Əhməd Ağaoğlu: Malta
sürgünü
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
“Yəhudi əsilli
bir tatardır. Gənc yaşlarında “Oxrana” təşkilatının
təhrikçi agenti olmuşdu. 1904-cü il erməni hadisələrində
(? – V.Q.) iştirak edib. Panislamist təbliğatı
apardığından rus hökumətinin nəzərində
suçlu sayılmışdır. Türkiyəyə
mühacirət etmişdir. “İslama xidmətlərinə
görə” Məşrutə inqilabı zamanı (contürklər
hərəkatı nəzərdə tutulur – V.Q.) Osmanlı vətəndaşlığı
almışdır. Almanpərəst və sionist “Jeune Turc”un əməkdaşı
olmuşdur. “İttihad və Tərəqqi”nin mühüm
üzvləri sırasında idi. Müharibə vaxtı
almanlar tərəfindən bəslənmiş, müttəfiqlər
əleyhinə kəskin məqalələr
yazmışdır. Konkret cinayətdə
günahlandırılması üçün əldə dəlil-sübut
yoxdur. Amma son dərəcə yaramaz bir tip olduğu vurğulanmalıdır”.
Şübhəsiz,
buradakı bir sıra məqamlara aydınlıq gətirilməlidir.
Əhməd bəyin yəhudi əsilli olduğu iddiası
haradan meydana çıxmışdı? Əgər həqiqətən
belə idisə o zaman dünyanın bir çox dövlətlərinə,
eləcə də ingilis hökumətinə təsir mexanizminə
malik olan sionust
qurumlar nə üçün onun müdafiəsinə
qalxmamışdılar, bu cür məşhur və
tanınmış soydaşlarının günahsız yerə
həbsə atılmasına dözmüşdülər?
Əhməd
bəy bioqrafiyasında yeddi arxa dönəninin türk
olduğunu, əcdadlarının XVII əsrdə Ərzurum
çevrəsindən gələrək Qarabağa yerləşdiklərini
yazırdı. O, türkçülük ideyasının ən
fəal təbliğatçılarından, “Türk
ocaqları”nın qurucu üzvlərindən biri idi. İngilislər belə bir
şəxsi yəhudi əsilli elan etməklə əslində
türkçülüyün türk mühitindən kənarda,
hansısa əcnəbi emissarlar tərəfindən
yaradıldığı fikrini qabarıqlaşdırmağa
çalışırdılar. Digər tərəfdən
özlərini türk millətinin qaymaqları sayan şəxsləri
yəhudi əsilli birinin arxasınca getməkdə
günahlandırmaq istəyirdilər.
Onun guya çar
gizli polisi ilə əlaqələrinin mövcudluğu, hətta
“Oxranka”nın təhrikçi agenti olması haqqındakı
iftiralar da eyni məqsədə xidmət edirdi. Maraqlıdır
ki, ingilislər bəlkə də fərqinə varmadan məlumatda
yer alan növbəti cümlə ilə özlərini inkar
etmiş, haqqında iftiralar uydurduqları adamın panislamist təbliğatı
apardığını görə rus hökumətinin nəzərində
suçlu sayıldığını bildirmişdilər.
Sual oluna bilər: “Oxranka” agenti nə
üçün hökumətin əleyhinə işləyir?
Əgər bunu rəsmi dairələrin
tapşırığına əsasən edirsə, o zaman nə
üçün təqiblərlə üzləşir, həyatı
təhlükə qarşısında qaldığından
ölkədən qaçmağa məcbur olur? Ortaya
çıxan bu anlaşılmazlıqlar tələm-tələsik
uydurulan məlumatın başdan-başa yalandan ibarət
olduğunu göstərir.
“Almanlar tərəfindən
bəslənmək” məsələsinə gəldikdə isə
Əhməd Ağaoğlu 1916-cı ilin sonunda Osmanlı
parlamentinin deputatları ilə birlikdə Almaniyada olmuşdu.
Səfərin məqsədlərindən biri Rusiya ordusunda
vuruşan və almanlara əsir düşən türk əsilli
insanların (əsasən Qazan tatarları, başqırdlar,
azərbaycanlılar, Dağıstan türkləri və b.)
taleyi ilə maraqlanmaq, onların hüquqlarını qorumaq
idi.
