Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Ön söz
Azərbaycan milli qurtuluş hərəkatının
ideoloqu və lideri, ilk həqiqi demokratik Xalq Cümhuriyyətimizin
banisi M.Ə.Rəsulzadənin zəngin ictimai-siyasi və ədəbi-bədii
publisistik irsinin I cildi (1903-1909) 1992-ci ildə, II cildi (1909-1914)
2001-ci ildə işıq üzü görmüşdür.
İndi onun 1915-1916-cı illərdə dövri mətbuatda dərc
olunmuş əsərlərinin III cildini oxuculara təqdim edirəm.
Zənnimcə, 10 ildə təmənnasız
hazırladığım bu əsər Azərbaycan tarixi və
bütövlükdə I dünya müharibəsi
dövrü tarixi ilə maraqlananlar üçün
faydalı olacaqdır.
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Yeni şəhər
qərardadi
Dünki sayımızda Vəzirlər
Şurasının şəhər qərardadi həqqində
bir qərari dərc edilmişdir.
Bu qərar Rusiya cəmaətinin, tərəqqipərvər
cəmaətinin çoxdan bəri arzu elədigi şəhər
qərardadının islahına aiddir.
Vəzarətin təsəvvürüncə
ediləcək bu islahat rus cəmaətini razı salacaq bir
haldamıdır?
Məlum olduğu üzrə mövcud qərardaddan
iki növ narazılıq vardı.
Birincisi bu ki, bu qərardad demokratik degildir.
Şəhərin bütün ixtiyarlarını ev sahibi
bulunanların, ticarət və sənaət idarələri
saxlayanlara veriyordu.
Kirayənişinlərlə, sənaət
və ticarətxanələrdə xidmət edənlər isə
yaşadıqları şəhərin müqəddəratını,
təqdiratını idarəyə ancaq kənardan baxmaqla həsrət
çəkiyorlardı. Halbuki kənardan baxanlar arasında
şəhər işindən anlar, bilikli, ruhlu və himayətlilərin
çox olduğu ilə cəmaət lehinə olanların
daha səlahiyyətli olduqları məlum olur.
Narazılıqdan birisi də qərardadın
“milliyyət” və “din” ayrılığı üzərinə
qurulmuş olduğu idi. Əski qərardadca şəhər
intixablarında yəhudilərə həqq verilmiyordu. Müsəlmanların
həqqi kəsilirdi. Qeyri-xristian olduqlarından da Daxili Rusiyada
bütün qlasnılardan beşə birindən artıq
olamaz. Zaqafqasiyada isə yarıdan çox çıxa bilməzlər
idi. Bu hüquqsuzluq Rusiya cəmaətini xristian və
qeyri-xristian olaraq doğma və ögeylərə
bölür, araya ikilik salıyordu. Heyəti-vüzarədə
qəbul olunub da dumaya girdiriləcəgi xəbər verilən
yeni qərardad həqdə agentə teleqrafının gətirdigi
xəbər qısadır. Bu qısa xəbərdən daha
bir çox “qissə” söylələrin nələr dedigini
dərk etmək mümkün degildir.
Fəqət bu “qissə”dən dəxi
gözə görünən bir “hissə” meydandadır ki, o
da intixabların sinif və təbəqəcə ümumiləşməsi
həqqində vaqe olan tələbə qarşı bir güzəşt
varsa da, milliyyət və din nöqteyi-nəzərindən bərabər
olması həqqindəki arzulara etina edilmədigidir.
Yeni qərardadə görə mülk və
ticarətxanə sahiblərindən başqa mənzil vergisi
verən kirayənişinlər də şəhər
intixablarında iştirak edəcəklərdir. Kirayənişinlərin
nə dərəcədə və nə əndazədə və
nə kibi ləyaqətlə (tesniz) seçki həqqinə
malik olacaqları teleqrafnamədə təsrih
olunmamışdır.
Kirayənişinlərin də ev sahibləri
ilə bərabər şəhər həyat və idarəsinə
şərik olmaları əsasi tərəqqipərvər
Rusiya sinfinin çoxdan bəri gözlədigi islahat ərkanından
birini təşkil edər. Biz dəxi ümumi vətənimiz
olan Rusiya ilə bərabər kəndi millətimizin tərəqqi
və təməddün etməsini ancaq tərəqqipərvər
və demokratik prinsiplərin qazanılmasında
gördügümüzdən şəhər qarardadındaki
bu islahı alqışlar, ona sevinəriz.
