Şərq-Qərb
qovşağında yeniləşmə hərəkatı və
ziddiyyətlər
(MİRZƏ
FƏTƏLİ AXUNDZADƏ HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR)
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Mirzə
Fətəlinin bu missiyasının isbatı və təsdiqi
onun məktəbinin yetişdirmələridir: Mirzə Cəlil,
M.Ə.Sabir, Ə.Haqverdiyev, N.B.Vəzirov, Ü.Hacıbəyli,
Y.V.Çəmənzəminli...
Ən
yeni Azərbaycan ədəbiyyatını bəsləyən
qan da, Mirzə Fətəlinin altı komediyasıdır, – desək
məni hökmbazlıqda ittiham etməyin (edirsinizsə edin,
sizin keyfinizə, insafınıza buraxıram oxucu dost).
Bu dediklərim nə Mirzə Fətəlinin şeirlərinin, nə ədəbi tənqidi məqalələrinin, nə “Aldanmış kəvakib” kimi dəyərli nəsr əsərinin, nə də ictimai-fəlsəfi traktatlarının qiymətini azaltmır və azalda da bilməz. Söhbət ədəbi-estetik dəyərdən, ədəbiyyatın, bədii sözün stixiyasından, taleyindən, prosesin mürəkkəbliyindən getdiyi üçün, yalnız ədəbiyyat tarixində deyil, türk ədəbi dili tarixində bu altı komediyanın rolunu, funksiyasını müəyyənləşdirməkdən getdiyi üçün bu məsələyə bir az aydınlıq gətirmək istədim. Bu vurğunluq, hissə qapılmaq – filan deyil. Söylədiyimiz tezisin isbatlıdır və bu isbatın müəllifi yalnız mən deyiləm.
Yaradıcılıq həmişə başda hazırlanmış və sonra yazıya alınmış gerçəklik deyil. Bu mənada yaradıcılıq müəyyənlikdə qeyri-müəyyənliyin, dəqiqliklə, konkretliklə mücərrədliyin, günlük olanla əbədi olanın vəhdətidir (bir az qəliz oldu, məni bağışlayın).
XIX əsrin məziyyətlərindən biri avropasentrizmidirsə, o birisi islamafobiyadır. İslamın dininin gücündən, Quranın əbədi cazibəsindən qorxan xristian təəssübkeşlərinin əlindəki silah gericiliyə aparan xürafat, fanatizm, cəhalət din adına xalqa sırındığı üçün Mirzə Fətəlidən sonra onun məktəbindən olan böyük sənətkarlar islam fəlsəfəsini, Quran dərinliyini deyil, cəhalət zəhərini üzə çıxarmış, tənqid atəşinə tutmuş, əsl islama gedən sağlam yolun önünü qapatmağa çalışmışlar. Missionerliyin Şərqdə törətdiyi bəlalar haqqında yazılmış onlarca əsərlər bu dağıdıcı sürəcin altını da, üstünü də, yan-yörəsini də göstərmədədir. Mirzə Fətəlinin ürəyi – sənəti bir şəkildə, düşüncəsi – elmi, publisistik əsərləri isə başqa bir şəkildə ifadə etmişdir. Ziddiyyət deyilən şey həm də elə bu idi.
Mirzə Fətəlinin dinə, özəlliklə islam dininə münasibəti, məncə, onun həyatı, fəaliyyəti, əsərləri, dünyabaxışı ilə bağlı bütün problemlərin ən qəliziydi. Mən ilahiyyatçı olmadığım üçün bu məsələdə mütəxəssis sözü demək olduqca çətindir.
Hər halda bəzi duyumlarımı, qənaətimi söyləməyə borcluyam. (Qəbul etsəniz də sağ olun, etməsəniz də).
Birincisi, onu deyim ki, Mirzə Fətəli din və islam dini məsələsində önyarqılı olub. Yəni əvvəldən müəyyənləşdirdiyi fikirdə olub. Başqa sözlə, obyektiv olmayıb.