Bu
səfərdən sonra Osmanlı imperiyasının
Budapeştdəki baş konsulu Əhməd Hikmət
Vyanadakı türk səfiri Hüseyn Hilmi Paşaya göndərdiyi
22 may 1917-ci il tarixli raportda Türkiyəyə sədaqətlərini
əməlləri ilə sübut edən, eyni zamanda Rusiyada da
yaxşı tanınan
Əhməd bəy Ağayev, Əli bəy
Hüseynzadə, Yusif Akçura kimi ictimai xadimlərin
nüfuz və bacarığından istifadə ilə
bağlı təklif irəli sürmüşdü. Konsulun
fikrincə, bu şəxslər həm alman əsirliyindəki
türklər arasında, həm də Rusiyada müəyyən
işlər apara bilərdilər. Bu yolla da həm
almanların, həm də müttəfiq Osmanlı
imperiyasının maraqlarının daha yaxşı
qorunması təmin edilə bilərdi. Hüseyn Hilmi Paşa
öz növbəsində müraciəti İstanbula, sədrəzəm
Tələt Paşaya göndərmişdi. Sədrəzəm
dəftərxanasından alınan 30 may tarixli sənəddə
təklifin qeyri-məqbul sayıldığı və qəbul
edilmədiyi bildirilirdi. Beləliklə, Əhməd
Ağaoğluna isnad verilən almanlarla əməkdaşlıq
iddiasının əslində heç bir real əsasının
olmadığı ortaya çıxırdı.
Maltada
saxlanmasına baxmayaraq Əhməd bəy həm İstanbul, həm
də Londondakı ingilis rəsmiləri üçün
problem yaratmaqda davam edirdi. İki paytaxt arasındakı
yazışmalarda onun adına sıx-sıx təsadüf
olunması da buradan irəli gəlirdi. Xarici
işlər naziri Lord Kerzona 9 avqust 1919-cu il tarixli məktubunda
admiral Vebb yenidən “yaramaz bir tip” kimi qələmə verdiyi Əhməd
Ağaoğlu üzərinə qayıdaraq bu dəfə onu
“son dərəcə arzu olunmayan şəxs” kimi səciyyələndirir,
növbə ilə Rusiya, Osmanlı və Azərbaycan vətəndaşlığı
daşıdığını, ittihadçıların təbliğat
işlərinin əsas ağırlığını öz
üzərinə götürdüyünü, fəaliyyət
və əlaqələrinin Qafqazdan tutmuş Ərəbistan
yarımadasına, Məkkəyə qədər
uzandığını, oradakı ingilis dairələri
arasında da qıcıq doğurduğunu
yazırdı. Konkret cinayətdə
günahlandırılması imkansız görünsə də,
susdurulmasının vacibliyini vurğulayırdı. Təbii
ki, bütün bunlardan sonra 2674 saylı dustağın lord
Kerzona və digər Britaniya rəsmilərinə istər
Limnidən, istərsə də Maltadan göndərdiyi
çoxsaylı məktub və şikayətlərin
cavabsız qalması başa düşülən idi.
Amma azərbaycanlı
məhbusa münasibətdə ingilislər arasında müəyyən
fikir ayrılığının olduğu da diqqətdən
yayınmamalıdır. Forin ofisdəki Azərbaycan
masasının rəhbəri polkovnik Stoks onun Azərbaycan –
İngiltərə münasibətləri ilə bağlı
mövqeyinə müsbət yanaşırdı. 1919-cu ildə
Azərbaycan Cümhuriyyəti hələ Versal konfransında
de-fakto tanınmasa da, iki ölkə arasındakı əlaqələr
tərəflərə perspektivli
görünürdü.
Həmin
ilin oktyabr ayında Parisdəki Sülh nümayəndə heyətinin
rəhbəri Ə.Topçubaşov Londonu ziyarət
etmişdi. Çətin vəziyyətdən çıxmaq və
müstəqilliyi nəyin bahasına olursa olsun qorumaq
üçün hətta Azərbaycanın İranla birgə
müəyyən dövrə qədər Böyük Britaniya himayəsini qəbul
etməsi məsələsi də gündəlikdə idi. Ermənistanın soyqırımı siyasəti,
“ağ” və “qırmızı” Rusiyanın hərbi təcavüzü
qarşısında Britaniya protekratı mümkün xilas
yollarından biri kimi nəzərdən keçirilirdi.
Çox güman ki, bu situasiyadan çıxış edən
polkovnik Stoks 1920-ci il martın 29-da xarici siyasət idarəsinə
raportunda Azərbaycanda ingilis mənafelərinə
dəstək verə biləcək nüfuzlu ziyalılardan və
siyasi simalardan biri kimi Əhməd Ağaoğlunun müəyyən
şərtlərlə Malta sürgünündən azad edilib
vətəninə qaytarılmasını mümkün
saymışdı. Lakin bir ay sonra Azərbaycanda hakimiyyətin
bolşeviklərin əlinə keçməsi Britaniya
maraqları baxımından bu məsələni təbii
şəkildə gündəlikdən
çıxarmışdı.
