunudur. Bu poemalar ümumilikdə Azərbaycan ədəbiyyatında
epik-dramatik poema janrının uğurlu nümunələridir.
“Epik-dramatik” janrda yazıldığı bəyan edilsə də,
həqiqətən də epik və dramatik xüsusiyyətlər
üstünlük qazansa da bu əsərlərdə
lirikanın da kifayət qədər payı vardır.
Epik-dramatik poemalarındakı bəzi parçalar ayrıca
müstəqil bir şeir kimi səslənir. “Nəriman”
poemasında görkəmli dövlət xadimi Nəriman Nərimanovun
məşhur Genuya konfransında çıxışı ərəfəsindəki
düşüncələrinin ifadəsi olan
aşağıdakı parça ictimai lirikanın qiymətli
nümunəsi sayıla bilər:
Alındı, satıldı
bəlkə yüz kərə,
Bakının varını dünya
bölüşdü.
İşıqlı gecələr
yad şəhərlərə
Qaranlıq döngələr
Bakıya düşdü.
Boğuldu məmləkət
alovda, qanda
Yadlar elə bildi öz evindədir.
Babəkin məzarı Azəristanda
Qılıncı Drezden
muzeyindədir.
Əzilən bir elin, ya yurdun
bilin,
Nəğməsi çox qəlbə,
ürəyə yatdı.
Adı çəkiləndə
Şərqdə Vazehin,
Qərbdə Bodenştet
şöhrətə çatdı.
Susdu ozanların telli
sazları
Od oldu kəndinin alın tərində.
Babam Nizaminin əlyazmaları
Uyuyur Londonun muzeylərində.
...Solmadı eşqimiz, məhəbbətimiz,
Sevdiksə o qəlbi
oxşaya bildik.
Ölkədən ölkəyə
danışdıqca biz,
Əsrdən-əsrə
yaşaya bildik.
Əslində mükəmməl
ictimai lirikası olan nümunəsi parçada daxili bir gənclik,
vətəndaş narahatlığı, dramatizm mövcuddur.
Bütün bunlara görə epik səciyyəli, ictimai məzmunlu
lirik şeirdən epik-dramatik poemaya keçid Nəriman-Həsənzadənin
yaradıcılığında dramaturgiyanın yetkinləşməsi
mərhələsi hesab oluna bilər. Hətta müşahidələr
göstərir ki, “Nəriman” və “Zümrüd quşu”
poemalarında dramatik xüsusiyyətlər epik xüsusiyyətləri
üstələmişdir. Bu poemalarda dialoq və monoloq epik təsvirlərdən
qat-qat çoxdur. Həm də epiklik zatən poemaya xas keyfiyyətdir.
Liro-epik, epik-dramatik poemaların olmasına baxmayaraq, ümumiyyətlə
poema bir janr kimi əsasən epik növə daxildir. Nəriman
Həsənzadənin “Nəriman” və “Zümrüd quşu”
poemalarında epik məqamlar olsa da bu əsərlər əsasən
dramatik poemalardır. Əgər bu poemalardakı bəzi lirik
ricətlər, haşiyələr, əlaqələndiricilik
funksiyasını yerinə yetirən epik təsvirlər
olmasaydı, həmin əsərləri dram növünə
aid nümunələr də hesab etmək mümkün
olardı. Azərbaycan ədəbiyyatında dramatik poemalar o qədər
də çox deyildir. Hüseyn cavidin “Azər”i və Səməd
Vurğunun “Komsomol poeması”, “Hürmüz və Əhriman”
və “Aygün” poemaları dramatik poema janrının ən
kamil nümunələridir. Nəriman Həsənzadənin “Nəriman”
və “Zümrüd quşu” poemaları ən yeni dövr Azərbaycan
ədəbiyyatında dramatik poema janrının mükəmməl
hadisəsidir. Bu əsərlər, eyni zamanda, Nəriman Həsənzadə
üçün həm də dramaturgiyanın ərəfəsi
və astanasıdır. Şairin “Nəriman” epik-dramatik
poemasının dram formatında hazırlanıb Azərbaycan
teatrlarında uğurla tamaşaya qoyulması
üçün əsər üzərində ciddi, əsaslı
bir dəyişiklik etməyə ehtiyac qalmamışdı.
