Yeniləşən
dünyanın teatr prosesi:
faktlar... mülahizələr... qənaətlər...
Beynəlxalq
Teatr Tənqidçiləri Assosiasiyası haqqında qısa
arayış:
Rəsmi
dili fransız və ingilis dili olan Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri
Assosiasiyası 50 ildən artıqdır ki, fəaliyyət
göstərir. Assosiasiyanın əsas məqsədi teatr sənətinin,
teatr tənqidinin təbliği və dünya
teatrlarının əməkdaşlığını təmin
etməkdir.
Təşkilat
dünyanın 58 ölkəsində təmsil olunur. Onun
prezidenti iki ildən bir seçilir və maksimum 3 dəfə
seçilə bilər. Baş katib üçün isə
belə bir limit yoxdur. Odur ki, hazırki baş katib Mişel
Vais artıq 14 ildir ki, bu vəzifəni daşıyır.
Assosiasiya
iki ildən bir Konqres və simpozium keçirir.
İcraçı komitə 13 ölkəni təmsil edən
nümayəndədən ibarətdir və ildə iki dəfə
– payız və yaz fəsillərində yığıncaq
keçirir. Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri
Assosiasiyası 2-3 ildən bir gənc tənqidçilər
üçün (18-35 yaş dövrü) seminarlar təşkil
edir. Bu təşkilat eyni zamanda müxtəlif ölkələrdə
ildə bir neçə simpozium keçirir.
2006-cı
ildən etibarən BTTA-nın ən fəal tənqidçilərinə
“Meduza” mükafatı təqdim olunur. Varşavada
keçirilmiş Konqresdə isə sözügedən
mükafat Hindistandan olan teatr tənqidçisinə təqdim
olundu.
Azərbaycanın
ilk dəfə təmsil olunduğu Teatr Tənqidçilərinin
Beynəlxalq Assosiasiyasının XXVI Konqresi (Azərbaycan təmsilçisi
əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünaslıq
doktoru, professor Məryəm Əlizadədir) bu dəfə
2012-ci il mart ayının 25-31 tarixlərində
Polşanın paytaxtı Varşava şəhərində
keçirildi.
60-a
yaxın ölkənin nümayəndələri bu mötəbər
məclisdə bir araya gəlmişdi.
Çağdaş
dövrün teatr prosesinin bütün sahələrini əhatə
edən mövzularla diqqəti cəlb edən
çıxışlarda nüfuzlu teatr tənqidçiləri
yeniləşən dünyanın bu sahədə mövcud
olan iqtisadi, ictimai, sosioloji, estetik problemlərini bir daha nəzərdən
keçirdilər.
Dünyanın
5 qitəsini təmsil edən nüfuzlu elm-sənət
adamları (teatr tənqidçiləri) müxtəlif ölkələrin
və xalqların teatrlarının fəaliyyətində
müşahidə edilən mənzərəyə prinsipial
mövqe bildirdilər. Burada ABŞ-ın, Kanadanın, İngiltərənin,
Fransanın, Belçikanın, Argentinanın, Yaponiyanın,
Çinin, Koreyanın, İranın, Hindistanın,
Gürcüstanın, Moldovanın, Latviyanın, Litvanın,
Serbiyanın, Polşanın, Rumıniyanın, Nigeriyanın,
Çexiyanın, Slovakiyanın, Azərbaycanın və bir
sıra başqa ölkələrdən olan teatr mütəxəssislərinin
gündəlikdə olan məsələlərlə
bağlı mülahizələri aktual mövqe
nümayişi idi.
Beynəlxalq
Teatr Tənqidçiləri Assosiasiyasının XXVI Konqresinin
açılışında (25 mart, 2012) Assosiasiyanın
Prezidenti Yun Cheol Kim, Baş katibi Mişel Vais, Polşa
Respublikasının Mədəniyyət Nazirliyinin, Varşava
şəhər rəhbərliyinin təmsilçiləri, həmçinin
Polşanın Teatr Xadimləri İttifaqının sədri
Marqareta Sorenson və nüfuzlu teatr tənqidçiləri təbrik
nitqi söylədilər.
26
martda BTTA-nın XXVI Konqresi öz işinə Polşa bölməsinin
fəxri Prezidenti professor Andjey Zurovskinin
çıxışı ilə başladı. O,
Assosiasiyanın Polşa bölməsinin fəaliyyəti barədə
məlumat verdi və görülən işləri dəyərləndirməklə
yanaşı perspektivlər barədə mülahizələrini
bölüşdü. Daha sonra Varşava Jurnalistlər
İttifaqının Sədri Marek Kulinski mədəni həyatda,
o cümlədən, ictimai rəydə teatr tənqidinin əhəmiyyəti
barədə düşüncələrini
bölüşdü. Hər iki məruzə ilə əlaqədar
Konqres iştirakçıları tərəfindən
işgüzar diskussiyalar aparıldı, tənqidin, konkret
olaraq isə teatr tənqidinin ayrı-ayrı ölkələrin
ictimai həyatındakı və teatr sənətindəki
rolu barədə ciddi, maraqlı və yeni fikirlər söylənildi.
