Tokay Məmmədovun heykəllər
dünyası
Azərbaycan heykəltəraşlıq sənətinin tanınmış nümayəndələrindən biri də odur. O, özünün yüksək yaradıcılıq aləmi ilə sənətsevərlərin və tələbələrinin dərin məhəbbətini qazanıb. Onun müəllifi olduğu bir çox sənət əsərləri klassik sənət inciləri kimi incəsənət tariximizə əbədi daxil olub. Bu sənətkar rəssamı Tokay Məmmədovdur.
Tanışlıq üçün qeyd edək ki, Tokay Həbib oğlu Məmmədov 1927-ci ildə Bakı şəhərində dünyaya göz açıb. Anası Azərbaycanın ilk qadın heykəltəraşı Zivər Məmmədovadır. Təbii ki, heykəltəraşlıq sənətinə olan maraq ona anasından keçib və o, lap kiçik yaşlarından sənətin incəliklərini anasından öyrənməyə çalışıb. O, ilk ixtisas təhsilini əvvəlcə Ə.Əzimzadə adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Texnikumunda (1942-1945), daha sonra isə İ.Y.Repin adına Sankt-Peterburq Rəngkarlıq, Heykəltəraşlıq və Memarlıq İnstitutunda (1945-1951) alıb.
T.Məmmədov dəzgah və monumental heykəltəraşlığı sahəsində indiyədək bir çox yaddaqalan əsərlər yaradıb. Onun əsərləri Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyi, Nizami adına Azərbaycan Dövlət Ədəbiyyat Muzeyində saxlanılır və eləcə də Bakı şəhəri ilə yanaşı ölkəmizin müxtəlif bölgələrində monumental heykəlləri ucaldılıb.
T.Məmmədov 1952-ci ildən Rəssamlar İttifaqına üzv qəbul edilib. Heykəltəraşın yaradıcılığı özünün layiqli qiymətini alıb. O, Azərbaycanın Əməkdar İncəsənət Xadimi (1962), Xalq Rəssamı (1973) SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının müxbir üzvü (1975), professor (1977), SSRİ (1978) və Azərbaycan (1982) Dövlət Mükafatları laureatı fəxri adlarına və mükafatlarına layiq görülüb. Tanınmış tişə ustası həmçinin 1970-1972-ci illərdə Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının sədri olub.
T.Məmmədovun yaratmış olduğu portetlər qalereyasına nəzər yetirmiş olsaq, onun surətlərini yaratmış qəhrəmanları sırasında görkəmli elm xadimlərinin, tanınmış rəssam, şair, yazıçı, bəstəkar və digər sənət nümayəndələrinin yaddaqalan portretlərini görə bilərik. Müxtəlif peşə və sənət sahiblərinin portretlərini yaratmaq təbii ki, heykəltəraşın professionallığından və dərin müşahidəçilik qabiliyyətindən xəbər verir. Belə ki, surətini yaradacağı sənət adamının peşəsinə yaxından bələd olmayan tişə ustası bu dərəcədə təbiilik xüsusiyyətlərinə və güclü bədii təsir qüvvəsinə malik əsərlər yarada bilməzdi.
T.Məmmədovun dəzgah heykəltəraşlığı nümunələrinə misal olaraq “Lətif Kərimov” (1947, gips), “Şərqşünas Mirzə Kazımbəy” (1948, gips), “Nizami Gəncəvi” (1953, ağac), “Partizan Mehdi Hüseynzadə” (1955, mərmər), “Qəzənfər Xalıqov” (1957, ağac), “Rüstəm Mustafayev” (1957, mərmər), “Səməd Vurğun” (1957, ağac), “Üzeyir Hacıbəyov” (1957, tunc), “Nəriman Nərimanov” (1961, ağac), “Mirzə Fətəli Axundov” (1962, gips), “Səməd Vurğun” (1966, qranit), “Vəcihə Səmədova” (1966, mərmər), “Niyazi” (1967, gips), “Süleyman Rəhimov” (1969, gips), “Nəsirəddin Tusi” (1970, mərmər) və s. qeyd etmək olar.
T.Məmmədov yaradıcılığının bütün dövrlərində öz həmkarlarının portretlərini yaratmağa qərar verib. Azərbaycanın tanınmış xalça ustası, görkəmli sənətçünas alim Lətif Kərimovun, tanınmış rəssamlar Qəzənfər Xalıqov, Rüstəm Mustafatev və Vəcihə Səmədovanın portretləri hər biri özünün fərdi xarakterik xüsusiyyətləri və bədii – texniki işlənilmə metodları ilə diqqəti cəlb edir.
Heykəltəraşın maraqlı əsərlərindən biri də Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Mehdi Hüseynzadənin portretidir. Maraqlı kompozisiya qurluşuna malik olan əsərdə gur saçlı partizan Mixaylo bir qədər profildən qartal baxışlı nəzərləri irəliyə doğru yönəlmiş halda və sağ əlində qumbaranı işə saldığı vəziyyətdə təsvir olunub. Əsərin bədii estetik təsir gücü və surətin daxili ekspressivliyi olduqca qüvvətlidir.
