Ədəbiyyat və
incəsənət
Əbu
Turxanın hikmət dünyası
İnsanı
idarə edən onun düşüncəsi və
hissiyyatıdır. Müxtəlif insanlarda bu iki amilin
nisbəti də müxtəlif olur. Kim isə hər
şeyi ölçüb-biçir, başqası daha
çox duyğusal olur. Kim isə hər işdə məhz
fayda axtarır, başqası gözəlliyə daha çox
üstünlük verir və s. Təəssüratdan
çıxış etmək, qəlbinin hökmü ilə
iş görmək Şərqdə yaxşı hal
sayıldığı halda, Qərbdə bir
çatışmazlıq kimi dəyərləndirilir. Hər şeyə ani reaksiya verməkdənsə,
ölçüb-biçmək, qərarı ağıl
süzgəcindən keçirmək daha düzgün
sayılır. (Yeri gəlmişkən,
bizdə də “yüz ölç, bir biç” hikməti
yaranmışdır. Lakin təəssüf
ki, əməli fəaliyyətdə bunu nəzərə
alanlar azdır. Qərbdə isə bu hikmət
ictimai şüura, mentalitetə daxil olmuşdur). Lakin Qərbdə pozitivizm və praqmatizmlə
yanaşı, ekzistensialist yanaşma da vardır ki, bu
yanaşmaya görə hadisələrin özü və ya məntiqi
dərki yox, ancaq emosional yaşantısı həqiqi
mövcudluqdur.
İnsanların ixtisas fəaliyyəti maddi istehsal və
ya xidmət, elm və ya mədəniyyət, yaxud istənilən
başqa sahədə olmasından asılı olmayaraq, ən
çox əqli və əməli biliklərə, peşə
vərdişlərinə əsaslanır. Bununla
yanaşı, hər bir insan təbiətə, ətrafındakı
hadisələrə, ünsiyyətdə olduğu insanlara
müəyyən estetik münasibət bəsləyir.
O, hadisələrdən təsirlənir və təəssüratlarını
hansı isə formalarda ifadə etməyə
çalışır. Bədii təfəkkür
də, bədii yaradıcılıq da gerçəkliyin
estetik dəyərləndirilməsi prosesində ortaya
çıxır.
Bədii yaradıcılıq insanın
özünüifadə formalarından biridir. Lakin sənət
əsərlərində məqsəd ancaq müəllifin
öz mənəvi-emosional vəziyyətini, estetik
duyğularını, təəssüratlarını şərh
etmək, “sadəcə ürəyini boşaltmaq” deyil. Əgər sənət əsərinin oxucusu, dinləyicisi,
tamaşaçısı, bir sözlə,
istehlakçısı yoxdursa, bu nə dərəcədə
sənət əsəri sayıla bilər?
Əgər
kimsə səhrada, özü üçün oxuyursa, iş
görə-görə zümzümə edirsə, kimsə
özü üçün şer yazır və bunu gizli
saxlayırsa, yazı yazarkən dəftərin
kənarında şəkil çəkirsə və s. və
s. – bunlar sənət sayıla bilərmi? Elə
olsa idi, hamı sənətkar sayılmalı idi. Hamı harda isə özünü bədii vasitələrlə
də ifadə edir. (Düzdür, ancaq
özünüifadə ehtiyacından doğan, heç bir
başqa məqsəd daşımayan yaradıcılıq da
sonralar nə vaxtsa sənət nümunəsi kimi təqdim
edilə bilər (Puşkinin illüstrasiyaları, Eynşteynin
skripka çalması və s.). Biz rəssam
kimi tanınmış Toğrul Nərimanbəyovun müğənniliyini
misal gətirmirik, çünki indi o, sənətini bu sahədə
də tamaşaçılara təqdim edir; deməli, hər
iki sahədə peşəkardır.
Əslində əsər yalnız o zaman sosial status kəsb
edir və sənət aləminə daxil olur ki, onun
istehlakçısı, istifadəçisi olsun. Əsl sənət
əsəri müəllifin sağlığında olmasa da,
gec-tez öz dəyərini almalıdır.