Fasilədən sonra görkəmli Polşa rəssamı
Yanuş Qolikin əsərlərindən ibarət sərginin
açılışı oldu.
Martın
27-də BTTA-nın XXVI Konqresinin seminar məşğələləri
öz işinə başladı. Həmin gün Kanadadan olan
professor Don Rubinin rəhbərlik etdiyi seminarda “Teatr teatrın
hüdudlarından kənarda” mövzusunda
çıxışlar, məruzələr dinlənildi. Video
təsvirlərlə təqdim edilən bu
çıxışlarda mövzu ilə bağlı
ayrı-ayrı ölkələrin (Koreya... İsveç...
Kanada...) teatr təcrübəsindən maraqlı nümunələr
göstərildi, çağdaş dövrün teatr prosesində
professionalizmin getdikcə daha böyük önəm
daşıdığı vurğulandı.
Çıxışçılar maraqlı kulturoloji gəzintilər
sayəsində bu gün teatr tənqidində gedən müəyyən
ixtisaslaşmanın səmərəsini nəzərə
çatdırdılar. Belə ki, həm səhnəqrafiya, həm
rejissor və aktyor sənəti, həm də dramaturgiya
problemlərini araşdıran dəyərli tədqiqatların
yarandığı qeyd edildi və vurğulandı ki,
xüsusilə aktyor oyununda müşahidə edilən dəyişikliklər
bu gün ciddi elmi mübahisələrə rəvac verir.
Hazırda dünyanın teatr səhnəsində yeni aktyor
tipi yaranmaqdadır. Bu aktyor öz universal səhnə
texnikasını, yaradıcı “mən”ini teatrın zəngin
ifadə vasitələri və məharətli oyun prinsiplərilə
təqdim etmək iddiasındadır. Və bu iddia əsassız
deyil. Belə ehtimal etmək və yaxud, proqnozlaşdırmaq
olar ki, aktyorluq bir sənət növü olaraq teatr sənətində
itirdiyi hegemonluq mövqeyini qaytarmağa lap yaxındır.
Həmin
günün ikinci məruzəçisi Polşanın Beynəlxalq
Teatr Festivalının direktoru professor Jerzi Limon idi. Onun “Səhnə
ətrafında 60 dəqiqə” adlanan
çıxışı ilə əlaqədar söylənilən
mülahizələr də olduqca əhəmiyyətli və
maraqlı oldu. Çıxışçılar xüsusi
olaraq qeyd etdilər ki, məruzədə əksini tapan məsələlər
dünyanın əksər ölkələrinin praktik teatr həyatında
özünü göstərməkdədir. Yəni
vurğulandı ki, dünyanın müxtəlif
xalqlarının teatr ənənəsində müəyyən
fərqlər mövcud olsa da, sənət dili vahid və anlaşılandır.
Məhz bu amil teatr sənətinin cəmiyyətin həyatındakı
yerini müəyyən edir və mədəniyyətlərarası
dialoqda onların fövqəladə təsir
potensialını müəyyənləşdirir.
Çağdaş dövrün teatr prosesi haqqında söylənilən
ayrı-ayrı mülahizələrdə o da qeyd edildi ki,
yaşadığımız dövrün səhnə ədəbiyyatının
funksional mahiyyəti, rejissor sənətinin dil-üslub
xüsusiyyətləri, aktyor texnikası, aktyor sənəti
teatr tənqidi tərəfindən dəyərləndirilərkən
xüsusi yanaşma tələb edir. Odur ki, teatr tənqidi
demokratik və həssas sənət sahəsi olan bu
yaradıcılıq meydanında baş verən pozitiv meyllərə
münasibətdə səriştə və uzaqgörənlik
nümayiş etdirməlidir. Dünya teatr prosesində
müşahidə edilən stereotiplərlə yeniliyin
münaqişəsində teatr tənqidinin mövqeyi birmənalı
olmalıdır, yəni obyektivlik və professionallıq əsas
meyar kimi götürülməlidir.
Bəlli
olduğu kimi, həmin gün, yəni martın 27-si Beynəlxalq
Teatr Günü olduğundan Konqres təşkilatçıları
“Atenium” teatrının binasında təntənəli tədbir
təşkil etdilər. Həmin tədbirdə Varşava
şəhər rəhbərliyinin, həmçinin
sözügedən teatrın direktoru Slavomira Lozinskanın,
professor Maqdalena Raszevskanın, professor Tomaş Miklovskinin təbrik
çıxışları oldu. Tədbirin sonunda Konqres
iştirakçılarına professor Andjey Stşeletskinin
quruluşunda “Szpilmania” adlı musiqili tamaşa göstərildi.