İkincisi, məncə, Mirzə Fətəli
Quranı ya oxumayıb ya elə-belə oxuyub, yaxud inanmayan adam
kimi oxuyub. Bu amillərin üçü də Quranı dərindən
təhlil etməyə obyektiv dəyərləndirməyə
imkan verməz. Məhz həm də ona görə ki, “inananla inanmayan
bir deyil” (Quran).
İnananla inanmayan bir-biriylə heç vaxt
görüşməyən, barışmayan gerçəklərdir. Əgər
inanan – Quran səma kitabıdır, Allah kəlamıdır,
göydən nazil olmuşdur həqiqətinə inanırsa,
inanmayan gördüyünə, toxunduğuna, təmas etdiyinə,
müşahidə və isbat edə bildiyinə və ya
isbatına inandığına sarılır və onu qəbul
edir. Bu da inanmayanın rasional, real
gerçəyidir. Bu yerdə hər
cür dialoq anlamsızdır. Başqa-başqa
planetlərin sakinlərinin ünsiyyət qurması
mümkünsüzdür.
Mirzə Fətəli böyük filosofdur. Altı
komediyanın, bir hekayənin altında yatan fəlsəfənin
nə qədər böyük olduğu açıq-aydın
ortadadır. Ayrı-ayrı məqalələrdə,
məqamlarda onun fəlsəfəsindən süzülən
müdriklik diqqətəlayiqdir. 200 illik sənətin,
ədəbi dilin ağırlığını
daşıyan, böyük bir məktəbin təməlində
dayanan ədəbiyyatın, düşüncənin
yaradıcının həm də böyük filosof olması
şübhə doğura bilməz. Təəssüflər
olsun ki, Mirzə Fətəli könlündəki təbii fəlsəfi
axını deyil, sosial şərtlərin, qüvvənin,
haqq qazanmış və dartışılmayan gücün fəlsəfi
doktrinlərini yazmış, yorumlamış, onları Şərq
üçün uyğulamağa çalışmış,
Qərb fikir bazarında qiyməti olan özünüsatmaya,
özünüifşaya üstünlük vermişdir. Mirzə
Fətəli öz stixiyasını ədəbi əsərlərində
yazmağı bacarsa da, bununla əbədi tarix ola
bilmişsə, öz stixiyasının – təbii
axarının ifadəsi olmayan “Məktublar”ında,
traktatlarında ikincilik – (yəni “ədəbiyyatın ədəbiyyatı”,
“elmin elmi”) yolunu seçmişdir. Bununla o, heç
nə qazanmamış, bu fikirlər məhəlli sərhədlər
içində qalmışdı. İndi
də III dünya yazarının özünüsatması ilə
Nobel mükafatı qazanması mümkünsə, bu yolun
haradan, nə zamandan gəldiyini anlamaq çox da çətin
olmasın gərək.
Ortaya belə
bir sual çıxa bilər ki, böyük
yazıçının dinə, özəlliklə islam dininə qarşı
çıxmasının təməl səbəbi nə idi?
Və Mirzə Fətəliyə “Məktub”u yazarkən
söykəndiyi, bir növ etibar etdiyi amil nə ola bilərdi?
Dönə-dönə bu məsələyə
qayıtmağımızın səbəbi zamanın, şərtlərin
mürəkkəbliyi ilə bərabər, aparıcı
şəxsiyyətin özünün mürəkkəbliyi ilə
öz qabığına və öz zamanına
sığmamağı ilə bağlıdır.
Nəzərə
almasaq ki, XIX əsr islam
dünyasının zəifləmə dövrüdür.
İstər Avropalaşmaya başlayan Türkiyə də,
Avropalaşmaqdan uzaq olan ərəb və fars dünyası
da, müsəlmanların mühüm bir qisminin
yaşadığı Avropaya meyillənən, hətta sənətdə,
ədəbiyyatda Avropaya meydan oxuyan Rusiya mədəniyyət,
ictimai şüur, hüquq sistemi, elm-texnika baxımından
çox gerilərdə idi. Elə bir durum
yaranmışdı ki, Şərq cəhalətin simvolu olaraq
qəbul edilmişdi. Bir atalar sözümüz var: “Gətirəndə
el gətirir, sel gətirir, yel gətirir, aparanda el aparır,
yel aparır, sel aparır”.