Bolşevizmlə
barışmaq məcburiyyətində qalan milli qüvvələr
də Əhməd bəyin aralarında olmasına müsbət
yanaşırdılar. Onun siyasi və ədəbi
potensialı xalq arasında yeni hakimiyyətə nüfuz
qazandıra bilərdi. Azərbaycanın
bolşevik lideri Nəriman Nərimanov imkanları daxilində
uzun illərdən bəri tanıdığı, fikirlərinə
və əqidəsinə hörmət bəslədiyi qələm
dostunun azadlığa çıxmasına
çalışmış, bunun üçün
Bakıdakı bir neçə ingilis müharibə əsirini
Əhməd Ağaoğlu ilə dəyişməyə
təşəbbüs göstərmişdi. Bu barədə Əhməd
bəyin sürgündən döndükdən sonra, 1921-ci
ilin iyun ayında Azərbaycan XKS sədrinə
yazdığı məktubda bəhs olunurdu.
Həqiqi xilas isə
Anadoludan, Türkiyə Böyük Millət Məclisi
hökumətindən gəldi. Mustafa Kamal Paşa da
Maltadakı həmvətənlərini – hərbi, siyasi və
zehni yardımlarına ehtiyac duyduğu türk vətənpərvərlərini
xilas etmək üçün bütün mümkün yollara
baş vururdu. Və sonra təkcə əsir türk
torpaqlarına deyil, əsarətdə olan türk
soydaşlarına da xilas qapısını aça bildi. Bu təntənəli anı görmək
üçün Əhməd Ağaoğlu və həmfikirləri
iki il məhrumiyyətlərə dözməli, gah
ümidsizliyə qapılmalı, gah da azadlığın
yaxınlaşmasını hiss edərək həyəcan
keçirməli olmuşdular.
lll
Maltada əsir həyatı
yaşayan türklərin sosial tərkibi fərqli idi. Sürgünlülərin bir qismini uzun illər boyu
yüksək vəzifələrdə
çalışmış zəngin adamlar, yaxud əsilzadə
kimi doğulmuş sərvət sahibi insanlar təşkil etsələr
də, həm özü, həm də vətəndə ailələri
ehtiyac məngənəsində çırpınanlar da az
deyildi. Azərbaycanlı məhbusların hamısı, eləcə
də Əhməd bəy ikinci kateqoriyaya daxil idilər.
Britaniya
komandanlığı sürgünlülərin sosial tərkibinə
yaxşı bələd olsa da, az-çox normal şərait
yaratmaq barəsində düşünməmişdi. Tam
müdafiəsiz qaldıqlarından, arxalarında güclü
dövlət, yaxud beynəlxalq təşkilat (məsələn,
Qırmızı Xaç və Qırmızı Aypara Cəmiyyəti)
dayanmadığından onlarla istənilən şəkildə
rəftar etmək mümkün idi. Odur ki, yalnız
ən minimal tələblər nəzərə
alınmışdı. Malta valisi ilə Böyük Britaniya
xarici işlər nazirliyi arasında aparılan
yazışmalar müstəmləkəçilərin hətta
bu cüzi məbləği də son dərəcə həvəssiz
və xəsisliklə ayırdıqlarını göstərməkdədir.
Amma
məhbusların yaşayışlarını təmin etmələri
nöqteyi-nəzərindən tezliklə hər yerdə
olduğu kimi burada da əlahəzrət pul öz rolunu
oynamağa başlamışdı. Tale eyniliyinə baxmayaraq
sürgünlülər arasında sosial təbəqələşmənin
yaranması özünü çox da gözlətməmişdi. Maddi
imkan sahibləri “lazımlı adamları görərək” həyatlarını
istədikləri şəkildə qurmuşdular.
İmkansızlar isə Poliverista qəsrinin yarı nəm
otaqları, cüzi və keyfiyyətsiz dustaq yeməyi ilə
kifayətlənməli olmuşdular. Ona görə də qəribə
deyildi ki, Maltaya eyni yolun yolçuları kimi gətirilənlər
onu fərqli yollarla, bəzən bir-birlərindən
incimiş halda, hətta son anda “sağ ol” demədən tərk
etmişdilər.
Çətinlik
və sarsıntılarla dolu bu iki il Əhməd bəyə
uzun müddət birlikdə çalışdığı,
ürək, məslək və əqidə dostu
saydığı bir sıra insanları daha yaxından
tanımağa imkan yaratmışdı. Bu yenidən tanıma
prosesi bəzən sevinc və qürur, bəzən isə
yeri heç nə
ilə doldurulmayan təəssüf və
peşmançılıq hissləri doğurmuşdu. “Malta
sınağından” üzüağ çıxanlar onun tək
özünün deyil, övladlarının da
ömürlük dostu olmuşdular.