Martın
28-nin birinci yarısında BTTA-nın XXVI Konqresinin
iştirakçıları üçün mədəni tədbir
təşkil edilmişdi. Biz Konqresin işində iştirak edən
dünyanın müxtəlif ölkələrindən gəlmiş
teatr mütəxəsisləri ilə birlikdə dünya
şöhrətli bəstəkar Frederik Şopenin
Polşanın Zelazova Vola qəsəbəsində yerləşən
ata yurduna ziyarətə yollandıq. Frederik Şopenin
uşaqlıq və yeniyetməlik dövrünü
yaşadığı geniş ərazidə yerləşən
bu malikanə sadə, amma çox rahat bir evdən ibarət
idi. Burada onun valideynlərinə, yaxın qohumlarına və
özünə aid müxtəlif ölçülü sənədlər,
fotolar və xatirə əşyaları saxlanılır. Həmin
əşyalar içərisində bu böyük bəstəkarın
əsərlərini bilavasitə ifa etdiyi kiçik royal
xüsusi maraq doğururdu. Şopen ailəsinə məxsus
geniş ərazini gəzib-dolaşdıqca Konqres
iştirakçıları yaranmış bu qeyri-rəsmi
ünsiyyət məqamlarından bəhrələnmək
fürsətini əldən qaçırmırdılar. Belə
ki, ayrı-ayrı ölkələrin teatr mütəxəsislərinin
hər biri öz ölkəsi, özünün milli teatr ənənələri
haqqında danışır və həmsöhbətindən
təmsil etdiyi ölkənin istər teatr tarixi, istərsə
də çağdaş səhnə
yaradıcılığının durumu barədə məlumat
alırdılar. Məhz belə məqamlarda Azərbaycan, onun
mədəni həyatı və teatr sənəti haqqında
söhbətlərimiz dairəmizi genişləndirirdi,
çünki ölkəmizin mədəni irsi,
xalqımızın qazandığı mədəni-iqtisadi
uğurlar çoxları üçün maraqlı idi. Tərəf-müqabillərimizdən
aldığımız məlumatlar əhəmiyyətli və
müqayisələr aparmaq üçün əlverişli
idi. Həmin günün axşamı Azərbaycanın
Polşada fövqəladə və səlahiyyətli səfiri
Həsən Həsənov tərəfindən qəbul edildik.
Böyük həyat təcrübəsi, yüksək
intellekti və geniş erudisiyası ilə hörmət və
ehtirama layiq ölkə səfirimiz burada Azərbaycan naminə
gördüyü əlamətdar işlərdən
danışdıqca fərəh hissi keçirirdik.
Mart
ayının 29-da saat 9-da seminar məşğələsi
öz işinə başladı. Böyük Britaniyadan olan
teatr tənqidçisi Yan Herbertin sədrliyi ilə keçən
seminarda çağdaş dövrün teatr prosesi, həmin
prosesdə müşahidə edilən pozitiv
yaradıcılıq meylləri əsas məsələ kimi təqdim
edildi. Həmin məsələ ətrafında ABŞ,
Hindistan, Çin, Nigeriya, Kanada, Polşa və b. ölkələrin
tənqidçiləri çıxış etdilər.
Seminarın
günün ikinci yarısında olan hissəsinə Pat Keney sədrlik
edirdi. Klassikanın səhnə təcəssümü,
Şekspir əsərlərinin səhnə təcəssümündəki
yeni forma axtarışları mövzusu ətrafında
geniş müzakirələr aparıldı. Həmin
müzakirələr zamanı Fransa, İtaliya, İsveç,
Rumıniya, Böyük Britaniya, Polşa, Yaponiya və
başqa ölkələrdən olan tənqidçilər
çıxış etdilər.