O
dövrdə baş verən siyasi, iqtisadi, texnoloji olayların
müsbət qəhrəmanı Qərb, mənfi qəhrəmanı
Şərq idi. Bu şəkildə biçilən
və bölünən dünya müəyyən fərqlərlə
bugünümüzə gəlmişdi. 200-300 ildən
artıq zamana yayılan bu demarş Mirzə Fətəli
üçün o qədər böyük həqiqətdir
ki, bunun əksini düşünmək onun ağlına belə
gəlmirdi. Qərb modelini yalnız ideologiya kimi deyil, yaşam
biçimi kimi qəbul edən Mirzə Fətəlinin
gözləri o qədər tutulub ki, mübarək
“Quran”ı, ədəbiyyat əsəri kimi, uydurma, mif kimi
alt-üst etməkdən zərrə qədər də
çəkinmir... Mirzə Fətəli unudur və
ciddi səhvə yol verir ki, insanın inamı ilə oynamaq
olmaz.
Şərqə bu qədər görməzlikdən gəlməyin
sömürücü Avropaya qol-qanad verən əsas amillərdən
biri olmasını da unutmayaq.
Bu vəziyyəti əbədi qəbul edən Mirzə Fətəli
müstəmləkə üsul-idarəsini, sinif bərabərsizliyini,
hüquqsuzluğu, maarifsizliyi tənqid və ifşa etmirdi desək
çox ciddi haqsızlıq etmiş olardıq. Mirzə Fətəli
heç zaman şeytana vəkillik etməmişdir.
Burada bir haşiyə çıxmaq istəyirəm. İslam zor
dini deyil. İslam qılınc
gücünə yayılmayıb. Bu mənada
“qılınc müsəlman” ifadəsi də kökündən
yanlışdır. Ərəb olmayan
xalqların böyük bir qismi təsəvvüf şəklində,
formatında islamı qəbul ediblər (özəlliklə,
Türküstan, Qafqaz, İran, Ural-İdil boyu müsəlmanlar).
Əgər
islam “qılınc dini” olsaydı bir ovuc
qriqoryan erməni, provoslav gürcü xilafətə necə
müqavimət göstərə bilərdi? Vergi,
töycü isə öz dinində qalmaq istəyənlərin
seçimi olubdu. Bu konteksdə Babəklə
bağlı mübahisələr də kifayət qədər
çoxdur. Əvvəla, sovet ideologiyasının təsiri
ilə qələmə alınmış “Od gəlini”
(C.Cabbarlı) ağ yalandan başqa bir
şey deyil.
Mən Babəkin özünün də müsəlman
olduğunu söyləyənlərin fikriylə şərikəm. Babək islama
qarşı deyil, işğalçıya qarşı
mücadilə aparıb. Babək ermənilərin
əli ilə öldürülüb. Əgər
sonralar Babək vətənsevərlik simvoluna çevrilibsə,
buna qarşı cəhad açmağın da anlamı yoxdur.
Bu məsələdə simvolların şərti
olduğunu da unutmayaq.
Bunu da
göstərməmək olmaz ki, islam
fundamentalizmi, islam terroru ifadələri də kökündən
yanlışdır. Birdəfəlik bilmək lazımdır
ki, terrorun dini, məsləyi, milləti yoxdur və ola da bilməz. Hətta terrorun vətəni
də yoxdur. Terror uyğun bilinən yerdə
gerçəkləşdirilən qəsddir,
qırğındır, faciədir, bir sözlə, şeytan
işidir. Terrorçunun Norveçli, Ərəbistanlı,
İranlı, ABŞ-lı... olması onun milləti, dini
anlamına gəlməz. Bu
anlayışların lokal və ya ümumi siyasətdə
işlənməsi məqsədlidir və olduqca zərərlidir.
İslam digər dinlər kimi barışı,
xoşgörünü, insanlığı, Allah sevgisini təbliğ
edən inancdır, əqidədir, dünyabaxışdır,
desək həqiqəti olduğu kimi ifadə etmiş
olarıq.