“Bütün Şərq bilsin” tamaşası sadəcə
olaraq “Nəriman” dramatik poemasının səhnənin şərtlərinə
və imkanlarına uyğunlaşdırılmış
variantıdır. Bu tamaşa ilk növbədə Azərbaycan
xalqının böyük oğlu Nəriman Nərimanovun tale
dramıdır. Bundun başqa, “Bütün Şərq bilsin”
tamaşası hələ XX əsrin səksəninci illərində
dövlət müstəqilliyi ideyasını və milli mənafeyi
özünəməxsus şəkildə səhnədən
səsləndirən əsər kimi də mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Fikrimizcə, “Bütün Şərq bilsin”
tamaşasının uğurlu səhnə təcəssümü
Nəriman Həsənzadənin dramaturq kimi də özünəinamının
ifadəsidir. Məhz bu tamaşadan sonra ədəbi ictimaiyyət
və oxucular görkəmli şair Nəriman Həsənzadəni
həm də istedadlı dramaturq kimi qəbul etmişdir.
Nəriman Həsənzadə
“Atabəylər” (1984), “Pompeyin Qafqaza yürüşü”
(1997), “Midiya sarayı” dram əsərlərini tarixi mövzuda
yazmışdır. Azərbaycanda özünəməxsus
inkişaf yoluna malik olan tarixi dram ənənəsi Nəriman
Həsənzadənin tarixi dramları ilə daha da zənginləşmişdir.
Bu əsərlər mənzum tarixi dramlar kimi də ciddi əhəmiyyətə
malikdirlər. Ədəbiyyatımızda mənzum tarixi
dramların (mənzum tarixi faciə də daxil olmaqla) ən
yüksək zirvəsini Azərbaycan romantizminin banilərindən
olan Hüseyn cavid və xalq şairi Səməd Vurğun fəth
etmişlər. Təəssüf ki, Səməd Vurğunun
“Vaqif” mənzum tarixi dramının yarandığı vaxtdan
(1938) keçən təxminən qırx ildən artıq
zaman ərzində bu janrda ədəbi-mədəni mühitin
fövqünə qalxa bilən sanballı bir əsər
meydana çıxmamışdır. Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin
“Atabəylər” mənzum tarixi dramı (1984) ilə mövcud
boşluq aradan qalxmışdır. “Atabəylər” Azərbaycan
ədəbiyyatında mənzum dramaturgiyanın da, tarixi dramların
da inkişafında mühüm sənət hadisəsi
sayılmağa layiqdir. XX əsrin səksəninci illərində
yazılmasına baxmayaraq, bu əsərdə ideoloji təmayüllər
deyil, dövlətçilik maraqlarının və milli mənafelərin
əks etdirilməsi əsas kimi qəbul edilməsi zamanına
görə müəllifin vətəndaşlıq cəsarətinin
və uzaqgörənliyinin ifadəsi idi. “Atabəylər”
geniş mənada Azərbaycan milli dövlətçilik
ideyasının dramıdır. Nəriman Həsənzadə
hələ müstəqillikdən qabaq yazdığı bu əsərlə
Atabəylər dövlətinin simasında Azərbaycanda
müstəqil dövlət qurub yaratmağın
mümkünlüyünü diqqət mərkəzinə
çəkmişdir. Bakıda Akademik Milli Dram Teatrında və
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında
böyük uğurla tamaşaya qoyulan, qastrol səfərləri
vasitəsilə ölkəmizin demək olar ki, əksər
regionlarında müvəffəqiyyətlə nümayiş
etdirilən “Atabəylər” mənzum tarixi dramı
xalqımızın milli dövlətçilik
düşüncəsinin formalaşmasına ciddi təsir
göstərən əhəmiyyətli əsərdir. Əsərdəki
Atabəy Qızıl Arslan Azərbaycan dövlətçiliyinin
əzəməti ilə yanaşı, daxili ziddiyyətlərini,
saray mühitinin faciəvi məqamlarını da
açmağa imkan verən möhtəşəm obrazdır.