Bədii əsərin ifadə etdiyi məna heç bir
rasional vasitə ilə çatdırıla bilməz, zira
obrazlı təsvir, incəsənətin özü ən
optimal ifadə formalarından biridir. Deməli, sənətşünasların
və ədəbi tənqidçilərin yaratdığı
rasional izahat körpüsü – sənətkarın yəqin
ki, daha gözəl üsulla çatdırmış
olduğu mənaların “adi şüura, danışıq
dilinə çevrilməsi” kimi başa düşülə bilər
və bu, geniş oxucu kütləsinə əlavə olaraq
çox az şey verir.
Müxtəlif bədii yaradıcılıq formaları əqli
və hissi təsir imkanlarına görə, düşüncəni,
yoxsa duyğuları inkişaf etdirmək baxımından fərqlidirlər. Musiqi, təsviri
sənət və poeziya daha çox dərəcədə
duyğulara təsir etdiyi halda, epik bədii ədəbiyyat və
onun üzərində qurulan kino sənəti həm də və
daha çox dərəcədə düşüncənin,
dünyagörüşünün inkişafına yönəldilmişdir.
Dramaturgiya və teatrda isə bu nisbət təxminən
bərabər olub, hiss və düşüncənin sintezinə
əsaslanır. Bu sənət
böyük emosional təsir gücünə malik olmaqla bərabər,
tamaşaçı dünyagörüşünün
inkişafına da xidmət edir.
Sənət var ki, ancaq duyğulandırır, sənət
var ki, həm də düşündürür. Məsələn,
mənzərə şəkli ancaq təbii gözəlliyi
ifadə etdiyi halda, müəyyən bir hadisənin,
süjetin təsviri hiss aşılamaqla bərabər,
insanı həm də düşündürə bilər.
Məsələn, İ.Repinin
yaradıcılığında, İvan Qroznının öz
oğlunu öldürməsi səhnəsinin təsviri sənətkarlıq
baxımından dəhşət hissi yaratmaqla yanaşı,
konkret tarixi faktla bağlı olduğundanmı, ata-oğul
münasibətlərini ifadə etdiyindənmi, yoxsa rəyasətin,
hakimiyyətin övlad məhəbbətinə üstün gəlməsi
faktını vurğulamasındanmı, ya nədənsə,
– insanı həm də düşündürür.
Poeziyada düşünə bilmək üçün
pafosdan, hissin dinamikasından azad olmaq, diqqəti müəyyən
bir hadisəyə, nöqtəyə yönəltmək tələb
olunur. Qatarın pəncərəsindən görünən
və bir-birini əvəz edən mənzərələr –
dağ, meşə, çəmən – həyatın rəngarəngliyini
və dinamikasını ifadə edir. Bunları
təsvir edən şairin söz atı da çaparaq olur.
Amma çəməndə hansı isə
boynubükük bir çiçəyin əhvalını qələmə
almaq üçün hərəkətin yox, sükutun ifadə
etdiyi məna üzə çıxarılmalıdır.
Bədii ədəbiyyat insanın mənəvi-estetik
inkişafı prosesində müstəsna əhəmiyyətə
malik bir vasitədir. N.Çernışevskinin qeyd etdiyi kimi,
elmi ədəbiyyat insanları nadanlıqdan, bədii ədəbiyyat
isə kobudluq və bayağılıqdan xilas edir.
Pedaqoji fikir çərçivəsində bədii ədəbiyyatın
tərbiyəvi rolu məktəb proqramları ilə məhdudlaşdırılır. Amma ədəbiyyat
elə böyük miqyaslı bir hadisədir ki, o, dərs
prosesinə, bütövlükdə təhsil sisteminə
sığışa bilməz. Bu
baxımdan, bədii ədəbiyyatın tərbiyəvi rolu
iki miqyasda nəzərdən keçirilməlidir. Birincisi, dar mənada, məktəb miqyasında,
şagirdlərin dünyagörüşünü və bədii-estetik
zövqünü formalaşdıran vasitələrdən biri
kimi. İkincisi, insanı bütün
ömrü boyu müşayiət edən, ancaq bədii oxu
vasitəsi ilə deyil, həm də teatr, kino, televiziya vasitəsi
ilə ona mənəvi-estetik mühit yaradan universal vasitə
kimi.
