Bir yanıqlı türki
Ümumi qəbul olunmuş gün, ay, il
təqvimindən başqa, adamın bir iç təqvimi də
olur. Bu iç təqvimi
işə düşəndə insan özünü hansı yaşda,
hansı fəsildə hiss edirsə, demək
ondan ötrü ilin, günün o vaxtıdır. Təsadüflə,
ya hər hansı miflə bağlı
olub-olmadığını bilməsəm də, fakt budur ki,
yaş kağızımdan tutmuş, ta bugünkü şəxsiyyət vəsiqəmə
qədər, hələ də mənim hansısa sənədimdə
nə doğulduğum ay,
nə də gün göstərilib,
hamısında “XX” – “XX” yazılıb. Yadımdadır,
Sovetlər dövründə partiya bileti dolduran əməkdaşla
aramızda belə bir dialoq
da olmuşdu:
– Ay, gün qrafasını boş qoya bilmərik, ilin orta ayını
yazıram.
– Bəs pasportda olmayan tarixi yazmaq partiya
sənədini saxtalaşdırmaq deyil? – soruşmuşdum.
Sual qadında yaman
təşviş, məsuliyyət yaratmış və o sənəddə də ay,
gün qrafası boş
qalmışdı.
Sözümün canı ondadır ki,
indi haqqında danışacağım adam məndən 17 yaş
böyük olsa da, ona həmişə böyük ərklə Sən deyə
müraciət edirəm və hər ikimiz,
iç təqvimimizə müvafiq,
özümüzü həmyaş kimi hiss edirik. Qabil dayı ömrü boyu partiya-təsərrüfat
işində çalışmış, indi
təqaüddə olan və ucqar bir rayonda
yaşayan, keçmiş
“partnomenklatura” nümayəndəsidir. Təqaüdə çıxıb, qısa vaxtda dörd kitab ortaya qoyana
kimi, ən yaxın dostları belə, onun ədəbiyyata, yazmağa
meylindən xəbər tutmayıb. Şairliyi,
yazıçılığı ilə bərabər, Qabil dayı oxucu kimi də çox yüksək
bədii zövqə, ədəbi duyuma malikdi və dördüncü
kitabı haqda mənim də fikirlərimi
bilmək istəyir. “Yazarlar və onlar haqda tərif
yazıları qəbul edilmir”
platformasında çox
yubandığımı görəndə,
yarızarafat-yarıciddi:
–
Bacıoğlu, artıq 75 yaşım var,
istəyirəm, sənin qeydlərini sağlığımda oxuyum! – deməsi məni möhkəmcə tutdu və həm də tutub
çox uzaqlara
apardı...
“Özüm
eşidə-eşidə ağlayın
məni...”
Yeniyetmə
vaxtlarımda kənddə baş vermiş kədərli bir
hadisə məni bir müddət
yaşımdan da, başımdan da çox-çox böyük olan, fəlsəfi
mətləblər haqda fikirləşməyə
məcbur etmişdi. 67-ci ildə qonşuya, ölüm
yatağında olan, bir
xəstə gətirmişdilər, bütün kənd
“İsmayıl qayıdıb”, “İsmayılı gətiriblər”
deyə-deyə, ona baş
çəkməyə axışırdı. O da kəndinin, vətəninin ölənindən-qalanından,
böyük acgözlüklə, maraqla xəbər tuturmuş.