Fəqət böyük və aşkar bir
həqiqət var ki, onu burada da nəzərdən
salmamalıdır.
Bir bədənin tərbiyəsi
bütün əzaları arasında mütənasib olursa, o
zaman öylə bir tərbiyə ayrı-ayrı üzvlərin
sağlamlığını mücib olduğu kibi, bədənin
birlikdə tənasubi-əndam, sihhət və etidal məzacını
da mucib olur. Əks surətdə bir üzvün tərbiyə
və işlənməsi atil buraxılan üzvlərin zəfini
mucib olar və şübhəsiz ki, təbii olan bu hal əndamın
tənasibini, tənasübini, sihhət və etidalını
da xələldar edər.
Bugünkü nömrəmizdə “Baku” qəzetəsindən
mənqul rəqəmlərdən görəcəksiniz ki, məsələn,
bizim şəhərdə təsəvvür olunan islahat həqiqətən
qüvvətli olan rusları (daha doğrusu xristianları) felən
də qüvvətləndirəcək. Halbuki, hüquqən zəif
olan müsəlmanları felən də zəif
buraxacaqdır.
Bu vəqtə qədər müsəlmanlar
yarıdan artıq qlasnı seçmək həqqinə malik
degil idisələr, heç olmasa qlasnı intixabında səsləri
əksəriyyətdə idi.
Bunun əməli bir faidəsi inkar olunsa
da, nəzəri bir məziyyəti hərgiz inkar olunamaz. Duma
seçgilərində çox səsə malik olan müsəlmanlar
müsəlman qlasnı seçməkdə məhdud olsalar
da, heç olmasa qeyri xristian qlasnılar arasından daha
müvafiqlərini ayırmaq imkanına malik olurlar. Halbuki qeyri
xristianlar həqqində mövcud olan “hüdud” baqi ikən
seçgilərin kirayənişinlərə dəxi təsmil
olunması misal üçün aldığımız
“Baku”da – müsəlmanların əlini nəzəri olaraq bu
imkandan da çıxarıyor.
Bu surətlə demək olar ki, təsəvvür
olunan şəhər qərardadi islahi arzu olunan islahlardan
birisinə yanaşıyorsa da, o birisini əski halında
saxlamaqla daha fəna bir halə qoyuyor.
Bu iştə, bədənin
yarısını sağaldıb o biri yarısını fəlc
halına gətirməkdir.
Fəlc bir vücudin sağ tərəfinə
qədər qüvvətli olsa, hər tərəfi tənasüblə
zəif və ya əlil olan bir vücud qədər də
iş görə bilməz.
Köhnə bir həqiqəti söyləmək
lazım gəliyor ki, musavatla görülən zülm eyn ədalətdir.
Ədalət bu mənada olsa da görə
biləcək degilmiyiz?
Bu qanun layihəsi Dövlət dumasına
gələcək, şübhəsiz ki, müharibə xətlərində,
vətən müdafiəsində ögey-doğmalıq
göstərmiyib də vətənin sadiq oğulları surətilə
can verən məmləkət xəlqini bu kibi “əali” və
“ədəni” cinslərə bölmək politikasının
hala dəvam edib durmasına qarşı söz söyliyənlər
olacaq və bu qanun layihəsinə arzu olunur surətdə “təshihlər”
təklif edənlər tapılacaq.
Fəqət duma əksəriyyətini təşkil
edən blokçular buna etina edəcək və təshihlərə
yol verəcəklərmi?
Ənud və qəddar düşməni
basmaq üçün daxili ittihada möhtac olduğumuzu
“üsuli-dinindən” sayan blok ilk baxışda öylə təsəvvür
olunur ki, bu xüsusda “ögey”lərə məxsus məsələlərin
bloka girən altı fraksiyayi biri-birinə bağlayan
sapların ən nazigi olduğundan ehtimal ki, blokçular
“riştə”yi qırmaq da istəməzlər.
Duma açıldığı zaman qeyri
ruslara mənsub olan millətlər, bu millətlər həqqində
mövcud olan idari və qanuni təhdidlərin
qaldırılması həqqində vermək istədikləri
bəyannaməyə blokçuların imzasını ala bilmədilər.
Ona görə də bəyannaməni elan etməkdən aciz
qaldılar.
Bu vaqeə ilə bərabər blokun
qeyri-rus millətlərdən ancaq polyaklarda öpüşə
bildigi (o da Lehistanın müstəsna bir halda olduğu
üçün) keyfiyyəti dəxi bloka “bel bağlamaq”
ümidini verəmməz.