Mətləb odur ki, dahinin bir yanlışı dahi
olmayanın min yanlışı deməkdir. Mən Mirzə
Fətəlinin əsas yanlışının bütün
ictimai bəlaların səbəbini dində görməsini
doğru saymıram. Tarixin
çıxmazına girmək və onun sancılarını
yaşamaq xilas yolunu qapamır. Xilaskarlar da
yalnız dahilər deyil. Tarixin öz cilvəsi,
öz dolanbac yolları var.
İnsan kimi imperiyaların da, sivilizasiyaların da öz
alın yazısı var.
Mən
Allahın böyüklüyünü, qadirliyini qəbul edənlərdən
olduğum üçün Mirzə Fətəlini həm
başa düşürəm, həm də başa düşə
bilməməklə əzab çəkirəm...
Bütün bu beyin fırtınasında bir şeyi də
unutmaq olmaz ki, Mirzə Fətəli inqilabçı idi. Qətilik,
risk, rəqib olan hər şeyi kökündən vurmaq
inqilabçıların ana qanunudur. Mirzə
Fətəli bu qanunu pozmayıb. Fəqət
Qərbin kor-koranə təqlidçisi də olmayıb Mirzə
Fətəli. O, seçdiyi yolun xalqı xoşbəxtliyə
aparacağına inanıb. Ürəkdən
inananları kəskin mühakimə etmək doğru deyil.
Onu qəbul edərsən, inanarsan, ya da qəbul
etməzsən, inanmazsan.
İnsan
təbiətindəki mürəkkəbliklərinin
anatomiyasını araşdıran Allahsız sənətkar
Allaha daha çox yaxındır, nəinki Allahdan daima nə
isə istəyən, özü üçün yaşayan,
quru sözlərlə ayinləri mexaniki şəkildə icra
edən dindar.
Allah yaradanları sevir. Çünki yaratmaq
Tanrının öz xassəsidir. Bu
cümlədə vurğu yaradan sözünə
düşür və buradan Allah yaradandan başqa heç
kimsəni sevmir anlamı çıxarmaq da
yanlışdır.
Mühafizəkar və ya liberal olmaq privelegiya,
üstünlük sayılmaz. Bəzən insan öz seçimində
səhv edə bilər və ya onun ictimai
varlığını müəyyənləşdirən
şərtlərə tabe ola bilər. Bəzən də insanın ağlı,
düşüncəsi ilə ürəyi, hissiyyatı,
ayrı-ayrı seçimlər edə bilər. Mən bütün bunları Mirzə Fətəliyə
istinad etmirəm, insan seçimindəki mürəkkəbliyi
vurğulamaq istəyirəm.
Bəzən deyirlər ki, sıradan olan insanların
Allaha ehtiyacı var, dahilər Allahı neyləyir?
Əgər bir alim makro və mikro aləmin tabe olduğu
universal qanunauyğunluq tapıb, bu qanunauyğunluğu Allah
qanunu deyil, təbiət qanunu adlandırsa, fərq etməz, o,
Allahın varlığını təsdiq edən mübarəklərdəndir. Alimin
susmağı cahilin iddiasından qat-qat ucadır. Qeyri-səlis məntiq dinindən, dinsizliyindən
asılı olmayaraq Allahın təsdiqidir.
Dünyada Allahda təsdiqi olmayan heç bir böyük
kəşf yoxdursa, artıq sözə ehtiyac yoxdur. Olanlarla
olmayanı sübuta yetirmək hər baba-igidin işi deyilsə,
olmayanlarla olanları isbat etmək tək-tək adama qismət
olan fitri qabiliyyətdir.
İnsanların ehtiraslarının boyu
ağıllarının boyundan uzun olmamalıdır. Mirzə Fətəlinin
söylədiklərinin içərisində bu xəbərdarlıq
başda gəlir. Təbiətən
hissiyyatlı olan Şərq əhlinin ağıl
ölçüsünə, rasional əndazəyə daha
çox ehtiyacı olduğunu söyləyən Mirzə Fətəli
hər şeydə əsrin, zamanın tələbi olan elmi
yanaşmanın nə qədər zəruri olduğuna daha
çox əhəmiyyət verir.
(Ardı var)
Kamil VƏLİ
525-ci qəzet.- 2012.- 14 aprel.- S.22.