Osvald Şpenqlerin dediyi kimi, “millətin əsasında
ideya dayanır”. Lakin ideyanın geniş xalq kütlələrinə
çatdırılmasının ən optimal və
anlaşıqlı vasitəsi nədir? Elmi-fəlsəfi
fikir ancaq intellektual elita üçün əlçatandır.
Bədii ədəbiyyat isə ən dərin
ideyanı da obrazlarla ifadə etdiyi üçün onun
oxucuları çoxdur və deməli, təsir dairəsi də
qat-qat böyükdür. Xüsusən
şifahi xalq ədəbiyyatı, aşıq sənəti əslində
milli ruhun bilavasitə ifadəsi olduğundan onu dərk etmək
üçün nəinki alim olmağa ehtiyac yoxdur, hətta
alimlik burada milli kökdən uzaqlaşma mənasında,
olsa-olsa ziyan gətirə bilər. M.Ə.Rəsulzadə
bu məsələni çox gözəl qoymuşdur: “Milliyyət
hissini itirməyənlər və milliyyət ruhundan
uzaqlaşmayanlar üçün aşıq Kərəmdə,
Koroğluda və bunun əmsalındakı nəğmələrdə
o qədər ülvi hisslər və o qədər geniş
zövqlər vardır ki, onu ancaq saz nəğməsi ilə
oxunduğu zaman hekayə qəhrəmanının dərdinə
tamamilə aşina ola bilən
köylülər qədər saf və pak ürəklərimiz
anlaya bilərlər”.
Tərbiyə problemləri heç də bəzi
pedaqogika kitablarında qabardıldığı kimi atalar
sözləri, ibrətamiz fikirlər, hədislər vasitəsilə
həll oluna bilməz. İnsan psixikasının, mənəvi
aləmin daha dərin qatlarına nüfuz etmək
üçün mürəkkəb dramatik təhkiyənin
rolu əvəzedilməzdir. İnsanın mahiyyəti,
iç üzü, qəlbinin ən dərin guşəsində
yerləşərək, gündəlik həyatda üzə
çıxmayan həqiqi Məni, Eqosu məhz gərgin
dramatik yaşantılar, sarsıntılar, iztirablar zamanı
üzə çıxır. Hər bir insan
öz şəxsi həyatında bu anları yaşamaya da bilər.
Məhz ədəbiyyat, klassik ədəbi əsərlər
insanları bədii obrazların yaşantılarına
qoşmaqla, onlara öz qəlblərinin sirli-sehrli guşələrinə
bələd olmaq, öz Mənlərini psixik səviyyədə,
duyğularla ifadə etmək imkanı yaradır. Mənəvi kamillik yolu informasiya, soyuq bilik şəklində
qəbul olunan aforizmlərdən, nəsihətlərdən
deyil, həyəcan və iztirablardan, ülvi duyğulardan,
gözəllikdən, katarsisdən keçir.
İnsanla mühit arasında, bir əqidə ilə
başqa əqidə arasında, habelə, ayrıca bir
insanın daxili aləmindəki müxtəlif fikir və istək
yönümləri arasında ziddiyyətlər bir-birini
tamamlayaraq, bütövlükdə dövrün sosial-siyasi və
psixoloji-mənəvi səciyyəsini verir.
Gerçək ictimai həyatda gedən bu proseslər,
heç şübhəsiz, sənətdə və ədəbiyyatda
da bu və ya digər dərəcədə öz əksini
tapır. Bu baxımdan, pul və mənəviyyat, güc və
həqiqət mövzuları özü-özlüyündə
ədəbiyyat üçün bir yenilik sayıla bilməz.