Bu halda bizə yalnız yəhudi vəkilləri
və ən sol firqələrlə bərabər olub da dad və
fəryad salmaqdan başqa bir vasitə qalmayır.
Şübhəsiz, deyənlər ola bilər
ki:
“An ke əlbəttə bicayi nərsəd
fəryadəst”
Fəqət öylə də zənn edilməsin.
“Fəryad”ın gec eşidilməsi mümkündür. Fəqət
bu heç bir zaman ymidimizi qırmasın. Çünki bu fəryad
rus bürokrati qəlbinə dəgilsə də, rus cəmaəti
ürəginə təsirsiz qalamaz.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 3 mart 1916, ¹126
Qissə – hekayə
Təsrih – aydın, açıq söyləmə
Mucib – səbəb, lüzum
Atil – tənbəl, boş
Mənqul –
köçürülmüş, nağıl edilmiş
Fəlc – iflic
Əali – əlalar, yaxşılar
Ənud – inadkar
Riştə – iplik, sap
Qurtuluş
bayramı
Novruz – yeni
gün!
Həyat bir mübarizədir. Bittəb bu
yeni bir söz degildir. Fəqət, novruzda yeni bir gün
degildir.
Novruz günü, Novruz ənənəsi
(Ata-babalardan qalma adətlərə ənənat degilir.- M.Ə)
əski zamandan bəri təkrar edərək gəldigi halda,
tazəligini itirmədigi kibi “həyat bir mübarizə olduğu”
hikməti dəxi təkrarlamaqla köhnəlməz.
Mübarizənin iki zidd qüvvə
arasında vaqe olduğu ilə həyatın da bu iki mübəddanın
vuruşmasından ibarət olduğunu sənaiyyət (ikilik)
fəlsəfəsi və bu fəlsəfənin qədim və
şairanə müməssili olan Zərdüşt dini qədər
açıq surətdə göstərən
olmamışdır.
Pərilər, divlər, məlikələr,
cinlər haman “Hürmüzd” ilə “Əhrimən”in
yaru-inizarından başqa bir şey degildir.
Fəqət mübarizə yalnız
mafövqəl təbiyyatda degildir. Təbiət də
Hürmüzd ilə Əhrimən mübarizəsində bitərəf
qalmıyor.
Məşhurdur ki, təbiət laqeyddir. Fəqət
yaşayışı, mövcudati yaxşılıq
Allahı ilə yamanlıq Allahı arasındaki vuruşmadan
ibarət görənlərcə, bu mübarizədə təbiət
belə laqeyd degildir.
Sovuq, qış, qaranlıq, gecə,
asimanı- fəlakətlər, yuranlar, fırtınalar həp
devin, şeytanın, Əhrimənin tərəfdarlarıdır.
İstilik, bahar, günəş,
günüz, həyatbəxş yağmurlar, axar sular,
çeşmələr, sakit və rakid göllər,
çiçəkli çəmənlər həp
Hürmüzdün yavrularıdır.
Qış,o soyuq, o dondurucu qış
bütün yaşayışı fəlc bir halə gətiriyor,
hər şeyi öldürüyor, mübarizeyi-həyati
çətinləşdiriyor. Bahar gəlincə nəşvü-nüma,
gögərmək, böyümək, bir sözlə,
yaşamaq qarşısında olan sədlər əriməgə
başlayır, təbiət əsarətdən qurtuluyor.
İştə, qurtuluş bayramı, yeni
bir gün – Novruz!
Novruz İran ənənəsi–deyə
sayılır. Əlbəttə, burada böyük bir
münasibət, buna görə də bir həqiqət
vardır. Fəqət iranca xüsusi bir məhəbbət və
əlaqədarlıqla saxlanılan bu bayram yaxşıca tədqiq
olunarsa, o zaman görülər ki, bahar bayramı
dünyanın bütün millətlərində vardır.
Hələ türk ənənəsi,
türk əsatiri və türklərin imdiki məişətləri
novruzun kəndilərinə yabançı bir şey
olmadığını göstəriyor.
Bütün Türkistan – bu əski Turan –
Novruzu İran qədər bənimsəmişdir. Azərbaycan,
bəlli Türkiyə dəxi martın 9-nu (tam illərdə
8-ni) ailələr içində mütədəvvəl
xüsusi bir ənənə ilə yad edər. İstanbulun məcun
bayramı dedigi və dairəyi-şümuli ancaq daxili ailə
həyatlarına məxsus olan bayram iştə bu novruz
bayramıdır.