Deməli, İsmayıl gənc ikən – 37-ci ildə, kənddə
baş verən böyük davaya görə
uzunmüddətli həbs cəzası alır və o vaxtın qanunları ilə, həbs müddəti
bitəndən sonra, “vətən dəyişikliyi”
deyilən cəzanı da çəkməli
olur, kəndə qayıtmır, başqa yerdə məskunlaşır. Nəhayət,
ölüm ayağında olanda
yaxınlarına, doğulduğu kəndə
aparılmasını, orda ölmək istədiyini
bildirir, onlar da bu istəyə əməl
edirlər. Dəfn-ehsan prosedurları üçün lazım olacaq
məsrəfləri də özü gətiribmiş
ki, xeyrində-şərində iştirak etməyə imkan
tapmadığı doğma kəndində
heç kimə borclu
qalmasın. Əslində bu seçimdə,
bu qərarda qeyri-adi nəsə
yoxdu, adətən, insan
son mənzil üçün
doğulduğu yeri, yurdu seçir və
orda dəfn olunmasını istəyir. Ancaq
İsmayıl kişinin istəyində mənim
o vaxtkı uşaq
ağlım, elə bugünkü böyük ağlım üçün
də düşündürücü, qeyri-adi olan bir məqam vardı. İsmayıl kişi ərki çatan
qadınlardan qəribə bir xahiş etmişdi: Nənəmdən, Banı xaladan,
Gülgəz arvaddan, bacısından, cavan olsa da
öz istəyi ilə bu
dəstəyə qoşulan Ziloş bibidən və daha
kimlərdənsə ibarət bir qrupdan, onu diriykən,
qulaqları eşidə-eşidə ağlamalarını istəmişdi!!!
O ağlaşma səsini, qonşu
idik deyə, mən də eşidirdim,
prosesdən xəbəri olmayanlar da, “yəqin İsmayıl öldü”
fikriylə, ora
yığılırdılar. İsmayılın bir vaxtlar kəndin
say-seçmə cavanlarından olması, igidliyi,
arxasınca neçə qızın gözü
qalması haqda oxşamalar,
ağılar, ağlaşmalar xeyli
çəkmişdi. Diri adamın üstündə, ölünü
ağlayırmış kimi, ağlaşma səhnəsi qurulması və
“ölənin” özünün buna tamaşa etməsi,
ağıları dinləməsi, sanki o dünya ilə bu dünyanı bir-birinə qovuşdurur,
xüsusən uşaq psixologiyası üçün çox
vahiməli, qorxulu görünürdü. Ümumiyyətlə,
müsəlman adətlərindən olan,
qadınların ölənin arxasınca, görk
üçün, uca
səslə şəbeh çıxarıb ağlaşma
qurmasına heç vaxt
müsbət yanaşmamışam. Şəriətlə də,
sivil dünya
qaydaları ilə də məqbul hesab olunmayan bu adət-ənənəni
qeyri-səmimi hesab etmiş
və fikirləşmişəm ki, insan dərdini içində çəkməlidi.
Ancaq İsmayıl kişi
ilə bağlı bu səhnə tamam başqaydı və həmin epizod o vaxt
da, bu gün
də məni qəribə düşüncələrə qərq
edir.
İnsan bütün zamanlarda, bütün yaşlarda şan-şöhrətə,
başqalarının tərifinə, sevilməyə,
öyülməyə, yaddaşlarda qalmağa meylli olub. Bu ən adi insan
istəyi, insan psixologiyasının təzahürüdü.
Yəqin, indi də Qabil
dayının xahişi ilə
İsmayıl kişinin o
istəyi arasındakı hansısa yaxınlıq,
oxşarlıq keçmişdə baş
vermiş həmin epizodu
yaddaşıma qaytardı və mən belə bir paralel aparmalı oldum.
Bir yanıqlı qərib türki
Uzaq keçmişdə baş versə də, yaddaşımdan silinməyən
İsmayıl kişinin o
vaxtkı istəyi ilə Qabil
dayının bugünkü xahişi arasında paralellik
axtarmağımın səbəbi, mənbəyi, bəlkə
də elə mənim özümdədi. Mənim
Xoşginabım, Şəngilavam olan
Qazançı kəndində Qabil
dayı mənim babalı-nənəli,
dayılı-daycanılı günlərimdən qalan yeganə və sonuncu
payız yarpağıdı... Ondan sonra o yurddan,
mən daha bir köynək
uzaqlaşacaq, yadlaşacağam.