Oğlunun
yazdığına görə, Əhməd bəyin sağ
gözü gəncliyindən xəstə idi. Uzun müddət
müalicə almadığından tədricən görmə
qabiliyyətini də itirmişdi. Maltada birdən-birə bu fəaliyyətsiz
gözdə dəhşətli ağrılar
başlamışdı. Bir müddət sonra sol
gözünün də zəiflədiyini hiss etmişdi.
Müalicə üçün yanına getdiyi həbsxana həkimi
kənardan yaxşı mütəxəssis
çağırılmasını tövsiyə etmişdi. Dəvət
olunan mütəxəssis isə xəstə gözü dərhal
çıxarılmasını lazım bilmişdi. Əks-təqdirdə
sağlam gözə xəsarət yetişəcəyini
söyləmişdi. Əməliyyatın aparılması
üçün əlli funt-sterlinq istəmişdi. Heç
yerdən heç bir yardım almayan məhbus
üçün bu olduqca böyük məbləğ idi.
Əhməd bəy
aralarındakı zənginlərdən sayılan həmkarı
Hüseyn Cahid Yalçına üz tutmuşdu. Səməd
Ağaoğlunun “Atamla dostluğu həmişə rəsmi
hüdudlarla qapalı qaldı. Biri-birlərini az sevdilər. Hətta
deyə bilərəm ki, atamı heç sevmədi” – sözləri
ilə xatırladığı Hüseyn Cahid (1875-1957) “Sərvəti-fünun”
jurnalı çevrəsində fəaliyyət göstərən
tanınmış qələm sahiblərindən biri idi. Bir türk milliyyətçisindən daha çox “bəşəriyyətçi”
(kosmopolit – V.Q.) kimi tanınırdı. Varlı ailədə
böyümüşdü. Erkən yaşlarından
yazıçı, jurnalist və siyasət adamı kimi
şöhrət tapmışdı. 1914-1918-ci illərdə
ikinci Osmanlı Məclisi-Məbusanına (Parlament) sədrlik
etmişdi.
Sürgünə
göndərildikdən az sonra maddi imkanı sayəsində
ingilislərlə anlaşmış, ailəsinin yanına gətirilməsinə
nail olmuşdu. Ayrıca bir villada,
İstanbuldakı məişət və güzəranından
o qədər də fərqlənməyən asudə həyat
tərzini yaşayırdı. Bədii yaradıcılıqla,
habelə italyan və ingilis dillərindən tərcümə
ilə məşğul olurdu. Fərqli yaşam tərzinə
görə dustaq yoldaşları önündə vicdan əzabı
çəkməsi hiss edilmirdi. Hətta ara-sıra onların
yanında “paranı verən düdüyü çalar !” ifadəsini işlətməkdən də
vaz keçmirdi.
Çıxılmaz
vəziyyətdə qalan Əhməd bəy Hüseyn Cahidi ilk
növbədə həmkarı və ziyalı şəxs
kimi tanıdığından xahişinə həssaslıqla
yanaşılacağını
düşünmüşdü. Əski bir
hüquqşünas kimi borcun şərtlərini də
unutmamışdı: “Buradan çıxar-çıxmaz ilk
imkan düşən kimi pulunu qaytaracağam. Ölsəm,
övladların bunu edəcəklər. İşdir, ikimiz də
sağ qayıtmasaq, pulu mənim övladlarım səninkilərə
ödəyəcəklər. Bütün bu şərtləri
də burada yoldaşlarımızın gözü
önündə bir sənəd halına salıb altına
imza atacağıq” – deyə həmkarında ziyana düşməyəcəyi
ilə bağlı əminlik yaratmağa
çalışmışdı.
Hüseyn Cahid isə
qətiyyən halını pozmadan “Xeyr, Əhməd bəy! –
deyə cavab vermişdi. – İnsan əsirlikdə nə borc
istər, nə də borc verər”.
Çətin
vəziyyətdən Əhməd bəyi gənclik illərini
Parisdə birgə keçirdikləri göz doktoru, Mudros
anlaşmasına qarşı çıxan Milli Komitənin
qurucularından biri kimi Maltaya sürgün edilən Mehmet Esat
İşıq (1885-1936) qurtarmışdı. Zəruri dərmanlar
və tibb alətləri tapılarsa, cərrahiyyə əməliyyatı
aparmağa boyun olmuşdu. İngilislər bu işin nəticələri
üçün heç bir məsuliyyət
daşımadıqları ilə bağlı həm həkimin,
həm də xəstənin dilindən kağız
almışdılar. İstanbulda Avropa standartlarına
uyğun ilk göz klinikasını quran Mehmet Esat çətin
şəraitdə əsl peşəkarlıq nümunəsi
göstərmişdi. Əhməd bəy korluq təhlükəsindən
xilas olmuşdu.