30
mart – bu gün BTTA-nın XXVI Konqresinin gündəliyinin əsas
məsələsi olan təşkilati məsələ
müzakirə edildi. Belə ki, hər iki ildən bir
keçirilən Konqresdə olduğu kimi, bu dəfə də
Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri Assosiasiyasının
Prezidentinin, Baş katibinin və idarə heyətinin
seçkisi nəzərdə tutulmuşdu. Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri
Assosiasiyasının Baş katibi Mişel Vaisin ötən
dövrdəki hesabatı dinlənildi. Hesabatda Mişel Vais
dünya teatr prosesində tənqidin yeri və getdikcə artan
nüfuzu barədə ciddi faktlara söykənən məlumatlar
verdi. Bizim üçün dəyərli olan bu idi ki, həmin
hesabatda cənab Mişel Vais Azərbaycandakı teatr prosesindən,
2010-cu ildə Bakıda keçirilən I Beynəlxalq teatr
konfransından, 2011-ci ildə Bakıda keçirilən I Beynəlxalq
Kukla teatrları festivalından və Azərbaycan teatrının
beynəlxalq teatr festivallarındakı uğurlarından
geniş söz açdı və Yaltadakı, Özbəkistandakı,
Fuceyradakı, Belqraddakı Beynəlxalq teatr
festivallarındakı uğurlarına geniş yer
ayırdı. Hesabat ətrafında Slovakiya, ABŞ, Çin,
Koreya, Almaniya, Finlandiya, Polşa, Çex, Serbiya, Fransa və
başqa ölkələrdən olan nümayəndələr
çıxış etdilər.
Hesabat
dinlənildikdən sonra səsə qoyuldu və Beynəlxalq
Teatr Tənqidçiləri Assosiasiyasının son iki ildəki
fəaliyyəti təqdir edildi.
Bundan
sonra Konqres təşkilati məsələlərə
baxdı. Bu zaman yerdən verilən təkliflər səsə
qoyuldu. Nəticədə yekdilliklə növbəti iki il
müddətinə Yun Cheol Kim (Koreya) Beynəlxalq Teatr Tənqidçiləri
Assosiyasiasının sədri, Mişel Vais isə Baş katibi
seçildi.
Beynəlxalq
Teatr Tənqidçiləri Assosiasiyasının XXVI Konqresinin
olduqca gərgin iş qrafikinin bitməsi
iştirakçılarda bir qədər təəssüf
hissi doğursa da teatr sənətinin, dünya teatr prosesinin gələcəyi
barədə ən nikbin duyğularla yaxın zamanda Bakıda
görüşmək ümidi ilə bir-birimizdən
ayrılmalı olduq.
Konqresin
oyatdığı təəssüratlar istər professional
teatr tənqidi, istərsə də bütövlükdə
teatr sənətinə münasibətdə yeni dövrün
sənət fəlsəfəsi baxımından bir sıra qənaətlər
söyləməyə imkan verir. Hər şeydən əvvəl
belə bir qənaət möhkəmlənir ki, dünyanın
müxtəlif bölgələrində ara-sıra səslənən
“teatrın ölməsi” harayı kökündən
yanlışdır və yumşaq desək, ifrat dərəcədə
şişirdilmişdir. Bunu Konqresdə ayrı-ayrı ölkələri
təmsil edən nüfuzlu teatr tənqidçilərinin
çıxışlarındakı elmi arqumentlərdə,
dünya teatr prosesində müşahidə edilən
perspektivli tendensiyalarda da aşkar görmək olur. Başqa
bir qənaətimiz isə milli teatrımızın dünya
teatr prosesinə çatmaq imkanlarının mövcudluğu,
bu istiqamətdə göstərilən səylərin bərəkətli
olması, həmçinin teatrımızın dünya teatr məkanında
öz layiqli yerini tutmaq iddialarının əsassız
olmamasıdır.
Daha
bir qənaətimiz isə bundan ibarətdir ki, dünyanın
istənilən ölkəsində teatr sənəti
özünün bəlli komponentlərini təmin etməklə
bərabər onun fəaliyyətinin faydalı iş əmsalı,
həmçinin uzun dövrləri əhatə edən
uğurlu inkişafı yalnız və yalnız professional
teatr tənqidinin mütəmadi qayğısı ilə
mümkündür. Teatr sənəti öz təbiəti
etibarilə demokratik olsa da o, teatr tənqidinin peşəkar
qayğısına və ədalətli münasibətinə
möhtacdır. Bir qənaətimiz də çox
mühümdür. Bu da Konqresdəki həmkarlarımızın
fikir mübadiləsində, dilə gətirdikləri
mülahizələrdə istənilən xalqın teatr mədəniyyəti
və onun inkişafı üçün böyük əhəmiyyət
kəsb edən bir məqamla bağlıdır. Belə ki,
teatr və onun fəaliyyət göstərdiyi cəmiyyət
vahid bir orqanizm kimi ictimai-mədəni mühit
formalaşdıraraq insanlara ideya-bədii həqiqətləri
çatdırır. Bu baxımdan cəmiyyətin teatra
münasibəti necə olursa, teatrdan da onun
qarşılığını alır. Başqa sözlə
desək, “teatr cəmiyyətin barometridir” düsturu
çağdaş dövrümüzdə də öz məna
təsirini saxlayır.
İsrafil İsrafilov,
Məryəm Əlizadə
525-ci qəzet.- 2012.- 10 aprel.- S.4.