Müəllif Qızıl Arslanın ətrafında cərəyan
edən hadisələri, tarixi prosesləri dərindən
öyrənmiş və bədii ədəbiyyatın, dram sənətinin
yüksək imkanları səviyyəsində təqdim edə
bilmişdir. Bu mənzum tarixi dram Azərbaycan tarix elminin Atabəylərini
təkrar etmədən, amma tarixdən qidalanaraq milli ədəbiyyatımızın
Atabəylərini yaratmaq sahəsində əldə edilmiş
böyük və yekun nəticədir. Əsərdə Azərbaycanın
“qızıl dövrü” kimi qiymət verilən Atabəylər
dövlətinin yüksək səviyyəsi, həm də
Qızıl Arslan kimi müdrik, vətənpərvər,
ölkə mənafeyini hər şeydən üstün tutan
hökmdarların bütöv və parlaq siması ilə
müəyyən olunur. Aşağıdakı parça
geniş və böyük mənada Azərbaycan
hökmdarları obrazı haqqında ümumiləşmiş
siyasi düşüncəni meydana qoyur:
Danışıq aparın
qonşularla siz,
Gərək tapdanmasın
heysiyyətimiz.
Hörmət, mədəniyyət
xətrinə gərək,
Kiməsə baş əyib,
təzim etməyək.
Yaşayır dünyada xeyir
də, şər də,
Hikmətlə uyuşmur
heç vaxt ədavət.
Tarixə hörmət var həyatda,
bir də
Hörmətə tarixi bir
münasibət.
Amma qonşularla gərək
dil tapaq.
Nifaq yox, ittifaq,
hər şeydən qabaq.
Nəriman Həsənzadə
Atabəylər dövlətinin qüdrətini həm də sənətkar
Əcəmi dühasının vüsəti ilə təqdim
edir. “Atabəylər” dramında tarixilik Qızıl Arslanla
yanaşı, Əcəmi ilə bağlı hadisələrlə
də canlandırılır. Böyük memarın Atabəy
hökmdarı Məhəmməd cahan Pəhləvanın
xanımı Möminəxatunun şərəfinə
ucaltdığı möhtəşəm məqbərə
dövrün əhəmiyyətli mədəniyyət hadisəsi
səviyyəsində təqdim olunur. Bununla, belə,
türk-müsəlman dünyasında qadına
ucaldılmış bu birinci nəhəng abidənin müəllifi
Əcəmi Naxçıvani əsərdə həm də
mütəfəkkir şəxsiyyət kimi nəzərə
çarpdırılır. Nəriman Həsənzadənin təqdimatında
“şeirdə, sənətdə duyduğu ovsunu
hördüyü daşlarda” ifadə etmək istedadına
malik olan, kaşı naxışlarla yazdığı kərpic
hərfləri “divara hörülmüş sədaqəti”
kimi qəbul edən Əcəmi milli təfəkkürə
malik, geniş dünyagörüşlü sənət və
fikir bahadırıdır. Böyük sənət
ustadının dilindən səsləndirilən
aşağıdakı misralar Əcəmi fenomeninin fəlsəfəsini
dolğun şəkildə ifadə edir:
Doğma ananı da
duymaq üçün sən,
Gərək süd əməsən
onun döşündən.
Ana laylasına yatasan gərək
Ata nəfəsinə
oyandığın tək,
Dilimiz yaranır süddən,
sümükdən,
Bunsuz öz-özünə
möhtacdır Vətən.
Azərbaycan elmi-ədəbi
fikrində ilk dəfə olaraq XII əsrin iki qüdrətli sənətkarı
– Nizami Gəncəvi və memar Əcəminin
Naxçıvanda görüşməsi hadisəsi “Atabəylər”
dramında təsvir edilmişdir. Müəyyən dərəcədə
yazıldığı illərin romantik pafos meylini ifadə
etsə də Nəriman Həsənzadə “dövrün məşəli”
kimi mənalandırdığı sənət nəhənglərinin
layiqli ədəbi-tarixi qiymətini
oxucuya-tamaşaçıya çatdıra bilmişdir:
Əcəmi, ... Nizami, ...
Dövrün məşəli!
Sən quran əlisən, o
yazan əli.
Bu iki sənətkar burda
doğuldu,
Daşımız,
sözümüz qiymətli oldu.
Nəriman Həsənzadənin
şair fəhmi ilə hiss edərək səhnədə
canlandırdığı Nizami-Əcəmi
görüşünün tarixi həqiqət olduğunu bir qədər
sonra Azərbaycan elmi fikri ciddi axtarışlar sayəsində
təsdiq etdi. Görkəmli şərqşünas professor
Rüstəm Əliyevin Nizami Gəncəvinin
Naxçıvana səfəri haqqındakı elmi
açıqlamaları bədii təxəyyüldə ehtimal
olunan görüşün tarixi gerçəklik olduğunu yəqinləşdirdi.