Uzun bir vəqt öylə
düşünülüyordi ki, bu təsir İrandan
keçmişdir. Fəqət, İran ilə Turanın daima
biri-birilə vuruşduğu halda, sırf İran ənənəsi
olan Novruzun nədən dolayı turanlılar tərəfindən
də böylə əzizlənməsi bir az şübhəli
idi.
Qədim türk və moğol ənənat
və əsatiri həqqində başlanmaqda olan tədqiqat
arayə moğollarca məşhur olan “qurtuluş” lecanini (əfsanəsini)
çıxarıyor ki, bu əfsanəcə dəmirdən
yapılma bir “sədd” vasitəsilə “Ərkənəqon” da
hasarlanıb qalmış olan türkləri boz qurd (Pörtəcnə)
bu gün (martın 9-da görünüyor ki, o il naqis illərdən
imiş) xilas etmişdir. (“Qurtuluş” məcmuəsinin ilk
nömrəsinə müraciət olunar. – M.Ə.) Demək ki,
bu gün turanlılardan ötrü qurtuluş bayramı
olmuşdur.
Moğol əsatirində böylə bir əfsanənin
vücudi, İran nüfuzinə yabançı olan Turan qovmlərində
dəxi martın 9-na qarşı əskidən bəri
göstərilməkdə olan tövcə, bundan əlavə
martın 9-u xilaskari olan “qurd” ilə 9 sayına qarşı
turani qovmlərdə görülən bir ehtiram, hər halda
novruzun turani qovmlərdən ötrü biganə və qeyri-təbii
bir bayram iddiasında olanları bir az düşündürməlidir.
Məlumdur ki, millətlərin ənənati-əsatiriyyəsi
biri-birinə qarışmışdır. Bilxassə bu
qarışıqlıq biri-birilə çarpışaraq gəlmiş
olan millətlərdə vaqe olmuşdur. Ruslar əsatiri-milli qəhrəmanlarına
“boqatır” diyərlər ki, əski moğolcanın
“batır”ından, yəni türkcənin bahadırından
başqa bir şey degildir. “Boqatır”ların yalnız isimləri
degil, bir çoxları var ki, “tip” və “xarakter”cə də
eynilə tatarlardan alınmışdır. Bu hal İran ilə
Turan əsatiri həqqində də iddia edilməkdədir.
Böylə bir iddia İran ilə Turan həqqində iddia
olunursa, “qiyamətmi qopar?”
Zatən əsatir, bunun beynəlmiləliyyəti
– islamiyyənin ovcu-rüknini təşkil edən turanilər,
iranlılarla samiləri (ərəblər) əmioğlanları
kibi təsvir edər. İranilərin babası olan İrəc,
turanlıların babası olan Tur və ərəblərin
babası olan Sam Yafəsin oğlanları idi. İranilər
ilə turanilərin sonra ərəblər ilə bunların
vuruşması, qardaşlar və əmioğlanları
arasında görülməkdə olan vuruşmalar qəbilindən
qeyri-təbii olmadığı kibi, aralarından müştərək
ənənə dəxi ortaqlı bir baba malı kibi təsəvvür
oluna bilməzmi?
Turanilik olsun – deyə novruza qarşı
çıxmaq bəncə Şərq və İslam millətlərindən
iki böyük ünsür arasında lüzumsuz yerə
sovuqluq salmaqdır. Bundansa zatən şərikli olan bu
günü heyvanat, nəbatat, xülasə bütün
kainatla bərabər istiqbal edərsək, daha münasib
olmazmı?
Novruz ənənəsi vəqtilə
İranda belə unudulmuş, hətta münəccimlərcə
vəqti belə çaşdırılmışdı. Nəhayət,
türk hökmdarlarından cəlaləddin Məlik şah Səlcuqi
zamanında təqvimlər düzəldi. Novruz günü
ziclərə tətbiq etdirildi və şəmsi tarixlər
arasında bəncə ən mükəmməl və ən əməlisi
olan tarixi cəlali təsis edildi (Tarixi-cəlalidə aylar
hamısı 30 gündən hesab olunub axırında qalan
beş günü “xəmseyi-müstəriqə” adlanır. –
M.Ə.) ki, bundan indi 838 il keçməkdədir.