İngilislər
Malta sürgününə qədər Türkiyə Hilali-Əhmər
(Qırmızı Aypara) Cəmiyyətinin sədri olan bu nəcib
insanı ağır xəstəliyinə baxmayaraq həbsdən
buraxmamış, vəziyyətini yüngülləşdirmək
üçün heç nə etməmişdilər.
Aradan illər
keçəndən sonra o, xatirələrində Britaniya
müstəmləkəçilərinin türk əsirlərinə
qarşı sayğısız, həqarətli münasibətlərini
təsvir etdikdən sonra yazırdı:
“İngilislərdən
soruşurdum:
– Mədəniyyət
budurmu?
– Yes (bəli
–V.Q.) –deyə cavab verirdilər.
Deyəcəyim
köhnə həqiqətdir və bizim nəsildən ötəri
dəyəri acı xatirədən başqa bir şey deyildir.
Fəqət gənclərimizi üçün hər zaman
böyük mənası var:
– Məğlub
olmamalısan !”
Əhməd bəyin
və sürgün yoldaşlarının üzləşdiyi
faciələr də tarixin həlledici anında türk millətinin,
türk dövlətinin savaşdan məğlub
çıxmasının nəticəsi idi!
Malta
sürgünü ona təkcə əqidə dostlarını
deyil, bütünlükdə türk insanını daha
yaxından tanımaq baxımından həyat məktəbi
olmuşdu. Burada o, imkansız
yoldaşlarının ehtiyac içərisində
çapaladıqlarını bildiyi halda lüks həyat tərzindən
əl çəkməyən Hüseyn Cahid kimilərlə
bir sırada son tikəsini başqaları ilə bölən
mərd, əliaçıq insanlarla da
rastlaşmışdı. Məsələn, vaxtı ilə
partiyanın rəhbərliyində təmsil
olunan zəngin şəxslərdən biri hər ay
ünvanına göndərilən pulu son quruşuna qədər
imkansızların arasında paylayır, sadə yataq dəstini
hər gün bir məhbusun yanına çəkərək
hamının dərdindən halı olmağa, hər kəsə
ürək-dirək verməyə
çalışırdı.
Anadolu kəndlərindən
olan sadə bir çavuş isə Əhməd bəyin
çox çay içdiyinə diqqət yetirib bir gün ona
yaxınlaşmış, kiçik torbadakı bir ovuc qəndi
qarşısına qoymuşdu: “- Fikir verdim, gördüm
çox çay içirsiniz. Mənim çayla o qədər
aram yoxdur. Odur ki, şəkər payımı topladın, sizə
gətirmişəm” – demişdi.
“Atamın
dostları” kitabında Səməd Ağaoğlu haqlı
olaraq yazırdı ki, “Malta əsarəti “İttihad və Tərəqqi”
liderləri üçün bir çox mənada məhək
daşı oldu. Orada bir məmləkətin taleyini illər
boyu idarə etmiş insanlar sanki ilahi bir məhkəmə
önündə durublarmış kimi ruhlarının ən
gizli nöqtələrinə qədər bütün sirlərini
açıb ortaya qoydular. Vəfa, qədirşünaslıq,
dözümlülük, qürur, xülasə, insan ruhunun
mayasında var olan bütün hər şey meydana qoyuldu. Yenə
Malta əsarəti sırasında bir millətin başında
dayananlarla o millət arasında bəzən nə
böyük təzadlar, necə fərqli əxlaq
anlayışları olduğu da əyani şəkildə
üzə çıxdı”.
Sürgünün
ağırlığını Əhməd bəylə
birlikdə onun ailə üzvləri də
yaşayırdılar. Ailənin cəmisi 9 il əvvəl Azərbaycandan
gəlib İstanbulda yerləşdiyi nəzərə
alınarsa, çətinliklərin miqyasını təsəvvürə
gətirmək olar. Həbslərindən az sonra Osmanlı
hökumətinin ingilislərə yarınmaq istəyən
maarif naziri Əli Kamalın əmri ilə Ağaoğlunu və
Ziya Göyalpı İstanbul darülfünunu müdərrisliyindən
(universitet müəllimliyindən – V.Q.) azad etmişdilər.
Beləcə, Sitarə xanım və böyüyü 17
yaşlı qız olan beş övladı yeganə sabit gəlirdən
məhrum qalmışdular.
İztirablar
bununla bitməmişdi. Kirayə yaşadıqları evin
sahibi Əhməd bəyin qatı ittihadçı və
ingilis əsirliyindəki adam kimi hökumətin nəzərində
etibarını itirdiyini düşünüb onun
uşaqlarını küçəyə atmaq istəmişdi.