Bu fakt Nəriman Həsənzadənin tarixə bədii
yanaşmasının elmi məntiqə əsaslandığını
nümayiş etdirir.
Əsərdə vahid dövlət
içərisində dramatik konflikt saraydaxili qütbləşmə
və çəkişmələr əsasında
qurulmuşdur. Qızıl Arslan, Nizami, Əcəmi, Cahan Pəhləvanın
oğlu Əbubəkr, Bağban, Ozan Azərbaycan dövlətçiliyinin
bütövlüyünü təmsil edən ümummilli
idealı bütün enerjisi ilə ifadə edirlər. Cahan Pəhləvanın
arvadı, saray çəkişmələrini ölkə
miqyasında ziddiyyətlər və fəlakətlər səviyyəsinə
çatdıran İnanc xatun Məmməd Səid Ordubadinin
“Qılınc və Qələm” tarixi romanındakı Qətibə
obrazından sonra Azərbaycan dramaturgiyasında
yaradılmış mürəkkəb qadın
obrazıdır. “Bəzəkli ilana” bənzədilən bu fəndgir
qadının dərinliklərini incəliklərinə qədər
açması Nəriman Həsənzadənin özünəməxsus
dramatik xarakterlər yaratmaq ustalığının göstəricisi
sayıla bilər. Oğlu Mahmud, Cahan Pəhləvanın əmirləri
Ayəba, Ruz, Qızıl Arslanın ögey qardaşı, Səlcuqilərin
sonuncu nümayəndəsi Toğrul bəy və
başqaları milli dövlətçilik ideallarının
deyil, hakimiyyət hərisliyinin, şəxsi maraqların, mənsəbpərəstliyin
daşıyıcıları kimi təqdim olunurlar. Bədii təxəyyülün
məhsulu olan Gülaçar obrazı ilə müəllif gərgin
və mürəkkəb saray mühiti əhatəsində
yüksək mənəviyyatı yaşatmağın
mümkünlüyünü, yaxud zəruriliyini göstərmək
niyyətini meydana qoymuşdur. Nəticə etibarilə Nəriman
Həsənzadə eyni qütbü təmsil edən bu
obrazların fərqli mövqelərini, fərdi cizgilərini
bacarıqla rəsm etmişdir. Nəticədə “Atabəylər”
mənzum tarixi dramı həm də xarakterlər dramı kimi
yadda qalır.
Şeirdə əsasən
kövrək, həzin, incə, lirik duyğuları tərənnüm
edən Nəriman Həsənzadə dramaturgiyada sərt,
mürəkkəb, ciddi mətləbləri və xarakterləri
ifadə edərək həyatın, ictimai-siyasi mühitin
görünən və görünməyən
qatlarını açan sənətkar kimi diqqəti cəlb
edir. Doğrudur, belə məqamlarda şairin vətəndaşlıq
lirikasındakı ciddi fikir və ideyalarla səsləşən
tezislərin, cizgilərin dram əsərlərində daha da
inkişaf etdirilməsini, şeirdən drama qədərki təkamül
proseslərini izləmək mümkündür. Bununla belə,
Nəriman Həsənzadənin dramaturgiyasında, xüsusən,
“Bütün Şərq bilsin” və “Atabəylər”
dramlarında əksini tapan vətəndaşlıq motivləri
şeirlərindəki oxşar məqamlarla müqayisədə
necə deyərlər, bir neçə oktava yuxarıdır.
Təzadlı hadisələrdən, saray intriqalarından,
“İsfahan qütbü” və Atabəylər xanədanı
çəkişmələrindən yaranan faciələr
yekun qənaətlər kimi müəllifə “Vətəni
birliyə çağırmaq”, ölkə üçün
qılıncın və sənətin birliyinin hikmətini
açmaq, milli şüurun oyanışının zəruriliyini
diqtə etmək mənasında tutarlı vasitəyə
çevrilmişdir. Təxminən otuz il əvvəl, fərqli
ictimai quruluş zamanı yazılmış və “Atabəylər”
tamaşasının yekun müddəası kimi
düşünülmüş aşağıdakı misralar
indiki dövrümüz üçün də (sabah
üçün də) aktualdır:
Millətin şüuru
oyansın gərək,
Qorusun vətəni göz bəbəyi
tək.