Bir türk hökmdarının gəlib də
İran ənənəsini diriltməsində Sultan Mahmud Səbiktəkin
Firdovsiyə, məzmunu iranilərin turanilər əleyhində
icra elədikləri “pəhləvanlıqları” şerləndirən
bir “Şahnamə” yazdırtmaq qəbilindən bir xəta
irtikabı görənlər də buluna bilər. Fəqət
elmi-fənn sevgilisi olan cəmaləddini bu fikrə sövq edən
gizli və hiss edilməz amillərdən birisi də novruzun
turanlılarca bir “qurtuluş” günü olduğu ənənəsi
olmasın?...
Hər halda gözəl baharın,
qışın öldürücü “siyəhcal”ından
çıxması ilə turanilərin “Ərkənəqon” məhbəsindən
qurtuluşlarına təsadüf edən bir güni elmi və
fənni surətdə təyin edən böyük səlcuq
hökmdari bu xüsusda müvaxizə degil, təqdir
olunmalı!...
Turan cinsi təbiət qədər mətin,
onun qədər qüvvətlidir.
Təbiət o qüvvətilə, o məhəbbətilə
əsir qalır da, sonra tazələnməyə,
donuşluqdan qurtulmağa ehtiyac göstəriyor. Turan qovmlərindən
ötrü də qışlar, donmuşlar sovuqlar vardır.
Bunlardan qurtulmaq dəxi kəndilərinə müqəddərdir.
Əski moğol əsatiri bu
qurtuluşlardan birini martın 9-da sorağ veriyor.
Təbiətin bayram etdigi bu gün turanilərin
də qurtuluş günüdür.
İmdiki turanilərin üzərində əsatir
turaniləri saran “Qaf” dağından daha artıq əl-qol
saran bir Əhriman qüvvəti var – cəhalət.
İştə, bugünki qurtuluş
günündə təmənni edəlim ki, qovmümüz bu
qüvvəti (cəhaləti) basmaqla həqiqi Novruzunu – Qurtuluş
bayramını bulsun!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 8 mart 1916, ¹130
Ellə – əllah, allah
Zic – ulduzların hərəkət cədvəli
Tovcih – döndərmə
Rakid – durğun
Müvaxizə – məzəmmət etmə
İrtikab – pis və ya qadağan
edilmiş işi görmək, rüşvət almaq
İbn Sina
yurdunda
Bugünki sayımızda Buxaradan bir məktub
dərc ediyoruz.
Məktubda zikr olan mövsif vaqeə həqqində
şimallı rəfiqlərimizdən nəql ilə “Doğru
söz” dəxi “Buxarada müsri xəstəlik” ünvanı
altında təfsilat vermişdi.
Biçarə qorxunc bir yoluxmaya (müsri xətəliyə)
tutulmuşdur.
Ölənlərin miqdarı gündə
yüzdən artıqdır. “Vəqt” rəfiqimiz yazılan məktublardan
birisində bir ayın içində on bin qədər
buxaralının öldügü xəbər veriliyordu.
Müxabirlər yoluxmanın yerlilər məxsus
olub qaldığını xəbər veriyorlar. Kimi bunu sip
növü təyif, kimi isə vəba adlandırıyor.
Bəzisi isə bunun novi daha yaxşıca
bilinməyib Buxaraya məxsus bir xəstəlik olduğu
iddiasındadır.
Birisi uşağına bazarda başmaq
almaqda ikən düşüb ölmüş. Digəri namaza
sağ ikən başlamış, fəqət son rükətə
gəlincəyə qədər ölmüşdür.
Küçələrdə gedərkən
düşüb ölənlər çoxdur.
Xülasə, qorxunc bir fəlakət, dəhşətli
bir bəla!
Fəqət müxabirlər əsil
yoluxmadan daha müdhiş bir şeydən də xəbər
veriyorlar, Buxara üləması, Buxara hökuməti, quşbəgisi
əmiri qorxunc xəstəliyə qarşı dua və
münacatdan başqa bir tədbir düşünə bilməmişlərdir.
Əmr edilmiş təkbirçilər
küçə-küçə gəzişib Allahu Əkbər
çağırsınlar.
Xəlq mollalarla, üləmalarla bərabər
müsəllayə çıxsınlar – minarələrdə
müəzinlər əzan versinlər. Hətta yəhudilərə
də tapşırılmış ki, sinoqoqlarına
doluşub onlar da dua və sənayə məşğul
olsunlar.