Sitarə xanım köhnə ailə dostu, terrorçu Misak
Torlakyan tərəfindən öldürülən Behbud xan
Cavanşirin prosesindəki müdafiə vəkili, tanınmış
hüquqşünas Heydər Rifət bəyə üz
tutmuşdu.
Səməd
Ağaoğlunun “Atamın dostları” kitabında “Qəribə
vəkil” adlı ayrıca bir fəsil həsr olunan Heydər bəy
məsələnin qanuni yolla həllinin çətinliyini
görərək Sitarə xanıma belə məsləhət
vermişdi: “Dərhal
evə get, köhnə paltarlarını geyin,
üst-başını bir az cır, saçlarını
dağıt, düz ingilis işğal qüvvətləri
komandanın qarşısına çıx, “ərimi
sürgün etdiniz, indi bu ev sahibi məni döyür, belə
günə salır !” – deyə fəryad
qopar. Mənə də oradan telefonla xəbər elə ki, tez
özümü yetirim”.
Lakin Sitarə
xanım həm yalan danışmaq istəmədiyindən, həm
də ingilislərin ayağına getməyi öz qüruruna
sığışdıra bilmədiyindən vəkilin
planı baş tutmamışdı.
Vəziyyət
isə gözlənilmədən dəyişmişdi. Dünənə
qədər təhdid və hədə dili ilə
danışan ev sahibi kirayənişinlərini görəndə
özü əldən-ayaqdan getməyə
başlamışdı.
Yalnız
sonradan məlum olmuşdu ki, Heydər Rifət bəy ev
sahibini yaxalamış, “Nə cür olsa da, Anadolu (Qurtuluş
Savaşı nəzərdə tutulur – V.Q.) zəfər
çalacaq, ingilislər gedəcək, o zaman evini
başına uçuracağam” – şəklində hədə-qorxu
gəlmişdi. Sonra
da onun ingilis yüksək komissarlığına mümkün
şikayətinin qarşısını almaq üçün
“Bu barədə kimsəyə danışma. Yoxsa sənin
Anadolunun adamı olduğunu ingilislərə
çatdıraram” – deyə xəbərdarlıq etmişdi.
Vəkilin
insanların psixologiyasına əsaslanan profilaktikası öz
təsirini göstərmişdi. Əhməd bəy
sürgündən dönənə kimi ailəsinə dəyib-dolaşan
olmamışdı.
Digər Malta
sürgünlülərinin ailə üzvləri və
yaxınları kimi Sitarə xanım da əri ilə
bağlı İstanbuldakı ingilis məqamlarına
müraciət etmişdi. Admiral Qaltropa 7 iyul
1919-cu il tarixli ərizəsində o, həyat
yoldaşının iftira nəticəsində xəstə
yatağından qaldırılaraq məhbəsə
aparıldığını, özünün isə
azyaşlı övladları ilə hər hansı maddi
yardımdan məhrum şəkildə
yaşadığını, böyük çətinliklərlə
üzləşdiyini yazırdı. Londona göndərilən
ərizəyə Britaniya bürokratik maşınından
heç bir cavab gəlməmişdi.
Çətin
günlərdə Əhməd bəyin dostları, ilk növbədə
isə gənclik illərindən bir amal uğrunda mübarizə
apardığı həmvətəni, böyük fikir
adamı Əli bəy Hüseynzadə (1864-1940) ailəyə
sahib çıxmışdı. “Atam Maltada qaldığı
müddət ərzində Əli bəy evimizin mənəvi dayaqlarından biri oldu, – deyə Səməd
Ağaoğlu “Həyat bir macəradır !”
xatirələr kitabında yazırdı. – Özü maddi
yardım göstərə bilməyəcək dərəcədə
kasıb idi. Amma mənəvi
yardımlarından bizim hər birimiz üçün bol-bol
pay ayırdı. Anam bütün dərdlərini, elədiyimiz
yaramazlıqlardan tutmuş ərinin fikrini çəkməsinə
qədər heç bir şeyi ondan gizlətmirdi. Əli bəy
bizi başına toplayır, şirin söhbətlər edir,
öyüd-nəsihət verir, atamla bağlı xatirələrini
danışırdı. Bəzən yalandan özünü
hirsli göstərməsi, əsəbi halda üstümüzə
yeriməsi, yenə də şirin bir tərzdə danlaması
da olurdu...”