“Atabəylər” mənzum
tarixi dramı cəmiyyətin əsas təbəqələrini
əhatə edən milli birlik ideyasının uğurlu tamaşasıdır.
Bu əsər Azərbaycan ədəbiyyatının və
milli teatrın böyük nailiyyətidir.
Nəriman Həsənzadənin
“Pompeyin Qafqaza yürüşü” mənzum dramı (1997) da
tarixə müasirlik işığında bədii yanaşma
əsasında meydana çıxmışdır. Əsərdə
bizim eradan əvvəlki birinci əsrdə Roma sərkərdəsi
Pompeyin Qafqaza yürüşü əsasında Qafqazda, o
cümlədən Azərbaycan Albaniyasında gedən
ictimai-tarixi proseslər öz əksini tapmışdır.
Ümumiyyətlə, Nəriman Həsənzadə mövzu
etibarilə Azərbaycan poeziyasının və
dramaturgiyasının üfüqlərini geniş mənada
Qafqaza qədər yüksəltmişdir. Şair
“Zümrüd quşu” poemasında görkəmli rus şairi
Aleksandr Puşkinin Qafqaz-Ərzurum səfərinin fonunda
Qafqazın azadlıq ruhunu böyük ilhamla təsvir
etmişdir. O, 1995-ci ildə yazdığı “Qafqaz” adlı
lirik poeması ilə Azərbaycan poeziyasının bənzərsiz
Qafqaznaməsini yaratmışdır. Haqqında çox
yazılmasına baxmayaraq, Nəriman Həsənzadənin
“Qafqaz” poeması Qafqazın yeni və təkrarsız bədii
obrazı kimi yadda qalır:
Qafqaz mənim əcdadımın
vətənidi,
Əzabımın, fəryadımın
vətənidi,
Ölənimin, itənimin vətənidi.
Qafqaz mənim vətənimin
vətənidi.
Tarixini xışla yazdı
torpaq üstə,
Ağ çalmalı bir əsgərdi
ulu Qafqaz,
Dayanıbdı ayaq üstə.
Sancılıbdı bayraq
kimi
Dağ-dağ üstə.
...İskəndərdən
üzü bəri,
Pompeylərin, sezarların
ayağının izü bəri.
Neçə dilin bir əzbəri.
...Qafqaz boyda
daşıdılar Qafqaz, səni,
Xəzər səni,
Kürüm səni, Araz səni.
Sonra sərhəd,
sonra sərhəd dirəkləri
Bu da Qafqaz hakiminin
Qafqazdakı şah əsəri.
“Qafqaz” poeması “Pompeyin
Qafqaza yürüşü” mənzum tarixi dramının
proloqu təsiri bağışlayır. Nəriman Nəsənzadənin
şeirində də, dramaturgiyasında da Qafqazın mənəvi
zənginliyi və ucalığı yaşayır. “Pompeyin
Qafqaza yürüşü” əsəri həmin mənəvi
zənginliyin və ucalığın dramatik cəhətdən
bədii təsdiqindən ibarətdir. Əsərdə əsas
hadisələr canlandırılmazdan əvvəl Qafqaza
ümumi poetik nəzər salınır, buranın əzəməti
və mahiyyəti diqqət mərkəzinə çəkilir:
Qaf dağı... Esxilin
yazdığı əsər,
Burda Prometeyi zəncirləyiblər.
Mələklər, iblislər
burda görünür,
Burda qar ərimir,
qara qurd düşür.
Deyirlər qədimdən
burda yer yanır,
Torpaq buxarlanır, su
alovlanır.