İndi Qabil dayı Əlincə
elində mənim üçün – əsasən
telefonla, danışıb-dərdləşə
bildiyim – yeganə vətən rəmzidi! O, dərin ədəbi duyumu, duyğusu, hiss-həyəcanı, səsinin tembri, vətən rəngində olan sərt, boz görkəmi,
duruşu, görünüşü
ilə mənimdi; əzizim, yaxınımdı, uşaq ərköyünlüyümün, əziz-ağırlığımın
mənbəyi və şahidi olan insanların sonuncusudu!
Yəqin, telefonla tez-tez
danışdığımızdanmı, ya
nədəndisə, elə bilirəm, Qabil
dayı heç yana, heç yerə gedəsi deyil,
sadəcə məni qorxudur. Yəqin
köhnə partiya məmurları
hamısı elədir, hərbçilər kimi
dəqiqlik sevirlər: söz vermisən, buyur yerinə yetir,
yazını yaz, nə “ovqat”,
nə “köklənmək”!? Həm də Qabil
dayıdan danışmaq, yazmaq, elə
bilirəm, elə özümdən danışmaq,
özümdən yazmaqdı və odur ki, təvazökarlıq edirəm.
Ancaq Qabil dayıdan
sonra içimdə yaranacaq
boşluğu da, ondan sonra o
kənddə nə görəcəyimi də indidən duyur, görür və
kövrəlirəm. Hər sözü,
hər misrası mənə doğma olan böyük şairimizin – Musa Yaqubun bir şeirini,
türkisini içimdə nəğmə
kimi, bayatı kimi
dönə-dönə oxuyur, improvizə edir, elə bil Qabil dayının dilindən səslənirmiş
kimi, təkrarlayıram:
“Bir
də görəcəksən ki, bir ərk yerin yox,
Qalmısan necə yad baxışın altda.
Qəfil görəcəksən
çətirim də
yox,
Əsirsən bir qərib yağışın altda.
Günəşdə üstünə kölgə
salan yox,
Tənhasan, amma
heç yada salan yox,
Sönüb səndən
ötrü o isti ocaq!
Onda biləcəksən
mənim yerimi,
Biləcəksən, o da çox gec olacaq...“
Onda yazacağam
sənin könlündən
keçən yazını,
ay Qabil dayı, onda yazacağam... ancaq çox gec olacaq!
“Onda birdən-birə
gözüm dolacaq,
Onda görəcəyəm
o yurdda təkəm,
O sözüm, o səsim, o ərkim yoxdu,
Çağrılır, deyilir, adım var, ancaq
Dillərdə şipşirin o dadım yoxdu,
Dərdim var,
bu dərdə şərikim yoxdu...
...Yanımda boş qalıb bir sirdaş yeri,
Sızlayır könlümün həmin
boş yeri,
Onda biləcəyəm
sənin qədrini,
Onda biləcəyəm... çox gec olacaq!”
Onda bir yanıq, bir qərib türki yazacağam Əsəd dayımla sənə– ikinizə birlikdə. Mütləq
yazacağam – gec olanda... İndi Musa Yaqub sözünün
içindən keçdiyim
kimi, onda çox şeyləri öz içimdən, öz sözümdən keçirib ağıya, bayatıya bükəcək
və inanacağam ki, sən onların
hamısını eşidir,
oxuyursan. İnsan
belədi da...