Əsas
çətinlik isə, təbii ki, Əhməd
Ağaoğlunun vəfalı və müdrik həyat
yoldaşının – Sitarə xanımın üzərinə
düşmüşdü. O, həm uşaqlarının maddi
tələbatlarını qarşılamalı, həm də
evdə ata hökmünün və zabitəsinin yarada biləcəyi psixoloji mühitin qorunmasına
çalışmalı idi. Yenə də Səməd
bəyin dəqiq müşahidə etdiyi kimi, “anam bizi
atamın buraxdığı yerdən bir addım da geri
çəkilmədən irəli götürməli, tez-gec
geri dönəcəyinə inandığı ərinə
övladlarını o, başlarının üstündə
olsaydı, hansı nöqtəyə varacaqdılarsa, həmin
nöqtədə təslim etmək istəyirdi. Daş-qaşını,
xalı-xalçalarını, ev əşyalarını
satacaqdı, amma Sürəyya, Tezer, Əbdürrəhman, Səməd
dərslərindən qalmayacaqdılar, yoxsulluğun
acılarını onlara bacardığı qədər az
hiss etdirəcəkdi, ailənin sonbeşiyi Gültəkin
uzaqda atasının olduğunu bilərək böyüyəcəkdi”.
Və
bu mərd qadın qarşısına qoyduğu məqsədə
çata bilmişdi. Əhməd bəy də Malta
adasından, Poliverista qəsrindən göndərdiyi
çoxsaylı məktublarla onun ən yaxın köməkçisi
olmuş, övladları üzərindəki mənəvi təlqin
və təsir gücünü yanlarında imiş kimi davam etdirmişdi.
Bu barədə bir qədər aşağıda...
lll
Çətin vəziyyətdə qalan
yalnız Malta məhbusları və onların ailə üzvləri,
yaxınları deyildi. İngilislər
də tələsik qərarları nəticəsində
mürəkkəb durumla üzləşmişdilər. Osmanlı imperiyasının say-seçmə
insanlarına münasibətdə yol verilən
özbaşınalığa hüquqi don geydirməklə
bağlı səylər yalnız məhbuslar Türkiyədən
uzaqlaşdırılandan sonra başlanmışdı.
Müxtəlif təkliflər səslənirdi.
Mümkün həll yollarından biri kimi Versalda işini davam
etdirən Sülh konfransının mandatı ilə Beynəlxalq
məhkəmənin (İnternational Tribunal) qurulması nəzərdən
keçirilirdi. Başqa variantlar da vardı.
Lakin
Malta sürgünlüləri məsələsində
Fransanın Britaniya ilə razılığa gələ bilməməsi
bu qurumun yaradılmasını çətinləşdirirdi.
İngilislərin İstanbulda təşəbbüsü ələ
almaları və vəziyyətin ağası kimi
davranmaları Parisi narazı salmışdı. Hələ
Türkiyənin gələcək taleyi tam
aydınlaşmadığından Malta əsirləri ilə
bağlı məsələdə də hər şeyin yenə
ingilis ssenarisi üzrə davam etməsi əzəli
düşmənlərinin bölgədəki mövqelərini
möhkəmlədə bilərdi. Bu isə Yelisey
sarayının ssenarisinə uyğun deyildi.
Doğrudur,
Maraş və Antepdə maraqları zərər
gördükdən sonra fransızlar da Maltadakı türklərin
Beynəlxalq Məhkəmə vasitəsi ilə cəzalandırılmasına
razılıq verdilər. Buna qədər isə
Paris mühakiməni türk ədliyyəsinin öhdəsinə
buraxılmasına tərəfdar çıxır, Osmanlı
türkləri ilə də onların müharibədəki
digər müttəfiqləri – almanlar, avstriyalılar,
bolqarlar və s. eyni şəkildə davranılmasını
tələb edirdi.
Maltada
əsarət həyatı yaşayan türk insanlarının
taleyi isə London və Parisdə cərəyan edən hadisələrdən
daha çox Anadolu ilə, günü-gündən genişlənməkdə
olan Qurtuluş Savaşının zəfəri, yaxud məğlubiyyəti
ilə bağlı idi. Mustafa Kamal Paşanın qələbəsi onların
da azadlığa gedən yolunu aça bilərdi.
Hələlik
isə vəziyyətin ağası ingilislər idi. 1919-cu il
dekabrın 6-da İstanbuldakı Britaniya yüksək
komissarlığı yenidən sürgünlülər
arasında təsnifat apararaq onları A, B, və C adlı
üç kateqoriyaya bölmüşdü. 16 nəfəri əhatə
edən A kateqoriyasına “erməni soyqırımında” günahkar
sayılanların adları salınmışdı. Əhməd
Ağaoğlu da əsasən ordu komandanları və valilərdən
ibarət bu qrupda idi. Təbii ki, bu ilk kateqoriyaya düşənlərə
daha ağır cəzanın verilməsi nəzərdə
tutulurdu. Həm də onların işinə mütləq Beynəlxalq
Məhkəmə baxmalı idi. Digər iki kateqoriyadan
olanların isə türk ədliyyəsi tərəfindən
mühakimə edilməsi məqsədəuyğun
sayılırdı.