Ölkəsindən
qaçaraq Kolxida knyazlığında sığınacaq
tapmış hökmdar Murdatı ələ keçirmək
üçün Roma sərkərdəsi Pompeyin Azərbaycan
Albaniyası ərazisindən keçərək hərbi
yürüş etmək niyyətinin axarında yadelli
işğalçı və vətənpərvər xalq
motivi əsərin ana xəttini təşkil edir. Alban
çarı Uruzun müdrikliyi hökmdar və xalq probleminin səhnə
təcəssümü üçün geniş meydan
açmışdır. Nəriman Həsənzadə
Çar Uruzun simasında utopik ideal hökmdarı deyil, real,
gerçək, xalqa və torpağa bağlı vətənsevər
ölkə başçısı obrazını
yaratmışdır. “Qafqazın qartalı” adlandırılan
İberiya knyazı Çar Aştakla Alban
hökmdarının möhkəm və etibarlı
ittifaqının Azərbaycan və Gürcüstan
xalqlarının birliyi və müttəfiqliyinin möhkəm
bünövrəsini təşkil etməsi ideyası Nəriman
Həsənzadənin ümumi Qafqaz evi
baxışlarının əsasında dayanır. Hələ
eradan əvvəl Ermənistan çarı ikinci Tiqranın
Qafqazın birliyi düşüncəsindən çox uzaq
olub, saxta “Böyük Ermənistan” ideyasını gerçəkləşdirmək
yolunda ikiüzlü və məkrli siyasət yeritməsinin
ön mövqeyə çəkilməsi erməni xislətinin
tarixi genezisini aydın təsəvvür etməyə şərait
yaradır. Oğul şahzadə Tiqranın hakimiyyətə
yiyələnmək baxımından öz atasına xəyanətkar
mövqedə dayanması ilə bağlı məqamların
səhnəyə çıxarılması uydurma
“Böyük Ermənistan” ideyasının da mahiyyətində
hakimiyyət maraqlarının üstünlük təşkil
etdiyini tamaşaçıya çatdırmaq
üçün tarixdən alınaraq ədəbiyyata gətirilmiş
real hadisələrdir.
“Pompeyin Qafqaza
yürüşü” tarixi dramındakı Məlikə Aydan
ana obrazı müdrik, mütəfəkkir Azərbaycan
qadınlarının mənəvi simasını dolğun
şəkildə ümumiləşdirir. Alban
çarının anası olan Məlikə Aydan geniş mənada
dövlət başçısı səviyyəsində
düşünməyi bacaran, ölkə üçün
ağıllı və qəhrəman hökmdarlar tərbiyə
edib yetişdirə bilən vətənpərvər Ana kimi mənsub
olduğu xalqın da ucalığını və uzaqgörənliyini
ifadə edir:
İçindən yeməsə
qurd bir ağacı,
Min il ömr eləyər dəmir
ağacı.
Keçib ehtiyatla dağdan,
qayadan,
Düz yola çıxanda
yıxılır insan.
...Düşmən yarasının
bir qəmi yoxdu,
Vətən yaralansa,
məlhəmi yoxdu.
“Atabəylər”
dramındakı mürəkkəb, məkrli İnanc xatun
obrazı və “Pompeyin Qafqaza yürüşü” əsərindəki
ağıllı, müdrik Məlikə Aydan surəti Nəriman
Həsənzadənin Azərbaycan ədəbiyyatına gətirdiyi
hərtərəfli şəkildə işlənmiş,
bütün qütbləri ilə təqdim edilmiş orijinal
qadın obrazlarıdır. Eyni zamanda, “Atabəylər”dəki
Gülaçar və “Pompeyin Qafqaza yürüşü”ndəki
İlkcan dramatik obrazlar olmaqla yanaşı, taleyi və
xarakteri etibarilə lirizmi ilə yadda qalan qadın obrazları
kimi də diqqəti cəlb edirlər.
Bütövlükdə
“Pompeyin Qafqaza yürüşü” mənzum tarixi dramı
Şərq müdrikliyinin işığında xeyirin qələbə
çalacağına inam hissi ilə tamamlanır. Həmçinin
Nəriman Həsənzadə əsər boyu
işğalçılığın, namərdliyin heç
vaxt qələbə çala bilməyəcəyini də bədii
cəhətdən əsaslandırır. Müəllif
Qafqazın mənəvi zənginliyini və
ucalığının Qərbin qılıncından daha kəskin
və uzunömürlü olduğunu da göstərə
bilir.