Bir vanəfsa, sanki qiyamət qopuyor!
Xəstəliyə təbabət, hifzəl-sihhəyə
rəayətilə degil, dua və səna vasitəsilə
çarə etdirmək tədbiri xəlqi daha da qorxuya, yas və
ümidsizligə salmışdır.
Bu xəbərləri oxurkən
Buxaranın bir zaman olub islam aləmində, islam elm və mərifəti
dünyasında tutduğu şanlı mövqei xatirə gəliyor.
Bu işıqlı üləması sayəsində “Şərif”
ləqəbini qazanmış Buxara nə günlərə
qalmış, nə böyük bir dərkeyi-səfalətə
yuvarlanmışdır?
Buxaradan yetişən islam üləma və
məşahirini gözdən keçirdikdə təbib-həkim
İbn Sina qarşısında dayanmamaq
qeyri-mümkündür. Əcəba, islam aləminə,
yalnız islam degil, bütün aləmi-bəşəriyyətə
İbn Sina kibi, Fərabi kibi böyük təbiblər, həkim
və filosoflar bəxş etmiş olan bu yurd necə oluyor ki,
dünyanın “tibb dünyası” olduğunu unuduyor. Necə
oluyor ki, bir çox zaman Şərq, Qərb təbabəti
Buxaradan yetişmə İbn Sinaların “şəfa”ları
ilə sihhətyab olarkən, bu bədbəxt məmləkət
canını məşhur Buxara hovuzlarının çirkabından
qurtaramıyor.
Buxaranı görənlər söyliyorlar
ki, bu məmləkət su sarıdan məəttəldir.
Buxaranın suyu böyük hovuzlara
münhəsirdir ki, bu hovuzlar həftələrlə
boşaldılmayıb qalıyor, yaşıllanıyor, xəlq
burada yuyunur, hər növ pisligi burada “pak” ediyor. Ağız
yaxalayır, burun siliyor, sonra o “su”dan abdəst alıyor, təthir
ediyor, hətta içiyor da...
Böylə bir hovuzun vücud ilə rəfiqimiz
“Vəqt” demişkən – Buxaranın yoluxma xəstəliyinə
tutulduğuna degil, bu vəqtə qədər sağ və
salim qaldığına heyrət etməlidir.
Bir vəqt yuxarıda zikri keçən
İbn Sina, Fərabi kibi həkim-təbiblər, Uluğbəg
kibi münəvvər hökmdar və münəccimlər
bütün aləm və bütün tarixcə
işıqlı vücudlar tərbiyə edən o məşhur
Buxara mədrəsələri, əcəba, imdi bu
hovuzların müzürrətini dərk edəcək qədər
olsa da, açıq əqilli üləma yetişdirəmiyormu?
Tapılmıyormu əqli yerində bir adam ki, küçələrdə
təkbir deyib bağırmaqla bərabər, o müləvvəs
və xəstəlik mənbəi olan hovuzları
qapatdırmağa və xəlqi hifz-əl-sihhə
qanunlarına rəayətə dəvət eləsin...
Əcəba, Avropa təbabəti üzərində
bir çox zaman böyük təsirlər icra etmiş olan
“Şəfa”yə (İbn Sinanın tibbə aid məşhur əsərlərindən
birisinin ismi) Buxarada cüzi də olsa, iman edən
qalmadımı?!...
İbn Sinanın kəndisinə müasir
olan bəzi “molla”lar tərəfindən təkfir olunduğunu
ərbabi bilər. Görünüyor ki, Buxarada “şəfa”
sahibi degil, onu təkfir edənlər hökmfərma
olmaqdadır və görünüyor ki, təbiət dəxi
Buxara əvamının təkfirçilərə tabe
olduğundan qəhr-qəzəbə gələrək İbn
Sinanın intiqamını onlardan almaq istiyor.
İbn Sina həzrətləri kəndisini
təkfir edən müarizlərinə elm və fənn ilə
qüvvətləndirmiş olduğu ülvi bir inamla:
“Küfr çu məni kəzzafo asan nəbud
Mohkəmtər əz – imani mən iman nəbud.
Dər-dəhre ço mən yeki vo anhəm
kafər Pəs dər həme dəhr yek müsəlman nəbud”.