Lakin necə ki, insanlar çox vaxt hadisələr
içərisində itib-batır və daxil olduqları
böyük ictimai-siyasi prosesləri, ictimai axının əsas
istiqamətini görə bilmirlər, eləcə də
sıravi ədəbiyyat bir qayda olaraq bir-birindən maraqlı
hadisələr silsiləsini təsvir etməkdən
usanmır. Nəticədə neçə-neçə
detektivlər, melodramlar yaranır və hadisələr dənizinin
ucu-bucağı olmadığı kimi, onları əks etdirən
dizilər, çoxseriyalı filmlər də nə qədər
istəsən uzadıla bilir.
Melodramla fəlsəfi dramın əsas fərqi nədədir? “Hamlet”,
“İblis”, “Aydın” hind filmlərindən, Cənubi Amerika
seriallarından nə ilə fərqlənir? Bu suallara cavab verilməsi bu gün həm də ona
görə vacibdir ki, melodram komediantlığın o biri
qütbünə çevrilərək həyatımıza hər
tərəfdən müdaxilə edir. Hadisəçiliklə
dolu olan videofilmlər, teleseriallar bütün texniki vasitələrlə
bizi mühasirəyə alır və çox vaxt “Hamlet”lərin,
“İblis”lərin, “Aydın”ların bizdə yaratmış
olduğu mənəvi özünümüdafiə səddini
keçərək içərimizə daxil olur. Və bir də başımızı
qaldırdıqda özümüzü hadisələr, təsadüflər
dünyasının axar-baxarında görürük.
Melodram ayrı-ayrı adamlar, şəxsi həyatlar və
təsadüflər üzərində qurulmuş maraqlı və
gərgin situasiyaları əks etdirir. Primitivliyin, diletantizmin
bariz nümunələri kimi üzə çıxan melodram bəzən
çox bahalı libas geyinir, yüksək dizayn və bədiilik
elementləri ilə pərdələnir, müasir kino
texnikasından, məşhur aktyorlardan istifadə edir. Lakin hansı libasa girirsə-girsin, onun əsas
göstəricisi hadisəçilikdir. Burada fəlsəfi
ümumiləşmə bir yana qalsın, bədii
ümumiləşmə səviyyəsində də
qanunauyğunluq axtarmaq əbəsdir.
Teleseriallar həyatda determinizmdən daha çox, təsadüflər
üzərində qurulur. Hadisələr istənilən
vaxt istənilən səmtə yönəlir. Müxtəlif gözlənilməz vaqeələr
bir-birini sıçrayışlarla əvəz edir və
ancaq zahiri tellərlə, süni şəkildə
bağlanır. Belə əsərlər insanın mənəvi
varlığının bütövləşməsinə,
kamilləşməsinə deyil, “bu dünya beş
gündür...”, “ayaq hara, baş da ora” “fəlsəfə”sinin
təbliğinə xidmət edir.
Əvvəllər “boz ədəbiyyat” klassik ədəbiyyatla
mübarizəyə girə bilmirdi. Məktəblərdə
məhz klassik bədii ədəbiyyatın tədris
olunması gənclərin böyük ideallar ruhunda tərbiyə
olunmasına imkan verirdi. Lakin “boz ədəbiyyat”,
“kütləvi mədəniyyət” televiziyaya ayaq
açdıqdan sonra məktəblərin, pedaqoqların nəzarətindən
çıxdı və birbaşa evlərə daxil olmaqla
antitərbiyə vasitəsinə çevrildi. Yeganə qoruyucu amil məktəb dərsliklərinin
əsasən klassikaya istinad edən məzmunudur ki, son dövrlərdə
burada da “bozarma” meylləri hiss olunmaqdadır.
Bu gün gənc nəslin tərbiyəsi işi məhz
belə bir təhlükə ilə üz-üzə
dayanır. Əsrlər
boyu bütün böyük zəka sahiblərinin səyləri
hadisələrin alt qatındakı mahiyyəti,
qanunauyğunluğu, zərurəti üzə çıxarmağa
yönəldiyi halda, “kütləvi mədəniyyətin”
dalğaları bizə seriallar, detektivlər, “qorxunc filmlər”
formasında axın-axın streslər gətirir və bizim
onlardan qorunmaq üçün müdafiə vasitəmiz
olmadıqda bu dalğalar bizi də öz axınına qatmaq təhlükəsi
yaradır. Yeganə çıxış yolu bu
yabançı təsirləri milli ədəbiyyatın
klassik nümunələri ilə, həmin mövzuda çəkilmiş
televiziya tamaşaları ilə kompensasiya etməkdir.