T.Məmmədov
yaradıcılığında Xalq şairi Səməd Vurğunun
obrazına iki dəfə müraciət edib. Tişə ustasının xüsusi məharətlə yaratmış olduğu şairin
çöhrəsindən sanki S.Vurğun yaradıcılığının
aşağıdakı şah misraları
süzülür:
“El
bilir ki, sən mənimsən
Yurdum,
yuvam məskənimsən
Anam
doğma vətənimsən
Ayrılarmı
könül candan?
Azərbaycan,
Azərbaycan”
Bir
çox uğurlu portretlər müəllifi olan T.Məmmədovun
yaradıcılığında həmçinin, monumental heykəltəraşlıq
sahəsi xüsusi yer tutur. Onun digər heykəltəraşlarla
birgə müəllifi olduğu monumental heykəltəraşlıq
nümunələri Azərbaycan heykəltəraşlıq sənətinin
ayrılmaz tərkib hissəsini təşkil edir. T.Məmmədovun
monumental heykəltəraşlıq əsərlərinə
misal olaraq Bakı şəhərində ucaldılmış
“Üzeyir Hacıbəyobv” (1960, tunc, qranit, memar Q.Muxtarov), “Məhəmməd
Füzuli” (Ö.Eldarovla birgə 1962, tunc, qranit, memar
Q.Muxtarov), “İmadəddin Nəsimi” (İ.Zeynalovla birgə
1979, tunc, qranit), “Koroğlu” (2012, tunc, qranit) və digər
abidələri qeyd etmək olar.
T.Məmmədovun
Bakı Musiqi Akademiyasının qarşısında
ucaldılmış dairəvi postament üzərində
kresloda əyləşmiş, sol əli çənəsinə
söykənmiş və sağ əlində tutduğu qələmlə
dizi üstünə sərilmiş not dəftərinə
yazdığı məqamda təsvir edilmiş Azərbaycanın
dahi bəstəkarı, Şərqdə ilk opera əsərinin
banisi Üzeyir Hacıbəyovun yaddaqalan surəti
tamaşaçını özünə cəlb edir. T.Məmmədov
abidənin uğurlu plastik həllinə nail olub və
obrazın daxili mənəvi dünyasını məharətlə
həll edib. Bu heykəl Bakı şəhərində yerləşən
ən uğurlu heykəllərdən biridir.
Azərbaycanın
görkəmli filosof-şairi Məhəmməd Füzulinin
Akademik Milli Dram Teatrının qarşısında
ucaldılmış abidəsi heykəltəraşlar Tokay Məmmədovla
Ömər Eldarovun birgə təxəyyülünun məhsuludur.
Akademik Milli Dram Teatrının binasının fonunda
hündür postament üzərində şərq geyimində
təsvir edilmiş filosof-şair M.Füzulinin
düşündürücü surəti ilk andaca insanı
özünün sehrli poetik aləmi altına salır. Surətin
sağ əlini çənəsinə söykəməsi,
onun sol əlində kitab tutan və sağ ayağını
bir qədər irəliyə doğru qoyulmuş vəziyyətdə
təsvir edilməsi ilə abidənin dnamikliyi daha da
artırılıb. Heykəlin postamentində şairin məşhur
“Leyli və Məcnun” əsərinin baş qəhrəmanları
Leylinin və Məcnunun qranit üzərində yonulmuş
obrazları xüsusi məharətlə həll olunub. Surətlərin
səhra fonunda təsvir olunduğunu göstərmək
üçün müəlliflər vəhşi heyvan fiquru –
şir təsvir ediblər.
Bundan
başqa T.Məmmədovun Xalq rəssamı İbrahim
Zeynalovla birgə müəllifi olduğu İmadəddin Nəsiminin
heykəli də maraqlı monumental əsərlərindəndir.
T.Məmmədovun
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
iştirakı ilə açılışı olduğu
Koroğlu heykəli Bakı şəhərinin ən gözəl
parklarından birində ucaldılıb. Müəllif bu obraz
üzərində demək olar ki, bütöv yaradıcılığı
boyu işləyib. Heykəltəraş həmçinin,
SSRİ Xalq artisti Bülbülün (Bakı) və Mir
Möhsün Nəvvabın (Şuşa) qəbirüstü
abidələrinin müəllifidir.
T.Məmmədov
bədii yaradıcılıqla yanaşı, pedaqoji fəaliyyətlə
də məşğul olur. O, hazırda Azərbaycan Dövlət
Rəssamlıq Akademiyasında tələbələrə sənətin
incəliklərini tədris edir və həmin təhsil
ocağında yaradıcılıq emalatxanasının rəhbəridir.
T.Məmmədovun uğurlu yaradıcılığı dövlətimiz və xalqımız tərəfindən həmişə yüksək qiymətləndirilib. Ulu öndər H.Əliyevin sərəncamı ilə T.Məmmədov 2002-ci ildə “Şöhrət” ordeninə layiq görülüb. Heykəltəraş həmçinin 2007-ci ildə akademik Yusif Məmmədəliyev medalına layiq görülüb.
Əsəd Quliyev,
sənətşünas,
AMEA-nın dissertantı,
Azərbaycan Rəssamlar
İttifaqının üzvü
525-ci qəzet.- 2012.- 6 aprel.- S.7.