(“Mənim kimi küfr edən göydə
heç kəs yoxdur Mənim imanımdan daha möhkəm iman
yoxdur Bu dünyada mənim kimi (müsəlman ola) o da kafir Deməli,
bütün bu dünyada müsəlman yoxdur”) Bu günki
Buxara hüfz-əl-sihhə və tibbə rəayət etməyib
də xəstəliyə qarşı razüniyazla
çıxması ilə göstəriyor ki, “İbn
Sinanı” müsəlman bilməyənlərə peyrəvi
olmuşdur.
Fəqət böyük həkimin
iddiasına görə şəfayi – “dəva”dan degil, “dua”dan
görənlər müsəlmanlığın ruhuna
yanaşmamışlardır.
Əsrimizdəki İbn Sinalar, hər bir xəstəliyə
məxsus bir mikrob olduğuna qanedirlər, o mikropların
müəyyən şərait içərisində
ürüyüb artmasına hökm veriyorlar. Buna görə
də hər şeydən əvvəl xəstəlik
düşən yerlərin təmizliginə
baxılmasını əmr ediyorlar.
Dəhşətli vücud xəstəliklərinin
mikropları şübhəsiz ki, pislikli hövzlərdə
saxlanıyor.
Fəqət bu pislikli hövzlərdən
alınan abdəstlərlə onların “pak edici” birər mənbə
olduğunu düşünən və bu düşüncəyi
xəlq arasında yayan “alim”lər dəxi mənəvi bir xəstəliyə
mübtəladırlar.
Birinci xəstəliyin mikropları
çirkablı hövzlərdə cücəriyorsa, ikinci xəstəlik
mikropları dəxi qazi kəlanlar yetişdirən mədrəsələrdə
ürüyür.
Şimallı yoldaşlarımızdan
“Turmuş” Rusiya müsəlmanlarının akıllı (əqilli,
dərrakəli) qismi üzərinə Buxara fəlakəti
münasibətilə mənəvi böyük bir məsuliyyət
düşdügündən bəhs ilə cəhalət pəncəsində
can verən dindaş və irqdaşlarımızın köməginə
tibbi heyətlər təşkil edib də göndərməyi
təklif ediyor. “İbn Sinanı təkfir edənlər”cə
dəxi qəbul edilmək üçün qəzetə təklif
ediyor ki, bu heyətə ülumi-şəriyə ilə sənətinə
aşina olan işıqlı mollalarımız da qoşulsun.
Əlbəttə, “Turmuş”un
günün vəzifəsi olmaq üzrə elədigi bu təklifə
hər bir hissli, diri müsəlman və türk qəlbi ləbbeykdən
başqa bir cavab verməz!
Biz aramızda təbii və təbiblərlə
bol olduğuna “Turmuş” qədər nikbinanə baxmaq
imkanında degiliz. Məəttəəssüf, bu bədbinligimizin
doğru olduğunu Qafqasiya hüduduna hərbzədə
müsəlmanlara tibb köməgi göndərmək məsələsində
meydana çıxmış oldu. cəmiyyəti-xeyriyyə
aylarla elan etdigi halda, güc-bəla ilə bir doktor
tapıldı. Doktorlarımız az, olanlarında da “fədakarlıq”
yoxdur.
Fəqət bununla bərabər təbabətdə
böyük bir şöhrəti olan və təbiblərcə
şanı və rütbəsi bəlli olması icab edən
böyük təbib İbn Sina yurdundaki
qardaşlarımız ölümün qəddar pəncəsi
altında can verməkdədirlər.
Müsəlmanlara, bilxassə müsəlman
təbiblərə lazımdır ki, oraya, bu bədbəxt
yurda köməgə qoşsunlar.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 14 mart 1916, ¹132
Vanəfsa – fəryad
Təkbir – namaz qılanda “Allahu Əkbər”
demək
Müləvvəs – murdar
Təkfir – kafirlikdə təqsirləndirmə
Müariz – etiraz edən
Razüniyaz – yalvarıb-yaxarma
Peyrəvi – ardıcıl, tabe olma
Qurama
Heç Tanrı bəndəsinin adı bədnamlığa
çıxmasın!
Bir dəfə mollaların adına
çıxarılmışdır ki, bunlar müridbazdır.
Artıq bitdi. Hər yanda bir şey olsa
baisi molladır. Hər kəs hücum etmək istəsə
mollaya edər.
“Yeni İqbal” neçə vəqt bundan əvvəl
yazdığı məqaləsində qayət haqlı olaraq
demişdi ki: “Tarixin günahlarını biz haman yalnız bir
sinifə (mollalara) yüklətmək istədik”
Əgər təsiri-əyanə iqtibas
olunmamışsa rəfiqimiz bizi əfv etsin. Fəqət nəql
etdigim cümlənin misalı əminəm ki, “Yeni
İqbal”ındır.