Duyğular sənətdə, ağıl – elmdə, ruh –
fəlsəfədə özünü ifadə edir.
lll
Şairə ilham sözün közünü
üfürmək üçün lazımdır.
lll
İnsanı aşağı çəkən qüvvələr
sərvət və şəhvət, ucaldan –
yaradıcılıqdır.
lll
Sənətkar ancaq müəyyən bir məqama
yüksələrkən yarada bilir.
lll
Yaradıcı əql məhəbbət kontekstində
ortaya çıxır.
lll
Bütün sənət növləri məhəbbət
və ağlın bu və ya digər nisbətdə birləşməsindən
yaranır.
lll
Sənətdə yaradıcılıq prosesi o dərəcədə
fərdidir ki, həmmüəllif olmaq mümkün deyil.
lll
Hər bir sənət əsəri
bütövlüyün və vahidin təcəssümüdür.
İki əsər yanaşı olanda bir-birinə
kölgə salır.
lll
Sənətin missiyası ilahi gözəlliyi onun təzahürlərində
görə bilməkdir.
lll
Yaradıcı fəaliyyət valideynlikdən daha uca,
daha şərəflidir. Belə ki, bu halda passiv ideyanın
bölünməsi deyil, canlı ideyanın təcəssümü
ilə rastlaşırıq.
lll
Sənətdə
təsvir olunan səma deyil, çay deyil, dəniz deyil...
Təsvir olunan qəlbin ənginliyidir.
lll
İnsan cisimlərin özündə olmayan yeni bir
şey yarada bilməz.
lll
Yaradıcılıq prosesi bu dünyada öncə gizli
şəkildə olanların aşkarlanmasıdır.
lll
Əsl sənət
hiss və duyğunu necə yaranıbsa, eləcə – hələ
öz təravətini itirmədən, öz bakirəliyində
təqdim edir.
lll
Sənət məmləkətində bütün məbədlər
unikaldır; onlar heç vaxt bir-birinin üzərinə
toplanmır.
lll
Hər bir sənət abidəsi canlıdır.
Onlar üst-üstə toplansaydı, altda qalanlar nəfəs
ala bilməz.
lll
Əsl sənətkarlıq üzdə sadə
görünənin alt qatdakı dərin mənasını
üzə çıxarmaq məharətidir.
lll
Bədii obraz ölçü, kəmiyyət
hüdudları ilə məhdudlaşmır.
lll
Sınaq-səhv metodu elm üçündür.
Sənət əsərləri sınaq-səhv metodu ilə
yaradıla bilməz, çünki qəlblərə ünvanlanmışdır.
lll
Əsl sənətkar ancaq demək istədiyini deyə
biləndir. Amma əksər hallarda əsərdə müəllifin
iradəsindən asılı olmayan çoxlu sayda yan-yörə
var.
lll
Demək istədiyini çoxları deyə bilir.
Ən böyük sənətkarlıq demək istədiyindən
başqa bir şey deməməkdir.
lll
Səhifəni axıra qədər doldurmağa
çalışmayın, oxucu üçün də
boşluqlar qalmalıdır.
lll
Bütün sənətkarlar ictimaiyyətə
yaradıcılıq prosesini deyil, onun son məhsulunu
çatdırırlar.
lll
Həyat fəlsəfəsinə gedən ən geniş
yol ədəbiyyatdan keçir.
lll
Ədəbiyyat – əbədiyyəti ana, anı əbədiyyətə
çevirir.
lll
Poeziyada sözün çalarları olar, elmdə – yox.
lll
Şair uzaq fəlsəfə dağından camaata sovqat
gətirən Simurq quşudur.