Antanta
və ona qoşulan dövlətlərlə sultan hökuməti
arasında 1920-ci il avqustun 10-da imzalanan və əslində
Osmanlı imperiyasını yarımmüstəmləkə vəziyyətinə
salan Sevr anlaşması Malta sürgünlüləri ilə
bağlı cəza mexanizminin tapılmasına müəyyən
aydınlıq gətirdi. Bu anlaşmanın 226-230-cu maddələri müttəfiq
dövlətlərin nöqteyi-nəzərindən “türk
müharibə canilərinin və soyqırımı təşkilatçılarının”
cəzalandırılması ilə bağlı idi. Sultan öz təbəələrinin Müttəfiqlərin
hərbi məhkəmələrində mühakiməsinə
razılıq verir, axtarışda olanların tutulması və
təslim edilməsi ilə bağlı isə üzərinə
öhdəliklər götürürdü. 230-cu maddə
“savaş əsnasında soyqırımı cinayəti işləmiş
olanların” Müttəfiq dövlətlərin hərbi məhkəməsi
önünə çıxarılmasını bir daha təsbit
edirdi. Sevr anlaşması hələ hüquqi qüvvə
qazanmasa da, Lord Kerzon 230-cu maddənin mümkün qədər
tezliklə tətbiqində maraqlı olduğunu əsla gizlətmirdi.
Böyük
Britaniyanın İstanbuldakı yeni yüksək komissarı
ser Horasio Rumbold 1920-ci il noyabrın 24-də Sevr
anlaşmasının 230-cu maddəsinə əsasən hərbi
məhkəmə önünə
çıxarılmalarını zəruri saydığı
58 nəfərin siyahısını hökumətinə təqdim
etmişdi.
Onların arasında 2764 nömrəli dustaq Əhməd
Ağaoğlu da var idi. Siyasi suçları da əhatə edən
bu maddənin bütünlükdə 240 nəfərə tətbiqi
nəzərdə tutulurdu. 58-lər isə sadəcə
ingilislərin nəzarəti altında Maltada saxlananlar idi.
1921-ci ilin martında
ingilis yüksək komissarlığı həmin şəxslərlə
bağlı təxminən iki il ərzində
topladığı sənədləri Londona göndərdi. Lakin Britaniya ədliyyəsi Sevr anlaşması
Türkiyə tərəfdən ratifikasiya edilmədən
(Türkiyə Böyük Millət Məclisi hökuməti
1920-ci ilin aprelində bu alçaldığı müqavilənin
ratifikasiyasından boyun qaçırmışdı) onun
müddəaları əsasında mühakimə prosesi
qurmağı məqbul saymadı.
Paralel olaraq başqa bir proses də gedirdi. İstanbuldakı ingilis yüksək
komissarlığı 1920-ci ilin noyabr ayında
sürgünlülərin məsələsi ilə daha
yaxından məşğul olmaq üçün öz tərkibində
Xüsusi komitə yaratdı. Komitə bir daha həbs
tarixçələrini və fəaliyyətlərini diqqətlə
araşdırdığı 121 məhbusu A, B, C, D, E və F hərfləri
ilə işarələnmiş altı qrupa
bölmüşdü. Əhməd Ağaoğlunun daxil
olduğu A qrupundakı məhbusların
bundan sonra da adada saxlanması, beynəlxalq məhkəməyə
verilmələri nəzərdə tutulurdu. Bütünlükdə
ingilislər müxtəlif bəhanələrlə məhbusların
yüz nəfərə qədərini gələcəkdə
şərtlərini daha əminliklə diqtə etmək
üçün əllərində saxlamaq istəyirdilər.
Lakin artıq hər şey onların
istəklərinə, yaxud diqtələrinə bağlı
deyildi. Türk xalqının qətiyyəti,
Qurtuluş Savaşında qazanılan uğurlar Avropa müstəmləkəçilərinə
indi əvvəlki ötkəmlik və hökmlə
danışmağa imkan vermirdi. Daha onların
qarşısında bütün istəklərinə boyun əyən
sultan hakimiyyəti deyil, xalqı yadelli işğala
qarşı səfərbər etməyi bacaran Türkiyə
Böyük Millət Məclisi hökuməti
dayanmışdı.
(Ardı var)
Vilayət
QULİYEV
525-ci qəzet.- 2012.- 21 aprel.- S.24-25.