Həqiqətən də öylədir.
Millət geridə qalmış. Bundan
hamının, hamımızın qüsuru yox degil ikən biz
haman mollaları yaxaladıq. Tarixi xətaların
intiqamını haman mollalardan almaq istədik.
Yaz ha yaz başlandı.
Mollaların kəndilərindən
başqaca düşünənlərə
yağdırdıqları lənətləri özlərinə
qaytarmaq istədilər.
Onların xətasını biz də təkrar
etdik.
Nəticədə:
“Nənəm dedi, kor dedi, hər mollaya vur
dedi”.
Məlumdur ki, builki Novruz bayramını
“diqqətli” divar təqvimçilərimiz 9-da göstərmişlərdi.
Təqvimlərimizin bu səhvi Gəncədə
ikitirəliyə səbəb olmuş.
Mollalar İran təqvimi işlətdiklərindən
olmalıdır ki, bayramı səkkizində
saxlamışlar. “Yeni İqbal”ın Gəncə müxbiri
“Oğuz”un təbirincə yenilər doqquzunda mərasim təyin
eləmişlərdir.
Bunlar da divar təqvimi işlədənlər
olacaqlar.
İxtilaf əlbəttə vardır. Bir
şəhərdə iki bayram saxlanmış. Fəqət
qüsur kimdə?
Əlbəttə, mollada!
İnanmiyorsanız “Oğuz”u dinliyəlim:
“Tarixin isbat etdiyi bir gün tarixin nə
olduğunu düşünməyən mollalar tərəfindən
ixtilaflı diyə ortaya çıkıyor. Mollalar ki:
bütün mənasıyla təmini-məişət
üçün hərəkət etməkdən ibarətdirlər.
Bu sənədə hərəkətlərini nasıl diyəlim
oyunlarını ortaya qoydular və böyük bir kütlənin
əziz bir gününü kəndi varlıqları kimi oyuncaq
yapdılar!”...
Əcəba, mollalar nə yapdılar? Yenə
kimi təkfir etdilər? Yenə hansı təşəbbüsi-milliyyəyə
qarşı çıxdılar?
– Ya Novruz bayramına da əl qatdılar...
– Canım, bu necə ola bilər?...
Baharın ilk günü münəccimlərcə
təyin olunur. Münəccim degil, bu şəmsi sənələrin
dövrünü bilər mübtədi məktəblilərcə
də məlumdur. Buna mollalar necə əl qata bilər və
“bu böyük kütlənin bu əziz gününü”
onlar necə “oyuncaq edə bilərlər? “
Bəli, etmişlər... “Yenilər”
martın 9-da bayrama qərar vermişkən onlar 8-də
etmişlər.
Bu dərdi gorə aparmaq olurmu? Bu müsibət
unudulurmu?
Əlbəttə yox, odur ki, mədrəseyi-ruhaniyyə
binasında martın 9-da yenilər tərəfindən qurulan
görüş məclisinə də xəlq bayramlığa
degil, “əzadarlığa” gəlmişdir.
Fəqət “yenilər” bu xüsusda
çox “yeni”lik göstərmiyib də ilin 1916 və dövrdə
tam olaraq bulunması ilə fevralın 29-u olduğunu nəzərə
alsaydılar yəqin ki, “müfid” mollalarla bir yerdə bayram edər
və 9-da “əza” saxlamazdılar.
Oğuz əfəndi, “tarixin isbat etdigi bir
gün tarixin nə olduğunu düşünməyən” – artıq
kəndiniz hökm ediniz – mollalarmı yoxsa “yenilər”mi tərəfindən
“ixtilaflı deyə ortaya çıkarıldı? “
Əgərki təqsir nə
mollalardadır, nə də “yenilər”də: bunların
hamısının və zorbalı xorasanlı münəccimbaşının
boynundadır ki, bizim təqvimçiləri başdan
çıxarmış.
Mollarlarda da təqsir yox degildir. canları
var adlarını bədnamlığa
çıxarmıyaydılar.
Niş
“Açıq söz”, 18 mart 1916, ¹136
Mübtədi – ibtidai
Əza – yas
(Ardı var)
Şirməmməd
Hüseynov
525-ci qəzet.- 2012.- 14 aprel.- S.26-27.