lll
Şeirlə romanın nisbəti bulaqla dənizin nisbəti
kimidir. Birinin hikməti səmimiliyində, o birinin hikməti
ənginliyindədir.
lll
Şairlər
öz dövrünün sərvətindən gələcəyə
ərməğanı durna qatarı ilə,
alimlər – elm qatarı ilə göndərirlər.
lll
Poeziya
quş kimidir: tərlan kimi süzənlər; qartal kimi zirvəyə
qalxanlar; hətta çəyirtkə kimi tullananlar da var.
lll
Poeziya
göylərin ab-havasını yerə ərməğan gətirmək,
yeri qanadlandırmaq,canlandırmaq, ona
uçuş əzmi vermək üçündür.
lll
Poeziya qanadlarında yüksəyə qalxmaq olar, amma
uzağa getmək olmaz.
lll
Hər müəllif sanki öz ömrünü uzatmaq,
hətta əbədiyyətə qovuşmaq üçün
yazır; yaxşı əsər müəllifinə
(sağlığında ikən) ölməzlik gətirir, pis
əsər ölməzlik ümidini öldürür.
lll
Ölü doğan müəllif nə vaxtsa dünyaya
diri övlad gətirə bilsə, əvvəl ölənlər
də dirilər.
lll
Maksima:
Qatarın pəncərəsindən görünən və
bir-birini əvəz edən mənzərələr –
dağlar, meşələr, çəmənlər – həyatın
rəngarəngliyini və dinamikasını ifadə edir. Bunları təsvir edən şairin söz atı da
çaparaq olur. Amma çəməndə
hansı isə boynubükük bir çiçəyin əhvalını
qələmə almaq üçün hərəkətin yox,
sükutun ifadə etdiyi məna üzə
çıxarılmalıdır.
lll
Bədii əsərin
gücü nə vaxtsa bir nəfər tərəfindən
yaşanmış duyğunun minlərlə adam
tərəfindən dönə-dönə yenidən
yaşanmasındadır.
lll
Klassiklər keçmişlə bu gün arasında
körpüdürlər.
lll
Klassiklər müxtəlif xalqları və millətləri
bir araya gətirən ümumbəşəri məbədin
sütunlarıdır.
lll
Hər bir əsər müəllif ideyasından daha zəngindir.
lll
Klassik oxucu sənətkarın yazdığını
onun özündən daha yaxşı başa düşə
biləndir.
lll
Yaxşı tənqidçi əsərdə sənətkarın
özünün demək istəmədiklərini də
aşkar edir.
lll
Tənqidçi fəlsəfi hazırlıq səviyyəsinə
görə yazıçıdan yüksəkdə durmasa, əsərin
həqiqi qiymətini verə bilməz.
lll
Böyük
şəxsiyyətlər haqqında yazanda adam
özü onların səviyyəsinə qalxmır, əksinə,
onları öz səviyyəsinə uyğunlaşdırır.
lll
Önəmli
o deyil nə haqqında və ya kimin haqqında yazılıb,
önəmli odur ki, kim yazıb!
lll
Ən gerçək portret dahilərin yazılarında
üzə çıxır. Onlar heç kimin
görmədiklərini üzə çıxara bilirlər.
lll
Rəssamın
böyüklüyü çəkməzdən əvvəl xəyalında
yaratdığı ilə, sənətkarlığı isə
iç dünyasında yaratdığını kətana
köçürə bilmək məharətində üzə
çıxır.
lll
Maksima: Bəzən
böyük həyat səhnələrində oynamaq
üçün yaranmış insanların ömrü
kiçik və yeknəsəq səhnələrdə
keçir. Bu halda onlar öz mənəvi potensialının
təcəssümünü ancaq ədəbi qəhrəmanların
həyatında tapa bilirlər.
lll
Eyni alətin çoxlu sayda olmasından ən
yaxşı halda sinxronluq yarana bilər. Yeni keyfiyyət ancaq
simfonikliyin məhsulu ola bilər.
Prof. Dr. Səlahəddin Xəlilovun
təqdimatında
525-ci qəzet.- 2012.- 21 aprel.- S.21.