Nəriman Həsənzadənin
“Midiya sarayı” dramı geniş yayılmış Astiaq əsatirinin
dram formasına salınmış, səhnələşdirilmiş
şəklidir. Əsərdə hakimiyyət çəkişmələri,
xəyanətin acı aqibəti, mənəvi iflasa məhkumluğu
ideyası təlqin olunur. Saray həyatından bəhs etməsi,
qarşı tərəflərin gərgin dramatik çəkişmələrinin
göstərilməsi, şər notlarının
qabarıqlığı “Midiya sarayı” əsərinin Nəriman
Həsənzadəni digər dramlarına
yaxınlaşdırır. Lakin yaxın, oxşar mövzuda qələmə
alınmasına baxmayaraq, Nəriman Həsənzadə məsələyə
fərqli bucaqdan baxmağı bacarmışdır. Bu əsərdə
xəyanət kimi təqdim olunan hədisənin mahiyyətində
əslində saraylarda anlaşılması çətin olan
insani bir münasibət də vardır... Bununla belə,
fikrimizcə, “Midiya sarayı” əsəri natamamdır, bitməmişdir.
Göründüyü kimi,
xalq şairi Nəriman Həsənzadə Azərbaycan
dramaturgiyasını tarixi mövzular və müasirlik
ideyası ilə zənginləşdirmişdir. XX əsrin
axırlarında Azərbaycan ədəbiyyatında mənzum
dramaturgiya ənənəsinin yaşadılması və
inkişaf etdirilməsi Nəriman Həsənzadənin
mühüm ədəbi xidmətidir. Onun dramatik xüsusiyyətləri
ilə seçilən mənzum dramları şeiriyyət
baxımından da kamil əsərlərdir. Bu əsərlərdə
mənzum dram olmaq naminə şeirin formal tələblərinə
əməl etmək meyli görünmür. Əksinə, Nəriman
Həsənzadənin mənzum dramları Azərbaycan
poeziyasının da nailiyyəti sayıla bilər. Bu əsərlər
mənzum dram canrının yüksək tələblərinə
tam cavab verir.
Tarixi mövzuları əhatə
etməsi Nəriman Həsənzadənin mənzum
dramlarının özünəməxsusluğunu, fərqli səciyyəvi
xüsusiyyətlərini müəyyən edir. Dramlarından
görünür ki, Nəriman Həsənzadə tarixi
mövzuda əsərlər yazmaq üçün doktorluq
dissertasiyası, yaxud ciddi bir monoqrafiya hazırlayan tədqiqatçılar
qədər, hətta bəlkə bir qədər də
artıq mənbələrlə tanış olmuş,
araşdırmalar aparmışdır. Lakin o, tarixi proseslərə
və şəxsiyyətlərə münasibətdə
baş vermiş hadisələri vəznə və qafiyəyə
salmaqla işi bitmiş hesab etməmişdir. Bu əsərlərdə
tarixin axarını qorumaq şərti ilə bədii təxəyyülün
geniş imkanları aydın şəkildə diqqəti cəlb
edir. Tarixilik və elmilik bədii məqsədin, sənətkar
ideyasının ərsəyə gətirilməsi və
inkişaf etdirilməsi üçün istinad edilən mənbə
funksiyasını həyata keçirir. Tarixə bədii
yanaşma hətta seçilmiş mövzuya bəlli bir səviyyədə
bələd olan oxucunun və ya tamaşaçının da həmin
dövrün hadisələrinə və şəxsiyyətlərinə
dair təsəvvürlərini dərinləşdirməyə,
genişləndirməyə xidmət edə bilir. Bundan
başqa, tarixi mövzuya bədii yanaşma xalq şairi Nəriman
Həsənzadə üçün sadəcə və qətiyyən
ədəbi yaradıcılığın qayda-qanunları
çərçivəsində olub keçənləri yada
salmaq, bərpa etmək, çatdırmaq mənalarını
daşımaqla bitmir. Bədii yanaşma geniş mənada Nəriman
Həsənzadənin tarixlə müasir dövr arasında
körpü yaratmaq, müasirlərinə yeni və ibrətamiz
söz demək məqsədinin həllinə meydan
açır. Və xalq şairi Nəriman Həsənzadə
tarixdən bu günə çatdırılması zəruri
və əhəmiyyətli olan sözü ən yüksək
bədii səviyyədə və müasirlik
işığında ifadə etməyin böyük
ustasıdır.
İSA HƏBİBBƏYLİ,
Naxçıvan Dövlət Universitetinin
rektoru, akademik
525-ci qəzet.- 2011.- 15 yanvar.- S.18-19.