Bu da mənim
faciəmdi: lap körpə
uşağa, nəvəmə
belə, dilimin ucunu yandırıb-yaxan, adi bir “can” sözünü
üzbəsurət, canlı-canlı
deyə bilmirəm. Nə bilim, bəlkə elə dilimi göynədən bu həsrəti, bu sözü deyə bilməməyimdə
cəm olub mənim istəyim, mənim sevgim!? Uzaq Amerikadan, darıxdığını bildirən
qızıma – Əfsanəyə,
danışanda bircə
dəfə “qızım“
desəm, bəlkə
toxtayar, darıxmaz, bəlkə elə zəng edib ömründə eşitmədiyi
bu bircə kəlməni eşitmək
istəyir? Ancaq nə yazıq
ki, deyə bilmirəm, özüm-özümə
divan tutur, əzab verirəm, hansısa lüzumsuz qürurun əlində əsir-yesir qalıram.
Hər şey dəyişir
– dostlar da, münasibətlər də,
zaman da, yaş da. Mənim içimdən başqa! İstəyimi açıq ifadə
edən ən adi söz, ən
kiçik etiraf məndə əyilməyə,
sınmağa bərabər
assosasiya yaradır.
Bu hissləri içimdə daşımaq,
içimdə saxlamaq
daha möhtəşəm,
daha bakirə görünür mənə,
nəinki dilə gətirmək. Dilə gətirdiyim,
ya yazdığım ən mübhəm hisslər belə, elə bilirəm, artıq məndən uzaqlaşır.
lll
Həmişə bu qənaətdə
olmuşam ki, sırf kimyaçının,
riyaziyyatçının, nə
bilim, sırf musiqiçi ya ədəbiyyatçının məhdud bir sahədə nəyəsə
nail olmasından danışmaq
olar. Ancaq ümumən bu
fərdlərin hansısa
kəşfinə, öz
sahəsində böyük
nailiyyətlərinə rast
gəlmək mümkün
deyil. İxtisasın, peşə sahəsindən
asılı olmayaraq, insan təbiətlə, mənəvi aləmlə
harmoniyada olmalıdı.
Musiqini, ədəbiyyatı,
incəsənəti qavramayan,
duymayan alim, mühəndis, həkim, elə bilirəm, yaxşı mütəxəssis
ola bilməz.
Yaxud dəqiq elmlərdən, fəlsəfi biliklərdən
xəbərsiz olan musiqiçinin, ədəbiyyatçının
da ciddi nəsə yaratmağa iqtidarı çatmaz.
Qabil Abbasın
“Qoruya bilmədim özümdən səni”,
“Unutmağa gücüm
çatmır”, “Ürəyimin
səsi” şeir kitabları və sonuncu – “Məhəbbətlə
dolu ürək” povesti işıq üzü gördükcə,
ilk olaraq, fikrimdən keçib ki, Qabil dayı, yəqin, ən azından, yaxşı partiya-sovet məmuru olub. Əvvəldə qeyd etdiyim kimi, indi bu
kitabları təhlil,
ya da tərif
etmək fikrim yoxdu. Ümumiyyətlə,
bu məsələyə
müxtəlif münasibət
ola bilər.
Misal üçün,
zəif şeir yazan haqqında: “Neynir e axı, adam öldürmür ki, zəif şeir
yazır da...”– kimi yanaşmaq da olar, yaxud
pisə pis deyib divara dirəmək,
sıxıb suyunu çıxarmaq da. Hikmət Ziya demişkən:
Bir romanın
sıxdılar,
çıxartdılar suyunu,
Gördülər suya düşmüş
hekayə olduğunu.
Ancaq vacib olan bu deyil, vacibi,
önəmlisi – hər
bir insanın daxilində ədəbiyyat,
söz, ümumən mənəvi dəyərlər
üçün ayrılmış
ərazinin olmasıdı. Belə neytral ərazilərə öz evin kimi
rahatca daxil olmaq da, orda
bardaş qurub oturmaq da mümkündü.
Qabil dayının mənəvi
dünyası da, mənim tez-tez zəng etdiyim, üz tutduğum, rahatlıq tapdığım
ərazilərdən biridir.
Həmişə ümid yeri, güman yeri olasan, ay dayı!
Aydın QACAR
525-ci qəzet.- 2012.- 14 aprel.- S.16.